God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spettic

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:30

Sim0ne schreef:
spettic schreef:
Sim0ne, ja dat klopt maar de duivel is niet geschapen. Hij heeft de keus( ja daar heb je het weer) gemaakt om ongehoorzaam te zijn

Hij is toch een keer ontstaan? Hij moet toch ergens vandaan komen.

God heeft de engelen ook geschapen, niet de duivel.
Er was een engel die ongehoorzaam was, hij wilde boven God staan in de hemel.
God heeft hem daarvoor uit de hemel verbannen.
Hij mocht geen engel meer zijn.
Deze afgevallen engel had ook aanhang, als ik me niet vergist gaat dat om duizenden engelen.
Ze zijn allemaal verbannen.
Zo zijn er dus duivels gekomen.
Maar ze zijn NIET geschapen maar door hun keuze uit de hemel gegooid.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:32

Ik heb de discussie een beetje gevolgd en ik vind het heel frappant dat als mensen de theorie van Darwin aanhangen alles onderbouwd moeten hebben terwijl die bij een (christelijk) geloof totaal niet aan de orde is.
Meten met 2 maten heet dit volgens mij.
Ik ga zelf voor Darwin, die is tot nu toe het meest onderbouwd.
Ik denk dat religie een kapstok is voor dingen/gebeurtenissen die de 'gewone' mens niet kan bevatten.
Neemt niet weg dat ik erg spiritueel ben (ja ben humanist).

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:32

Sim0ne schreef:
spettic schreef:
Maar als je naar de hemel gaat ben je wel helemaal rein omdat je zonder zonden geworden bent door Jezus die voor jou zonden is gestorven

Ik begrijp echt dat dit voor jullie als abracadabra in de oren moet klinken hoor zeker als je hier nog nooit van gehoord hebt.

Maar wat heeft die reinheid voor betekenis als je daarna toch weer foute keuzes kan maken, dan was je blijkbaar toch niet zo heel rein.
Ik bedoelde dat je in de hemel rein bent.
In de hemel zijn geen zonden.
Er is geen pijn, geen verdriet, geen honger en ellende.
Daar is alles mooi en volmaakt.
Als je in de hemel bent ben je voor altijd bij God.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:33

Pluizebolpum schreef:
Ik ga toch maar voor Darwin...
Verder vind ik het wel een poetische gedachte om het hoge toevalsgehalte in de evolutietheorie toe te schrijven aan een Godheid...

mooi gezegd Ja

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:33

Als er geen zonden in de hemel zijn, hoe kon de duivel dan wel ongehoorzaam zijn? Als hij dat kon, kunnen anderen dat ook, en zijn er dus wel zonden.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:35

Sim0ne schreef:
Als er geen zonden in de hemel zijn, hoe kon de duivel dan wel ongehoorzaam zijn?

Ook hij kan keuzes maken net zoals Adam en Eva dat hebben gedaan.
Verder weet ik het ook niet.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:35

Barco schreef:
Ik heb de discussie een beetje gevolgd en ik vind het heel frappant dat als mensen de theorie van Darwin aanhangen alles onderbouwd moeten hebben terwijl die bij een (christelijk) geloof totaal niet aan de orde is.

inderdaad, het belangrijkste argument is: het staat in de bijbel (en de mensen die de bijbel geschreven hebben, hebben het rechtstreeks van god gehoord).

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:38

Sim0ne schreef:
Als er geen zonden in de hemel zijn, hoe kon de duivel dan wel ongehoorzaam zijn? Als hij dat kon, kunnen anderen dat ook, en zijn er dus wel zonden.

Dit is gebeurd vóór de zondeval.
Want de duivel kwam in de gedaante van een slang bij Eva.
Dus toen was hij eral.

De mensen die in de hemel komen zijn dóór Jezus verlost van zonden. Ze zullen dus ook nooit meer zondigen.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:38

fojoe schreef:
Barco schreef:

inderdaad, het belangrijkste argument is: het staat in de bijbel (en de mensen die de bijbel geschreven hebben, hebben het rechtstreeks van god gehoord).

