Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:54

Ik denk wel dat het goed is dat hij niet in de coup is geslaagd. Deze Prigozhin is werkelijk in en in slecht, wreed, nietsontziend. Prighozjin wilde zijn mensen ook uitkiezen in gevangenissen, Het moesten gevoelloze moordenaars zijn, niets ontziende killers. Zo'n man kun je beter niet aan de top in Rusland hebben.
Maar Poetin heeft wel een groot probleem inderdaad. Het moraal van het leger was al laag dus het is nog maar de vraag of ze nog op gang te krijgen zijn.
En de reacties van de Russische burgers op de Wagner soldaten was ook niet mis. Zo duidelijk dat het volk zich van Poetin afkeert heb ik het nog niet gezien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:58

pien_2010 schreef:
Maar gaat Wagner dan weer terug naar Oekraïne om te vechten? Ik begrijp het niet meer eerlijk gezegd.

Prigozhin heeft duidelijk verloren imo. Met de onderhandelingen heeft hij wel bedongen dat Sjojgoe en Gerasimov zouden vertrekken. Maar dat is nog niet geffectueerd. Prigozhin zit zonder zijn leger in Belarus en het Wagner leger wordt gewoon door het Russische leger ingelijfd. Dus of Shojgoe en Gerasimov werkelijk zullen vertrekken moet ik nog zien.
https://www.youtube.com/watch?v=A5BvOgv8WQQ

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:08

Mars schreef:
En wat een dreun geeft dit richting de Russen die wellicht in deze coup een uitgang zagen uit de oorlog? Degenen die uit hun huizen geplukt zijn om mee te vechten, waarvan de motivatie al 0 was… Die zagen een sprankje hoop en moeten nu doodleuk weer terug. Wat doet dit met het moraal van de troepen?
En wat een gezichtsverlies ook voor de leiders die angstig vluchtten toen Wagner richting Moskou trok.

Nou zeg dat... Ik lees al gehele tijd mee in het topic, maar wat verschrikkelijk. Overal wordt gejuicht wanneer men weer een aanval tegen rusland doet, maar achter Rusland staan zonen, vaders, opa's, neven en meer van vlees en bloed. Het is toch afschuwelijk. Gerund door een narcistische leider voor wie oorlog een bordspel is. En al die dieren dan. Zowel wild als van mensen..

Ik ben hier veel te emotioneel voor. :') overigens dank voor alle updates. Dit topic maakt het veel beter te volgen dan een nieuwssite.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:10

Babootje schreef:
Ik denk wel dat het goed is dat hij niet in de coup is geslaagd. Deze Prigozhin is werkelijk in en in slecht, wreed, nietsontziend. Prighozjin wilde zijn mensen ook uitkiezen in gevangenissen, Het moesten gevoelloze moordenaars zijn, niets ontziende killers. Zo'n man kun je beter niet aan de top in Rusland hebben.
Maar Poetin heeft wel een groot probleem inderdaad. Het moraal van het leger was al laag dus het is nog maar de vraag of ze nog op gang te krijgen zijn.
En de reacties van de Russische burgers op de Wagner soldaten was ook niet mis. Zo duidelijk dat het volk zich van Poetin afkeert heb ik het nog niet gezien.

Eens. Wat de verdere ontwikkelingen ook zullen laten zien: Poetin heeft enorm gezichtsverlies geleden. Die impact is in een bijna-autocratie, zoals Rusland, vele malen groter dan in willekeurig welke andere natie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:19

Als je kijkt naar de dagelijkse update van het front is duidelijk te zien dat de aandacht van het Russische leger ergens anders heeft gelegen. In het oosten heeft het Oekrainse leger vorderingen gemaakt. Verder verandert er aan het front niet zo heel veel.
https://map.ukrdailyupdate.com/

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 4877341696
Vandaag (gisteren dus) lanceerde de oostelijke troepengroep een offensief in verschillende richtingen tegelijk.
In de richting van Orikhovo-Vasylivka, Bakhmut, Bohdanivka, Yahidne, Klishchiivka, Kurdyumivka.
Er is vooruitgang in alle richtingen”, meldt adjunct-ministerie van Defensie Hanna Maliar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:29

