Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 01:18

Op slechte tafelmanieren kan ik afknappen, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik het zelf ook niet meer allemaal zo doe als ik het thuis heb geleerd. Voor mezelf alleen dek ik bijvoorbeeld geen tafel en is het weleens met bord op schoot. Maar ik weet wel hoe ik me in gezelfschap of in een restaurant moet gedragen, en dat vind ik zelf wel heel belangrijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:44

Met het hele gezin voor de buis eten dat vind ik wel zo verschrikkelijk afgestopmpt zijn. Er is niks mis met de regels van TS. Wisten maar meer mensen hoe het moest. En op slechte tafelmanieren kan ik ook vreselijk afknappen. Dat heeft niks met kapsones te maken. Maar goed normvervaging begint thuis Haha! Haha!

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:46

Flor schreef:
@Mencis - Eet je thuis ook een voorgerecht? Of alleen in een restaurant?

Thuis, eigenlijk altijd. Lachen

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:59

Uthrick schreef:
* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek.

* Geen drinken op tafel bij avond eten

* Niet van de tafel tijdens het eten

* Niet smakken of boeren

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
TV staat aan voor het nieuws.

* Pasta draai je met je vork op je lepel
Wij snijden het en eten het dan op met een vork.

* Patat eet je ook met een vork
Eten met de handen. Lachen

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
Eten wat de pot schaft.

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
Wij hoeven ons bord niet leeg te eten, maar we moeten wel wat gegeten hebben, genoeg.
We weten wel dat je dat bij anderen niet kan maken.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
Snap hier het nut niet zo van in, het gaat toch wel stuk ( het voedsel ).

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
Doen mijn ouders, wij ruimen wel de tafel af.

Bovenstaande in de quote geldt ook bij ons in huis, buiten de quote niet.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:26

noem het etiquette en overdreven, ik noem het goede tafel manieren, waar je meer aan hebt dan je in eerste instantie zou verwachten.
Noem het status aanmeten, ook best, zegt meer over jou zelf dan over de mensen die het doen. Ik kan me ook dood ergeren als ik in een restaurant zit en er rennen kinderen rond! Dat mocht ik echt niet (ik ging al mee vanaf dat ik in de kinderstoel zat), en terecht!! Kinderen die alleen maar patat bestellen? Echt niet dat was geen keuze die je mocht maken.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:40

sherwood schreef:
noem het etiquette en overdreven, ik noem het goede tafel manieren, waar je meer aan hebt dan je in eerste instantie zou verwachten.
Noem het status aanmeten, ook best, zegt meer over jou zelf dan over de mensen die het doen. Ik kan me ook dood ergeren als ik in een restaurant zit en er rennen kinderen rond! Dat mocht ik echt niet (ik ging al mee vanaf dat ik in de kinderstoel zat), en terecht!! Kinderen die alleen maar patat bestellen? Echt niet dat was geen keuze die je mocht maken.

Dus jij kiest nu ook de dingen die je eigenlijk niet lekker vind????

Ik vind dat kleine kinderen niet in een exclusief restaurant thuishoren, of ze nu zoet in de kinderstoel zitten of niet.
Heel erg zielig, niet kindvriendelijk, tenzij je een kind hebt dat op 2 jarige leeftijd al met mes en vork kan eten.
Wioj leerden onze tafelmanieren tijdens exclusieve diners THUIS! Wanneer wij uit eten gingen, dan was dat naar een kindvriendelijk restaurant.

En ja, ik lustte als kind ook gewoon alles, maar toch het liefste patat. En daar ga je toch voor uit eten, om datgene te eten wat je het lekkerste vindt?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:03

