Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:52

MarlindeRooz schreef:
Hij was (voor de zoveelste keer) toen nog geen politicus. Daarna ook niet. Hij werd ingehuurd om te helpen een kabinet te vormen. Dat maakt je geen politicus.

Wilders en Dilan waren wel al politicus toen ze bijzonder onbeschaafd gedrag vertoonden.

Hans wijers was in het verleden natuurlijk wel voor D66 minister van economische zaken. Als je eenmaal zo'n openbare functie hebt bekleed, blijf je in het hoofd van veel mensen een politicus, ook als je inmiddels iets anders doet. :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:59

Elisa2 schreef:
Tja, linksom of rechtsom..hij was op de verkiezingavond als D66 lid en oud D66 politicus en had een duidelijke mening over Yesilgoz. Of hij nu wel of niet deze betreffende woorden heeft gezegd, die appjes waren in ieder geval heel duidelijk dat hij er wel hetzelfde over dacht.

Live formatie: Jetten noemt terugtreden Wijers ‘enige logische keuze’ | Trouw https://share.google/9YOwyHuPM6aOm693z

Het dikgedrukte is in mijn optiek ook het probleem en ook het feit dat dit geen berichten waren van 20 jaar geleden, maar van afgelopen jaar. Dan is het gewoon heel moeilijk om mensen te overtuigen dat je alsnog onbevooroordeeld aan de slag kunt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:01

Elisa2 schreef:
Tja, linksom of rechtsom..hij was op de verkiezingavond als D66 lid en oud D66 politicus en had een duidelijke mening over Yesilgoz. Of hij nu wel of niet deze betreffende woorden heeft gezegd, die appjes waren in ieder geval heel duidelijk dat hij er wel hetzelfde over dacht.

Live formatie: Jetten noemt terugtreden Wijers ‘enige logische keuze’ | Trouw https://share.google/9YOwyHuPM6aOm693z

En dat mag niet? Je mag volgens jou in een vrij land niet vrij denken? Net als dat hij geen nare woorden mag zeggen en dat jijzelf volledig insinueert dat hij niet verstandig en integer is? Bijzonder......

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:02

Reactie van Eric Smit, bron: Linkedin.

Citaat:
De hoofdredactie van NRC legt in een nieuwsbrief uit waarom het de artikelen van journalisten Hugo Logtenberg en Marko de Haan over informateur Hans Wijers heeft gepubliceerd. Het belangrijkste argument staat aan het einde van het stuk: 'Het controleren van de macht is onze taak, wie die macht ook in handen heeft.'
Precies op dit punt heeft de krant in mijn ogen verzaakt.

Hans Wijers was als informateur een procesbegeleider. Dat is iemand die geen macht heeft, wel invloed. Wijers heeft een voorkeur voor een stabiel middenkabinet waar Groenlinks-PvdA deel van zou uitmaken. Zoveel werd duidelijk uit zijn genuanceerde praatje op de verkiezingsavond dat door de eerste publicatie van NRC onterecht in een kwalijk daglicht werd gesteld. Die invloed is nu uitgeschakeld. Mogelijk door personen (of een enkele persoon) die een sterke voorkeur hebben (heeft) voor een kabinet over rechts, zonder Groenlinks-PvdA.

Rechts deelt in dit land al decennia de lakens uit en helaas wordt rechts steeds rechtser. Het is zo erg dat we een regering hebben gehad met een anti-democratische partij. Mogelijk gemaakt door de VVD die nog steeds de machtigste politieke partij in Nederland is. Wie de macht controleert moet zich daar van bewust zijn.

Die partij wordt geleid door een vrouw die ik op de bewuste verkiezingsavond als 'leugenaar' heb gekwalificeerd. Dat was een belangrijk detail dat in het artikel van Logtenberg en De Haan ontbrak. Evenals het feit dat ik mij niet kan herinneren dat Wijers dat woord in zijn mond heeft genomen. Met mij zijn er ook de nodige andere aanwezigen die zich dat niet kunnen herinneren, waaronder de andere man op het podium: journalist Martijn de Greve en Beau van Erven Dorens.

