Blinde redt geleidehond uit kaken staffordshire

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: Blinde redt geleidehond uit kaken staffordshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:34

Lante schreef:
Deze is geselecteerd en opgeleid, dat zegt ook iets over de hond, nog meer dan over het ras, aangezien er dus ook pittbull achtigen opgeleid kunnen worden bijvoorbeeld. Een hond die wordt opgeleid tot hulphond voldoet aan bepaalde voorwaarden en de belangrijkste is dat hij niet dominant/agressief is naar andere honden.

Amen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:34

Famillie van mij heeft ze opgeleid en honden die dusdanig dominat zijn komen niet door de selecties die heel streng zijn. Natuurlijk blijft het een hond, maar de kans dat die hond een hond aanvalt is erg gering.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:35

Lante schreef:
Deze is geselecteerd en opgeleid, dat zegt ook iets over de hond, nog meer dan over het ras, aangezien er dus ook pittbull achtigen opgeleid kunnen worden bijvoorbeeld. Een hond die wordt opgeleid tot hulphond voldoet aan bepaalde voorwaarden en de belangrijkste is dat hij niet dominant/agressief is naar andere honden.

En toch blijft het een BEEST wat ik nieuwe omstandigheden volledig anders kan reageren dan verwacht...!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:35

Nikki__ schreef:
@ poohbeer; ik denk dat jij geregeld de verkeerde labs treft. De mijne mag vol afgebekt worden hoor, als zij begonnen is. Als er hond zonder pardon grommend naar de mijne toe komt lopen, mag zij zich van mij ook echt verdedige.

Nee hoor, kom weinig verkeerde tegen.
Alleen het is een beetje een lab kenmerk te vergeten dat andere honden misschien een grotere persoonlijke zone heeft. Dus vaak begint de andere hond.
Denk dat die kleine persoonlijke zone van de lab ze zo leuk maakt voor veel mensen, het zijn hele open honden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:36

Wat is nieuw; hij loopt echt niet voor het eerst los...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:36

Patriesja schreef:
Nee, dat is standaard. Lab is lief, aardig enz. Men vergeet echter dat een Lab ook een heel kleine persoonlijke zone heeft en denkt dat ieder ander hem ook lief, leuk en aardig vind. Als hij dan vrolijk op een hond af hupt die wel op zijn persoonlijke zone staat en hem te opdringerig vind kan hij op zijn donder krijgen dus. Om de een of andere rede is het dan nog nooit de schuld van de Lab...

Ik vind álle vooroordelen over hondenrassen fout.... veel mensen stoppen alle honden in een ander hokje.
Ik heb dan toevallig een Labrador...En als er dan vervolgens een kind op hem af komt gerend en hem om zijn nek vliegt, krijgen die ouders het ook echt wel te horen. Wat denken ze wel? Krijg je als antwoord: "ze mag toch wel zo'n lieve lab aaien" Natuurlijk meneer:
1 en als dit nou een labje was die daar niet zo van gecharmeerd was??
2 áltijd vragen of je de hond kan en mag aaien.[/quote]

Ik vind dat dat voor alle dieren geldt, hoor. Knipoog
Wij hebben verschillende dieren met verschillende karakters en ik leg kinderen altijd uit wat ze wel en niet mogen bij onze dieren. Wordt over het algemeen prima opgepikt, tenzij de kinderen niet met dieren opgevoed zijn. Dat is wel eens lastig idd en dan zit ik er wel even bovenop, ja. Ja
Maar goed, dit is off topic.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:37

Enige wat ik dus wel echt fout vind: dat de eigenaar van de staff niet heeft ingegrepen.
De aanleiding voor het gevecht kunnen beide partijen 'fout' zijn, dat zullen wij niet weten...
maar die man had gewoon zijn staff terug moeten roepen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:37

En de kans is dus wel groter dat de andere hond is begonnen, aangezien die niet uitgebreid is getest en getraind als hulphond.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:38

@poohbeer; Zo bedoel je. Ik had je verkeerd begrepen. Dacht meer dat het ging om labrador eigenare die hun hond dan niet corrigeerde.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:39

Lante schreef:
Wat is nieuw; hij loopt echt niet voor het eerst los...

Maar komt misschien voo het eerst een Staff tegen die zoeel dominatie uitstraald dat hij zich bedreigd voelt en geen andere uitweg ziet dan zich te verdedigen?

Slechts een suggestie hoor...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:40

uiteindelijk is er maar een echt slachtoffer en dat is de american stafford...hij zal waarschijnlijk afgemaakt worden omdat ie niet door de agressie-test komt

valse honden worden niet geboren, valse honden worden gemaakt

Lante

Je mag van mij alles suggesteren, maar het blijft suggestie. Ik heb het over kansberekening.

Adil

Welshcobfan schreef:
Enige wat ik dus wel echt fout vind: dat de eigenaar van de staff niet heeft ingegrepen.

Maar misschien stond hij wel erg ver weg en was hij te laat, op dat moment zat de blinde man er misschien wel tussen?

En misschien had hij ook de ballen wel niet? Daarom is het zo enorm knap wat die blinde man deed, ik denk niet dat iedereen dit zou doen...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:41

tita schreef:

Juist Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:41

En de blinde man is ook slachtoffer, want die hond is waarschijnlijk niet meer geschikt voor het werk.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:42

tita schreef:
uiteindelijk is er maar een echt slachtoffer en dat is de american stafford...hij zal waarschijnlijk afgemaakt worden omdat ie niet door de agressie-test komt

Don't agree.
De man en de lab zijn net zo slachtoffer. De man is misscien weer voor zoveel jaar zn ogen kwijt. De hond kan misschien niet meer doen wat hij doen wil. En waarscheindelijk wordt die staff toch nooit gevondn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:42

Lante schreef:
Je mag van mij alles suggesteren, maar het blijft suggestie. Ik heb het over kansberekening.

