Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:Kinke schreef:ik vind het prachtig, die sprookjes dat koeien waar de kalveren bij blijven nooit op hun kalf gaan staan, of altijd lief zijn. De praktijk zegt iets heel anders, en ik weet waarover ik praat. Onze kalveren blijven ongeveer een half jaar bij de koe. En wij hebben meerdere keren koeien gehad die woest waren toen het kalf geboren was. Als wij niet hadden ingegrepen had het kalf het niet overleefd. Of het een kalf lukt om te gaan drinken is ook niet vanzelfsprekend. In het wild verhongeren ze dan. Ook als de kalveren na 6 maanden bij de koe weggaan is het zielig, voor zowel kalf als koe.
Dan ligt het aan de soort, want ik vertel echt geen sprookjes. Wij kijken al 12 jaar op onze buren, Limousin koeien met hun kalfjes. Tuurlijk houdt de buuf de bevallingen bij en helpt ook waar nodig, Tuurlijk moet hij soms echt helpen bij de bevalling (dat hij zo mooi liefdevol doet), en er zal echt wel eens boosheid zijn. Maar het gros van de tijd is het een oase van rust. Doen of koeien zo naar zijn herken ik echt niet (bij geen enkel diersoort), dat is wat anders als dat het nooit mis zou gaan.
De scheiding vind ik ook zielig, maar dat vindt het boeren gezin ook.
Kinke schreef:pien, dit betreft Blonde d’Acquitaines, zeer vergelijkbaar met Limousins dus. Agressie is meer bij een eerste kalf dan bij latere kalven. gelukkig komt het niet vaak voor, het zijn supermoeders en het kuddegedrag is fantastisch. Ik wil alleen duidelijk aangeven dat ook in een kudde dingen misgaan en het niet zo is dat alles in de melkveehouderij zielig is en bij een andere manier van koeien houden alles een sprookje is. Als ik alleen kijk naar dit jaar dan was het prut. 1 kalf waar de koe op ging liggen… gebroken achterpoot: niet te gipsen dus einde verhaal. 1 kalf met mysterieuze oogontsteking: einde verhaal. 1 met een longontsteking (ras Maine Anjou) in onze handen gestorven terwijl de veearts onderweg was. En toen kwam de blauwtong: 1 MA koe, drachtig ook nog, doodziek en ondanks alle zorg in laten slapen en in totaal zeker 10 ziek (beide rassen). Als je alles binnen had gehad was de kans vele malen kleiner.
Nikass schreef:996981: oh dus men houdt toch van het vak waarbij je koeien en kalfjes laat lijden? Ga dan niet zeggen dat ze niet anders kunnen.
Elisa2 schreef:Ik snap die agressie tegen boeren niet terwijl de consument AL hun producten gebruikt en er vaak nauwelijks voor wilt betalen. Of is er in dit topic iemand die geen vlees eet en geen enkele vorm van zuivel gebruikt? (dus ook geen lekkere ijsjes in de zomer)
En dan nog..ook planten worden verbouwd door boeren..
Paarden met koeien vergelijken gaat ook totaal niet op..dus ja, iemand die dat zegt vind ik ver van de natuur af staan.
juval schreef:er zit echt een groot verschil tussen vleeskoeien en melkkoeien. Bij vleeskoeien zit nog veel meer instinct om voor kalveren te zorgen (en evt vechten). Bij melkkoeien is dat er denk ik wel uitgefokt. Als er een pasgeboren kalf weggehaald wordt hoor je ze echt niet. Moeders gaat door met vreten en kalf gaat in een warm hokje en krijgt biest en melk van de moeder.
Hygiëne, rust, veiligheid (voor kalf en boer), stalinrichting etc, zijn allemaal goede redenen om dit zo te doen.
Bij boeren die het kalf bij de koe houden gebeurt het ook wel dat er bijvoorbeeld 1 of 2 koeien worden aangewezen als pleegmoeder en dat die dan meerdere kalveren zogen. Dus kalf bij de koe betekent niet persé bij de eigen moeder.
Maar goed, Benz, ik ben nu toch wel benieuwd wat voor fantastische baan je voor mij en mijn man zou hebben. Agrarische diploma's, al 40 jaar melkveehouder. Wat gaan we doen? de zorg? het onderwijs? de bouw? ik hoor het wel.
Benzz schreef:996981 schreef:Je gaat er hier al vanuit dat iedere boer hetzelfde verdiend. Lijkt me stug. Daarnaast is het niet zo makkelijk om als 40+er werk te vinden in een ander vakgebied waar je 0 ervaring in hebt. In theorie zijn overal vacatures ja. Probleem is dat je zonder kwalificaties bijna altijd overgeleverd bent tot uitzend werk. Niet echt een fijne stabiele basis als je een gezin te onderhouden hebt. Zeker niet als je die stabiele basis nu wél hebt, in een vak dat je kent, waar je van houdt en waar je goed in bent.
Dit is al 25 jaar mijn vak. Ik praat geen onzin en neem ze zelf aan. Juist omdat mensen gezinnen hebben bieden we ze zekerheid en een goed salaris is aan. Samen met veel werkgevers.
