goeroe schreef:Ik houd het hier denk ik maar voor gezien. Ik heb geprobeerd de oproep uit de titel in te vullen met wat 'tough love', maar het lijkt aan dovemansoren gericht. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat iedereen het met me eens moet zijn, maar ik heb mijn best gedaan na honderd-en-zoveel pagina's toch nog iets bij te dragen aan de discussie en er wordt niet op gereageerd. Ik ben ervan overtuigd dat de landbouwsector ingrijpend gaat veranderen, of dat nou 'terecht' is of niet. Ik heb betoogd dat er meer kansen liggen in het mede vormgeven van die veranderingen dan in het verzet ertegen. Het lijkt er echter op dat veel boeren vooral willen vasthouden aan wat ze hebben (ook al klagen ze daar steen en been over). Op het eerste gezicht lijken ze verenigd, maar dat is slechts in hun onmacht en daarmee hun boosheid. Zodra het op onderhandelen aankomt zie je dat ze er niet in slagen om de kikkers in de kruiwagen te houden. Er is geen gedeelde visie, eigenlijk is er sowieso weinig visie. Jammer. Sterkte!
Eens.
De landbouwsector gaat grondig veranderen, hoe dan ook, onvermijdelijk. Behouden wat je hebt is een mooie wens, maar niet realistisch. Men kan eindeloos actievoeren en boos blijven op de overheid, het systeem, de calculerende consument, klimaat- dierenactivisten en andere partijen die boeren het leven zuur zouden maken, maar daarmee laat men de kans lopen om als serieuze onderhandelingspartner mee te praten en te beslissen over de toekomst van de sector. Het gaat hier om urgentere en grotere belangen dan enkel het belang van één beroepsgroep. Het is een feit, altijd graag aangehaald door boeren, dat er mondiaal steeds meer monden gevoed moeten worden (waarbij de vraag is of Nederland per se de 2e landbouwproducent wereldwijd moet willen zijn), maar het is evenzeer een feit dat de wereld leefbaar moet blijven voor al die mensen, willen we met zijn allen niet in de afgrond storten.
De beste oplossing voor de mondiale klimaat- en milieucrisis is overigens grootschalige mondiale geboortebeperking, maar krijg dat maar eens voor elkaar.