De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:14

ik vind dat iedereen automatisch donor moet zijn en als je t niet wilt een formulier moet invullen waar je dat op in vult. maar jaa k heb maar klein stukje gezien eiglijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:33

visje schreef:
Als ze nu gewoon al eens de wet aanpassen in Nederland... daar is toch geen donorshow voor nodig?

Blijkbaar wel, want onze christelijke partijen hebben in hun onmetelijke wijsheid / medemenselijkheid besloten die wetswijziging tegen te houden. Om vervolgens moord en brand te schreeuwen over het onethische van deze show. (Ja, het concept WAS ook erg onethisch, maar dat is het laten sterven van 200 mensen per jaar wegens gebrek aan donoren ook, lijkt mij Bloos )

Karin: mensen maken de keuze niet. Mensen laten het versloffen, verdiepen zich er niet in, vinden het een 'raar' idee en denken er verder niet over na, vinden het teveel moeite, laten zich opnaaien door spookverhalen maar zijn niet bereid om de juiste informatie door te lezen... en laten die 200 mensen per jaar rustig doodgaan. Ver van hun bed.

Als mensen die 'keuze' zouden maken, zou zo'n show als deze toch nauwelijks respons geven? Dan had iedereen de keuze toch al gemaakt? Waar komen die, wat was het, 100.000 smsjes dan vandaan? Van mensen die allemaal al bewust een vrije keuze hadden gemaakt?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:43

Niet alleen de christelijke partijen, ook de VVD was tegen.

http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... &vartype=1

Tja, misschien is donorschap voor mijzelf zo'n vanzelfsprekend fenomeen (ik heb al jaren geleden zo'n formulier ingevuld) dat ik JUIST vind dat mensen daarin zelf de keus moeten hebben? Ik blijf erbij dat het niet opgedrongen moet worden. Ook niet vanuit 'ja, tenzij je aangeeft dat het in jouw geval nee moet zijn'.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:53

Hoe werkt het eigenlijk als je geen donorcodicil hebt ingevuld, maar wel met je familie en/of partner hebt afgesproken dat je organen beschikbaar zijn na je dood? Is de toestemming van de nabestaanden genoeg, of moet dat codicil echt zijn ingevuld?

Ik heb zelf geen donorcodicil ingevuld, omdat ik in de tijd dat ik het opgestuurd kreeg, die beslissing niet kon maken (voelde me daar op dat moment in ieder geval niet klaar voor). Eigenlijk zou ik de beslissing het liefst aan de nabestaanden overlaten, naar hun inzien, want zij moeten ermee verder leven. Maar, als zonder een codicil je organen niet gebruikt morgen worden, dan vul ik er wel één in.

Iemand die dat weet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:54

Karin: en dus laten we de levens van de mensen die wachten op een donororgaan over aan de slordigheid en laksheid van anderen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:59

Ronja schreef:
Hoe werkt het eigenlijk als je geen donorcodicil hebt ingevuld, maar wel met je familie en/of partner hebt afgesproken dat je organen beschikbaar zijn na je dood? Is de toestemming van de nabestaanden genoeg, of moet dat codicil echt zijn ingevuld?

Ronja: als je niets hebt ingevuld wordt de keuze overgelaten aan de nabestaanden. Bedenk echter wel dat zij deze keuze moeten maken op een heel moeilijk moment, terwijl hun hoofd er eigenlijk niet naar staat. De meeste nabestaanden willen handelen in de geest van de overledene, maar weten niet precies wat die zou willen, en dan doen ze het uit veiligheid maar niet.
ALS je de keuze over laat aan de nabestaanden, zorg dan in elk geval dat je het een keer bespreekt, dat ze op de hoogte zijn van jouw ideeen (dat je niet volkomen tegen bent in elk geval) en dat ze hier over na kunnen denken.

Ook is het niet altijd mogelijk om de nabestaanden op tijd te bereiken - de keuze overleggen met je familie en die dan laten vastleggen is dan duidelijker.

En verder is dit soort informatie uiteraard te vinden op de site van de donorvoorlichting: http://www.donorvoorlichting.nl/

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:00

Laatst bijgewerkt door MariekeVol op 03-06-07 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:00

Shadow0 schreef:
Karin: en dus laten we de levens van de mensen die wachten op een donororgaan over aan de slordigheid en laksheid van anderen?

