Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peetie72

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:58

bedoel je kinderbijslag??

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:59

russel schreef:
Studietegemoetkoming is ook een uitkering, ander potje. Studiebeurs is ook verkapte vorm van uitkering, renteloos voorschot, kan zelfs nog gedeeltelijk kwijtgescholden worden als je niet aan de bak komt.

Nou, ik heb hem gebruikt om alles omtrent mijn studie te financieren. Wordt dat dan beschouwd als uitkering? Studie financiering is toch ook geen uitkering...

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:00

Citaat:
Studie financiering is toch ook geen uitkering...

Jawel, zo zie ik het tenminste wel...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:01

peetie72 schreef:
Citaat:
Studie financiering is toch ook geen uitkering...

Jawel, zo zie ik het tenminste wel...

Sjah, zie het zooo. Wees blij dat het er is. Het geeft mensen zonder eigen beurs de kans te studeren Knipoog

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:01

Schimmelig schreef:
russel schreef:
Studietegemoetkoming is ook een uitkering, ander potje. Studiebeurs is ook verkapte vorm van uitkering, renteloos voorschot, kan zelfs nog gedeeltelijk kwijtgescholden worden als je niet aan de bak komt.

Nou, ik heb hem gebruikt om alles omtrent mijn studie te financieren. Wordt dat dan beschouwd als uitkering? Studie financiering is toch ook geen uitkering...

Aangezien je uitwonend ben, krijg je meer stufi, omdat je namelijk ook andere kosten hebt, dan dat je thuis bij je ouders zou wonen. Dus je hebt wel een uitkering, het heet alleen anders.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:01

Russel omschreef het ongeveer zoals ik het ook zie; Wanneer er zoveel inlevingsvermogen mist, zou dat heel goed met leeftijd te maken kunnen hebben. Dus daar ga ik in jouw geval (voor het gemal) maar even vanuit. Maakt toch niet uit?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:02

Natuurlijk Vanessa24. Jij hebt een mening, ik heb een andere... Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:03

lies schreef:
Russel omschreef het ongeveer zoals ik het ook zie; Wanneer er zoveel inlevingsvermogen mist, zou dat heel goed met leeftijd te maken kunnen hebben. Dus daar ga ik in jouw geval (voor het gemal) maar even vanuit. Maakt toch niet uit?

Omdat ik niet altijd medelijden wil hebben omdat het NIKS aan de situatie bijdraagt. Natuurlijk maakt het niet uit. Ik ben echter altijd op zoek naar een oplossing om het probleem te verhelpen, maar dat 'mag' van sommige mensen niet, want die staan liever lang stil bij problemen om het allemaal tot bezinking te laten komen Lachen

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:04

@schimmelig
Maarre, ik heb geen recht op studiefinanciering omdat mijn vriend zijn eigen inkomen heeft. Jij woont ook samen met je vriend, dus dan lijkt het me dat jij dan ook geen recht hebt op studiefinanciering. Sta je wel offcieel ingeschreven bij je vriend??? Zo ja, hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je wel studiefinanciering ontvangt... Dan ga ik dat ook eens proberen Haha!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:06

peetie72 schreef:

Ik neem aan dat je nog steeds over het voordeurdeler hebt?
Een voordeurdeler betekend het volgende: stel jij woont nog bij je moeder thuis en je hebt een baan, maakt niet uit of het full-time is of niet.
Jouw moeder heeft een uitkering, zodra jij 18 jaar bent, wordt jouw moeder gekort op haar uitkering en wordt jij niet meer gezien als 'kind' maar als voordeurdeler, dat betekend dat je mee moet betalen aan de huur.
Jouw moeder wordt gekort, omdat je als 18-jarige volgens de wet als volwassen wordt gezien, en wordt je geacht om financieel voor jezelf te kunnen zorgen.

Kinderbijslag wordt direct stopgezet zodra je 18 wordt, maar dat wordt hier niet bedoelt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:07

peetie72 schreef:
@schimmelig
Maarre, ik heb geen recht op studiefinanciering omdat mijn vriend zijn eigen inkomen heeft. Jij woont ook samen met je vriend, dus dan lijkt het me dat jij dan ook geen recht hebt op studiefinanciering. Sta je wel offcieel ingeschreven bij je vriend??? Zo ja, hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je wel studiefinanciering ontvangt... Dan ga ik dat ook eens proberen Haha!

