Geloofwaardigheid Ayaan Hirsi Ali en de VVD

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Re: Geloofwaardigheid Ayaan Hirsi Ali en de VVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:54

Amondi: Jouw idee is wel een overweging waard, maar dan zijn we dus getuige van een politieke kamikaze actie...
Anders kan ik haar optreden ook niet echt verklaren.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:58

amondi schreef:

Ze wordt afgezet
en kan dus blijven roepen: ik ben recht door zee!

Dat lijkt me geen optie......... staatsrechtelijk gezien dan.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:01

Ik hoop echt dat ze op het matje geroepen wordt en zo nodig aftreedt.
Als je de ene nacht nog zgn. buigt voor de kamer en de andere avond al weer tegenovergestelde dingen beweert ben je niet zo geloofwaardig als minister.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:03

Fitzroy schreef:
Als je de ene nacht nog zgn. buigt voor de kamer en de andere avond al weer tegenovergestelde dingen beweert ben je niet zo geloofwaardig als minister.

Als draaikonterigheid een maatstaf is voor aftreden kunnen ze allemaal wel gaan.............

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:04

Heb jij ook weer gelijk in

Maar Rita maakt nu de totale Tweede Kamer belachelijk.

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:04

Ze is dus op haar vingers getikt i.v.m. haar uitspraken in Hardenberg gisteren...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:07

CGJ12 schreef:
amondi schreef:

Ze wordt afgezet
en kan dus blijven roepen: ik ben recht door zee!

Dat lijkt me geen optie......... staatsrechtelijk gezien dan.

Wordt ze gedwongen tot... jij je zin.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:09

Van nu.nl:

"Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) zal de motie over het Nederlandschap van Ayaan Hirsi Ali onverkort uitverkoren. Dat heeft de minister donderdag gezegd na overleg met premier Jan Peter Balkenende en de twee vicepremiers.

"Ik ga alle ruimte die er te vinden is gebruiken en haar uitnodigen om die ruimte aan te geven", zei Verdonk. "Ik heb inmiddels begrepen van haar advocate dat die die ruimte wel ziet. Ik zal zelf ook actief op zoek gaan naar mogelijkheden."

Minister Verdonk zal Hirsi Ali in een brief uiteenzetten hoe de procedure over haar nationaliteit in de komende weken zal verlopen."

Was handiger geweest als Rita dit eerst had uitgezocht ipv achteraf

natasja50

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:09

Jammer, zie nu.nl: ze blijft !! Ze heeft alleen haar kop nog dieper gebogen.....

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:11

natasja50 schreef:
Jammer, zie nu.nl: ze blijft !! Ze heeft alleen haar kop nog dieper gebogen.....

Dat moest ze ook wel na gisteren.
Of eigenlijk...Ze had ook af kunnen treden natuurlijk...

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:12

van mij hoeft ze niet zonodig af te treden, als ze door blijft gaan daalt de VVD ook een stuk in waardigheid

Selena123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:15

hum, en dan komt Ayaan hirsi ali op voor de rechten van de vrouw... fijn nu hebben mannen nog meer om op af te geven dat vrouwen altijd liegen - _ -'

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:34

In het financiële dagblad( nee, geen aboonnement maar een dochter die kranten bezorgt) net gelezen: Onze Rita heeft geen moment aan aftreden gedacht, alleen aan optreden!
Afbeelding

Neelie, Erika en Annemarie willen igg niks meer met haar verkiezing van doen hebben...

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:36

En daar zullen zij niet de enige VVD'ers in zijn.
Ik denk dat dit hele gebeuren Mark Rutte mooi in de kaart speelt.

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:37

Ik weet het wel zeker...
In de peilingen staat Rita op 39% en Mark op 60%.
*Hoorde ik op de radio*

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:40

Fitzroy schreef:
En daar zullen zij niet de enige VVD'ers in zijn. Ik denk dat dit hele gebeuren Mark Rutte mooi in de kaart speelt.

Die dan ook verklaarde de soap over Ayaan niet te willen gebruiken in zijn lijsttrekkers debat van vanavond.....
Voor de tegenstanders nog een leuke kop uit het FD( bepaald geen linkse krant overigens):

Verdonk zet zich klem:

Ijzeren Rita maakt het met zelfverzonnen regels onmogellijk om Hirsi Ali snel te naturaliseren....
Ik ga nu bladzijde 11 maar eens lezen...

