Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:27

hwn schreef:
Soepblik schreef:
Lieve Bulck, vanuit je berichten maak ik op dat je net zoals ik ook joods bent, maar alsjeblieft, zet je oogkleppen af en en erken gewoon dat Israël keihard genocide pleegt.

Je hebt absoluut gelijk in dat het conflict wat gaande is heel complex is en er wat het bestaan van Israël betreft een enorm grijs gebied is wat niet zo makkelijk is om dan maar te ontkennen.

Maar ontken de genocide niet. Die is er feitelijk, die is misselijkmakend. 47.000 mensen, uitgehongerde kinderen, mishandelingen, mensonterend gedrag vanuit militairen; "dit nooit meer" is wat er nu gebeurt. Mijn gedeporteerde familie zou zich ervan omkeren in haar graf.

Dank je wel voor dit mooie bericht.

@Bulck, je zegt ergens: "De grenzen van Israël zijn zo getekend". Vreemd, ik hoor toch telkens van experts en historici dat Israël geen vaste grenzen heeft (trouwens ook nog geen grondwet, na 77 jaar ???), dus je geeft toch heel vaak een eigen interpretatie die helemaal niet strookt met de feiten.

@journee, Israël wil misschien niet noodzakelijk alle Palestijnen dood (maar wel als het niet anders kan), maar wil wel alle Arabieren weg uit hun exclusief joods grondgebied, daarom blijven ze hen ook koppig "Arabieren" noemen ipv Palestijnen. Als die Palestijnen verdreven zouden zijn, UNWRA afgeschaft en de Palestijnen gewoon onder UNCHR vallen en dus staatsburger worden van andere landen en zo hun Palestijnse identiteit verliezen, zijn ze ook als bevolkingsgroep uitgeroeid. Zou het eens moeten navragen bij mijn connecties bij Amnesty International, maar ik ben ervan overtuigd dat dat ook onder genocide valt.

En of men nu toegeeft dat het genocide is of niet, het lijstje overtredingen die Israël al begaan heeft, is bijna eindeloos, wie daar blind voor is, daar vind ik toch iets van.

In het vroegere Palestina waren alle inwoners met bijbehorend paspoort palestijnen, ongeacht hun Arabische of joodse afkomst. In Israël zijn ook alle inwoners met Israëlisch paspoort Israëliërs, ongeacht Arabische of Joodse wortels. Je had dus joodse palestijnen en nu Israëliërs en ook Arabische palestijnen en Arabische Israëliërs.
De term arabier wordt gebruikt om het verschil van afkomst aan te duiden en is in de regio ook niet ongebruikelijk. Het gebruik is dus ook zeker niet fout omdat Arabische Palestijnen van oorsprong ook Arabieren zijn. Zelf schijnen ze zich in het Arabisch overigens Filistijnen te noemen. Dat kan dus ook.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_Isra%C3%ABli%C3%ABrs

Bij genocide worden mensen gedood of een uitsterfbeleid gevoerd. Puur veranderen van nationaliteit valt daar niet onder. Als iemand naar een ander land verhuist kun je je oude nationaliteit ook gewoon behouden.

https://www.centruminternationaalrecht.nl/-/wanneer-is-sprake-van-genocide-#:~:text=Daarin%20staat%20dat%20sprake%20is,van%20leden%20van%20de%20groep

Er worden aan beide zijde overtredingen begaan. Vanaf het begin hebben de palestijnen geweld gebruikt om immigratie van joden tegen te houden. Kun je je voorstellen dat jouw familie een concentratiekamp heeft overleeft en vervolgens ergens in een interneringskamp wordt geplaatst omdat de Arabische bevolking van jouw land hen niet wil opnemen?

Idealiter zouden alle mensen in vrede samenleven. Maar de palestijnen hebben zelf op geweldadige steeds laten weten dit niet te willen. Het doel van hamas: Een Israëlische staat waarin alle godsdiensten in vrede samen kunnnen leven onder de vleugels van de Islam. Maar ook: Totdat de islam het land weer heeft overgenomen en alle zionisten heeft geëlimineerd. Nou, dat lijkt me toch wel duidelijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamas#:~:text=Daarin%20staat%20dat%20Hamas%20streeft,de%20vleugels%20van%20de%20islam%22.

Dat Israël te ver gaat met het tegenhouden van hulpgoederen ben ik het mee eens. Maar laten we ook de reden en oorzaak achter het conflict niet uit het oog verliezen. De Palestijnen hebben zelf ook veel overtredingen begaan en zelf ook schuld aan het conflict. Beide partijen zijn agressor en beide partijen zijn slachtoffer in deze situatie.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:59

bulck schreef:
Soepblik schreef:
Lieve Bulck, vanuit je berichten maak ik op dat je net zoals ik ook joods bent, maar alsjeblieft, zet je oogkleppen af en en erken gewoon dat Israël keihard genocide pleegt.

Je hebt absoluut gelijk in dat het conflict wat gaande is heel complex is en er wat het bestaan van Israël betreft een enorm grijs gebied is wat niet zo makkelijk is om dan maar te ontkennen.

Maar ontken de genocide niet. Die is er feitelijk, die is misselijkmakend. 47.000 mensen, uitgehongerde kinderen, mishandelingen, mensonterend gedrag vanuit militairen; "dit nooit meer" is wat er nu gebeurt. Mijn gedeporteerde familie zou zich ervan omkeren in haar graf.

