Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:56

Ik ook niet, maar zelf vind ik dat geen enkel probleem.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:57

Haha gelukkig maar. Ik wacht even af hoeveel pijn het gaat doen voordat ik daar uitspraken over doe.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:59

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:08

prompter schreef:
fransje23 schreef:

Het meest schandalige vind ik nog dat je als partij de portefeuille van je eigen minister dreigt af te pakken, en dat omdat hij geen verdere vervuiling van het water wil. Je kunt als bewindspersoon van deze partij dus niet je werk naar eer en geweten doen. Noord Koreaanse toestanden...

Ben je verbaasd hierover dan?
Gelukkig snel van ze verlost

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:15

Gnome schreef:
Ja ik ben erg benieuwd naar het voorstel maar zie geen uitkomst waarbij ik erop vooruit ga eerlijk gezegd. Maar dat zal ook de insteek vast niet zijn.

Als de HRA in 30 jaar wordt afgebouwd, ik noem maar wat, dan maakt de inflatie alleen dat verschil waarschijnlijk al goed, dat is 1. En je huis wordt ieder jaar meer waard, je schuld ieder jaar wat minder, dat is 2.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:17

Swah schreef:
Ja dat forfait is nog 0,35%. Op starterswoningen stelt dat niks voor. Op heel dure huizen met een lagere HRA wel ja. :+

Och ja, als woningeigenaren hebben we het echt heel erg zwaar!
Swah schreef:
Gnome schreef:

Waarom moet je er zo op reageren? Dat zegt toch niemand. We zeggen alleen dat er ook kosten bij een koopwoning komen kijken wat een koopwoning hebben simpelweg niet alleen maar holladijee maakt.

Oh dat weet ik, mijn huis is een bodemloze put haha, maar dolblij dat ik in de positie ben dat ik kan kopen en hopelijk wordt er wat gedaan aan de hra/ewf want het zorgt alleen maar voor verdere ongelijkheid. En afbouw kan prima getemporiseerd en/of met een max. plafond oid. Ik kijk hier dus idealistisch naar ipv met mn portemonnee.

Eens met Gnome dat er niet zo sarcastisch gereageerd hoeft te worden.

En hoe zie jij dan dan een groeiende ongelijkheid in de rekensom tussen hra en ewf?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:18

prompter schreef:
fransje23 schreef:

Het meest schandalige vind ik nog dat je als partij de portefeuille van je eigen minister dreigt af te pakken, en dat omdat hij geen verdere vervuiling van het water wil. Je kunt als bewindspersoon van deze partij dus niet je werk naar eer en geweten doen. Noord Koreaanse toestanden...

Wat een soap...

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:33

Veronica2 schreef:
En hoe zie jij dan dan een groeiende ongelijkheid in de rekensom tussen hra en ewf?

Nou naast de HRA is het EWF dus ook een fiscaal instrument dat mogelijkheden biedt, mogelijk nog wel beter (of een combinatie van). Oa. Mathijs Koreman publiceert daarover https://esb.nu/verhoog-het-eigenwoningforfait/

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:49

_San87_ schreef:
Gnome schreef:
Ja ik ben erg benieuwd naar het voorstel maar zie geen uitkomst waarbij ik erop vooruit ga eerlijk gezegd. Maar dat zal ook de insteek vast niet zijn.

Als de HRA in 30 jaar wordt afgebouwd, ik noem maar wat, dan maakt de inflatie alleen dat verschil waarschijnlijk al goed, dat is 1. En je huis wordt ieder jaar meer waard, je schuld ieder jaar wat minder, dat is 2.

Maar het idee van de afbouw is toch juist dat m'n huis niet nog duurder dus niet nog meer waard wordt?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:51

Swah schreef:
Veronica2 schreef:

Nou naast de HRA is het EWF dus ook een fiscaal instrument dat mogelijkheden biedt, mogelijk nog wel beter (of een combinatie van). Oa. Mathijs Koreman publiceert daarover https://esb.nu/verhoog-het-eigenwoningforfait/

Kan je er iets meer over vertellen, ik kan met deze gegevens niks vinden als ik google.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:58

Dat een eigen woning een investering is die ook echt wel fout kan gaan ipv alleen maar geld oplevert hangt helemaal van de omstandigheden af. Begin jaren 80 volgens mij, rente op 11 % of nog hoger, huizen allemaal onder water . Familie moest voor werk verhuizen en hebben woning met 50.000 gulden verlies verkocht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:59

BigOne schreef:
Dat een eigen woning een investering is die ook echt wel fout kan gaan ipv alleen maar geld oplevert hangt helemaal van de omstandigheden af. Begin jaren 80 volgens mij, rente op 11 % of nog hoger, huizen allemaal onder water . Familie moest voor werk verhuizen en hebben woning met 50.000 gulden verlies verkocht.

