Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:23

Salsa schreef:
Als ik die foto's zie voel ik echt bijna paniek om die kinderen. Gezinnen met kleine kinderen die uit elkaar gerukt zijn. Die kinderen helemaal alleen. ......in een veld.....in een trein......de ouders ergens anders.....echt ik word daar fysiek naar van.

Je kan denken tja ze merken er niks meer van. Maar toch is dat nog iets wat in mijn hoofd niet kan en mag gebeuren.

Ik heb de afgelopen week daar zo veel bij stil gestaan. En moet dan ook echt even mijn eigen kinderen even aanraken. Zij zijn nog bij me....

Dat is precies hoe ik het ervaar, alleen is het bij mij vooral de gedachte hoe ze hun laatste momenten hebben beleefd, de paniek, onmacht, hebben ze hun kind nog iets kunnen zeggen, gerust kunnen stellen en wat zeg je dan in godsnaam?
Zo erg, al die jonge mensen, kinderen die hun hele leven nog voor zich hadden. Op vakantie, misschien voor het eerst met het vliegtuig. Moeders, vaders, broers en zussen, het schokte mij ook erg om te zien dat velen met 2/3/4 waren. Moeders en vaders die ineens meerdere kinderen of zelfs al hun kinderen inééns kwijt zijn, kinderen die beide ouders in één keer verliezen.
Ik kan ook geen nieuwsberichten hierover lezen zonder de tranen in de ogen te krijgen.
Het frustreerde me ook enorm dat het zo lang heeft geduurd voor er een nl team heen is gegaan, ze doen ook vast hun best wel maar toch....
Dat die lichamen daar dagen hebben gelegen, overgeleverd aan het weer, ongedierte en de lokale bevolking/rebellen. Lichamen van iemands kind, moeder, broer of zus.
Ik vond de toespraak van Timmermans erg mooi, had het echt even te kwaad.

Ik zou echt heel graag morgen ergens een herdenking bijwonen, maar kan maar niet vinden of die bij mij in de buurt ook gehouden worden en ik moet morgen bovendien werken.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:25

Wow ik klik jou link aan en kom er net achter dat een oud klasgenootje van mij is omgekomen... Zij is 1 van de portretten....
haar vriend ken ik ook redelijk. Wtf...

die foto, die lach... ze is geen spat veranderd... *schiet hier ff vol van*

ik weet het, lang niet zo erg als al die directe nabestaande, maar toch...

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:53

leonie87 schreef:
Wow ik klik jou link aan en kom er net achter dat een oud klasgenootje van mij is omgekomen... Zij is 1 van de portretten....
haar vriend ken ik ook redelijk. Wtf...

die foto, die lach... ze is geen spat veranderd... *schiet hier ff vol van*

ik weet het, lang niet zo erg als al die directe nabestaande, maar toch...

Dat had ik ook zoiets met mijn vriendin. Ik leef met je mee :(:) Y;(

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:35

Salsa schreef:
Als ik die foto's zie voel ik echt bijna paniek om die kinderen. Gezinnen met kleine kinderen die uit elkaar gerukt zijn. ...

Er is nog een topic ..Gaza ;( :(:)

Sammie

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:05

Maar het gaat hier om de vlucht van MH17, niet om Gaza. Daar is weer een ander topic voor :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:24

Poeh, vandaag eindelijk de eerste overschoten hier!! Wat zullen nabestaanden een stuk opgeluchter zijn als ze éindelijk hun geliefden weer thuis hebben en aan het afscheid nemen kunnen gaan beginnen!!
Het verdriet is hier zó voelbaar. Veel huizen hebben de vlaggen half stok. Het stel uit ons dorp kwam uit een zeer hechte vriendengroep. Komen veel bij elkaar en als je ze voorbij ziet komen schieten de tranen weer in je ogen.....
Iedere dag komen we langs hun huis met de hondjes. De tuin is overladen met bloemen en kaarsjes..... Je kunt je er toch geen voorstelling bij maken dat je mensen uit zwaait met nog een soort van (gezonde) 'jalouzie' van de mooie reis die ze gaan maken, en dat ze dan nooit meer thuis komen....
Een berichtje op FB van een van de vrienden 'MAATJE, WAAR BEN JE NU?!?'.......
En ik weet wel, je moet er niet te veel aan denken, maar de gedachte aan wat de mensen en kinderen meegemaakt hebben in de tellen voor hun dood.......... %)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:27