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:59

Zelfs Zalm was verbaast over het optreden van Balk

Ik ben verbaast dat Rita buigt, maar ja zo maar macht opgeven ze denkt nog steeds dat de VVD leden haar zulen kiezen denk ik

Wat zullen de kabinetsvergaderingen gesellie worden zo, en ja Pechtold had gelijk maar dat mocht niet

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:06

Ik mis een beetje de leugens van Verdonk in de berichtgeving: ich habe es nicht gewusst....
Terwijl ze het wel wist!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:21

Ik heb het maar half meegekregen, dus ik kom waarschijnlijk als ontzettende spuit 11 over.. maar kan iemand het voor mij in Jip&Janneke taal samenvatten?

Ik begreep dat er een tv programma is geweest waarin breed uitgemeten is dat Ali ergens over gelogen heeft.

Toen hoorde/las ik dat als dat echt zo was, Verdonk haar maar uit moest zetten.

Vervolgens reageert Verdonk met een opmerking van gelijke strekking, maar dat was toen ineens niet meer de juiste opmerking. Het zou te snel zijn? (is de politiek een keer snel, is het nog niet goed). En AHA moest blijven (waarom? er zijn er wel meer die wegmoeten, toch?)

Dan zegt Verdonk iets van 'nou ja, als jullie allemaal zo graag willen dat ze blijft, zal ik es bekijken of dat mogelijk is'.. Maar dat is dan ook niet goed, want dan draait ze haar eerdere (verkeerde) beslissing weer terug, en dat kan natuurlijk niet.

En dan nog al die scheinheilige andere politici die hier nu VRESELIJK over vallen, alsof ze zelf de smetteloosheid zelf zijn (moest nog het meest lachen om Zalm).

Maar waarschijnlijk mis ik dus iets... kan iemand t even uitleggen? Politiek is niet zo mijn sterkste kant

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:26

"De politiek volgens Cer"
Mwa, ik denk dat het zo wel redelijk samengevat is...
Ik heb helemaal niet het gevoel dat je iets hebt gemist!
Citaat:
Toen hoorde/las ik dat als dat echt zo was, Verdonk haar maar uit moest zetten.
Dat was toch niet de volkskrant?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:27

Cer schreef:
Politiek is niet zo mijn sterkste kant

Dat geldt voor geheel Bokt heb ik wederom gemerkt .......... allemaal geblaat.
Voor uitleg moet je dus elders zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:29

Ik denk dat je wat essentiele dingen mist waardoor het toch iets anders ligt dan je zo schetst nl:

1. het is al jaren bekend dat Hirsi Ali gelogen heeft
2. er is in 2002 al een onderzoek geweest door de IND, blijkbaar zonder gevolgen
3. Verdonk liegt dat ze daarvan nooit vanaf heeft geweten, blijkens meerdere getuigen
en 4. is het dus belachelijk dat ze nu ineens actie onderneemt
zonder 5. het kabinet daarover te raadplegen omdat het om een niet oninvloedrijke persoon gaat.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:32

Citaat:
Halsema over Hirsi Ali
16 mei 2006

Minister Verdonk wil Ayaan Hirsi Ali het Nederlanderschap ontnemen. Op verzoek van Femke Halsema houdt de Kamer daar een spoeddebat over. GroenLinks vindt het besluit onrechtvaardig en symbolisch voor het huidige asielbeleid.

Spreektekst Femke Halsema in spoeddebat over Hirsi Ali

Voorzitter,

In een reactie op de radio zei Neelie Kroes: ‘ik schaam mij voor mijn land’.
Ik schaam mij nog niet voor mijn land, maar wel voor dit besluit.

Ayaan Hirsi Ali is voor mijn fractie een geduchte politieke tegenstander. Iemand met wie wij soms idealen delen, maar die wij even vaak nodeloos kwetsend en provocerend vinden. De afgelopen jaren was zij voor ons ook een symbool van de verharding tegen vreemdelingen en nieuwe Nederlanders, waarvan zij zelf – met een heel wrede speling van het lot – nu het meest prominente slachtoffer wordt. Zoals de vreemdelingenpolitiek van de VVD nu ook in het eigen gezicht explodeert.

Maar Ayaan Hirsi Ali is ook iemand die met bovenmenselijke moed haar omstreden opvattingen verdedigt, terwijl zij daar een hoge prijs voor betaalt: zes beveiligers vier jaar lang, opgejaagd, bedreigd en ondergedoken en nu uit haar huis gezet. Zoals een groep prominente Nederlanders schrijvers vanmiddag in NRC-Handelsblad schrijft: ‘Aanvankelijk was zij misschien geen echte vluchteling (..) de laatste vier jaar is zij dat zeker geworden’.

