Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 19:50

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:52

Ik zat oprecht vanmiddag in de auto om daar te gaan wandelen (zandvlakte). Maar ik kwam onderweg een “nieuw” bos tegen en ben daar wezen lopen. Echt een vreselijk naar idee dat ze overal hier lopen.

Bah. -O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 19:53

Roedel zuidwest Veluwe bestaat waarschijnlijk uit 13 dieren.
Citaat:
24 september 2025
Dit zijn de eerste wildcamerabeelden van de welpen van de Zuidwest-Veluwe.
De roedel bestaat nu waarschijnlijk uit dertien dieren: de welpen plus twee ouders en twee welpen van vorig jaar.
Wildcamerabeeld van Natuurmonumenten

Foto’s uit filmpje. Van Natuurmonumenten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/16y2dD ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 19:56

Zichtmelding Drachten Frl, twee wolven
Citaat:
Drachten,Friesland
24-09-2025
06:30

Zichtmelding

Gisterochtend 2 wolven gezien achter het zuidereind achteraan bij het fietspad.
Looprichting onbekend.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19y5JU ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 20:02

Franse staat maakt de weg vrij voor wijdverbreide jacht door veehouders
Citaat:
24 september 2025/Frankrijk
Wolven: De staat maakt de weg vrij voor wijdverbreide jacht door veehouders
Nadat de status van de wolf is verlaagd van "strikt beschermd" naar "beschermd", is de regering van plan alle veehouders toestemming te geven om roofdieren die hun kuddes aanvallen, zonder voorafgaande toestemming af te schieten. Een zeer verdeeld besluit.

Frankrijk zet een nieuwe stap in het beheer van de wolf. Op dinsdag 23 september zou de prefectuur Auvergne-Rhône-Alpes de contouren van een belangrijke maatregel verduidelijken: de overgang van een vergunningensysteem naar een meldsysteem voor afweergeschut. Concreet betekent dit dat elke boer wiens kudde wordt aangevallen, een wolf kan afschieten zonder te wachten op administratieve goedkeuring.

Deze ontwikkeling is een direct gevolg van de herziening van de status van de wolf op Europees niveau, die eind 2024 werd ingevoerd na een intense diplomatieke strijd tussen Parijs en verschillende Alpenlanden. Nu geclassificeerd als een "beschermde" in plaats van een "strikt beschermde" diersoort, mag de hond gedood worden in bepaalde omstandigheden die "noodzakelijk worden geacht voor de bescherming van menselijke activiteiten".

Tussen opluchting en bezorgdheid
In de landbouwsector wordt de maatregel met voorzichtige belangstelling ontvangen. Beroepsorganisaties wijzen erop dat predatie nog steeds zwaar drukt op het dagelijks leven van veehouders, ondanks door de overheid gefinancierde beschermingsmaatregelen (honden, elektrische omheiningen). Maar ze vrezen ook dat de maatregel "een show" zal blijven als andere juridische of administratieve beperkingen de reikwijdte ervan beperken.

Omgekeerd hekelen milieuorganisaties, die al in conflict zijn met de "nationale wolvengroep", die ze al twee jaar boycotten, een "historische tegenslag" en beschuldigen ze Frankrijk ervan "zijn internationale verplichtingen met voeten te treden". Volgens hen bedreigt de versoepeling het voortbestaan ​​van een nog steeds kwetsbare soort, met een geschatte populatie van ongeveer 1100 individuen.

Een hardnekkig politiek dilemma
Sinds zijn natuurlijke terugkeer naar Frankrijk in de jaren negentig is de wolf een terugkerende botsing tussen twee visies op het gebied van biodiversiteit, met inbegrip van grote roofdieren, en pastorale activiteit die zijn bestaansrecht claimt zonder terugkerende verliezen te lijden. De regering probeert al jaren de twee kampen met elkaar te verzoenen, zonder ooit tot een consensus te komen.

