Vrouwen met Boerka geen recht op bijstand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:07

@ ellenlouise helemaal mee eens!!! eindelijk iemand die mij snapt

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:18

maximiliaan, ik ben het wel met je eens, ik vraag me alleen af in hoeverre dit in de praktijk uit te voeren is. Mensen vinden het vooralsnog heel normaal dat men verplicht wordt om piercings uit te doen en tatoo's te verbergen, maar een burka heeft weer met een geloofovertuiging te maken. Daar komt dan ook weer een stukje grondwet aan te pas, dus ik vraag het me af of dit in praktijk te realiseren is...

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:26

ja nederland heeft het helemaal fout gedaan.. en daar komen ze nu achter en lopen ze tegen problemen op..
we hebben jarenlang van alles en nog wat in ons land gelaten en alles getolereerd en nu beginnen de problemen dat ze geen werk willen zoeken en zich niet willen aanpassen..
Dus nee in de praktijk werkt dit niet omdat die domme overheid zo stom is geweest om alles toe te laten staan.
Er moeten hier duidelijk regels in dit land komen!!
En om mensen die zo'n lap dragen geen uitkering te geven is een begin.. dan moeten ze wel werken, en ze hoeven niet gezien te worden, ga in een callcenter werken (leren die mensen ook is normaal te praten ipv die aglahaba taal) of ga schoonmaken..
Iedereen hier werkt aan onze samenleving en we proberen er allemaal wat van te maken en dat die stomme regering dan mensen hierheen haalt die het verdomme om te werken.. tjaa dat is stom he.. ze passe zich maar aan, wij werken ons niet uit de naad om hun uitkering te kunnen dokken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:35

ellenlouise schreef:
Urielle schreef:
Ik vind het niet kunnen. Ook met boerka is er sowieso wel werk te vinden imo, al doen ze voor mijn part thuiswerk dan, of zoals genoemd callcentre werk. Er is ook werk achter de schermen voor al die bekrompen zieltjes die geen contact willen hebben met vrouwen in boerka (als ze nu eens ergens aangenomen worden wordt het ook normaler in het straatbeeld en gaat het sekteachtige idee eraf...) Bijstand moet er als vangnet zijn voor iedere burger in Nederland. Ik probeer SGP-ers toch ook niet uit hun lange rok met kousen te kletsen (lees: dwingen met financiele maatregelen...)?

In elk geval trekken ze die kousen niet over hun kop! De vergelijking gaat dus mank.

Het wordt tijd voor een openbare burka-verbranding, net zoals de bh-verbranding in de jaren '70 (niet dat ik daar bij was overigens).

Een burka is nog vele malen vrouw-onvriendelijker dan een hoofddoek. Geen werkgever in NL die ooit een wandelende tent zal inhuren dus groot gelijk. Je moet ergens beginnen om deze idiote vorm van vrouwenonderdrukking te doorbreken. Helemaal mee eens dus.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:07

Citaat:
Het wordt tijd voor een openbare burka-verbranding, net zoals de bh-verbranding in de jaren '70

Het punt met emancipatie is dat je het niet kunt afdwingen. Ook in onze cultuur voelden de vrouwen zichzélf uiteindelijk niet meer prettig in de rol die de maatschappij ze toebedeelde, en toen zijn ze in actie gekomen. Een zelfde proces zal zich in de moslimcultuur moeten voltrekken en het kan best nog even duren totdat de vrouwen zelf iets gaan doen. De kunst is dan om dat niet te gaan forceren, dat werkt alleen maar averechts. Je kunt nou eenmaal niet zeggen 'emancipeer of ik schiet', dat probeert Bush nu door een land zijn regering te ontnemen en er vervolgens de verheerlijkte Amerikaanse democratie aan op te dringen. Dan krijg je chaos.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:12

Ik vind het geen slecht idee die mensen eens uit de middeleeuwen te dwingen. Uit die jurk

fjordnina

Re: Vrouwen met Boerka geen recht op bijstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:17

Wij hebben een horeca bedrijf. Daar wordt gewoon bedrijfskleding gedragen. Iedereen mag alles dragen maar buiten hun werk om. De ondernemer wil graag dat zijn werknemers op een bepaalde manier gekleed gaan (dit kan zijn van bedrijfskleding tot "spijkerbroek met leuk t-shirt") maar er worden wel eisen gesteld. Waarom zouden allochtone vrouwen daar vanaf mogen wijken?

