Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:54

mijn zoon zit dan ook op een openbare school, en almere is nu eenmaal een multi culturele stad, prima hoor.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:55

Oh ja dat kan het verschil wel eens zijn. Op mijn school was het: alsje wegblijft voor het suikerfeest, best, maar dan word het wel nablijven Nagelbijten / Gniffelen

Colorado

Re: Halal vlees bij AH, PROTESTEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:56

XjolitaX schreef:
geeft dat serieus een verdovende werking?

ja het paard voelt niks meer en kan niks meer, het dier is dan hersendood zeg maar. Het enige wat nog doorwerkt is zijn hart, zo wordt het bloed uit zijn lichaam gepompt. Langzamerhand sterft het dier. (dit is wat ik heb horen zeggen ... Dus zekerweten doe ik het niet)

Ik ben over het algemeen tegen het slachten van dieren, ik ben dan ook vegetarisch, maar dit vind ik echt belachelijk. Waarom het dier niét verdoven, dat heeft toch helemaal geen nut?! Ik snap het niet, echt niet...

Nagelbijten / Gniffelen even een reactie daarop, ik had nog niet gezien dat het topic al zo ver was Bloos ik heb dan ook alleen de eerste bladzijde gelezen. Ik lees het wel een andere keer verder door Knipoog ik heb hier nu ook gelijk een abbo op Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Colorado op 25-10-06 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:57

Ja ook ik heb getekend. IK hoop dat binnen een mum van ze stoppen bij AH met de verkoop!!!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:58

motto hier is dan dus
tja ze blijven toch wel thuis, worden ziek gemeld.
maar mijn zus hield haar kids vorig jaar 1 dag van school vanwege een famillie gebeuren
en kreeg een boete van 500 euro per kind.
ze heeft er 2 das dus 1000 euro

daarom zeg ik nu dus max gaat mee op ski vakantie buiten de crocus om.
heb alle papiertjes van vrije dagen van school bewaart,
waarop op staat dat de moslim kinderen vrij mogen....
als het moet speel ik het hoog op.

maar goed nu weer over tot de orde van de dag Haha!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:00

Kvind het je goed recht!!! Jezus €500 per kind Rolleyes belachelijk!!

Ach hier werd het echt gecontroleerd hihi, iedereen is erbij gelapt gelukkig.

Op de basisschool hebben wij nooit problemen gehad met vrij krijgen. Gingen altijd weekje naar Duitsland omdat het goed was voor onze gezondheid.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:00

Ilindra schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit nogal gejank.
Een kennis van ons had een "normale" slachterij en is een paar jaar geleden overgestapt naar het halal slachten.
Ook een halal slachterij moet aan alle regels voldoen en is gewoon een professioneel bedrijf.
Denk dat een dier er zelfs minder te lijden heeft dan in een grote "slachtfabriek"
Het is echt niet zo dat er met botte messen langzaam de keel wordt afgezaagd ofzo Rolleyes
Ga eerst eens kijken op zo'n bedrijf voor je een mening van een ander overneemt!

Ik heb wel eens gezien hoe het er in een grote slachterij aantoe gaat. Nou die slagers zijn zelf beesten!!! Ongelovelijk ruig en ongevoelig volk!! Dieren hebben daar te leiden hoor! Bij een islamiet mag een dier geen stres hebben voor hij afgemaakt wordt.
Onze koeien gaan naar een grote slagerij waarvan we weten dat ze goed behandeld worden. (van oorsprong joods). Ze zijn dan wel wat langer onderweg maar het vervoer is prima in orde. De manier van afmaken vind ik overigens wel erg luguber. Persoonlijk ben ik daar NIET! voor!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:01

hoe bedoel je seabert? De Halal manier?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:44

De post dat ze maar "ons vlees moeten vreten" schiet me heeeeel erg in het verkeerde keelgat.
Ik vind wel dat als je er voor kiest om in een ander land te gaan wonen, je ook voor die cultuur en manier van leven kiest, en je zult aan moeten passen om van de integratie een succes te maken.