BigOne schreef:Ik gun alle boeren een goed leven maar word wel een beetje schijt ziek van elke keer maar weer de treurzang over generatie op generatie, bla bla.
Er zijn veel meer familiebedrijven die ermee stoppen en die krijgen ook geen compensatie en/of subsidies. Wanneer het agrarisch bestaan niet zo zwaar gesubsidieerd werd dan hadden we veel huidige problemen niet gehad.
irmaz schreef:BrankaZ schreef:Maar als boeren als complete beroepsgroep als oorzaak worden aangewezen moet dat maar worden geslikt.
Ik denk dat je voor dat beeld de LTO en andere lobby-organisaties mag bedanken.
irmaz schreef:juval schreef:er zit echt een groot verschil tussen vleeskoeien en melkkoeien. Bij vleeskoeien zit nog veel meer instinct om voor kalveren te zorgen (en evt vechten). Bij melkkoeien is dat er denk ik wel uitgefokt. Als er een pasgeboren kalf weggehaald wordt hoor je ze echt niet. Moeders gaat door met vreten en kalf gaat in een warm hokje en krijgt biest en melk van de moeder.
Hygiëne, rust, veiligheid (voor kalf en boer), stalinrichting etc, zijn allemaal goede redenen om dit zo te doen.
Bij boeren die het kalf bij de koe houden gebeurt het ook wel dat er bijvoorbeeld 1 of 2 koeien worden aangewezen als pleegmoeder en dat die dan meerdere kalveren zogen. Dus kalf bij de koe betekent niet persé bij de eigen moeder.
Maar goed, Benz, ik ben nu toch wel benieuwd wat voor fantastische baan je voor mij en mijn man zou hebben. Agrarische diploma's, al 40 jaar melkveehouder. Wat gaan we doen? de zorg? het onderwijs? de bouw? ik hoor het wel.
Ik ken diverse (ex)boeren die met veel plezier in (elektronica en mechanica) produktie en ontwikkelingsbedrijven werken.
Citaat:(...) je gaat volledig voorbij aan het feit dat het hier gaat om mensen die een familiebedrijf hebben overgenomen. Óp dat bedrijf zijn ze opgegroeid. Dat bedrijf is niet alleen hun werk maar ook een stuk van hun leven en identiteit. Dát moeten ze maar eens even gaan opgeven vinden veel mensen.
Citaat:En dat is dus niet makkelijk voor iedereen en wil ook niet iedereen.
Citaat:Mijn vriend is een akkerbouwer. De boerderij waar we wonen is al minimaal drie generaties binnen de familie. Iedere generatie heeft het wat laten groeien. Wij hebben geen kinderen en lang leek het of zijn neefje de boerderij zou over gaan nemen. Zoals het er nu uit ziet gaat dat niet gebeuren. Eerst tot groot verdriet van mijn vriend, (...)
Citaat:Ach… als er wordt geroepen dat buitenlanders de oorzaak zijn van huisvestingsproblemen staan mensen terecht op hun achterste benen. Maar als boeren als complete beroepsgroep als oorzaak worden aangewezen moet dat maar worden geslikt.
journee schreef:irmaz schreef:Ik ken diverse (ex)boeren die met veel plezier in (elektronica en mechanica) produktie en ontwikkelingsbedrijven werken.
Tja, maar dan moet het vak je wel liggen. Ik ga ervan uit dat niet alle kinderen die op een boerderij geboren worden, automatische boer willen zijn. Die zullen dus met veel plezier iets doen wat hun beter ligt. Maar er is ook een groep die niets anders zouden willen. Boer (zeker veehouder) ben je niet 8 uur op een dag, dat ben je 24 uur op een dag en is dus meer een way of life dan een beroep.
Nikass schreef:Precies.
Het lukte ons veulen ook niet om te gaan drinken. Dus voortaan beter veulens direct bij de moeder weghalen en met de fles groot brengen?
En dan denken sommige boeren dat stedelingen ver van de natuur af staan
996981: oh dus men houdt toch van het vak waarbij je koeien en kalfjes laat lijden? Ga dan niet zeggen dat ze niet anders kunnen.
BigOne schreef:Ik gun alle boeren een goed leven maar word wel een beetje schijt ziek van elke keer maar weer de treurzang over generatie op generatie, bla bla.
Er zijn veel meer familiebedrijven die ermee stoppen en die krijgen ook geen compensatie en/of subsidies. Wanneer het agrarisch bestaan niet zo zwaar gesubsidieerd werd dan hadden we veel huidige problemen niet gehad.
irmaz schreef:Elisa2 schreef:
Even een voorbeeldje van de mentaliteit van een varkens"boer". Buurman (tuinder) van stal met varkens zit al de hele dag met zijn personeel en familie in de stank van deze stal, zijn conclusie is dat waarschijnlijk de luchtwasser niet werkt. Hij belt dus zijn buurman en vertelt dat er waarschijnlijk iets niet werkt want hij zit in de stank. Varkenshouder zijn reactie: Eh ja, dat zou kunnen maar ik ben nu op vakantie in Kreta, we komen na het weekend terug dan zal ik er naar kijken.....