Met deze hervorming is de gekozen lijn van de regering duidelijk: eerst reageren op veehouders. Maar het juridische en politieke getouwtrek is nog maar net begonnen. Milieuorganisaties overwegen al om de kwestie voor te leggen aan de Europese autoriteiten.

https://chasseseternelles.com/eleveurs- ... ijJACvAGiA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16575D ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 20:07

Citaat:
24 september 2025
Bram en Hubertus gewaarschuwd: Overijssel bereidt zich voor op ‘probleemwolven’ uit buurprovincies

Bram en Hubertus zijn gewaarschuwd. Als zij een bezoekje aan Overijssel wagen, lopen zij gevaar. Deze provincie bereidt zich voor op de komst van deze ‘probleemwolven’ uit Utrecht en Gelderland.

Voor deze wolven hebben Utrecht en Gelderland een vergunning aangevraagd om ze te mogen afschieten. In beide gevallen ging de rechter hiermee akkoord, nadat natuurorganisaties protest hadden aangetekend.

Wolf Hubertus heeft de Hoge Veluwe (Gelderland) als leefgebied. Dit dier werd bekend door een aanval op een hardloopster in april van dit jaar. Bram woont op de Utrechtse Heuvelrug. Hier vonden confrontaties plaats met mensen en met een hond.
Na een rechtszaak afgelopen zomer oordeelde de rechtbank Midden-Nederland dat Bram afgeschoten mag worden omdat hij een gevaar vormt voor de openbare veiligheid.

Provinciegrens

Maar wat nu als één van deze wolven de provinciegrens oversteekt en toeslaat in Overijssel. Mogen deze dieren dan ook worden afgeschoten? „Nee”, is het antwoord van Overijssels gedeputeerde Maurits von Martels (BBB) op vragen van zijn partijgenoot Martien van ’t Hul.

„De vergunning is alleen van kracht in de provincie waar die is afgegeven. Elke provincie is verantwoordelijk voor z’n eigen grondgebied.”
Toch maakt Overijssel zich op voor de eventuele komst van deze wolven. „Om ze te kunnen beheren, moet je een vergunning hebben. Daar zijn we volop mee bezig”, zei Von Martels woensdag tegen de Staten. „Wij moeten hier tijdig op inspelen.”
Von Martels zei dat veiligheid van de inwoners voor Overijssel voor Gedeputeerde Staten voorop staat.

Meer middelen

„In de media lezen we veel verhalen over aanvallen van de wolf op mensen en vee. Dat zijn stuk voor stuk schrijnende verhalen. Ik zou meer middelen willen hebben om de wolf te beheren, maar wij zijn gebonden aan Europese wet- en regelgeving. Het gevangen nemen of doden van een wolf kan alleen in uitzonderlijke gevallen.”
Volgens Von Martels richt de provincie Overijssel zich voorlopig op mogelijkheden die ze wel heeft, zoals het geven van advies en ondersteuning van gemeenten.
Anders dan in Utrecht en Gelderland hebben zich in Overijssel nog geen wolven permanent gevestigd. Wel is er sprake van zwervende wolven, die door de provincie trekken. Zij vergrijpen zich soms aan schapen of andere dieren. Dit gebeurt met name in de Kop van Overijssel.

https://www.destentor.nl/binnenland/bra ... ook.com%2F

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14JWZi ... tid=wwXIfr

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:11

Ik maak me niet druk om Bram zn welpen.

Vorig jaar werd er ook een ouderdier in Bennekom doodgereden. Het andere ouderdier was al dood.

Die welpen leven, voor zover ik weet ook gewoon nog steeds. Mede omdat zij ook, net als Bram, welpen van het jaar ervoor erbij hadden.

En niemand hoor je daar over meer of extremere aanvallen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:54

Little_Gift schreef:
Ik snap je punt effe niet... Het ging over lammeren van doodgebeten schapen die ook geen ouders meer hebben die voor ze zorgen dus prima om wolvenpups ouderloos te maken door ouders te schieten.

