Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

line_king

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:44

Urielle schreef:
*bedenkt wat schommelen was*
tauteren! dat was het!

Nog beter; de wipplank: de biezebijze Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:45

Mien god... wat is een biezebijze? Bloos!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:45

katiavl schreef:
Zijn er ook zoveel herhalingen op tv in nederland?

Ik wou net hetzelfde vragen... De kampioenen, Kapitein Zeppos, Friends, Simpsons... Echt alles wordt hier herhaald.

Maar ik vraag me ook wel af of jullie ook echte kwaliteitsvolle series hebben zoals wij op Een, zoals Katarakt, De Parelvissers en zo...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:46

En sinterklaas komt in Nederland op 5december! (bij ons op 6december..)

Nieuwjaarsbrieven worden overal in België geschreven, voor de grootouders, meter en peter, papa en mama. Vaak wel maar totdat de kinderen 12 zijn, omdat de brieven meestal op school geschreven worden en dit in het middelbaar niet meer gedaan wordt. Bij de familie van mijn vriend doen ook de oudere kinderen dat nog.. De oudste is nu 16 en leest nog elk jaar haar brief voor. Erg leuk, een zelfgemaakte brief, zelfgemaakte tekst met heel wat persoonlijke wensen.

Nieuwjaarszingen is wel iets redelijk streekgebonden. Hier in de buurt (limburgse kempen, grenzend aan antwerpen en vlaams brabant) gaan alle kinderen met oudjaar de straat op en gaan ze elk huis af. Aan elke deur wordt dan een nieuwjaarsliedje gezongen en de kinderen krijgen dan overal snoepjes of een cent. De 'jeugd' (20-25) gaan ook nog redelijk vaak nieuwjaarszingen, bij familie en kennissen, en krijgen dan overal een drankje aangeboden (jenever of iets dergelijks). Doen ze dat in Nederland???

Vb liedjes:
"oud jaar, nieuw jaar, twee koeken is een paar, ik wens u een zalig en een gelukkig nieuwjaar"
"nieuwejaarke zoete, een varken heeft vier voeten, vier voeten een ne staart, is dat nu geen snoepke waart?"

In een lichte dialecte vorm:
"Nieuwejaarke zoete, ‘k heb kouw voete, laat me nie te lang staan, ‘k moet nog op den ander gaan"
"Nieuwejaarke zoete, Ons varken heeft vier voete, Vier voeten en ne stet ‘k zen een menneke van de met"

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:46

Urielle schreef:

Dat ken ik ook niet hoor Sigaar

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:47

katiavl schreef:
Zijn er ook zoveel herhalingen op tv in nederland?

Yep, dat is universeel

En veel series worden zowel op de nederlandse als op de belgische commerciele zenders uitgezonden en andere programma`s hebben een nederlandse en een belgische versie.
De belgische versies zijn meestal meer ingetogen, voor meer kijkplezier zap je beter naar de hollandse versies.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:47

Urielle schreef:

De wipplank dus!
Dat staat naast de afrijzer (glijbaan) en schommel (ja, dat is gewoon schommel ja Lachen ) Hyper!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:48

tantjeuh, nieuwjaarszingen is in Nederland driekoningen. Net na de feestdagen gaan ze aan de deur zingen voor snoep en tegenwoordig helaas ook geld. (bij mijn moeder aan de deur zeggen ze over snoep wel eens; krijg ik er maar eentje? )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:49

line_king schreef:
Urielle schreef:

De wipplank dus!
Dat staat naast de afrijzer (glijbaan) en schommel (ja, dat is gewoon schommel ja Lachen ) Hyper!

Ah, wij noemen dat 'de wip'

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:49

3 koningen kennen wij ook hoor; alleen ist een beetje in onbruik aan het geraken door de opkomende rage van Halloween (vuile Amerikaanse commercie!)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:50

FitzChivalry schreef:
ROFL haha.. heb dit topic doorgelezen.. moest echt heel erg lachen..

Ik ben zelf al puber van antwerpen naar zeeuws vlaanderen verhuisd..
dat is niet zonder communicatiestoornissen gegaan...

grappigste antwerpse uitdrukking vind ik toch "een elektrieken gasvuur"

ging zo eens een presspot kopen bij de blokker... die man deed alsof ik chinees sprak.. bleek een snelkook pan te zijn..
gelukkig heb ik het nu niet meer...

