steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:30

juval schreef:
wie is hier hopeloos naief dan?

Ik dan blijkbaar, want ik zie om mij heen de vleesconsumptie toch wel afnemen de laatste jaren. En nee, niet direct tot veganisme, maar in mijn omgeving kiezen steeds meer mensen voor een dagje geen vlees. :D En dat zijn ook de mensen die graag wat meer betalen voor het stukje vlees wat ze nog wel nuttigen.

Landelijk is dat nog niet merkbaar, daar ben ik me van bewust. Maar ik zie zeker wel een beweging ontstaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:40

8nnemiek schreef:
Vraag en aanbod gaat uiteindelijk niet meer werken als je maar een planeet hebt. Hoe meer mensen, hoe meer we ons zullen moeten richten op plantaardig eten in plaats van vlees.. maar dan vallen we weer in herhaling. Dat is al meerdere keren in het topic uitgelegd.

Ja met een systeem dat gebaseerd is op groei is het toch wel erg lastig dat we maar één planeet hebben....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:42

Nee, ik zeg dat je hopeloos naief bent als je denkt dat de vleesconsumptie vanzelf wel (drastisch) afneemt. Ik bedoel ik verzorgde op mijn werk gisteren het vegabuffet (5 verschillende buffeten voor een diner met 600 mensen) en hoewel ik een prima aanloop had was het niet te vergelijken met het grillbuffet, daar zijn altijd twee mensen nodig om het gevuld te houden. Ook als ik een ander buffet sta gaan de vega opties beduidend minder snel dan vlees en vis. En de reacties soms :oo "Iew, vegetarisch!" Alsof het kleuters zijn die geen groenten willen eten. "Lussiknie!" :o wat is er mis met bijv een lekkere stoof met pompoen en aardappels, of een quiche met roomkaas, doperwtjes en kruiden, of een salade met bietjes en geitenkaas?

Het zijn ook altijd de mannen in groepen die nog net geen sprintje naar de barbecue trekken als ze iets van groenten zien :o

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:45

ik wil best een stuk van die quiche, maar ik eet er ook vlees bij :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:46

Ja dat mag toch gewoon? Het is gewoon die afkeer van alles dat ook maar riekt naar (iets) minder vlees dat me tegenstaat :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:08

ach, omgekeerd zijn er ook genoeg veganisten die een afkeer hebben van iedereen die vlees eet

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:10

iets met leven en laten leven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:14

Magrathea schreef:
Ja dat mag toch gewoon? Het is gewoon die afkeer van alles dat ook maar riekt naar (iets) minder vlees dat me tegenstaat :=

Natuurlijk fijn je zo op te winden, maar vleesconsumptie in de westerse wereld neemt momenteel af.
Grappig en paradoxaal genoeg terwijl het aantal vegetariers óók afneemt.
Dus die "afkeer van alles wat ook maar riekt naar minder vlees" is een fenomeen dat zich vnl in jouw fantasie bevindt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:11

Misschien moeten we gaan beseffen dat voldoende ook goed is ipv steeds meer?

Dat geluk niet zit in meer en duurdere spullen bezitten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:39

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:46

juval schreef:
iets met leven en laten leven.

Dat werkt helaas niet meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:04

juval schreef:
precies... dit is al pagina 140, en we zijn nog geen stap verder.

zolang er vraag naar vlees is, zal er aanbod blijven.

Tja, dat geldt voor alles, tot opium aan toe.
Verbieden is de optie niet, maar daar hebben we een overheid voor.

(De vvd mag zeuren 'dat ze een kleine overheid willen'. Ik vind grootte een kolderiek tot misdadig argument. Nodig is een goed functionerende overheid. Of geen overheid, al is dat in de praktijk lastig.)

Als er vraag is naar iets belastends, moeten we als mensen er iets op verzinnen, zoals een eerlijke prijs.
Aangezien dat waarschijnlijk een forse stijging betekent, daalt de vraag
(... lang leve de vegetarische slager...)
en kunnen de resterende vleesboeren tenminste rondkomen.

En het zij herhaald: de ena hoogste baas van de EU wil MEER boeren.

