Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:34

Elin_ schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind die acties ook wat dubbel. Hartstikke mooi natuurlijk dat de vluchtelingen onderdak en voedsel krijgen, maar ik heb het juist zo te doen met de mensen en dieren die nog in Oekraine zitten, geen kant uit kunnen, hun leven niet zeker zijn, en daar doet een donatie helemaal niks tegen.
Ik kwam gisteren een organisatie tegen die daadwerkelijk Oekraine binnen gaat en daar achtergelaten dieren zoekt en meeneemt. Dat vind ik nu echt een goed doel, waar ik veel liever wat aan doneer. Centaurus foundation heten ze dacht ik. Kwam op NOS voorbij.

Eens. Las vanmorgen nog een overlijdensbericht van een dame die vaker over de grens ging om dieren te helpen. In en in triest.
Overigens ben ik wel benieuwd waar jullie de beelden van de oorlog zien? Youtube? ik heb mij net bijgelezen / gekeken bij nieuwsuur.

Ik volg vaak livestreams. Daarbij komt op jawel Twitter ook van alles voorbij.
Ik zit daarbij in 2 Oekraïnse groepen zonder censuur.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:39

Ppff hoe weet je dan als burger nog waar je goed aan doet

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:48

Dit is ook waarom het steeds verkeerd gaat.
Naast dat Rusland ze alleen naar hun land wit hebben, ze steeds door gaan met beschietingen.
Bron NOS
Citaat:
Rode Kruis: evacuatie Marioepol mislukte vanwege mijnen op de afgesproken route
Een van de redenen dat de evacuatie van burgers uit Marioepol in het weekend mislukte, is dat er mijnen lagen op een van afgesproken veilige routes de stad uit. Dat zegt Dominik Stillhart van het International Rode Kruis tegen de BBC. "Het moet voor alle partijen volstrekt helder zijn wat de afspraken zijn voor wij ze kunnen uitvoeren."

Er was met beide strijdende partijen dagenlang onderhandeld over de evacuaties, zegt Stillhart, maar het lukte niet ze op een lijn te krijgen over een gevechtspauze. Zo'n overeenkomst moet "concreet, uitvoerbaar en gedetailleerd" zijn, terwijl het tot nu toe niet verder is gekomen dan principeafspraken. Die werden vanwege gebrek aan duidelijkheid over de routes en voor wie ze golden onmiddellijk geschonden, aldus Stillhart.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:01

Binnen het Kremlin zouden ze niet op de hoogte geweest zijn van de plannen van Poetin... >;)
Citaat:
Medewerkers in het Kremlin waren niet op de hoogte dat de Russische president Vladimir Poetin plannen had om Oekraïne binnen te vallen. Dat meldt de onafhankelijke Russische onderzoekssite Agency op basis van bronnen binnen de Russische regering.

En een jongetje legt 1000km alleen af.
Citaat:
Het ministerie van Binnenlandse Zaken van Slovakije heeft het pakkende verhaal gedeeld van een 11-jarige jongen uit Oekraïne die een reis van meer dan 1.000 kilometer ondernam om zichzelf in veiligheid te brengen. Hij kwam vanuit de stad Zaporizja en stak helemaal alleen de grens over.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:04

kiki1976 schreef:
Dit is ook waarom het steeds verkeerd gaat.
Naast dat Rusland ze alleen naar hun land wit hebben, ze steeds door gaan met beschietingen.
Bron NOS
Citaat:
Rode Kruis: evacuatie Marioepol mislukte vanwege mijnen op de afgesproken route
Een van de redenen dat de evacuatie van burgers uit Marioepol in het weekend mislukte, is dat er mijnen lagen op een van afgesproken veilige routes de stad uit. Dat zegt Dominik Stillhart van het International Rode Kruis tegen de BBC. "Het moet voor alle partijen volstrekt helder zijn wat de afspraken zijn voor wij ze kunnen uitvoeren."

Er was met beide strijdende partijen dagenlang onderhandeld over de evacuaties, zegt Stillhart, maar het lukte niet ze op een lijn te krijgen over een gevechtspauze. Zo'n overeenkomst moet "concreet, uitvoerbaar en gedetailleerd" zijn, terwijl het tot nu toe niet verder is gekomen dan principeafspraken. Die werden vanwege gebrek aan duidelijkheid over de routes en voor wie ze golden onmiddellijk geschonden, aldus Stillhart.