Heb eens een vriendje in ertvelde gehad.. is denk ik het raarst dialect dat ik ooit gehoord heb..

tooipe : samen...

Waar woon je dan nu? Ik heb ook in Zeeuws Vlaanderen gewoond, ben rasechte Hagenees maar ik versta het taaltje nog steeds perfect. Ik spreek het zelfs nog, inclusief Belgs.
Belgen spreken alles letterlijk uit, hebben hun eigen woordjes zoals klappen. Het geinige is ook dat wanneer er een belgse serie op tv is, dat ze niet alles vertalen. Het stomste wat ik ooit meegemaakt heb was dat ik in de bus stapte van Bresjes naar Oostburg. Ik vroeg hoeveel zones het was en die vrouw kon gewoon niet tellen. Zat maar op de strippenkaart: 6, 7, 8, 9 enz. ROFL

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:50

Tieneke schreef:
Ik heb familie in Gent. Die zeggen altijd " 'k Peins da'k na de harage ha!" Waaaaattt??? Haha!

Zo heb ik ergens ooit iets gelezen van een grootmoeder die met de kleinkinderen naar de kust ging. In Genk uit de automaat treinkaartje gehaald enkel richting en naar Knokke.
Toen ze in Knokke aan het loket betaalde, merktte ze echter dat daar minder moest betalen dan op de terugreis.
loketbediende: "Sorry, dat is de fout van Henk."
Oma: "Nou ik weet niet als het Henk was, ik heb aan een automaat betaald."
loketbediende: "'Jamaar het is de fout van Henk."
Oma: "De loketten waren gesloten dus ik heb aan een automaat betaald."
loketbediende: "Jamaar toch is de fout van Henk"
Oma: "Maar ik zeg u dat ik Henk helemaal niet gezien heb!"

Kleinkinderen moesten oma even wegtrekken en vertellen dat de goede man het over 'Genk' had Ach gut Huilen van het lachen _o-

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:51

Heb 8 maanden in Belgie gewoont (omgeving Gent) Maar mis het soms wel.. Daar leven ze fijner. Hier in nederland is er zo veel gehaast en gestress, werken, eten en slapen. In Belgie zijn ze stukken relaxeder.Ze genieten veel meer van hun leven..
Maar dat is in de meeste andere landen meer als in NL..

Verder heb ik daar in de uitgaans leven nog nooit een vechtpartij gezien. Hier zie ik vaak vechtpartijen.. En de jeugd daar vind ik meer respect hebben voor andere mensen en spullen..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:51

line_king schreef:
Urielle schreef:

De wipplank dus!

Een schommel is bij ons een "suur" Haha! Glijbaan is een "schuifaf" (waar zelfs een programma naar genoemd is!). Wipplank is gewoon een "wip"'

Nu we toch over speeltuindingen bezig zijn.. De 'vliegende hollander', wordt die in heel Belgie zo genoemd? En in Nederland??

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:55

De vliegende hollander ken ik als die geest in SpongeBob en als in een dat nieuwe ding in de Efteling.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:56

ooooh ooh, as dat zo'n grote bank die heen en weer gaat; waar er 2 aan de uiteinden moeten rechtstaan en de rest int midden zit?

ik was die naam vergeten eigenlijk; maar dat is leueueueuek!!

In Gent wordt de G en H idd nogal veel dooreen gehaspeld; ik probeer er op te letten niet te WestVlaams te klinken, maar tbekt gewoon vlotter met een H soms..
(maar ik ga wel naar de Garage, de harage is erover Lachen )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:57

Voor die mensen dus niet, die zijn echt doorgeschoten in hun uitspraak. En ze hebben het altijd over 'peinzen' = denken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:58

line_king schreef:
ooooh ooh, as dat zo'n grote bank die heen en weer gaat; waar er 2 aan de uiteinden moeten rechtstaan en de rest int midden zit?

ik was die naam vergeten eigenlijk; maar dat is leueueueuek!!

