Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:33

Koeien zijn geweldige dieren. Ik heb een keer bij toeval een kalfje geboren zien worden in een kudde (zwart-bont) koeien die tijdelijk ingeschaard waren bij een boer waar ik een stal huurde. De boer wist niet dat er drachtige koeien bij waren en was een weekendje weg. Hij had mij gevraagd een oogje in het zeil te houden maar er zou niets bijzonders gebeuren... Wel dus.
De werpende koe zocht een plek midden in het weiland en meteen kwamen er drie andere koeien uit de kudde te voorschijn die zich strategisch rond de koe op zo'n 10 meter afstand gingen staan. Kont naar de koe, blik naar buiten, duidelijk op wacht tegen mogelijk gevaar. De rest van de kudde bleef op afstand grazen. Zodra het kalf geboren was liep de hele kudde als 1 naar moeder en kalf maar de 3 petemoeis zorgden voor de veiligheid van moeders en kalf. Zodra de moeder weer op de poten stond positioneerden de petemoeis zich rond het kalf en kon de moeder eerst grazen, pas daarna bekommerde ze zich over haar kalf en ging het tweetal, nog steeds beschermd door de petemoeis, langzaam op pad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:49

Avalanche schreef:
Toch he, hoewel ik je snap, zijn konijnen zelf best heel goed in fokken :)

Vind ik leuk :+

Kinke

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 07:49

pien, dit betreft Blonde d’Acquitaines, zeer vergelijkbaar met Limousins dus. Agressie is meer bij een eerste kalf dan bij latere kalven. gelukkig komt het niet vaak voor, het zijn supermoeders en het kuddegedrag is fantastisch. Ik wil alleen duidelijk aangeven dat ook in een kudde dingen misgaan en het niet zo is dat alles in de melkveehouderij zielig is en bij een andere manier van koeien houden alles een sprookje is. Als ik alleen kijk naar dit jaar dan was het prut. 1 kalf waar de koe op ging liggen… gebroken achterpoot: niet te gipsen dus einde verhaal. 1 kalf met mysterieuze oogontsteking: einde verhaal. 1 met een longontsteking (ras Maine Anjou) in onze handen gestorven terwijl de veearts onderweg was. En toen kwam de blauwtong: 1 MA koe, drachtig ook nog, doodziek en ondanks alle zorg in laten slapen en in totaal zeker 10 ziek (beide rassen). Als je alles binnen had gehad was de kans vele malen kleiner.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 08:20

Ik ontken niet dat het nooit voor komt Kinke, dat weet ik zelf ook. Dat is ook bij schapen zo die op hun lam kunnen gaan liggen.
Maar over het algemeen zijn koeien ok.

Dat voorbeeld van bevallen met koeien die de moeder rustig laat bevallen heb ik zelf precies zo gezien in België toen ik kind was. Rustig zat ik in de buurt dus twee uur lang heb ik vanaf pootjes eruit tot kalfje liggend naast moeder dit kunnen gadeslaan. Prachtig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:01

Ik denk dat het op zich ook niet zo raar is dat koeien die niet gefokt zijn op goed moederschap, die zelf als kalf geen fijne tijd met moeder hebben gehad, geen kalfjes met moeders in een fijn kudde-verband om zich heen zien en geen omgeving hebben waar er genoeg ruimte is om het kalf veiligheid te bieden enzo.... dat zulke koeien niet direct heel liefdevol weten wat ze met een kalfje aan moeten. Dan wordt het natuurlijk ook een cirkeltje van we halen al jaren de kalfjes meteen weg en inmiddels zien we ook dat de moeders geen idee hebben wat ze met zo'n diertje moeten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:04

pien_2010 schreef:
Kinke schreef:
ik vind het prachtig, die sprookjes dat koeien waar de kalveren bij blijven nooit op hun kalf gaan staan, of altijd lief zijn. De praktijk zegt iets heel anders, en ik weet waarover ik praat. Onze kalveren blijven ongeveer een half jaar bij de koe. En wij hebben meerdere keren koeien gehad die woest waren toen het kalf geboren was. Als wij niet hadden ingegrepen had het kalf het niet overleefd. Of het een kalf lukt om te gaan drinken is ook niet vanzelfsprekend. In het wild verhongeren ze dan. Ook als de kalveren na 6 maanden bij de koe weggaan is het zielig, voor zowel kalf als koe.