wat erg ook dat ze dus blijkbaar nog niet alle lichamen hebben geborgen, dat ze eigenlijk dus niet weten hoeveel mensen ze nu eigenlijk gevonden hebben, vreselijk.
Respect voor de mensen die dit werk doen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:31

geerke schreef:
vliegtuig is per ongeluk neergehaald...rusland heeft er niets mee te maken.Volgens de VS.

Dat heb je verkeerd gezien dan,de VS zegt dat Rusland er wél mee te maken heeft,alleen hebben ze daar nog geen bewijs voor.Het is wel per ongeluk uit de lucht geschoten,dat is nu bekend geworden.

Maar wat ik dan niet begrijp,de getuigen zeiden: we zagen mensen als blaadjes naar beneden vallen.Betekend dit dan dat ze miss. nog leefde? Ze moeten in ieder geval de knal van die raket hebben mee gemaakt,die bij dat vliegtuig ontplofte.
Onbegrijpelijk wat die mensen hebben mee moeten maken in dat vliegtuig. ;(
Laatst bijgewerkt door gohya op 23-07-14 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:33

Rusland zou de wapens geleverd hebben... Dan kan je het natuurlijkijk tot in den treure door trekken. Dan is Nederland ook mede verantwoordelijk, en China, voor het maken van onderdelen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:42

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:45

Lekker onafhankelijk geschreven stuk :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:47

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:54

Het vliegtuig is in meerdere stukken gebroken. Er zijn dus mensen gewoon uit de lucht komen vallen doordat de stoelen afbraken, en alles los schoot. Ik denk dat ze er weinig van hebben meegekregen. Raket ontploft, vliegtuig wordt geraakt door honderden kleine stukjes gloeiend heet metaal, breekt in de lucht en begint naar beneden te vallen. Ik denk (en hoop heel vurig) dat de meeste binnen een halve minuut knock out zijn gegaan. 10 km hoogte kun je niet overleven zonder zuurstof, en als je kijkt naar die leger oefeningen voor piloten en astronauten in zo'n speciaal centrifuge ding (waar ze op G krachten trainen) hoe snel getrainde piloten al knock out kunnen gaan dat is een kwestie van seconden...

gohya schreef:
geerke schreef:
vliegtuig is per ongeluk neergehaald...rusland heeft er niets mee te maken.Volgens de VS.

Dat heb je verkeerd gezien dan,de VS zegt dat Rusland er wél mee te maken heeft,alleen hebben ze daar nog geen bewijs voor.Het is wel per ongeluk uit de lucht geschoten,dat is nu bekend geworden.

Maar wat ik dan niet begrijp,de getuigen zeiden: we zagen mensen als blaadjes naar beneden vallen.Betekend dit dan dat ze miss. nog leefde? Ze moeten in ieder geval de knal van die raket hebben mee gemaakt,die bij dat vliegtuig ontplofte.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:54

Mijn vriend kreeg gisteren een mail om te beveiligen bij de oudheusden kazerne de komende weken.
Hij heeft zich direct opgegeven, een mooie manier om iets te doen voor de slachtoffers en nabestaanden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:55

Citaat:

Zodra er gaten in de romp komen zijn mensen meteen knock out. Of wel door zuurstof gebrek op 10km hoogte, of meteen door impact van de raket of ze bevriezen meteen. Ze hebben er naar alle waarschijnlijkheid niks van gemerkt. Binnen een paar sec is het dan ook wel gedaan. Als je bewusteloos raakt val je inderdaad als een lappe pop naar beneden.. om het even cru te zeggen. Je bent totaal ontspannen namelijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:58

Je kunt nog ongeveer een halve minuut overleven dan. 30 tellen kunnen wel heeel erg lang zijn dan............ %)
Die gedachte kunnen me echt gek maken -O-

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:58

N0a schreef:
Citaat:

Zodra er gaten in de romp komen zijn mensen meteen knock out. Of wel door zuurstof gebrek op 10km hoogte, of meteen door impact van de raket of ze bevriezen meteen. Ze hebben er naar alle waarschijnlijkheid niks van gemerkt. Binnen een paar sec is het dan ook wel gedaan. Als je bewusteloos raakt val je inderdaad als een lappe pop naar beneden.. om het even cru te zeggen. Je bent totaal ontspannen namelijk.

Ik snap niet zo goed dat mensen dat zeggen. Dat de slachtoffers er niets van hebben gemerkt.
Volgens mij heb ik wel eens gezien dat een lichaam een korte tijd zonder zuurstof kan, omdat dat nog in het bloed zit.
Zonder zuurstof ben je niet in 1 klap weg.

Een hele nare gedachte maar wel heel realistisch, ik denk dat ze er wel wat van hebben gemerkt.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:02

Mjetterd schreef:
Mijn vriend kreeg gisteren een mail om te beveiligen bij de oudheusden kazerne de komende weken.
Hij heeft zich direct opgegeven, een mooie manier om iets te doen voor de slachtoffers en nabestaanden.

Een mooi gebaar inderdaad. :j

Heb vanmorgen de krant gelezen en daar stond in dat het bij 10 km in de lucht al zo'n -50 a -60 graden is.
En er is maar een kwart zuurstof minder dan op de grond, het komt hard aan voor het lichaam.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:04

Men was ook niet dood, maar door de G-krachten/ tekort aan zuurstof/ kou al snel buitenbewustzijn. Het enige dat ze gemerkt hebben is een knal, een aantal was door die knal al overleden omdat ze er te dichtbij zaten en wellicht even een vrije val (gewichteloosheid). Eer ze goed en wel beseften wat er aan de hand was waren ze al bewusteloos. De impact op de grond hebben ze dus wrs bewust niet meegemaakt en hun overlijden dus wrs ook niet. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:06

Siggislief schreef:
Mjetterd schreef:

Een mooi gebaar inderdaad. :j

Heb vanmorgen de krant gelezen en daar stond in dat het bij 10 km in de lucht al zo'n -50 a -60 graden is.
En er is maar een kwart zuurstof minder dan op de grond, het komt hard aan voor het lichaam.

Klopt, je kan via je Flight track systeem zien hoe hoog je zit, waar je bent, hoelang je nog onderweg bent en hoe koud het is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:07

Het laatste stukje klopt, maar wat ik al eerder zei, 30 tellen voor degene die niet direct overleden waren door de ontploffing/inslag is volgens mij wel heel erg lang in die paniek en de wetenschap dat je dood gaat....

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:08

Ik vind het zooo naar om me in te beelden hoe het vliegtuig werd geraakt.. De ene seconde zat iedereen nog rustig in z'n stoel, niks aan de hand, en het volgende moment spat het hele voertuig in brokstukken. De horror...
Ik heb trouwens nog foto's van de binnenkant van dit vliegtuig toen ik er 4 maanden geleden zelf in zat.. Heel bizar om te bedenken dat alles in die foto's nu ergens verspreid in Oekraïne ligt. :(

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:09

NathalietjeB schreef:
Jolien87 schreef:
Ben ik trouwens de enige die zich ergert aan mensen die op facebook vol trots vermelden dat ze naar Schiphol zijn gegaan om de ramp te herdenken, inclusief foto's?

hoezo? t leven gaat gewoon verder hoor...die mensen hebben ook gewoon uitgekeken naar hun vakantie...
ja banketstaaf is t wel maar wat wil je dan?

