Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:37

juval schreef:
men staat op zijn achterste benen als je iets bij Temu, Shein of Ali-express koopt, maar als straks ons voedsel uit lage-lonen-landen moet komen, dan kan dat ineens wel?

... andermaal hoor ik niet tot 'men'.
Ik zou zonder bokt niet geweten hebben wat aliexpres of temu waren en ik wens er niet te kopen.

En ik wil graag locaal blijven eten. Groenten van het seizoen.

Citaat:
Nederlandse boeren zijn veel schoner, duurzamer, diervriendelijker, mensvriendelijker, eerlijker, gezonder en veiliger dan voedsel uit landen waar nauwelijks controle bestaat.

Plus transport lasten voor onzin zoals frambozen van de andere kant van de aarde.
(Ik vind frambozen heerlijk, maar dan vers, of in deze tijd geweckt of ingemaakt of niet.)

Helaas is 'beter dan anderen' niet helemaal hetzelfde als goed genoeg.
-O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:39

Kinke schreef:
wacht even hoor.....waterkwaliteit wordt alleen beïnvloed door landbouwbedrijven?

Nee hoor, daar zijn meer vervuilers , zonder meer.
Maar met de helft van de Nederlandse gronden in handen van landbouw/veeteelt hebben ze er een zeer groot aandeel in.
Industrieën ook, bvb Pfas verontreiniging maar de controle daarop wordt gelukkig steeds beter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:41

996981 schreef:
Nikass schreef:
996981: oh dus men houdt toch van het vak waarbij je koeien en kalfjes laat lijden? Ga dan niet zeggen dat ze niet anders kunnen.

Dat is niet gek hè, dat je leuk vindt wat je kent. Jij leeft ook in jouw eigen bubbel. Al lijk jij je daar totaal niet van bewust te zijn.

Stellen dat ze makkelijk anders kunnen, maar gewoon niet willen is gewoon te simpel. Boer wordt je vaak niet zomaar. Dat waren vader, opa en overgrootvader veelal ook al. Vaak is er voor tonnen geïnvesteerd in de plek waar ze werken, maar wat ook al (soms generaties) hun thuis is. Om dan te kiezen voor iets dat ze niet kennen, om huis en haard achter te laten is een héél grote stap. Immers mag je over het algemeen niet op een boerenbedrijf blijven wonen zonder dat daar landbouw activiteiten plaatsvinden.

Iets aan inbeeldingsvermogen zou je sieren.

Je moet beter lezen.
Er wordt, ik meen door jou, gesteld dat boeren wel willen, maar niet anders kunnen.

Agressie tegen boeren valt wel mee hoor. Beetje realisme wel. Daarentegen de houding van de best gesubsidieerde beroepsgroep, dat iedereen afhankelijk van ze is en dat ze het zo vreselijk moeilijk hebben. Oh en vergeet niet de "liefde" voor hun dieren. Dat blijkt echt uit de manier waarop ze gehouden worden.
En de hakken in het zand tegen de noodzaak van verandering. Want joh, de intensieve veehouderij is juist goed voor het klimaat!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:42

Door voornamelijk medicijnresten, werk toevallig bij een lab wat oa waterkwaliteit test.

Doen mensen zelf dus...

En ja, de consument heeft een hele grote rol in de productie van wel of niet diervriendelijke vlees en zuivel. Maar dat is iets wat mensen niet willen horen want dan moeten ze naar zichzelf kijken en het is altijd makkelijk om naar een ander te wijzen.

En wees gerust, ik kom van een Agrarische school en woon in boerengebied en hoewel ik zeker vind dat er zaken beter kunnen weet ik ook dat de meeste boeren keihard werken en absoluut niet rijk zijn. Maar goed, dat is ook niet wat mensen willen horen want dan wordt het weer moeilijker om met het vingertje te wijzen.

Dus nogmaals..wie gebruikt er hier geen vlees en geen enkele vorm van zuivel?
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 23-12-23 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:42

Kinke schreef:
irmaz schreef:

Even een voorbeeldje van de mentaliteit van een varkens"boer". Buurman (tuinder) van stal met varkens zit al de hele dag met zijn personeel en familie in de stank van deze stal, zijn conclusie is dat waarschijnlijk de luchtwasser niet werkt. Hij belt dus zijn buurman en vertelt dat er waarschijnlijk iets niet werkt want hij zit in de stank. Varkenshouder zijn reactie: Eh ja, dat zou kunnen maar ik ben nu op vakantie in Kreta, we komen na het weekend terug dan zal ik er naar kijken.....