MAAR. Sinds wanneer mogen mensen niet meer een deel van hun eigen cultuur behouden? Dat doen wij NLers ook als we naar het buitenland gaan. Hoeveel mensen gaan wel niet in DL wonen, en blijven compleet Nederlands? Met kids die naar NLse scholen gaan, NLse televisie kijken en NLs eten te eten krijgen?
Veel roepen er maar dat ze hun ONS eten moeten eten, maar onderhand is er voor elke snackbar wel een shoarmatent bijgekomen, waar de NLers met veel genoegen heen gaan, ondertussen scheldend op de buitenlanders.
Ik heb het al eerder geroepen, maar ik vind het knap hypocriet, deze hele discussie.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:51

Ik heb niet helemaal bijgelezen,
maar hebben jullie - althans degenen die de protestmail getekend hebben -
ook een mail teruggekregen van AH waarin ze stellen dat Radar
verkeerde info. heeft gegeven?
Ik heb 'm direct doorgestuurd naar Radar.

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:55

Berdien schreef:
De post dat ze maar "ons vlees moeten vreten" schiet me heeeeel erg in het verkeerde keelgat.
Ik vind wel dat als je er voor kiest om in een ander land te gaan wonen, je ook voor die cultuur en manier van leven kiest, en je zult aan moeten passen om van de integratie een succes te maken.

MAAR. Sinds wanneer mogen mensen niet meer een deel van hun eigen cultuur behouden? Dat doen wij NLers ook als we naar het buitenland gaan. Hoeveel mensen gaan wel niet in DL wonen, en blijven compleet Nederlands? Met kids die naar NLse scholen gaan, NLse televisie kijken en NLs eten te eten krijgen?
Veel roepen er maar dat ze hun ONS eten moeten eten, maar onderhand is er voor elke snackbar wel een shoarmatent bijgekomen, waar de NLers met veel genoegen heen gaan, ondertussen scheldend op de buitenlanders.
Ik heb het al eerder geroepen, maar ik vind het knap hypocriet, deze hele discussie.

Allemaal prima hoor ieder zijn eigen geloof. Probleem is nu eigenlijk dat wij hun vlees moeten "vreten". Je hebt namelijk geen keus, bijna al het kalfs/rund en kipvlees wordt Halal geslacht. Dit betekent dat ik niet kan kiezen voor gewoon geslacht vlees. Ik vind het namelijk wel diervriendelijker als er eerst een pin door de kop wordt geschoten en derhalve de koe hersendood is voor hij geslacht wordt. Ik verwacht dus dat er duidelijk aangegeven wordt wanneer het ritueel geslacht vlees betreft of "gewoon vlees". Deze oproep dus naar de AH gestuurd.
groetjes,
Miss@

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:21

Even een quote uit een persbericht van AH dat op hun site staat:

"12 okt. 2006.
100% halal. Het nieuwe halal-assortiment biedt klanten volop keuze. Naast 19 rund-, kip- en lamsvleesproducten worden ook 8 vleeswaren geïntroduceerd. De producten zoals rundergehakt, gekruide hamburgers, kebabspies en lamslappen worden bijelkaar gepresenteerd in een aparte koeling. Ze zijn herkenbaar aan de witte verpakking en het speciale groene halal etiket. De producten voldoen aan strenge kwaliteitseisen en worden ingekocht bij leveranciers die halal-gecertificeerd zijn. Van elk stukje vlees kan Albert Heijn de herkomst achterhalen. Zo kunnen klanten er zeker van zijn dat het vlees 100% halal is en altijd vers. "

Het is, in ieder geval bij AH, al duidelijk welk vlees precies Halal is geslacht en welk vlees niet. Mensen die geen vlees willen eten dat Halal geslacht is, hoeven dat dus ook niet. Het is een uitbreiding van het assortiment.

Over de ophef rondom Halal slachten: ik denk dat de meeste tegenstanders in eerste instantie vallen over het woord 'ritueel'. Daarbij krijg je meteen beelden van beschilderde beesten en martelingen. Terwijl ritueel in feite gewoon 'uit meer onderdelen bestaande rituele handeling => ceremonie' betekent (Van Dale). Zo gezien is de Nederlandse wijze van slachten dus ook een ritueel, alleen een ander.