Ik las zonet ook weer de verhalen van gekleurde mensen die de grens niet over komen. Het is toch in en in triest. Net zoals de russen die ook maar doen wat ze gezegd worden. Alleen maar verliezers overal. Laten wereldleiders zelf met elkaar op de vuist gaan wanneer dat zo nodig moet. Ik vraag me namelijk wel af hoe russen als vluchteling ontvangen gaan worden..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:10

rien10 schreef:
irmaz schreef:
Het Ministerie van Defensie van Ukraïne vertelt (een uur geleden) op zijn Facebook pagina dat zij NAVO-uniformen gaat ontvangen. Moet ik me daar zorgen over maken? Iemand een idee?

https://www.facebook.com/UkrainianLandF ... nf&__xts__

Nee. Er bestaan geen NAVO uniformen. De NAVO gaat niet actief meedoen aan deze oorlog. Dus je hoeft je (hierover) geen zorgen te maken.

thx +:)+
gelukkig.

Overigens weet ik dat de NAVO niet actief mee gaat doen op eigen initiatief, was alleen bang dat ze onder valse voorwendsels ineens partij zouden worden. Wanneer er beelden op zouden duiken van nep-eenheden van de NAVO bijvoorbeeld.

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:18

Rode Kruis: Er lagen zondag mijnen op de evacuatieroute uit Marioepol. Dat melden medewerkers van het Rode Kruis die de evacuaties in goede banen wilden leiden. Vandaag kondigde het Russische ministerie van Defensie opnieuw een staakt-het-vuren af voor humanitaire corridors in Charkov, Kiev, Soemi en Marioepol, maar Oekraïne heeft daar ook nu weer weinig vertrouwen in. Er werd alsnog geschoten in Kiev, en de mogelijke routes leiden direct richting Rusland en Belarus.
https://www.ad.nl/buitenland/live-rode- ... ~add018eb/

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:24

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:29

Daks schreef:
Ophoop van zege

The third round of Russia-Ukraine negotiations should begin in one hour

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... duIDQ&s=19

Op nu.nl:

"Een Russische delegatie is zojuist gearriveerd in Belarus voor nieuwe vredesonderhandelingen met Oekraïense vertegenwoordigers. Het is nog niet duidelijk hoe laat de gesprekken vandaag plaatsvinden: er zijn nog geen bevestigde berichten dat de Oekraïense delegatie onderweg is."

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:37

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:56

;( Dank je Daks. We gaan het zien. Maar mijnen leggen daar waar de afgesproken corridor zou zijn en later voluit bombarderen en schieten op de mensen vind ik niet erg overtuigend constructief.
Maar we blijven positief en hopend :7

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:04

Filmpje waarin Russische krijgsgevangenen een persconferentie geven (wat op zich al een bijzonder gegeven is imo). Ik vind het een best wel indrukwekkend en menselijk verhaal. Zoals met alles in de oorlog, weet natuurlijk niet zeker hoe echt dit is maar het komt erg eerlijk over.
https://www.reddit.com/r/nextfuckinglev ... ame=iossmf

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:05

pien_2010 schreef:
;( Dank je Daks. We gaan het zien. Maar mijnen leggen daar waar de afgesproken corridor zou zijn en later voluit bombarderen en schieten op de mensen vind ik niet erg overtuigend constructief.
Maar we blijven positief en hopend :7

Ik vind het wel de vraag of die mijnen daar bewust zijn neergelegd, en of er bewust geschoten is, wachtend tot deze mensen langs zouden komen... of dat die mijnen er al lagen en het 1 grote ongeorganiseerde zooi is waardoor de weg niet goed vrij van gevaar gemaakt is / de schutters niet goed op de hoogte zijn van de afspraken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:09

Objectief is dat de vraag, maar subjectief heb ik geen enkel geloof dat dit niet express gebeurde.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:15

Zijn het geen mijnen van de Tweede wereldoorlog?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:17

irmaz schreef:
Filmpje waarin Russische krijgsgevangenen een persconferentie geven (wat op zich al een bijzonder gegeven is imo). Ik vind het een best wel indrukwekkend en menselijk verhaal. Zoals met alles in de oorlog, weet natuurlijk niet zeker hoe echt dit is maar het komt erg eerlijk over.