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.
Gewoon recht op zitten. Voeten hoefden niet onder je stoel, zodra de rest er maar geen last van had.
* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
Prakken mocht wel, mes hoefde niet altijd, eten naar mond brengen.
* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.
Vroeger aan tafel, tegenwoordig niet meer. Alleen als opa's oma's enz. er zijn en met pannenkoeken aan tafel. Verder gewoon voor de tv.
* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
Radio aan, of tv. Praten mag, maar niet met volle mond.
Wij mochten/mogen wel drinken. Maar daar heb ik alleen met hete dingen behoefte aan.
Alleen als je heel nodig naar de wc moet. Of als je voor iedereen wat drinken gaat halen.
* Niet smakken of boeren
Lijkt me vanzelf sprekend dat dat niet mag.
Nee, dat hoefde niet. Gewon snijden en met mes en vork opeten.
Mag met handen.
* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
Gewoon eten wat de pot schaft. ( alleen bij zuurkool niet, daar ga ik echt van over mn nek. )
* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
We hoefden het niet altijd op te eten. Vaak als je zelf opschept wel opeten.. Als iemand anders opgeschept heeft mag je wel laten liggen.
* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
Ontbijten eigenlijk nooit samen. Dubbelvouwen mag wel. Doen mn ouders zelf ook.
*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
Hadden we toen nog niet. Nu wel. Maar eigenlijk doet mn moeder dat altijd. Ik soms ook wel, 's avonds als mn ouders al naar bed zijn bijvoorbeeld.

Een aantal regeltjes vind ik wel iets overdreven. Zoals geen drinken. Maar ik denk dat jij het wel mee vind vallen hoe streng je opgevoed bent, omdat je zo opgevoed bent. Als jij op de bouwvakker manier opgevoed zou zijn, dan vond je dit denk ik heel overdreven streng. Maar opzich vind ik het best mee vallen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:10

nou,ik vind het persoonlijk wel streng hoor.

Wij zitten juist nooit aan tafel, ik heb er ook een hekel aan. Vroeger deden we het wel vaker, maar nu niet.
Ik mag eten zoals ik wil, met memond naar het eten of met het eten naar me mond, maakt niks uit. Boeren en smakken, met mond open eten mag ook niet bij ons. Bij ons staat de tv aan en zitten we gewoon met bord opschoot. Geen drinken, met uitzondering op water en met kerst of speciale gelegenheden een wijntje (dan wel aan tafel)
Ontijbijten doen wij niet gezamelijk, ieder ontbijt gewoon wanneer die uit zjin bed komt en zin heeft.
Brood mag ik wel dubbelvouwen, maar ik eet muesli Clown
wij hoeven ook niet met vork en mes te eten, ik heb het vroeger wel geleerd.

patat eet je met je handen, kippenpoot, kroket, frikandel en dergelijke ook.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:12

Oneeee... ik had eenheel verhaal getypt, weg. Nouja vergeleken met mj ben je streng opgevoed, daar houden we het maar bij Knipoog

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:15

Uthrick schreef:
Ik had het vanmiddag met een paar studiegenootjes een soort van discussie tijdens de pauze.
Er zat een studiegenoot naast mij een kom soep als een bouwvakker leeg te lepelen ( op punt van de stoel, arm met lepel in de hand haaks tegen de borst aan ( hmm, weet niet hoe je dat anders uit moet leggen) en zijn andere "vrije"arm op de tafel om de kom soep heen.

Ik zei voor de gein van hey joh, eet eens zoals je ouders je het hebben geleerd, waarop hij antwoorde dat hij dat ook deedt.
Ik dacht dat hij een geintje maakte maar hij was serieus Nagelbijten / Gniffelen dus toen ontstond een discussie ( vriendelijk hoor) over gedragsregels aan tafel, regels die bij ons in huis gelden waren ( zij het nu nog maar ik woon in studentenhuis)

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

* Niet smakken of boeren

Hmm dat was het wel qua tafel manieren, studiegenoten waren het er min of meer over eens dat ik "streng" ben opgevoed. Ik vind dat zelf wel meevallen, denk dat ik het later ook zo doe.
Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift. Clown

Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?

Ik ben precies zo opgevoed! Vroeger zag ik het nut er niet van in. Wat maakt het nou uit dat je met je ellebogen op de tafel leunde tijdens het eten. Maar goed, ik deed het niet. En als ik nu om me heen kijk zie ik toch wel zo'n verschil. Kijk eens in een restaurant hoe veel mensen niet fatsoenlijk met mes en vork kunnen eten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:20

eva2 schreef:
Ik vind dat kleine kinderen niet in een exclusief restaurant thuishoren, of ze nu zoet in de kinderstoel zitten of niet.