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Grappig genoeg heb ik een dergelijke antwoord als de jouwe ook gegeven op iemand die aangaf het niet netjes te vinden van mensen die vrolijke vakantiefoto's in of vanuit het vliegtuig op hun facebook zetten. Dus dat ben ik helemaal met je eens hoor.
Maar wat ik bedoelde was, dat mensen op hun facebook foto's zetten dat ze een condoleanceregister hebben getekend, of van de bloemenzee op Schiphol met de mededeling dat ze er speciaal heen zijn gegaan. Hartstikke goed van ze natuurlijk, maar bij een aantal krijg ik toch sterk het gevoel dat ze maar al te graag even willen laten zien hoe goed ze zijn. Nu ken ik die mensen ook wel wat langer dan vandaag. O:)

Ik heb geprobeerd om gisteravond de uitzending op sbs af te kijken, maar halverwege viel ik in slaap. Wel jammer, want ik vond het lang niet zo'n verkeerde documentaire als ik vooraf had gedacht. Hoewel ik het wel heel bizar vond om te bedenken dat die ramp nog geen week geleden had plaatsgevonden. Normaal gesproken zie je docu's van dingen die al van langere tijd geleden zijn, maar in dit geval dus niet. Ik zei gisteren ook tegen mijn vriend dat het maar raar is hoe snel zoiets kan gaan: een week geleden waren al die mensen waarschijnlijk hun koffers en tassen aan het inpakken en nu, een week later komt een deel van die mensen terug naar NL om hun laatste rustplaats te krijgen. Ik bedoel hiermee overigens niet te zeggen dat het bergingsproces lekker snel is verlopen, want het heeft veel te lang geduurd voor er ook maar iets gebeurde. Maar hopelijk begrijpen jullie wat ik wel bedoel. In een flits kan er zoveel veranderen in een mensenleven. Vroeger, toen ik nog een klein Jolientje was, leerden mijn ouders mij dat je nooit met ruzie de deur uit mag gaan, je weet namelijk nooit wat er kan gebeuren tot aan jullie volgende ontmoeting waardoor je het mogelijk nooit meer goed kan maken. Eigenlijk ook precies wat Toon Hermans zei:

"Ga nooit heen zonder te groeten
ga nooit heen zonder een zoen
Wie het noodlot zal ontmoeten
kan het morgen niet meer doen
Ga nooit heen zonder te praten
dat doet soms een hart zo'n pijn
Wat je 's morgens hebt verlaten
kan er 's avonds niet meer zijn"

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:12

N0a schreef:

En dat is dus niet waar.Er zijn vliegtuigen waarvan de deur afbrak of het staart gedeelte en die mensen hebben dit heel de tijd bewust mee gemaakt! net zolang tot het vliegtuig de grond raakte.En die zaten ook op een zeer grote hoogte.
Ik vind het afschuwelijk als ik er aan denk wat die mensen de laatste minuten hebben moeten doorstaan.Ik geloof n.l. niet dat ze binnen enkele sec. bewusteloos waren.

Wij hebben de vlag halfstok hangen en ze zitten er over te denken om geen gas meer te gebruiken/nemen maar overstappen op Zonne energie.Puur omdat we geen gas meer willen wat uit Rusland komt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:15

In dat vliegtuig zal misschien het luchtdruk (nou ja druk) systeem nog wel intact zijn.

Ik ga nog even zoeken, maar er is ook eenvliegtuig neergestort omdat iedereen op 1 steward na bewusteloos was omdat het systeem niet werkte. Vliegtuig is uiteindelijk neergestort.

edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways-vlucht_522

(en dit vliegtuig was intact)