'Dat Smit zich die avond anders herinnert, doet niets af aan de veertien bronnen die iets anders zeggen,' schrijft Patricia Veldhuis. Maar wat zeggen die bronnen nu precies? Daarover is het artikel niet duidelijk en ook Veldhuis niet. Hebben ze allemaal gezegd dat Wijers Yesilgöz voor 'leugenaar' heeft uitgemaakt? Nee, anders schrijf je dat op. Inmiddels staat het ook vast dat NRC geen ondersteunend filmpje kan produceren. Veldhuis schrijft er niets over.
Als Logtenberg en De Haan wat meer mensen hadden gesproken, hadden ze tot de slotsom kunnen komen dat de 'leugenaar'-uitspraak van Wijers op zijn minst twijfelachtig is en dat het 100% zeker is dat iemand anders die uitspraak wél heeft gedaan. Deze feiten kregen de lezers van NRC niet te zien.

Veldhuis kende deze feiten waarschijnlijk ook niet en heeft van te voren ook niet de afweging kunnen maken of het artikel met de inmiddels bekende inhoud wel in die vorm gepubliceerd had moeten worden. Ik mis deze zelfreflectie in het commentaar van de hoofdredactie. Ze doet het tegendeel en graaft zich in met een verwijzing naar 14 bronnen en ondergetekende is slechts iemand met een alternatieve herinnering.

https://lnkd.in/ebfubeej
Laatst bijgewerkt door Benzz op 16-11-25 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:02

Niet vrij mogen denken is echt he le maal niet waar Elisa2 het over heeft.. Bijzonder wel welke gedachtensprongen er soms gemaakt worden zeg

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:18

Raineri schreef:
anjali schreef:
Ik denk dat als de CDA zou moeten samenwerken met D66 dat de CDA dan heel wat aan die C gerelateerde standpunten zou moeten inleveren vooral wat betreft zaken op medisch-ethisch vlak.Als ze dat te veel doen dan zullen ze kiezers die wel aan die C hechten kwijtraken. Dat is in het verleden al gebeurd ,dat ze niet meer herkenbaar waren als Christelijke partij, en dat heeft toen tot hun achteruitgang geleid. Bontenbal heeft nog wel eens wat geprobeerd zoals die religieuze-schoolkwestie, maar bij tegenspraak gaf hij snel op. En D66 is superliberaal wat punten uit die hoek betreft. Ik vind dit een zeer onwaarschijnlijke samenwerking.

Nou ja na de uitspraken van bontebal over abortus tijdens 1 van de debatten zijn ze gezakt in de peilingen.. ik betwijfel of verlaten van christelijke normen en waarden echt de reden is.
Gros van stemmende Nederlanders is niet gelovig. Als die achterban die jij noemt, echt in grote getalen is weggetrokken en naar een andere christelijke partij zou gaan (wat dan het meest logisch is) dan zou je een enorme groei zien bij andere christelijke partijen. Dat is niet gebeurd.

Denk eerder dat het te maken heeft met de versplintering, die zachtjes is gestart in 2017 al toen er niet meer echt grote partijen uit de verkiezingen kwamen.

Wat heeft Bontenbal over abortus gezegd? Dat heb ik niet meegekregen, was ook niet mogelijk om echt alles te volgen war er gezegd werd in de politiek. En ik had mijn stem al beloofd aan een andere partij. Maar het interesseert me wel. Ik kom van een R.K. achtergrond, heel vroeger KVP. Maar omdat daar al heel lang heel weinig van over was is de CDA nooit een optie geweest voor mij. Je kunt beter trouw aan je principes blijven, dan krijg je minder zwevende kiezers maar wel een hele vaste trouwe groep, al is die niet groot. (SGP). Mirjam Bikker (CU) vind ik een hele sympathieke vrouw, maar voor mij niet "pittig" genoeg in Christelijke standpunten.Voor degenen die het nog over mijn ex- PvdD- lidmaatschap willen hebben: Marianne Thieme is een gelovige Christen, nl. Zevendedags-adventiste. Daar heeft ze genoeg kritiek op gekregen en stemmen door verloren. Na haar vertrek bij de PvdD is ze theologie gaan studeren.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 18:45

Ben wel benieuwd Anjali , leef je nog volgens het jainisme ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 19:27

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

En dat mag niet? Je mag volgens jou in een vrij land niet vrij denken? Net als dat hij geen nare woorden mag zeggen en dat jijzelf volledig insinueert dat hij niet verstandig en integer is? Bijzonder......

