MyWishMax schreef:Dat bedoel ik idd, Sansevieria. Ik heb een slecht geïsoleerde woning en niet het geld voor andere soort kachel oid. Naast dat dat ook maar zou moeten mogen van woningbouw. Er mankeren wel meer dingen aan de woning, maar niet erg genoeg om aan te pakken. Maar kosten mij wel extra geld en samen met de stijgende kosten van alle andere dingen is voorbereidingen treffen heel simpel gesteld. Wat er op mijn spaarrekening staat is voor de energienota en dat is maar hopen dat het genoeg is. En ik ben al heel zuinig qua elektra en gas.
Als ik zoals anderen hier die energietoeslag niet nodig had gehad voor energie had ik idd wel andere voorbereidingen kunnen treffen, maar helaas. Ik maak me wel enorme zorgen want mijn maandtarief moet telkens omhoog en daar loop ik echt tegen de grens aan, of eigenlijk al erop. En dan is er de onzekerheid of ze niet weer tarieven gaan aanpassen waardoor het nog duurder wordt.
En het bezuinigen kan niet door gaan, want mijn gasverbruik is lager als het gemiddelde op een flat en dat voor een slecht geïsoleerde hoekwoning.
Zowel campinggas kachels, bioethanol kachel en petroleum kachels zijn kleine losstaande kachels, waar je geen toestemming voor hoeft te hebben. Ze hebben dan ook geen afvoer nodig, hoogstens een raam op een kiertje voor verse lucht.
Nog een tip: dekbed op de bank. Dan hoef je de woonkamer minder warm te stoken om toch nog comfortabel te kunnen zijn.
Hier gaat de verwarming in principe niet hoger dan 19,5 in de woonkamer, de rest zit ik onder een dekbed of als ik aan de tafel moet werken, dan zet ik de petroleum kachel op sluimerstand erbij. Dan verbruikt ie bijna niets en is het toch aangenaam warm in huis.
Nu in de zomer doe ik aan arco: alle ramen kunnen openen. Tegen elkaar open zetten, zowel voordeur en achterdeur helpt prima de hitte er snachts uit te krijgen. Voordeur zit een knip op, dus geen inbrekers. Airco is niet nodig vind ik.
En mijn huis is goed geïsoleerd. Fijn in de winter, maar nu in de zomer met volop de zon overal op, is het snel warm in huis. En door de isolatie blijft het ook warm in huis.
Heb je een slimme meter? Dan kan je vaak in een app op je smartphone zien wat je actuele verbruik is ten opzichte van de eindnota.