Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:47

Femke_Tweety schreef:
Jup, die zag ik aankomen.

Mag hopen dat het antwoord nee is.

Alles om afschot te voorkomen.
Inderdaad te hopen dat het antwoord nee is.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 18:53

Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Blokkade stikstof- en wolvenbeleid mislukt, Wiersma en Rummenie kunnen verder.

Het is de oppositie in de Tweede Kamer niet gelukt een blokkade op te werpen tegen de uitvoering van de stikstofaanpak en het wolvenbeleid van dit demissionaire kabinet. Voorstellen om een reeks beleidsvoornemens controversieel te verklaren kregen onvoldoende steun.

Blokkade stikstof- en wolvenbeleid mislukt, Wiersma en Rummenie kunnen verder
NIEUWSPOLITIEKPETER SMIT23 SEP 2025 OM 17:10UUR

Het is de oppositie in de Tweede Kamer niet gelukt een blokkade op te werpen tegen de uitvoering van de stikstofaanpak en het wolvenbeleid van dit demissionaire kabinet. Voorstellen om een reeks beleidsvoornemens controversieel te verklaren kregen onvoldoende steun. Wel ligt de verdere behandeling van de transitie naar een dierwaardige veehouderij voorlopig stil.

In de landbouwcommissie in de Tweede Kamer tekende zich onlangs wel een meerderheid af om plannen van demissionair minister Femke Wiersma en staatssecretaris Jean Rummenie (LVVN) te blokkeren. Dinsdag tijdens de plenaire stemming bleek daarvoor geen meerderheid te zijn.

Beleidsplannen die ter discussie stonden, gingen onder meer over het uit de stikstofwet halen van de kritische depositiewaarde (KDW), natuurinclusieve landbouw, grondgebonden veehouderij, een herziening van de pachtwet, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), derogatie, wolven en nieuwe genomische technieken. Steun voor het controversieel verklaren kwam vooral van linkse partijen en NSC, maar dat bleek onvoldoende.

Twee beleidsvoornemens zijn voorlopig wel controversieel en kunnen dus niet verder worden behandeld. Het gaat om de algemene maatregel van bestuur die de dierwaardige veehouderij wettelijk moest regelen en een besluit over kraamkooien.

Andere beleidsterreinen
Vorige week bleek tijdens een stemming na de algemene politieke beschouwingen al dat een Kamermeerderheid niet van zins was het stikstofbeleid te blokkeren. Een motie van BBB-leider Caroline van der Plas, die vroeg de Kamer een standpunt in te nemen over de doorgang van plannen voor woningbouw, defensie, bereikbaarheid en natuur, werd toen aangenomen. Dat was al een signaal dat Wiersma kon doorgaan met het stikstofbeleid. Een controversieelverklaring had ook de genoemde andere beleidsterreinen op slot gezet.

De nieuwe Tweede Kamer die aantreedt op 6 november kan de lijst met controversiële onderwerpen opnieuw aanpassen. Beleidsvoornemens op die lijst worden gedurende het aanblijven van een demissionair kabinet niet verder behandeld.

Bron Annemieke van Straaten
Nieuwe Oogst
https://www.facebook.com/share/p/1C7piy ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:54

Zou mooi zijn als ze Bram kunnen schieten en die welpen ook gelijk. Geen lijdensweg door uithongering en weer een handvol minder wolven! +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:58

Citaat:
Blokkade wolvenbeleid mislukt, Wiersma en Rummenie kunnen verder.

Dat is mooi!! Kijken wat ze er mee gaan doen :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 19:49

Aanval Putten Gld drie schapen gedood
Citaat:
Putten Gelderland
22-09-2025
In de nacht van 22 op 23 sep.

Aanval op schapen,
3 schapen gedood

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17Ns83 ... tid=wwXIfr

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:04

Helaas regelmatig raak in onze omgeving |( (putten)
Is het eigenlijk bekend of het om 1 of meerdere wolven gaat?
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 23-09-25 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 20:08

Zichtmelding Maarn vanmiddag, roedel wolven
Citaat:
Maarn Utrecht
23-09-2025
12.00 uur

Zichtmelding

Wolf met meerdere welpen stak de Meentsteeg over richting Schapendrift .

