Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiepfoudt schreef:Mag ik vragen waarom jij (en anderen) er zo op blijft (blijven) hameren dat wij moeten veranderen? In deze wereld, met dit kabinet?
goeroe schreef:De landbouwsector bewijst zichzelf echt geen goede dienst door vast te houden aan wat geweest is.
Citaat:Mijn indruk is dat veel boeren alleen niet zo veranderingsgezind zijn. Dat ze te veel denken in termen van behouden wat je hebt, en daardoor hun hakken nu extra in het zand zetten. Dat ze er te veel van uitgaan dat boer-zijn een soort grondrecht is.
Citaat:Maar dan moet een deel van de boeren wel eens een keer uit de huidige defensieve houding komen, waarbij alles van 'de tegenpartij', lees: de overheid, moet komen, en zij zelf niet hoeven te bewegen. Want dat is wel wat veel actievoerende boeren nu doen: met de armen over elkaar boos achteroverleunen en zich nadrukkelijk opstellen als slachtoffer en outcast van de samenleving.
Askja schreef:Dat ze er te veel van uitgaan dat boer-zijn een soort grondrecht is.
Citaat:Artikel 17: Recht op eigendom
1. Eenieder heeft het recht de goederen die hij rechtmatig heeft verkregen, in eigendom te bezitten, te gebruiken, erover te beschikken en te vermaken. Niemand mag zijn eigendom worden ontnomen, behalve in het algemeen belang, in de gevallen en onder de voorwaarden waarin de wet voorziet en mits het verlies tijdig op billijke wijze wordt vergoed. Het gebruik van de goederen kan bij wet worden geregeld, voor zover het algemeen belang dit vereist.
Toelichting
Dit artikel stemt overeen met artikel 1 van het aanvullend protocol bij het EVRM:
„Iedere natuurlijke of rechtspersoon heeft recht op het ongestoord genot van zijn eigendom. Aan niemand zal zijn eigendom worden ontnomen behalve in het algemeen belang en onder de voorwaarden voorzien in de wet en in de algemene beginselen van internationaal recht.
julius_juut schreef:Ik denk/hoop dat die ongein rond vliegveld Lelystad ook nog we een staartje krijgt hoor. En hopelijk wordt daar bij de volgende verkiezingen ook rekening mee gehouden. Want dat is natuurlijk een prachtig staaltje liegen en bedriegen, wat heel veel mensen al wel aan zagen komen.
Citaat:Nu krijgt onze reis een nieuw vertrekpunt: we worden een luchthaven voor groot commercieel luchtverkeer. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt om van Lelystad Airport dé nieuwe vakantieluchthaven van Nederland te maken en in 2020 gaat Lelystad Airport open voor vakantievluchten binnen Europa en andere bestemmingen rond het Middellandse Zeegebied.
De doorgroei van Lelystad Airport geeft een belangrijke economische impuls aan de regio. De luchthaven trekt bedrijven aan, zorgt voor lokale en regionale werkgelegenheid en versterkt het vestigingsklimaat.
Tiepfoudt schreef:goeroe schreef:De landbouwsector bewijst zichzelf echt geen goede dienst door vast te houden aan wat geweest is.
Ik vind je positieve insteek bewonderenswaardig en enerzijds zijn wij (bij ons thuis) echt bereid om ons steentje bij te dragen. Daarbij ís de landbouwsector al lang in beweging. Anderzijds vind ik het de grootste waanzin dat boeren rondom oa de Veluwe de nek wordt omgedraaid, terwijl daar tegelijkertijd een vliegveld mag uitbreiden. Die hypocrisie mag imo nooit ondergesneeuwd raken, en zeker niet door mensen die blijven roeptoeteren dat de landbouw de grootste vervuiler is en alleen maar eigenwijs vasthoudt aan het oude.
De post van Askja 2 pagina's terug vond ik dan ook weer bijzonder stuitend.Citaat:Mijn indruk is dat veel boeren alleen niet zo veranderingsgezind zijn. Dat ze te veel denken in termen van behouden wat je hebt, en daardoor hun hakken nu extra in het zand zetten. Dat ze er te veel van uitgaan dat boer-zijn een soort grondrecht is.Citaat:Maar dan moet een deel van de boeren wel eens een keer uit de huidige defensieve houding komen, waarbij alles van 'de tegenpartij', lees: de overheid, moet komen, en zij zelf niet hoeven te bewegen. Want dat is wel wat veel actievoerende boeren nu doen: met de armen over elkaar boos achteroverleunen en zich nadrukkelijk opstellen als slachtoffer en outcast van de samenleving.