Dat zal altijd een punt van discussie blijven. En ik vind dat wel een heel negatieve manier van formuleren.

Ik blijf erbij dat het niet opgedrongen zou mogen worden. Ik ben voor betere voorlichting zodat mensen zélf een weloverwogen keuze kunnen maken (die hopelijk positief uitvalt voor de vele mensen die op een donororgaan wachten).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:10

Karin schreef:
Shadow0 schreef:

Dat zal altijd een punt van discussie blijven. En ik vind dat wel een heel negatieve manier van formuleren.
Hoe zou jij het dan willen formuleren?

Citaat:
Ik blijf erbij dat het niet opgedrongen zou mogen worden. Ik ben voor betere voorlichting zodat mensen zélf een weloverwogen keuze kunnen maken (die hopelijk positief uitvalt voor de vele mensen die op een donororgaan wachten).

Ik geloof na een paarhonderd pagina's en vele uren discussie over dit onderwerp niet meer zo in weloverwogen keuzes bij veel mensen.
Spookverhalen, fabeltjes, onjuiste informatie, 'ik vind het een raar idee' - dat zijn de argumenten die mensen hebben. Of, 'oh ja, dat zou ik nog een keertje bekijken'. Voorlichting? Kijk alleen maar naar dit topic, en het paraleltopic over donatie in het algemeen. Zelfs de mensen die meediscussieren nemen nog niet de moeite om de site van de donorvoorlichting door te lezen. En ondertussen gaan die nierpatienten en leverpatienten en al die anderen wel gewoon dood!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:13

Dus moet het maar afgedwongen worden 'als mensen niet willen luisteren'?

Ik geloof nog steeds in het goede in de mens. En ik denk niet dat 'slordigheid en laksheid' opgaat voor iedereen die (nog) geen donor wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:09

MariekeVol schreef:
Relaxed schreef:
Mijn oom is homo en dus getrouwd met een man, maar zij mogen ook geen donor zijn... Ik vind het best raar, als je als homostel getrouwd ben mag je er toch vanuit gaan dat ze getest zijn en dat het net als bij een normaal stel gewoon goed is... Misschien zijn er wel heel veel mensen donor die af en toe eens lekker naar van die homoparkeerplaatsen gaan, maar omdat zij op papier niet officieel met een man gaan, kunnen ze wel gewoon donor zijn!

http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... t&ouder=16

Ik dacht dat ze alleen geen bloeddonor mochten zijn?

Ooo je hebt idd gelijk, hij vertelde het toen een keer en toen dacht ik donor in het algemeen... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:14

Relaxed schreef:
russel schreef:
Gisteren toch interessant te horen dat de Moslims geen donor mogen worden vanwege hun geloof. Nu wordt er op hoog niveau door de geestelijken vergaderd of er verandering in mag komen. Maar dan vraag ik mij af of ze wel mogen ontvangen en niet geven. Straks gaat donorschap niet door en mogen ze wel ontvangen. Dan worden donoren nog schaarser.

Mijn oom is homo en dus getrouwd met een man, maar zij mogen ook geen donor zijn... Ik vind het best raar, als je als homostel getrouwd ben mag je er toch vanuit gaan dat ze getest zijn en dat het net als bij een normaal stel gewoon goed is... Misschien zijn er wel heel veel mensen donor die af en toe eens lekker naar van die homoparkeerplaatsen gaan, maar omdat zij op papier niet officieel met een man gaan, kunnen ze wel gewoon donor zijn!

Heb je gelijk in, eigen verantwoording vind ik het wel. Die mannen die dan geen safe sex hebben, kunnen hun echtgenote dan ook infecteren met allerlei soa's en hiv. Vraag mij af of dat soort types zich verantwoordelijk voelen om donor te willen worden.

Voor jouw oom is het wel raar om zo over een kam geschoren te worden, maar ze moeten ergens beginnen. Vroeger was het vanzelfsprekend dat militairen bloeddonoren waren totdat er een hoop ellende uit voort is gekomen.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:53

Shadow0 schreef:
visje schreef:
Als ze nu gewoon al eens de wet aanpassen in Nederland... daar is toch geen donorshow voor nodig?