We could invade the territory, but we cannot invade the people. +:)+
Ik hoop ook dat dit filmpje echt is.
Toch weer wat je vaker leest, veel van die gasten wisten eigenlijk niet precies wat ze gingen doen in Oekraïne.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:28

pmarena schreef:
en het 1 grote ongeorganiseerde zooi is waardoor de weg niet goed vrij van gevaar gemaakt is / de schutters niet goed op de hoogte zijn van de afspraken?

Leuk excuus als het de eerste keer gebeurt, maar niet als het 2 / 3 keer mis gaat

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:36

Pandora2 schreef:
irmaz schreef:

We could invade the territory, but we cannot invade the people. +:)+
Ik hoop ook dat dit filmpje echt is.
Toch weer wat je vaker leest, veel van die gasten wisten eigenlijk niet precies wat ze gingen doen in Oekraïne.

Hij geeft aan dat hij oprecht dacht dat hij mensen ging redden.
Bleken die mensen helemaal niet gered te willen worden.
Blijken Oekraïners waar hij altijd naar opkeek (sporters) de wapens opgepakt te hebben tegen de Russen.

Dan denk je ergens met gejuich ontvangen te gaan worden, het tegendeel bleek waar.

Als dit waar is, (en dat kan ik me voorstellen) dan is dat loodzwaar ook voor de Russen.
Hun wereldbeeld staat ineens op zijn kop.

Deze rus vraagt aan zijn mederussen om, als ze terug gaan naar Rusland, eerlijk te vertellen wat ze gezien hebben.
Hij zegt sorry.
Geeft aan dat hij het als genocide ziet, wat er nu gebeurt.

Hij vraagt aan het Oekraïense volk om Russen die zich overgeven en Russen die gewond zijn te sparen.

We moeten leven zaaien, geen dood.

Hij zegt dat hij deze boodschap niet onder druk van de Oekraïners uitspreekt, maar omdat hij het echt zo voelt.

De Rus die aan het eind nog aan het woord komt, zegt medische behandeling te hebben ontvangen.
Zegt dat zowel zij (de Russen) als de Oekraïners gewoon mensen zijn, hetzelfde eigenlijk.

Hij dacht dat de precisie wapens van de Russen alleen militaire doelwitten zouden raken.
In zijn cel hoorde hij continu luchtalarmen, en hoopte hij steeds dat er geen inslag bij hem zou zijn.
Die precisie wapens die alleen op militaire doelwitten neerkomen, dat is dus niet waar, geeft hij aan.

__

Of het in scène gezet is of niet? Ik durf het niet te zeggen.
Werkt het als propaganda: absoluut.

Is het daarmee vals? Niet per se.

Ik vond de boodschap mooi.
Hoe dan ook, hoe het ook ligt.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:46

Blijkbaar zegt putin nu dat als Ukraine geeft Krim, en die twee andere Staten over, dan stopt de militaire actie direct.

Vraag me af of dit niet is omdat hij niet meer heeft.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:51

Phonix schreef:
Blijkbaar zegt putin nu dat als Ukraine geeft Krim, en die twee andere Staten over, dan stopt de militaire actie direct.

Ik stem voor! Dit moet zowel het westen als Rusland absoluut niet willen. Beiden zijden kennen alleen verliezers.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:53

Sunnda schreef:
Phonix schreef:

Ik stem voor! Dit moet zowel het westen als Rusland absoluut niet willen. Beiden zijden kennen alleen verliezers.

Daar geef je geen positief signaal mee door met die voorwaarden akkoord te gaan imo.
Dan zeg je eigenlijk: tuurlijk val maar een land binnen, en na enkele dagen dood en verderf te zaaien krijg je de stukjes die je wil.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:54

Ik luister op dit moment een Deense podcast van DR (vergelijkbaar met NPO), waarin één aflevering over Zelenskyy gaat. Er worden interessante dingen genoemd, dus ik deel hier even mijn bevindingen (merendeels omdat de podcast dus Deenstalig is en ik de informatie toegankelijker wil maken voor jullie).

In de aflevering van DR's Genstart bespreken ze Zelenskyy met een Rusland correspondent van Weekendavisen. Ze spreken over hoe Zelenskyy een komiek, producer, schrijver en acteur is en de presentatrice laat deze video zien van Zelenskyy als komiek.

"Wat vind je er van dat deze man nu de hoofdpersoon is in deze crisis?" vraagt de presentatrice.

De correspondent antwoordt: hij is gekozen, omdat de mensen in Oekraïne een doorsnee persoon zochten. Ze zochten iemand met wie ze zich konden identificeren.