Persoonlijk zou ik best vlees kopen uit het Halalschap. Die beestjes hebben in ieder geval (tenminste, dat is de bedoeling) een mooi leven gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:09

MissQ ik denk dat AH handig inspeelt op de behoefte van halalvlees voor moslims. Het is gewoon markt maken, geldt verdienen op grote schaal, het meeste wordt ook uitgevoerd. Ik verwacht nl dat er maar heel weinig wordt afgenomen via AH door de echte moslims. De meeste moslims zijn erg met hun eigen sociale plaatje bezig en hebben de AH niet nodig. Dus om te gaan spreken over dat wij hun vlees moeten vreten en zij ons vlees moeten vreten en dat wij maling aan cultuur moeten hebben, vind ik erg kort door de bocht.

Wij hebben wetgeving gesteld zodat ritueel slachten op het balkon niet kan gebeuren, wat er in de badkamer gebeurd dat weten wij niet. Maar als er een echte slager bij komt, wat we idd maar moeten afwachten of dat zo is, maar laten we daar voor de goede orde van uit gaan, wordt het wel vakkundig gedaan. Idd zal dat kalfje of schaap/geit wel lekker zijn leven buiten in de wei hebben gelopen. De dieren die wij hun hele leven in het hok houden en vetmesten, daar komen zij niet mee aan.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:10

MissQ schreef:
Allemaal prima hoor ieder zijn eigen geloof. Probleem is nu eigenlijk dat wij hun vlees moeten "vreten". Je hebt namelijk geen keus, bijna al het kalfs/rund en kipvlees wordt Halal geslacht. Dit betekent dat ik niet kan kiezen voor gewoon geslacht vlees. Ik vind het namelijk wel diervriendelijker als er eerst een pin door de kop wordt geschoten en derhalve de koe hersendood is voor hij geslacht wordt. Ik verwacht dus dat er duidelijk aangegeven wordt wanneer het ritueel geslacht vlees betreft of "gewoon vlees". Deze oproep dus naar de AH gestuurd.
groetjes,
Miss@

tuurlijk ieder zijn eigen mening en ook ik vind dat het gescheiden moet blijven....Maar goed, slachten is en blijft hoe dan ook grof, maar stoppen doe je het niet. Dan heb ik liever een beestje dat redelijk goed geleefd heeft, en niet op transport heeft gestaan en met een halssnede is geslacht. Dan een beestje wat echt een poedersuiker leven gehad heeft, uren lang als het geen dagen is, op transsport heeft gestaan en uit eindelijk in de rij moet staat om geslacht te worden....

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:16

shaviera schreef:
ze wille toch zo graag nederlanders zijn na dan vreten ze ook maar ons vlees stelletjes zeikerds krijjen wij een dag vrij van school omdat het voor hun suikerfeest is hallo met mijn verjaardag krijg k toch ook geen vrij.

sorry hoor...maar ik begrijp niet dat je deze woorden je strot uit krijgt. Blijf jij dan voortaan ook uit de shoarma tent, van de brie af, van de wijn af, van het turkse brood af. En check ook gelijk even de verpakkingen van het vlees, want al die stukjes die jij 's avonds braaf op je bordje gesmeten krijgt, komen echt niet allemaal uit nederland....en die hebben het echt niet zo goed gehad. Hypocriet en achterbaks. Werkelijkwaar gewoon walgelijk! En volgens mij zijn wij de grote zeikerds....De moslims hebben hier ook niet om gevraagd hoor!!

En wat betreft je verjaardag, hun krijgen ook geen vrij met hun verjaardag hoor. Jij krijgt ook vrij met kerstmis toch!
(en kan me de situatie van terorita ook heel goed voorstellen hoor, en zou dat ook niet pikken). Maar dit gaat weer over iets heel anders.

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:19

Maik79 schreef:
Even een quote uit een persbericht van AH dat op hun site staat:

"12 okt. 2006.
100% halal. Het nieuwe halal-assortiment biedt klanten volop keuze. Naast 19 rund-, kip- en lamsvleesproducten worden ook 8 vleeswaren geïntroduceerd. De producten zoals rundergehakt, gekruide hamburgers, kebabspies en lamslappen worden bijelkaar gepresenteerd in een aparte koeling. Ze zijn herkenbaar aan de witte verpakking en het speciale groene halal etiket. De producten voldoen aan strenge kwaliteitseisen en worden ingekocht bij leveranciers die halal-gecertificeerd zijn. Van elk stukje vlees kan Albert Heijn de herkomst achterhalen. Zo kunnen klanten er zeker van zijn dat het vlees 100% halal is en altijd vers. "

Het is, in ieder geval bij AH, al duidelijk welk vlees precies Halal is geslacht en welk vlees niet. Mensen die geen vlees willen eten dat Halal geslacht is, hoeven dat dus ook niet. Het is een uitbreiding van het assortiment.

