Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Whiz

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:55

Het aantal mensen wat echt geen nederlands spreekt is een uitstervend soort. Onder de eerste gastarbeiders heb je de meeste niet nederlands sprekers. Maar diens kinderen spreken al gewoon nederlands. En asielzoekers zijn verplicht om nederlands te spreken. Dus dit percentage wordt steeds lager. Mensen die gewoon nederlands spreken en onderling buitenlands spreken vind ik niet zo storend. Voor het zelfde geld zijn het toeristen.. weet jij veel!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:55

Ik vind buitenlandse accenten niet erg.
Wij nederlanders hebben ook accenten.

Maar gewoon geen woord Nederlands spreken na verschillende jaren hier in NL wonen vind ik wel triest.
Oók bij de oudere mensen.

Ik heb dus veel met buitenlandse mensen gewerkt
En nee, sommige doen er geen moeite voor.
Ze proberen het niet eens.

Andere, die wel willen, zijn na een jaar zeer goed verstaanbaar.
Tuurlijk hoor je dat ze niet van hier komen, maar dat is niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:57

Whiz

Ga eens in de tuinbouw werken, en schrik van de mensen die geen nederlands spreken.
Dat is 90 %.
En na een jaar spreekt 70% nog geen nederlands

Bij veel tuinbouw bedrijven word ook huisverkoop gedaan.
En dan merk je hetzelfde

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:57

nienke_92 schreef:
Maar het afschaffen van bijv. hoofddoekjes vind ik weer wat anders. Dat hoort bij hun geloof en cultuur en als hun beweren dat ze dat willen houden, moeten ze dat doen. Daar zit tenminste iets van betekenis achter!!

wat ik eerder al schreef:
Moslimfeministes willen Koran-raad die wil dat vrouwenrechten erin opgenomen worden.
en
Egyptische minister noemt sluier achterhaald

Ik vraag me af wie het nu echt zo nodig vindt, die hoofddoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:58

hier spreken er nog heel veel hun eigen taaltje, zitten ze met een hele groep op een bankje in het centrum en je nawijzen en dan in het turks of marrokaans weet ik wat ze zeggen nou ik voel me daar heel ongemakkelijk bij hoor...
jakkes, ik loop er nu niet eens meer langs omdat vieze oude turkse mannetjes je nakijken en over je praten Lips are sealed

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:00

Whiz, sorry hoor, maar krijg een beetje: uit welk ei kom jij gekropen gevoel...(en dat bedoel ik niet zo banketstaaf als dat het eruit komt)

Ze zijn op basisscholen bezig met taalprogramma's voor onze allochtone kleuters.. Dat is niet omdat pa en ma het nog niet snappen maar zij met sprongen vooruit gaan hoor. Bij deze groep kinderen zal er thuis ook wat aan gedaan moeten worden en dat is meteen ook de reden waarom het generatie op generatie misschien wel beter, maar bij lange na nog niet goed gaat!!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:01

runningkawa schreef:
Whiz

Ga eens in de tuinbouw werken, en schrik van de mensen die geen nederlands spreken.
Dat is 90 %.
En na een jaar spreekt 70% nog geen nederlands

Bij veel tuinbouw bedrijven word ook huisverkoop gedaan.
En dan merk je hetzelfde

Bij tuinbouw bedrijven zijn het vaak asielzoekers die vrijwilligerswerk doen om in de arbeidsmarkt te komen. Of tegen een klein bedrag ervaring op kunnen doen.

En dit weet ik omdat mijn moeder bemiddelaar is voor vrijwilligerswerk.

En die mensen zijn vaak nog maar heel kort in nederland.. dus die moeten ook nog leren.