Ik ging altijd mee hoor Cool en was niet lastig en heb er ook geen trauma aan overgehouden Knipoog

Wanneer bepaal je trouwens de grens exclusief of niet?
Ik heb in een brasserie gewerkt en mensen waren echt gezellig 'uit' vaak zonder de kinderen en als je dan alsog last hebt van andermans kinderen is dat knap balen Scheve mond

Sommige mensen vonden de brasserie dus weer niet echt exclusief en dachten dat ze alles konden maken daar.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:23

ik heb het niet zo geleerd, maar heb het gewoon overgenomen.
dat vind ik juist een beteremanier, dus vroeger hebbe ze me gewoon zo gelaten, en nu eet ik netjes precies zoals t hoort Lachen

ohja.. sommige vinden het raar dat ik zelfs komkommer met vork eet Vork ..

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:42

Hahaha nou hier houden wij ons echt niet aan!
Ik ben wel opgevoed met tafelmanieren, maar nu ik samenwoon, houd ik mij er niet aan.

Wij boeren, smakken en prakken erop los! Mijn vriend likt altijd zijn bord af Vork

Soms als we weer zo aan het schransen zijn, dan denk ik echt: jemig wij zijn echt een stelletje beesten.

Ook eten wij dingen met onze handen (kippenpootjes, patat etc.)
We eten wel altijd aan tafel.

Als we bij anderen eten of uit eten gaan, gedragen wij ons niet zo hoor!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:17

eva2 schreef:

Heel erg zielig, niet kindvriendelijk, tenzij je een kind hebt dat op 2 jarige leeftijd al met mes en vork kan eten.
Wioj leerden onze tafelmanieren tijdens exclusieve diners THUIS! Wanneer wij uit eten gingen, dan was dat naar een kindvriendelijk restaurant.

En ja, ik lustte als kind ook gewoon alles, maar toch het liefste patat. En daar ga je toch voor uit eten, om datgene te eten wat je het lekkerste vindt?

Wie zegt dat ik dat niet lekker vind? Ik heb het leren eten, erg jong al, en dus vond ik het lekker.
Als je patat wilt eten ga je naar de patatboer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:32

In een groot gedeelte van de TS kan ik me ook wel vinden. Wij hebben wel altijd een glas water bij het eten (of wijn). Eten wat de pot schaft, al kookt mij moeder wel soms apart voor mij omdat ik vegetariër ben. Of ze kookt gewoon helemaal vegetarisch.
Eten voor de TV, no way! Gewoon aan tafel, blijven zitten totdat we uit gegeten zijn. Prakken mag wel (als 19 jarige doe ik het soms nog Bloos Clown ). Eten met mes en vork ook. Boeren etc is ook niet gewenst. Kippenpoten etc mag met de handen gegeten, maar wel met een servetje erbij dan.
Vind het juist wel goed, zulke manieren. Ook toen ik drie weken alleen thuis was at ik meestal gewoon aan tafel. De enige keren dat ik voor de tv eet is als ik alleen thuis ben, laat thuis kom van m'n studie en pizza eet. Anders niet.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:07

sherwood schreef:
Ik kan me ook dood ergeren als ik in een restaurant zit en er rennen kinderen rond! Dat mocht ik echt niet (ik ging al mee vanaf dat ik in de kinderstoel zat), en terecht!! Kinderen die alleen maar patat bestellen? Echt niet dat was geen keuze die je mocht maken.

Bloos Vroeger had ik de grootste lol in restaurants.. Lekker met mijn nichtjes en neefjes verstoppertje onder de-niet-bezette tafels doen Haha! Maar het ging met mate hoor..

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:55

sherwood schreef:
eva2 schreef:

Wie zegt dat ik dat niet lekker vind? Ik heb het leren eten, erg jong al, en dus vond ik het lekker.
Als je patat wilt eten ga je naar de patatboer.

dit vind ik een erg kormme redenatie!

Alsnog als we uiteten gaan en ik heb zin in patat, met kipfilet ofzo bestel ik dat gewoon.
Je gaat naar het restaurant om te eten en te genieten wat je lekker vind, niet om vieze rotzooi te eten waar je ook nog is veel voor moet betalen..

