Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mpepers

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:33

Nouks; Maar je hebt hier op het forum nu al een paar keer "pogingen" beschreven als halfslachtig ed. Hoe noem je dat dan, een objectieve waarneming? In ijn ogen is dit al een oordeel...

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:33

ik lees hier behoorlijk veel dat 'dikke' mensen hier niets aan kunnen doen,
maar ik ben het toch eens met nouks, velen ontbreekt gewoon de wilskracht en discipline,
(ik heb zelf een 'dikke' zus)
ze kan wel eens beginnen aan een dieet, maar op 2 dagen gooit ze dat over boord met het idee dat ze de volgende dag wel opnieuw begint,
en zo gaat het maar door, elke paar dagen 'gaat ze opnieuw beginnen'...
als je zo blijft doen gaat er nooit iets gebeuren,
ik ben nu van een bmi van 22 naar een bmi van 18.5 gegaan,
ik ben een snoeper van jewelste, maar het is mijj toch ook maar mooi gelukt,
hoe? gewoon door, in tegenstelling tot mijn zus (90 kilo), frietjes, chips en snoep achterwege te laten...
tja, dat is doorzetten en weigeren als iemand iets je aanbiedt...

ik zeg helemaal niet dat dit voor iedereen zo opgaat,
mijn beste vriendin probeert al lang op een gezond gewicht te komen,
maar van het minste dat ze zelfs maar normaal eet (niet snoept!), komt ze aan,
zonder dat er een medische oorzaak voor gevonden wordt...

maar dat er gezegd wordt dat 80% er niets aan kan doen, is in mijn ogen de realiteit verdraaien om jezelf een beetje beter te voelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:35

Mpepers schreef:
[***]; Maar je hebt hier op het forum nu al een paar keer "pogingen" beschreven als halfslachtig ed. Hoe noem je dat dan, een objectieve waarneming? In ijn ogen is dit al een oordeel...

Ongeacht of dit een waarneming of een oordeel is...

Is het je wel eens opgevallen hoe er geoordeeld wordt over MIJ in dit topic?
"Oh zij is dun zij heeft geen recht van spreken"

Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:36

_JL_ schreef:
maar ik ben het toch eens met [***], velen ontbreekt gewoon de wilskracht en discipline,
ze kan wel eens beginnen aan een dieet, maar op 2 dagen gooit ze dat over boord met het idee dat ze de volgende dag wel opnieuw begint,
hoe? gewoon door, in tegenstelling tot mijn zus (90 kilo), frietjes, chips en snoep achterwege te laten...

maar dat er gezegd wordt dat 80% er niets aan kan doen, is in mijn ogen de realiteit verdraaien om jezelf een beetje beter te voelen...

Thanks, maarreh....
Van een BMI van 22 naar 18,5? Waarom? Lijkt me nu ook weer niet heel erg nodig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:37

runningkawa schreef:
wie met een maatje meer heeft nooit eens wat geprobeerd?

En dat zegt Nouks dus ook niet, niemand, dus een beetje 'jammer' dat je dit zegt RK...
dan valt er weinig meer te zeggen......Dat is geen discussieren id..

superwoman schreef:
Helaas zie je vaak wel dat die mensen in een spiraal zitten van verkeerd eten én te weinig beweging.

Ja dat zie ik dus ook. Kijk eens wat ze op een dag maar binnen werken, en ondertussen niet bewegen.
Sorrie maar vind dat persoonlijk vragen om problemen, als ik ook zo'n eetpatroon mezelf aan ga meten zit ik binnen de kortste keren ook op de 100 kilo.

katiavl schreef:
Ik snap niet hoe jij kan oordelen hoe hard een persoon heeft geprobeerd, dat kunnen diëtisten, chirurgen, psychiaters en iedereen die in het traject zit met veel moeite..

Weet je dat heel zeker? Ben ik wel nieuwsgierig naar, wat er niet ingaat komt er toch ook niet meer aan?

Mpepers schreef:
Maar waarom moet er over deze mensen een oordeel uitgesproken worden?? DAT bedoel ik telkens met respect.

oordelen is heel menselijk, laten we elkaar nu geen droomwereld aanpraten.
Alleen het uitspreken daar valt iets over te zeggen.
Maar wat heb een mens nu liever, de waarheid of zoete broodjes?

Ik hoor liever dat ze me eerlijk zeggen "hey Chiqa, lijkt wel of je dikker bent geworden, klopt dat?" dan dat ze het achter mn rug omzeggen.....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:37

_JL_ schreef:
maar ik ben het toch eens met nouks, velen ontbreekt gewoon de wilskracht en discipline,

Inderdaad zo denk ik er ook over Ja
Eerst at ik 1 a 2 keer per week friet. Tijdens de eerste maanden van mijn dieet was dat het enigste wat ik echt miste,... nu hoef ik het niet eens meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:42

idd chiqa...dit topic is geen discusieren

Constant roepen over halfslachtige pogingen is gewoon je mening neer kwakken... en dan daarna roepen,..nee het is mijn menng niet... zo bedoel ik het niet andere lezen verkeerd.

