Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:25

Mars schreef:
En wat te denken van zijn mannen? Die dachten als glorieuze winnaars een regering om te werpen. En nu sluit de baas een deal en worden zij ingelijfd bij t leger. Hoe bereid zijn zij om daar nu in mee te vechten? Moet heel verwarrend zijn dit.

Die mannen hebben geen keus. Kunnen anders terug naar het gevang of strafkamp dus boeit ze wss niet tegen wie ze moeten vechten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:31

Elin_ schreef:
Mars schreef:
En wat een dreun geeft dit richting de Russen die wellicht in deze coup een uitgang zagen uit de oorlog? Degenen die uit hun huizen geplukt zijn om mee te vechten, waarvan de motivatie al 0 was… Die zagen een sprankje hoop en moeten nu doodleuk weer terug. Wat doet dit met het moraal van de troepen?
En wat een gezichtsverlies ook voor de leiders die angstig vluchtten toen Wagner richting Moskou trok.

Nou zeg dat... Ik lees al gehele tijd mee in het topic, maar wat verschrikkelijk. Overal wordt gejuicht wanneer men weer een aanval tegen rusland doet, maar achter Rusland staan zonen, vaders, opa's, neven en meer van vlees en bloed. Het is toch afschuwelijk. Gerund door een narcistische leider voor wie oorlog een bordspel is. En al die dieren dan. Zowel wild als van mensen..

Ik ben hier veel te emotioneel voor. :') overigens dank voor alle updates. Dit topic maakt het veel beter te volgen dan een nieuwssite.

Precies dit dus. Oorlog is iets verschrikkelijks. Elke dag dat die oorlog door gaat is er 1 teveel. Iedere dag vallen er aan beide kanten weer slachtoffers.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:31

Babootje schreef:
FSB voert massale invallen uit in huizen van de families van Wagner-huursoldaten, huidige en voormalige, in heel Rusland.
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 4844637184

"Gezellig..."

(Ik heb mij laten vertellen dat dit soort huiszoekingen niet zachtzinnig gaat.)

'Goed' voor het moreel van de ex-Wagner soldaten.
Eerst was het amnestie en nu dit.
(... ik geef toe: de Russische overheid is niet zo betrouwbaar, maar toch.)

(Ik had het gisteren al over een kans op plunderingen, ik vind dit kansverhogend.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:49

And the story continues...

Citaat:
Russische bronnen stellen dat de Russische minister van Defensie, Sergei Shoigu, momenteel onder een vorm van "huisarrest" staat door de FSB in afwachting van een onderzoek naar zijn leiderschap binnen het Ministerie van Defensie en de diefstal van militaire financiering. De commandostructuur en de generale staf van de Russische strijdkrachten worden ergens vandaag, 26 juni of deze week verwacht.
https://twitter.com/sentdefender/status ... 4209795072

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:09

Cowboy55 schreef:
Uiteraard niet, maar ik denk dat de truc hier is dat hij nog even niet uit een raam mag vallen. In elk geval niet totdat zijn troepen echt overgenomen zijn door het Russische leger en de kans op een opstand van Wagner troepen geweken is.

En kijk (Bron: NOS):

'Kremlin lijkt Wagnergroep ondanks muiterij niet te willen ontmantelen'
Het is nog steeds onduidelijk wat de beëindigde opstand betekent voor Wagner. De militaire analisten van het Amerikaanse Institute for the Study of War (ISW) suggereren dat het feit dat Wagner-troepen met hun uitrusting terugkeren naar de basis, betekent dat het Kremlin van plan is om in ieder geval elementen van de groep te behouden, in plaats van ze onmiddellijk te demobiliseren.

ISW haalt de woorden van Andrej Kartapolov aan, hoofd van het Defensiecomité van de Russische Staatsdoema. Die kondigde gisteren aan dat de Doema werkt aan een wet die particuliere militaire bedrijven (PMC's) moet reguleren. Kartapolov noemde Wagner "de meest strijdbare parate eenheid in Rusland." Hij merkte verder op dat de toekomst van de Wagnergroep nog niet is bepaald en benadrukte dat de troepen in Rostov aan de Don "hun bevelen opvolgden" en "niets verwerpelijks" deden.

Kartapolovs poogde om het Wagner-personeel te ontheffen van de verantwoordelijkheid voor deelname aan een gewapende opstand en hen te scheiden van leider Prigozjin. Dat zou kunnen duiden op de wens van de Russische regering om Wagnerpersoneel in een bepaalde vorm te blijven gebruiken, aldus ISW.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:24

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 2449777664
Oekraïense troepen rukken naar verluidt op naar het noorden, ten zuiden van Bakhmut.