Dan ligt het aan de soort, want ik vertel echt geen sprookjes. Wij kijken al 12 jaar op onze buren, Limousin koeien met hun kalfjes. Tuurlijk houdt de buuf de bevallingen bij en helpt ook waar nodig, Tuurlijk moet hij soms echt helpen bij de bevalling (dat hij zo mooi liefdevol doet), en er zal echt wel eens boosheid zijn. Maar het gros van de tijd is het een oase van rust. Doen of koeien zo naar zijn herken ik echt niet (bij geen enkel diersoort), dat is wat anders als dat het nooit mis zou gaan.

De scheiding vind ik ook zielig, maar dat vindt het boeren gezin ook.

Precies.
Het lukte ons veulen ook niet om te gaan drinken. Dus voortaan beter veulens direct bij de moeder weghalen en met de fles groot brengen?

En dan denken sommige boeren dat stedelingen ver van de natuur af staan :')

996981: oh dus men houdt toch van het vak waarbij je koeien en kalfjes laat lijden? Ga dan niet zeggen dat ze niet anders kunnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:13

Kinke schreef:
pien, dit betreft Blonde d’Acquitaines, zeer vergelijkbaar met Limousins dus. Agressie is meer bij een eerste kalf dan bij latere kalven. gelukkig komt het niet vaak voor, het zijn supermoeders en het kuddegedrag is fantastisch. Ik wil alleen duidelijk aangeven dat ook in een kudde dingen misgaan en het niet zo is dat alles in de melkveehouderij zielig is en bij een andere manier van koeien houden alles een sprookje is. Als ik alleen kijk naar dit jaar dan was het prut. 1 kalf waar de koe op ging liggen… gebroken achterpoot: niet te gipsen dus einde verhaal. 1 kalf met mysterieuze oogontsteking: einde verhaal. 1 met een longontsteking (ras Maine Anjou) in onze handen gestorven terwijl de veearts onderweg was. En toen kwam de blauwtong: 1 MA koe, drachtig ook nog, doodziek en ondanks alle zorg in laten slapen en in totaal zeker 10 ziek (beide rassen). Als je alles binnen had gehad was de kans vele malen kleiner.

Ik geloof ook niet dat er iemand is die dat beweert?

Volledig eens Pmarena. Dat creëer je zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:25

Ik snap die agressie tegen boeren niet terwijl de consument AL hun producten gebruikt en er vaak nauwelijks voor wilt betalen. Of is er in dit topic iemand die geen vlees eet en geen enkele vorm van zuivel gebruikt? (dus ook geen lekkere ijsjes in de zomer)

En dan nog..ook planten worden verbouwd door boeren..

Paarden met koeien vergelijken gaat ook totaal niet op..dus ja, iemand die dat zegt vind ik ver van de natuur af staan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:31

Nikass schreef:
996981: oh dus men houdt toch van het vak waarbij je koeien en kalfjes laat lijden? Ga dan niet zeggen dat ze niet anders kunnen.

Dat is niet gek hè, dat je leuk vindt wat je kent. Jij leeft ook in jouw eigen bubbel. Al lijk jij je daar totaal niet van bewust te zijn.

Stellen dat ze makkelijk anders kunnen, maar gewoon niet willen is gewoon te simpel. Boer wordt je vaak niet zomaar. Dat waren vader, opa en overgrootvader veelal ook al. Vaak is er voor tonnen geïnvesteerd in de plek waar ze werken, maar wat ook al (soms generaties) hun thuis is. Om dan te kiezen voor iets dat ze niet kennen, om huis en haard achter te laten is een héél grote stap. Immers mag je over het algemeen niet op een boerenbedrijf blijven wonen zonder dat daar landbouw activiteiten plaatsvinden.