Dat iemand eens een keer verkeerd leest, dat kan
Als er constant verkeerd gelezen word zou het ook wel eens zo kunnen zijn dat de zender nogal stoort en niet steeds de ontvanger fout zit...zoals nu steeds er van wordt gemaakt.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:42

Eens met de theorie dat je alleen zelf wat aan je overgwicht kunt doen. Maar wat een aantal mensen hier alleen doen is beschrijven welke mensen met obesitas dit zeg maar legitiem zijn, (zij doen goede en wilskrachtige pogingen) en welke mensen het niet waard zijn om met mee te leven omdat zij naar hun inzicht alleen maar "halfslachtige pogingen" doen om van hun overgwicht af te raken. Dat zijn waarde-oordelen. En DAAR heb ik moeite mee. Je kan niet voor een ander bepalen in hoeverre hij of zij graag van zijn overgewicht af wil aan de hand van zijn pogingen. Bovendien, het feit dat iemand al helemaal niet aan een afval-poging toekomt kan ook iets zeggen over de last die hij/zij met zich meedraagt en daar mag men best eens rekening mee houden als men dan toch zo graag een oordeel velt. Laat een ander in zijn waarde, het gaat er niet om hoeveel of hoe hard men pogingen doet. Het gaat erom dat men uiteindelijk slaagt. En nogmaals: het helpt niet als je daarbij steeds aan moet horen of je wel genoeg je best doet of niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:43

runningkawa schreef:

Constant roepen over halfslachtige pogingen is gewoon je mening neer kwakken... en dan daarna roepen,..nee het is mijn menng niet... zo bedoel ik het niet andere lezen verkeerd.

Dat iemand eens een keer verkeerd leest, dat kan
Als er constant verkeerd gelezen word zou het ook wel eens zo kunnen zijn dat de zender nogal stoort en niet steeds de ontvanger fout zit...zoals nu steeds er van wordt gemaakt.

Constant roepen over halfslachtige pogingen? Jij weet net zo goed als ik dat halfslachtige pogingen nu eenmaal voorkomen, maar ik heb nergens serieuze pogingen als halfslachtig afgedaan. Mag jij aanwijzen waar ik dat wel doe als jij vindt dat ik dat wel doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:44

Nouks schreef:
katiavl schreef:
Ik snap niet hoe jij kan oordelen hoe hard een persoon heeft geprobeerd, dat kunnen diëtisten, chirurgen, psychiaters en iedereen die in het traject zit met veel moeite.

Ik oordeel toch ook niet over hoe hard iemand het heeft geprobeerd?

Je zegt net het bij 10 van de 10 dikke mensen ligt aan wilskracht.
Daarmee zeg je dus dírect dat het bij álle dikke mensen aan wilskracht ontbreekt.
Ik denk dat katiavl dat bedoelde te zeggen tegen je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:45

runningkawa schreef:

Presies Lachen en dan hebben we het over oordelen....Begrijp me niet verkeerd RK dit is niet
voor jou bedoeld hoor, maar mensen die een hele lap tekst schrijven en dr vevrolgens één zinnetje uithalen....dan krijf je zinloze discussie's als deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:46

Ja het komt voor...maar niet zoals jij het schetst, 10 van de 10 en dat soort opmerkingen

dat staat er bijna elke post nouks..die je dan weer goed praat met...nee zo bedoel ik het niet, jullie lezen verkeerd...

Hoe maak jij uit wanneer iemands poginghalfslachtig is?
Hoe oordeel jij dat?

Dat kun je helemaal niet voor een ander...en dat doe je dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:47

Mpepers: even een heel simpel voorbeeld. Ik ben behoorlijk extreem nagelbijter. Doe gemiddeld 2 pogingen per maand om ermee te stoppen. Soms lukt dat heel aardig, soms geef ik die pogingen na een halve dag alweer op.

Maar ik ben dan wel de laatste persoon die zal beweren er best genoeg wilskracht voor te hebben. Ik ben dan ook de laatste persoon die iemand tegen zal spreken als diegene zegt "dan wil je gewoon niet graag genoeg".

Daar ben ik dan ook zo eerlijk in.

En nogmaals, ik weet best dat er mensen zijn die door medische oorzaken niet af kunnen vallen, maar over die mensen heb ik het ook niet.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:49

Runningkawa: Precies.

Nouks: je spreekt jezelf echt enorm tegen en je bent ook niet éerlijk. Ik heb je een heleboel dingen zien roepen in dit topic en als je er op aangesproken wordt probeer je je eronderuit te praten. Jammer. Sta dan ook ergens voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:50

Hypofocus schreef:
Je zegt net het bij 10 van de 10 dikke mensen ligt aan wilskracht.
Daarmee zeg je dus dírect dat het bij álle dikke mensen aan wilskracht ontbreekt.
Ik denk dat katiavl dat bedoelde te zeggen tegen je...