Bron Telegraaf

Washington Post: ’VS wisten half juni al van plannen Prigozjin’
Amerikaanse spionnen vingen halverwege juni al signalen op dat Jevgeni Prigozjin van plan was in opstand te komen tegen de Russische machtshebbers. Dat meldt The Washington Post.
De precieze aard van Prigozjins plannen en zijn tijdschema waren niet duidelijk tot vlak voordat hij Rusland introk met de dreiging op te rukken naar Moskou. Maar volgens anonieme bronnen was er genoeg tijd om hooggeplaatste regeringsfunctionarissen in de Verenigde Staten te laten weten dat er "iets" stond te gebeuren.
Vanwege de informatie waren er volgens de bron in Washington de afgelopen twee weken grote zorgen over wat er zou gebeuren, met name rond de vraag of president Vladimir Poetin aan de macht zou blijven en wat instabiliteit in het land zou betekenen voor het beheer van Ruslands nucleaire wapenarsenaal.
Naast het Witte Huis zouden ook hoge functionarissen in het Pentagon, bij Buitenlandse Zaken en in het Congres op de hoogte zijn gebracht van de informatie over een mogelijke opstand door Prigozjin.

---

Weinig verschuivingen aan het front in Oekraïne'
Oekraïne heeft het tegenoffensief tegen de Russische invallers op drie belangrijke plekken in het zuiden en het oosten van het land hervat, zo zeggen analisten van het Britse ministerie van Defensie op Twitter.

Tot veel veranderingen in de frontlinie lijken die inspanningen nog niet te hebben geleid, maar schijn kan bedriegen. De Oekraïense troepen boeken langzaam maar zeker wel strategische terreinwinst, aldus de Britten. Daarbij maken ze gebruik van de lessen die in de eerste twee weken van het tegenoffensief zijn getrokken, om de stevig ingegraven Russische verdedigingswerken te slechten.

In de oblast Loehansk zijn de Russen op hun beurt ook met een aanval bezig. Zij proberen in het Serebrianka-woud bij Kremina terreinwinst te boeken. Tot een doorbraak lieten de Oekraïense verdedigers het daar niet komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:37

Bron Telegraaf

ISW: 'Evenwicht in Rusland is maar wankel'

De overeenkomst die de Wit-Russische leider Alexander Loekasjenko wist uit te onderhandelen met zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin en de rebellerende Wagner-leider Jevgeni Prigozjin heeft voor een tijdelijk en wankel evenwicht gezorgd, zo zegt de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW) in een dagelijkse analyse.

Met zijn tussenkomst mag Loekasjenko een burgeroorlog mag dan zaterdag op het nippertje hebben verhinderd, een einde aan de onrust betekent het niet automatisch.

De korte opstand heeft namelijk een aantal zwaktes aan Russische kan blootgelegd. Zo bleek het Kremlin moeite te hebben om snel een effectief antwoord te genereren op de opmars van de Wagner-huurlingen. Dat wijst op zwakheden in de binnenlandse veiligheid, naar alle waarschijnlijkheid omdat het Kremlin verrast werd door de acties van de Wagner-groep en door een gebrek aan manschappen als gevolg van de oorlog in Oekraïne.

Poetin boekte wel wat winst in de deal, zo denkt ISW. De Wagner-groep zal waarschijnlijk als onafhankelijke militaire eenheid onder leiding van Prigozjin ophouden te bestaan, hoewel bepaalde elementen mogelijk nog worden voortgezet. Dat was al langer de inzet van de Russische militaire leiding, die meer controle over de huurlingenmacht wilde.

Prigozjin lijkt met de opmars zijn hand te hebben overspeeld, schat ISW in. "Hij heeft erop gegokt dat een opmars naar Moskou en een campagne tegen de Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe zijn enige kans is geweest om de Wagner-groep als een eigen militaire eenheid in stand te houden. Daarbij heeft hij zichzelf overschat."