Ik ontvang een studie tegemoetkoming Knipoog
Dat is weer iets anders dan SF.

Ja, och... Ik neem de boel een beetje in de maling misschien, want sta hier inderdaad niet ingeschreven. Ik zou gek zijn... Bloos

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:08

Schimmelig schreef:
Natuurlijk Vanessa24. Jij hebt een mening, ik heb een andere... Lachen

Ik probeerde alleen maar uit te leggen wat er in de stufi zit, meestal heb je het ook hard nodig voor je studie.
Ik kreeg €100.- stufi, omdat ik nog thuis woonden, sommige klasgenoten kregen het dubbele omdat ze uitwonend waren.
Ik denk dat het in jouw geval ook zo is.

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:09

Oh ja, ik snap het! Toen mijn vriend de bijstandsuitkering aanvroeg, had hij er geen recht op omdat ik mijn eigen inkomen had. Niet dat we daarvan rond konden komen, maar dat maakte hun niets uit. Maar wij hadden maar recht op 700 euro in de maand bijstand. Is dat dan bij moeder en dochter ook zo??
Ik ben dus ook een voordeurdeler, als ik het goed begrijp tenminste....

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:10

Ik vind het een beetje neerslachtig als mensen SF een uitkering noemen. Een student steekt tenslotte veel uren per week in de studie die hij/zij doet. Ik denk niet dat mening student het eens is met dat jij SF een uitkering noemt Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:10

peetie72 schreef:
Oh ja, ik snap het! Toen mijn vriend de bijstandsuitkering aanvroeg, had hij er geen recht op omdat ik mijn eigen inkomen had. Niet dat we daarvan rond konden komen, maar dat maakte hun niets uit. Maar wij hadden maar recht op 700 euro in de maand bijstand. Is dat dan bij moeder en dochter ook zo??

Zo kun je het geloof ik zien inderdaad Ja

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:12

peetie72 schreef:

Volgens mij wel, ik weet niet precies hoe jouw situatie is.
Maar als jij samen woont met je vriend, wordt er geacht dat je ook samen voor de vaste lasten opdraait, in dat geval ben je een voordeurdeler.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:13

Niet 'officiel' (op papier) samenwonen heeft zo z'n voordelen dus Nagelbijten / Gniffelen

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:15

Citaat:
Ja, och... Ik neem de boel een beetje in de maling misschien, want sta hier inderdaad niet ingeschreven. Ik zou gek zijn...

Tja, zo kom je natuurlijk nooit op eigen benen te staan. Nu snap ik waarom je je niet zo goed kan inleven in sommige situaties, dit is absoluut niet lelijk/aanvallend bedoeld....

Maar wat ik dan niet snap, is dat je je aan de ene kant vind dat iedereen aan het werk moet zijn en zo min mogelijk van een uitkering gebruik moet maken.. Terwijl jezelf precies hetzelfde doet, en jij hebt er officieel niet eens recht op... Sorry, maar dat vind ik een beetje krom....

Citaat:
Ik vind het een beetje neerslachtig als mensen SF een uitkering noemen. Een student steekt tenslotte veel uren per week in de studie die hij/zij doet. Ik denk niet dat mening student het eens is met dat jij SF een uitkering noemt

OK en mensen dan die jaren lang hard hebben gewerkt, die jaren premie hebben betaald aan de ww. Die komen ziek thuis te zitten en hebben dan recht op een heel klein beetje uitkering... Dan is dan toch krom. Mensen zoals mijn vriend hebben zich 15 jaar uit de naad gewerkt, en dan gebeurt er iets en dan blijkt dat je nergens recht op hebt. Maar je hebt wel 15 jaar lang geld afgestaan....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:16

Vanessa24 schreef:
peetie72 schreef:

Ik neem aan dat je nog steeds over het voordeurdeler hebt?
Een voordeurdeler betekend het volgende: stel jij woont nog bij je moeder thuis en je hebt een baan, maakt niet uit of het full-time is of niet.
Jouw moeder heeft een uitkering, zodra jij 18 jaar bent, wordt jouw moeder gekort op haar uitkering en wordt jij niet meer gezien als 'kind' maar als voordeurdeler, dat betekend dat je mee moet betalen aan de huur.
Jouw moeder wordt gekort, omdat je als 18-jarige volgens de wet als volwassen wordt gezien, en wordt je geacht om financieel voor jezelf te kunnen zorgen.