Rene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:03

Er zijn natuurlijk altijd nog touristen/bezoekers die onderling met elkaar praten in hun moedertaal.
maar ik vind dat als mensen hier komen wonen ze onze taal moeten leren. Ik hoef me niet (volledig)aan te passen aan iemand die hier komt wonen. Dan gaan we de verkeerde kant uit.
En als je om accenten gaat klagen been je imo wel heel pietleutig want limbo's/friezen (eigenlijk elke provincie soms ook wel stad) heeft zijn eigen accent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:04

Azielzoekers, verwijwilligers werk?

geen 1
Azielzoekers met een tewerkstellings vergunning wel.
Maar dat is geen vrijwilligers werk.
En die waren er vaak maar een paar, veel te veel papierwerk
Dus je info klopt niet

Verder werk ik met alle nationaliteiten, maar geen asielzoekers.
Allemaal mensen die hier langer zijn.
En als sommige gaan naar ander werk, en dat kan bijv best na een paar jaar zijn, spreken ze niets beter dan toen ze de eerste dag kwamen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:05

corine1981 schreef:
Whiz, sorry hoor, maar krijg een beetje: uit welk ei kom jij gekropen gevoel...(en dat bedoel ik niet zo banketstaaf als dat het eruit komt)

Ze zijn op basisscholen bezig met taalprogramma's voor onze allochtone kleuters.. Dat is niet omdat pa en ma het nog niet snappen maar zij met sprongen vooruit gaan hoor. Bij deze groep kinderen zal er thuis ook wat aan gedaan moeten worden en dat is meteen ook de reden waarom het generatie op generatie misschien wel beter, maar bij lange na nog niet goed gaat!!

Ja maar het is niet dat ze totaal onbekend zijn met de taal. Ze spreken het dan wel niet vloeiend en accentloos en de spelling is helemaal om te huilen.

Maar ze kunnen zich wel verstaanbaar maken.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:07

Whiz schreef:
corine1981 schreef:

Ja maar het is niet dat ze totaal onbekend zijn met de taal. Ze spreken het dan wel niet vloeiend en accentloos en de spelling is helemaal om te huilen.

Maar ze kunnen zich wel verstaanbaar maken.

Zelfs dat is helaas niet altijd het geval.
Mijn vriendin werkt in het onderwijs en komt echt vrij regelmatig kleuters tegen die amper Nederlands praten...
Triest, maar wel waar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:09

Runningkawa, dat is niet waar. Ik heb bovendien op een asielzoekerscentrum gewerkt waar veel mensen dolgraag aan de slag wilden, maar niet mochten. In beperkte mate kon het soms wel, helaas maar heel korte tijd, en er waren er veel die daar gebruik van maakten. Veel anderen deden wel vrijwilligerswerk (maar vaak rond het centrum... dus misschien niet bij jullie in de tuinbouw)

Overigens mogen asielzoekers in bepaalde situaties juist GEEN Nederlands leren, en dat vonden veel mensen ontzettend jammer.
(Maar dit is wel de situatie zoals dat een paar jaar geleden was, ik weet niet hoe het nu is.)

Whiz: als je gaat miepen over spelling wordt het rustig in Nederland Haha!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:10

runningkawa schreef:
Azielzoekers, verwijwilligers werk?

geen 1
Azielzoekers met een tewerkstellings vergunning wel.
Maar dat is geen vrijwilligers werk.
En die waren er vaak maar een paar, veel te veel papierwerk
Dus je info klopt niet

Verder werk ik met alle nationaliteiten, maar geen asielzoekers.
Allemaal mensen die hier langer zijn.
En als sommige gaan naar ander werk, en dat kan bijv best na een paar jaar zijn, spreken ze niets beter dan toen ze de eerste dag kwamen.