Als een "echte" Amsterdammer weigert om in bepaalde kleding te lopen krijgt hij toch ook geen uitkering, dan is het zijn eigen fout. Ik snap niet waarom dat bij vrouwen die burka's willen dragen anders zou moeten zijn.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:26

Justy schreef:
Het punt met emancipatie is dat je het niet kunt afdwingen. Ook in onze cultuur voelden de vrouwen zichzélf uiteindelijk niet meer prettig in de rol die de maatschappij ze toebedeelde, en toen zijn ze in actie gekomen. Een zelfde proces zal zich in de moslimcultuur moeten voltrekken en het kan best nog even duren totdat de vrouwen zelf iets gaan doen. De kunst is dan om dat niet te gaan forceren, dat werkt alleen maar averechts. Je kunt nou eenmaal niet zeggen 'emancipeer of ik schiet', dat probeert Bush nu door een land zijn regering te ontnemen en er vervolgens de verheerlijkte Amerikaanse democratie aan op te dringen. Dan krijg je chaos.

Maar het is natuurlijk veel makkelijk om ze te straffen, om ze dingen te ontnemen zodat ze vooral zoveel mogelijk binnenshuis blijven en wij er niet tegenaan hoeven te kijken, zodat wij het niet hoeven te zien.

En inderdaad, die verheerlijkte Amerikaanse democratie waarvan je je afvraagt of dat überhaupt wel democratie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:00

Is het niet meer dan normaal dat in onze calvinische maatschappij er van je verwacht mag worden dat je op je werk in je werktenue verschijnt en zodra je thuis bent je in mottige vodden hult? Thuis mag je zijn wie je wilt en als je wilt ook zo je hondje uitlaten en eventueel als je van aandacht houdt, zo je boodschappen doen.

Op je werk gedraag je je naar ongeschreven regels en normen en vaak zijn er werkvloeren en beroepen waar die normen niet ongeschreven zijn, maar heel bewust in bedrijfsregels zijn vastgelegd. Vind ik niet meer dan normaal, gewoon zakelijk met verantwoordelijkheids gevoel.Daar komt nog bij dat wij hier in een westers land leven en ik vind niet dat wij zo tolerant moeten zijn om dan zulke zo ver van ons bed show geloofsuitingen maar moeten accepteren. Hoe ver kun je gaan.

Dus als vervend naturist mag ik bloot achter mijn bureau gaan zitten, klanten bezoeken en aan de receptie zitten? Zeer ongepast hoor om vanwege mijn diepe levensovertuiging mij zo aan te staren. en mij deze baan te weigeren. Ik kan dus wel stoppen met solliciteren, want in een sexbar wil ik niet werken, voel mij beledigd. Kijk, ik bedoel maar.

Deze vrouwen zouden op een jongensinternaat in Engeland goed kunnen functioneren, die zien ook geen vrouwen voor ze volwassen zijn

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:05

Tja, je kan ook appels met peren gaan vergelijken..

melaniepk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:11

appels met peren ? nou ik vind dat ze/hij de spijker op zn kop slaat !!!

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:14

lies schreef:

Als jij in Iran bent, verplichten ze jou toch ook een hoofddoek om te doen, op de werkvloer en daarbuiten! Het minste wat moslima's met boerka's in NL kunnen doen, is die dingen af doen op de werkvloer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:17

ja dat vind jij, maar geloof zit in je zelf toch? Als een land niet eens kan worden met je beleidenis ervan, wie heeft er dan een probleem?

Er zijn genoeg vrouwen die evenzo diep gelovig zijn als de burka dragers maar wel een westerse aanblik hebben. Deze vrouwen genieten niet minder respect van wie dan ook. Er zijn zo veel dingen die ik zou willen en daar is ook geen plaats voor in deze maatschappij.

Zo wie zo een hele goede zaak dat er gesproken wordt om eerwraak in ons wetboek van strafrecht op te nemen. Is ook geloof en cultuur, ik denk dat er idd regels gesteld mogen worden waar binnen ieder zijn geloof mag uitvoeren. Ritueel slachten vinden we ook niet goed en dat wordt ook geaccepteerd. Nu is de burka aan bod. Binnens huis moet je het zelf weten is hier in het westen normaal. In islamitische landen zal dat begrip ook nog niet eens zo ruim zijn.