Lammeren hebben echter wel mensen die de zorg overnemen na het verlies van de ouders.

Wolvenpups bewust laten verhongeren, dat vind ik niet kunnen. Dat is een akelige dood.
Als men iets aan de wolven wil doen, doe het doen diervriendelijk en snel!

Marigold schreef:
Er is ook nog zoiets als zorgplicht, zelfs voor dieren met een normale staat van instandhouding bij lijden veroorzaakt door mensen.
Dus wanneer door menselijk handelen (doodrijden, doodschieten om redenen in menselijk belang) willens en wetens jongen verweest raken en verhongeren gaat dat volgens mij tot conflict met die zorgplicht leiden.
Bij veel diersoorten zal dat leed onzichtbaar voorbijgaan en valt het niet op als er geen actie op wordt ondernomen denk ik ( een doodgereden egel kan ook jongen hebben maar dat merkt je misschien niet, die sterven in stilte).
Maar wolven die al grote pups zijn die gaan denk ik wel ronddolen.
Dat lijkt me ook niet erg de bedoeling. Maar dat ‘Bram’ ze alleen verder opvoedt is al helemaal niet fraai, heb je straks nog meer van die brutale aapjes.

Indirect is deze (als het allemaal zo is, ik las dat Zoogdiervereniging niet verwachtte dat het ‘Bram’ zijn vrouwtje was maar als) toestand te danken aan het tegenhouden van de uitvoer van afschot van wolf ‘Bram’, vóórdat die zich kon gaan voortplanten.
Het wordt er allemaal alleen maar ingewikkelder op zo.

Nyaleti schreef:
Ik snap Animal Rights hier ook wel in. Ofja, ik begrijp een keer waar ze vandaan komen en het is niet ver van m'n bed "extreem pro wolf" zegmaar.
Geen idee wie er de waarheid spreekt of en hoe die jongen voor zichzelf kunnen zorgen. Maar verhongeren verdient geen enkel dier.

Het bewust uitstellen hoeft nou ook weer niet want eer ze Bram weer hebben 'gevonden' zijn die welpen al volwassen joh :+

Maar met alleen Bram erbij vermoed ik dat het meer uit de hand loopt, moeilijker om aan eten te komen dus sneller honden proberen te pakken? Stress dus ook agressiever naar mensen?

Maar wat wil men er aan doen dan, uit de natuur halen en opvoeden? Pups worden niet enkel door de ouders groot gebracht, maar door de roedel. En wat dan als ze groot zijn, uitzetten in Nederland? Of moet je de pups ook ombrengen dan? Hoeveel wild komt er wel niet op een gruwelijke manier om en maken we ons daar druk om? Gaan we zoeken naar kalfjes als een ree wordt aangereden? Waarom moet dat bij de wolf dan wel? Als je de wolf accepteert in Nederland, accepteer dan ook dat sommige van die dieren gruwelijk omkomen. Ik snap niet dat we ons dan wel het lot van de wolvenwelpen aan moeten trekken, maar het lot van veulentjes, kalfjes niet en voor het kroost van aangereden andere dieren ook niet. Ik vind dat enorm krom.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:04

Een hond heeft pups een wolf welpen.

Maar ze zijn al mee jagen.
De rest van de roedel is er ook nog.
Die overleven wel hoor.

Maar waarom daar zoveel medelijden mee?
Omdat ze er als puppy uitzien?
De dode andere dieren waarom hoor ik daar de pro's niet over?

Nooit hoor ik ze over de andere wilde dieren die lijden. Op alle mogelijke manieren door de wolf in een druk land.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:09

DuoPenotti schreef:
Een hond heeft pups een wolf welpen.

Maar ze zijn al mee jagen.
De rest van de roedel is er ook nog.
Die overleven wel hoor.

Maar waarom daar zoveel medelijden mee?
Omdat ze er als puppy uitzien?
De dode andere dieren waarom hoor ik daar de pro's niet over?