Loekasjenko op zijn beurt heeft bonuspunten verdiend met zijn tussenkomst, hoewel hij Poetin gezichtsverlies heeft bezorgd door iets voor elkaar te krijgen wat de Russische leider niet lukte: Prigozjin laten omkeren. Deskundigen suggereren ook dat Loekasjenko waarschijnlijk zal proberen de de-escalatie van de gewapende opstand te gebruiken om zijn eigen doelen te bereiken, zoals het vertragen van de formalisering van de Uniestaat Rusland en Wit-Rusland of voorkomen dat Poetin Wit-Russische troepen in Oekraïne inzet.

De situatie waarin het Kremlin zich bevindt is hoogst instabiel. De Loekasjenko-deal is een oplossing voor de korte termijn, geen duurzaam bestand, en Prigozjins rebellie heeft de zwaktes van het Kremlin en de Russische defensie blootgelegd, aldus ISW.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:09

Gegokt en verloren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:15

Ik vraag me af of we het allemaal niet te westers bekijken. Zouden we niet toeschouwer zijn geweest bij een intern mafia-gevecht om de macht?
Dat zou verklaren waarom Putin niet zelf met Prigozhin praat en meteen zo ijskoud reageerde met de dreiging hem (Prigozhin) te doden; hiërarchie. Ik las gisteren een verhaal dat beiden lid zijn (geweest) van een Mafia-achtige club in St. Petersburg. Veel leden van deze club hebben inmiddels hoge functies dicht bij Putin in de Russische regering. Prigozhin is ook dankzij dat lidmaatschap zo ver gekomen als hij nu is en mogelijk dacht hij nu sterk genoeg te zijn om de "top-dog" van de troon te stoten.

misschien heb ik gewoon te veel films gezien hoor :=

Er is ooit en uitspraak gedaan: De meeste landen hebben wel een Mafia maar in Rusland heeft de Mafia een land. Daar moest ik aan denken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:47

... of verwant aan macht: geld.

Wagner is een soort bedrijf, en Prigozhin werd waarschijnlijk flink betaald voor de inzet van zijn mannen.
Het doel van Moskou was al een tijd om alle privé legers onder het ministerie van Oorlog te willen hebben.
... strategisch snap ik dat.
Maar wellicht was dat ook iets financieels.

Ik kan me voorstellen dat de actie van gisteren een 'dat nooit...!' van Prigozhin waren. En dan is de deal die gesloten is voor een deel een riante afkoopsom.

En dan idd de soldaten zelf.
Krijgen die als ze officieel in dienst van het Russische ministerie zijn dezelfde soldij...?
En dezelfde bevoorrading...?

En een aantal analisten hadden het er over dat de situatie nu wankel is.
Op zich wil geen enkele regeringsleider 'dat er een heethoofd met een leger op het Binnenhof, Westminster of het Kremlin af komt'.
Maar dat gebeurde het Kremlin wel, in allerhaast werden er wegblokkades opgeworpen (niet allemaal even degelijk volgens Twitter: 'wij rijden nu richting Moskou langs een vrachtwagen die opzij is geschoven...') - 'het was menens'.

En deze vijand/ bedreiger / uitdager van Poetin kan moeilijk een Amerikaanse gezant of marionet genoemd worden.

Is het wachten nu op een volgende olicharch/ heethoofd met een leger...? (Die hetzij wint, hetzij een mooie afkoopsom krijgt...?)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:08

Dat het niet even stabiel is in Rusland, dat ben ik met velen eens. De tijd zal het wel leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:10

irmaz schreef:
Ik vraag me af of we het allemaal niet te westers bekijken. Zouden we niet toeschouwer zijn geweest bij een intern mafia-gevecht om de macht?
Dat zou verklaren waarom Putin niet zelf met Prigozhin praat en meteen zo ijskoud reageerde met de dreiging hem (Prigozhin) te doden; hiërarchie. Ik las gisteren een verhaal dat beiden lid zijn (geweest) van een Mafia-achtige club in St. Petersburg. Veel leden van deze club hebben inmiddels hoge functies dicht bij Putin in de Russische regering. Prigozhin is ook dankzij dat lidmaatschap zo ver gekomen als hij nu is en mogelijk dacht hij nu sterk genoeg te zijn om de "top-dog" van de troon te stoten.

misschien heb ik gewoon te veel films gezien hoor :=

Er is ooit en uitspraak gedaan: De meeste landen hebben wel een Mafia maar in Rusland heeft de Mafia een land. Daar moest ik aan denken.

