Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:04

https://nos.nl/l/2510701

Nog een artikel van vandaag, vergelijking met steunmaatregelen in andere Europese landen.
(zie hem hier nog niet staan, indien toch: sorry).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:05

Janneke2 schreef:
Citaat:
Of bedoel je dat Nederlands bijstandsgerechtigden momenteel gediscrimineerd worden omdat zijn niet de Oekraïnes nationaliteit hebben en dus recht op minder gelden?

Oekraïners krijgen driehonderd euro,
dat is fors beneden de bijstandsnorm. (En accoord, gratis huisvesting, maar dat gaat regelmatig over een braaf kamertje - keuken, wc en douche delen met een serie anderen.)

En soms kan dit oplopen naar 500 euro.
Voorwaar, een stevige vorm van discriminatie...
:') :j -O-

Nee Janneke.

Citaat:
''Het verschil bij een gezin van vier personen kan oplopen tot 'ruim vijftienhonderd euro per maand', heeft Keijzer berekend. Een Oekraïens gezin hoeft namelijk geen huur, gas, water, licht, gemeentelijke lasten en zorgverzekering te betalen.''

''Daarnaast krijgen Oekraïners leefgeld, afhankelijk van hun situatie tussen 280 en 380 euro per persoon. Officieel moet het leefgeld worden stopgezet als mensen gaan werken, maar dat is aan de gemeenten en dat is lastig te controleren.

In de particuliere opvang krijgen Oekraïners 93 euro per persoon als 'wooncomponent', bedoeld om te geven aan het gastgezin. Zo'n 20.000 van de 100.000 Oekraïense vluchtelingen zitten in particuliere opvang.

De optelsom van alle vergoedingen is 'van de gekke' voor werkende Oekraïners, aldus Keijzer. "Gastvrijheid is prima, maar dit verschil is niet uit te leggen."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... versoberen

Popstra

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 21:04

Waar eerst de vluchtelingen oudere dames, dames en kinderen waren zijn het nu vooral jonge mannen. Arbeidsmigranten.

Bron: NOS journaal

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:06

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:10

... er is een oorlog gaande, "en ze worden gewoon gelokt".
(... een paar honderd euro per maand. Ik zal niet zeggen dat het geen geld is - maar ook nul gevoel voor proportie.)

-O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:16

chanicha schreef:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/370260 ... tis-opvang

Plus gratis zorg en gas en licht, ze worden gewoon gelokt en vervolgens blijven ze !

Oh damn… weet je.. ik gun het je dat je niet begrijpt wat het is als je geliefde land gebombardeerd wordt. Denk terug aan je kindertijd, het huis waarin je opgroeide. Het is onderdeel van je identiteit. Die identiteit is gedeeltelijk verwoest. Je hebt geen huis meer, alles is weg. En met een beetje pech zijn je geliefden gruwelijk om het leven gekomen. En als je geluk hebt, heb je nooit hun verminkte lichamen hoeven aanschouwen. Oorlog neemt je hele leven over, verminkt je geest voor altijd.

Gelokt zeg je..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 21:17

Dat die jonge mannen komen is ook volkomen te begrijpen..die willen niet mee vechten in die eindeloos voortdurende oorlog!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:24

Het staat in het artikel, ik verzin het niet zelf maar ga vooral jullie gang ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:26

chanicha schreef:

En ook het artikel van RTVUtrecht vind ik getuigen van weinig empathisch vermogen. Je beslist zelf wat je schrijft dus niet doen alsof je geen keus had die woorden te gebruiken. Zie nergens ook iets dat aangeeft dat het een quote is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:31

chanicha schreef:

Ik las over "cowboyuitzendbureaus",
(die Oekraïnse mannen die elders in de EU verblijven hier wil hebben)
maar het zinnetje 'ze worden gewoon gelokt' zie ik niet staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:53

Ik gun iedereen alles, daarom denk ik dat er voor iedereen dezelfde wetten moeten gelden en werken altijd lonend moet zijn. Wat dat betreft zijn er nog wel meer hervormingen die ze door kunnen voeren. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:17

chanicha schreef:

Ja, als citaat van een paar fracties waarvan we de namen wel weten :+
Niet als de waarheid.

Maar goed, op zich fijn dat ze voor werk hier komen. We hebben een groot personeelstekort in NL en dan betalen ze iig ook belasting en maken ze niet alleen gratis gebruik van voorzieningen.