Iets aan inbeeldingsvermogen zou je sieren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:52

er zit echt een groot verschil tussen vleeskoeien en melkkoeien. Bij vleeskoeien zit nog veel meer instinct om voor kalveren te zorgen (en evt vechten). Bij melkkoeien is dat er denk ik wel uitgefokt. Als er een pasgeboren kalf weggehaald wordt hoor je ze echt niet. Moeders gaat door met vreten en kalf gaat in een warm hokje en krijgt biest en melk van de moeder.
Hygiëne, rust, veiligheid (voor kalf en boer), stalinrichting etc, zijn allemaal goede redenen om dit zo te doen.
Bij boeren die het kalf bij de koe houden gebeurt het ook wel dat er bijvoorbeeld 1 of 2 koeien worden aangewezen als pleegmoeder en dat die dan meerdere kalveren zogen. Dus kalf bij de koe betekent niet persé bij de eigen moeder.

Maar goed, Benz, ik ben nu toch wel benieuwd wat voor fantastische baan je voor mij en mijn man zou hebben. Agrarische diploma's, al 40 jaar melkveehouder. Wat gaan we doen? de zorg? het onderwijs? de bouw? ik hoor het wel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:21

Elisa2 schreef:
Ik snap die agressie tegen boeren niet terwijl de consument AL hun producten gebruikt en er vaak nauwelijks voor wilt betalen. Of is er in dit topic iemand die geen vlees eet en geen enkele vorm van zuivel gebruikt? (dus ook geen lekkere ijsjes in de zomer)

En dan nog..ook planten worden verbouwd door boeren..

Paarden met koeien vergelijken gaat ook totaal niet op..dus ja, iemand die dat zegt vind ik ver van de natuur af staan.

Ach ach ach, het is allemaal de schuld van de (anonieme) Nederlandse consument dat we miljoenen dieren een onnatuurlijk leven in een klein hok moeten geven in Nederland. De wereld is groter dan Nederland hè.
Denk je echt dat er in Nederland nog vrije wil is? 90% van wat je eet wordt bepaald door de grote supermarktreuzen, de levensmiddelenindustrie en de bio-industrie. Zelfs in de politiek proberen deze nu aan de knoppen te gaan draaien.

Maar ik denk niet dat er agressie tegen boeren is, en al helemaal niet tegen boeren met al generaties lang zorgvuldig gefokte en gehouden melkkoeien. Waar ik persoonlijk wel problemen mee heb is kippen- en varkens"industriëlen" die het platteland volplempen met enorme stalcomplexen, de omgeving opzadelt met ammoniak, fijnstof en vrachtwagenverkeer en dan net doet alsof het boeren zijn. Zodra dieren niet meer grondgebonden worden gehouden houd voor mij de definitie boer/agrariër op. Even voor jouw beeld afgelopen jaar hebben deze industriëlen gemiddeld zo'n 4 ton per persoon aan salaris binnen mogen harken, dat is 2x zo veel als onze premier. En veel uren draaien? Nee hoor, ga maar eens kijken wie er in de dorpen de tijd hebben om de politiek te beheersen, dat zijn niet de jonge mensen die op katoor of in de fabriek werken, ook niet de gemiddelde ZZP-er of MKB-er.

Even een voorbeeldje van de mentaliteit van een varkens"boer". Buurman (tuinder) van stal met varkens zit al de hele dag met zijn personeel en familie in de stank van deze stal, zijn conclusie is dat waarschijnlijk de luchtwasser niet werkt. Hij belt dus zijn buurman en vertelt dat er waarschijnlijk iets niet werkt want hij zit in de stank. Varkenshouder zijn reactie: Eh ja, dat zou kunnen maar ik ben nu op vakantie in Kreta, we komen na het weekend terug dan zal ik er naar kijken.....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:26

juval schreef:
er zit echt een groot verschil tussen vleeskoeien en melkkoeien. Bij vleeskoeien zit nog veel meer instinct om voor kalveren te zorgen (en evt vechten). Bij melkkoeien is dat er denk ik wel uitgefokt. Als er een pasgeboren kalf weggehaald wordt hoor je ze echt niet. Moeders gaat door met vreten en kalf gaat in een warm hokje en krijgt biest en melk van de moeder.
Hygiëne, rust, veiligheid (voor kalf en boer), stalinrichting etc, zijn allemaal goede redenen om dit zo te doen.
Bij boeren die het kalf bij de koe houden gebeurt het ook wel dat er bijvoorbeeld 1 of 2 koeien worden aangewezen als pleegmoeder en dat die dan meerdere kalveren zogen. Dus kalf bij de koe betekent niet persé bij de eigen moeder.

