Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:49

mvdende schreef:
Wij hebben Groningen nog....

Het is vooral opvallend hoe gemakkelijk dat gezegd wordt door mensen die er zelf niet wonen.
Ik woon dan nog maar aan de rand, maar ik heb door de gaswinning minstens 56 scheuren in mijn huis en meer dan €20.000 schade. En jij?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:52

MyWishMax schreef:
Moet je die investeringen wel kunnen betalen, helemaal nu met alle kosten die omhoog gaan.

En als je dan ook nog de reclames hoort over de airco minder gebruiken om energie te besparen denk ik echt; maar we moeten al gas besparen, energie is dan de volgende optie om te gaan verbruiken. En dan wordt er nu alweer opgeroepen om dat te beperken. Oké, in de zomer kan dat, ja. Een airco is niet noodzakelijk, maar gaan ze dan ook verwachten dat je niet gaat verwarmen met energie? :=

Logisch, energie wordt voor het grootste deel gemaakt met gas.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:54

Heftig roodvos!

Ik vind het vooral heel kwalijk van de overheidsinstanties. Zowel dat Groningen dus gewoon in de steek gelaten wordt, maar ook dat er zo weinig duidelijkeheid is. En bijvoorbeeld ook mijn woningcorporatie. Niks doen aan gasvrij maken, andere dingen als zonnepanelen of isolatie en dat zelfs weigeren als huurders dat aanvragen om zelf te doen.

Maar san, wat moet je als burger dan? Bezuinigen op gas, want te kort en zo duur dat het niet meer voor iedereen te betalen is. Maar zonder gas moet je toch op een andere manier verwarmen. Elektriciteit heb je al en kan je mee verwarmen, is nog goedkoper ook maar is weer niet de bedoeling?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 04-08-22 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:54

Roodvos schreef:
mvdende schreef:

Het is vooral opvallend hoe gemakkelijk dat gezegd wordt door mensen die er zelf niet wonen.
Ik woon dan nog maar aan de rand, maar ik heb door de gaswinning minstens 56 scheuren in mijn huis en meer dan €20.000 schade. En jij?

Nog geen compensatie gehad, zeker :\. Mijn vader heeft een tijdje de schade aanvragen bouwkundig onderzocht, er is een hoop mis gegaan daar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:56

MyWishMax schreef:
Heftig roodvos!

Ik vind het vooral heel kwalijk van de overheidsinstanties. En bijvoorbeeld ook mijn woningcorporatie. Niks doen aan gasvrij maken, andere dingen als zonnepanelen of isolatie en dat zelfs weigeren als huurders dat aanvragen om zelf te doen.

Maar san, wat moet je als burger dan? Bezuinigen op gas, want te kort en zo duur dat het niet meer voor iedereen te betalen is. Maar zonder gas moet je toch op een andere manier verwarmen. Elektriciteit heb je al en kan je mee verwarmen, is nog goedkoper ook maar is weer niet de bedoeling?

Ik weet het. Ik wilde alleen maar aangeven dat het grootste deel van de energie gemaakt wordt door gas te verbranden. Dus dat het logisch is dat men stimuleert zuinig om te gaan met energie, omdat er een tekort is aan gas. Wat de energie ook weer duurder gaat maken.

Er is/was niet voor niets een run op houtkachels/palletkachels/allesbranders.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 04-08-22 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:57

mvdende schreef:
Loretta schreef:
In Duitsland is men druk bezig met de energiecrisis die komende winter op ons af komt?
Wat doet de politiek in Nederland? Behalve vakantie vieren?

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... d-stream-1

Ik vrees dat het ons straks weer eens overvalt. Zoals we wel vaker gezien hebben met crisissen.

Het zal wel loslopen.

De ervaring leert alleen dat zulke dingen niet los lopen. En Groningen opstarten gaat ook voorbereiding aan vooraf. Daarbij is er nog steeds geen werk gemaakt om de huizen daar veilig te maken.

MyWishMax

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:05

Het was ook niet bedoeld dat jij de oplossing moest aangeven, sorry haha. Ik snap het wel, maar raak er wel gefrustreerd van. Vooral als je het gevoel krijgt dat je maar aan lot overgelaten wordt en het enige wat je te horen krijgt is je moet bezuinigen op gas en energie, maar je dat al jaren doet.

Gewoon frustratie naar de situatie, niet naar jou hoor!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:06

Er worden telkens zo makkelijk miljarden vrijgemaakt voor van alles en nog wat waar we als burger geen profijt van hebben dus idd schande dat ze Groningers nog steeds niet schadeloos hebben gesteld.