Over de ophef rondom Halal slachten: ik denk dat de meeste tegenstanders in eerste instantie vallen over het woord 'ritueel'. Daarbij krijg je meteen beelden van beschilderde beesten en martelingen. Terwijl ritueel in feite gewoon 'uit meer onderdelen bestaande rituele handeling => ceremonie' betekent (Van Dale). Zo gezien is de Nederlandse wijze van slachten dus ook een ritueel, alleen een ander.

Persoonlijk zou ik best vlees kopen uit het Halalschap. Die beestjes hebben in ieder geval (tenminste, dat is de bedoeling) een mooi leven gehad.

Natuurlijk is duidelijk wat Halal geslacht vlees is, het gaat er juist om dat het niet duidelijk is wat "gewoon" geslacht vlees is. Zoals ik al zei wordt het merendeel van rund en kip halal geslacht. Er zou dus duidelijk moeten worden aangegeven welk vlees er niet ritueel geslacht is. Ik ben Katholiek en vindt het niet normaal dat ik ritueel geslacht (moslim) vlees moet eten. Er wordt geslacht met behulp van Imams en die bidden toch echt niet tot Jezus.
Groetjes,
MissQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:26

Doen katholieken daar nog steeds zo moeilijk over? Dacht dat dat al over was. Of het nu allah of jezus is, wat maakt het uit, het gaat om de manier hoe de dieren geslacht worden.

Nu is mij duidelijk dat het verdoven, dus dat de dieren niets merken, geen wet van meden en persen is, want daar wordt in Nederland nogal makkelijk de hand mee gelicht. Geen naam van Allah of Jezus wordt genoemd, helemaal geen naam, of de naam van wreedheid.

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:35

russel schreef:
Doen katholieken daar nog steeds zo moeilijk over? Dacht dat dat al over was. Of het nu allah of jezus is, wat maakt het uit, het gaat om de manier hoe de dieren geslacht worden.

Nu is mij duidelijk dat het verdoven, dus dat de dieren niets merken, geen wet van meden en persen is, want daar wordt in Nederland nogal makkelijk de hand mee gelicht. Geen naam van Allah of Jezus wordt genoemd, helemaal geen naam, of de naam van wreedheid.

Sorry hoor ik doe niet moeilijk, en hoezo is dat over. Katholiek betekent niet oh het maakt niet uit, nee je gelooft in Jezus. Niet in allah niet in mohamed en niet in Boedha etc. Gelukkig hebben wij geen voedselregels dus wij hoeven niets te slachten in de naam van Jezus. Maar zo hoeven wij gelukkig heel veel niet uit naam van Jezus.
Groetjes,
MissQ

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:38

dorothea schreef:
Ilindra schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit nogal gejank.
Een kennis van ons had een "normale" slachterij en is een paar jaar geleden overgestapt naar het halal slachten.
Ook een halal slachterij moet aan alle regels voldoen en is gewoon een professioneel bedrijf.
Denk dat een dier er zelfs minder te lijden heeft dan in een grote "slachtfabriek"
Het is echt niet zo dat er met botte messen langzaam de keel wordt afgezaagd ofzo Rolleyes
Ga eerst eens kijken op zo'n bedrijf voor je een mening van een ander overneemt!

Ik ga slechts af op wat ik in de media zie, lees en hoor. Derhalve is het niet vreemd dat ik daar mijn mening op baseer. We zijn niet allemaal in de gelegenheid om persoonlijk slachterijen te bezoeken. Maar Ilindra, heb jij dan wel eens een grote "slachtfabriek" bezocht? Hoe gaat het er daar dan aan toe?

Geloof me, jij wilt niet weten hoe de kip blokje (van de kip sate) hier gemaakt worden..
en de kuikens met mannelijk geslacht??? ach die versnipperen we toch gewoon levend..