Blijkbaar wel, want onze christelijke partijen hebben in hun onmetelijke wijsheid / medemenselijkheid besloten die wetswijziging tegen te houden. Om vervolgens moord en brand te schreeuwen over het onethische van deze show. (Ja, het concept WAS ook erg onethisch, maar dat is het laten sterven van 200 mensen per jaar wegens gebrek aan donoren ook, lijkt mij Bloos )

Karin: mensen maken de keuze niet. Mensen laten het versloffen, verdiepen zich er niet in, vinden het een 'raar' idee en denken er verder niet over na, vinden het teveel moeite, laten zich opnaaien door spookverhalen maar zijn niet bereid om de juiste informatie door te lezen... en laten die 200 mensen per jaar rustig doodgaan. Ver van hun bed.

Als mensen die 'keuze' zouden maken, zou zo'n show als deze toch nauwelijks respons geven? Dan had iedereen de keuze toch al gemaakt? Waar komen die, wat was het, 100.000 smsjes dan vandaan? Van mensen die allemaal al bewust een vrije keuze hadden gemaakt?

waarom druk je nou weer de stempel op christelijke partijen..?? vvd was bijvoorbeeld ook tegen.. even goed na denken voor je wat zegt graag Knipoog

ps. dit is niet aanvallend bedoeld..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:57

Karin schreef:
Dus moet het maar afgedwongen worden 'als mensen niet willen luisteren'?

Ik geloof nog steeds in het goede in de mens. En ik denk niet dat 'slordigheid en laksheid' opgaat voor iedereen die (nog) geen donor wil worden.

Waarom vind je dat het afdwingen is, als alleen de standaardkeuze wordt veranderd? Want de mensen die niet laks/slordig zijn, hebben de mogelijkheid hun bezwaren kenbaar te maken. Iedereen kan er nog steeds over beslissen. Het punt is dat de mensen die dat niet doen, hun formulier kwijtraken, het wegleggen om er nog eens naar te kijken op een ander moment etc, dat die gewoon donor zijn.

Maar ik ben erg benieuwd: stel dat jij met Vincent of Esther-Claire zou praten, wat zou jij ze zeggen? Hoe zou jij het formuleren dat er nu in Nederland een flink tekort is? Waar vind je het dan aan te wijten dat zelfs een kamerlid (!!) zegt: "oh ja, ik wist dat die vraag zou komen, ik had nog geen formulier ingevuld maar heb dat dan nu toch maar gedaan." In welk opzicht is dat zijn bewuste keuze? En in welk opzicht is dat uit te leggen aan al die mensen die te vergeefs wachten?

En dan hebben we het over een hoger opgeleide, intelligente persoon met interesse in maatschappelijke zaken (veronderstel ik - want dat is toch wel iets dat opgaat voor vrijwel alle kamerleden.) En toch heeft hij die moeite niet genomen. Denk je dan dat de grote groep die minder betrokken is bij het 'algemeen belang' dat wel zou doen?
Vind jij het acceptabel dat er iemand doodgaat, al is het maar 1 persoon!, doordat iemand gewoon nog geen zin had om zich te verdiepen in dat hele donorgebeuren?

Nee, lang niet iedereen is daarin laks, maar de mensen die het zijn, dragen zelf niet de gevolgen. De gevolgen zijn voor de patienten, die daar weinig aan kunnen doen. En dat vind ik simpelweg niet acceptabel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:24

Even voor de duidelijkheid: het gebeurt, het is een feit van leven, dat mensen ziek worden en overlijden. Pas in de tweede helft van de afgelopen eeuw is orgaandonatie mogelijk geworden, en het is, ook medisch, zeker geen probleemloze oplossing voor alle ziektes die met falende organen te maken hebben.

Na de dood een lichaam van zijn waardevolle organen ontdoen is een inbreuk op de integriteit ervan, en dat vinden we met zijn allen nog steeds een grondrecht: jij mag beslissen wat er tijdens en na je leven met je lichaam gebeurt.

Draai je die keuze om, dan zit je aan dat grondrecht te knagen. En daar ga je, wat mij betreft, over een grens heen. Prima, het donorschap, maar laat het een bewuste keuze zijn.