Gelukkig gaan ze nu ook weer steenkool gebruiken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 11:27

_San87_ schreef:
MyWishMax schreef:
Heftig roodvos!

Ik vind het vooral heel kwalijk van de overheidsinstanties. En bijvoorbeeld ook mijn woningcorporatie. Niks doen aan gasvrij maken, andere dingen als zonnepanelen of isolatie en dat zelfs weigeren als huurders dat aanvragen om zelf te doen.

Ik weet het. Ik wilde alleen maar aangeven dat het grootste deel van de energie gemaakt wordt door gas te verbranden. Dus dat het logisch is dat men stimuleert zuinig om te gaan met energie, omdat er een tekort is aan gas. Wat de energie ook weer duurder gaat maken.

Er is/was niet voor niets een run op houtkachels/palletkachels/allesbranders.

Daarom ook eens kijken naar campinggas kachels, bioethanol kachels, houtkachels, petroleum kachels....

Dan ben je niet afhankelijk van het gas en stroom netwerk.

Ze verbruiken natuurlijk brandstof, maar daar heb je zelf de mogelijkheid in om nu al voldoende van in te slaan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:31

_San87_ schreef:
Roodvos schreef:
[Het is vooral opvallend hoe gemakkelijk dat gezegd wordt door mensen die er zelf niet wonen.

Nog geen compensatie gehad, zeker :. Mijn vader heeft een tijdje de schade aanvragen bouwkundig onderzocht, er is een hoop mis gegaan daar.

Ja, dat ging wel goed bij mij. Het hele traject van aanvragen, inspectie, opstellen rapport, beoordeling rapport enz heeft wel even tijd nodig. Maar nadat het rapport was goedgekeurd had ik ook binnen 14 dagen het geld op mijn rekening. Daarover heb ik geen verkeerd woord in elk geval. Maar ik val dan ook onder de nieuwe regeling waarbij de NAM moet aanttonen dat het geen mijnbouwschade is. Dat lijkt toch wel beter en vlotter te gaan dan de oude regeling.

Maar goed, dan heb je compensatie. Als je dan iets wil laten doen aan de schade dan begint het pas. Want die scheuren moeten deels worden uitgekapt en daarna gevuld worden en dan moet het nog weer gestuct worden. Ik heb in 11 van de 13 ruimtes scheuren incl. de kelder. Dus alles moet je opruimen, wegzetten, afdekken enz.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 11:33

Roodvos schreef:
mvdende schreef:

Ik woon bijna bovenop een kerncentrale. Gaat dáár iets mis, zijn het niet alleen scheuren die mijn huis onbewoonbaar maken, maar is deze gehele regio onbewoonbaar. Hemelsbreed is Doel hier maar 9km vandaan.

Dat de inwoners van Groningen goed gecompenseerd moeten worden staat natuurlijk vast, maar als het deze winter aan komt op gasafsluiting voor huizen of extra oppompen uit Groningen, dan kiest het merendeel van de Nederlanders waarschijnlijk voor Groningen. Ipv dat geheel Nederland in de kou komt te zitten.

Nu is de kans nihil dat dit gaat gebeuren, er zal voldoende fysiek gas zijn, maar de kans dat je voor dat gas de absolute hoofdprijs moet gaan betalen is wél sterk aanwezig.

Dus dan heb je de keuze: betalen, in de kou zitten of nu al voorbereiding treffen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:40

Jezus, wonen in de buurt van Doel vergelijken met schade door gasboringen :'). Kom op hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:42

MyWishMax schreef:
Het was ook niet bedoeld dat jij de oplossing moest aangeven, sorry haha. Ik snap het wel, maar raak er wel gefrustreerd van. Vooral als je het gevoel krijgt dat je maar aan lot overgelaten wordt en het enige wat je te horen krijgt is je moet bezuinigen op gas en energie, maar je dat al jaren doet.

Gewoon frustratie naar de situatie, niet naar jou hoor!

Zo vatte ik het niet op ;). Ik snap je frustratie heel goed, ik heb t zelf ook.

Roodvos schreef:
_San87_ schreef:

Nog geen compensatie gehad, zeker :. Mijn vader heeft een tijdje de schade aanvragen bouwkundig onderzocht, er is een hoop mis gegaan daar.

Ja, dat ging wel goed bij mij. Het hele traject van aanvragen, inspectie, opstellen rapport, beoordeling rapport enz heeft wel even tijd nodig. Maar nadat het rapport was goedgekeurd had ik ook binnen 14 dagen het geld op mijn rekening. Daarover heb ik geen verkeerd woord in elk geval. Maar ik val dan ook onder de nieuwe regeling waarbij de NAM moet aanttonen dat het geen mijnbouwschade is. Dat lijkt toch wel beter en vlotter te gaan dan de oude regeling.

