Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:42

jaantsje schreef:
Mij werd verteld dat de boer het wel degenlijk aan particulieren mag verkopen.
Tenminste in Nederland.

Klopt, alleen moet het product dat hij verkoopt voldoen aan de eisen van de voedsel en warenwet. Melk mag bijvoorbeeld in zo'n melkautomaat worden verkocht, vlees mag best in een eigen winkel aan huis worden aangeboden. Zolang je je maar aan de regeltjes houdt, en dat maakt dat het al snel niet meer rendabel is.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:42

Elessar schreef:
A_lette schreef:
Ik heb zojuist gehoord dat er in Friesland bij Frieslandfoods een knokploeg is opkomen dagen om de boeren te verjagen.
GOED BEZIG FRIESLANDFOODS! Not... Ik vind dit echt niet kunnen. Ja de boeren hebben een blokkade en hebben schema's om die blokkade zo te houden, maar om er nou een knokploeg op af te sturen...

Klok en klepel

Er zijn boeren op pad geweest die boos waren omdat hun melk door de DDB-acties niet op werd gehaald, om te praten met de actievoerders. Hier en daar zijn de gemoederen hoog opgelopen, helemaal omdat de actievoerders bier gingen zuipen, gingen barbequeën, kortom er een feestje van gingen maken, wat uiteraard tegen het verkeerde been was. Hier en daar zijn bij het oplopen der gemoederen wel klappen gevallen, naar het schijnt.

Vanaf een uur of half 12 gisteravond is het melkvervoer weer vrijgegeven, en is er met man en macht gewerkt om de boel weer in het gareel te krijgen.

jaantsje schreef:
Nou ik heb mijn licht eens opgestoken bij een boer en die zei dat de prijs van melk helemaal niet zo gek is. Op dit moment 33 euro cent wat een redelijke prijs was.

Klopt, dat hoor je veel meer. Er staan 2 kampen lijnrecht tegenover elkaar, boeren die graag actie willen voeren, en boeren die hier absoluut niets van willen weten, en de gevoerde acties verafschuwen. Vooralsnog lijkt het enige wat de DDB bereikt heeft het zaaien van onderlinge haat tussen boeren, al proberen ze dat nu op de fabrieken af te schuiven.

Nog wat feitjes: Bij de Friesland Foods fabrieken stonden boeren met een contract bij DOC of Noorderlandmelk te protesteren, terwijl ze daar gewoon niks hebben te zoeken. Een (groot) aantal van hen is zelfs begin dit jaar vrijwillig opgestapt bij Friesland Foods.

DDB is géén melkfabriek, maar een soort vakbond voor melkveehouders.

Afgod Ja Ik ben dit helemaal met je eens.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:43

Het is wat de stakingen. Maar lost het wat op ?? Misschien is het beter om te gaan praten. Mijn man is ook boer, maar vind het wel doodzonde om de melk te laten lopen. Het lijkt me beter dat zo langzamerhand heel nederland eens gaat staken. In Den Haag zijn ze een beetje van de ratten besnuffeld. Overal over vergaderen, maar wat doen ze nu echt. Rijke nederlanders worden rijker en arme nederlanders worden armer. Alles, maar dan ook alles word duurder. Voor iedereen. Huizen,kleding,schoenen etc. en dat komt heus niet omdat het produceren daarvan duurder is. Nee de mensen willen steeds meer verdienen. Kijk maar om je heen. Wie rijd er nu nog niet in een (behoorlijke) nieuwe auto. Merkkleding, en al helemaal niet praten over de paardenhouders. Kijk maar eens om je heen. Wie heeft het mooiste nieuwe setje (?). Maar goed we raken een beetje of topic. Het is goed dat er aandacht word gevraagd voor datgene wat uit de hand dreigt te lopen en dat is in dit geval de melkprijs.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:45

suffie schreef:
ik geloof eerlijk niet dat elke boer negatief staat, dan zouden er geen boerderijen meer zijn quote van iemand Knipoog

