Drama in [***]: 15 gewond, 8 doden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:17

Pfff, de dader overleden..

Klinkt misschien heel cru, maar ik vind het 'jammer'.. Had graag willen weten waarom. En met mij, zo nog vele anderen denk ik..
Hij komt er naar mijn mening nu te makkelijk mee weg ... :n

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:17

@ IL : daarom denk ik dat hij NA het doorbreken van de dranghekken de macht over het stuur verloor,en dus evt. zijn bewustzijn.
Maargoed,ik denk dat dit door alle beelden die er zijn gemaakt snel genoeg achterhaald zal worden.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:18

Dat hij dood is vind ik 'jammer' in de zin van, je zult nooit meer antwoord krijgen op de vraag 'waarom'...... Ik wil de nabestaanden van de slachtoffers erg veel sterkte wensen ;( .

Edit: Suusoi, dat denk ik dus ook...

Alet74

En wat betreft getuigenverklaringen, iedereen heeft zijn eigen beleving van belevenissen. Een hoofd kan toch ook naar beneden hangen als je nog bij kennis bent?

kazary

Nickeltje schreef:
Kazary, ja dat is in theorie prima mogelijk.
Hij heeft een flink hoofdtrauma zo op de foto beelden. Wat hij meer heeft weet ik niet, maar in theorie is het goed mogelijk direct na een ogneluk nog volledig bij kennis te zijn, te spreken en normaal te kunnen denken.
Daarna neemt zwelling in de hersenen toe (bij klap op het hoofd dan) en raakt iemand bewusteloos en tja, afhankelijk van de ernst van de klap daarna in dit geval dus hersendood...

Kun je zulk antwoord niet eerder geven dan meteen in groen gaan schrijven?
Maar bedankt voor je antwoord hier. Daar heb ik meer aan.

Ondertussen heb ik van een lieve bokker uitleg gehad.
Dank je wel daar voor.
Laatst bijgewerkt door kazary op 01-05-09 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Re: Drama in Apeldoorn: 17 gewond, 5 doden.

Zijn hoofd hing op het stuur onder het rijden, dat is duidelijk zichtbaar op enkele foto's

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:19

Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd!
De vraag zal altijd blijven waarom deze man dat gedaan heeft.. wat een verdriet heeft hij achtergelaten :\

Karin_88

@IndianLady, ja dat is waar.. Of hij moet later onwel zijn geworden... Dat kan ook.. Maar dit zijn dus ook dingen die je niet (makkelijk) te weten komt, voor hetzelfde geld hing hij naar voren omdat hij niet verder wilde kijken ofzo.. Ik weet het niet, zijn ook weer speculaties.. Er kan van alles gebeurd zijn maar we weten het niet...

Tivoli

Nickeltje schreef:
Tivoli, als je een beetje naar wat officiele berichten geluisterd hebt, wordt verklaard dat hij met de agent die er als eerste bij was heeft gesproken.

Nickeltje,als ik ook even mag,zonder die ondersneer?

Ik weet dat hij naderhand bij kennis was,ik heb het over het feit dat hij misschien buiten westen was toen hij rechtdoor op de naald reed,omdat een vrouw verklaarde dat hij al rijden met zijn hoofd naar beneden hing.
Ik heb heus alles gevolgt,weet dat hij nog gesproken heeft blabla,maar daar heb ik het niet over.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:20

Nou ja zeg. Ik zit naar TV Gelderland te kijken. Hebben ze gistermiddag een aantal mensen geinterviewd in Arnhem. Vraagt de verslaggever aan een meisje (jaar of 20-25) heb je het gehoord van Apeldoorn. Ja is echt heel erg, een man die met zn auto in de menigte is gereden, 2 doden, veel gewonden. Maar het is hier gezellig en er kunnen hier geen auto's komen, alles is hier afgezet. (gebaard om zich heen)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:22

Ik zou ook graag nog willen weten wat er gebeurde voordat hij door de afzetting knalde....zoveel vragen. Akelige toestand is het. Bah!
@Tivoli, ik snap niet helemaal hoe jij het bedoelt, hij kan niet buiten westen zijn geweest toen hij nog sprak met de agent. Misschien daarna wel, maar hij heeft nog gesproken. Waar heb jij het dan precies over, want dat is niet zo duidelijk. Het lijkt mij een beetje vreemd dat hij eerst buiten kennis was, toen heeft gesproken en daarna weer niet bij kennis was. Dat bedoel je toch? Misschien kan het wel, maar het lijkt mij een beetje raar.
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 01-05-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:22

ALS het onzin zou zijn wat de politie zegt (dat de dader heeft verklaard dat hij het met opzet heeft gedaan), dan zaaien ze wel enorm veel paniek. Denk niet dat ze dat expres doen.