Klopt het is een risico. Maar dat is je werk kwijtraken in een huurwoning van 1500 per maand ook. :)

Want dan heb je hogere kosten en je hebt niks om te verkopen je bent gewoon dakloos.

De afgelopen 40 jaar is een huis kopen heel gunstig geweest. De waardes zijn alleen maar gestegen zowat.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:05

Gnome schreef:
Benzz schreef:
Ik heb ook geen rijke familie. Of uberhaupt iets wat kan opvangen. Maar ik mag wel maandelijks 1400 euro naar mijn huurbaas overmaken. Zonder enig subsidie potje.

Dus ja, als het via lastenverlichting kan zou het een stuk eerlijker zijn voor iedereen.

Dat voor iedereen betwijfel ik wel als ik en waarschijnlijk niet profiteer van een lagere belasting en wel m'n HRA misloop. Zie het vooral als winst voor een andere inkomenslaag in de samenleving.

Zie alleen nog steeds niet hoe die er winst bij hebben buiten minder belasting betalen want die huizen blijven nog heel lang duur.

Ik mis heel even hoe je niet zou profiteren van lagere loonbelasting? Ook als jouw salaris tm schijf 3 belast wordt, en ze alleen de LB op schijf 1 omlaag gooien dan profiteer jij ook van een lagere LB op de eerste 39.000eu van je jaarinkomen. Dat dat misschien het verschil netto niet overbrugt tov de HRA kan ik me idd wel voorstellen. Maar, zoals ergens op de laatste pagina's ook al aangegeven werd, als er 30 jaar overheen gaat spelen dingen als inflatie, loonstijgingen, afbetalen van je schuld etc. natuurlijk ook allemaal een rol.

Ik ben trouwens wel benieuwd waar jullie nog rijtjeshuizen van 3 ton vinden := Ik woon niet eens in de randstad, alhoewel het dichtbij genoeg is dat er veel randstedelingen deze kant op verhuizen, maar zelfs (nieuwbouw)appartementen gaan hier voor ruim 5-7 ton, en dan heb je krap 100m2. Hierachter worden in een oude kazerne appartementen van +- 95m2 gebouwd voor 6-6,5e ton. De rijtjeshuizen in hetzelfde gebouw gaan voor 7-8. De wijk hiernaast staan alleen maar hele dure 2-onder-1-kappers of villa's van 1mil+.
Zag van de week nog een ruitjeshuis in een slechte wijk. Komt de sociale huur uit en aan de foto's te zien mag je eerst nog wel wat opknappen. Dus ook niet een bijzonder groot huis. De bieden vanaf-prijs is 4,5e ton en in eerste instantie alleen verkoop aan mensen die een sociale huurwoning achterlaten bij dezelfde huurcoöperatie. Pas als daar geen biedingen van komen gaat het de openbare markt op. Ik weet niet, maar zelfs met 2 HBO fulltime inkomens komen wij amper in de buurt van de 4ton hypotheek, en dat is alleen als we de studieschuld van mn vriend voor deze berekening even achterwege zouden laten. Appartementen die hier wel voor 4,5e ton aangeboden worden (60, miss net 70m2 als je geluk hebt), werden aangeboden als "startersappartementen". Ik weet niet voor welke starters, maar voor deze iig niet :o En dan hebben wij idd de mazzel met zn 2en te zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:14

Ja over een deel van m'n inkomen zal ik inderdaad dat voordeel dan meepakken maar ik voel zo aan m'n water dat een groot deel ook misschien juist hoger belast gaat worden om wellicht andere redenen, onder het mom van rijke mensen mogen meer betalen. Dus dan denk ik dat ik er in het totaal zeker niet op vooruit ga maar daarom wil ik dus het totale plaatje afwachten als het er überhaupt doorheen komt natuurlijk.

Hier in het oosten heb je nu nog steeds hele mooie 2 onder 1 kappers zelfs van 3 ton. Die van ons 3 jaar geleden nog gekocht uit 2008 met 150m2. Rijtjeshuizen heb je hier al vanaf 2 ton dus het kan wel maar ik denk dat veel Nederlanders het gevoel hebben dat je hier aan het einde van de wereld zit :')

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:16

Veronica2 schreef:
Kan je er iets meer over vertellen, ik kan met deze gegevens niks vinden als ik google.

Waarover; ik begrijp je vraag volgens mij niet helemaal? Ik bedoel dat de huidige inzet van zowel het instrument HRA als het EWF zorgen zorgen voor ongelijkheid tussen huren en kopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:21

Gnome schreef:
_San87_ schreef:

Maar het idee van de afbouw is toch juist dat m'n huis niet nog duurder dus niet nog meer waard wordt?