Sorry maar er is geen genocide, niet met dat sterftecijfer. Oorlogsslachtoffers absoluut, maar ook een ongekende gevoerde oorlog, waar mensen als levend schild gebruikt worden. En dat is niet Israël dat dat doet

Hoe je het ook noemt maakt geen fluit uit. Het is en blijft mensonwaardig gedrag van Israelische kant.
En helaas doet dit gedrag me nogal denken aan een juist voor de Joden verschrikkelijke periode in Europa.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:06

Soepblik

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:36

"Zelfverdediging"

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:40

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:00

Mensen ik begrijp bepaalde reflexen, maar jullie gaan volledig voorbij aan het internationaal recht van de erkende staat Israel. Ik weet dat hier niet graag gesproken wordt over geschiedenis, maar zo is elk land wel tot stand gekomen, ook Belgie en Nederland.

Israel, of de staat zoals we ze nu kennen is een gevolg van de mandaten, vnl het Brits mandaat van 1920.
Hier mogen we niet vergeten dat 95% van het Midden-Oosten aan Islamitische Arabische landen werd gegeven (Frans en Brits mandaat) en waar 5 percent werd voorzien om een staat voor Joden te creeren. Daar kan je eigenlijk al spreken van ongelijkheid, want effectief leefden Joden, christenen, moslim en vele berberstammen in die gebieden) Maar bon, dat is zoals het toen bepaald is.

Als we dan spreken over het Brits mandaat van de staat Israel, mag je niet vergeten dat Jordanie een groot gebied illegaal bezet heeft van 1948 tot 1967. Maar er bestond nooit een souvereine staat Palestina en als we dan over die term willen spreken is deze in 1920 in het leven geroepen via dat Brits mandaat om Joden naar een onafhankelijk staat te brengen. Voor die tijd was het Ottomaans gebied.

Ik begrijp de Palestijnse wens tot zelfbeschikking, maar dat moet binnen de bestaande regels. Die bepalen hoe staten ontstaan, grenzen worden getrokken en volkeren hun soevereiniteit kiezen. Zelfbeschikking is echter niet hetzelfde als een recht op een staat.

In 1947 verwierpen de moslims het VN-verdelingsplan en daarmee een Palestijnse staat. Israël ontstond in 1948, en nu willen ze alsnog een staat, maar de geschiedenis kan niet worden teruggedraaid. Zoals bij een koopovereenkomst geldt: afspraken zijn bindend. Binnen de internationale rechtsorde leidt de weg naar onafhankelijkheid via onderhandelingen.

Israel is een souvereine staat, Palestina is dat niet en dat creëert een natuurlijk onevenwicht, maar dat geldt voor alle volkeren met zelfbeschikkingsrecht. Om een staat te zijn, moet er een regering zijn die effectief regeert over een grondgebied. Dat ontbreekt op de Westbank. Palestina is geen staat, en het helpt niet om het als zodanig te behandelen. Internationaal recht bepaalt dat ze niet voldoen aan volgende criteria; een territorium, een permanente bevolking, een overheid en de capaciteit om relaties aan te gaan met andere staten. De VN kan deze regels ook niet veranderen, ook al erkennen staten van de VN het bestaansrecht van de Palestijnse zaak, zullen zij er nooit over kunnen beslissen en zal dat altijd een onderhandeling vormen tussen Israel en de Westbank in dit geval. Anders zou in Belgie morgen ook bepaald kunnen worden, dat vanaf heden Nederland erbij hoort en omgekeerd (wat gezien de geringe grootte van beide landen op mondiaal vlak mss nog niet zo gek zou zijn, denk ik dat zowel Belgie als Nederland dat niet zomaar zou laten gebeuren, en terecht)

Over Gaza zou dat wel gezegd kunnen worden, maar tot op de dag van vandaag heeft Hamas Gaza nog niet uitgeroepen tot staat (ook bizar niet, of juist een truc?) In Gaza heeft Israel zich effectief teruggetrokken in 2005.

Dan heb je binnen de VN heel wat zaken die in strijd zijn met dit internationaal recht, waardoor er heel wat verwarring en opening is ontstaan tot (bewust) verspreiden van misinformatie. En dat lees je hier in de gesprekken ook.

De Oslo akkoorden, zijn interim overeenkomsten tot vrede, zijn nog steeds ondergeschikt aan de staat Israel. Via die akkoorden heeft Israel, samen met de PLO , de Palestijnse Autoriteit opgericht, die initieel over de gebieden A en B moesten gaan regeren (C is israel zoals ze nu door de westerse media/opinie word geportreteerd). Waar dan in 2005 Gaza afgestaan werd.

Maar de PLO blijft nog steeds de ambitie hebben om de staat Israel te verwerpen, waardoor dus de conflicten aanhoudende bezig zijn. Ze worden daarbij gesteund door andere bepaalde islamistische landen, met extremer gedachtegoed.

Verder heb je dan nu de termen genocide (waar dit verworpen kan worden op het eerste en belangrijkste amendement, nl intentie, wat bij Israel niet ligt op het uitmoorden van alle Palestijnen, wel de ontmanteling van Hamas, wat natuurlijk heel moeilijk ligt als ze bewust hun mensen gebruiken als levend schild waaronder ze fungeren). Apartheid, als die er al is, dan geldt dat juist op de gebieden A en B en niet C (dus heel bizar hoe die visie zo geportretteerd wordt in de opnieuw veelal westerse media/opinie). Kolonisatie is helemaal niet van toepassing en al helemaal niet op de Westbank.