Het is officieel verklaard dat de dader dat heeft gezegd. Laten we daar gewoon van uit gaan. Ik denk (en hoop) niet dat ze ons voor het lapje houden :n

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:23

Citaat:
Dit vind ik niet zo'n nette speculatie. Deze informatie is bekend gemaakt op de officiele persconfereneties.
Tevens zijn er filmbeelden, oa op de NOS, langsgekomen van de agent die het eerst bij de auto staat en die zie je praten tegen wie er in zit. Of hij terug praat is natuurlijk niet duidelijk. Maar waarom trekken we de officiele bekendmakingen in twijfel?[/mod]

De politie agent(KMar) waar hij tegen aan praatte is een collega/vriend van mijn hubbie
Hij is erg kapot van.
Tevens is de collega in het ziekenhuis ook een bekende van mijn hubbie.

ik heb er geen woorden voor..
Telkens als ik iets verneem vanuit mijn hubbie kan dan lopen de rillingen over mij lijf.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:24

Dat kunnen ze niet doen, paniek zaaien. Als ze dingen niet willen delen met de bevolking, gaan ze geen onzinverhalen ophangen, dus wat we weten zal kloppen.

Snadrem

_Tivoli_ schreef:
Nickeltje schreef:
Tivoli, als je een beetje naar wat officiele berichten geluisterd hebt, wordt verklaard dat hij met de agent die er als eerste bij was heeft gesproken.

Nickeltje,als ik ook even mag,zonder die ondersneer?

Ik weet dat hij naderhand bij kennis was,ik heb het over het feit dat hij misschien buiten westen was toen hij rechtdoor op de naald reed,omdat een vrouw verklaarde dat hij al rijden met zijn hoofd naar beneden hing.
Ik heb heus alles gevolgt,weet dat hij nog gesproken heeft blabla,maar daar heb ik het niet over.

Maar wat wil zoiets precies zeggen? Als ik een vogel op mijn vooruit krijg, buk ik ook (ja ja, het nut daarvan... maar je doet het toch). Kijk naar de vooruit van de auto, hij heeft al een behoorlijke klap (meerdere klappen zelfs) gemaakt, het zou best kunnen dat hij bewusteloos was, maar van de andere kant is het een reflex om je af te wenden, dus er zijn meerdere opties mogelijk.

Feit blijft wel dat een van de ooggetuigen ook al meteen zei dat er nog gas werd bij gegeven, dus voor hetzelfde geld ging de dader "op goed geluk" verder. Door die vooruit zag hij toch niets meer, van tevoren stond hij nog recht op de bus gericht, dus wie weet dacht hij wel dat hij daar alsnog op af koerste.

Blijft een afgrijselijke gebeurtenis, wie of wat er ook achter heeft gezeten en wat de beweegredenen van deze man ook geweest mogen zijn. Aan alle nabestaanden en betrokkenen alle sterkte toegewenst.

Suusoi

IndianLady schreef:
Nou ja zeg. Ik zit naar TV Gelderland te kijken. Hebben ze gistermiddag een aantal mensen geinterviewd in Arnhem. Vraagt de verslaggever aan een meisje (jaar of 20-25) heb je het gehoord van Apeldoorn. Ja is echt heel erg, een man die met zn auto in de menigte is gereden, 2 doden, veel gewonden. Maar het is hier gezellig en er kunnen hier geen auto's komen, alles is hier afgezet. (gebaard om zich heen)

Die had denk ik de beelden nog niet gezien :n
Beetje vreemde opmerking inderdaad.. :\

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:25

Alet74 schreef:
Ik zou ook graag nog willen weten wat er gebeurde voordat hij door de afzetting knalde....zoveel vragen. Akelige toestand is het. Bah!
@Tivoli, ik snap niet helemaal hoe jij het bedoelt, hij kan niet buiten westen zijn geweest toen hij nog sprak met de agent. Misschien daarna wel, maar hij heeft nog gesproken. Waar heb jij het dan precies over, want dat is niet zo duidelijk.

Ik zal proberen het beter uit te leggen.

(hoe het in theorie gegaan zou kunnen zijn)
De man begon aan zijn reis,bij bewustzijn.
Hij ramde een afzetting,en raakte daarbij buitenbewust zijn door de klap (kijk eens naar die voorruit)
Mensen zien en filmen dat hij met zijn hoofd naar beneden in 1 streep rechtdoor rijd,door de menigte,tegen de naald.
De man komt bij en verteld wat aan een politieagent.
Raakt later hersendood en overlijdt.

Ik zeg niet dat het zo ging,maar het zou kunnen :)

Suusoi

Alet74 schreef:
Dat kunnen ze niet doen, paniek zaaien. Als ze dingen niet willen delen met de bevolking, gaan ze geen onzinverhalen ophangen, dus wat we weten zal kloppen.