Een knap staaltje denken met grote oogkleppen op. Weet jij (Askja) veel wat al die boze boeren de laatste jaren hebben geïnvesteerd in duurzaamheid. Nee, ze leunen achterover met de armen boos over elkaar en drukken zichzelf in de slachtofferrol. Hoe simpel kun je redeneren? Zo simpel dus.
Askja schreef:Weet je Tiepvoudt, ik was alweer begonnen met een onderbouwd verhaal om jouw aantijgingen aan mijn adres te weerleggen, en toen dacht ik: laat maar. Zinloos.
Iemand die zo selectief leest en zo weinig inhoudelijk reageert, daar ga ik geen tijd meer aan besteden.
Je post maakt voor mij eigenlijk vooral duidelijk dat ik het wat jou betreft (dus niet: wat 'de' boeren betreft, want jij spreekt niet voor alle boeren, en ik heb het ook niet over alle boeren), bij het rechte eind heb.
julius_juut schreef:Ik denk/hoop dat die ongein rond vliegveld Lelystad ook nog we een staartje krijgt hoor. En hopelijk wordt daar bij de volgende verkiezingen ook rekening mee gehouden. Want dat is natuurlijk een prachtig staaltje liegen en bedriegen, wat heel veel mensen al wel aan zagen komen.
Citaat:Het heeft er toch alles weg van dat de boeren moeten opdraaien zodat de grote jongens kunnen blijven vervuilen. Eigenlijk snap ik niet dat mensen die natuurbeheer zo hoog hebben zitten zo gigantisch afgeven op boeren. Vooral niet omdat de boeren maar een klein deel van het totale probleem zijn. Misschien ook wel omdat boeren het makkelijkste slachtoffer zijn. Ben benieuwd of Johan Vollenbroek met zijn MOB stichting ook zo succesvol gaat zijn als het om bijvoorbeeld de luchtvaart gaat.
https://www.nporadio1.nl/vroege-vogels/ ... -kop-zette
Janneke2 schreef:Citaat:Het heeft er toch alles weg van dat de boeren moeten opdraaien zodat de grote jongens kunnen blijven vervuilen. Eigenlijk snap ik niet dat mensen die natuurbeheer zo hoog hebben zitten zo gigantisch afgeven op boeren. Vooral niet omdat de boeren maar een klein deel van het totale probleem zijn. Misschien ook wel omdat boeren het makkelijkste slachtoffer zijn. Ben benieuwd of Johan Vollenbroek met zijn MOB stichting ook zo succesvol gaat zijn als het om bijvoorbeeld de luchtvaart gaat.
https://www.nporadio1.nl/vroege-vogels/ ... -kop-zette
Ja, mooi programma dat 'vroege vogels'.
Verder vind ik deze tekst wat verwarrend.
Ja, om het even partij politiek te duiden : van de vvd en het cda mogen de 'kleine luyden', inclusief boeren familiebedrijven er voor opdraaien.Idd: makkelijke slachtoffers dan Schiphol, DSM, Hoogovens van tata, etc.
Doorgaans zijn dit partijen die natuurbeheer compleet onbelangrijk vinden.
Afgezien van ruzie op bokt:
Citaat:Wat is er precies verwarrend aan?
Er wordt toch door zeer veel mensen nu bijna alleen nog maar op de boeren afgegeven terwijl de echt grote vervuilers buiten schot blijven. Het zou toch moeten gaan over het grotere plaatje en niet alleen over de boeren.
Janneke2 schreef:Citaat:Wat is er precies verwarrend aan?
Er wordt toch door zeer veel mensen nu bijna alleen nog maar op de boeren afgegeven terwijl de echt grote vervuilers buiten schot blijven. Het zou toch moeten gaan over het grotere plaatje en niet alleen over de boeren.
Ik turf niet hoeveel mensen er "tegen" boeren zijn in dit topic.
Ik weet 'dat boeren al veel doen', zoals Typfoudt die terecht laaiend is over de Amercentrale. (Ik heb ook mijn steentje bijgedragen aan protesten tegen het telkens weer uitstellen van verstandige energiemaatregelen.)
