Ninx schreef:Wil je hiermee zeggen dat je dit als goed nieuws beschouwd?
Nee, het is een noodkreet, die volgens mij niet gezien kan worden als wat voor goed nieuws dan ook. Maar het zegt wel wat over de materie. Zwart-wit denken is heel erg gemakkelijk.
Mee eens, er is niemand gebaat bij holle woorden... geef ze vooral zoveel mogelijk inhoud en bedenk alternatieven.Als iedereen collectief op zou houden met vlees eten, dan staat de hele wereld letterlijk op zijn kop, evenzo als wanneer de hele wereld wél vlees zou gaan eten (er zijn erg veel vegetariërs op deze planeet). Dit is geen knop die je zo maar kan omzetten.
Ook daar heb je gelijk in. Gelukkig zeg ik, en ook de andere vegetariërs in dit topic niet dat iedereen dat collectief zou moeten doen. Ik beoog mensen te doordringen van het belang van 'matigheid'. Toch gaan steeds meer mensen vlees eten, zoals in China. Zodra ergens de economie aantrekt wordt er direct meer vlees geconsumeerd.Ja, het paard is een "edel" dier, maar ik zie persoonlijk niet waarom paardenvlees erger is dan koeienvlees, schapenvlees of varkensvlees. Maar sommigen op deze wereld maken haast het een religieus iets, als een soort van tegenhanger van kosher en halal vlees. Amerikanen zijn daar wereldleider in.
Daarin zie ik ook geen verschil, het ene dier doet niet onder voor het ander. De manier waarop het dier leeft en vervolgens aan zijn einde komt is waar mijn zorg ligt.Er is een duidelijk verschil tussen een sadist en een vleeseters. Vleeseters zijn niet per definitie sadisten. Ik ken geen mensen die een kick krijgen van het nuttigen van dode dieren, men vindt het gewoon lekker en dat is iets heel anders. Vroeger was het doden van dieren (de jacht) een doodnormaal ritueel, nodig voor de overleving. Wat ik wel jammer vind is dat er steeds meer struisvogels zitten onder de vleeseters. Wie vlees eet, zal ook moeten accepteren dat daar doden bij vallen. You can't make an omelette without breaking eggs.
Helemaal mee eens. Ondanks mijn eigen houding en gevoel ten opzichte van het nuttigen van vlees, is dit niet iets dat ik regelrecht op iedere vleeseter projecteer. Wanneer jij je stoort aan deze 'struisvogels' en meer bewustzijn zou willen kweken hebben we hetzelfde doel.De opmerking over het feit dat de frikandellen extra lekker zijn met paardevlees, zijn misschien smakeloos, maar ook een directe reactie over het drama dat er over vlees eten gemaakt wordt. De ene provocatie lokt de ander uit. Iemand voor slecht uitmaken omdat hij of zij vlees eet getuigt namelijk ook niet van smaak.
Iemand die wel vlees eet is niet 'slecht'. Iemand die met mate vlees eet, en dan biologisch vlees aanschaft vind ik echter wel zeer verstandig. Voor het dier, voor de boer, maar ook zeker voor de eigen gezondheid.... ook belangrijk nietwaar? Ik zal dan ook nooit iemand 'slecht' willen noemen, willens en wetens mensen beledigen met zorgvuldig gekozen banketstaaf oneliners vind ik dan wel weer naar.En ja, hoe de wereld werkt? Toen de moeder van mijn eerste pony zo'n 30 jaar geleden dood ging in Wales, werd de pony geslacht en aan de honden gevoerd. Respectloos? Weet ik niet. Als de pony dood is, merkt ze niks meer van dat opeten. Hooguit de eters zelf merken iets daarvan, hoewel ik niet het gevoel heb dat die honden er zo mee zaten dat ze die merrie opaten. Natuurlijk had die boer de merrie ook kunnen begraven, dan was ze opgegeten door de wormen en andere organismen. Maar nog steeds zou ze op de een of andere manier verteerd worden. Het leven is een kringloop, daar ontkom je niet aan.
Ik lees niets dat mij tegen de borst stuit. Ik heb veel op de boerderij gewerkt en ben wel wat gewend. Zo heb ik net twee lammeren dood in de stal gevonden omdat de moeder geen melk geeft en ons fles-voeren niet heeft mogen baten. Heel triest, maar wanneer een hond er dan idd nog iets aan heeft.... geen 'total loss'. Dieren vreten elkaar op, jep, dat is een eerste levensbehoefte. Zoals de mens ook een dier is, en altijd exact hetzelfde heeft gedaan. Dit is echter een totaal anders beeld dan wat we in onze huidige maatschappij zien.Verbieden van slachterijen is dus mijns inziens onmogelijk, dan kan je voor mijn part ook crematoria en begraafplaatsen gaan verbieden. Of er betere wetgeving moet komen hoe ze gedood worden is een heel andere zaak. Maar daarin zullen we ons moeten laten leiden door feiten en niet door emoties. Want het is meestal juist de emotionele kant die erg weinig bijdraagt aan de discussie..