Hoe wil je dat doen bij zoiets ondoorgrondelijks als een karakter? Vooral dat van een beest (wat dus niet in staat is met ons te communiceren zoals wij dat doen en men daarom niet alles weet van zijn trouwe viervoeter...?)
Laatst bijgewerkt door Adil op 10-07-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:43

Jawel lante maar niet in zelfde opzicht als de American S de blinde man mag waarschijnlijk zijn hond houden en zal er ook wel een 2e bij krijgen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:44

Nikki__ schreef:
tita schreef:

Don't agree.
De man en de lab zijn net zo slachtoffer. De man is misscien weer voor zoveel jaar zn ogen kwijt. De hond kan misschien niet meer doen wat hij doen wil. En waarscheindelijk wordt die staff toch nooit gevondn.

uit dit stuk tekst trek ik mijn conclusie dat ze wel weten wie de stafford is

De Stichting KNGF Geleidenhonden is erg geschrokken door het drama rond een door hun getrainde viervoeter. "We maken ons grote zorgen over het herstel van de cliënt. En we moeten gaan beoordelen of Mauritz zijn werk nog goed kan doen. Eventuele schade zullen we zeker verhalen op de eigenaar van de staffordshire", aldus directrice Ellen Greve.

De Haagse politie heeft inmiddels een bijtrapport gemaakt en gaat aan de hand daarvan bekijken of de hond in beslag genomen moet worden

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:44

Lante schreef:
En de blinde man is ook slachtoffer, want die hond is waarschijnlijk niet meer geschikt voor het werk.

Heb ik het mis of heeft die lab alleen een kapot oor??? dat heelt wel weer. Beetje onder de sociale honden brengen als het nodig is. Zou wel heel erg zijn als een hond een keer ruzie heeft gehad hij gelijk afgekeurd kan worden, dan was het in mijn ogen niet een bijzonder stabiel karakter. Van een keer ruzie krijgt niemand wat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:45

Lante schreef:
En de kans is dus wel groter dat de andere hond is begonnen, aangezien die niet uitgebreid is getest en getraind als hulphond.

Valt tegen hoor Knipoog

Heb jij wel eens goed geobserveerd hoe een bgh zich gedraagd als zijn tuig af is en zijn blinde baasje hem lekker de vrijheid geeft?
Ik wel en het blindeninstituut waarschuwt niet voor niets de blinden ervoor om de hond nooit los te laten zonder ziende (of veilige plek zoals de tuin Tong uitsteken).
Zelfs blinden zeiden tegen mij dat hun hond makkelijk wegliep!

Ze zijn pas weer geconcentreerd in het tuig, dan onderscheiden ze zich echt van andere honden Lachen dan laten ze andere honden links liggen (nou, oke in 99 procent van de gevallen Tong uitsteken). Maar zonder tuig zijn het echt gewone honden, die je ook mag knuffelen etc. iets wat niet mag met tuig.
Tuig = werk
zonder tuig = vrij

Ik heb zoveel gesprekken gehad op het blindeinstituut en met blinden en die vertelden mij allemaal hetzelfde eigenlijk... Lachen
Dat het geen machines zijn en zonder tuig zijn ze echt net als elke andere hond. Met als nadeel dat hun baas ze niet kan zien en in de gaten kan houden.

Die hond van die man is nu inderdaad niet meer geschikt als blindegeleidehond en dat is best triest... omdat het een te groot risico vormt.
Je hebt altijd 'wat als'. als ze beide de honden hadden aangelijnd was er niets gebeurd. Maar ja achteraf is makkelijk praten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:47

tita schreef:
Jawel lante maar niet in zelfde opzicht als de American S de blinde man mag waarschijnlijk zijn hond houden en zal er ook wel een 2e bij krijgen

Ja, inderdaad... en dan moet hij met de nieuwe hond (waar hij zeker een half jaar op moet wachten) weer helemaal overnieuw beginnen. Die man kan minstens een jaar niet meer zo zelfstandig functioneren als hij kon met zijn 'oude' hond. Die hond is niet zomaar een huisdier hè...!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:47

Welshcobfan schreef:
Die hond van die man is nu inderdaad niet meer geschikt als blindegeleidehond en dat is best triest... omdat het een te groot risico vormt.

Dat heb ik gemist. Waarom is hij nu ongeschikt? Is hij meer gewond dan alleen een oor?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:48

Poohbeer schreef:
Zou wel heel erg zijn als een hond een keer ruzie heeft gehad hij gelijk afgekeurd kan worden, dan was het in mijn ogen niet een bijzonder stabiel karakter. Van een keer ruzie krijgt niemand wat.

Wow, jij stelt wel eisen zeg! Haha!
Dus als een Rottweiler jou echt eens even goed te pakken neemt en jij daarna bang bent voor Rottweilers (of misschien zelfs wel alle honden), mag ik dan stellen dat jij geen bijzonder stabiel karakter hebt? Haha!
Laatst bijgewerkt door Adil op 10-07-08 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:49

de hond kan dan alsnog zijn werk niet goed meer doen. Moet je voorstellen dat hij langs een staff moet wat hij niet meer durft. Dan kan hij dus niet goed zijn werk meer verrichten.