Maar goed, Benz, ik ben nu toch wel benieuwd wat voor fantastische baan je voor mij en mijn man zou hebben. Agrarische diploma's, al 40 jaar melkveehouder. Wat gaan we doen? de zorg? het onderwijs? de bouw? ik hoor het wel.

Ik ken diverse (ex)boeren die met veel plezier in (elektronica en mechanica) produktie en ontwikkelingsbedrijven werken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:36

Benzz schreef:
996981 schreef:
Je gaat er hier al vanuit dat iedere boer hetzelfde verdiend. Lijkt me stug. Daarnaast is het niet zo makkelijk om als 40+er werk te vinden in een ander vakgebied waar je 0 ervaring in hebt. In theorie zijn overal vacatures ja. Probleem is dat je zonder kwalificaties bijna altijd overgeleverd bent tot uitzend werk. Niet echt een fijne stabiele basis als je een gezin te onderhouden hebt. Zeker niet als je die stabiele basis nu wél hebt, in een vak dat je kent, waar je van houdt en waar je goed in bent.

Dit is al 25 jaar mijn vak. Ik praat geen onzin en neem ze zelf aan. Juist omdat mensen gezinnen hebben bieden we ze zekerheid en een goed salaris is aan. Samen met veel werkgevers.

Fijn dat je dat zo goed kan, maar je gaat volledig voorbij aan het feit dat het hier gaat om mensen die een familiebedrijf hebben overgenomen. Óp dat bedrijf zijn ze opgegroeid. Dat bedrijf is niet alleen hun werk maar ook een stuk van hun leven en identiteit. Dát moeten ze maar eens even gaan opgeven vinden veel mensen. En dat is dus niet makkelijk voor iedereen en wil ook niet iedereen.
Mijn vriend is een akkerbouwer. De boerderij waar we wonen is al minimaal drie generaties binnen de familie. Iedere generatie heeft het wat laten groeien. Wij hebben geen kinderen en lang leek het of zijn neefje de boerderij zou over gaan nemen. Zoals het er nu uit ziet gaat dat niet gebeuren. Eerst tot groot verdriet van mijn vriend, maar met alle regelzucht van de overheid (heel vaak onzinnige papieren tijgers) en de ongenuanceerde stemmingmakerij onder de Nederlanders is het misschien ook maar beter om geen opvolger te hebben en t.z.t. de boel te verkopen en de opbrengst als pensioen te gebruiken (nadat de overheid flink heeft gecasht).
Ach… als er wordt geroepen dat buitenlanders de oorzaak zijn van huisvestingsproblemen staan mensen terecht op hun achterste benen. Maar als boeren als complete beroepsgroep als oorzaak worden aangewezen moet dat maar worden geslikt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:42

Ik gun alle boeren een goed leven maar word wel een beetje schijt ziek van elke keer maar weer de treurzang over generatie op generatie, bla bla.
Er zijn veel meer familiebedrijven die ermee stoppen en die krijgen ook geen compensatie en/of subsidies. Wanneer het agrarisch bestaan niet zo zwaar gesubsidieerd werd dan hadden we veel huidige problemen niet gehad.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:43

BrankaZ schreef:
Maar als boeren als complete beroepsgroep als oorzaak worden aangewezen moet dat maar worden geslikt.

Ik denk dat je voor dat beeld de LTO en andere lobby-organisaties mag bedanken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:01

BigOne schreef:
Ik gun alle boeren een goed leven maar word wel een beetje schijt ziek van elke keer maar weer de treurzang over generatie op generatie, bla bla.
Er zijn veel meer familiebedrijven die ermee stoppen en die krijgen ook geen compensatie en/of subsidies. Wanneer het agrarisch bestaan niet zo zwaar gesubsidieerd werd dan hadden we veel huidige problemen niet gehad.