En ja, de "grote jongens", die al jaren en jaren door een heleboel collega's van Vollebrecht achter de vodden worden gezeten ontspringen vaak de dans.
(...al dan niet terwijl ze verklaren 'dat ze veel doen voor het milieu'.)
Dat soort dingen is om te krijsen.
En na 7 jaar werd de PAS echt overal (zowel in Europa als voor onze eigen hoogste bestuursrechter) afgekraakt "en toen zat opeens het land op slot".
Ja, dat komt er nou van.
En de schuldige heet Henk Bleker, destijds de hoogste pief op wat nu het ministerie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit is.
Geen Vollebrecht.
Vandaar dat de opmerking over '...ik ben benieuwd of Vollebrecht ook zoveel bij Schiphol voor elkaar zou krijgen..' mij tegelijkertijd naïef en vilein in de oren klonk.
Alsof hij een onderdeel zou zijn van
1) het wegkijken van de grote jongens en
2) het expres de pijlen richten op de kleine luyden/ familiebedrijven.
misterA schreef:Als er iemand inhoudelijk reageert dan is het Tiepvoudt wel. Heel goed onderbouwd. Jammer dan, dat het niet de mening van Askja is. En anderen in dit topic. Die er vooral op uit zijn om het laatste woord te hebben. De laatste 2 pagina's volledig anti-boeren (behalve Janneke 2 die wel inhoudelijk reageert al ben ik het daar niet altijd mee eens, maar dat is weer wat anders) Chapeau voor Tiepvoudt, die bij herhaling, uitgebreid en geduldig weer opnieuw uitlegt wat er in werkelijkheid aan de hand is.
Loretta schreef:Dat is toch een mooie samenvatting van het probleem. Terecht dat de boeren hier boos over zijn. De dubbele moraal van dit "groenste" kabinet ooit is tenenkrommend. Daarin zitten boeren en milieu organisaties op dezelfde lijn.
Vollenbroek geeft aan in het interview dat Schiphol 100:000 illegale vliegbewegingen heeft. Ik vraag me af hoeveel mensen geloven dat schiphol daadwerkelijk terug gaat naar 400:000 vliegbewegingen? Wat dat betreft zouden milieuorganisaties blij moeten zijn met de boerenprotesten en de kans moeten benutten om aan te tonen waar het werkelijke probleem zich schuil houdt en hoe door en door verrot het huidige systeem is.
fransje23 schreef:Vind de uitspraak van de HR in de Urgenda-zaak in deze ook wel interessant. Krijgt het kabinet ook nog om de oren.
Loretta schreef:fransje23 schreef:Vind de uitspraak van de HR in de Urgenda-zaak in deze ook wel interessant. Krijgt het kabinet ook nog om de oren.
Die uitspraak is zeker interessant. Alleen de grote vraag is. Bij wie wordt deze rekening g weer neergelegd. Waarschijnlijk wederom bij de boeren of andere groepen met een smalle beurs. En vervolgens zitten wordt Urgenda er weer op aangekeken en uiteraard de "linkse gekkies"
Magrathea schreef:Ik weet niet welk vliegveld bij de Veluwe er 'gewoon' mag uitbreiden maar het is niet Lelystad Airport hoor https://nos.nl/artikel/2291667-lelystad ... -jaar.html
En ik zal het nog maar eens zeggen, er zijn heel veel problemen met de luchtvaart, stikstofdepositie is er gewoon niet een heel grote van.
Mag ik overigens ook nog even opmerken dat nog geen twee weken terug er een groep milieuactivisten op Schiphol demonstreerde, een niet-blokkerende demonstratie wel te verstaan, en dat zij zijn verwijderd door de politie?Over gelijke behandeling gesproken.
juval schreef:https://joop.bnnvara.nl/opinies/vier-op ... js-van-een
tja, de rechter heeft gesproken. Op zich als je het verhaal zo leest is er niet eens zoveel mis mee. Mits het maar eerlijk geregeld wordt. En daar zijn grote twijfels over in onze sector. De overheid heeft zich nog nooit als eerlijke partner laten zien.
Ik dacht trouwens dat de agrarische sector al aan de Urgenda eis voldoet: https://www.foodlog.nl/artikel/nederlan ... stoot-dan/