Maar als we dan spreken over wreedheden, waar zit de veroordeling naar Hamas, niet enkel naar Israel, maar in de eerste plaats naar hun eigen volk? (waar zijn daar de grote betogingen?) Nu ook over de hongersnood, waar wordt de druk op Egypte gelegd, ze hebben toegang tot Gaza en als land toebehorend tot de VN hebben ze ook die plicht (maar verzaken er zelf in). Ik zie Rusland ook geen voeding geven aan Ukraine en omgekeerd. Net zoals hongersnood er ook is in Yemen, maar om de een of andere reden als moslims dit elkaar aandoen, dan speelt dit toch een minder grote rol of verdwijnt dat zelf op de achtergrond in onze media en publieke opinie.

Ook die omgekeerde psychologie/inversie die gebruikt wordt, de Holocaust heeft niets te maken met deze zaak en zeker niet in de vergelijken die er gemaakt worden en mss wel eerder omgedraaid en herhaalt de geschiedenis zich wederom opnieuw tegen de joden, alleen in een moderner jasje.(maar met dezelfde haat). Israel heeft al meerdere pogingen ondernomen en toegevingen gedaan om in vrede te leven, helaas is dat niet wederzijds en dat ligt fundamenteel dus niet op een stuk land, maar wel een haat tegen de joden. (De PLO reikt bonussen uit per vermoorde jood, via UNwra is met westers geld haat en indoctrinatie gefaciliteerd in het onderwijs, een haat tegen Joden en de westerse maatschappij)
Dat Israel nu niet zomaar buigt, is begrijpelijk, Uiteindelijk gebeurt het nog grotendeels op hun grondgebied en vanuit een regio die officieel niet uitgeroepen is als staat en bestuurd wordt door haat met als enige doel de vernietiging van de staat Israel.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:37

Bulck, je kan een nog driedubbel zo lang bericht typen, maar dat neemt nog steeds niet weg dat Israël bewezen, keihard het oorlogsrecht negeert en overschreidt, en genoeg oorlogsmisdaden pleegt die in lijn zijn met het plegen van een genocide. Dat heeft níets te maken met het nieg willen erkennen van de staat Israël - mijn eigen directe familie woont er.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:06

Bulck, Palestina wordt door 146 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties erkend (sinds 2024). Alleen daarom al is je betoog flauwekul.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:07

bulck schreef:
Mensen ik begrijp bepaalde reflexen, maar jullie gaan volledig voorbij aan het internationaal recht van de erkende staat Israel. Ik weet dat hier niet graag gesproken wordt over geschiedenis, maar zo is elk land wel tot stand gekomen, ook Belgie en Nederland.

Er is al verschillende keren aangegeven dat mensen zich storen aan deze badinerende manier van het aanspreken van je discussiegenoten.

bulck schreef:
In 1947 verwierpen de moslims het VN-verdelingsplan en daarmee een Palestijnse staat. Israël ontstond in 1948, en nu willen ze alsnog een staat, maar de geschiedenis kan niet worden teruggedraaid. Zoals bij een koopovereenkomst geldt: afspraken zijn bindend. Binnen de internationale rechtsorde leidt de weg naar onafhankelijkheid via onderhandelingen.

Dit is een heel erg simplistische manier om naar het conflict te kijken. Er is helemaal geen gelijkenis met een koopovereenkomst. Laten we vooral niet doen alsof er nooit onderhandelingen zijn geweest.

Side note ivm Europa: de kaart van Europa is sinds het einde van WOII diverse malen gewijzigd, met strijd, genocide en narigheid, maar er is wel resultaat bereikt.

bulck schreef:
Dan heb je binnen de VN heel wat zaken die in strijd zijn met dit internationaal recht, waardoor er heel wat verwarring en opening is ontstaan tot (bewust) verspreiden van misinformatie. En dat lees je hier in de gesprekken ook.
Wat jij schrijft kan net zo goed misinformatie zijn, het is in elk geval sterk gekleurd. Als we elke dag lange stukken vanuit deze invalshoek willen lezen, dan kunnen we net zo goed een abonnement nemen op het NIW.

bulck schreef:
De Oslo akkoorden, zijn interim overeenkomsten tot vrede, zijn nog steeds ondergeschikt aan de staat Israel. Via die akkoorden heeft Israel, samen met de PLO , de Palestijnse Autoriteit opgericht, die initieel over de gebieden A en B moesten gaan regeren (C is israel zoals ze nu door de westerse media/opinie word geportreteerd). Waar dan in 2005 Gaza afgestaan werd.
Het is andersom,, Israël is gebonden dit akkoord na te leven en de wapens te laten zwijgen, maar dat gebeurt dus niet.

bulck schreef:
Maar de PLO blijft nog steeds de ambitie hebben om de staat Israel te verwerpen, waardoor dus de conflicten aanhoudende bezig zijn. Ze worden daarbij gesteund door andere bepaalde islamistische landen, met extremer gedachtegoed.
De doelstellingen van de PLO zijn breder dan dat. Uiteraard wordt de PLO gesteund door islamitische landen, Israël ook, maar dan nadrukkelijk soennitisch en door de VS. Door de ijzige relatie tussen de VS en Iran blijft dit deze tweedeling ook bestaan.

bulck schreef:
Verder heb je dan nu de termen genocide (waar dit verworpen kan worden op het eerste en belangrijkste amendement, nl intentie, wat bij Israel niet ligt op het uitmoorden van alle Palestijnen, wel de ontmanteling van Hamas, wat natuurlijk heel moeilijk ligt als ze bewust hun mensen gebruiken als levend schild waaronder ze fungeren). Apartheid, als die er al is, dan geldt dat juist op de gebieden A en B en niet C (dus heel bizar hoe die visie zo geportretteerd wordt in de opnieuw veelal westerse media/opinie). Kolonisatie is helemaal niet van toepassing en al helemaal niet op de Westbank.