Patienten kunnen er inderdaad weinig aan doen dat ze ziek geworden zijn. Potentiele donoren net zo min. Om daar het gevolg aan te verbinden dat iemand een keuze moet maken over zijn lichaam (met alle druk die daar op dit moment wordt uitgeoefend, dus hoe vrij is die keuze nog), grijpt te ver in op de vrijheid van iedereen.

Maak vooral je eigen, welingelichte keuze - dring hem niet op aan mensen die hem niet kunnen maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:35

Prrrr schreef:
Na de dood een lichaam van zijn waardevolle organen ontdoen is een inbreuk op de integriteit ervan, en dat vinden we met zijn allen nog steeds een grondrecht: jij mag beslissen wat er tijdens en na je leven met je lichaam gebeurt.
Niemand pakt die keuzevrijheid af, toch?

Maar goed, ten eerste mag je helemaal niet bepalen wat er na je leven met je lichaam gebeurt. Je hebt enkele opties binnen de grenzen die de overheid stelt (begraven of cremeren) en dat mag ook nog eens niet zomaar: je mag niet begraven worden in je achtertuin, zelfs al zou je dat willen. Kom je door een misdrijf of onder verdachte omstandigheden te overlijden, dan vervallen ook al je rechten en kun je soms niet eens op tijd begraven worden.

Waarom is daar niet zoveel protest tegen? Waarom eisen we niet ook onmiddellijke stopzetting van de verplichting tot pathologisch-anatomisch onderzoek in geval van mogelijke misdrijven?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:39

Shadow0 schreef:
Prrrr schreef:
Niemand pakt die keuzevrijheid af, toch?

Jawel: met een opt-out systeem MOET je kiezen. Je kunt je niet meer aan die keuze onttrekken: als je niet kiest heb je gekozen voor aantasting van de integriteit van je lichaam.

Shadow0 schreef:
Waarom is daar niet zoveel protest tegen? Waarom eisen we niet ook onmiddellijke stopzetting van de verplichting tot pathologisch-anatomisch onderzoek in geval van mogelijke misdrijven?

? Dat lijkt me een volstrekt andere discussie. Toen ik nog op zat te letten ging het nog over automatische donorregistratie, niet over onderzoek na misdrijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:42

Prrrr schreef:
Jawel: met een opt-out systeem MOET je kiezen. Je kunt je niet meer aan die keuze onttrekken: als je niet kiest heb je gekozen voor aantasting van de integriteit van je lichaam.

Je maakt altijd een keuze. Je kunt niet net doen alsof er iets bestaat als 'niet kiezen' - want dat heeft de gevolgen van 'kiezen om het niet te doen'. Dat is dus nog steeds een keuze, zelfs al sluit mendaar liever z'n ogen voor.

Citaat:
Shadow0 schreef:

? Dat lijkt me een volstrekt andere discussie. Toen ik nog op zat te letten ging het nog over automatische donorregistratie, niet over onderzoek na misdrijven.

Dat lijkt mij helemaal geen andere discussie. Waarom is het WEL acceptabel dat de overheid inbreuk maakt op de integriteit van het lichaam in de ene situatie, maar is het in de andere situatie niet acceptabel? Ik zie dat echt niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:49

Shadow0 schreef:
Prrrr schreef:

Je maakt altijd een keuze. Je kunt niet net doen alsof er iets bestaat als 'niet kiezen' - want dat heeft de gevolgen van 'kiezen om het niet te doen'. Dat is dus nog steeds een keuze, zelfs al sluit mendaar liever z'n ogen voor.

De gevolgen van de niet-keuze horen dan, omdat het over aantasting van de integriteit van het lichaam te zijn, niet-consequenties te hebben voor degene die nalaat een keuze te maken. De consequentie van de ziekte lag immers al bij de patient op de wachtlijst. In dit geval is het dus wel degelijk mogelijk om geen keuze te maken.

Citaat:
Shadow0 schreef:
Waarom is het WEL acceptabel dat de overheid inbreuk maakt op de integriteit van het lichaam in de ene situatie, maar is het in de andere situatie niet acceptabel? Ik zie dat echt niet.