Economisch gezien kan het: zie tapp coalitie en een plan van oa Jan Rotmans in het economische blad ESB.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:51

Ik houd het hier denk ik maar voor gezien. Ik heb geprobeerd de oproep uit de titel in te vullen met wat 'tough love', maar het lijkt aan dovemansoren gericht. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat iedereen het met me eens moet zijn, maar ik heb mijn best gedaan na honderd-en-zoveel pagina's toch nog iets bij te dragen aan de discussie en er wordt niet op gereageerd. Ik ben ervan overtuigd dat de landbouwsector ingrijpend gaat veranderen, of dat nou 'terecht' is of niet. Ik heb betoogd dat er meer kansen liggen in het mede vormgeven van die veranderingen dan in het verzet ertegen. Het lijkt er echter op dat veel boeren vooral willen vasthouden aan wat ze hebben (ook al klagen ze daar steen en been over). Op het eerste gezicht lijken ze verenigd, maar dat is slechts in hun onmacht en daarmee hun boosheid. Zodra het op onderhandelen aankomt zie je dat ze er niet in slagen om de kikkers in de kruiwagen te houden. Er is geen gedeelde visie, eigenlijk is er sowieso weinig visie. Jammer. Sterkte!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 01:47

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:40

goeroe schreef:
Ik houd het hier denk ik maar voor gezien. Ik heb geprobeerd de oproep uit de titel in te vullen met wat 'tough love', maar het lijkt aan dovemansoren gericht. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat iedereen het met me eens moet zijn, maar ik heb mijn best gedaan na honderd-en-zoveel pagina's toch nog iets bij te dragen aan de discussie en er wordt niet op gereageerd. Ik ben ervan overtuigd dat de landbouwsector ingrijpend gaat veranderen, of dat nou 'terecht' is of niet. Ik heb betoogd dat er meer kansen liggen in het mede vormgeven van die veranderingen dan in het verzet ertegen. Het lijkt er echter op dat veel boeren vooral willen vasthouden aan wat ze hebben (ook al klagen ze daar steen en been over). Op het eerste gezicht lijken ze verenigd, maar dat is slechts in hun onmacht en daarmee hun boosheid. Zodra het op onderhandelen aankomt zie je dat ze er niet in slagen om de kikkers in de kruiwagen te houden. Er is geen gedeelde visie, eigenlijk is er sowieso weinig visie. Jammer. Sterkte!

Eens.
De landbouwsector gaat grondig veranderen, hoe dan ook, onvermijdelijk. Behouden wat je hebt is een mooie wens, maar niet realistisch. Men kan eindeloos actievoeren en boos blijven op de overheid, het systeem, de calculerende consument, klimaat- dierenactivisten en andere partijen die boeren het leven zuur zouden maken, maar daarmee laat men de kans lopen om als serieuze onderhandelingspartner mee te praten en te beslissen over de toekomst van de sector. Het gaat hier om urgentere en grotere belangen dan enkel het belang van één beroepsgroep. Het is een feit, altijd graag aangehaald door boeren, dat er mondiaal steeds meer monden gevoed moeten worden (waarbij de vraag is of Nederland per se de 2e landbouwproducent wereldwijd moet willen zijn), maar het is evenzeer een feit dat de wereld leefbaar moet blijven voor al die mensen, willen we met zijn allen niet in de afgrond storten.

De beste oplossing voor de mondiale klimaat- en milieucrisis is overigens grootschalige mondiale geboortebeperking, maar krijg dat maar eens voor elkaar.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:32

goeroe schreef:

Eens, hoe moeilijk ook, het is normaal dat dingen veranderen, door de eeuwen, jaren, maanden en weken heen. Het 'verzet' is in mijn beleving ook nier meer dan een 'start' van het organiseren. Om verder te komen hebben de juiste partijen een plek nodig aan de goede tafels. Hoe kan het dat een sector gaat groeien als al duidelijk is welk standpunt vanuit de EU komt? Zaten de juiste mensen aan tafel in de EU? In mijn beleving hebben we de EU altijd wat 'buiten beschouwing' gelaten.

De tempeliers kwamen en gingen uiteindelijk ook. De textielindustrie kwam en verdween ook weer. Fossiele brandstoffen kwamen.... Behoefte aan goedkoop voedsel kwam..... Maar ook de ( nodige ) veranderingen buiten de agrarische sector zijn interessant. Bevolkingsdichtheid vs. Natuur. Het 'stikstofdebat' is gewoon een nieuwere versie van 'het is hier te vol' ( Niet alles kan..... ) .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:03

link2thepast schreef:
Eens, hoe moeilijk ook, het is normaal dat dingen veranderen, door de eeuwen, jaren, maanden en weken heen. Het 'verzet' is in mijn beleving ook nier meer dan een 'start' van het organiseren. Om verder te komen hebben de juiste partijen een plek nodig aan de goede tafels. Hoe kan het dat een sector gaat groeien als al duidelijk is welk standpunt vanuit de EU komt? Zaten de juiste mensen aan tafel in de EU? In mijn beleving hebben we de EU altijd wat 'buiten beschouwing' gelaten.