Tjah zo kunnen we heen en weer gaan quoten. Ik ben er van overtuigd dat er idd mensen zullen zijn die geen nederlands spreken. Maar in mijn omgeving is dat er maar 1.. Nou zou ik in mijn omgeving ongeveer rond de 100 allochtonen mensen hebben. (even daar gelaten hoe dicht of ver weg deze contacten staan) En daar is er maar 1 van die beroerd nederlands spreekt. Nog niet eens helemaal geen nederlands spreekt.. maar wel beroerd.. Nou laat dat dan 1 op de 100 zijn.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:11

De spelling van de meeste Nederlanders is ook om te huilen, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik erg taalgevoelig ben en dat het voor mij al bijna niet bij te houden is door alle veranderingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:13

Dat veel asielzoekers willen werken kan best kloppen.
Maar ze mogen het niet zonder tewerkstellings vergunning.
Athans niet als de tuinder geen problemen wil.

Geen idee hoe dat elders zit, maar in de tuinbouw kan het echt niet.
En dan mag het zo uit mijn hoofd te weten, ook maar 6 weken met die vergunning.

Tja, helaas ken ik meer mensen van buitenlandse afkomst die ik niet kan verstaan, dan die ik wel kan verstaan.

Kan er ook niks aan doen.
Dingen uitleggen schiet bijv ook niet op.
Werkt soms erg frustie...

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:16

Tuurlijk. Als ik naar een ander land zou verhuizen zou ik me ook moeten aanpassen. De taal leren is wel het minste wat je kan doen.

Ik vind zeker dat ze Nederlands moeten leren. Zich aan zekere gebruiken en gewoonten van Nederland moeten aanpassen. Thuis mogen ze doen wat ze willen, tot op zekere hoogte natuurlijk, maar hun eigen gebruiken volgens hun geloof oid moeten ze thuis kunnen behouden. Zolang er maar niet gedacht wordt dat wij ons moeten aanpassen aan hun, ivm taal, gebruiken en gewoontes.

Ik dacht trouwens nog steeds dat een hoofddoek niet verplicht is, dat ze het doen uit respect voor hun man oid. Ik heb daar eens een gesprek over gehad met een Turks meisje. Die zei dingen waarvan ik bijna van mn stoel viel. Bijv; als ik ongelijk heb mag mijn man mij slaan?! Kijk bij dat soort dingen begin ik te steigeren. Het idee wat ze mee brengen dat vrouwen en mannen niet gelijkwaardig zijn is voor mij toch wel het grootste ergerpunt. Vooral omdat je ook zo behandeld wordt hier. Respect kan je krijgen als ook ik dat krijg. Op de school van mijn tante loopt een islamitische man stage, deze wil vrouwen geen hand geven. Deze school is een zogenaamde 'zwarte' school. Inmiddels zijn er al wat problemen, conflicten, ruzies ontstaan hierdoor. Ik vind dit ook echt niet kunnen.

We kunnen hier best gezellig met zijn allen leven, zodra er respect is over en weer. Mensen ook er wat moeite voor doen om zich aan te passen, Nederlands te leren etc. Ik ben niet van plan om me aan te passen aan de mensen die naar Nederland te komen. Ik heb daar tenslotte niet voor gekozen.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:18

ik denk eigenlijk dat ik hier 1 van de weinigen ben die dit schrijft
maar ik vind kijk nederland is al zo klein landje.. en dan komen ze met ze alle hierheen..ze krijgen vervolgens een nederlands paspoort en zijn dan nederlanders
maar echte nederlanders zijn blank en hebben geen andere kleur
ze spreken echt geen 1woord nederlands en denken dat ze alles zijn
wij mogen geen pet op in de klas.. maar hun wel zo hoofddoekje
kijk ik weet hun hebben hun geloof.. maar als hun geloof zo belangerijk is waarom gaan ze dan niet terug naar hun eigenland??

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:20

Klopt, gebruiken en geloof zijn 2 volstrekt andere dingen.
In de koran is nergens te vinden dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, dat ze hun man klakkeloos moeten gehoorzamen en dergelijke.
De koran predikt respect en verdraagzaamheid en bidden voor degene die het geloof nog niet hebben gevonden...
Het verschilt allemaal niet zoveel van bijv. de bijbel...
Het is puur de INTERPRETATIE.... helaas....