Er zijn boeren genoeg die leven van de 2e tak, bijv. de baan van hun vrouw, omdat ze zelf net rondkomen met het afbetalen van de leningen en rekeningen. Boeren zijn heel rijk, hebben een geweldige baan, die ze vaak zelf kunnen indelen. Maar als een boer alles verkoopt blijft er na het aflossen van de schulden echt niet veel meer over en dan zullen we het maar niet hebben over de ouders die het bedrijf hebben overgedaan aan hun zoon of dochter Clown
Ik ben nog elke dag blij dat mijn man boer is. Het is geweldig om buitenaf te wonen, elke dag "vrij" thuiskomen, dieren verzorgen, jong leven en om 1e kwaliteit melk te produceren wat wij al ruim 20 jaar doen. Vergeet niet dat bijna alle boerderijen familiebedrijven zijn en zijn overgaan van de ouders op de kinderen. Zomaar boer worden kan tegenwoordig helemaal niet meer. Mijn man maakte vanmiddag nog een mooie opmerking: als een boer een nieuwe auto koopt, dan zegt men poehpoeh, die boert goed. Maar als hij in een oude auto rondrijdt en een paar duizend liter melkquotum koopt of een paar ha grond, dan ziet niemand er in de buitenwereld iets van en dan lijkt het net of die boer het slecht heeft, omdat er aan de buitenkant niets veranderd.

Maar niet elke boer leeft van een 2de tak Lachen

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:46

A_lette schreef:
ikjuh schreef:

Als dit al zo is lijkt mij niet dat dit vanuit FF zelf gaat, het zijn eerder boze boeren (aangesloten bij FF) bij wie de melk niet opgehaald kan worden...
Bovendien vind ik ook niet dat de DDB nou zo goed bezig is... In gerkesklooster zaten ze met zijn allen met bier en bbq's voor de melkfabriek... Lips are sealed

Ik heb het ook alleen maar gehoord Knipoog
Het ging er om dat de boeren moesten maken dat ze vertrokken 'anders zullen ze het nog wel merken'
Ben zelf bang dat dit gedoe nog bij lange na niet voorbij is. En dan? De boeren laten alles weglopen en krijgen geen geld, de winkels krijgen geen melk. En bij wie ligt dan de schuld? Ja bij álle boeren. Terwijl niet elke boer is aangesloten bij de DDB. En alle boeren zitten straks wel in de problemen omdat zij al die melk niet kunnen leveren. En niet de huidige prijs, maar dat voelen ze straks in de boeken. Ben bang dat er nog meer boeren gaan stoppen als het zo doorgaat.

Het was ook niet als aanval bedoeld hoor Knipoog .
Ik snap ook niet helemaal wat de DDB hiermee denkt te bereiken... Als er straks echt geen melk meer te krijgen is in de winkels zijn uiteindelijk de consumenten 'de dupe' en van wie moet je je geld nou uiteindelijk hebben? Juist ja, de consumenten...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:50

Elessar schreef:
A_lette schreef:
Ik heb zojuist gehoord dat er in Friesland bij Frieslandfoods een knokploeg is opkomen dagen om de boeren te verjagen.
GOED BEZIG FRIESLANDFOODS! Not... Ik vind dit echt niet kunnen. Ja de boeren hebben een blokkade en hebben schema's om die blokkade zo te houden, maar om er nou een knokploeg op af te sturen...

Klok en klepel

Er zijn boeren op pad geweest die boos waren omdat hun melk door de DDB-acties niet op werd gehaald, om te praten met de actievoerders. Hier en daar zijn de gemoederen hoog opgelopen, helemaal omdat de actievoerders bier gingen zuipen, gingen barbequeën, kortom er een feestje van gingen maken, wat uiteraard tegen het verkeerde been was. Hier en daar zijn bij het oplopen der gemoederen wel klappen gevallen, naar het schijnt.

Vanaf een uur of half 12 gisteravond is het melkvervoer weer vrijgegeven, en is er met man en macht gewerkt om de boel weer in het gareel te krijgen.

Kijk dan snap ik er nu weer wat meer van Lachen Het is natuurlijk niet terecht dat er een feest van wordt gemaakt. Staken is staken en geen feest. Vooral niet als er onnodig melk wordt geweggegooid.

Het vreemde vind ik wel dat er eigenlijk vrij weinig over de stakingen te vinden is in de kranten/internet.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:51

Het klopt inderdaad dat de prijzen die voor de melk gegeven worden lager zijn geweest. Maar dat betekend niet dat er nu een redelijke prijs wordt gegeven. Ik vind het op zich wel terecht dat de boeren nu wel eens meer willen, maar om dat nou op deze manier te doen..

Elessar schreef:
Nog wat feitjes: Bij de Friesland Foods fabrieken stonden boeren met een contract bij DOC of Noorderlandmelk te protesteren, terwijl ze daar gewoon niks hebben te zoeken. Een (groot) aantal van hen is zelfs begin dit jaar vrijwillig opgestapt bij Friesland Foods.