Dit debat gaat niet over de opvattingen van Ayaan Hirsi Ali of over haar stijl van politiek bedrijven. Dat ik het toch noem, komt omdat ik al dagen de geur van politieke afrekening en politiek en electoraal gewin opsnuif.
Want de beslissing van minister Verdonk heeft geen enkele logica, kent geen rechtvaardigheid.
Rechtsgelijkheid is er alleen als het doel is om alle vluchtelingen en genaturaliseerde Nederlanders zo slecht mogelijk te behandelen.
Tegelijkertijd wordt hun rechtszekerheid – de zekerheid dat ze bij dit land horen, dat zij welkom zijn - schandelijk met voeten getreden.

Dit debat gaat over de manier waarop wij in Nederland omgaan met asielzoekers, vluchtelingen en genaturaliseerde Nederlanders in het algemeen en – nu - Ayaan Hirsi Ali in het bijzonder. De wet waarop de beslissing van minister Verdonk rust is de onze niet, wij hebben daar destijds tegen gestemd.
Maar de beslissing van Verdonk is vooral ingegeven door een arrest van de Hoge Raad uit 2005. In dat arrest is gesteld dat een naturalisatiebesluit waarin valse of fictieve persoonsgegevens zijn opgenomen geen rechtsgevolgen heeft. In gewoon Nederlands: als je een valse naam hebt gebruikt bij het aanvragen van het Nederlanderschap, dan ben je geen Nederlander geworden.
Omdat Hirsi Ali niet de werkelijke naam is, zou Ayaan Hirsi Ali geen Nederlander zijn. Daarom heeft zij ook vanmiddag haar kamerlidmaatschap opgezegd.
Maar in het arrest wordt ook gesteld dat er ‘bijzondere omstandigheden’ kunnen zijn, die tot een andere beslissing leiden. Ofwel, de Hoge Raad schrijft niet dwingend voor dat de minister in alle gevallen het Nederlanderschap ontneemt, daarin behoudt zij haar discretionaire bevoegdheid. En voor de wet geldt dat gelijke gevallen gelijk moeten worden behandeld, maar ook dat ongelijke gevallen ongelijk behandeld worden.
Hier is dus geen sprake van ‘regels zijn regels’ maar van een minister die bij haar volle verstand een hardvochtige beslissing neemt waartoe niemand haar dwingt.
Mijn eerste vraag is dan ook ‘waarom?’
En als tweede: is zij het met mijn analyse eens dat de hoge raad helemaal niet voorschrijft dat in alle gevallen het Nederlanderschap dient te worden afgenomen?
Het zou niet de eerste keer zijn dat de minister verkeerde juridische en politieke stappen zet, die zij later betreurt. Ik neem aan dat de minister vanmiddag ook heeft kunnen zien welke grote dramatische gevolgen haar bij nacht en ontij genomen beslissing heeft gehad. En ik wil dan ook van de minister weten of zij de garantie kan geven dat zij geen juridische fouten heeft gemaakt bij de beslissing die zij bij nacht en ontij heeft genomen.

Volgens mij heeft de Minister de afgelopen drie jaar kamervragen nog nooit zo snel beantwoord. In krap een paar dagen tijd heeft de minister besloten dat haar politieke bondgenoot geen Nederlander meer is. Dat heeft weinig te maken met zorgvuldigheid. Waarom zo snel? Waarom geen grondig onderzoek? Waarom niet de privacy van de betrokkene respecteren? Is het niet ook zo dat de beslissing van de minister in de 6 weken dat Ayaan Hirsi Ali bezwaar kan maken geheim had moeten blijven? Is dit dan geen belangrijke procedurele fout? En staat niet al vast dat door het publiek worden van uw oordeel de ruimte om alsnog een beroep te doen op bijzondere omstandigheden aanzienlijk is verkleind?