Ik hoef niks te insinueren.. als hij verstandig was geweest dan had hij zich zo gedragen. Je kunt best dingen denken, maar beter niet altijd zeggen. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 08:45

BigOne schreef:

Ja zeker, dat is mijn tweede religie en voor zover mogelijk in mijn omstandigheden als "leek" (geen kloosterling) houd ik me aan de voorschriften van beide religies.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 09:05

Ik weet niet of deze column al gedeeld was van het NRC? 'Waarom je Dilan Yesilgöz geen feeks moet noemen'. Zij gaat in op waarom de woordkeuze van Wijers zo schadelijk is. Als hij haar een prutser had genoemd was het 'niet chique' geweest maar het draagt niet dezelfde (sexistische) lading. Ik vind de column wel treffend en vind het daarom, ondanks dat het zonde is van de expertise van Wijers, ook terecht dat hij is opgestapt.

Dat iemand die berichten heeft gelekt is natuurlijk van allerlaagst niveau en dat NRC daarmee omgaat als een roddelblad is ook van de zotte. Ergens vind ik dat ook weer een beetje sneu voor hem.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/16/wa ... n-a4912760
archive.is doet het bij mij niet op het moment, sorry.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:01

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:02

anjali schreef:
BigOne schreef:

Ja zeker, dat is mijn tweede religie en voor zover mogelijk in mijn omstandigheden als "leek" (geen kloosterling) houd ik me aan de voorschriften van beide religies.

Maar de ahimsa volg je niet ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:03

anjali schreef:
BigOne schreef:

Maar de ahimsa heeft dus geen invloed op jou.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:12

@BigOne: Hoezo??? Ik volg wel ahimsa natuurlijk. Ik snap niet hoe je daarbij komt.Misschien omdat ik vind dat wolven wegmoeten? Zelfverdediging of verdediging van je naasten of dieren mag wel . Ik vind mijn persoonlijke leven overigens offtopic en ook het gebruiken van oude berichten van mij die niks met dit topic te maken hebben mag kennelijk t.a.v. mij wel maar niet t.a.v. D66 politici zoals Wijers.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:13

Werkt archive bij jullie? Hij ligt er nog steeds uit bij mij. Hoop dat het niet permanent uit de lucht is gehaald.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:23

Hier een half uur geleden nog archive.ph gebruikt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:55

BigOne schreef:
Ik zag deze column voorbijkomen, spijker op z’n kop wat mij betreft ( over feeks enz)
https://www.volkskrant.nl/columns-van-d ... ~b50af320/

Alvast de titel:

Volkskrant, Schimmelpeninck schreef:
Rechts wil niets liever dan dat het over de toon gaat, want dat leent zich uitstekend voor een valse balans

Dat zie je hier in de topics ook vaker gebeuren! Dan wordt het op de toon gegooid om maar niet over inhoud te hoeven hebben. Rest van het artikel niet kunnen lezen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:18

nps schreef:
BigOne schreef:
Ik zag deze column voorbijkomen, spijker op z’n kop wat mij betreft ( over feeks enz)

Alvast de titel:

Rechts wil niets liever dan dat het over de toon gaat, want dat leent zich uitstekend voor een valse balans

Dat zie je hier in de topics ook vaker gebeuren! Dan wordt het op de toon gegooid om maar niet over inhoud te hoeven hebben. Rest van het artikel niet kunnen lezen.