Genocide, etnische zuivering, humanitaire ramp, of hoe je het ook noemen wil. Het gebeurt en het enige wat Israël doet is ontkennen met de argumenten die je zelf hier benoemt. Het maakt ook niet meer uit o het door Israel komt of door Egypte of door wie dan ook.

bulck schreef:
Maar als we dan spreken over wreedheden, waar zit de veroordeling naar Hamas, niet enkel naar Israel, maar in de eerste plaats naar hun eigen volk? (waar zijn daar de grote betogingen?) Nu ook over de hongersnood, waar wordt de druk op Egypte gelegd, ze hebben toegang tot Gaza en als land toebehorend tot de VN hebben ze ook die plicht (maar verzaken er zelf in). Ik zie Rusland ook geen voeding geven aan Ukraine en omgekeerd. Net zoals hongersnood er ook is in Yemen, maar om de een of andere reden als moslims dit elkaar aandoen, dan speelt dit toch een minder grote rol of verdwijnt dat zelf op de achtergrond in onze media en publieke opinie.
Met een hunnie-doen-het-ook kom je er niet. De russen hoeven de Oekraïners geen eten te geven, dat hebben ze zelf en die vergelijking gaat dus nogal scheef.

bulck schreef:
Ook die omgekeerde psychologie/inversie die gebruikt wordt, de Holocaust heeft niets te maken met deze zaak en zeker niet in de vergelijken die er gemaakt worden en mss wel eerder omgedraaid en herhaalt de geschiedenis zich wederom opnieuw tegen de joden, alleen in een moderner jasje.(maar met dezelfde haat). Israel heeft al meerdere pogingen ondernomen en toegevingen gedaan om in vrede te leven, helaas is dat niet wederzijds en dat ligt fundamenteel dus niet op een stuk land, maar wel een haat tegen de joden. (De PLO reikt bonussen uit per vermoorde jood, via UNwra is met westers geld haat en indoctrinatie gefaciliteerd in het onderwijs, een haat tegen Joden en de westerse maatschappij)
Dat Israel nu niet zomaar buigt, is begrijpelijk, Uiteindelijk gebeurt het nog grotendeels op hun grondgebied en vanuit een regio die officieel niet uitgeroepen is als staat en bestuurd wordt door haat met als enige doel de vernietiging van de staat Israel.
De holocaust heeft alles te maken met Israël, maar ik ben met je eens dat de Joods-Arabische kwestie vooral voeding is geweest voor de aanloop naar de holocaust.

Maar nogmaal, je komt nogal fors over voor op een paardenmeisjesforum, ik denk dat je elders op internet betere discussies kan voeren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:25

Lieser schreef:
Bulck, Palestina wordt door 146 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties erkend (sinds 2024). Alleen daarom al is je betoog flauwekul.

Maar de VN gaan het internationaal recht niet kunnen aanpassen, dat zou precedenten creëren voor andere landen. Dat ben ik niet die dat bepaald he.
Palestina zal alleen door Israel als staat erkend kunnen worden, als er akkoorden over bestaan. Daar kan de VN in mee helpen te faciliteren.
Dus doe het maar af als flauwekul, maar je vertelt hier zelf echt flauwe kul door dit zo te stellen.

En Palestina heeft de status waarnemestaat niet-lid, juist door het geen officieel staat zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:42

Dat is niet hoe het werkt, bulck. Armenië wordt niet als staat erkend door Pakistan, maar is toch echt een souvereine staat. En al lid van de VN sinds 1992.
Cyprus wordt niet erkend door Turkije, maar daar geldt hetzelfde voor.

Israël zelf wordt trouwens ook door veel VN-leden niet erkend (onder andere door Afghanistan, Algerije, Bangladesh, Brunei, Indonesië, Iran, Irak, Koeweit, Libanon, Libië, Maleisië, Noord-Korea, Oman, Pakistan, Qatar, Saudi-Arabië, Somalië, Syrië, Tunesië en Jemen). Dus volgens jouw eigen redenering heeft Israël geen rechten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:29

Lieser schreef:
Dat is niet hoe het werkt, bulck. Armenië wordt niet als staat erkend door Pakistan, maar is toch echt een souvereine staat. En al lid van de VN sinds 1992.
Cyprus wordt niet erkend door Turkije, maar daar geldt hetzelfde voor.

Israël zelf wordt trouwens ook door veel VN-leden niet erkend (onder andere door Afghanistan, Algerije, Bangladesh, Brunei, Indonesië, Iran, Irak, Koeweit, Libanon, Libië, Maleisië, Noord-Korea, Oman, Pakistan, Qatar, Saudi-Arabië, Somalië, Syrië, Tunesië en Jemen). Dus volgens jouw eigen redenering heeft Israël geen rechten.

Nee nu zeg je dus letterlijk wat ik zeg, de VN gaat niet over het beslissen over het bestaansrecht van Staten/landen (wel over criterie die bij hen willen aansluiten). Armenie voldoet aan die criteria en is dus al geruime tijd aangesloten; Noord-Cyprus is effectief niet erkend en juist enkel door Turkije erkend.

