hwn schreef:Soepblik schreef:Lieve Bulck, vanuit je berichten maak ik op dat je net zoals ik ook joods bent, maar alsjeblieft, zet je oogkleppen af en en erken gewoon dat Israël keihard genocide pleegt.
Je hebt absoluut gelijk in dat het conflict wat gaande is heel complex is en er wat het bestaan van Israël betreft een enorm grijs gebied is wat niet zo makkelijk is om dan maar te ontkennen.
Maar ontken de genocide niet. Die is er feitelijk, die is misselijkmakend. 47.000 mensen, uitgehongerde kinderen, mishandelingen, mensonterend gedrag vanuit militairen; "dit nooit meer" is wat er nu gebeurt. Mijn gedeporteerde familie zou zich ervan omkeren in haar graf.
Dank je wel voor dit mooie bericht.
@Bulck, je zegt ergens: "De grenzen van Israël zijn zo getekend". Vreemd, ik hoor toch telkens van experts en historici dat Israël geen vaste grenzen heeft (trouwens ook nog geen grondwet, na 77 jaar ???), dus je geeft toch heel vaak een eigen interpretatie die helemaal niet strookt met de feiten.
@journee, Israël wil misschien niet noodzakelijk alle Palestijnen dood (maar wel als het niet anders kan), maar wil wel alle Arabieren weg uit hun exclusief joods grondgebied, daarom blijven ze hen ook koppig "Arabieren" noemen ipv Palestijnen. Als die Palestijnen verdreven zouden zijn, UNWRA afgeschaft en de Palestijnen gewoon onder UNCHR vallen en dus staatsburger worden van andere landen en zo hun Palestijnse identiteit verliezen, zijn ze ook als bevolkingsgroep uitgeroeid. Zou het eens moeten navragen bij mijn connecties bij Amnesty International, maar ik ben ervan overtuigd dat dat ook onder genocide valt.
En of men nu toegeeft dat het genocide is of niet, het lijstje overtredingen die Israël al begaan heeft, is bijna eindeloos, wie daar blind voor is, daar vind ik toch iets van.
In het vroegere Palestina waren alle inwoners met bijbehorend paspoort palestijnen, ongeacht hun Arabische of joodse afkomst. In Israël zijn ook alle inwoners met Israëlisch paspoort Israëliërs, ongeacht Arabische of Joodse wortels. Je had dus joodse palestijnen en nu Israëliërs en ook Arabische palestijnen en Arabische Israëliërs.
De term arabier wordt gebruikt om het verschil van afkomst aan te duiden en is in de regio ook niet ongebruikelijk. Het gebruik is dus ook zeker niet fout omdat Arabische Palestijnen van oorsprong ook Arabieren zijn. Zelf schijnen ze zich in het Arabisch overigens Filistijnen te noemen. Dat kan dus ook.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_Isra%C3%ABli%C3%ABrs
Bij genocide worden mensen gedood of een uitsterfbeleid gevoerd. Puur veranderen van nationaliteit valt daar niet onder. Als iemand naar een ander land verhuist kun je je oude nationaliteit ook gewoon behouden.
https://www.centruminternationaalrecht.nl/-/wanneer-is-sprake-van-genocide-#:~:text=Daarin%20staat%20dat%20sprake%20is,van%20leden%20van%20de%20groep
Er worden aan beide zijde overtredingen begaan. Vanaf het begin hebben de palestijnen geweld gebruikt om immigratie van joden tegen te houden. Kun je je voorstellen dat jouw familie een concentratiekamp heeft overleeft en vervolgens ergens in een interneringskamp wordt geplaatst omdat de Arabische bevolking van jouw land hen niet wil opnemen?
Idealiter zouden alle mensen in vrede samenleven. Maar de palestijnen hebben zelf op geweldadige steeds laten weten dit niet te willen. Het doel van hamas: Een Israëlische staat waarin alle godsdiensten in vrede samen kunnnen leven onder de vleugels van de Islam. Maar ook: Totdat de islam het land weer heeft overgenomen en alle zionisten heeft geëlimineerd. Nou, dat lijkt me toch wel duidelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamas#:~:text=Daarin%20staat%20dat%20Hamas%20streeft,de%20vleugels%20van%20de%20islam%22.
Dat Israël te ver gaat met het tegenhouden van hulpgoederen ben ik het mee eens. Maar laten we ook de reden en oorzaak achter het conflict niet uit het oog verliezen. De Palestijnen hebben zelf ook veel overtredingen begaan en zelf ook schuld aan het conflict. Beide partijen zijn agressor en beide partijen zijn slachtoffer in deze situatie.