Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:08

In de val laten lopen denk ik zeker niet, de rest ben ik met je eens, gebeurt al jaren.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:14

Toch is de poll deze keer redelijk uitgekomen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:19

Saga schreef:

De top drie zeker, alleen de VVD is op bokt achter gebleven bij de uitslag.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:29

Op Bokt zijn de linkse partijen (veel) hoger geëindigd dan in de uitslag. Dat is elke keer zo. GLPvdA op 2 terwijl die op 4 zijn geëindigd. SP en PvdD ook hoger op Bokt dan bij de daadwerkelijke uitslag. BBB trouwens ook, dat valt me wel op.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 13:17

prompter schreef:
Saga schreef:

De top drie zeker, alleen de VVD is op bokt achter gebleven bij de uitslag.

De PVV en CDA toch ook?
Dus de bokt poll was gewoon wederom niet heel realistisch, maar blijft alsnog leuk om te volgen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 13:36

Elisa2 schreef:
Was het nu een verstandige, integere persoon dan zou er niets te vinden zijn geweest.

Dat is nogal een insinuatie die je daar doet.

Enfin, Wijers is gestopt en heeft het boetekleed aangetrokken, misschien kunnen we beter vooruit kijken?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 13:43

Marije_jiplover schreef:
Een informateur hoeft ook helemaal niet zo neutraal mogelijk te zijn.
Dat is Buma toch ook niet, die is van het CDA, Weijers van D66.

Inderdaad, ze zijn juíst aangesteld omdat ze van die twee partijen zijn. CDA en D66 worden gezien als de winnaars van de verkiezingen en werken nu samen in deze informatieronde die moet leiden tot een coalitie en een regeerakkoord. De partijstandpunten zijn hierin belangrijk en voor D66 is dit de deur open te houden voor samenwerking met GL/PvdA en daar is helemaal niets partijdig, corrupt of schimmig aan. Het is helder en transparant geweest in de campagne en ook sinds de uitslagen is D66 hier open over geweest. Het is een hele belangrijke hindernis waar ze op af rijden en uit de onderhandelingen zal blijken of het gelukt is. Mooie klus voor Buma.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:04

Ik denk dat als de CDA zou moeten samenwerken met D66 dat de CDA dan heel wat aan die C gerelateerde standpunten zou moeten inleveren vooral wat betreft zaken op medisch-ethisch vlak.Als ze dat te veel doen dan zullen ze kiezers die wel aan die C hechten kwijtraken. Dat is in het verleden al gebeurd ,dat ze niet meer herkenbaar waren als Christelijke partij, en dat heeft toen tot hun achteruitgang geleid. Bontenbal heeft nog wel eens wat geprobeerd zoals die religieuze-schoolkwestie, maar bij tegenspraak gaf hij snel op. En D66 is superliberaal wat punten uit die hoek betreft. Ik vind dit een zeer onwaarschijnlijke samenwerking.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:10

anjali schreef:
Ik denk dat als de CDA zou moeten samenwerken met D66 dat de CDA dan heel wat aan die C gerelateerde standpunten zou moeten inleveren vooral wat betreft zaken op medisch-ethisch vlak.Als ze dat te veel doen dan zullen ze kiezers die wel aan die C hechten kwijtraken. Dat is in het verleden al gebeurd ,dat ze niet meer herkenbaar waren als Christelijke partij, en dat heeft toen tot hun achteruitgang geleid. Bontenbal heeft nog wel eens wat geprobeerd zoals die religieuze-schoolkwestie, maar bij tegenspraak gaf hij snel op. En D66 is superliberaal wat punten uit die hoek betreft. Ik vind dit een zeer onwaarschijnlijke samenwerking.

De campagne van het CDA was al heel erg met de C tussen haakjes, wat best een slimme strategie is om stemmen te trekken van mensen die niet zoveel waarde hechten aan een religieuze achtergrond van een partij. De gebeurtenis over de houding jegens LHBTI+ leerlingen op christelijke scholen ging daar inderdaad tegenin en dat heeft ze wel echt stemmen gekost.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:25

anjali schreef:

Sorry maar dat is onzin, anders waren er bij de vorige verkiezingen niet zoveel naar nsc gegaan en nu weer terug. Bontebal heeft zelf aangegeven dat mensen van allerlei pluimage op het cda stemmen, gelovig of ongelovig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:37

Elisa2 schreef:
Ik snap deze verontwaardiging dan weer minder, van iedere politici is bekend dat de media gaat graven zodra ze in de belangstelling komen te staan. Hij is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.
Was het nu een verstandige, integere persoon dan zou er niets te vinden zijn geweest.

Omdat het eerste artikel niet gerectificeerd is en helemaal niet waar bleek te zijn. Daardoor was de beschadiging (en duidelijk een uit de rechterzijde nadat VVD niet mee mocht schrijven) ten onrechte gedaan, maar nooit teruggetrokken.

En chique, nee dat was dat PRIVE appje niet. Maar het was wel prive.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:48

anjali schreef:

De partijen hebben bij mijn weten vanaf 1981 in 5 verschillende kabinetten samengewerkt. Dus zo onwaarschijnlijk is het niet, gewoon een kwestie van elkaar op bepaalde punten wat gunnen. Geen enkele partij krijgt ooit helemaal medewerking op alle standpunten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:51

journee schreef:
De partijen hebben bij mijn weten vanaf 1981 in 5 verschillende kabinetten samengewerkt. Dus zo onwaarschijnlijk is het niet, gewoon een kwestie van elkaar op bepaalde punten wat gunnen. Geen enkele partij krijgt ooit helemaal medewerking op alle standpunten.