Nooit hoor ik ze over de andere wilde dieren die lijden. Op alle mogelijke manieren door de wolf in een druk land.

Excuus, ik had welpen ingetikt, maar twijfelde :D ....ik noem ze gewoon jongen in vervolg *D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 21:25

Zorgplicht…
Dat hangt maar net af welke dieren het betreft.

Ze, de clubs en personen die nu willen dat de jacht op Bram wordt gestaakt, maken zich ook niet druk over de verwaarlozing van de dieren in de OVP.

Mi denk ik dat als de wolvin jongen heeft, wat overigens ook rap vast te stellen is of ze jongen gezoogd heeft, de overige roedel leden wel voer aan slepen.
Als de jongen zelf al niet mee op pad gaan om te jagen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:04

Wintu schreef:
Little_Gift schreef:
Ik snap je punt effe niet... Het ging over lammeren van doodgebeten schapen die ook geen ouders meer hebben die voor ze zorgen dus prima om wolvenpups ouderloos te maken door ouders te schieten.

Lammeren hebben echter wel mensen die de zorg overnemen na het verlies van de ouders.

Wolvenpups bewust laten verhongeren, dat vind ik niet kunnen. Dat is een akelige dood.
Als men iets aan de wolven wil doen, doe het doen diervriendelijk en snel!

Marigold schreef:
Er is ook nog zoiets als zorgplicht, zelfs voor dieren met een normale staat van instandhouding bij lijden veroorzaakt door mensen.
Dus wanneer door menselijk handelen (doodrijden, doodschieten om redenen in menselijk belang) willens en wetens jongen verweest raken en verhongeren gaat dat volgens mij tot conflict met die zorgplicht leiden.
Bij veel diersoorten zal dat leed onzichtbaar voorbijgaan en valt het niet op als er geen actie op wordt ondernomen denk ik ( een doodgereden egel kan ook jongen hebben maar dat merkt je misschien niet, die sterven in stilte).
Maar wolven die al grote pups zijn die gaan denk ik wel ronddolen.
Dat lijkt me ook niet erg de bedoeling. Maar dat ‘Bram’ ze alleen verder opvoedt is al helemaal niet fraai, heb je straks nog meer van die brutale aapjes.

Indirect is deze (als het allemaal zo is, ik las dat Zoogdiervereniging niet verwachtte dat het ‘Bram’ zijn vrouwtje was maar als) toestand te danken aan het tegenhouden van de uitvoer van afschot van wolf ‘Bram’, vóórdat die zich kon gaan voortplanten.
Het wordt er allemaal alleen maar ingewikkelder op zo.

Nyaleti schreef:
Ik snap Animal Rights hier ook wel in. Ofja, ik begrijp een keer waar ze vandaan komen en het is niet ver van m'n bed "extreem pro wolf" zegmaar.
Geen idee wie er de waarheid spreekt of en hoe die jongen voor zichzelf kunnen zorgen. Maar verhongeren verdient geen enkel dier.

Het bewust uitstellen hoeft nou ook weer niet want eer ze Bram weer hebben 'gevonden' zijn die welpen al volwassen joh :+

Maar met alleen Bram erbij vermoed ik dat het meer uit de hand loopt, moeilijker om aan eten te komen dus sneller honden proberen te pakken? Stress dus ook agressiever naar mensen?

Maar wat wil men er aan doen dan, uit de natuur halen en opvoeden? Pups worden niet enkel door de ouders groot gebracht, maar door de roedel. En wat dan als ze groot zijn, uitzetten in Nederland? Of moet je de pups ook ombrengen dan? Hoeveel wild komt er wel niet op een gruwelijke manier om en maken we ons daar druk om? Gaan we zoeken naar kalfjes als een ree wordt aangereden? Waarom moet dat bij de wolf dan wel? Als je de wolf accepteert in Nederland, accepteer dan ook dat sommige van die dieren gruwelijk omkomen. Ik snap niet dat we ons dan wel het lot van de wolvenwelpen aan moeten trekken, maar het lot van veulentjes, kalfjes niet en voor het kroost van aangereden andere dieren ook niet. Ik vind dat enorm krom.

