Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:49

Wilders staat inmiddels op 30 zetels, zelfs volgens de Hond.
En nieuw kabinet? Niemand die nu nog in een coalitie met pvv en bbb gaat zitten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:01

Haha ja kon geen peiling vinden die recenter was waarvan ik dacht, oh die is betrouwbaar :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:02

Ik kan ook nog steeds niet geloven dat de VVD zo groot blijft...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:09

_San87_ schreef:

Van alles wat ik om me heen hoor ben ik in de veronderstelling dat dit komt omdat er momenteel geen echt zinnig, gewogen rechts alternatief is. PVV is zo onbetrouwbaar als maar kan, BBB mist alle vormen van kunde, en FvD /Ja21 zijn extreemrechts. VVD lijken dan in vergelijking met de rest nog de meest "fatsoenlijke en hoogopgeleide leiders". En als je politiek rechtse overtuigingen hebt ga je natuurlijk niet snel het midden of links opzoeken. Dus de Zuidas en co. "moeten" kiezen tussen kwaden en gaan dan denk ik voor de kwaden waar je het minst gezichtsverlies op leid bij de VrijMiBo. Maar goed, veel hiervan is (semi-)invulling van mij hoor op basis van persoonlijke gesprekken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:11

Wat het een beetje is, ze kunnen ook opnieuw formeren, maar dan gelden de uitslagen van de laatste verkiezingen. Alleen bij nieuwe verkiezingen heb je kans op herschikking van de zetels.

En dan hoop ik dat we van al die psychiatrische patienten van de schreeuwpartijen af zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:13

VuurVleugels schreef:
_San87_ schreef:

Van alles wat ik om me heen hoor ben ik in de veronderstelling dat dit komt omdat er momenteel geen echt zinnig, gewogen rechts alternatief is. PVV is zo onbetrouwbaar als maar kan, BBB mist alle vormen van kunde, en FvD /Ja21 zijn extreemrechts. VVD lijken dan in vergelijking met de rest nog de meest "fatsoenlijke en hoogopgeleide leiders". En als je politiek rechtse overtuigingen hebt ga je natuurlijk niet snel het midden of links opzoeken. Dus de Zuidas en co. "moeten" kiezen tussen kwaden en gaan dan denk ik voor de kwaden waar je het minst gezichtsverlies op leid bij de VrijMiBo. Maar goed, veel hiervan is (semi-)invulling van mij hoor op basis van persoonlijke gesprekken.

Ja dat moet haast wel... Het CDA is dan ook geen optie. Alsnog, misschien wel goed om de VVD eens hard te laten vallen met als met de PvdA gebeurd is.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:46

Dat is inderdaad wat ik ook hoor, dat dat het enigste rechtse partij is waar men fatsoenlijk op wil/kan stemmen als ze rechts georiënteerd zijn, progressief (in de zin van mensenrechten en abortus, etc), veel ervaring en niet extreem. En ik kan dat alleen beamen als je nou eenmaal rechts ben en wilt stemmen. Doe dan maar de VVD, die kunnen tenminste regeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:54

als de situatie in de wereld niet verandert en er nu verkiezingen zouden komen, dan hoop ik dat er misschien toch wat meer Europa georiënteerde partijen in de coalitie komen. Laat Volt er maar bij.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:55

Zou zeker handig zijn in zo'n Europese crisis :j

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:00

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 21:04

Die hoeft ook niet bij het overleg te zijn, vvd staat achter schoof .

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:33

Nog even over de motie Eerdmans: wat waren eigenlijk de motieven van de andere partijen om voor deze motie te stemmen. Van Omtzigt weten we het inmiddels, maar wat hebben de andere partijen voor reden gegeven? Weet iemand dat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:44

PVV probeert zo min mogelijk geld naar Oekraïne te sturen, Wilders is vriend van Orban en fan van Putin en tja, Caroline kust de grond waar Wilders op loopt en stemt in met bijna alles wat hij zegt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:08

VuurVleugels schreef:
_San87_ schreef:

Is dat stuk vanaf de zuidas nou nodig? Lekker generaliserend.

Verder als reactie op ertdere posts, het gebeurd wel vaker dat een kabinet het onderling niet eens is. Het word bij dit kabinet steeds neergezet als ' zie je wel kunnen niks' maar PvdA trok de stekker eruit vanwege Uruzgan, D66 trok zowat de stekker eruit wat net gered werd door het paasakkoord en de VVD heeft het natuurlijk recent nog laten klappen.

Zijn allemaal lang zittende politieke partijen.

Volgens mij is het gewoon lastig alle kikkers in de kruiwagen te houden in de hedendaagse politiek :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:55

ik denk ook dat de nieuwe partijen zoals NSC en BBB het niet zo snel zullen laten klappen. Het is misschien (waarschijnlijk) hun enige kans om ooit te regeren. Dat willen ze zo lang mogelijk volhouden. Dus ja, dat is dan dansen naar de pijpen van bijv. Wilders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:04

Dat denk ik ook ruitje, je beeldspraak van de kikkers waarbij regeren met een extreem rechtse partij altijd lastig is alhoewel ondit moment de PVV me meevalt als het gaat om de Europa politiek.