Niet geheel toevallig welke staten binnen de VN Israel niet erkennen, maar ook dat is een weerspiegeling van bepaalde regimes. Israel heeft zijn bestaansrecht via internationaal recht, als gevolg van akkoorden. Opnieuw beetje triest dat dit niet geweten is. Zo is België pas echt ontstaan in 1839, nadat willem I het scheidingsverdrag ondertekende. Daarna is het koninkrijk Belgie ontstaan, met zijn bewoners, zijn regering etc. Dus datzelfde gaat op voor Israel, omdat er dus in het internationaal recht geen aanpassingen zijn gebeurd sinds 1967, niet met de oslo-akkoorden (De PA moest dienen om te werken naar een palestijnse staat, zowel voor joden als niet-joden. en ook niet door Hamas, nadat Israel zichzelf etnisch gezuiverd heeft uit Gaza in 2005 (voor hen 2007)
Laatst bijgewerkt door bulck op 13-05-25 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:31

@Veronica2,
Die manier van communiceren is in twee richtingen en eigen aan discussies , zeker als er haaks tegenover elkaar gestaan wordt. Ik ben mss direct en dat valt niet bij iedereen in goede aard, maar dat hoeft ook niet en ook dat is wederkerend in de reacties.

Dat verhaal is wel bindend, vandaar ff het verhaal met een koopovereenkomst. Dit afzweren, ontzeg je dus ook het bestaansrecht van bvb Belgie of Nederland. Dat Europa, net als heel de wereld, constant blijft veranderen is een feit, heb ik dat ergens anders beweerd? Maar het internationaal recht is altijd het kader. In de Balkan is er ook nog onvrede onder bepaalde groeperingen over hoe dat allemaal verlopen is, dat maakt natuurlijk niet ongeldig wat er nu bestaat.
En dat gaat in dit conflict wel verkeerd, volgens internationaal recht, is Israel tot op heden verantwoordelijk voor regio's a, b en c. A. gaza, omdat ondanks Israel zich daar etnisch gezuiverd heeft, nog steeds niet uitgeroepen is door Hamas als staat. En op gebied B, de westbank, de Palestijnse autoriteit(plo en israelische staat) die oa door een akkoord is gecreerd om een overgang te maken naar staat, een staat waar zowel joden als niet-joden kunnen leven, daar ging dat akkoord over. Met ook daar conflicten, waar de PLO als eerste de afspraken niet is nagekomen (en dus de wapens niet stielhield) en de joden er wilde verdrijven tot wat dan nu benoemd wordt als kolonisatie. Je kan echter eigen gebied niet koloniseren dus ook die term wordt daar verdraaid en ja zelf onder israeli (omdat ook daar de intentie leeft om samen te leven, maar wel in veilige omstandigheden en dat kan nu niet gewaarborgd worden).

Dus opnieuw, ik verzin dit niet, dat is gewoon de toepassing van het internationaal recht. En daar kan je wel publieke opinie (wat uiteraard altijd gekleurd is) over hebben, zeker in een democratie, maar dat verandert de zaak niet.

Afzetten als te moeilijk of complex, ja dan ben je niet geïnteresseerd of bewust onwetend. Ik volg echt niet mainstream media, sta echt niet weigerachtig tegen een andere visie en sta echt niet tegen de Palestijnse bevolking (wel tegen Hamas). Maar hier wordt alles wat inzicht vereist afgedaan als complottheorieën, geminimaliseerd of zelf als onbestaande beschouwd en wat heb ik hier ondertussen al niet naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Ook in jouw betoog hier, geen enkele inhoudelijke info, behalve het willen ontkrachten van wat ik zeg.

Verder is bokt nog steeds vnl een paardenforum, en in een democratie vrij toegankelijk ongeacht geslacht, geaardheid, afkomst of wat dan ook. Dat Bokt dit op hun forum faciliteert is normaal, dat er dan verschillende meningen zijn, dat is een logisch gevolg. Dus vind die sneer wel heel eng en discriminerend, en waarom omdat je problemen hebt met andere inzichten. En ik ben als Israeli helemaal niet volledig eens met de regering Netanyahu, maar bon evengoed niet mijn Belgische regering. Maar als hier morgen terrorisme voor de deur staat, dan hoop ik dat Belgie minstens zo hard reageert. En dan mag je van mij een andere mening hebben, maar dan kies ik voor onze waarden en normen en onze vrije sociale liberale samenleving.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:45

Er is verschil tussen jezelf verdedigen en buiten proporties vergelding toepassen en vele burgerslachtoffers maken, waaronder zeer jonge kinderen.
Daar is geen enkel excuus voor.
Niet voor niets is de verontwaardiging zo groot.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:57

Electra63 schreef:
Er is verschil tussen jezelf verdedigen en buiten proporties vergelding toepassen en vele burgerslachtoffers maken, waaronder zeer jonge kinderen.

Dus ga je terreur laten zegevieren? Want dat insinueren jullie dan tussen de lijntjes wel?
Uiteraard zijn burgerslachtoffers te betreuren, maar die vallen in elk conflict/oorlog. Die verontwaardiging ligt niet zo gevoelig in het conflict Yemen, waar al meer slachtoffers gevallen zijn maar niet in de westerse politieke agenda passen.
Die proportie ligt zeker hoog langs de kant van Gaza, juist door de manier van oorlogsvoering.(wat mss al de grootste oorlogsmisdaad is, namelijk uw eigen volk als levend schild gebruiken)
Dat is het complexe aan de zaak en is zeker en terecht een grond voor verontwaardiging, maar die zou er vooral moeten zijn naar Hamas

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:09

bulck schreef:
@Veronica2,
Die manier van communiceren is in twee richtingen en eigen aan discussies , zeker als er haaks tegenover elkaar gestaan wordt. Ik ben mss direct en dat valt niet bij iedereen in goede aard, maar dat hoeft ook niet en ook dat is wederkerend in de reacties.