Dát vidn ik dus écht banketstaaf he..

Ik denk ook dat dit alleen maar voor verschrikkelijk veel verdeeldheid zorgt tussen de boeren. Dat zie je nu dus al bij de blokkages.
Op de site van DDB stodn trouwens dat de aanvoerders van de knokploegen een aantal hoge personen binnen FF zijn, maar wat je daar nou van moet geloven Verward

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:52

Schijnbaar is het niet interessant genoeg..

Ik weet niet wat ik moet geloven, dr wordt zo veel geschreven, gezegd en gedaan...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:53

ikjuh schreef:
Het was ook niet als aanval bedoeld hoor Knipoog .
Ik snap ook niet helemaal wat de DDB hiermee denkt te bereiken... Als er straks echt geen melk meer te krijgen is in de winkels zijn uiteindelijk de consumenten 'de dupe' en van wie moet je je geld nou uiteindelijk hebben? Juist ja, de consumenten...

No problem Knipoog

Klein detail: Het grootste gedeelte van de melk is een exportproduct.
En een groot deel van de melk komt weer uit het buitenland. Nog een reden waarom de stakingen weinig zin hebben. De melk van Nederlandse bodem wordt dus doorverkocht. Hoe denken de boeren dan die prijs omhoog te krijgen?

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:54

In meer landen wordt gestaakt hé...
Maar nee, ik denk dat het op zich weinig uithaalt. Je krijgt de aandacht, maar als je echt wat wilt bereiken, ga dan langs de distributiecentra's van de albert heijn of zo. Want ze wilden zorgen dat er geen melk meer in de schappen ligt, dat was hun doel. Als je dan bedenkt dat er 1% van de melkaanvoer minder was bij Friesland.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:57

peelemeisje schreef:
In meer landen wordt gestaakt hé...
Maar nee, ik denk dat het op zich weinig uithaalt. Je krijgt de aandacht, maar als je echt wat wilt bereiken, ga dan langs de distributiecentra's van de albert heijn of zo. Want ze wilden zorgen dat er geen melk meer in de schappen ligt, dat was hun doel. Als je dan bedenkt dat er 1% van de melkaanvoer minder was bij Friesland.

Ik denk dat als een land melk wil krijgen (geen idee via waar de melk weer in Nederland komt trouwens!) dat er dan wel melk binnenkomt. In het oostblok zijn er bijvoorbeeld geen landen die staken. Haal je de melk toch daar vandaan?

(Ja wel banketstaaf voor de boeren maarja)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:59

Weet ik niet. Ik denk niet dat die melk voldoet aan de kwaliteitseisen die gelden, tenminste, wat ik weet van Kroatië is dat de kwaliteit van de melk daar veel slechter is.
Maar melk wordt goed verhandeld. Op zich wel jammer, maar dat is nou die wereldmarkt, en daar hebben wij ook goed van geprofiteerd toen het in Australië erg droog was. Het zij zo.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:00

Veel belgen staken toch ook niet

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:02

Ik vraag me af hoeveel Nederlandse boeren 'staken'.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:05

hier mag de melk niet aan huis zo uit de tank verkocht worden!

De staking is hier dus behoorlijk omvangrijk. Meer dan 50% van de boeren uit het Emsland leveren geen melk. Morgen verwachten ze de eerste lege schappen in de supermarkten.
Vanavond zijn er besprekingen. Of die wat opleveren is nog de vraag maar goed.

De boeren hier hebben in de loop van de jaren allemaal al een "neven" inkomstenbron gezocht.
De boerenbedrijven gaan veelal van vader op zoon, en koeien zijn niet lonend meer.
En ik zie hier geen boeren mensen die rijk worden van de koeien.
Van mij mogen ze een paar cent meer voor de melk hoor!!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:07

peelemeisje schreef:
Ik vraag me af hoeveel Nederlandse boeren 'staken'.

Gedwongen de melk in de put laten lopen? Volgens mij zijn er geen cijfers bekend. Iemand een idee hoeveel boeren er aangesloten zijn bij de DDB?

LTO steunt deze acties trouwens niet, terwijl dit wel de overkoepelende organisatie is. Vandaar dat ik eigenlijk vermoed dat deze staking ten eerste: geen kans van slagen heeft, ten tweede: slecht georganisteerd is. Iedereen heeft recht van staken, maar dit zorgt voor een opstand van boeren tégen boeren. Ja je bent elkaars concurrent, maar dit slaat gewoon alles.