De discussie hoe ver de overheid mag gaan om bij misdrijven tot de waarheid te komen lijkt me toch echt een andere discussie dan de vraag of iemand ongevraagd van zijn organen ontdaan mag worden. Wil ik bij gelegenheid ook nog wel eens voeren, maar vind ik echt buiten het bereik van deze discussie gaan.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:09

Door geen codicil in te vullen maak je het juist moeilijker voor de nabestaanden. Er komen sneller discussie's als niet iedereen dezelfde mening heeft. Als er wel iets op papier staat (wel of geen donor) is het voor hen veel gemakkelijker. En ruzie over dit soort dingen na een overlijden is niemand mee gebaat.
Mijn vader had wel een codicil en voor ons was het juist prettig dat hij na zijn dood nog voor iemand iets kon betekenen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:12

Ook ik vind dat de persoon er zelf achter moet staan en dat dit niet een opgelegt iets moet worden.
De vergelijking met een misdrijf vind ik niet kunnen, het zijn twee heel verschillende situatie's. Hier trek je de streep wel erg scheef in mijn ogen Shadow0. Een appel en een peer kun je ook niet vergelijken. Toch zijn het 2 stukken fruit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:04

Prrrr schreef:
De gevolgen van de niet-keuze horen dan, omdat het over aantasting van de integriteit van het lichaam te zijn, niet-consequenties te hebben voor degene die nalaat een keuze te maken. [...]
De discussie hoe ver de overheid mag gaan om bij misdrijven tot de waarheid te komen lijkt me toch echt een andere discussie dan de vraag of iemand ongevraagd van zijn organen ontdaan mag worden.

Ik zie het verschil dus niet. De overheid beslist in bepaalde situaties dat de belangen van de maatschappij hoger zijn dan die van de integriteit van een (dood) lichaam. In veel gevallen zelfs. Zo hoef je ook niet te opt-innen voor levensreddende operaties - als het nodig is worden die gewoon uitgevoerd, tenzij je een verklaring opstelt waarin je dat niet wilt (en zelfs dat is nog niet zo makkelijk in sommige gevallen). In geval van een misdrijf wordt er sectie verricht, wat je laatste wensen ook zijn. De integriteit van het lichaam is dus helemaal niet zo absoluut als je het doet voorkomen, maar is iets wat wordt afgewogen tegen de andere factoren die meespelen. In het geval van een misdrijf het onderzoeken en vervolgen van de dader, in het geval van een operatie de aanname dat een mens wil blijven leven.

En in het geval van een misdrijf kun je duidelijk beargumenteren dat het belang niet ligt bij het slachtoffer, die is immers dood en niet meer te redden... het pakken van de dader is om de levenden te beschermen tegen dergelijke zaken.

Kortom, de verschillende gevolgen en ethische principes moeten tegen elkaar worden afgewogen. En ik vind dat je daarbij niet zomaar de patienten mag overslaan, de mensen die geholpen kunnen worden maar die de kans ontzegd wordt. Als het om een ander soort zorg zou gaan (het weigeren van medicijnen bv) dan zou de discussie heel anders zijn. De meeste mensen vinden het (gelukkig) volgens mij nog steeds onethisch om levensreddende medicijnen te weigeren aan iemand die ze nodig heeft. De gevolgen voor de patienten zijn dus evengoed iets waar je naar kijkt.

Toegegeven, de zaken liggen bij donatie ingewikkelder, maar om te stellen dat de gevolgen bij de patient horen en geen rol moeten spelen in de houding van de overheid vind ik erg simplistisch. Het blijft het afwegen van factoren... de plicht om mensen noodzakelijke medische zorg te bieden aan de ene kant, de integriteit van iemands lichaam aan de andere.... maar geen van beide zaken zijn absoluut, maar moeten tegen elkaar afgewogen worden, zoals in vrijwel elke ethische kwestie.

En daarnaast denk ik dat mensen zichzelf in de ogen moeten kijken, en zich afvragen hoe zij zich behandeld zouden willen zien, mochten ze een levensbedreigende ziekte hebben. (En dat is toch een van de principes waarop ethisch gedrag werd gedefinieerd: hoe zou jij vinden dat de maatschappij eruit zou moeten zien, als je de regels zelf op mocht stellen, maar niet zou weten welke positie je in die maatschappij in zou nemen? Oftewel, hoe zou je de situatie inschatten als je je aan de andere kant zou bevinden? En dat is een vraag die heel veel mensen in Nederland zich helemaal niet stellen - en wat mij betreft moesten die mensen maar niet al te hard roepen over 'ethische grenzen'.)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:35

haha, wat een stunt... heel de wereld in rep en roer... en het was 1 grote stunt...

hihi...