Als onderdeel van hun grotere tegenoffensief hebben de Oekraïense strijdkrachten "kracht gekregen" in aanvallen rond Bakhmut, waarbij ze oprukken naar de noordelijke en zuidelijke flanken van de stad, meldde het Britse ministerie van Defensie op 26 juni.

De Oekraïense vice-minister van Defensie, Hanna Maliar, meldde ook successen in de buurt van Bakhmut.

Volgens Maliar zijn Oekraïense troepen in het weekend van 1 naar 2 kilometer opgeschoven in de gebieden Orikhovo-Vasylivka, Bakhmut, Bohdanivka, Yahidne, Klishchiivka en Kurdiumivka

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:34

Ik denk dat dit een grotere rol heeft gespeeld dan de mediator rol van Lukashenko

Bron Telegraaf

'Rusland bedreigde familie Wagner-leiding'

De Russische inlichtingendiensten dreigden met geweld tegen de families van de Wagner-leiding voordat baas Jevgeni Prigozjin de opmars richting Moskou zaterdag afblies, schrijft de Britse krant The Telegraph op basis van Britse veiligheidsbronnen. Volgens de krant kan dat hebben bijgedragen aan het plotseling stoppen van de muiterij.

The Telegraph schrijft ook dat er eigenlijk maar 8000 strijders van het huurlingenleger meededen aan de opstand, niet de 25.000 huurlingen die eerder waren gemeld. Bij een poging om de Russische hoofdstad in te nemen zou een nederlaag dan ook te verwachten zijn geweest.

"Vladimir Poetin zal nu proberen om soldaten van de Wagner Groep op te nemen in het Russische leger en de voormalige leiders uit te schakelen", schrijft de krant op basis van verkregen inzichten.

Het is nog onduidelijk wat er precies in de de-escalatieovereenkomst staat die zaterdagavond tussen het Kremlin en Prigozjin is gesloten. Er is sinds de nacht van zaterdag op zondag ook onduidelijkheid over de verblijfplaats van Prigozjin, die volgens het Kremlin naar Wit-Rusland zou verhuizen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:37

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:39

En inmiddels druppelen de eerste berichten over executies van Wagner strijders door Russische strijdkrachten binnen. Filmpje plaats ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:55

Hoe verrassend (not) overheidsbeloftes zijn niks waard in Rusland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:06

BigOne schreef:
En inmiddels druppelen de eerste berichten over executies van Wagner strijders door Russische strijdkrachten binnen. Filmpje plaats ik niet.

Zijn dit andere meldingen dan de melding dat Khadyrovieten 2 aanhangrs va Wagner onthoofden?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:10

Babootje schreef:
Ik denk dat dit een grotere rol heeft gespeeld dan de mediator rol van Lukashenko

Bron Telegraaf

De Russische inlichtingendiensten dreigden met geweld tegen de families van de Wagner-leiding voordat baas Jevgeni Prigozjin de opmars richting Moskou zaterdag afblies, schrijft de Britse krant The Telegraph op basis van Britse veiligheidsbronnen. Volgens de krant kan dat hebben bijgedragen aan het plotseling stoppen van de muiterij.

mmm.... volgens mij komt dit uit een speculatie-tweet van iemand die het wel een mogelijkheid achtte waarom Prigozhin zou hebben gecapituleerd. Ik ben die gisterenavond ook ergens tegen gekomen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:23

irmaz schreef:
Babootje schreef:

Bron Telegraaf

mmm.... volgens mij komt dit uit een speculatie-tweet van iemand die het wel een mogelijkheid achtte waarom Prigozhin zou hebben gecapituleerd. Ik ben die gisterenavond ook ergens tegen gekomen.

Raar gedacht is het niet. Het was zo'n snelle ommezwaai.
Mijn partner had gisteren eenzelfde speculatie. Hij volgt geen social media en heeft sowieso sinds zondagochtend weinig tijd om het nieuws te volgen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:28

herr_balou schreef:
irmaz schreef:

Mijn partner had gisteren eenzelfde speculatie. Hij volgt geen social media en heeft sowieso sinds zondagochtend weinig tijd om het nieuws te volgen.