Het gaat hier om bewust schieten van een wolf met pups.
Een hert/ree/eland etc wordt ook niet geschoten in het zoogseizoen.
Een wolf die onder de auto terecht komt of noodlottig overlijdt, is iets anders dan een wolf schieten die als enige nog in staat is voor de pups te zorgen op dit ogenblik.

En jawel, als ik een dier dood tref en vermoed dat die pups/jongen/kalfjes/welpen heeft, dan ga ik inderdaad zoeken of ik iets vind en of ik kan helpen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:34

Dat wordt dus echt een clusterfuck, want het volgende slachtoffer van Bram kan gaan serieus geld binnen gaan harken.

Ook dit is natuur, Bram had al uit de populatie weggenomen kunnen worden en zijn teef had daarna ook aangereden kunnen worden.

Situatie blijft hetzelfde. Bram heeft een doodvonnis, de wolvin die aangereden is had dat niet.

Waarom wordt die wolf zo boven alle andere dieren gezet?
En hoe ga je dit verantwoorden naar het volgende slachtoffer van Bram. Of dat nou een hond of een kind is.

Oeps ja sorry dat uw kind nu niet meer leeft maar ja we konden Brammetje natuurlijk niet meer schieten nadat zijn lieve vrouwtje een tragisch ongeval heeft gehad.

Uw kind gaat wel de geschiedenisboeken in, misschien een schrale troost? :knuffel:

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 23:24

Little_Gift schreef:
Een wolf die onder de auto terecht komt of noodlottig overlijdt, is iets anders dan een wolf schieten die als enige nog in staat is voor de pups te zorgen op dit ogenblik.

En jawel, als ik een dier dood tref en vermoed dat die pups/jongen/kalfjes/welpen heeft, dan ga ik inderdaad zoeken of ik iets vind en of ik kan helpen.

De welpen worden momenteel niet meer gezoogd.

Reegeiten worden normaliter in de winter voorjaar geschoten, dus hoogdrachtig mag je ze schieten en ook als ontheffing wordt aangevraagd. Damherten mogen vanaf augustus geschoten worden, dan is het gemiddelde kalf soms nog zogend bij moeders. Hier werden de kalfjes meestal in de maand juni geboren, dus reken maar uit. In augustus dronken ze nog bij mams. En niemand die zich daar druk om maakt.

Je moet helemaal niet gaan zoeken in de natuur. Als je op een dier stuit wat hulp nodig heeft, dan kun je ingrijpen, maar verder moet je het met rust laten, je verstoord meer dan je denkt.

Maar dan nog, een reekalf kun je opvangen en uitzetten, maar laten we het praktisch bekijken, wat als je vijf welpen van de wolf vind, wat wil je er mee dan? Een prooidier is wel even iets anders dan een roofdier van dat kaliber.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 23:38

Little gift, je haalt er veel meer bij dan wat er gezegd wordt.
Niemand zegt dat die welpen naar een opvang moeten of wat voor onzin.
Maar er zit toch een verschil in dood door de natuur (waar in NL aanrijden toch ook wel bij hoort) of bewust een dier afschieten?

Hoe die roedel er verder uitziet weet ik niet.
En voor reeën afschieten weet ik dat er in andere landen echt wel strenge regels voor zijn, hoe die in NL precies zijn weet ik niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 02:54

Nyaleti schreef:
Maar er zit toch een verschil in dood door de natuur (waar in NL aanrijden toch ook wel bij hoort) of bewust een dier afschieten?

En voor reeën afschieten weet ik dat er in andere landen echt wel strenge regels voor zijn, hoe die in NL precies zijn weet ik niet.