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1FiwpC ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 23:09

Zichtmelding Heeswijk Dinther NB
Citaat:
Heeswijk Dinther
Noord Brabant
23-09-2025
10.00 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in weiland thv Oude Beemdseweg nr 1.
Liep achter de stallen richting het bos. Werd in eerste instantie gehinderd door schapengaas heeft die omver gelopen en liep toen het bos in.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19pchh ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 23:15

Citaat:
Er lopen 160-180 wolven in Nederland!

Reactie op dit artikel hieronder; “Nog geen einde aan wolvensaga.

Citaat:
23 september 2025/de Telegraaf
Nog geen einde aan wolvensaga, tot verdriet Rummenie: ’Niet enige puzzelstukje’
Brussel - Voorlopig komt er geen einde aan de politieke wolvensoap. Waarschijnlijk nog voor de kerst komt er een nieuw wolvenrapport, zo laat demissionair staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) weten. „De opdracht aan de onderzoekers is deze keer anders.”
De Europese beschermingsregels voor de wolf zijn afgezwakt, maar het roofdier blijft beschermd. Alleen als de wolvenpopulatie stabiel genoeg is mag het beest makkelijker worden verjaagd of gedood.

Nederland moest hier eerst nog onderzoek naar doen. De resultaten zijn vrijdag gepubliceerd door Wageningen University & Research (WUR). Wat blijkt? Er moeten juist méér wolvenroedels komen voor Nederland losser kan omgaan met de bescherming van ’s lands meest besproken wildebeest.

Het rapport zorgt voor geruzie tussen de staatssecretaris en de universiteit. „Onbruikbaar”, noemde Rummenie het onderzoek vanwege het ontbreken van onderzoek naar de maatschappelijke en sociaaleconomische gevolgen. „Misleidend”, reageert de universiteit, want dát stond niet de opdracht.

Rummenie reageert maandag in Brussel. Hij blijft het „jammer” vinden dat het brede plaatje buiten beschouwing is gehouden.
„Natuurlijk zegt de WUR, wij zijn om een ecologische studie gevraagd. Nou goed, dat respecteer ik. Maar het is natuurlijk niet het enige stukje van de puzzel die ik moet leggen. Dit is de ecologische blik”, aldus Rummenie. „Maar als bewindspersoon heb ik bestuurlijk wel even wat meer verantwoordelijkheid. We hebben allemaal gezien hoe het soms behoorlijk gevaarlijk wordt in Nederland. En als je dan naar die studie kijkt, die spreekt over een verviervoudiging van het aantal wolven.”

De staatssecretaris zegt wel met de universiteit te hebben gesproken over dit brede plaatje: „Maar zij zaten er echt zo in. Een onderzoeker gaat over zijn onderzoek, hè?” De bewindsman heeft nu een nieuw onderzoek besteld bij een ’internationaal expert’. Wie dat is zegt hij nog niet. „De opdracht is nu explicieter.”

De voormalig landbouwdiplomaat wijst ook naar verschillen met andere landen. „Zweden valt onder dezelfde Europese regels, het land is tien keer zo groot als Nederland en daar hebben ze vorig jaar al besloten dat er maximaal 170 wolven mogen zijn”, aldus Rummenie. „Wij zitten nu al op 120 wolven en dan zouden er dan 150 moeten worden. (…) Ik ben echt geschrokken van deze aantallen. Daarom denk ik dat het goed is om een second opinion aan te vragen.”

https://www.telegraaf.nl/binnenland/nog ... 45342.html

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Ccr5s ... tid=wwXIfr

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 00:46

Weet iemand hoe de situatie is rond Laag Soeren?
Mijn oom is net verhuisd naar de badhuisweg daar en is ziek en zwak, maar heeft wel een hond die hij uit moet laten. Naar zijn eigen woorden lopen er al wolven op het terrein van zijn wooncomplex.
Iemand een idee of dit een wolf is die mensen/ honden benaderd?