Ik vind het top. Ik ben zelf ook donor en ik ben al jaren voor een systeem waarbij je automatisch donor bent, tenzij je zelf bezwaar aantekend.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:46

Shadow0 schreef:
Ik zie het verschil dus niet. De overheid beslist in bepaalde situaties dat de belangen van de maatschappij hoger zijn dan die van de integriteit van een (dood) lichaam. In veel gevallen zelfs. Zo hoef je ook niet te opt-innen voor levensreddende operaties - als het nodig is worden die gewoon uitgevoerd, tenzij je een verklaring opstelt waarin je dat niet wilt (en zelfs dat is nog niet zo makkelijk in sommige gevallen). In geval van een misdrijf wordt er sectie verricht, wat je laatste wensen ook zijn. De integriteit van het lichaam is dus helemaal niet zo absoluut als je het doet voorkomen, maar is iets wat wordt afgewogen tegen de andere factoren die meespelen. In het geval van een misdrijf het onderzoeken en vervolgen van de dader, in het geval van een operatie de aanname dat een mens wil blijven leven.

En in het geval van een misdrijf kun je duidelijk beargumenteren dat het belang niet ligt bij het slachtoffer, die is immers dood en niet meer te redden... het pakken van de dader is om de levenden te beschermen tegen dergelijke zaken.

Kortom, de verschillende gevolgen en ethische principes moeten tegen elkaar worden afgewogen. En ik vind dat je daarbij niet zomaar de patienten mag overslaan, de mensen die geholpen kunnen worden maar die de kans ontzegd wordt. Als het om een ander soort zorg zou gaan (het weigeren van medicijnen bv) dan zou de discussie heel anders zijn. De meeste mensen vinden het (gelukkig) volgens mij nog steeds onethisch om levensreddende medicijnen te weigeren aan iemand die ze nodig heeft. De gevolgen voor de patienten zijn dus evengoed iets waar je naar kijkt.

Toegegeven, de zaken liggen bij donatie ingewikkelder, maar om te stellen dat de gevolgen bij de patient horen en geen rol moeten spelen in de houding van de overheid vind ik erg simplistisch. Het blijft het afwegen van factoren... de plicht om mensen noodzakelijke medische zorg te bieden aan de ene kant, de integriteit van iemands lichaam aan de andere.... maar geen van beide zaken zijn absoluut, maar moeten tegen elkaar afgewogen worden, zoals in vrijwel elke ethische kwestie.

Ik zeg ook niet dat je de patienten zomaar mag overslaan - ik geef aan dat ik vind dat ieder mens voor zich een keuze moet kunnen maken. Er zijn diverse ethici die dat met me eens zijn, en ook verschillende die dat niet met me eens zijn. Zolang daar nog zoveel discussie over is denk ik dat je voor een opt-in moet kiezen.

Overigens vind ik je vergelijkingen nog steeds mank gaan - het gaat bij donorregistratie over een keuze die iemand bij zijn volle verstand voor zichzelf moet kunnen maken. En je hebt absoluut gelijk: geen enkel grondrecht is onaantastbaar, maar je moet wel met hele goede redenen aankomen om eraan te knagen. Ik denk dat die nog onvoldoende uitgekristalliseers zijn om voor een opt-out te kiezen.

Shadow0 schreef:
En daarnaast denk ik dat mensen zichzelf in de ogen moeten kijken, en zich afvragen hoe zij zich behandeld zouden willen zien, mochten ze een levensbedreigende ziekte hebben. (En dat is toch een van de principes waarop ethisch gedrag werd gedefinieerd: hoe zou jij vinden dat de maatschappij eruit zou moeten zien, als je de regels zelf op mocht stellen, maar niet zou weten welke positie je in die maatschappij in zou nemen? Oftewel, hoe zou je de situatie inschatten als je je aan de andere kant zou bevinden? En dat is een vraag die heel veel mensen in Nederland zich helemaal niet stellen - en wat mij betreft moesten die mensen maar niet al te hard roepen over 'ethische grenzen'.)