Dat hele stuk is best een contradictie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:51

Elisa2 schreef:
Ik gun iedereen alles, daarom denk ik dat er voor iedereen dezelfde wetten moeten gelden en werken altijd lonend moet zijn. Wat dat betreft zijn er nog wel meer hervormingen die ze door kunnen voeren. :o

Eens. En als ik dan lees over recordwinst van KLM/Air France dan word ik van binnen zo boos. Dat bedrijf is met overheidssteun omhoog gehouden, miljarden zijn er naar toe gegaan. Van ons belastinggeld. Waar zijn die miljarden nu? Nieuwe kabinetsonderhandelingen gaan weer over bezuinigen bezuinigen bezuinigen. Net mijn WOZ beschikking binnen, weer meer betalen, waterschapsbelasting meer betalen, autoverzekering meer betalen, supermarkten boeken recordwinsten en de prijzen rijzen de pan uit. Benzine aan de pomp duurder geworden. Shell maakt recordwinsten. Bedrijven verrijken zich maar en de burger betaalt zich scheel.
Dit is weer deels een andere discussie maar de overheid geeft maar geld uit wat de werkende burger moet opbrengen. Wat mij betreft moet er veel selectiever worden omgegaan met waar geld aan wordt uitgegeven door de overheid. Werken moet altijd blijven lonen en je moet niet leeggeplukt worden waardoor thuisblijven met een uitkering voordeliger is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:57

Helemaal mee eens! Ik vind het ook belachelijk die continu prijsstijgingen overal en altijd. Het gaat nooit eens naar beneden. En iedere keer verzinnen ze wel een smoes waardoor de prijzen weer omhoog gaan.

Dat beleid mag eens goed aangepakt worden wbt bedrijven, belastingen en waar de overheid al het geld heen smijt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:00

Wat ik wel ook zie is dat de maatschappij zo hier en daar ook met zaken geconfronteerd wordt aangaande nieuwkomers.

In mijn omgeving nu: een derdelander (van buiten de EU, werkte in Oekr en is meegekomen met de vluchtelingen stroom) die een relatie is aangegaan met een NLse jonge meid, en er trouwens sowieso alles aan doet om in NL te kunnen blijven, wat allemaal is afgewezen. Moet dus maandag het land verlaten zoals die hele ‘groep’ maar of hij gaat is nog maar de vraag. Of hij rustig bij dat meisje weggaat is ook nog maar de vraag. Begeleiding hierbij vanuit de opvang of wie of wat dan ook, is niks van te merken..

Een juf in de familie die op een doorsnee basisschool in een doorsnee dorpje de handen vol heeft aan het erbij houden van de kinderen van statushouders. Waardoor ze eigenlijk tijd tekort komt per kind en de werkdruk hoger is dan vroeger.

En zo speelt er van alles, veel wordt volgens mij (zo te merken) aan de maatschappij overgelaten..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:04

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Eens. En als ik dan lees over recordwinst van KLM/Air France dan word ik van binnen zo boos. Dat bedrijf is met overheidssteun omhoog gehouden, miljarden zijn er naar toe gegaan. Van ons belastinggeld. Waar zijn die miljarden nu? Nieuwe kabinetsonderhandelingen gaan weer over bezuinigen bezuinigen bezuinigen. Net mijn WOZ beschikking binnen, weer meer betalen, waterschapsbelasting meer betalen, autoverzekering meer betalen, supermarkten boeken recordwinsten en de prijzen rijzen de pan uit. Benzine aan de pomp duurder geworden. Shell maakt recordwinsten. Bedrijven verrijken zich maar en de burger betaalt zich scheel.
Dit is weer deels een andere discussie maar de overheid geeft maar geld uit wat de werkende burger moet opbrengen. Wat mij betreft moet er veel selectiever worden omgegaan met waar geld aan wordt uitgegeven door de overheid. Werken moet altijd blijven lonen en je moet niet leeggeplukt worden waardoor thuisblijven met een uitkering voordeliger is.

Ik ben allang gestopt met boos worden. Neem nou de mensen met een wajong uitkering. In 2018 werkte ik nog bij een supermarkt en werd ik omdat ik kon werken met 5% gekort op mijn uitkering. Een boete op mee kunnen draaien in de maatschappij. Daar werd ik zo boos om. Vam de 75% naar de 70% Wettelijk Minimum Loon.
Nu heb ik een goede baan en een volwaardig salaris. Ik mag alles houden van het UWV(Toendertijd mocht ik nog van elke euro die ik extra verdiende 0,30 cent houden) en groei mee met de loonsstijgingen in het bedrijf.
Artikel 1 van de grondwet zegt dat men niet gediscrimineerd mag worden. Maar iemand minder uitbetalen omdat hij minder kan presteren is nog steeds aan de orde.

Ik heb zoveel partijen in de Kamer hierover aangeschreven. Maar de groep wordt vergeten. Ben zo vaak naar de Kamer geweest om erover te praten.. maar geen resultaat... En ik begin er niet meer aan, het gaat me zoveel energie kosten.