Haha! Dat is 'm!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:59

Ja uitgaan is daar een stuk beterder dan hierow. Ik was een keer in Sluis uit gegaan omdat ik daar wel eens kwam. Er werd iemand vervelend en die werd even de deur gewezen. Als ik de kans zou krijgen zou ik er zo weer wonen maar ben gewoon veel te verstadst. Zou het missen hier, elke 8 minuten een tram. En ik heb een te grote "bakkes". Maar de ruimte die je in België hebt, die vind je hier niet.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:02

Tieneke schreef:
Voor die mensen dus niet, die zijn echt doorgeschoten in hun uitspraak. En ze hebben het altijd over 'peinzen' = denken.

Hier is "peizen" zonder die n...
Kpeis dak morgent de barrechoc van mijnen otto ne keer ga vervange...

barrechoc = bumper Lachen

Aan autos hangen nog meer leuke vlaamse woordjes trouwens: vis platinees, ambraiage, freins, kilometrique, carosserie en zooooveel meer Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:06

Oh ja, juist Clown en dan zeggen zij dus "van mijnen otto ne keer ha vervange..."

En dat barrechoc komt dan van het Franse pare choque neem ik aan? Haha! Clown

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:14

Nerwen schreef:
Biepje: paaseieren (en de paashaas) kennen we hier.
En de paasklokken? Waar ik opgroeide (Belg. kempen) zijn het nl de klokken die de paaseieren brengen, niet de paashaas.

Verder worden de nederlandse werknemers veel meer in de watten gelegd. In Belgie is een baas een baas en wordt er niet om elk akkefietje vergaderd. Als nieuwkomer wordt je in belgie ook meer in het diepe gesmeten terwijl in NL je beter bij het handje gehouden wordt.

En nederland is imo veel mooier om te zien dan vlaanderen en dat de paardencultuur in nederland beter is geloof ik ook meteen. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het soms wel overdreven vind hoe over echt alles gediscussieerd moet worden, soms ben ik toch meer voor de meer 'leven en laten leven' belgische cultuur

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:16

tantjeuh schreef:
Een schommel is bij ons een "suur" Haha! Glijbaan is een "schuifaf" (waar zelfs een programma naar genoemd is!). Wipplank is gewoon een "wip"'

Bij ons is het ook een suur en een schuifaf alleen is een wipplank hier een kwinkkwank

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:20

Ik ken de glijbaan toch als "schuifaf"
En ik moet erg wennen aan het de zin "ik zie U graag" als je van iemand houdt.

Als ze in Belgie hun straatje gaan vegen, gaan ze keren. Ik keer als ik met de auto een verkeerde weg heb ingeslagen.
Als iemand in Vlaanderen gaat lopen, betekend dat hardlopen/rennen.
Ik heb vroeger weleens een aanvaring gehad met een vlaamse leraar die iedere keer riep: niet lopen. Stonden we stil, werd hij kwaad?

En in het Nederlands is een dampkap een wasemkap.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:28

Ik weet in ieder geval wél een duidelijk verschil tussen de Nederlandse en Belgische (snel)wegen. De Nederlandse zijn stukken beter! Als je bij Belgie dan de grens overgaat is het meteen hobbel-de-bobbel. Echt slecht onderhouden, maargoed...ze betalen ook minder belasting!

Omdat er in België minder regels zijn wat betreft bouwen van huizen ziet het er ook vaak wat rommeliger uit. Was pas in Mechelen en Antwerpen en toen viel het me weer op. In Nederland moet je je voliere/tuinhuisje nog laten keuren door een schoonheidscommissie.

Vind Belgen (Vlamingen) wel altijd hele prettige mensen, ook erg beleefd (heb in de horeca gewerkt en kreeg regelmatig Belgische toeristen te eten). Het Vlaamse accent vind ik soms zelfs vertederend...het klinkt veel zachter en ze hebben allemaal van die grappige woorden. De algemene vooroordelen zijn geloof ik wel dat Belgen dom zijn (volgens Nederlanders) en Nederlanders zuinig (volgens Belgen).

Had een paar maanden geleden een hoorcollege van een Amerikaanse docent en die snapte een Belgenmop niet (het ging over beeldvorming). We legden hem uit dat Nederlanders altijd voor de grap zeggen dat Belgen dom zijn...maar hij snapte het nog steeds niet. Hij zei: "Maar waarom dan?"
Was wel erg grappig. Er was natuurlijk ook geen echte reden voor...