EDIT: http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fu ... chiveDay=4 Uitzending NOVA.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:14

katiavl schreef:
suffie schreef:
ik geloof eerlijk niet dat elke boer negatief staat, dan zouden er geen boerderijen meer zijn quote van iemand Knipoog

Er zijn boeren genoeg die leven van de 2e tak, bijv. de baan van hun vrouw, omdat ze zelf net rondkomen met het afbetalen van de leningen en rekeningen.

Maar niet elke boer leeft van een 2de tak Lachen

Dat schreef ik ook niet Knipoog Ben wel even voor je aan het tellen geweest. Wij wonen in een aardige melkvee-buurt. Er zijn hier in ons buurtschap 18 melkveehouders, waarvan er 16 zijn die er een 2e tak bij hebben, of de man of de vrouw. Dan heb ik de varkenshouders en kippenhouders nog niet eens meegerekend. De 1e 10-15 jaar zijn voor een startende boer erop of eronder, dus blijkbaar is die 2e tak toch nodig vandaag de dag.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:17

Ik was dus ook wel eens benieuwd naar het ledenaantal van de DDB, maar dat kan ik zo niet vinden op de site. (die ik overigens vrij onprofessioneel vind want hij is nog niet eens af)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:20

Tja, de DDB. Ik heb het wel ergens gelezen, de afgelopen dagen, waar weet ik niet meer precies.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:25

Citaat:
Tot zondag 10.00 uur hebben in totaal circa 350 van de in totaal 9.400 melkveehouders aangegeven dat zij de melk uit protest een keer of vaker niet willen leveren.

Bron: http://www.frieslandfoods.com/nl/friesl ... 6fa&iid=93

Nou dat is dus een behoorlijk klein aantal...

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:51

imd schreef:
Ik denk ook dat dit alleen maar voor verschrikkelijk veel verdeeldheid zorgt tussen de boeren. Dat zie je nu dus al bij de blokkages.
Op de site van DDB stodn trouwens dat de aanvoerders van de knokploegen een aantal hoge personen binnen FF zijn, maar wat je daar nou van moet geloven Verward

Volgensmij is daar niks van waar hoor. Ze hebben wel iets gezegt van dat ze moeten oprotten maar knokploegen. Verward Het is iig niet tot knokken gekomen.
Gister zijn er wel mensen van FF (waaronder mn vader Tong uitsteken ) langs de geblokkeerde melkfabrieken gegaan om te praten met die boeren (dat was trouwens niet de groep die zeiden van oprotten hoor Knipoog ).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:22

Nou, ik geloof wel dat het erg hoog is opgelopen en dat er misschien wat handgemeen is geweest, maar knokploegen, nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:28

Ik heb net uit betrouwbare bron vernomen dat er geen sprake was van knokploegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 05:52

WesseLady schreef:
faye schreef:
Misschien is de marge van de tussenhandel ook minimaal? De fabriek heeft een heleboel vaste lasten die altijd doorgaan, dus dat is wel een simpel geredeneerd. En gezien de huidige economie is het wel naief om te veronderstellen dat de consument meer wil gaan betalen voor melk. Ik denk dat de lang houdbare produkten dan populairder worden, en die kunnen gewoon geïmporteerd worden.

Er kan zoveel geimporteerd worden, maar de vraag is of je dat wilt. Imo verschuif je het probleem dan alleen maar. Hier in NL zijn de eisen op voedselveiligheid en dierwelzijn behoorlijk streng. In landen waar de melk goedkoper is, moet daarop worden bezuinigd. Het moet toch ergens vandaan komen. Maar dat zien wij hier in NL niet, hoe de koeien in argentinie of waar dan ook erbij lopen. Dat vind ik dan weer simpel geredeneerd. Het produceren van veilige en eerlijke melk heeft nou eenmaal een bepaalde kostprijs. Het is hypocriet om daar alsmaar op te willen bezuinigen.

Het is nogal hypocriet om te denken dat "vervuilde"produkten hier verkocht mogen worden. Daarbij, in de fabriek wordt er ook genoeg troep toegevoegd, dus ik zie niet zoveel verschil nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 05:57

Over die tweede tak, Hoeveel gezinnen kunnen überhaupt nog van 1 inkomen rondkomen? Dat is helemaal niet specifiek iets voor de boeren. Ze betalen wel een stuk lagere woz waarde over hun huis bijvoorbeeld. Dus er zitten ook voordelen aan ten opzichte van de gewone burger.