Of Wilders nu zo'n vriendje is van Poetin waag ik toch te betwijfelen. Maar we gaan het zien.

Ik denk zelf dat Nederland veel beter is in ondersteunen middels high tech zaken ipv "boots on the ground". Bron interview met iemand van Clingendael instituut die dat vertelde.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:10

ruitje schreef:
Verder als reactie op ertdere posts, het gebeurd wel vaker dat een kabinet het onderling niet eens is. Het word bij dit kabinet steeds neergezet als ' zie je wel kunnen niks' maar PvdA trok de stekker eruit vanwege Uruzgan, D66 trok zowat de stekker eruit wat net gered werd door het paasakkoord en de VVD heeft het natuurlijk recent nog laten klappen.

Volgens mij is het gewoon lastig alle kikkers in de kruiwagen te houden in de hedendaagse politiek :o

Nou ja, het gaat er wel een stuk meer kinderachtig aan toe dan “normaal”, dat ze elkaar afzeiken via Twitter bijv. Dus hoe het gaat nu hebben we nog niet eerder zo gezien. Dat vind ik anders dan het op fundamentele punten het oneens zijn en daardoor (dreigen) te klappen. Hierbij wordt zo vaak gedreigd om de stekker eruit te trekken door oa Wilders dat die dreiging ook z’n, tja, dreiging verliest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:07

_San87_ schreef:

De VVD had natuurlijk 37 zetels bij de vorige verkiezingen. Er moesten wel hele rare dingen gebeuren wilden ze net als de PvdA toen zoveel inleveren.
Ze hebben slechte dingen gedaan maar ook goede dingen. Ten tijden van de coronacrisis hebben ze het goed gedaan.

Ik vraag me af hoe de pvv het gedaan zou hebben :=

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:28

IMANDRA schreef:
ruitje schreef:

Nou ja, het gaat er wel een stuk meer kinderachtig aan toe dan “normaal”, dat ze elkaar afzeiken via Twitter bijv. Dus hoe het gaat nu hebben we nog niet eerder zo gezien. Dat vind ik anders dan het op fundamentele punten het oneens zijn en daardoor (dreigen) te klappen. Hierbij wordt zo vaak gedreigd om de stekker eruit te trekken door oa Wilders dat die dreiging ook z’n, tja, dreiging verliest.

Ja, daar heb ik wel eens eerder iets over gezegd. Want dan gaat het dus niet over de inhoud, maar over de vorm.

En dan denk ik ook wel eens: we wilden nieuwe politiek, geen achterkamertjes meer, geen 'geen actieve herinneringen' meer.

Is het dan kinderachtig, of gebeurt er nu gewoon open wat misschien anders achterkamertjes politiek was?

Ik weet het niet, wat ik er van vind en welke vorm ik fijner vind als kiezer eigenlijk, daar ben ik nog niet uit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:31

Nou ik wel, ik vind de huidige omgangsvormen en het gestook op X verschrikkelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:31

BigOne schreef:
Wilders staat inmiddels op 30 zetels, zelfs volgens de Hond.
En nieuw kabinet? Niemand die nu nog in een coalitie met pvv en bbb gaat zitten.

Peilingen zijn leuk maar daar draait het niet om. Het draait om wat we inkleuren in het stemhokje.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:44

prompter schreef:
Nou ik wel, ik vind de huidige omgangsvormen en het gestook op X verschrikkelijk.

Eens, vreselijk gebrek aan beschaving!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 00:39

mysa schreef:
prompter schreef:

Eens, vreselijk gebrek aan beschaving!

En gebrek aan ervaring!
1 nieuwe partij en 2 partijen die alleen maar oppositie hebben gevoerd. Een MP zonder partij, buitenlandse inmenging, Kamerleden die (bijna) nooit aanwezig zijn en geen enkele (bestuurlijke) ervaring hebben of geen inspraak.

Top dit kabinet ! :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 08:44

Maar ondertussen zijn ze er nog steeds. Zijn weer achter de minister president gaan staan die wel minder speelruimte heeft gekregen voor de toekomst. Dus de eer van Nederland lijkt gered.
En niet dat ik het niet eens zou zijn met de vorige sprekers over dit kabinet, maar het is nu juist niet de tijd om een kabinet te laten vallen daar er extern te veel bedreigingen zijn.
En ook al gaat het met horten en stoten, er wordt gepolderd, de democratie functioneert, en verkiezingen betekent alleen maar meer uiterst rechtse stemmen.
Dus ik vind dat dit kabinet moet blijven ondanks de dommigheid van bepaalde bewindslieden en ruzies. En nee ik heb niets met de PVV , niets met de BBB en niets met de partij van Omtzigt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:42

Nou, na een jaar bekvechten hoeven ze van mij niet te blijven.