Wat is dan precies zijn mentaliteit?
Hij moet direct terugkeren van vakantie? Of wat moet hij dan doen?

Dat je dat vraagt zegt eigenlijk best veel over jou :oo

Overigens was het niet Elisa die dat heeft geschreven maar ik, dus dat heb ik even bijgewerkt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:49

Nikass schreef:
Je moet beter lezen.
Er wordt, ik meen door jou, gesteld dat boeren wel willen, maar niet anders kunnen.

Agressie tegen boeren valt wel mee hoor. Beetje realisme wel. Daarentegen de houding van de best gesubsidieerde beroepsgroep, dat iedereen afhankelijk van ze is en dat ze het zo vreselijk moeilijk hebben. Oh en vergeet niet de "liefde" voor hun dieren. Dat blijkt echt uit de manier waarop ze gehouden worden.
En de hakken in het zand tegen de noodzaak van verandering. Want joh, de intensieve veehouderij is juist goed voor het klimaat!

Waar stel ik dat? >;)

Volgens mij ben jij degene die beter moet lezen. Je ziet dingen die ik niet gezegd heb.

Dat iemand je mening niet deelt betekent niet dat de ander niet kan lezen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:49

BigOne schreef:
Ik gun alle boeren een goed leven maar word wel een beetje schijt ziek van elke keer maar weer de treurzang over generatie op generatie, bla bla.
Er zijn veel meer familiebedrijven die ermee stoppen en die krijgen ook geen compensatie en/of subsidies. Wanneer het agrarisch bestaan niet zo zwaar gesubsidieerd werd dan hadden we veel huidige problemen niet gehad.

_/-\o_

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:53

En nog even over een bedrijf in de agrarische hoek hebben, 35 % van alle eigenaren heeft, ondanks flinke subsidie, een inkomen onder het minimumloon. Dan kun je nog zo gek op je bedrijf zijn omdat je de derde generatie op die plek bent, eigenlijk ben je dan toch zeer ongezond bezig. 24 per dag bezig met iets wat veel te weinig oplevert om fatsoenlijk te bestaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:53

Nikass schreef:
BigOne schreef:
Ik gun alle boeren een goed leven maar word wel een beetje schijt ziek van elke keer maar weer de treurzang over generatie op generatie, bla bla.
Er zijn veel meer familiebedrijven die ermee stoppen en die krijgen ook geen compensatie en/of subsidies. Wanneer het agrarisch bestaan niet zo zwaar gesubsidieerd werd dan hadden we veel huidige problemen niet gehad.

_/-\o_

Dan had je zelf nog groente kunnen kweken en je eigen vee kunnen slachten..ik weet niet hoor. 8)7

Was misschien inderdaad wel beter geweest, zou ook een oplossing zijn tegen de overbevolking.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:57

juval schreef:
men staat op zijn achterste benen als je iets bij Temu, Shein of Ali-express koopt, maar als straks ons voedsel uit lage-lonen-landen moet komen, dan kan dat ineens wel? Ik vind het nogal hypocriet. Nederlandse boeren zijn veel schoner, duurzamer, diervriendelijker, mensvriendelijker, eerlijker, gezonder en veiliger dan voedsel uit landen waar nauwelijks controle bestaat.

Dat is alleen waar als je de beste van Nederland vergelijkt met de slechtste van de rest van de wereld. Dat het in Nederland fantastisch is geregeld en dat de rest van Europa zielige, hopeloos achterlopende kneuzen zijn is (helaas) volledige flauwekul. De wet van de remmende voorsprong en de stimulerende achterstanden hebben hier inmiddels behoorlijk gewerkt. Het is zelfs zo dat er in veel gebieden in Oost Europa geen vergunningen meer afgegeven worden voor de bio-industrie ivm mest- en milieu problematiek.

En nog even over het niks te vreten hebben als we hier de veestapel afbouwen. Als we in Nederland 20% overhouden van wat we nu hebben zitten we nog steeds te dik in de dierlijke eiwitten en krijgen we misschien eindelijk de ruimte om de voedselbehoefte van mens en dier van eigen bodem te halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:01

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:03

Gewoon de bedrijven behouden die genoeg land hebben om hun vee te weiden, voeden en mest te verwerken, en bedrijven die teveel vee (of paarden!) hebben voor hun grond die moeten het roer omgooien? Dat is te simpel gedacht zeker....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:11

ik weet niet of je het debat hebt gevolgd donderdag, maar zelfs als je wél genoeg grond hebt om je mest op te verwerken is dat niet toegestaan. Mest moet (duur) afgevoerd worden, en (duur) kunstmest aangevoerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:21

juval schreef:
ik weet niet of je het debat hebt gevolgd donderdag, maar zelfs als je wél genoeg grond hebt om je mest op te verwerken is dat niet toegestaan. Mest moet (duur) afgevoerd worden, en (duur) kunstmest aangevoerd.