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:55

Heeswijk Dinther...zou de eerste in Brabant zijn in ons gebied iig.
Zoon werkt daar in buitendienst , nog niks gehoord of meegekregen.
Hopelijk was het een hond

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 10:17

Scholieren en personeel van Puttense scholen zorgen dat ze lawaaimakers bij zicht hebben om zo hopelijk een wolf te kunnen verjagen bij een onverhoopte ontmoeting.
Bron de Stentor
Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:37

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:50

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:20

Herriemakers in de klas haha de meeste kinderen maken van zichzelf al geluid genoeg :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 13:08

Aanval Doornspijk Gld, twee schapen gedood
Citaat:
24 september 2025/Doornspijk/Gelderland
Aanval op schapen
2 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte
Originele foto's in de reacties

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1GNNx8 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 13:11

Beheerder Wolf gezien op de Veluwe en een vertegenwoordiger van stichting wijs met wolven waren gisteravond aanwezig bij bijeenkomst wolven commissie Garderen.
Citaat:
23 september 2025
BIJEENKOMST WOLVENCOMMISSIE GARDEREN

Gisteravond heb ik de bijeenkomst in Garderen bijgewoond en daarbij naast ons platform de Stichting Wijs met Wolven vertegenwoordigd

Er waren ronde tafelgesprekken waarbij men vooraf een keuze moest hebben gemaakt welke tafel men aansloot.
Er waren 2 gesprekronden van beiden 1 uur. Na afloop was er uitgebreid gelegenheid om met elkaar te spreken.

De Barneveldse burgermeester Jakko van der Tak opende de avond en wees nadrukkelijk op de vele incidenten die er zijn. Ook de voorzitter van de Wolvencommissie Gelderland Jan Markink benoemde het aantal van 100 aanvallen die de gemeente inmiddels dit jaar heeft ervaren.

Doel van de avond was inzicht te krijgen en advies te kunnen geven aan de Provincie.

Ook Gedeputeerde Harold Zoet kwam naar de bijeenkomst en heeft bij verschillende tafels "gehoord".

Het behoeft geen uitleg te stellen dat ruim 90% van de aanwezigen er meer dan genoeg van heeft.
De gevoelens van stress, angst, onveiligheid spelen naast beveiliging een prominente rol.

Oproep tot snellere en betere handeling werd veel gehoord.

Ook onvrede met de langzame wijze van aanpassing wetgeving was veelgehoord.

Mensen willen de mogelijkheid hebben om zich te kunnen verdedigen.

De tendens is duidelijk er moet veel veranderen en sneller.

De angsten en gevoelens van onveiligheid, het kwijtraken van je "leven" werd veel uitgesproken.

Opvallend was dat de pro wolf geluiden op de Veluwe verstommen.
Ik heb slechts kort met één persoon gesproken die anders denkt.

Jan Markink langer kunnen spreken. Ook de Gedeputeerde en bezorgde burgers en veehouders.

We moeten onze stem laten horen!!

Zodra het verslag bij mij binnen is zal ik ook dat plaatsen

Bron: https://www.facebook.com/share/p/1FB8rWYg6Z/

Via geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1FB8rW ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:18

Little_Gift schreef:
Neen maar wel mensen die voor ze zorgen...

Even met de botte bijl. De natuur in Nederland is dat er dieren dood gereden worden. Geen kip die zich druk maakt over reekalveren of wat dan ook, dus ineens vreselijk begaan zijn met wovenwelpen die al mee gaan jagen, is op het hypocriete af.

Men behandeld wolven als ... en trekken te veel de vergelijking met onze huishonden. Dat is een beetje de mens nog steeds als neanderthaler zien.

Als de ouderdieren dood gaan, dan krijgen de jongen het moeilijk of gaan dood, dat is het, dat is de natuur. Men moet ook dat maar accepteren dan en niet enkel bij een wolf in de steigers gaan staan en bij de rest van het wild niet. Want een groot gros van de hondenbezitters heeft weer maling aan dat Fikkie het wild opjaagt of een reekalf lastig valt.

Even voor de goede orde, deze post is niet persoonlijk op jouw gericht, maar je post is enkel een aanleiding. Ben de hypocrisie namelijk helemaal beu :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:25

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:40

Wintu schreef:
Little_Gift schreef:
Neen maar wel mensen die voor ze zorgen...

Even met de botte bijl. De natuur in Nederland is dat er dieren dood gereden worden. Geen kip die zich druk maakt over reekalveren of wat dan ook, dus ineens vreselijk begaan zijn met wovenwelpen die al mee gaan jagen, is op het hypocriete af.

Men behandeld wolven als ... en trekken te veel de vergelijking met onze huishonden. Dat is een beetje de mens nog steeds als neanderthaler zien.