We vergeten wel dat er ook nog een heel groot veiligheidsaspect meespeelt. De tereuracties zijn nog niet verleden tijd en Nederland is dan nog wel bespaard gebleven, maar de kat op het spek binden lijkt mij ook niet echt een idee. Er mag hier echt veel en dat zijn wij ons niet eens meer bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:22

Je kunt het ook zo zeggen, wie wil eten moet er wat voor doen. In hun landen moeten ze hun handje ophouden op straat en hier mogen ze hun handje op houden in een ingericht huis met huursubsidie. Is dat ook niet de kat op het spek binden?

Dus als je honger hebt, doe je er alles voor om te eten. Vasten hoeven de moslims ook niet als ze het niet kunnen, zwangere vrouwen, zieken en ik geloof zelfs als je een beroep hebt waar het niet verantwoord is om niet te eten als je lichaam het niet aankan.

Dus als je moet leven moet je eten en als je moet eten moet je werken en als je moet werken moet je je aanpassen naar de regels van je baas en het is maar hoe graag je wil eten en dus werken hoe veel moeite je doet om die baan te doen. Maar als je in een landje komt waar je ziek zwak en misselijk mag zijn prrrrobleemen mag hebben, moe au pijn in mijn rug en nog meer van dien aard, heb er tot treurens gehoord, bahbah, dan hoef je niet, dan mag je snielig zijn en komt alles naar je toe.

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:44

Schimmelig schreef:
lies schreef:

Als jij in Iran bent, verplichten ze jou toch ook een hoofddoek om te doen, op de werkvloer en daarbuiten! Het minste wat moslima's met boerka's in NL kunnen doen, is die dingen af doen op de werkvloer.

Waarom? Heb jij er last van als een vrouw in een fabriek of op een atelier in zo'n burka zit te werken? Ik niet hoor.

In sommige functies is het zeker niet wenselijk, maar er zijn er genoeg waarbij het niets uitmaakt.

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:47

Russel, je haalt nogal wat punten aan die weinig met de discussie te doen hebben imo. Eerwraak, ritueel slachten, terreurdreiging..

Waarom zou een vrouw mét burka minder respect verdienen dan een vrouw zonder? Of begrijp ik je niet goed (wat heel goed kan, ik heb je posts 3 keer doorgelezen zonder echt te weten wat je nu precies wilt zeggen).

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:09

lies schreef:
Waarom zou een vrouw mét burka minder respect verdienen dan een vrouw zonder?

Eigenlijk sla je hier de spijker op z'n kop lies! Want dat respect, dat krijgen ze niet eens van hun geloofsgenoten. Denk je nou werkelijk dat het een pretje is om de hele dag in zo'n tent rond te lopen??

Ik heb wel eens een documentaire gezien over het 'juk van de burka' in Iran, weet je dat er regelmatig vrouwen worden doodgereden om de simpele reden dat die burka hun zicht belemmert??

En wat is dat dan voor geloof, dat pretendeert dat vrouwen onzichtbaar moeten zijn in het openbare leven? Die vrouwen worden niet gerespecteerd, die worden hooguit gedoogd. Het spijt me zeer maar ik heb geen enkel respect voor mensen die een ander zoiets onzinnigs opleggen. En eigenlijk kan ik ook niet begrijpen dat vrouwen zich dat làten opleggen, maar dat zal het cultuurverschil zijn.

Ben trouwens erg benieuwd waar en hoe het gebruik van de burka in de koran omschreven staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:14

Ik haal wat extra dingen aan Lies om aan te geven dat tolerantie ook zijn grenzen kent. Daarbij mag je m.i. vergelijkingen trekken om dingen niet op zich zelf te laten staan en daardoor een reuzegroot eigen leven te laten leiden.

Waarom zou het niet verboden mogen worden? Die burka af is dat het einde van alles dan voor die vrouwen? Er is meer dan een burka en vrouwen die wel mee gaan met hun tijd kunnen nog steeds een diepgelovig iemand zijn.