Maar goed, dan heb je compensatie. Als je dan iets wil laten doen aan de schade dan begint het pas. Want die scheuren moeten deels worden uitgekapt en daarna gevuld worden en dan moet het nog weer gestuct worden. Ik heb in 11 van de 13 ruimtes scheuren incl. de kelder. Dus alles moet je opruimen, wegzetten, afdekken enz.

Oh, dat is fijn iig. Maar wat je zegt, geld krijgen is 1, maar herstellen zal flink tijd kosten :\.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:47

Voorbereidingen treffen goed en wel, moet je dat wel maar kunnen.

Wij hebben geen probleem, o.a.zonnepanelen, airco en IR panelen, hadden al een goeie houtkachel en pelletkachel (en ja, ook een pallet met pellets ingekocht, goed droog brandhout hadden we nog een paar kuub liggen).
Overal dubbel glas, nieuwe deuren, isolatie redelijk op orde.
Voor een deel van de ramen worden binnenkort nog rolluiken geplaatst, en wat we nog graag willen is een groen dak op de aanbouw.

Maar stel je eens de mensen voor die in een slecht geisoleerde sociale huurwoning zitten, en al die verbeteringen aan hun woonruimte niet uit eigen zak kunnen ophoesten?
Hoe moeten die dat straks gaan doen?

Ik persoonlijk vind dat er een verplicht epc/energie label voor huurwoningen moet komen, en dat alles wat hoger is als C verplicht door de verhuurder verbeterd zou moeten worden.
Daar zou onze regering m.i. vaart achter moeten zetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:54

Dat bedoel ik idd, Sansevieria. Ik heb een slecht geïsoleerde woning en niet het geld voor andere soort kachel oid. Naast dat dat ook maar zou moeten mogen van woningbouw. Er mankeren wel meer dingen aan de woning, maar niet erg genoeg om aan te pakken. Maar kosten mij wel extra geld en samen met de stijgende kosten van alle andere dingen is voorbereidingen treffen heel simpel gesteld. Wat er op mijn spaarrekening staat is voor de energienota en dat is maar hopen dat het genoeg is. En ik ben al heel zuinig qua elektra en gas.

Als ik zoals anderen hier die energietoeslag niet nodig had gehad voor energie had ik idd wel andere voorbereidingen kunnen treffen, maar helaas. Ik maak me wel enorme zorgen want mijn maandtarief moet telkens omhoog en daar loop ik echt tegen de grens aan, of eigenlijk al erop. En dan is er de onzekerheid of ze niet weer tarieven gaan aanpassen waardoor het nog duurder wordt.

En het bezuinigen kan niet door gaan, want mijn gasverbruik is lager als het gemiddelde op een flat en dat voor een slecht geïsoleerde hoekwoning.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:01

En met jou helaas velen in datzelfde schuitje MyWishMax.

Daar zou de regering iets aan moeten doen, en dan niet alleen in de vorm van een pleister (de energietoeslag), maar de oorzaak aanpakken, stappen maken in de energietransitie en woningen verduurzamen.
Of in elk geval verhuurders verplichten tot iets doen...

Trek daar desnoods subsidies voor uit. Win/win lijkt me, ook voor het mileu.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:02

Ja, helemaal eens! :j

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:08

Mijn huurwoning is label C, maar dat is vanwege de cv ketel. Verder is het een doortochtwoning met deels enkel glas. :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 12:14

MyWishMax schreef:
Dat bedoel ik idd, Sansevieria. Ik heb een slecht geïsoleerde woning en niet het geld voor andere soort kachel oid. Naast dat dat ook maar zou moeten mogen van woningbouw. Er mankeren wel meer dingen aan de woning, maar niet erg genoeg om aan te pakken. Maar kosten mij wel extra geld en samen met de stijgende kosten van alle andere dingen is voorbereidingen treffen heel simpel gesteld. Wat er op mijn spaarrekening staat is voor de energienota en dat is maar hopen dat het genoeg is. En ik ben al heel zuinig qua elektra en gas.

Als ik zoals anderen hier die energietoeslag niet nodig had gehad voor energie had ik idd wel andere voorbereidingen kunnen treffen, maar helaas. Ik maak me wel enorme zorgen want mijn maandtarief moet telkens omhoog en daar loop ik echt tegen de grens aan, of eigenlijk al erop. En dan is er de onzekerheid of ze niet weer tarieven gaan aanpassen waardoor het nog duurder wordt.

