Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
XjolitaX schreef:geeft dat serieus een verdovende werking?
Ilindra schreef:Eerlijk gezegd vind ik dit nogal gejank.
Een kennis van ons had een "normale" slachterij en is een paar jaar geleden overgestapt naar het halal slachten.
Ook een halal slachterij moet aan alle regels voldoen en is gewoon een professioneel bedrijf.
Denk dat een dier er zelfs minder te lijden heeft dan in een grote "slachtfabriek"
Het is echt niet zo dat er met botte messen langzaam de keel wordt afgezaagd ofzo![]()
Ga eerst eens kijken op zo'n bedrijf voor je een mening van een ander overneemt!
Berdien schreef:De post dat ze maar "ons vlees moeten vreten" schiet me heeeeel erg in het verkeerde keelgat.
Ik vind wel dat als je er voor kiest om in een ander land te gaan wonen, je ook voor die cultuur en manier van leven kiest, en je zult aan moeten passen om van de integratie een succes te maken.
MAAR. Sinds wanneer mogen mensen niet meer een deel van hun eigen cultuur behouden? Dat doen wij NLers ook als we naar het buitenland gaan. Hoeveel mensen gaan wel niet in DL wonen, en blijven compleet Nederlands? Met kids die naar NLse scholen gaan, NLse televisie kijken en NLs eten te eten krijgen?
Veel roepen er maar dat ze hun ONS eten moeten eten, maar onderhand is er voor elke snackbar wel een shoarmatent bijgekomen, waar de NLers met veel genoegen heen gaan, ondertussen scheldend op de buitenlanders.
Ik heb het al eerder geroepen, maar ik vind het knap hypocriet, deze hele discussie.
MissQ schreef:Allemaal prima hoor ieder zijn eigen geloof. Probleem is nu eigenlijk dat wij hun vlees moeten "vreten". Je hebt namelijk geen keus, bijna al het kalfs/rund en kipvlees wordt Halal geslacht. Dit betekent dat ik niet kan kiezen voor gewoon geslacht vlees. Ik vind het namelijk wel diervriendelijker als er eerst een pin door de kop wordt geschoten en derhalve de koe hersendood is voor hij geslacht wordt. Ik verwacht dus dat er duidelijk aangegeven wordt wanneer het ritueel geslacht vlees betreft of "gewoon vlees". Deze oproep dus naar de AH gestuurd.
groetjes,
Miss@
shaviera schreef:ze wille toch zo graag nederlanders zijn na dan vreten ze ook maar ons vlees stelletjes zeikerds krijjen wij een dag vrij van school omdat het voor hun suikerfeest is hallo met mijn verjaardag krijg k toch ook geen vrij.
Maik79 schreef:Even een quote uit een persbericht van AH dat op hun site staat:
"12 okt. 2006.
100% halal. Het nieuwe halal-assortiment biedt klanten volop keuze. Naast 19 rund-, kip- en lamsvleesproducten worden ook 8 vleeswaren geïntroduceerd. De producten zoals rundergehakt, gekruide hamburgers, kebabspies en lamslappen worden bijelkaar gepresenteerd in een aparte koeling. Ze zijn herkenbaar aan de witte verpakking en het speciale groene halal etiket. De producten voldoen aan strenge kwaliteitseisen en worden ingekocht bij leveranciers die halal-gecertificeerd zijn. Van elk stukje vlees kan Albert Heijn de herkomst achterhalen. Zo kunnen klanten er zeker van zijn dat het vlees 100% halal is en altijd vers. "
Het is, in ieder geval bij AH, al duidelijk welk vlees precies Halal is geslacht en welk vlees niet. Mensen die geen vlees willen eten dat Halal geslacht is, hoeven dat dus ook niet. Het is een uitbreiding van het assortiment.
Over de ophef rondom Halal slachten: ik denk dat de meeste tegenstanders in eerste instantie vallen over het woord 'ritueel'. Daarbij krijg je meteen beelden van beschilderde beesten en martelingen. Terwijl ritueel in feite gewoon 'uit meer onderdelen bestaande rituele handeling => ceremonie' betekent (Van Dale). Zo gezien is de Nederlandse wijze van slachten dus ook een ritueel, alleen een ander.
Persoonlijk zou ik best vlees kopen uit het Halalschap. Die beestjes hebben in ieder geval (tenminste, dat is de bedoeling) een mooi leven gehad.
russel schreef:Doen katholieken daar nog steeds zo moeilijk over? Dacht dat dat al over was. Of het nu allah of jezus is, wat maakt het uit, het gaat om de manier hoe de dieren geslacht worden.
Nu is mij duidelijk dat het verdoven, dus dat de dieren niets merken, geen wet van meden en persen is, want daar wordt in Nederland nogal makkelijk de hand mee gelicht. Geen naam van Allah of Jezus wordt genoemd, helemaal geen naam, of de naam van wreedheid.
dorothea schreef:Ilindra schreef:Eerlijk gezegd vind ik dit nogal gejank.
Een kennis van ons had een "normale" slachterij en is een paar jaar geleden overgestapt naar het halal slachten.
Ook een halal slachterij moet aan alle regels voldoen en is gewoon een professioneel bedrijf.
Denk dat een dier er zelfs minder te lijden heeft dan in een grote "slachtfabriek"
Het is echt niet zo dat er met botte messen langzaam de keel wordt afgezaagd ofzo![]()
Ga eerst eens kijken op zo'n bedrijf voor je een mening van een ander overneemt!
Ik ga slechts af op wat ik in de media zie, lees en hoor. Derhalve is het niet vreemd dat ik daar mijn mening op baseer. We zijn niet allemaal in de gelegenheid om persoonlijk slachterijen te bezoeken. Maar Ilindra, heb jij dan wel eens een grote "slachtfabriek" bezocht? Hoe gaat het er daar dan aan toe?
MissQ schreef:
Natuurlijk is duidelijk wat Halal geslacht vlees is, het gaat er juist om dat het niet duidelijk is wat "gewoon" geslacht vlees is. Zoals ik al zei wordt het merendeel van rund en kip halal geslacht. Er zou dus duidelijk moeten worden aangegeven welk vlees er niet ritueel geslacht is. Ik ben Katholiek en vindt het niet normaal dat ik ritueel geslacht (moslim) vlees moet eten. Er wordt geslacht met behulp van Imams en die bidden toch echt niet tot Jezus.
Groetjes,
MissQ
MissQ schreef:russel schreef:Doen katholieken daar nog steeds zo moeilijk over? Dacht dat dat al over was. Of het nu allah of jezus is, wat maakt het uit, het gaat om de manier hoe de dieren geslacht worden.
Nu is mij duidelijk dat het verdoven, dus dat de dieren niets merken, geen wet van meden en persen is, want daar wordt in Nederland nogal makkelijk de hand mee gelicht. Geen naam van Allah of Jezus wordt genoemd, helemaal geen naam, of de naam van wreedheid.
Sorry hoor ik doe niet moeilijk, en hoezo is dat over. Katholiek betekent niet oh het maakt niet uit, nee je gelooft in Jezus. Niet in allah niet in mohamed en niet in Boedha etc. Gelukkig hebben wij geen voedselregels dus wij hoeven niets te slachten in de naam van Jezus. Maar zo hoeven wij gelukkig heel veel niet uit naam van Jezus.
Groetjes,
MissQ
loutjuh schreef:En volgens mij zijn wij de grote zeikerds....
LuvdaTossa schreef:Als we elkaar nou eens allemaal respecteren en niet gaan klagen dat anderen het anders doen dan dat wij gewend zijn.