Ik denk dat je wel gelijk hebt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:43

nikkel schreef:
Gegokt en verloren.

Zou het? Het lijkt me wat te simpel/soepel. In Poetin’s Rusland is ‘verlies’ meestal terminaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:57

Cowboy55 schreef:
Zou het? Het lijkt me wat te simpel/soepel. In Poetin’s Rusland is ‘verlies’ meestal terminaal.

Dat vind ik in het geval van Prigozhin niet zo erg.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:04

Babootje schreef:
Cowboy55 schreef:

Dat vind ik in het geval van Prigozhin niet zo erg.

Uiteraard niet, maar ik denk dat de truc hier is dat hij nog even niet uit een raam mag vallen. In elk geval niet totdat zijn troepen echt overgenomen zijn door het Russische leger en de kans op een opstand van Wagner troepen geweken is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:14

mbt Kadyrov:
Citaat:
Na heldhaftig niets te hebben gedaan om de muiterij van Prigozhin gisteren te onderdrukken, gaan de Tsjetsjeense speciale troepen van Kadyrov terug om heldhaftig niet te vechten in de invasie van Oekraïne

:')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:15

En wat te denken van zijn mannen? Die dachten als glorieuze winnaars een regering om te werpen. En nu sluit de baas een deal en worden zij ingelijfd bij t leger. Hoe bereid zijn zij om daar nu in mee te vechten? Moet heel verwarrend zijn dit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 12:21

Verwarrend is voor mensen met een mening of mensen die daar niet uit vrije keus zijn.
Als je gedrilled bent om als moordmachine door het leven te gaan is het waarschijnlijk om het even wie je nu weer gaat aanvallen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:26

Mars schreef:
En wat te denken van zijn mannen? Die dachten als glorieuze winnaars een regering om te werpen. En nu sluit de baas een deal en worden zij ingelijfd bij t leger. Hoe bereid zijn zij om daar nu in mee te vechten? Moet heel verwarrend zijn dit.

Het is, dacht ik, niet gezegd dat ze verplicht zijn een contract met de RF te tekenen, ze krijgen een contract aangeboden.
Bovendien zijn er in Ukraïne nog meer PMC's actief. Vrijwel iedere, zichzelf respecterende, oliegarch in Rusland heeft zijn eigen legertje. Gazprom schijnt ook een aardig leger op de been te kunnn brengen. Hoogstwaarschijnlijk neemt gewoon zo'n ander leger de rol van de Wagner-groep in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:32

irmaz schreef:
mbt Kadyrov:
Citaat:
Na heldhaftig niets te hebben gedaan om de muiterij van Prigozhin gisteren te onderdrukken, gaan de Tsjetsjeense speciale troepen van Kadyrov terug om heldhaftig niet te vechten in de invasie van Oekraïne

:')

Met beeld. Hilarisch :+
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 1268157440

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:34

irmaz schreef:
Mars schreef:

Het is, dacht ik, niet gezegd dat ze verplicht zijn een contract met de RF te tekenen, ze krijgen een contract aangeboden.
Bovendien zijn er in Ukraïne nog meer PMC's actief. Vrijwel iedere, zichzelf respecterende, oliegarch in Rusland heeft zijn eigen legertje. Gazprom schijnt ook een aardig leger op de been te kunnn brengen. Hoogstwaarschijnlijk neemt gewoon zo'n ander leger de rol van de Wagner-groep in.

Zo de wind waait waait mn jasje. Ze lijken wel teleurgesteld ja.
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 3175758851

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:36

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:39

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:54

Babootje schreef:
Zo de wind waait waait mn jasje.

Ik verwacht niet anders van een bende huurlingen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:28

Ik denk dat de leider van de Wagner groep (Prigozhin) of wat er nu nog van over is, binnenkort spontaan uit een raam valt.