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:05

als je het vieze rotzooi vind, moet je niet naar een restaurant gaan. Ik snap wel dat als het op de kaart staat dat je het ook gewoon kunt bestellen, maar dan hoef ik dat nog niet normaal te vinden.
Ik ben anders opgevoed. Bij ons was patat gewoon not done om te bestellen, mocht ook gewoon niet. Patat is slecht voor je, en dat eet je dus niet. Ja 1 keer per jaar ofzo, als je jarig was. Maar anders niet hoor, er zijn zat andere lekkere dingen te bestellen. En lus je helemaal niks anders dan patat met kip, dan hoef je ook niet naar een restaurant te gaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:13

Ik vind jouw redenatie maar vaag Sherwood Bloos
Wij waren thuis helemaal geen patat-mensen maar als we bij de chinees gingen eten bestelde ik als kind kip met patat omdat ik dat lekker vond.
Ik heb nog nooit gehoord dat het iets met tafelmanieren te maken heeft om patatjes te bestellen Verward En dat niet alleen, bij veel restaurants is het een doodgewoon bijgerecht; frietjes, dikke frieten, salade of een gepofte aardappel ofzo.
Oke als je naar bepaalde restaurants gaat staan er geen frieten op de kaart, maar de interpretatie van wat een lekker restaurant is, is subjectief, daarom bestaan er ook zoveel verschillende soorten.

sherwood schreef:
En lus je helemaal niks anders dan patat met kip, dan hoef je ook niet naar een restaurant te gaan.

Je kan toch ook gewoon meegaan naar een restaurant vanwege het sociale aspect? Gezellig samenzijn en niet moeilijk te hoeven doen over de afwas, of wie er kookt.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:23

sherwood schreef:
als je het vieze rotzooi vind, moet je niet naar een restaurant gaan. Ik snap wel dat als het op de kaart staat dat je het ook gewoon kunt bestellen, maar dan hoef ik dat nog niet normaal te vinden.
Ik ben anders opgevoed. Bij ons was patat gewoon not done om te bestellen, mocht ook gewoon niet. Patat is slecht voor je, en dat eet je dus niet. Ja 1 keer per jaar ofzo, als je jarig was. Maar anders niet hoor, er zijn zat andere lekkere dingen te bestellen. En lus je helemaal niks anders dan patat met kip, dan hoef je ook niet naar een restaurant te gaan.

Denk je dat een kind invloed heeft qua 'zin hebben' in de keuze van het restaurant?
nou dat denk ik dus werkelijk niet!

Ouders kiezen, en uiteten gaan moet worden beschouwd met iets 'Leuks, en gezelligs', en niet met iets dwingen van eten!

Later gaan 12/14 jarige echt wel experimenteren met eten!!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:34

veel van je "lijstje" heb ik ook zo meegekregen.
wij hoefden echter niet ons hele bord leeg te eten (tenzij we het zelf hadden opgeschept)

als we naar een restaurant gingen was het feest en dan mochten wij echt wel patat (en ja ik lust nu meer dingen dan alleen patat en ben ook niet van mening dat af en toe een patatje eten slecht voor je is)

als ik iets niet lekker dacht te vinden moest ik het proeven, niet lekker ? dan mocht ik iets anders pakken of dat gedeelte gewoon laten staan.

zo doe ik het met mijn eigen kinderen ook en ik heb nu een zoon die niets eet behalve brood, hij is 2 en ik push niks ik neem aan dat het vanzelf komt, want ik heb ook een zoon die menig mens verbaasd doet staan!
hij eet het liefst hele vleestomaten weg en als je hem laat kiezen wat we eten ? broccoli!

denk dat het dus allemaal wel goedkomt.