Geen sector waar men collectief meer verstand van heeft dan van de landbouw 8)7

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:52

Elisa2 schreef:
Was dat maar waar...

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... te-voeden/

Ik ben absoluut voor het minderen van dierlijke producten, maar dan nog kan Nederland niet de eigen bevolking voeden.

Interessant Elisa thx, ik heb wel eens eerder getallen gezien maar ga er nog eens in duiken.

Wat ik heel wonderlijk vind is dat het lijkt alsof 13 miljoen koeien van (geschat) 600 kilo plus 15 miljoen varkens van gemiddeld 150 kilo ongeveer evenveel landbouwgrond nodig hebben voor voedsel als 18 miljoen mensen met een gemiddeld gewicht van 75 kilo.
Iets in mij zegt dat dat niet kan kloppen. Maar ik ga nog eens op zoek naar de achtergrond van de data.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:16

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Was dat maar waar...

Ik ben absoluut voor het minderen van dierlijke producten, maar dan nog kan Nederland niet de eigen bevolking voeden.

Interessant Elisa thx, ik heb wel eens eerder getallen gezien maar ga er nog eens in duiken.

Wat ik heel wonderlijk vind is dat het lijkt alsof 13 miljoen koeien van (geschat) 600 kilo plus 15 miljoen varkens van gemiddeld 150 kilo ongeveer evenveel landbouwgrond nodig hebben voor voedsel als 18 miljoen mensen met een gemiddeld gewicht van 75 kilo.
Iets in mij zegt dat dat niet kan kloppen. Maar ik ga nog eens op zoek naar de achtergrond van de data.

Er staat wel een verklaring in dat artikel:

“We eten veel meer eiwitten dan we nodig hebben en voor dierlijke eiwitten is veel landbouwgrond nodig. Door minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te eten, is voor de Nederlandse voedselconsumptie 25 (flexitarisch) tot 40 procent (vegetarisch) minder land nodig.”

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:23

irmaz schreef:
Dat je dat vraagt zegt eigenlijk best veel over jou :oo

Overigens was het niet Elisa die dat heeft geschreven maar ik, dus dat heb ik even bijgewerkt.

Excuses voor de foute quote Elisa.
Maar vertel, nog meer vragen, wat zegt het over mij en ik weet nog steeds niet wat het over die varkensboer zegt. Je beweert van alles, dan kun je het toch ook uitleggen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:24

juval schreef:

Jep, en dat afvoeren is knetterduur en kunstmest aankopen is ook hartstikke duur |o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:39

Door de derogatie afschaffen gaat het milieu er helemaal niet zoveel op vooruit. Boeren met 80% grasland ( enige waarvoor derogatie blijkbaar telt) gaan waarschijnlijk maïs verbouwen als veevoer en mais neemt minder stikstof op. Hoe je het ook went of keert, ook de boeren zijn de dupe van het veranderende klimaat , de droogte van de afgelopen jaren betekende dat het nitraatgehalte boven de toegestane EU norm komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:53

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Was dat maar waar...

Er staat wel een verklaring in dat artikel:

“We eten veel meer eiwitten dan we nodig hebben en voor dierlijke eiwitten is veel landbouwgrond nodig. Door minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te eten, is voor de Nederlandse voedselconsumptie 25 (flexitarisch) tot 40 procent (vegetarisch) minder land nodig.”

Dit staat er onder in hetzelfde artikel:

'Het percentage is gebaseerd op de voedingswaarde en biobeschikbaarheid van de plantaardige eiwitten en afhankelijk hoeveel minder dierlijke eiwitten en welke plantaardige alternatieven we eten. Maar ook met een veranderd voedselpatroon is ons land nog steeds niet zelfvoorzienend.'

Geen probleem Kinke.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:00

Is dit ineens een pro/antiboeren topic geworden :+

Respect voor alle boeren hier die een en ander geduldig uitleggen, terwijl je woorden zo verdraaid worden.
Dat mensen het niet met elkaar eens zijn is een ding, maar iemands woorden verdraaien vind ik zo laf en oneerlijk. Niemand zegt dat we alle veulens bij de merrie weg moeten halen.