Dat zeg ik niet, ik zeg dat 9 van de 10, zo niet 10 van de 10 mensen op die manier tegen mij beginnen als het over overgewicht en afvallen gaat. Dat is dan mijn ervaring, daarmee zeg ik niet dat iedereen dat zo doet, daarmee zeg ik dat dat bij 10 van de 10 mensen waar dan ook ter wereld ook het geval is. Daarmee zeg ik dat die mensen met wie ik het daar over heb gehad, stuk voor stuk BIJNA allemaal beweren "er niks aan te kunnen doen" zonder dat er medische oorzaken aan te wijzen zijn.

Ik maak er geen statistiek van, ik roep geen algemeen percentage, ik omschrijf mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:51

Mpepers, waarom heb ik dat gevoel dan niet bij Nouks? Als ik zie hoe snel jij reageerd op haar vraag ik em af of je wel écht heb gelezen wat ze schijft?

Anoniem

Mpepers schreef:
Runningkawa: Precies.

[***]: je spreekt jezelf echt enorm tegen en je bent ook niet éerlijk. Ik heb je een heleboel dingen zien roepen in dit topic en als je er op aangesproken wordt probeer je je eronderuit te praten. Jammer. Sta dan ook ergens voor.

Wijs eens aan waar ik mezelf tegenspreek dan? Ik durf te wedden dat ik mezelf niet tegen heb gesproken, mijn opvatting blijft gewoon dezelfde. Ik kan er niets aan doen dat mensen tussen mijn woorden door er van alles bij gaan proeven, dat is geen "er onderuit praten", dat is "erop wijzen dat je dat niet hebt gezegd".

_JL_

ik ken het 'zij is dun dus moet zwijgen'-effect goed genoeg...
mijn zus wil geen hulp van mij, ze wil alles op haar eentje doen,
ook al staat het vast dat het niet lukt zo...

waarom zoveel vermagerd, tja... de schrikreactie toen ik na een jaar eens op de weegschaal stond heeft tamelijk veel impact gehad Bloos
heb altijd veel meer ondergwicht gehad, en dat 'dikke' lichaam stoorde mij gewoon...
nu ben ik weer happy, maar vooral GEZOND en energieker...

nouks, als ik je snap bedoel je gewoon dat mensen dat als verklaring geven voor hun dik zijn als ze tegen jou beginnen...

Anoniem

Nouks schreef:
Eindelijk, iemand die het snapt.

Daar word ik dus zo zenuwachtig, 10 van de 10 te dikke mensen die beweren dat ze er niets aan kunnen doen.
Daarmee zeg ik dus niet dat iedereen met een beetje overgewicht al-tijd minstens 20 kilo kan afvallen, maar je kunt op z'n minst je best doen om zo gezond mogelijk te leven, in plaats van je erbij neer te leggen dat het toch niet kan of lukt of wil, zonder dat je er verder een medische oorzaak voor hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:52

RK: 10 van de 10 te dikke mensen die daar tegen mij over beginnen (over afvallen etc) die beweren inderdáád er niets aan te kunnen doen.

Daarmee maak ik daarvan nog geen algemeen geldend percentage. Daarvoor zijn veel grotere onderzoeksgroepen noodzakelijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:53

En het is niet aan jou te oordelen of mensen zich er bij neer leggen of niet, want dat weet je helemaal niet!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 12:54

Het is gewoon simpelweg moeilijk om voorstelling te maken hoe het voelt om dik te zijn. Je kan er iets bij voorstellen maar dat komt nooit dicht bij de werkelijke gedachten. En dan praten mensen gewoon makkelijker

Is hetzelfde met voorstellen van te dun, ziek, noem maar op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:54

_JL_ schreef:
[***], als ik je snap bedoel je gewoon dat mensen dat als verklaring geven voor hun dik zijn als ze tegen jou beginnen...

Juustem, mijn ERVARING is dat die mensen met wie IK het er wel eens over heb gehad stuk voor stuk beweren "jamaar ik kan er niets aan doen" terwijl ze geen reden hebben waarom ze er niks aan kunnen doen. Dat maakt het nog geen algemeen geldend percentage.

Overigens, JL, je "kent het maar al te goed", maar bij mij komt er ook nog eens bij dat ik mijns inziens wel degelijk recht van spreken heb, maar ik kan me zo voorstellen dat je die post misschien gemist hebt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:54

suleilitha schreef:
En het is niet aan jou te oordelen of mensen zich er bij neer leggen of niet, want dat weet je helemaal niet!

Als ze dat letterlijk tegen mij zeggen, dan kan ik dat aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:55

katiavl schreef:
Het is gewoon simpelweg moeilijk om voorstelling te maken hoe het voelt om dik te zijn. Je kan er iets bij voorstellen maar dat komt nooit dicht bij de werkelijke gedachten. En dan praten mensen gewoon makkelijker

Is hetzelfde met voorstellen van te dun, ziek, noem maar op

Nogmaals: het is niet zo dat ik totaal geen reden tot oordelen heb omdat ik niet weet hoe het is. Maar als je gelezen had, had je dat geweten.