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ze hebben het rechtstreeks van God.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:43

Maar ik moet nu gaan!!!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:49

Quote onbekend:
Citaat:
Zonder zwart geen wit, zonder wit geen zwart, zonder beide geen grijs. Goed en slecht moeten er zijn om de wereld in balans te houden. Hoe moet je iets leren als er maar één weg is? Waarom geloven de mensen in god maar niet in de duivel? Als god niet bestaat wat is de duivel dan nog? Goed of kwaad? Maar wat is kwaad zonder goed? Waar is het grijs?

Dit heeft me als het ware aan het denken gezet. Mensen die met flyers rondlopen over de ´bevrijding´. Mensen die vertellen over de bijbel en het aankomend eeuwig paradijs. Ik ben toch allang vrij!!! Ik voel me gewoon gelukkig iedere dag, alle negatieve dingen probeer ik zo goed als mogelijk van me af te stoten. Wat heb je eraan als je aan dingen denkt die je NIET wilt? Steeds die nieuwsberichten over moord en doodslag, wat heb ik eraan? Die dingen hinderen alleen maar mijn goed gevoel. Dat je soms eens dip hebt dat hoort er gewoon bij zo leer je het goed gevoel te waarderen. En vandaar ook mijn twijfels over het paradijs dat de bijbel blijkbaar verkondigt. Ik wil helemaal niet in zo een eeuwig paradijs leven. Ik wil mijn leven nú genieten en nú waarderen. Soms wíl ik af en toe actie en spanning, soms wíl ik gewoon zien hoe het anders is en kan. Ik wil leren Vork
Hoe zat dat nog eens met Buddha? Hij leefde ook in een paradijs maar hij verlangde naar iets anders. Hij wou zien, ervaren en leren hoe het leven anders kan zijn dan alleen maar games and fun. Van alles heb je wel een zwart-wit variatie en niet te vergeten de kleur grijs. Met meerdere richtingen kun je leren en waarderen. Want wanneer waarderen we nou ons water, onze stroom, onze auto, onze centen, ons leven... wanneer waarderen jullie dat écht? Meestal als de stroom uitvalt en we autopech hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:51

Waar komt God vandaan? En hoe is HIJ ontstaan?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:58

Daarom heb ik soms wat moeite met het concept paradijs. Hoe weet je nu dat je in het paradijs zit als er niets tegenoverstaat om dat paradijs te rechtvaardigen? (met precies die stelling heb ik weleens Jehova's getuigen weggejaagd Bloos )

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:58

Ik ga ook voor Darwin omdat ik niet in God of één of andere god geloof...
Maar ja stel me dan weer wel de vraag wie God "verzonnen" heeft.

Ben er ook hard van overtuigd dat onze planeet niet de enige is die echt "leeft".
Er zijn al een bewijzen van leven op andere planeten, er zijn volgens mij ook planeten met "mensen" of marsmannetjes Clown
(beetje offtopic, want dat is weer een andere discussie)

Nee serieus religie en ik gaan niet hand in hand.... gedoopt ben ik wel maar kon ik op dat moment niet zelf voor kiezen, voor de rest nooit iets met godsdienst gehad.
Maar ja de feestdagen enzo, dat zit er al zo lang ingebakken
"vieren" doe ik het misschien wel, maar dan niet om het geloof (geboorte van Jezus of ..)

edit: typefoutje

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:00

Interessant topic!
Ik vind dat de discussie echt netjes gevoerd wordt, als zijn sommige gelovigen minder bijbelvast dan ze zelf wellicht doorhebben, en is er volgens mij nogal wat onduidelijkheid over de evolutietheorie.
Als ik zou moeten kiezen tussen God of Darwin, dan maar Darwin. Ik ben totaal niet religieus, dus de keuze voor God zou ik niet maken. Maar na Darwin zijn we ondertussen al weer een heel stuk verder ( en genuanceerder ) gegaan met het ontwikkelen van de evolutietheorie, dus om nou alles aan hem vast te pinnen? Hetzelfde geldt voor de theologie. Als je deze discussie zou voeren met een goede theoloog, zou je denk ik met een heel andere bril naar de onmogelijkheid van het bestaan van een God gaan kijken.
Die zijn ook al iets verder dan: ik geloof, want het staat in de bijbel ( gelukkig maar Knipoog )
Overigens ben ik het wel eens met de ying/yang gedachte: waar goed is, is kwaad, waar plus, min. Het universum is altijd in evenwicht, kan tijdelijk verstoord worden, maar zal altijd een nieuw evenwicht zoeken, zowel op micro, meso als macroniveau. En daarom is het voor mij makkelijk om de evolutietheorie te 'geloven', evolutie is gewoon een manier van de wereld om in evenwicht te blijven.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:03