Mijn punt was eigenlijk dat het regelrechte speculatie is dat in een krant verschijnt alsof het bewezen werkelijkheid is. Ze hadden op zijn minst even kunnen uitzoeken of Prigozhin inderdaad familie heeft die bedreigbaar is :)*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:34

Ging niet om Prigozhin zelf, maar om de rest van hogere officieren/bestuur Wagner. Dan heb je dus alsnog een probleem, want steun valt weg.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:36

irmaz schreef:
herr_balou schreef:

Mijn punt was eigenlijk dat het regelrechte speculatie is dat in een krant verschijnt alsof het bewezen werkelijkheid is. Ze hadden op zijn minst even kunnen uitzoeken of Prigozhin inderdaad familie heeft die bedreigbaar is :)*

Jij hebt het over Prigozhin. In het artikel staat "dreigden met geweld tegen de families van de Wagner-leiding".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:21

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 4402373635
Hongarije heeft opnieuw een tranche van € 500 miljoen aan militaire hulp aan Oekraïne van de EU geblokkeerd.

"We zijn bereid om van mening te veranderen als de Oekraïners een einde maken aan de belachelijke, valse verklaringen volgens welke de grootste Hongaarse OTP-bank op de lijst van internationale sponsors van de oorlog staat", zei minister van Buitenlandse Zaken Peter Szijjártó.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:00

Hongarije hoort die met deze regering nog wel in de Europese Unie thuis?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:10

Hongarije hoort absoluut niet thuis in de Europese Unie. Het probleem is dat Hongarije 110% afhankelijk is van Russische energie en geen enkele vorm van vervanging heeft

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:02

Bericht van Prigozhin (met Engelse ondertiteling). "We hadden niet de bedoeling om de regering omver te werpen maar wilden een protest tegen de opheffing van Wagner-groep per 1 juli a.s. laten horen en laten zien hoe de mars naar Kyiv van 24 feb 2022 had moeten gaan"
https://twitter.com/KevinRothrock/statu ... 1560714241

Reacties onder de tweet zeggen dat het een fake is en dat zou ik niet uitsluiten, het viel mij op dat zijn mond anders beweegt dan in zijn andere boodschappen.

Het vermoeden (vanuit een organisatie in Belarus) is dat hij (nog) niet in Belarus is, zijn privé vliegtuig is gisteren van zuid-Rusland naar st. Petersburg gevlogen en ook uit andere vliegtuigen die in Belarus geland zijn is hij niet gesignaleerd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:21

Prigozhin schijnt nu toch op weg naar Belarus te zijn, tenminste zijn privé vliegtuig is dat. Gisteren is dit vliegtuig heen en weer van Rostov-on-don naar st. Petersburg gevlogen en vandaag dus op weg naar Belarus.

Vanuit Moskou zijn vanochtend drie vliegtuigen van de Rosgardia Russisch Special Flight Squadron vertrokken waarvan 1 (volgens de vluchtgegevens) op weg is naar Washington. https://twitter.com/TimInHonolulu/statu ... 9295684611

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:27

irmaz schreef:
Bericht van Prigozhin (met Engelse ondertiteling). "We hadden niet de bedoeling om de regering omver te werpen maar wilden een protest tegen de opheffing van Wagner-groep per 1 juli a.s. laten horen en laten zien hoe de mars naar Kyiv van 24 feb 2022 had moeten gaan"
https://twitter.com/KevinRothrock/statu ... 1560714241

Reacties onder de tweet zeggen dat het een fake is en dat zou ik niet uitsluiten, het viel mij op dat zijn mond anders beweegt dan in zijn andere boodschappen.

Het vermoeden (vanuit een organisatie in Belarus) is dat hij (nog) niet in Belarus is, zijn privé vliegtuig is gisteren van zuid-Rusland naar st. Petersburg gevlogen en ook uit andere vliegtuigen die in Belarus geland zijn is hij niet gesignaleerd.

Hmmm.....krijg een melding dat de tweet verwijderd is?! Ligt dat aan mij?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:35

Heb ik ook.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:54

pien_2010 schreef:
Heb ik ook.

Ik nu ook. Mogelijk verwijderd (door plaatser) omdat het filmpje inderdaad fake is?

Voorzover ik nu heb kunnen achterhalen is de audio werkelijk van Prigozhin maar het filmpje deep-fake. Als ik de audio nog ergens tegen kom zal ik hem hier plaatsen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:55

Het vliegtuig van Prigozhin is vanochtend inderdaad geland op een vliegveld in de buurt van Minsk (Belarus).