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:21

stef_sweety schreef:
ik denk eigenlijk dat ik hier 1 van de weinigen ben die dit schrijft
maar ik vind kijk nederland is al zo klein landje.. en dan komen ze met ze alle hierheen..ze krijgen vervolgens een nederlands paspoort en zijn dan nederlanders
maar echte nederlanders zijn blank en hebben geen andere kleur
ze spreken echt geen 1woord nederlands en denken dat ze alles zijn
wij mogen geen pet op in de klas.. maar hun wel zo hoofddoekje
kijk ik weet hun hebben hun geloof.. maar als hun geloof zo belangerijk is waarom gaan ze dan niet terug naar hun eigenland??

Als je daar antwoord op wilt dan moet je het topic maar even door lezen..

*zucht*

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:23

nou ik woon nu in Hoorn,maar in Amsterdam kon meer dan de helft van de allochtone mensen die bij mij in de apotheek kwamen echt bijna amper tot geen nederlands.
dat waren er dus wel wat meer dan 1 op 100.
en zelfs hier in Hoorn merk ik het nog vrij veel.
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 20-11-06 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:23

rebeltje schreef:
Tuurlijk. Als ik naar een ander land zou verhuizen zou ik me ook moeten aanpassen. De taal leren is wel het minste wat je kan doen.

Overigens is er niemand die zegt dat ze de taal NIET hoeven te leren.

Maar de taal leren is iets anders dan verplicht overal Nederlands spreken (iets wat Nederlanders ook niet in het buitenland doen, en in alle opzichten gewoon een ontzettend onnozel idee is.)

Citaat:
Zich aan zekere gebruiken en gewoonten van Nederland moeten aanpassen.

Welke dan?

Citaat:
Het idee wat ze mee brengen dat vrouwen en mannen niet gelijkwaardig zijn is voor mij toch wel het grootste ergerpunt.

Dat idee leeft hier in Nederland op eigen kracht voort hoor: SGP anyone?

Daar erger ik me ook aan, maar het is zo hypocriet dat we allemaal naar de islam wijzen en onze eigen veluwe even over het hoofd zien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:25

dan zou er eens nagegaan moeten worden waarom veel mensen zo negatief over de islam denken en niet over het boeddhisme bv........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:26

Maar daar heb je denk ik geen groepen hang jongeren van Tong uitsteken
En ik heb nog nooit gehoord dat criminaliteit bij ze zwarte kousen hoger is dan bij de allochtonen Lachen

Ook spreken ze in de winkel gewoon Nederlands.

nee, geen vergelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:28

inderdaad!
dat is een beetje het punt.
helemaal niet elke islamiet doet het op die manier,maar wel erg veel,en dáárom steekt het zo met kop en schouders boven de rest uit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:32

runningkawa schreef:
Maar daar heb je denk ik geen groepen hang jongeren van Tong uitsteken
En ik heb nog nooit gehoord dat criminaliteit bij ze zwarte kousen hoger is dan bij de allochtonen Lachen

Nou... in Urk en Volendam zijn anders behoorlijk wat problemen (geweest).

Je ziet ook wat je wilt zien natuurlijk. Enige tijd geleden dachten mensen nog dat er rustig 2/3 van Nederland moslim was!!! In werkelijkheid is dat ongeveer 10%. Dat beeld is dus zeker vertekend.

De treinterroristen van enige tijd geleden waren ook wel een mooi voorbeeld. Eerst raakt iedereen in paniek (terwijl het een stel vervelende klieren waren maar het was geen enorm drama, geen wereldramp, geen einde van de wereld). Daarna moesten het wel buitenlanders zijn. Toen dat niet zo was, stierf de ophef toch al vrij snel uit en nu denkt niemand meer aan de treinterroristen als het prototype van Nederlandse criminele jongeren toch?