Wat mij 15 jaar lang is voor gehouden dat als ik niet naar de kerk zou gaan dan staat de duivel op mij te wachten en mocht ik dan een auto ongeluk krijgen dan heb ik gewoon pech. Dan had ik maar naar de kerk moeten komen... degene die me dit 15 jaar lang heeft proberen aan te praten is de grootste schijnheil die ik ken. Paarden behandelen als een stuk hout en dan zondag weer voor in de kerk zitten...

Maar ja dat is weer een andere discussie Clown
Ik geloof dat er meer is tussen het heelal en aarde, maar wat...

Ik haal meer begrip uit het verhaal van Darwin.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:03

Pluizebolpum schreef:
Daarom heb ik soms wat moeite met het concept paradijs. Hoe weet je nu dat je in het paradijs zit als er niets tegenoverstaat om dat paradijs te rechtvaardigen? (met precies die stelling heb ik weleens Jehova's getuigen weggejaagd Bloos )

Oh nee Pluizebolpum niét de Jehova´s Getuigen. Ik heb al zo vaak uitgelegd dat ik niet ´gered´ wil/hoef te worden, omdat ik mij al vrij voel. Wat doe je in godsnaam met een eeuwig leven? Je hebt al alles gezien je hebt al alles gedaan, en dan? Ik leef liever een mensenleven van liefst 80 - 90 jaar doe mijn ding en ga dan weer Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:05

Die Jehova's getuigen aan de deur kan ik ook bepaald niet waarderen. Mijn vader begon steevast in het Jiddisch tegen ze te blaten, wisten ze niet hoe snel ze het erf af moesten rennen Haha! Tong uitsteken

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:15

Sim0ne schreef:
spettic schreef:
Sim0ne, ja dat klopt maar de duivel is niet geschapen. Hij heeft de keus( ja daar heb je het weer) gemaakt om ongehoorzaam te zijn

Hij is toch een keer ontstaan? Hij moet toch ergens vandaan komen.

God heeft de engelen ook geschapen, niet de duivel.
Er was een engel die ongehoorzaam was, hij wilde boven God staan in de hemel.
God heeft hem daarvoor uit de hemel verbannen.
Hij mocht geen engel meer zijn.
Deze afgevallen engel had ook aanhang, als ik me niet vergist gaat dat om duizenden engelen.
Ze zijn allemaal verbannen.
Zo zijn er dus duivels gekomen.
Maar ze zijn NIET geschapen maar door hun keuze uit de hemel gegooid.[/quote]

zover ik weet ligt het anders de duivel als in Azazel, Beëlzebub, Belial en Lucifer was gods grootste aardsengel maar werd doordat hij opstond tegen god uit de hemel verbannen hij nam zeker 3/4 van de aardsengelen mee een paar bekende namen van hun zijn Asmodeus, Astaroth, Beelzebub, Leviathan, Lucifer, Mammon en Satan.
die kozen hem tot leider de andere engelen werden demomen.
lucifer was ook de lievelings engel van god (drager van het licht) als ik me niet vergis naar een gevecht in de hemel die werd aan gevoerd door lucifer en door Michael verloor lucifer en werd hij op de aarde gegooid.
hij werd begraven in een woestijn bedekt met scherpe rotsen en duisternis.
is verder een heel intressant verhaal je leest daar meer ovder in de openbaringen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 16:25

Ik heb wel een wat losgemaakt met het openen van dit topic... Clown

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:25

Ik snap niet dat die 'verbannen engel' dan ineens in een wereld vol vuur terecht komt,
en dat alle ongelovigen daar dan ook terecht komen.
Wij worden dan toch moeiteloos over 1 kam geschoren met de duivel?
Terwijl wij zoals eerder gezegd wellicht geen vlieg kwaad hebben gedaan in ons leven.
En iemand die een moord heeft gepleegd, maar gelooft,
komt dan in de hemel terecht?