Kinderbijslag wordt direct stopgezet zodra je 18 wordt, maar dat wordt hier niet bedoelt.

Juist, dit bedoelde ik Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:17

Schimmelig schreef:
lies schreef:

Omdat ik niet altijd medelijden wil hebben omdat het NIKS aan de situatie bijdraagt. Natuurlijk maakt het niet uit. Ik ben echter altijd op zoek naar een oplossing om het probleem te verhelpen, maar dat 'mag' van sommige mensen niet, want die staan liever lang stil bij problemen om het allemaal tot bezinking te laten komen Lachen

Ik zeg altijd maar: 'elk probleem is een uitdaging' Lachen

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:19

Citaat:
Ik vind het een beetje neerslachtig als mensen SF een uitkering noemen. Een student steekt tenslotte veel uren per week in de studie die hij/zij doet. Ik denk niet dat mening student het eens is met dat jij SF een uitkering noemt

Menig student die ik ken, doet vrij weinig aan de studie. Maar zuipt de helft van het geld op in de kroeg...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:19

peetie72 schreef:
Citaat:
Ja, och... Ik neem de boel een beetje in de maling misschien, want sta hier inderdaad niet ingeschreven. Ik zou gek zijn...

Tja, zo kom je natuurlijk nooit op eigen benen te staan. Nu snap ik waarom je je niet zo goed kan inleven in sommige situaties, dit is absoluut niet lelijk/aanvallend bedoeld....

Maar wat ik dan niet snap, is dat je je aan de ene kant vind dat iedereen aan het werk moet zijn en zo min mogelijk van een uitkering gebruik moet maken.. Terwijl jezelf precies hetzelfde doet, en jij hebt er officieel niet eens recht op... Sorry, maar dat vind ik een beetje krom....

Citaat:

OK en mensen dan die jaren lang hard hebben gewerkt, die jaren premie hebben betaald aan de ww. Die komen ziek thuis te zitten en hebben dan recht op een heel klein beetje uitkering... Dan is dan toch krom. Mensen zoals mijn vriend hebben zich 15 jaar uit de naad gewerkt, en dan gebeurt er iets en dan blijkt dat je nergens recht op hebt. Maar je hebt wel 15 jaar lang geld afgestaan....

Nog een keer! Ik ontvang geen uitkering! Enkel een studie tegemoetkoming!

Ik heb een eigen app. in Amsterdam, als ik mij daar uitschrijf raak ik dat kwijt! Zo simpel is het.
Wil ik mijn app. in Amsterdam opgeven, nee .. ik dacht het niet.

Dus wat is daar precies mis mee? Ik sta prima op eigen benen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:20

peetie72 schreef:
Citaat:

Menig student die ik ken, doet vrij weinig aan de studie. Maar zuipt de helft van het geld op in de kroeg...

Als ze hun studenten carriere afsluiten met een diploma? Vind je dat dan heel erg?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:21

Schimmelig schreef:
Ik vind het een beetje neerslachtig als mensen SF een uitkering noemen. Een student steekt tenslotte veel uren per week in de studie die hij/zij doet. Ik denk niet dat mening student het eens is met dat jij SF een uitkering noemt Lachen

Zo zie ik het wel, omdat je als student zijnde niet naast je studie zodanig kan werken dat jezelf volledig kan voorzien in primaire levensbehoefte, daarom krijg je wat extra's in je SF gestopt, en daarom zie ik het voor een deel als een uitkering.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:21

Quellian schreef:
Ik zeg altijd maar: 'elk probleem is een uitdaging' Lachen

Ja

Zo zie ik elk probleem, alleen word dat mij niet in dank afgenomen Bloos