Prima dat je schijtziek van dat argument wordt, dat illustreert het onbegrip van de situatie wel.
En de meeste familiebedrijven die stoppen hoeven dat niet gedwongen te doen met beroepsverbod.
Landbouwsubsidies zijn ontstaan om de voedselzekerheid binnen Europa te garanderen. Afschaffen zal zorgen voor hogere prijzen en verplaatsen van productie naar landen met lagere lonen. Voor zover dat mogelijk is, want niet alle producten zijn op dezelfde soort grond te produceren.
Het lijkt of we denken dat we alleen in Nederland de agrarische sector subsidiëren, maar dat gebeurt wereldwijd.

irmaz schreef:
BrankaZ schreef:
Maar als boeren als complete beroepsgroep als oorzaak worden aangewezen moet dat maar worden geslikt.

Ik denk dat je voor dat beeld de LTO en andere lobby-organisaties mag bedanken.

Het eruit pakken van alleen dit deel van mijn reactie en jouw one liner eronder laat voor mij wel zien dat je niet open staat voor een andere zienswijze. Het lijkt erop dat mensen hun zienswijze als de enige waarheid zien en het zo moet en hoort te zijn. Iets van wederzijds begrip is ver te zoeken. Ik snap weer waarom mensen in Nederland zo lij recht tegenover elkaar staan. En ik weet ook weer waarom ik dit topic had ontstipt. Ga ik maar weer doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:23

irmaz schreef:
juval schreef:

Ik ken diverse (ex)boeren die met veel plezier in (elektronica en mechanica) produktie en ontwikkelingsbedrijven werken.

Tja, maar dan moet het vak je wel liggen. Ik ga ervan uit dat niet alle kinderen die op een boerderij geboren worden, automatische boer willen zijn. Die zullen dus met veel plezier iets doen wat hun beter ligt. Maar er is ook een groep die niets anders zouden willen. Boer (zeker veehouder) ben je niet 8 uur op een dag, dat ben je 24 uur op een dag en is dus meer een way of life dan een beroep.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:43

Citaat:
(...) je gaat volledig voorbij aan het feit dat het hier gaat om mensen die een familiebedrijf hebben overgenomen. Óp dat bedrijf zijn ze opgegroeid. Dat bedrijf is niet alleen hun werk maar ook een stuk van hun leven en identiteit. Dát moeten ze maar eens even gaan opgeven vinden veel mensen.

... ik hoor niet tot deze groep van 'veel mensen'.
Gisteren plaatste ik een link naar www.mansholtcampus.nl
Ik ben lid van de coöperatie Land van Ons.
En zo zijn er nog veel meer initiatieven.
... iedereen mag het zeggen, mijn grote angst is 'dat het te weinig en te laat is' - maar het is WEL het actief zoeken hoe een familiebedrijf met goed fatsoen en goed inkomen overeind kan blijven, terwijl het bijdraagt aan voedseltransitie en biodiversiteit.
Citaat:
En dat is dus niet makkelijk voor iedereen en wil ook niet iedereen.

Nee, makkelijk is het niet, veel kennis is weg - of moet ontwikkeld worden.
Mbt voedseltransitie en biodiversiteit zijn er wel keuzemogelijkheden, maar 'dat' daar aan gewerkt moet worden is een feit.
Citaat:
Mijn vriend is een akkerbouwer. De boerderij waar we wonen is al minimaal drie generaties binnen de familie. Iedere generatie heeft het wat laten groeien. Wij hebben geen kinderen en lang leek het of zijn neefje de boerderij zou over gaan nemen. Zoals het er nu uit ziet gaat dat niet gebeuren. Eerst tot groot verdriet van mijn vriend, (...)
|(
Citaat:
Ach… als er wordt geroepen dat buitenlanders de oorzaak zijn van huisvestingsproblemen staan mensen terecht op hun achterste benen. Maar als boeren als complete beroepsgroep als oorzaak worden aangewezen moet dat maar worden geslikt.