Daar kan ik met mijn gedachten niet bij..

Het gaat om het hier en nu.
Ik denk echt dat er na de dood niets met je 'ziel' gebeurt.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:28

vinden jullie misschien ook wel intressant
NAMEN VAN DE GEVALLEN ENGELEN

Namen van de gevallen engelen die zich hebben afgescheurd van het licht en mee de diepte zijn ingevallen met EN.KI (Lucifer) vele onderons hebben deze val gedaan. De hoogste regionen van onze vader, zijn zonen, wezens en eeuwige dienaren hebben de rug toegekeerd. Vele onderons zullen daar later van spijt hebben en vragen aan de eeuwige Heer voor vergiffenis. De val was zeker en hier zijn hun namen:

De gevallen Seraphim zijn:

Abaddon Asmodeus Astoroth Leviathan
Lucifer Sammael Semyazza

De gevallen Cherubims zijn:

Azazel Beelzebub Balberith Lauviah
Marou

De gevallen Thrones zijn:

Focalor Forneas Gressil Murmur
Nelchael Pruflas Raum Sonneillon
Verrine

De gevallen Dominions zijn:

Balam Marchosias Nilaihah Oeillet
Paimon Rosier

De gevallen Virtues zijn:

Agares Ariel Barbatos Barbiel
Belial Beliar Pusron Sealiah
Senciner Uzziel

De gevallen Powers zijn:

Amy Beleth Carnivean Carreau
Goap Procell Vual Wall

De gevallen Principalities zijn:

Belphegor Verrier Imamiah Nisroch
Nithael

De gevallen Aartsengelen zijn:

Ananael Basasael Mephistopheles Rimmon
Rumjal Sarfael Zagiel

En de gevallen Engelen zijn:

Arakiba Araqiel Araxiel Arioch
Armans Asael Asbeel Astoreth
Caim Iuvart Adirael Atarculph
Azael Azaradel Azibeel Azkeel
Azza Badariel Baraqel Batarel
Chobaliel Ertrael Exael Ezeqeel
Gadreel Gurson Hosampsich Iomuel
Jeqon Junier Kasdaye Kasbeel
Mammon Moloch Omiel Orus
Phenex Regent Rugziel Sameveel
Samsapeel Seriel Shaftiel Tamiel
Thausael Tiril Xaphon Yomyael
Zavebe Armaros Azaradel Batarjal
Busasejal Dagon Daniel Flauros
Hakael Jetrel Kokabel Mulciber
Penemue Rimmon Samsawiel Saraknyal
Sariel Shamsiel Simapesiel Tabaet
Thammuz Tumael Turael Urakabarameel

De zesnamen van de gevallen leiders.

Jeqon , Yekun
Asbeel ,Kesabel
Gadreel,Gadrel
Penemue ,Penemue
Kasdeja ,Kasyade
Kasbeel ,Kasbel

Voor alle duidelijkheid dit zijn ze niet allemaal maar zijn wel de belangrijkste.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:30

eefangel schreef:
Ik snap niet dat die 'verbannen engel' dan ineens in een wereld vol vuur terecht komt,
Terwijl wij zoals eerder gezegd wellicht geen vlieg kwaad hebben gedaan in ons leven.

hier word jou vraag denk ik wel beantwoord
http://www.sleuteltotinzicht.nl/dhphfd22.htm

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:31

Dat zijn er nog aardig wat Clown
(snap de relevantie van die lijst niet, want die namen zeggen me niets)

T wordt echt lekker vol daar in de hel.

Ik vind het echt je reinste onzin.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:32

eefangel schreef:

over het geloven gesproken ik denk zo
zien is niet geloven maar geloven is zien.
ik zie het omdat ik geloof.