Ik denk dat je de verkeerde quote want ik zeg niks anders dan jij? :?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 02:55

Wintu schreef:
Little_Gift schreef:

Reegeiten worden normaliter in de winter voorjaar geschoten, dus hoogdrachtig mag je ze schieten en ook als ontheffing wordt aangevraagd. Damherten mogen vanaf augustus geschoten worden, dan is het gemiddelde kalf soms nog zogend bij moeders. Hier werden de kalfjes meestal in de maand juni geboren, dus reken maar uit. In augustus dronken ze nog bij mams. En niemand die zich daar druk om maakt.

Je moet helemaal niet gaan zoeken in de natuur. Als je op een dier stuit wat hulp nodig heeft, dan kun je ingrijpen, maar verder moet je het met rust laten, je verstoord meer dan je denkt.

Maar dan nog, een reekalf kun je opvangen en uitzetten, maar laten we het praktisch bekijken, wat als je vijf welpen van de wolf vind, wat wil je er mee dan? Een prooidier is wel even iets anders dan een roofdier van dat kaliber.

Vetgedrukte is helaas weer lekker uit context getrokken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:24

Als een reegeit dood gaat heeft het kalf niets meer. Als 2 wolven ouders dood gaan in dit scenario zijn er oudere broers/zussen die zorgen. Ik zie niet in waardoor dit vergeleken wordt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:21

Nyaleti schreef:

Dat was ik.

Maar hoe wil je het diervriendelijk voor die welpen opnemen dan, lees hier dat het voor de welpen onwenselijk/ niet acceptabel is om een hongerdood te sterven. Welpen ook afschieten of opvangen?

Nee, ik vind dat in dit geval niet. De welpen drinken niet meer bij moeder, verder worden ze opgevoed door de roedel, niet enkel door de ouders. Verder vind ik het onverantwoordelijk een probleemwolf langer rond te laten rondlopen, enkel omdat ie welpen heeft.

Ik snap ook niet waarom dat bij de ene soort wild de nakomelingen ineens een zorg zijn en we ze benoemen als gezin, terwijl bij het andere soort wild, compleet overheen kijken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:22

dierenfan schreef:
Als een reegeit dood gaat heeft het kalf niets meer. Als 2 wolven ouders dood gaan in dit scenario zijn er oudere broers/zussen die zorgen. Ik zie niet in waardoor dit vergeleken wordt

Omdat de wolf weer een uitzonderingspositie krijgt in vergelijking met ander wild.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:25

Little_Gift schreef:
Wintu schreef:

Vetgedrukte is helaas weer lekker uit context getrokken.

Waarom vind je dat uit zijn verband getrokken? Je zegt het toch zelf

Citaat:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:26

Helemaal met je eens Wintu.
Bij andere dieren hoor je niemand.
En bij een wolf gaan ze op de achterste poten staan.
Terwijl de welpen niet meer zogen en in roedel wel oké gaan zijn.

En nog wat extra valwild krijgen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:12

Bij andere dieren hoor je zeker wel anderen.
Je hebt oa een reeënwerkgroep en opvang, een dassenwerkgroep, RAVON, uilenwerkgroepen, vleermuizenwerkgroep etc.
Laatst was hier een das door een trein geraakt. Ik heb dit gemeld bij de dassenwerkgroep en toen zijn ze gaan kijken of het om een zogend vrouwtje ging.
Dat bleek het geval en dus zijn ze het nest gaan zoeken. Uiteindelijk zijn er drie jongen gevonden en met de hand groot gebracht. Dit najaar worden ze weer uitgezet.
En zo ken ik nog tal van voorbeelden. Er worden hier ook continu onderzoeken gedaan naar ziektes bij reeën etc.

Het is echt onzin dat je bij andere dieren niemand hoort.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-09-25 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:13

Maar dan is het toch simpel jongens? Die welpen ook schieten. Klaar. +:)+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:20

Cayenne, in het nieuws?

Dat er wat werkgroepen gaan kijken geloof ik best.
Maar niet op deze manier