1 ding kan ik absoluut niet tegen, tafelgeluiden...dan hoeft iemand nog niet eens te smakken ik word gewoon helemaal kriegelig als er geen muziekje aanstaat (tv is altijd uit tenzij we lekker een broodje eten onder het voetbal ofzo Lachen )

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:49

Ik vind met je bord op schoot eten en je bord aflikken echt heel erg! Het is n gebrek aan beschaving in mijn ogen, net als prakken.
Het getuigd ook zeker niet van respect voor degene die t eten voor je heeft klaar gemaakt.
Ik vraag me ook af als je gewend bent om zo ongemanierd te eten of je het idd wel netjes kan als je uit eten gaat.

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:03

Tja beetje streng wel ja, maar ik ben te makkelijk opgevoed waardoor ik nu ineens keihard moet werken om men eigen zaken te rooien.

En nog wat, Geen drinken op tafel???? WHy not, Al is het maar water, ik kan niet zonder! en echt niet om et weg te spoelen, maar het is gezond water te drinken, thats al!

verder, ja patat met een vork, nooit gedaan!!
tja, ik vind et juist goed dat de tv uit ging, en praten met elkaar, tegenwoordig draait alles om de beeldbuis en leven mensen langs elkaar, dus zo houd je je gezin bij elkaar, gezellig en je weet wat de ander doet! ik weet niet eens wat mijn eigen broer deed en we leefden onder 1 dak. (bedoel school opleiding enzo)

dus ja, ja, nja, streng, streng, wel netjes, maar sommige dingen overdreven
thats my opinion.

groeten Nancy

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 01:34

Ik vind het belachelijk, eten doe je omdat je honger hebt.
Wij eten hier aan tafel,tv uit,radio aan.
Prakken mag, en patat kip spareribs en dat soort eten eten we gewoon met onze handen.
Als ik met vriendinnen eet,eten we gewoon voor de tv.

Trewijl ik eet kolk ik een pak melk achterover.
En dat prakken onbeschaafd is vind ik helemaal nergens op slaan,want ik vind het gewoon veel lekkerder om alles te prakken.

En dat je geen patat mag eten in een restaurant vind ik ook onzin, of je nou 3 of 80 bent.. je eet in een restaurant omdat dat gezellig is, niet omdat je persé iets luxe moet eten.
als je je bord niet opeet (zo geldt dat dan voor de kids) geen toetje. dat geldt alleen als je zelf opgeschept hebt, als anderen voor je opscheppen geldt dat niet.

als ik iets niet lust,eet ik het niet en maak ik iets wat ik wel lust. (eigelijk lust ik alleen hollandse pot)
als ik iets heb waar stukjes in zitten, pluk ik die eruit (denk aan paprika en stukken ui in de macaroni)

Het enige waar ik een hekel aan heb is als mensen smekken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 01:39

Uthrick schreef:
Ik had het vanmiddag met een paar studiegenootjes een soort van discussie tijdens de pauze.
Er zat een studiegenoot naast mij een kom soep als een bouwvakker leeg te lepelen ( op punt van de stoel, arm met lepel in de hand haaks tegen de borst aan ( hmm, weet niet hoe je dat anders uit moet leggen) en zijn andere "vrije"arm op de tafel om de kom soep heen.

Ik zei voor de gein van hey joh, eet eens zoals je ouders je het hebben geleerd, waarop hij antwoorde dat hij dat ook deedt.
Ik dacht dat hij een geintje maakte maar hij was serieus Nagelbijten / Gniffelen dus toen ontstond een discussie ( vriendelijk hoor) over gedragsregels aan tafel, regels die bij ons in huis gelden waren ( zij het nu nog maar ik woon in studentenhuis)

* Niet smakken of boeren

Hmm dat was het wel qua tafel manieren, studiegenoten waren het er min of meer over eens dat ik "streng" ben opgevoed. Ik vind dat zelf wel meevallen, denk dat ik het later ook zo doe.
Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift. Clown

Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?

Citaat:

Dit is de enige regel die bij ons anders was. Je hoefde het niet op te eten, maar kreeg geen toetje en de rest van de avond ook niets anders.
Sorry, bij ons was er altijd water te drinken, dus nog een regel die anders was. Mijn ouders dronken meestal een glas wijn bij het eten. Kinderen hadden een glas water.
Verder ben ik precies hetzelfde opgevoed en ik kan mij redelijk irriteren als mensen op de manier eten zoals jij omschreef Bloos