En ik kreeg laatst mijn afrekening van de energie. Door de verhoogde energiebelasting mag ik 513 euro bijbetalen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 10:14

Elisa2 schreef:
Helemaal mee eens! Ik vind het ook belachelijk die continu prijsstijgingen overal en altijd. Het gaat nooit eens naar beneden. En iedere keer verzinnen ze wel een smoes waardoor de prijzen weer omhoog gaan.

Dat beleid mag eens goed aangepakt worden wbt bedrijven, belastingen en waar de overheid al het geld heen smijt.

Jup, boetes gaan ook weer fors omhoog....
Boetes die niet meer in verhouding staan als het om de ernst van vergrijpen gaat

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:22

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Boetes die niet meer in verhouding staan als het om de ernst van vergrijpen gaat

Zoals?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 10:33

De simpele boetes die een ieder wel eens op de mat krijgt als Parkeer boetes
Snelheids overtredingen...

Dat soort boetes maar die staan kwa hoogte er van niet meer in verhouding met andere vergrijpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:56

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Wij waren een paar jaar terug in Duitsland in een hotel en de auto stond niet goed geparkeerd, de hoteleigenaar zei ja dan krijg je een boete van 5 euro voor verkeerd parkeren _O-
Het loopt de spuigaten uit met die bedragen van boetes.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:19

Popstra schreef:

Dat soort boetes maar die staan kwa hoogte er van niet meer in verhouding met andere vergrijpen.

Dus als ik het goed begrijp zijn dat straffen in Nederland veel te laag, behalve als het om jezelf gaat, want dan zijn de straffen veel te hoog. Klinkt logisch.

En laten we nou niet doen of bekeuringen wegens snelheidsovertredingen of parkeerboetes je per ongeluk overkomen. Als ik in de auto zit, dan weet ik echt wel hoe hard ik rij en kan ik dus prima de afweging maken of ik mij aan de maximum snelheid hou of het risico van een boete wil lopen. En ook hier geldt weer dat keuzes consequenties hebben.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:21

Popstra schreef:

Hier een overzicht: https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nede ... ragen-2024

Nou is alleen de vraag: zijn die boetes te hoog in relatie tot het vergrijp of zijn andere boetes (voor bijvoorbeeld: illegaal afval dumpen, toevallig het 1e dat me te binnen schiet) te laag in relatie tot het vergrijp?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:25

Karl66 schreef:
Popstra schreef:

Dus als ik het goed begrijp zijn dat straffen in Nederland veel te laag, behalve als het om jezelf gaat, want dan zijn de straffen veel te hoog. Klinkt logisch.

En laten we nou niet doen of bekeuringen wegens snelheidsovertredingen of parkeerboetes je per ongeluk overkomen. Als ik in de auto zit, dan weet ik echt wel hoe hard ik rij en kan ik dus prima de afweging maken of ik mij aan de maximum snelheid hou of het risico van een boete wil lopen. En ook hier geldt weer dat keuzes consequenties hebben.

Ook dat. Ik ken het risico als ik een paar keer per jaar rond middernacht op de snelweg wat serieuzer gas geef. Ik ken de hoogte van de boetes ook redelijk. Daarom blijf ik onder de "30 kilometer te hard grens". Geen zin om een OvJ tegen te komen. Maar hoe dan ook mijn keuze, mijn risico, mijn boete als het mis gaat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:26

Ik vind dat ze moeten kijken hoe vaak iemand een boete rijdt en naar gelang daarvan de hoogte bepalen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:44

chanicha schreef:
Ik vind dat ze moeten kijken hoe vaak iemand een boete rijdt en naar gelang daarvan de hoogte bepalen.

Het probleem daarbij is dat iemand iedere keer dat ie bijvoorbeeld zit te appen tijdens het rijden hetzelfde risico loopt een ongeluk te veroorzaken. Daarom maakt de wetgever daar geen onderscheid in. Het risico van de actie blijft hetzelfde.

En ja, iemand die 100x zit te appen neemt dat risico 100x. Maar daar hebben we dan artikel 5 WVW voor: als je niet leert en je omgeving blijft blootstellen aan risico dan raak je je rijbewijs kwijt. Terecht wat mij betreft. Wat mij betreft mag dan ook verplicht bekeken worden of je mentaal wel in staat bent om de verantwoordelijkheid van het besturen van een motorvoertuig te dragen.

En mensen die blijven rijden zonder rijbewijs (en/of verzekering) mogen wat mij betreft acuut hun voertuig kwijt raken. En als dat niet helpt de bak in.