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:41

MissQ schreef:

Natuurlijk is duidelijk wat Halal geslacht vlees is, het gaat er juist om dat het niet duidelijk is wat "gewoon" geslacht vlees is. Zoals ik al zei wordt het merendeel van rund en kip halal geslacht. Er zou dus duidelijk moeten worden aangegeven welk vlees er niet ritueel geslacht is. Ik ben Katholiek en vindt het niet normaal dat ik ritueel geslacht (moslim) vlees moet eten. Er wordt geslacht met behulp van Imams en die bidden toch echt niet tot Jezus.
Groetjes,
MissQ

Waarom ga je ervan uit dat het 'normale' vlees Halal geslacht is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:42

MissQ schreef:
russel schreef:

Sorry hoor ik doe niet moeilijk, en hoezo is dat over. Katholiek betekent niet oh het maakt niet uit, nee je gelooft in Jezus. Niet in allah niet in mohamed en niet in Boedha etc. Gelukkig hebben wij geen voedselregels dus wij hoeven niets te slachten in de naam van Jezus. Maar zo hoeven wij gelukkig heel veel niet uit naam van Jezus.
Groetjes,
MissQ

Je haalt het wel aan, dus dan lijkt het of je het wel van belang vind. Ik ben niet katholiek, wil je niet beledigen, maar woon wel in een katholiek dorp, getrouwd in een katholieke familie, maar hun maakt dat niet uit hoor, Jezus doet hierin niet ter zake. Alsof ze niet zouden eten omdat Allahs naam genoemd is. Ik dacht trouwens dat God belangrijk is in het katholicisme en Jezus bij de Jezuïten. Beiden een eigen stroming is.

Maar als we uit naam van een geloof gaan praten, vraag ik mij wel eens af waar het menslievende is, nu dus het diervriendelijke. Wat zegt de bijbel over slachten en het behandelen van dieren?? Best interessant dat te weten in een Christelijk land als Nederland.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:43

Moslims geloven in allah/god (dit is het zelfde) en mohamed is de (als ik het goed heb) laatste profeet van god die op aarde is gekomen) Moslims erkennen jezus zeker wel in hun geloof. Dat vind ik ook het mooie als de islam. Het geloof is niet zo van, wij zijn de beste en wij weten hoe het in elkaar zit...maar de hele geschiedenis is erbij betrokken en wordt erkent...christenen etc.... Alleen is de islam het laatste geloof dat op aarde is gekomen (dat zie je ook aan de koran die geschreven is) en daarnaast is de koran en daarmee dus ook het geloof nooit herschreven...en is het nog "puur"

De islam heeft verder ook geen "regels" respect voor een ander is heel belangrijk.

@ missQ: gelukkig heeft de islam voedselregels, hier wordt tenminste het recht van het dier in beschreven, en wordt het dier zeker beschermt tegen al die gruwelijke daden van de mens....helaas hebben andere geloven dat niet en worden al die transporten.....vet mesten, kistkalveren, legbaterrijen etc. als het waren toegestaan omdat daar niks over vermeld staat!

Daarnaast wordt het dier bij het slachten met respect behandelt tot god, en wordt het niet als stuk vuil dat binnenkomt afgemaakt..

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:47

Ik heb niet alles doorgelezen, maar vindt het grote onzin! Vlees is vlees, die het gewoon op een maniet dat die dieren er geen last van hebben al is het moslims katholiek protestant, dat geloof alltijd denk gewoon aan die dieren!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:06

loutjuh schreef:
En volgens mij zijn wij de grote zeikerds....

En dit mag wel eens vaker gezegt worden.

Nederlanders zeuren veel en hebben meestal zelf de schuld eraan. We denken heel vaak dat hoe wij het doen 'normaal' is. Wat is normaal? We hebben destijds zelf de mensen hier heen gehaald en nu moeten we met de consequenties leven.

Als we elkaar nou eens allemaal respecteren en niet gaan klagen dat anderen het anders doen dan dat wij gewend zijn.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:13

LuvdaTossa schreef:
Als we elkaar nou eens allemaal respecteren en niet gaan klagen dat anderen het anders doen dan dat wij gewend zijn.

Inderdaad! Bovendien is 'anders' lang niet altijd slechter dan wat wij toevallig gewend zijn.