Dat is wat ik wilde zeggen inderdaad :)

ukje

Ik denk niet dat ze dat doen anders zijn ze wel erg dom bezig. Maarja vind het wel een beetje vreemd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:26

Nou, hij is dood.. Ten eerste condoleances voor de nabestaanden van zijn slachtoffers, maar even goed condoleances voor zijn nabestaanden. Ik denk overigens dat de dader nooit had kunnen verklaren wat zijn motieven waren, want ieder motief is het niet waard geweest. Jarenlange opsluiting had hem nog vel kans gegeven om een motief te bedenken en zelf in de slachtofferrol te gaan kruipen. Over zijn achtergrond zal in de komende weken nog veel bekend worden. Hij zal wel internet gehad hebben en alle sporen die hij op het internet en op zijn comuter heeft achtergelaten zullen wel onderzocht worden en waar mogelijk nog breed uitgemeten worden in de pers.

Wanneer hij tot zijn wandaad heeft besloten? Het lijkt me sterk dat hij thuis is weggereden met de gedachte dat hij 5 mensen om zeep wilde helpen voor de ogen van de koningin. Ergens zijn de stoppen doorgeslagen, waarschijnlijk omdat hij andere plannen had, die niet meer lukten. Was dit een aanslag op het Nederlands staatsbestel? Jazeker, daar is geen twijfel aan. Om het tijdstip uit te zoeken zodat het voor de ogen van de camera gebeurt, waarbij je weet dat een groot deel van Nederland kijkt is keihard een roep tot aandacht met daarbij een statement dat hij niet blij is met de gang van zaken.

Wat mij betreft moeten we wel altijd koninginnedag vieren. Als we daarmee ophouden heeft dit triest persoon toch gewonnen.

Anoniem

Azarro, heel veel sterkte met Roel.

xDramaQueen

Nickeltje schreef:
Dit vind ik niet zo'n nette speculatie. Deze informatie is bekend gemaakt op de officiele persconfereneties.
Tevens zijn er filmbeelden, oa op de NOS, langsgekomen van de agent die het eerst bij de auto staat en die zie je praten tegen wie er in zit. Of hij terug praat is natuurlijk niet duidelijk. Maar waarom trekken we de officiele bekendmakingen in twijfel?

het is geen speculatie, het is een vraag die dwarszit, moeten we dan maar alles klakkeloos geloven? officeel of niet officeel zo'n drama doet ontzettend veel met mensen en ook agenten zijn in shock. maar goed kan idd zijn dat hij bij bewust zijn was en dan zeg je dat ook als eerste natuurlijk, en een agent vraagt dat natuurlijk ook gelijk :)* maar goed, we zullen het nooit weten en ik hoop dat er niet nog meer slachtoffers overlijden ;(

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:27

IndianLady schreef:

Ik denk dat je het die mensen niet kwalijk kunt nemen dat ze zo reageerden. Ik heb ook gemerkt dat mensen die gisteren ergens in een willekeurige stad feest aan het vieren waren NIET de ernst van de situatie in de gaten hadden. WIJ hebben het hier gezien op tv, beelden en nieuws gevolgd op internet, de gebeurtenis uitgebreid besproken in dit topic. Om nog maar te zwijgen van de mensen die ooggetuige zijn geweest.

Ik weet zeker dat ik zelf ook pas de ernst van de situatie had ingezien als ik na een lange dag feesten thuis was gekomen en de beelden op tv had gezien. Het is slechter dan een slechte B-film, zoiets kun je je niet voorstellen als je er geen beelden bij hebt. Ik neem het die mensen iig niet kwalijk dat ze zo reageren.
Laatst bijgewerkt door Karin op 01-05-09 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:27

@snadrem: die theorie klinkt ook redelijk inderdaad.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:28

Het lijkt mij erg sterk dat hij zijn bewustzijn verloren had tijdens het rijden, weer bij zinnen was toen hij met die agent sprak, en daarna opnieuw het bewustzijn verloren heeft. Ik weet - uit verhalen van familie - dat iemand inderdaad ook met ernstig hersenletsel in eerste instantie bij zinnen kan zijn en pas later bewusteloos raakt. In ieder geval hoeven we er niet aan te twijfelen dat de man in kwestie nog met de politieagent heeft gesproken en kennelijk heeft laten merken dat dit een bewuste actie was.
Dat we verder nooit zullen weten wat deze man in godsnaam bezield heeft dit te doen, is vreselijk.

Overigens (ik heb niet het hele topic meer bijgelezen, maar wel op een aantal nieuwssite gekeken): getuigen zeiden ook dat er geschoten zou zijn en iemand uit de auto gesprongen was vlak vóór deze de Naald raakte. Tijdens de persconferentie gistermiddag werd naar die tweede passagier wel gevraagd, maar daar hadden ze geen antwoord op: is daar inmiddels nog wat over bekend? En die 'schoten'?