De EU heeft een grote rol gespeeld mbt landbouwsubsidies.

Sinds 1 december zit er een nieuw bestuur dat tegelijkertijd MEER boeren wil en een ambitieus klimaatprogramma heeft.

(Er gaat denk ik een andere wind uit Brussel komen waaien.
En twee jaar geleden gaven de boeren te kennen dat ze zich maar matig begrepen en vertegenwoordigd voelden door LTO - dus zaten er destijds niet de goede mensen.)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 03:08

De Oekraïense kippenvleesgigant MHP ontving 517 miljoen euro krediet van de Europese Unie omdat het in een ‘achtergestelde regio’ opereerde. Ook ontvangt het nog eens 100 miljoen euro om een bedrijf in Slovenië over te nemen en wordt MHP door investeerders geholpen om uit te breiden binnen de EU.

en net een mooie brief
ivm vergunning, weg met de uitloopkippies |(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:46

sassefras schreef:
De Oekraïense kippenvleesgigant MHP ontving 517 miljoen euro krediet van de Europese Unie omdat het in een ‘achtergestelde regio’ opereerde. Ook ontvangt het nog eens 100 miljoen euro om een bedrijf in Slovenië over te nemen en wordt MHP door investeerders geholpen om uit te breiden binnen de EU.

en net een mooie brief
ivm vergunning, weg met de uitloopkippies |(

Het creëeren van werkgelegenheid is arme regio's in de wereld is toch niet verkeerd? De EU leent, overigens onder best strenge voorwaarden, geld om landen de mogelijkheid te geven zich te ontwikkelen.

Gezien het feit dat de wereldbevolking en de behoefte aan vlees toeneemt is een vleeskuikenbedrijf een goed idee. Toch?

Juist door dit soort leningen en natuurlijk bergen subsidie is onze agrarische sector zo gegroeid.
Maar schijnbaar zou dat alleen voorbehouden moeten zijn aan ons?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:31

Het is krom en komt waarschijnlijk uit andere potjes. (Geld voor ontwikkeling van andere landen ipv eigen landbouw.)

De optimist zegt dat het nog van het oude EU bestuur is.

@Sassefras: hoezo moeten de uitloopkippen weg...?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:01

Het is krom dat het tweede exportland van mening is dat andere landen niet zouden mogen exporteren.
Is het ook niet zo dat Nederland nog steeds meer kip exporteert dan importeert?

Wat niet wegneemt dat ik voor een meer EU gerichte productie ben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:31

Kuggur schreef:
Magrathea schreef:

Natuurlijk fijn je zo op te winden, maar vleesconsumptie in de westerse wereld neemt momenteel af.
Grappig en paradoxaal genoeg terwijl het aantal vegetariers óók afneemt.
Dus die "afkeer van alles wat ook maar riekt naar minder vlees" is een fenomeen dat zich vnl in jouw fantasie bevindt.

Ahahahaha
Droom je even lekker door aub
Die afkeer is Er wel degelijk bij een hoop mensen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:07

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:34

Askja schreef:
Het gaat hier om urgentere en grotere belangen dan enkel het belang van één beroepsgroep. Het is een feit, altijd graag aangehaald door boeren, dat er mondiaal steeds meer monden gevoed moeten worden (waarbij de vraag is of Nederland per se de 2e landbouwproducent wereldwijd moet willen zijn), maar het is evenzeer een feit dat de wereld leefbaar moet blijven voor al die mensen, willen we met zijn allen niet in de afgrond storten.

En het is evenzeer een feit dat dit kabinet *** heeft aan die leefbare wereld ;)

Citaat:
Met alleen inzetten op technische innovaties en verduurzaming van stallen haalt de agrarische sector op en rond de Veluwe bij lange na de stikstofeisen niet. Het aantal veehouderijen moet fors omlaag. Dat zeggen wetenschappers van Wageningen University & Research (WUR) na een uitgebreide studie.

Oké, dus boeren rondom de Veluwe gaan op kosten gejaagd worden/weggesaneerd worden want de Veluwe is zeer gevoelig voor stikstof...

Vandaag kwam dit bericht naar buiten:
https://www.destentor.nl/flevoland/opme ... ~aaee9173/

Lekker bezig, Rutte 3 +:)+

Mag ik vragen waarom jij (en anderen) er zo op blijft (blijven) hameren dat wij moeten veranderen? In deze wereld, met dit kabinet?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:18

hoe kun je nou wel of niet stikstofeisen halen als die niet eens fatsoenlijk gemeten zijn?