En het bezuinigen kan niet door gaan, want mijn gasverbruik is lager als het gemiddelde op een flat en dat voor een slecht geïsoleerde hoekwoning.

Zowel campinggas kachels, bioethanol kachel en petroleum kachels zijn kleine losstaande kachels, waar je geen toestemming voor hoeft te hebben. Ze hebben dan ook geen afvoer nodig, hoogstens een raam op een kiertje voor verse lucht.

Nog een tip: dekbed op de bank. Dan hoef je de woonkamer minder warm te stoken om toch nog comfortabel te kunnen zijn.

Hier gaat de verwarming in principe niet hoger dan 19,5 in de woonkamer, de rest zit ik onder een dekbed of als ik aan de tafel moet werken, dan zet ik de petroleum kachel op sluimerstand erbij. Dan verbruikt ie bijna niets en is het toch aangenaam warm in huis.

Nu in de zomer doe ik aan arco: alle ramen kunnen openen. Tegen elkaar open zetten, zowel voordeur en achterdeur helpt prima de hitte er snachts uit te krijgen. Voordeur zit een knip op, dus geen inbrekers. Airco is niet nodig vind ik.

En mijn huis is goed geïsoleerd. Fijn in de winter, maar nu in de zomer met volop de zon overal op, is het snel warm in huis. En door de isolatie blijft het ook warm in huis.

Heb je een slimme meter? Dan kan je vaak in een app op je smartphone zien wat je actuele verbruik is ten opzichte van de eindnota.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:18

Een elektrische deken op de bank is nog veel lekkerder, heerlijk warm!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:19

Moet je wel geld hebben om die kachels te kopen, en vervolgens van brandstof te voorzien. En een goede koolmonooxidemelder hebben.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 12:31

_San87_ schreef:
Moet je wel geld hebben om die kachels te kopen, en vervolgens van brandstof te voorzien. En een goede koolmonooxidemelder hebben.

Ze zijn gelukkig niet extreem duur. €135 voor de kachel €13 voor de co melder (action) en €56 per 20L Qlima brandstof. In België is de brandstof stukken goedkoper, scheelt een tientje per jerrycan, dus zelfs vanuit Rotterdam een ritje België bespaar je flink mee)

Ik heb de halve winter (december aangekocht) met 1/2 tank brandstof gedaan als je hem als bijverwarming gebruikt en laat sudderen.

Tis een uitgave in één keer, maar op de langere termijn waarschijnlijk goedkoper dan een gas cv.

Mijn ouders kwamen erachter afgelopen herfst dat ze een variabel energie contract hadden, zijn overgestapt op bioethanol en petroleum kachel voor de hoofdverwarming. De cv heeft de gehele winter uit gestaan. En ze zijn goedkoper uit geweest op deze manier dan dat ze "ouderwets" zoals de afgelopen 28 jaar op cv gestookt hadden.

Dus ja, aanschaf kosten zijn misschien hoger, maar de verbruikskosten waren héél duidelijk véél lager aan het einde van de winter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:37

Moet je die 135 euro wel hebben. En België is niet voor iedereen om de hoek.

Serieus, top dat jij/jullie het zo hebben kunnen regelen, maar je moet niet doen alsof dat voor iedereen daarom maar een haalbare optie is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:38

Ik vind dat dus wel duur. := dat geld heb ik niet liggen, helemaal niet als je daarna nog steeds brandstof moet kopen.

Dekens op de bank doe ik al jaren en een stuk minder stoken als jij aangeeft ;) want het was al wat jaren net aan genoeg wat ik kon betalen. Dus 19 graden is echt het maximale waar hij heel soms op staat. Niet dagelijks en soms niet eens 1 keer per week. Verder staat die uit of een keer op 15/16 graden. Mijn huis wordt in de zomer loeiheet, 2 graden koeler als buiten bijvoorbeeld en in de winter heel koud. Het is dat die beneden aanslaat als het kouder wordt als 13 graden, boven staat alles al jaren uit. (Met enkel glas := ) niet omdat ik het niet koud heb, maar je kan niet uitgeven wat je niet hebt. Voor mijn gezondheid moet ik stoken, maar ook geld hebben voor medisch en behandelingen. Dus dan maar dikke truien, broeken en dekens.

Ik weet precies wat ik verbruik en ook dat het heel erg zuinig is. Maar de prijzen worden zelfs met mijne extreem zuinige verbruik te hoog. En nog zuiniger zie ik niet in hoe het kan.

En helaas ken ik dus meer mensen met precies hetzelfde probleem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:41

Waar kun je dan zo'n kachel voor 135 kopen. Ik kom steeds bij veel duurdere uit.