Ik ben het met je eens en kan het ook niet lezen. Maar het houdt de discussie in elk geval wel lekker kort en overzichtelijk. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:19

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:30

BigOne schreef:
Journee, voor jou ;)
https://archive.ph/dbttq

Dankjewel! Ook alvast namens de rest die vastliepen na de titel. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:17

nps schreef:
BigOne schreef:

Alvast de titel:

Ja inderdaad, vooral bij Wilders en de PVV. :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:53

BigOne schreef:

Met bepaalde uitspraken ben ik het eens, andere weer minder. Persoonlijk heb ik minder problemen met iemand die zijn (minder fraaie) mening de wereld in gooit dan mensen die naar de buitenwereld een mooi gezicht op zetten en alleen achter iemand zijn rug om lelijke dingen zeggen. In het eerste geval weet iemand namelijk waarmee je te maken hebt en kun je jezelf ook eventueel verdedigen, in het laatste geval heb je die mogelijkheid niet.

Ik ben het er mee eens dat je dingen moet kunnen vergeven. Mevrouw Yesilgoz heeft bijvoorbeeld een heel onverstandige uitspraak gedaan over Douwe Bob met vergaande consequenties. Echter hebben partijen dit opgelost en een gezamenlijk statement hierover naar buiten gebracht. Zij kiezen beide voor verbinding en verantwoordelijkheid en wensen een streep onder de kwestie te zetten. Daar kun je als buitenstaander ook respect voor hebben.

Betreft de kritiek dat er meer mensen geschokt zijn bij uitspraken die niet van radicale partijen af komen ben ik het eens. Dat komt omdat men dit gedrag van sommige personen inmiddels verwachten, maar gewoon niet van mensen die als heel fatsoenlijk worden gezien. En heel eerlijk zou ik ook niet willen dat het algemeen normaal zou worden dat iedereen zich tot grof taalgebruik verlaagd.

De uitspraak van wijers is niet netjes, maar zou niet zo'n probleem zijn geweest als hij geen functie had aangenomen waarbij hij in het belang van alle partijen moet werken. Als iemand in wat voor situatie had gezegd dat hij niet begreep dat ik niet harder was afgestraft, en deze persoon zou belegger zijn, dan zou ik er toch niet gerust op zijn om die persoon mijn geld toe te vertrouwen.

Het gaat in dit geval dus niet specifiek om bepaalde uitspraken die zijn gedaan, maar om het vertrouwen in onpartijdigheid wat door die uitspraken is geschaadt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:00

En waarom heeft yesilgoz haar excuses aangeboden? Na heel lange tijd ? Omdat ze werd verguisd en haar positie bij vvd fiks in gevaar kwam. Dus gewoon onoprechte excuses. Het feit dat ze met een joodse man is getrouwd zo geen invloed op haar politiek
mogen uitoefenen , vind ik !

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:24

journee schreef:
Ik ben het er mee eens dat je dingen moet kunnen vergeven. Mevrouw Yesilgoz heeft bijvoorbeeld een heel onverstandige uitspraak gedaan over Douwe Bob met vergaande consequenties. Echter hebben partijen dit opgelost en een gezamenlijk statement hierover naar buiten gebracht. Zij kiezen beide voor verbinding en verantwoordelijkheid en wensen een streep onder de kwestie te zetten. Daar kun je als buitenstaander ook respect voor hebben.

Hoe Yesilgoz dat aangepakt heeft is juist respectloos, zeker omdat ze zelfs na zijn uitleg haar woorden niet terugnam of excuses maakte. Dat deed ze pas meer dan een maand later.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:31

BigOne schreef:
En waarom heeft yesilgoz haar excuses aangeboden? Na heel lange tijd ? Omdat ze werd verguisd en haar positie bij vvd fiks in gevaar kwam. Dus gewoon onoprechte excuses. Het feit dat ze met een joodse man is getrouwd zo geen invloed op haar politiek
mogen uitoefenen , vind ik !

Ik ben het met je eens dat Yesilgoz haar persoonlijke gevoelens in dit geval teveel heeft laten meespelen, maar zoals ik al zei, als partijen er zelf een streep onder hebben gezet, dan vind ik het wel zo netjes hun keuze ook te respecteren.