Ook hier weer geldt dat ik NIET de boeren als beroepsgroep aanspreek als verantwoordelijken.
De boer is een soort 19e eeuwse fabrieksarbeider geworden, zonder vakbond of sociale wetgeving.
Ofwel: de boer (zoals die 19e eeuwse fabrieksarbeider) mag zich kapotwerken voor een hongerloontje - de industrie 'baronnen' worden er rijk van.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:11

journee schreef:
irmaz schreef:

Tja, maar dan moet het vak je wel liggen. Ik ga ervan uit dat niet alle kinderen die op een boerderij geboren worden, automatische boer willen zijn. Die zullen dus met veel plezier iets doen wat hun beter ligt. Maar er is ook een groep die niets anders zouden willen. Boer (zeker veehouder) ben je niet 8 uur op een dag, dat ben je 24 uur op een dag en is dus meer een way of life dan een beroep.

Ik heb het niet (alleen) over boeren zonen. Ik ken echt mensen die serieus geboerd hebbben, veehouders die ook al generatielang een bedrijf hebben, die nu alleen nog een paar koetjes voor de hobby houden en verder 40 uur in een bedrijf werken. Overigens in heel uiteenlopende functies. De meesten die ik heb gesproken zeggen dat ze spijt hebben dat niet jaren eerder te hebben gedaan.

Maar voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen boeren en al helemaal niet tegen melkveehouders die hun koeien met zorg opfokken en houden (in de wei dus). Van mij mogen er meer boeren komen. Maar wel met minder vee. En ik zou het prima vinden wanneer vlees, melkproducten en eieren 2x zo duur werden. Zeker wanneer ze dan ook nog eens ergens naar gaan smaken. Dan eet ik gewoon de helft minder van deze producten. Nederlanders krijgen sowieso veel te veel dierlijke eiwitten per persoon binnen dan gezond is dus alles bij kan dragen aan een betere gezondheid (en minder zorgkosten) is meegenomen.

De gezonde levensverwachting in Nederland ligt ruim onder het gemiddelde in Europa:
https://www.vzinfo.nl/gezonde-levensver ... rnationaal
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:19

Nikass schreef:
Precies.
Het lukte ons veulen ook niet om te gaan drinken. Dus voortaan beter veulens direct bij de moeder weghalen en met de fles groot brengen?

En dan denken sommige boeren dat stedelingen ver van de natuur af staan :')

Echt mooi dat je zo openstaat om dingen anders te zien }:0

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:21

BigOne schreef:

Die 'zware' subsidies zijn er om het vreten voor de consument betaalbaar te houden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:22

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Even een voorbeeldje van de mentaliteit van een varkens"boer". Buurman (tuinder) van stal met varkens zit al de hele dag met zijn personeel en familie in de stank van deze stal, zijn conclusie is dat waarschijnlijk de luchtwasser niet werkt. Hij belt dus zijn buurman en vertelt dat er waarschijnlijk iets niet werkt want hij zit in de stank. Varkenshouder zijn reactie: Eh ja, dat zou kunnen maar ik ben nu op vakantie in Kreta, we komen na het weekend terug dan zal ik er naar kijken.....

Wat is dan precies zijn mentaliteit?
Hij moet direct terugkeren van vakantie? Of wat moet hij dan doen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:22

men staat op zijn achterste benen als je iets bij Temu, Shein of Ali-express koopt, maar als straks ons voedsel uit lage-lonen-landen moet komen, dan kan dat ineens wel? Ik vind het nogal hypocriet. Nederlandse boeren zijn veel schoner, duurzamer, diervriendelijker, mensvriendelijker, eerlijker, gezonder en veiliger dan voedsel uit landen waar nauwelijks controle bestaat.

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de aanbieding van Benz, ik sta wel open voor een fatsoenlijk uurloon met vakantiedagen en pensioenvoorziening

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:33

Juval , waarom behoort onze waterkwaliteit dan tot de slechtste in de eu? Want onze boeren/landbouwbedrijven mogen dan de meest efficiënte ter wereld zijn, de schaduwzijde valt ook niet te ontkennen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:37

wacht even hoor.....waterkwaliteit wordt alleen beïnvloed door landbouwbedrijven?