Zelenskyy schreef in 2015 een serie, waarin hij zelf de hoofdrol speelt. DR vertaalt de titel naar 'de dienaar van het volk'. "Ik denk dat hij dat schreef, omdat hij graag in de politiek wilde. In de serie wordt een heel algemeen persoon namelijk president."

Iconische scene in de serie is een speech waarin Zelenskyy bespreekt wat Oekraïne vandaag is, en wat Oekraïne kan worden. De speech wordt ook wel eens gezien als 'de vlam' die hem uiteindelijk de politiek in krijgt. Die speech kon ik niet vinden, maar wel een trailer van de show met ondertiteling voor de beeldvorming:

In 2019 wordt hij president met z'n eigen partij, die vernoemt is naar de serie. Omdat Zelenskyy ook Russisch spreekt, is er een hoop dat hij de relatie met de grote buren kan versterken. Het lukt hem bijvoorbeeld om een gevangenenuitwisseling te doen met Putin. Maar in 2020 wordt de relatie met Rusland ijskoud. Zelenskyy spreekt bij een herdenking bij Auschwitz, waarbij Zelenskyy noemt dat de tweede wereldoorlog begon met de deal tussen Nazi Duitsland en de Sovjet Unie (het Molotov-Ribbentroppact) in 1939.

Zelenskyy geeft hier mee aan dat hij de Sovjet Unie mede verantwoordelijk vindt voor de Tweede Wereldoorlog. Poetin is het daar niet mee eens. De correspondent noemt dat het strafbaar is om de 'heldendaden' te betwijfelen van Rusland in WWII.

De correspondent noemt dat dit dus één van de redenen is voor de invasie, omdat Putin hier naar kon wijzen als bewijs dat de regering in Kiyv nazistiske trekken heeft. Iedereen die namelijk vragen stelt over de heldendaad van Rusland, is een volksverrader. Als resultaat is de relatie tussen Oekraïne en Rusland op een historisch dieptepunt. Russische soldaten trekken richting de oostgrens en Oekraïne vreest voor oorlog. We komen dan qua tijdlijn aan op het punt waar we nu zitten, met dus de speech ("Je zult onze gezichten zien, niet onze ruggen") richting de Russen van Zelenskyy. De correspondent benoemt dat hij qua toon met liefde spreekt - vooral dus om het Russische volk precies het tegenovergestelde te presenteren dan wat Poetin probeert te schetsen.

Dan zegt de correspondent: "We weten dat Rusland deze oorlog kan winnen, de vraag is vooral welke wapens hij wil gebruiken."

"Wat voor soort mens is Zelenskyy geworden na de invasie?" vraagt de presentatrice. Correspondent noemt dat hij iemand is geworden die blijft tot het bittere eind. "Je moet je er van bewust zijn, dat de Oekraïnse bevolking op dat vlak ook niet een normaal volk is." Ze zegt dat tussen 1/3e en de helft van de bevolking heeft gezegd dat ze zouden strijden tegen de Russen tot de dood aan toe.

"Waarom kiest Zelenskyy er voor om in het midden van een grote invasie social media te gebruiken?"

Correspondent: Omdat het alles voor de strijdlust van de mensen in Oekraïne betekend om een leider te hebben die er samen met ze is. Helemaal met Ruslands propaganda campagne, is het fijn voor de Oekraïnse mensen om te kunnen zeggen: hier is hij. Ze zegt ook dat Zelenskyy inspeelt op het idee: "Ze zijn banger voor ons, dan wij voor zij. Als we samen zijn, dan kunnen we misschien zelfs winnen."

Hopelijk geeft dit iets meer achtergrond. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:55

Sunnda schreef:
Phonix schreef:

Oh ja, laten we het binnenvallen van een soeverein land belonen door de gewenste stukken land maar af te geven.
Volgend jaar krijgt hij weer kolder in de kop en herhaalt het geintje nog eens als hij nog wat andere provincies wil hebben.
Omgekeerde wereld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:57

Afbeelding

Het land moet ook neutraal worden en mag niet toetreden tot een ander bondgenootschap. Dus blijft het dan bij de Krim?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:00

Dan kan Poetin over een paar jaar hetzelfde kunstje herhalen om de hele kustlijn te pakken te krijgen.

Phonix schreef:

Deels wellicht, maar zal ook zijn omdat hij dan veel van de belangrijke resources in de Zwarte Zee 'legaal' in bezit heeft.