Het gaat er om dat die burka af moet om gelijke kansen te krijgen op de arbeidsmarkt en als die vrouwen die criteria niet wilen hanteren om gelijke kansen te krijgen dat ze dan gekort worden. Evenals iemand die zich niet wil gedragen en naar andere maatstaven "berhoorlijk' dient te kleden ook voor banen afgewezen wordt. Ook van die persoon wordt verwacht dat hij 100% medewerking veleend om te werk gesteld te worden anders wordt hij gekort of wordt de uitkering stop gezet, zelf verwijtbaar noemt men dat. Moet je dan een uitzondering gaan maken? Bij ons ik kerk en staat gescheiden. Dat betekend dat ik niet geloving hoef te zijn om ergens te werken, maar als ik ergens werk en daar zit ene kern van bv jehova's pas ik mij ook aan om geen conflicten te veroorzaken, zij zullen mij ook niet stenigen als ik thuis mijn kerstdiner op tafel zet. Waarom moeten we het met die burka dan zo heftig opnemen?

Terreur heeft er wel mee te maken, niemand wil bv op schiphol waar 10.000en mensen werken ook in ongeschoolde arbeid, burka's hebben lopen. Een groot deel van de randstad werkt op schiphol, dus een grote bron van werkgelegenheid. Dan zijn er zat overheidsinstelingen die niet zomaar jan en alleman aannemen, kom je door de selectie zijn ze niet blij als je vermomd door de gangen loopt en niet even gekeken kan worden of pietje puk wel pietje puk is vandaag......

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:56

ellenlouise schreef:
Het spijt me zeer maar ik heb geen enkel respect voor mensen die een ander zoiets onzinnigs opleggen. En eigenlijk kan ik ook niet begrijpen dat vrouwen zich dat làten opleggen, maar dat zal het cultuurverschil zijn.

Ben trouwens erg benieuwd waar en hoe het gebruik van de burka in de koran omschreven staat.

Dat wil niet zeggen dat je geen respect hoeft te hebben voor vrouwen die in zo'n ding lopen (gedwongen of ongedwongen).

Het staat niet in de Koran, het is cultuurgebonden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:03

Russel schreef:
Waarom zou het niet verboden mogen worden? Die burka af is dat het einde van alles dan voor die vrouwen? Er is meer dan een burka en vrouwen die wel mee gaan met hun tijd kunnen nog steeds een diepgelovig iemand zijn.

Zo'n burka is voor sommige vrouwen, als voor anderen make-up is. Er zijn genoeg vrouwen die niet zonder make-up de deur uit gaan. Nee, het is niet het einde van de wereld. Maar is dat het mét burka wel dan?
Ik zie nogmaals het probleem niet.

Er zijn genoeg banen waarbij een burka niet 'in de weg' zit. Waarom zou dan deze maatregel worden goedgekeurd?

Russel schreef:
Bij ons ik kerk en staat gescheiden. Dat betekend dat ik niet geloving hoef te zijn om ergens te werken, maar als ik ergens werk en daar zit ene kern van bv jehova's pas ik mij ook aan om geen conflicten te veroorzaken, zij zullen mij ook niet stenigen als ik thuis mijn kerstdiner op tafel zet. Waarom moeten we het met die burka dan zo heftig opnemen?

Als ik bv. op een christelijke basisschool wil werken zal ik toch iig aan moeten tonen dat ik bij een christelijke kerk ben aangesloten. Maar ook deze vergelijking snap ik niet in deze context. Wát nemen we precies heftig op met die burka?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:03

Vind jij het geen idiote vorm van vrouwenonderdrukking dan?

En hoe denk jij de vrouw uit de burka te krijgen?

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:05

Ik weet niet of al die vrouwen gedwongen in zo'n burka lopen. Natuurlijk ben ik ertegen als het gedwongen is. Maar als dat niet het geval is (in alle gevallen), zie ik helemaal geen reden om die vrouwen uit die burka te krijgen eigenlijk.

edit; Ik denk overigens ook niet dat deze maatregel vrouwen uit hun burka gaat krijgen.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:15

Misschien moeten we de mannen aanpakken die vrouwen een boerka verplichten?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:19

Natuurlijk gaan vrouwen niet vrijwillig in zo'n alles belemmerende tent lopen! Maar best kans dat sommigen zo geïndoctrineerd zijn dat ze zelf geloven van wel, da's nog erger.

Communicatie is voor een groot deel lichaamstaal en mimiek, dat zijn alvast 2 dingen die met een burka aan onmogelijk gemaakt worden.

Enne schimmelig: strak plan! uitkering korten van mannen wiens vrouw in een burka loopt

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:21

Wat voor zin heeft paspoortcontrole trouwens in dat soort gevallen????

Ik heb trouwens wel eens een (nep)rijbewijs gezien met daarop een foto van een vrouw in burka. Tekst erbij was: rijbewijs voor het hele gezin