En hier kom ik op een vraag die mij – en velen met mij - wakker houdt. Waarom nu? Waarom die plotselinge daadkracht? Het is toch zo dat u dit al jaren weet? Dat Ayaan Hirsi Ali het bovendien geruime tijd geleden nog eens zelf heeft gemeld in een telefoongesprek over Taïda Pasic. En u heeft alsmaar niets gedaan. U heeft het gedoogd en de vriendschappelijke en professionele banden gewoon gehandhaafd. Dat is toch ronduit onbehoorlijk bestuur? Zeker als je daar nog eens bij optelt dat u vrijdag heeft gezegd dat Ayaan Hirsi Ali niets te vrezen had, terwijl u een dag later onderzoek instelt en haar dan twee dagen later haar Nederlanderschap afneemt?
Laat ik het maar op de man af vragen. Wat drijft u? Om zo hard en ondoordacht op treden? Het zal toch niet zo zijn dat dit een onderdeel is van uw lijsttrekkersstrijd?

Voorzitter, het zal u duidelijk zijn dat mijn fractie zich boosmaakt. Boos over het onrecht Hirsi Ali aangedaan, boos over het precendent dat dit mogelijk voor andere vluchtelingen en genaturaliseerde Nederlanders heeft.
En ik doe een appel op de minister om zich te bezinnen, om dit besluit ongedaan te maken.

Vanochtend zei Geert Dales, VVD-burgemeester in Leeuwarden, dat als dit de consequentie is van de opvattingen van de VVD over asiel en migratie, die opvattingen moeten worden herijkt.
Voorzitter, de afgelopen jaren heeft de VVD nogal opportunistisch met twee maten gemeten. De uitzondering die men bij volle bewustzijn heeft gemaakt voor Ayaan Hirsi Ali (door haar ondanks vals vluchtverhaal en valse persoonsgegevens warm te omhelzen). Wordt niet voor anderen gemaat. Sterker, de VVD heeft altijd voorop gelopen in het verslechteren van de rechtspositie van asielzoekers en vluchtelingen. Vanochtend zei Bibi de Vries in een emotionele reactie dat zij dacht dat Nederland een land van tolerantie was, maar dat dit Nederland op zijn smalst is. Mevrouw de Vries: word wakker!
Gaat de VVD nu eindelijk eens wakker worden. Want wat zij niet acceptabel vindt voor één van haar eigen mensen, dat is het toch ook niet voor anderen? Dan kan zij toch niet accepteren dat andere vluchtelingen, andere nieuwe Nederlanders even hard en onrechtvaardig worden behandeld?

Tot slot,
Onze allereerste zorg moet zijn dat Ayaan Hirsi Ali veilig is en veilig blijft. Ik wil aan minister Donner vragen of hij garanties kan geven dat ongeacht de status van Ayaan Hirsi Ali – Nederlander of niet, kamerlid of niet – haar veiligheid optimaal gegarandeerd wordt, in het rijksdomein, voor zolang als dat om veiligheidsredenen nodig is.

Dank u wel.

Misschien een beetje fout dit te plaatsen. Ik vind dat Femke het helemaal goed ziet, en ben het helemaal met haar eens. Misschien makkelijk omdat ze oppositie is.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:32

Nou, dat bedoel ik toch ook, ik zeg toch ook dat ik denk dat ik iets gemist heb.

Ik denk wel dat als Nova er niet over begonnen was, dat Verdonk er ook nie over begonnen was.. dus aan wie ligt het dan?

Politici die liegen Neeeeeeee ???????

Er werd toch van haar verwacht dat ze aktie zou ondernemen? Als ze niks had gedaan was het ook niet goed geweest denk ik?

Maar als het dus een invloedrijk persoon betreft, is het anders? Als ik het goed begrepen heb, kon die voetballer in zn eentje het hele nederlands elftal de titel bezorgen.. was dus ook invloedrijk maar mocht ook niet blijven...

Nou ja, ik snap het wel hoor, maar ik heb zoiets van 'laat de politiek zich nou es met echt belangrijke zaken bezig houden'. En dan die mede politici, die zetten zich ook voor schut hoor. Die Mark Rutte die dan 5 keer met ONTZETTENDE nadruk zegt dat hij ervanuit MOET gaan dat het niet zo is.... grapjas...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:37

Natuurlijk is het anders als het om een medekamerlid en iemand die internationaal hoog aangeschreven staat.
Moet je eens bedenken wat voor flut indruk wij in het buitenland maken door zo met je politici om te gaan.
Als ik dat al kan bedenken zou Verdonk dat zeker moeten kunnen en overleg plegen met het kabinet alvorens de brief te versturen had misschien een hoop gezeur gescheeld onafhankelijk van hoe de beslissing was uitgevallen.