Dat verhaal is wel bindend, vandaar ff het verhaal met een koopovereenkomst. Dit afzweren, ontzeg je dus ook het bestaansrecht van bvb Belgie of Nederland. Dat Europa, net als heel de wereld, constant blijft veranderen is een feit, heb ik dat ergens anders beweerd? Maar het internationaal recht is altijd het kader. In de Balkan is er ook nog onvrede onder bepaalde groeperingen over hoe dat allemaal verlopen is, dat maakt natuurlijk niet ongeldig wat er nu bestaat.
En dat gaat in dit conflict wel verkeerd, volgens internationaal recht, is Israel tot op heden verantwoordelijk voor regio's a, b en c. A. gaza, omdat ondanks Israel zich daar etnisch gezuiverd heeft, nog steeds niet uitgeroepen is door Hamas als staat. En op gebied B, de westbank, de Palestijnse autoriteit(plo en israelische staat) die oa door een akkoord is gecreerd om een overgang te maken naar staat, een staat waar zowel joden als niet-joden kunnen leven, daar ging dat akkoord over. Met ook daar conflicten, waar de PLO als eerste de afspraken niet is nagekomen (en dus de wapens niet stielhield) en de joden er wilde verdrijven tot wat dan nu benoemd wordt als kolonisatie. Je kan echter eigen gebied niet koloniseren dus ook die term wordt daar verdraaid en ja zelf onder israeli (omdat ook daar de intentie leeft om samen te leven, maar wel in veilige omstandigheden en dat kan nu niet gewaarborgd worden).

Dus opnieuw, ik verzin dit niet, dat is gewoon de toepassing van het internationaal recht. En daar kan je wel publieke opinie (wat uiteraard altijd gekleurd is) over hebben, zeker in een democratie, maar dat verandert de zaak niet.

Afzetten als te moeilijk of complex, ja dan ben je niet geïnteresseerd of bewust onwetend. Ik volg echt niet mainstream media, sta echt niet weigerachtig tegen een andere visie en sta echt niet tegen de Palestijnse bevolking (wel tegen Hamas). Maar hier wordt alles wat inzicht vereist afgedaan als complottheorieën, geminimaliseerd of zelf als onbestaande beschouwd en wat heb ik hier ondertussen al niet naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Ook in jouw betoog hier, geen enkele inhoudelijke info, behalve het willen ontkrachten van wat ik zeg.

Verder is bokt nog steeds vnl een paardenforum, en in een democratie vrij toegankelijk ongeacht geslacht, geaardheid, afkomst of wat dan ook. Dat Bokt dit op hun forum faciliteert is normaal, dat er dan verschillende meningen zijn, dat is een logisch gevolg. Dus vind die sneer wel heel eng en discriminerend, en waarom omdat je problemen hebt met andere inzichten. En ik ben als Israeli helemaal niet volledig eens met de regering Netanyahu, maar bon evengoed niet mijn Belgische regering. Maar als hier morgen terrorisme voor de deur staat, dan hoop ik dat Belgie minstens zo hard reageert. En dan mag je van mij een andere mening hebben, maar dan kies ik voor onze waarden en normen en onze vrije sociale liberale samenleving.

Bulck, dat jij hier discriminatie leest en ik niet, zegt denk ik genoeg.

Diegenen die discriminatie, jodenhaat en antisemitisme momenteel het hardst in de hand spelen, zijn de regering van Israël en de personen die dat beleid steunen zelf. Er zijn namelijk heel veel mensen op deze aarde die niet zo kritisch zijn vanwege een gebrek aan goede educatie, en de daden die in de naam van Israël worden gepleegd niet los kunnen zien van alle joden die niets met dit conflict te maken (willen) hebben. Daarmee praat ik dat niet goed, maar dat is nu eenmaal zoals het is.

Door het uithongeren van kinderen en baby's, het bombarderen van ziekenhuizen, het afsluiten van water, het "perongeluk" vermoorden van hulpdiensten en reddingswerkers, geef je dat soort mensen een reden om te zeggen: "zie je wel," en neemt het antisemitisme toe. Dat doet Netanyahu helemaal zelf, en dat gaat veel verder dan het vallen van de gebruikelijke burgerslachtoffers. Er wordt hier niets opgelost, er wordt hier niet "verdedigd" - er wordt uitgemoord. Door die man, lopen wij en de bevolking van Israël die hier niets mee te maken wil hebben allemaal gevaar en moet ik bijvoorbeeld twee keer nadenken voordat ik met mijn jonge nichtjes ga wandelen in het park.

Aan genocide (want nogmaals, dat het dat is is geen kwestie van een mening of woordkeuze maar is een feit) is niets complex. Aan de geschiedenis en het conflict wel, maar daar hebben we het nu niet over.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:17

bulck schreef:
@Veronica2,

Het is niet zo gek dat je op een forum met veel Nederlanders ook de meningen krijgt van wat er in Nederland gangbaar is. Er is sinds een tijdje wel wat groeiende sympathie voor de Palestijnse kwestie en dan vooral in de hoek van links geëngageerden. Maar door de bank genomen betekent dat niet dat er diametraal stelling wordt genomen tegen de staat Israël, Zionisme of Joden in het algemeen.

bulck schreef:
Je staat er ook niet voor open, dus daarom vervaagt de interesse voor je boodschap. Bovendien is de manier waarop je die deelt best extreem voor Nederlandse begrippen en dat geef ik je bij deze mee. Het is niet de bedoeling om de oorlog hier op bokt uit te vechten en ook zeker niet in Nederland.

bulck schreef:
Verder is bokt nog steeds vnl een paardenforum, en in een democratie vrij toegankelijk ongeacht geslacht, geaardheid, afkomst of wat dan ook. Dat Bokt dit op hun forum faciliteert is normaal, dat er dan verschillende meningen zijn, dat is een logisch gevolg. Dus vind die sneer wel heel eng en discriminerend, en waarom omdat je problemen hebt met andere inzichten.