Als de ouderdieren dood gaan, dan krijgen de jongen het moeilijk of gaan dood, dat is het, dat is de natuur. Men moet ook dat maar accepteren dan en niet enkel bij een wolf in de steigers gaan staan en bij de rest van het wild niet. Want een groot gros van de hondenbezitters heeft weer maling aan dat Fikkie het wild opjaagt of een reekalf lastig valt.

Even voor de goede orde, deze post is niet persoonlijk op jouw gericht, maar je post is enkel een aanleiding. Ben de hypocrisie namelijk helemaal beu :D

Ik snap je punt effe niet... Het ging over lammeren van doodgebeten schapen die ook geen ouders meer hebben die voor ze zorgen dus prima om wolvenpups ouderloos te maken door ouders te schieten.

Lammeren hebben echter wel mensen die de zorg overnemen na het verlies van de ouders.

Wolvenpups bewust laten verhongeren, dat vind ik niet kunnen. Dat is een akelige dood.
Als men iets aan de wolven wil doen, doe het doen diervriendelijk en snel!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:48

Wintu schreef:
Zoolgangster schreef:
Hier een filmpje over alternatieve manieren om wolven het aanvallen van schapen af te leren...
https://www.animalstoday.nl/diederik-va ... meer-zien/

Dat vind ik best interessant trouwens, is dat al wel eens ergens uitgeprobeerd?

Dat met die hartslag zou ik dan nog wel zien werken.
Al heb ik ook twijfels want ze zijn natuurlijk ook lichten van auto's gewend.

Die halsband is flauwekul, want net zoveel zonder keelbeet als met.

En dat gif , liefst een overdosis, ja ik denk dat dat werkt :j
En dat werkt ook bij alle andere aaseters ;(

Waarom vergeten ze die steeds weer?
Net als alle andere wild wat verstrikt zit in stroom of niet meer de weilanden in kan door de gaas hekwerken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:00

Er is ook nog zoiets als zorgplicht, zelfs voor dieren met een normale staat van instandhouding bij lijden veroorzaakt door mensen.
Dus wanneer door menselijk handelen (doodrijden, doodschieten om redenen in menselijk belang) willens en wetens jongen verweest raken en verhongeren gaat dat volgens mij tot conflict met die zorgplicht leiden.
Bij veel diersoorten zal dat leed onzichtbaar voorbijgaan en valt het niet op als er geen actie op wordt ondernomen denk ik ( een doodgereden egel kan ook jongen hebben maar dat merkt je misschien niet, die sterven in stilte).
Maar wolven die al grote pups zijn die gaan denk ik wel ronddolen.
Dat lijkt me ook niet erg de bedoeling. Maar dat ‘Bram’ ze alleen verder opvoedt is al helemaal niet fraai, heb je straks nog meer van die brutale aapjes.

Indirect is deze (als het allemaal zo is, ik las dat Zoogdiervereniging niet verwachtte dat het ‘Bram’ zijn vrouwtje was maar als) toestand te danken aan het tegenhouden van de uitvoer van afschot van wolf ‘Bram’, vóórdat die zich kon gaan voortplanten.
Het wordt er allemaal alleen maar ingewikkelder op zo.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 18:46

Aanval Oltholtpade Frl twee schapen gedood
Citaat:
Oldeholtpade,Friesland
24-09-2025
Afgelopen nacht

Aanval op schapen.

Afgelopen nacht is er een aanval geweest op 2 schapen.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16Knph ... tid=wwXIfr

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:55

Ik snap Animal Rights hier ook wel in. Ofja, ik begrijp een keer waar ze vandaan komen en het is niet ver van m'n bed "extreem pro wolf" zegmaar.
Geen idee wie er de waarheid spreekt of en hoe die jongen voor zichzelf kunnen zorgen. Maar verhongeren verdient geen enkel dier.

Het bewust uitstellen hoeft nou ook weer niet want eer ze Bram weer hebben 'gevonden' zijn die welpen al volwassen joh :+

Maar met alleen Bram erbij vermoed ik dat het meer uit de hand loopt, moeilijker om aan eten te komen dus sneller honden proberen te pakken? Stress dus ook agressiever naar mensen?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:30

Als het lang genoeg duurt voordat GW3237m 'Bram' geschoten wordt, heeft hij vanzelf nog wel weer opnieuw een teef drachtig.
Maand of 3a4 nog, dan zit het paarseizoen er weer ongeveer aan te komen...

Lijkt me ook geen best plan. Deze brutale nog vaker zijn genen doorgeven...