Daar verschillen wij volstrekt niet van mening: ieder moet voor zichzelf, met open ogen, beslissen wat hij moet doen. Bij voorkeur in gedachten houdend in wat voor maatschappij hij of zij wil leven. Maar ik ken maar weinig mensen die zich bewust zijn van ethische grenzen, laat staan dat ze zich erop beroepen... Overigens: de omschrijving die je geeft is maar één manier om naar ethische kwesties te kijken (die van meneer Rawls, als ik me dat goed herinner, die van de speltheorie met de 'veil of ignorance'), zo zijn er nog vele andere, die tot hele andere uitkomsten kunnen leiden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:19

Prrrr schreef:
Ik zeg ook niet dat je de patienten zomaar mag overslaan - ik geef aan dat ik vind dat ieder mens voor zich een keuze moet kunnen maken. Er zijn diverse ethici die dat met me eens zijn, en ook verschillende die dat niet met me eens zijn. Zolang daar nog zoveel discussie over is denk ik dat je voor een opt-in moet kiezen.

Er is overigens nog een bezwaar van een opt-in, en dat is vooral een psychologisch effect van keuzes. Het feit dat er een keuze is, houdt de bezwaren in stand... Hoewel niet geldig als bewijs, is het wel indicatief dat de bezwaren die in Nederland leven, in andere landen minder aanwezig zijn. (Belgie, Portugal, en nog enkele dacht ik.)

Citaat:
Overigens vind ik je vergelijkingen nog steeds mank gaan - het gaat bij donorregistratie over een keuze die iemand bij zijn volle verstand voor zichzelf moet kunnen maken.

Maar het gaat in mijn ogen helemaal niet over de keuze... het gaat over de niet-keuze. Voor mensen die bewust en bij hun volle verstand de keuze maken, en registreren, verandert er feitelijk niets: hun mening wordt vastgelegd en uitgevoerd. Het verschil zit in het grote deel dat geen keuze maakt, en daardoor voor een gevolg kiest dat nogal ingrijpend is voor de patienten... en dat doen zonder zich bewust te worden van die keuze. Dat is een hele andere afweging dan het ontzeggen van een keuze.

Maar.... na een paar verweren te hebben geschreven, kan ik niet anders zeggen dan dat ik moet toegeven dat mijn houding deels bepaald wordt door het idee dat de rechten van de levenden zoveel zwaarder wegen dan de rechten van de doden, dat de balans heel anders komt te liggen. Want ik zou wel heftig reageren tegen 'default' donatie bij leven, bijvoorbeeld. Voor mij zijn leven en dood dus wel echt gescheiden...

Alleen zijn veel van de bezwaren, zoals jij ook al zegt, helemaal niet gebaseerd op dit soort ethische grenzen, fundamentele overtuigingen en belangrijke waarden in het leven, maar gewoon uit een soort 'ieuw, eng, bah'-idee... en daar kan ik niet in mee gaan.

Citaat:
Overigens: de omschrijving die je geeft is maar één manier om naar ethische kwesties te kijken (die van meneer Rawls, als ik me dat goed herinner, die van de speltheorie met de 'veil of ignorance'), zo zijn er nog vele andere, die tot hele andere uitkomsten kunnen leiden.

Puur off-topic, maar ik geloof dat die hele visie van Aristoteles afstamt, maar je hebt gelijk, het is maar 1 visie tussen vele... maar toch blijft het evenwicht als maatstaf voor ethisch gedrag een belangrijke, in vrijwel alle visies.

En in dit geval is het gewoon vreselijk belangrijk dat er geen transplantatie mogelijk is zonder donatie! En dat het duidelijk is dat een veel te groot deel van Nederland niet ethisch wil handelen, door hier op z'n minst open en fatsoenlijk over na te denken en de beslissing te baseren op juiste informatie itt verkeerde.

En ik ben dan vooral ook erg benieuwd in de alternatieven... hoe krijgen we die veel te grote groep van 'mwah, gut, weet ik het, doe maar niet' in beweging? Hoe krijgen we ze zover dat ze in elk geval een overwogen keuze maken, in het besef van de gevolgen? Ik vind dat wij, als maatschappij, moeten opkomen voor de mensen die hier het slachtoffer van worden, en niet voor de groep die uit onverschilligheid deze situatie laat ontstaan.