Koeien en paarden zijn niet hetzelfde :)*

En voor de duidelijkheid: ja, we hebben een stikstofprobleem. Bewezen waar.

Maar ik geloof nooit dat boeren niet om hun dieren geven, ik heb meer boeren bij een koe die het moeilijk had, zien waken en elkaar afwisselen, dan boeren die het op zijn beloop lieten. Voor heel veel boeren is boer zijn geen beroep, maar een manier van leven die bij ze hoort. Bedrijven die al heel lang in de familie zijn, waar mensen om geven en diep bij betrokken zijn....... onderschat de emotionele impact daarvan niet. Het kan en moet anders, maar de boeren de zwarte Piet toespelen vind ik vreselijk oneerlijk.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 23-12-23 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:03

irmaz schreef:
Nederlanders krijgen sowieso veel te veel dierlijke eiwitten per persoon binnen dan gezond is dus alles bij kan dragen aan een betere gezondheid (en minder zorgkosten) is meegenomen.

De gezonde levensverwachting in Nederland ligt ruim onder het gemiddelde in Europa:
https://www.vzinfo.nl/gezonde-levensver ... rnationaal
[ [url=m/shX7FL.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik heb net een hele poos gegoogled om iets te vinden wat dit onderbouwd maar ik kan werkelijk niks vinden waaruit je de conclusie kunt trekken dat de gezonde levensverwachting van vrouwen te maken heeft met eiwit inname.. zou je dat kunnen onderbouwen of kan je hier echt gewoon allemaal beweringen doen die nergens op gestoeld zijn?

Ik heb in een ander topic links geplaatst van de hoeveelheid vlees die Nederlanders eten tov Europa (inclusief de hoeveelheid vleesvervangers)

https://nos.nl/artikel/2404962-als-je-i ... minderheid

Misschien zie ik iets heel erg over het hoofd maar als er geen onderzoek van is, vind ik dit weer misinformatie én stemmingmakerij..

In Spanje is de gezonde levensverwachting hoger… ze eten daar blijkbaar meer vlees dan hier … :? Wat betekent dat dan?

Verder vind ik het een vreemd topic geworden waar allerlei aannames gewoon geplaatst mogen worden .. dus ik ben weer weg (ja, dat kan gewoon, het is een openbaar topic en nergens is een regel dat dat niet zou mogen :D )

Oh, eens met Avalanche ook :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:05

Mediterraan dieet is bewezen het meest gezond. Veel verse vis, olijfolie etc.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:07

Eens, Cer. Ik kan dit ook niet onderbouwen, en volgens mij mag je hier helemaal niet zomaar iets neerplempen wat je niet kunt onderbouwen.

Elisa2 schreef:
Mediterraan dieet is bewezen het meest gezond. Veel verse vis, olijfolie etc.

Vreselijk off-topic, maar: ook superlekker.

Overigens koop ik zoveel mogelijk rechtstreeks bij de boeren zelf. Melk en vlees. Is nog lekkerder ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:47

Elisa2 schreef:
Door voornamelijk medicijnresten, werk toevallig bij een lab wat oa waterkwaliteit test.

Doen mensen zelf dus...

En ja, de consument heeft een hele grote rol in de productie van wel of niet diervriendelijke vlees en zuivel. Maar dat is iets wat mensen niet willen horen want dan moeten ze naar zichzelf kijken en het is altijd makkelijk om naar een ander te wijzen.

Zucht...

Medicijnresten kunnen een groot probleem worden, al was het maar 'de pil'... Maar ook pijnstillers en levensreddende medicatie, dus dat is niet enkel even een life style kwestie.

Citaat:
Maar goed, dat is ook niet wat mensen willen horen {dat boeren keihard werken} want dan wordt het weer moeilijker om met het vingertje te wijzen.
:')
Die mensen toch, hè...?
Citaat:
Dus nogmaals..wie gebruikt er hier geen vlees en geen enkele vorm van zuivel?

Vingers!!
Wie...?
(Ik ben een geboren vegetariër en eet weinig zuivel, "maar waarom stel je deze vraag?" Zo van alleen veganisten hebben recht op een stem in de discussie...??)

Oh, en afdeling gezondheid las ik een klein misverstand over 'veel dierlijke eiwitten eten' dat opeens 'veel eiwitten eten' werd.