"Behekste" spookschommels houden wetenschappers bezig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Re: "Behekste" spookschommels houden wetenschappers bezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:09

mellamoshan schreef:
ik heb ook wel eens een duw in me rug gehad thuis terwijl er helemaal niemand thuis was... ook freaky Tong uitsteken
geloof er wel heilig in hoor, alleen vind ik het er wel een beetje fake uitzien met die schommels ,;)

Omg ik heb ook een keer zoiets gehad, maar dan een ´aai´ over me hoofd , maar het voelde op dat moment heel vertrouwd, tot ik me realiseerde dat ik alleen was... toen raakte ik in paniek Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:59

Annemeik schreef:
Ben echt heel benieuwd hoe dit veroorzaakt kan worden. Hoop dat ze dit nog eens een keer uitleggen Haha!

zie mijn uitleg een aantal bladzijdes terug Knipoog

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:21

Ik geloof wel in geesten dus denk wel dat dit veroorzaakt wordt door geesten, maar meestel met dingen die worden bewogen door geesten gaat dat niet maanden achter elkaar door.
Dus dat vind ik apart.
Wel echt super creepy, misschien een klein jongetje die vroeger nooit mocht schommelen en nu nu hij dood is alleen npg maar wil schommelen Haha!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:03

Whoooh, freaky!

Bekijk het filmpje is op 55 sec. tot 60 sec. ongeveer, dan lijkt het net of er gephotoshopt is, net alsof je een stuk van benen van iemand weg ziet lopen rechts in beeld.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:53

Daarvoor hoor je een soort 'geknetter' ofzo, iets van electriciteit lijkt het wel... Ik dacht eerst dat het een blaadje was ofzo, maar het komt vanuit het niets

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:45

ja dat viel mij ook al meteen op
ik dacht aan een klein chiwawa hondje ofzo Tong uitsteken

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:51

Arabesk schreef:
je ziet dat de schommels na het stilzetten door de man bijna niet bewegen en dan weer een heel klein beetje. Daarna begint er eentje te zwaaien. Het lijkt erop dat de schommels alledrie een beetje gaan bewegen door de wind, maar dat de middelste heftig gaat resoneren op de frequentie van de andere twee.

Wie weleens een natuurkundig proefje heeft gedaan met resonantie van slingers, weet dat een slinger niets doet, hooguit een beetje beweegt, tót de frequentie is bereikt waarop hij gaat bewegen en dan gaat het ineens heel hard. Daar lijkt dit erg op.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie

Citaat:
Resonantie ontstaat als een systeem wordt aangestoten met een frequentie die gelijk is aan één van de eigenfrequentie. Zelfs als de aanstoting zeer gering is, zal het object sterk gaan trillen. Buiten de resonantie frequenties zal het systeem slechts weinig trillen. Tijdens resonantie is de amplitude van de trilling veel groter dan buiten de resonantie.

hier gaat het over trillingen, maar het heen en weer bewegen van een slinger (of schommel) is net zo goed een trilling, maar dan in slow motion als het ware.

Ik denk dat de wind er voor zorgt dat de schommels een klein beetje gaan bewegen, kennelijk geven de twee buitenste schommels daarbij een dusdanige frequentie dat de middelste daar heftig op uit gaan slaan.

Mijn natuurkunde leraar liet een dergelijk proefje zien; een rekje met allemaal touwtjes met een balletje eraan. Die touwtjes waren nét niet even lang. Hij bewoon dan één van de slingers en wanneer hij een bepaalde frequente bereikte die 'paste' bij een andere slinger, begon deze onmiddellijk heftig te bewegen.

Denk ook maar aan de hangbruggen die kapot resoneerden in de wind. Ze bewogen eerst helemaal niet, tot de wind de brug kennelijk heftig aan het deinen kreeg, door een bepaalde resonantie,. http://www.youtube.com/watch?v=j-zczJXSxnw

Dit is ook een vorm van resonantie, maar dan met hogere frequenties

http://www.youtube.com/watch?v=Zkox6niJ1Wc

en hier nog eentje, de helikopter begint te bewegen door resonantie van de roterende bladen
http://www.youtube.com/watch?v=cswMKTBdAp4

Als ik het goed begrijp zoals aan de brug is te zien, dat als de beweging eenmaal bezig is dat er verder geen wind meer nodig is tot het kapot gaat of tot stiltstand word gebracht?
dat zou dan verklaren waarom de schommel dagen achter elkaar blijft schommelen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:25

mijn liefhebbende en aardse vriendlief zeg dat er net zo goed iemand met een visdraadje kan trekken. en wie zegt dat de omstanders niet in het complot zitten?

haha, ik geloof het wel Lachen