Plus dat beide partijen heel goed weten wat de hoofdpijndossiers zijn en elkaar meer opzoeken in het: waar zijn we het met elkaar eens, dan naar de verschillen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 15:17

anjali schreef:

Nou ja na de uitspraken van bontebal over abortus tijdens 1 van de debatten zijn ze gezakt in de peilingen.. ik betwijfel of verlaten van christelijke normen en waarden echt de reden is.
Gros van stemmende Nederlanders is niet gelovig. Als die achterban die jij noemt, echt in grote getalen is weggetrokken en naar een andere christelijke partij zou gaan (wat dan het meest logisch is) dan zou je een enorme groei zien bij andere christelijke partijen. Dat is niet gebeurd.

Denk eerder dat het te maken heeft met de versplintering, die zachtjes is gestart in 2017 al toen er niet meer echt grote partijen uit de verkiezingen kwamen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:28

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap deze verontwaardiging dan weer minder, van iedere politici is bekend dat de media gaat graven zodra ze in de belangstelling komen te staan. Hij is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.

Omdat het eerste artikel niet gerectificeerd is en helemaal niet waar bleek te zijn. Daardoor was de beschadiging (en duidelijk een uit de rechterzijde nadat VVD niet mee mocht schrijven) ten onrechte gedaan, maar nooit teruggetrokken.

En chique, nee dat was dat PRIVE appje niet. Maar het was wel prive.

Nou, ik las toch echt andere dingen dat het nrc bij het standpunt blijft dat het van Weijers af kwam.

Jouw beschuldigding dat het uit de VVD hoek zou komen klinkt voor mij ook nogal ongegrond omdat hij met de VVD wilde regeren.

En niet chique? Erg zacht uitgedrukt..als politicus moet je gewoon ten alle tijden integer zijn en blijven vind ik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:28

Hij was (voor de zoveelste keer) toen nog geen politicus. Daarna ook niet. Hij werd ingehuurd om te helpen een kabinet te vormen. Dat maakt je geen politicus.

Wilders en Dilan waren wel al politicus toen ze bijzonder onbeschaafd gedrag vertoonden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:31

Whataboutisme?

Als voormalig politicus zou hij toch beter hebben moeten geweten lijkt me.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:33

Elisa2 schreef:
Whataboutisme?

Nieuw woord geleerd?

Je geeft zelf volstrekt onzin argumenten die bol staan van onwaarheden. En als mensen dan wel feiten benoemen is het “whataboutsime”.

En dat is het trouwens niet. Want ik stel geen retorische wedervraag. Ik benoem de feiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:34

"Zeg, we willen je ergens voor inhuren, wat een hoop publiciteit kan genereren, en eventueel wat gegraaf in je berichten, of mensen die je in kwaad daglicht willen stellen, heb je toevallig de afgelopen periode nog wat lelijks geapt aan onbetrouwbare mensen?" - "nou ja, misschien.. iets over Yeşilgöz, hoezo?" - "oh never mind, we zoeken wel iemand anders".
Laatst bijgewerkt door Cer op 16-11-25 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:35

Cer schreef:
"Zeg, we willen je ergens voor inhuren, wat een hoop publiciteit kan genereren, en eventueel wat gegraaf in je berichten, of mensen die je in kwaad daglicht willen stellen, heb je toevallig de afgelopen periode nog wat lelijks geapt aan onbetrouwbare mensen?" - "nou ja, misschien.. iets over Yeşilgöz, hoezo?" - "oh never mind, we zoeken wel iemanda anders".

Er zouden heel wat politici gecanceld worden als hun appberichten zouden lekken. :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:36

MarlindeRooz schreef:
Er zouden heel wat politici gecanceld worden als hun appberichten zouden lekken. :=

ja, dat kan, zolang die niet lekken is er niks aan de hand..
en als die wel lekken is het nog maar de vraag of ze uit zichzelf weggaan...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:36

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
Whataboutisme?

Nieuw woord geleerd?

Je geeft zelf volstrekt onzin argumenten die bol staan van onwaarheden. En als mensen dan wel feiten benoemen is het “whataboutsime”.

En dat is het trouwens niet. Want ik stel geen retorische wedervraag. Ik benoem de feiten.

Serieus? :+ _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:39

Elisa2 schreef:
Serieus? :+ _O-

Ad hominem

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:42

Elisa2 schreef:
Nou, ik las toch echt andere dingen dat het nrc bij het standpunt blijft dat het van Weijers af kwam.

Jouw beschuldigding dat het uit de VVD hoek zou komen klinkt voor mij ook nogal ongegrond omdat hij met de VVD wilde regeren.

En niet chique? Erg zacht uitgedrukt..als politicus moet je gewoon ten alle tijden integer zijn en blijven vind ik.

Er zijn heel veel mensen bij die avond geweest en die hebben gezegd dat hij het niet heeft gezegd. Zelfs Beau van erven dorens heeft aangegeven dat hij het hem niet heeft horen zeggen. En er is zelfs een persoon die aangegeven heeft dat hij naast hem zat en dat hijzelf het heeft gezegd.

Dat is niet alleen mijn beschuldiging, dit hoor je aan alle kanten.

Hij was op dat moment geen politicus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:50

Tja, linksom of rechtsom..hij was op de verkiezingavond als D66 lid en oud D66 politicus en had een duidelijke mening over Yesilgoz. Of hij nu wel of niet deze betreffende woorden heeft gezegd, die appjes waren in ieder geval heel duidelijk dat hij er wel hetzelfde over dacht.

Live formatie: Jetten noemt terugtreden Wijers ‘enige logische keuze’ | Trouw https://share.google/9YOwyHuPM6aOm693z