Echt, bedoel je nu mij, een persoonlijke aanval naar mij? Wat slap zeg, jemig. Bokt faciliteert een uitwisseling van meningen maar geen discriminatie. Het is ook raar dat je mij aanspreekt op discriminatie omdat je commentaar krijgt op je wijze van posten. Volgens mij is dit in dit topic al eerder aan de orde geweest en ben je daar op aangesproken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:32

Tja als bokt dan een vrouwenpaardenforum is heb ik getypt zeker ;-). Lachwekkend en triest tegelijk.
Inhoudelijk opnieuw en wederom geen inzichten.

Dus ok, Israel is het grote kwaad! Leef vooral in die illussie dan.
Wat jij de regering Israel verwijt is niet wat er geheel in het Midden-Oosten klinkt, wel voornamelijk in de Westerse politieke agenda past. Opnieuw binnen de democratische staat Israel is die kritiek er wel, en terecht/ logisch. Ook dat heb ik toch nergens anders gesteld?

Dat uithongeren van kinderen/zwakkeren is al veel langer aan de gang en vooral door Hamas, bizar hoe jullie daar toch van wegkijken (het is juist een van hun tactieken om mensen gedwongen te laten toetreden en dus een soort veiligheid verkrijgen binnen dat regime).
Dat van die ziekenhuizen en scholen, opnieuw kan je die VN verslagen lezen/opzoeken (ook bizar hoeveel ziekenhuizen daar waren per capita, maar dat is nog een andere discussie, maar dat is ook allemaal niet waar zeker?) Het boobytrappen van scholen, ziekenhuizen, woningen en de tunnels?
Dan vergeet je dat Israel nog waarschuwingen stuurt om te evacueren, 24 uur op voorhand, maar dat Hamas dan liever kiest om hun eigen volk op te offeren en dat volk ook het martelarij geïndoctrineerd heeft gekregen (vergeet dat ook niet). En ja dan ben ik me bewust dat een kind dat daar geboren wordt er niet voor kiest, maar ook gebruikt en misbruikt wordt

Alsof ik als jood zomaar kan doen in België wat ik wil. Als kind niet en nu nog niet, dus dat is iets wat we ook al gewoon zijn en waar ik me zeker niet monddood door laat maken. Die haat was er al voor Netanyahu aan de macht was, dus zelf niet door te trekken.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:45

Maar Bulck. Je zegt "bizar hoe jullie daarvoor wegkijken". A. Dat doen we niet, en B. Ik vind dat jij net zo hard wegkijkt voor de daden die jouw regering pleegt. Het is niet "de rest van de wereld tegen het grote kwaad wat Israël heet", want mijn familie in Israël is óók fel tegen de oorlogsmidaden die hun regering pleegt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:48

@veronica2, nee ik word voornamelijk aangesproken op hoe jullie alles onder tafel schuiven, minimaliseren en wegzetten als niet-bestand, tot complottheorien etc. Ik haal feitelijkheden aan, breng nuancering in wat hier gewoon maar genoemd wordt. En dat brengt tegenkanting mee, maar vooral op de man en niet op de inhoud. Geschiedenis, geopolitiek, internationale wetgeving, juist interpreteren en kaderen, anti-semitisme en extreme islamisering zijn gewoon onderdeel in deze discussie, als die gevoerd wordt, of dat zou toch de basis moeten zijn. Uiteraard gaan we dit conflict niet oplossen en al helemaal niet op bokt. Ook de slachtoffers die nu vallen, in wezen alle overlijdens van alle conflicten in deze wereld.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:07

Soepblik schreef:
Maar Bulck. Je zegt "bizar hoe jullie daarvoor wegkijken". A. Dat doen we niet, en B. Ik vind dat jij net zo hard wegkijkt voor de daden die jouw regering pleegt. Het is niet "de rest van de wereld tegen het grote kwaad wat Israël heet", want mijn familie in Israël is óók fel tegen de oorlogsmidaden die hun regering pleegt.

Maar waar doe ik dat dan? Ik kijk nergens weg, in tegendeel. Jullie pushen me in die hoek, omdat ik bepaalde zaken benoem of corrigeer die veelal ongechecked zijn of zelf niet waar/onvolledig. Zoals het internationaal recht. Jullie spreken over al de oorlogsmisdaden, maar amper tot niet over de oorlogsmisdaden die Hamas zelf stelt tegen het eigen volk en het uitblijven van die internationale druk. Maar die oorlogsmisdaden moeten dan wel legitiem gesteld zijn en dan van beide kanten, wat ook niet gebeurd. De dreiging van Hamas zal vrede altijd in de weg staan en dat heeft niets te maken met de staat Israel, maar alles met hun eigen oprichtingsakte en doel. En daar zit het conflict en dus ook de oplossing. En als Joodse zou je dan zelf ook de ervaringen kennen, dus dat niet in het park lopen met je nichtjes is niet sinds 2023, ik ben van 1984 en heb nooit anders geweten. En opnieuw ik heb nog het geluk er best westers uit te zien, mijn zussen niet. Ik heb het geluk de talen te spreken, dus ook gesprekken in het openbaar, op televisie etc. Dus nee ik ben niet wereldvreemd, nee ik ben geen aanhanger van Netanyahu, maar ik ben ook niet naief, heel kritisch (juist omdat er veel onjuiste informatie is). Ben zeker geen expert, maar de zaken die hier aangehaald worden zijn nu ook nog niet zo complex en kan iedereen zelf opzoeken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:11

bulck schreef:
Electra63 schreef:

Dus ga je terreur laten zegevieren? Want dat insinueren jullie dan tussen de lijntjes wel?
Uiteraard zijn burgerslachtoffers te betreuren, maar die vallen in elk conflict/oorlog. Die verontwaardiging ligt niet zo gevoelig in het conflict Yemen, waar al meer slachtoffers gevallen zijn maar niet in de westerse politieke agenda passen.
Die proportie ligt zeker hoog langs de kant van Gaza, juist door de manier van oorlogsvoering.(wat mss al de grootste oorlogsmisdaad is, namelijk uw eigen volk als levend schild gebruiken)
Dat is het complexe aan de zaak en is zeker en terecht een grond voor verontwaardiging, maar die zou er vooral moeten zijn naar Hamas

Je hoeft niet iedere x een andere situatie erbij te halen.

Ik vind alle onschuldige burgerslachtoffers onaanvaardbaar.
Zeker als dit wordt veroorzaakt door buitensporig geweld, uithongeren en verdrijving door een democratisch land.

De aanslag op 7 oktober was gruwelijk, ook die slachtoffers zijn onaanvaardbaar en afschuwelijk.
Maar ik geloof dat Israël dit heeft toegestaan. Misschien hebben zij de grootte van de aanslag onderschat.
Maar zij zijn niet onschuldig.

Ik zag gisteren een voorstukje van een nieuwe docu die in juni bij de NPO komt, over de Kolonisten en de nederzettingen op de Westbank.
Ik vind dat onaanvaardbaar.
Palestijnen worden als 2e-rangsburgers behandeld, hun huizen en grond wordt onteigend of in brand gestoken.
Onaanvaardbaar, ik heb daar geen enkel begrip voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:24

Waarschuwingen stuurt? Volgens mij vertellen ze dat mensen moeten verkassen naar een ander deel van Gaza , waar ze vervolgens ook bombarderen .
Hamas zijn terroristen maar de Israëlische regering pleegt genocide op de Palestijnse bevolking. Al in het begin was collateral damage geen probleem zei Netanyahu. Een dode terrorist en 150 dode Gazanen ? No problem.
En Gaza is net zo groot als Texel met 2 miljoen inwoners en die zitten voor een groot deel opgepropt in een klein deel.
We horen helaas steeds minder over de wandaden van IDF maar dat komt omdat ze rücksichtslos alle pers afknallen , ook kids die via TikTok dagelijks filmpjes deelden worden afgemaakt!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:38

Kijk Electra3, maar nu haal je er zelf je eigen overtuiging en geloof bij (dat is je recht). Israël heeft dit niet toegestaan, waar heb je daar de bewijzen om dat te stellen? Dat zijn pas complottheorieën (ga je dat ook verwijten aan belgie met de aanslag op zaventem, dat ze ingestemd hebben of zelf aan meegewerkt? Het zou niet gesmaakt worden). De haat en vernietiging van de staat Israel staan wel letterlijk in de oprichtingsakte van Hamas (ook de verwerkte), dat nog verder gaat want effectief mondiaal speelt in hun radicalisme (en ja dat zit ook hier al in het Westen)

Dat van die kolonisatie is wederom kaderend in internationale regelgeving, dat gebied is door Israel ook nooit afgestaan, dus de term kolonisatie is al niet juist, want je kan eigen gebied niet koloniseren. Dat daar conflicten zijn en mensen daar effectief geen gelijke rechten hebben, heeft alles te maken met een gefaalde PA. Wat jij zegt qua onteigenen, gaat ook op voor Palestijnen aldaar die geld krijgen van de PLO per vermoorde Jood (hoezo genocide, apartheid), of die zelf afgeslacht worden als ze effectief verkopen aan Joden. En dan zeg ik niet dat er geen onregelmatigheden zijn van Israelische kant. Dus ook elke reportage is gekleurd en moet je ook kunnen kaderen en zou je idealiter van verschillende kanten moeten kunnen bekijken. In dat opzicht is nieuwsgeving in het Midden-Oosten en de Arabische liga ook heel verschillend en dat heb je door de verschillende stromingen binnen de islam en hoe zelf naar dit conflict kijken. En nee ik juich niet op het leed van Palestijnen, maar ik steun wel Israel en het willen ontmantelen van Hamas.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:44

BigOne schreef:
Waarschuwingen stuurt? Volgens mij vertellen ze dat mensen moeten verkassen naar een ander deel van Gaza , waar ze vervolgens ook bombarderen .
Hamas zijn terroristen maar de Israëlische regering pleegt genocide op de Palestijnse bevolking. Al in het begin was collateral damage geen probleem zei Netanyahu. Een dode terrorist en 150 dode Gazanen ? No problem.
En Gaza is net zo groot als Texel met 2 miljoen inwoners en die zitten voor een groot deel opgepropt in een klein deel.
We horen helaas steeds minder over de wandaden van IDF maar dat komt omdat ze rücksichtslos alle pers afknallen , ook kids die via TikTok dagelijks filmpjes deelden worden afgemaakt!!

In datzelfde vergelijk, 1 onschuldige gijzelaar tegen 3-4 terroristen/veroordeelde moordenaars vrij en dan zijn zelf niet al die terroristen levend overgeleverd.
Verder ontga je dan ook volledig aan het gegeven van het feit dat er ook Gazanen kiezen voor dat regime en dus ook niet zo onschuldig zijn.
De IDF en wandaden, geen enkel leger wordt zo gecontroleerd