Het idee van de afbouw is dat het de markt meer stabiliseert, woningen wat minder duur worden en dat de prijzen niet zo gigantisch stijgen als dat ze de afgelopen jaren hebben gedaan. Maar de waarde van een huis zal uiteindelijk wel langzaam blijven stijgen, altijd.

Tenzij we weer een crisis krijgen en de hele economie inklapt. Maar dan gaat een HRA je ook niet redden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:23

Gnome schreef:
Ja over een deel van m'n inkomen zal ik inderdaad dat voordeel dan meepakken maar ik voel zo aan m'n water dat een groot deel ook misschien juist hoger belast gaat worden om wellicht andere redenen, onder het mom van rijke mensen mogen meer betalen. Dus dan denk ik dat ik er in het totaal zeker niet op vooruit ga maar daarom wil ik dus het totale plaatje afwachten als het er überhaupt doorheen komt natuurlijk.

Hier in het oosten heb je nu nog steeds hele mooie 2 onder 1 kappers zelfs van 3 ton. Die van ons 3 jaar geleden nog gekocht uit 2008 met 150m2. Rijtjeshuizen heb je hier al vanaf 2 ton dus het kan wel maar ik denk dat veel Nederlanders het gevoel hebben dat je hier aan het einde van de wereld zit :')

Aah zo, dan snap ik idd beter waarom je denkt er niet op vooruit te gaan.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij ook wel naar Groningen en Friesland gekeken hebben en daar stonden idd nog hele leuke huizen voor een degelijke prijs te koop. Maar ergens is het eigenlijk ook te zot voor woorden dat je 2u verderop moet gaan kijken om nog een beetje een betaalbaar huis te kunnen vinden. Even naast dat ik 3,5e ton hypotheek kunnen krijgen helemaal niet slecht vind := En persoonlijk vind ik er wat van dat zoveel mensen uit de randstad deze kant op komen (voor corona werd al bijna 1:5 huizen hier in de regio verkocht aan mensen uit de randstad) en ergens zouden wij precies hetzelfde doen als wij naar bijv. het noorden zouden gaan. Afijn.
Ik ben overigens wel benieuwd wat er gebeurt met de huizenprijzen als de Boomer-generatie straks wegvalt (ik hoop dat niemand zich persoonlijk aangesproken voelt :o ).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:26

Als er dan meer huizen bijkomen zal de prijs dalen en dan is er weer een crisis denk?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:29

Cer schreef:
Als er dan meer huizen bijkomen zal de prijs dalen en dan is er weer een crisis denk?

Dan moet er ook nog op wonderbaarlijke manier goedkoop gebouwd kunnen worden. Producten zijn nu vreselijk duur en worden alleen maar duurder. Ik weet oprecht daar de oorzaak niet van dus als iemand dat weet, let me know. Maar als die niet dalen, wordt het wel een soort onmogelijk om goedkoop huizen te bouwen want dat is ook geen liefdadigheidsinstelling. Of de overheid moet er geld in pompen om dat gat te dichten natuurlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:31

Cer schreef:

Tenzij iedereen boven de 55 tegelijk dood neervalt en er helemaal geen bevolkingsgroei meer is, acht ik die kans klein. :7

Vraag en aanbod zijn belangrijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:34

Wat gebeurt er dan als de boomer generatie wegvalt, al die oudjes die die huizen nu nog bezet houden? (Of is dat een andere generatie?)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:35

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:

Tenzij iedereen boven de 55 tegelijk dood neervalt en er helemaal geen bevolkingsgroei meer is, acht ik die kans klein. :7

Vraag en aanbod zijn belangrijk.

En ik denk dat de expats ook aan banden gelegd moeten worden want wat die bedrijven aan huur betalen voor de werknemers, kan ook niemand tegenop.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:35

Gnome schreef:
Je bedoelt dat de tarieven in de hogere schijven verhoogd worden zodat je onderaan de streep alsnog meer belasting betaalt? Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Dit speelt natuurlijk voor iedereen die boven de eerste schijf verdient, maar niet iedereen is zo pienter om het allemaal in de gaten te houden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:38

Veronica2 schreef:
Gnome schreef:
Je bedoelt dat de tarieven in de hogere schijven verhoogd worden zodat je onderaan de streep alsnog meer belasting betaalt? Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Dit speelt natuurlijk voor iedereen die boven de eerste schijf verdient, maar niet iedereen is zo pienter om het allemaal in de gaten te houden.

Jep. Altijd de target op je rug :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:56

Gnome schreef:

Wat een verschil he! In mijn dorp heb je onder de €300.000 alleen een parkeerplaats in een parkeergarage.
Die kost € 16.000 :+