Rookvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:42

Quellian schreef:
Eliane; jij hebt ook zeer zeker goede punten. Maar heel eigenlijk zie ik het hele probleem niet zo.. Het gaat al jaren goed, dus vanwaar ineens die switch? Dit is niet zozeer tegen jou hoor

Omdat mensen met astma en andere longproblemen dan ook gewoon normaal uit kunnen gaan. Dat alleen al vind ik méér dan reden genoeg, helemaal als je bedenkt hoeveel mensen er eigenlijk zijn met astma oid.
Ik heb zelf niets eens echt iets heel ernstigs met m'n longen maar ik kan nog steeds nauwelijks uitgaan omdat ik echt enorm benauwd wordt en regelmatig dagen ziek ben na 1 avondje uit. Laat staan hoe dat is voor mensen die écht ernstige astma hebben.
Uiteraard rookt niemand expres om mij te pesten ( ) maar het is nu zo dat ik (en veel mensen met mij) nauwelijks uit kan gaan, terwijl ik dat erg leuk vind, omdat andere mensen willen roken. En dát vind ik belachelijk. Wat mij betreft gaat het dus níet al jaren goed. Voor mensen die niet tegen rook kunnen gaat het eerder al jaren bijzonder k*t...

Daarnaast heb je ook nog het punt dat het het stinkt, dat rook blijft hangen en dat veel mensen het onsmakelijk vinden bij het eten.

Het punt is dus gewoon de rook en ik vind dat daar een oplossing voor moet worden gevonden. Als goede afzuiging werkt vind ik dat ook prima, maar als er geen andere oplossing te vinden is vind ik een rookverbod op zijn plaats. Een andere oplossing waarbij iedereen die wil kan roken en niemand daar last van heeft is uiteraard veel beter omdat dan iedereen blij is maar ik weet niet of dat kan .
Citaat:

Maar ik heb niet echt het idee dat ik iemand lastigval met roken

, maar ik heb ook niet echt het idee dat ik een moeilijk persoon ben *uche*. Je zal mij niet snel horen klagen over mensen, of ze nou roken, aan de drugs, alhocol of snoep zijn. Ik heb alles van dichtbij meegemaakt en ik denk dat ik roken nog het minst vreselijk vind van alles.

Ik snap jouw punt wel, maar ik denk dat als je zelf rookt het best moeilijk is in te schatten hoeveel last iemand daar fysiek van kan hebben. Zelfs van 1 sigaret soms al.
Als je in een dichte ruimte rookt is er dus best kans dat je anderen daar wél mee lastig valt. Het is natuurlijk irritant als mensen er té overdreven op reageren alsof de wereld instort omdat jij zou durven te roken . Maar andersom vind ik het ook vervelend als ik wordt aangekeken als een enorme aansteller "omdat het maar 1 sigaret is".

Citaat:
Vandaar ook onlangs mijn zeer serieuze vraag wanneer ze voor een alcoholvrije horeca gaan.

Maar alcohol is een product dat wordt verkocht in de horeca en bovendien niet iets dat uitwaaiert in de lucht, dus ik vrees dat dat een totaal andere zaak is. Hoewel het mij persoonlijk best een goed idee lijkt als er bepaalde beperkingen zouden komen op alcoholgebruik .

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:43

lies schreef:
KiWiKo schreef:
Ik ben dan niet meer in de kroeg te vinden en ook uit eten zal ik niet meer gaan

Huh? Ben jij weer gaan roken?

ja erg he
maar ik ga wel weer stoppen

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:00

Wel zonde idd. Want je was er best lang vanaf toch?
Ik ben er inmiddels een half jaar vanaf en heb soms nog wel zin om te roken. Maar ik ben bang dat een tweede poging minder 'makkelijk' zal gaan als de 1e, dat is de reden dat ik er geen één meer opsteek.

Toch denk ik er vaak aan om gelegenheidsroker te worden. Als dat nou eens een optie was

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:08

Gelegenheidsroker zou ik ook wel willen zijn . Denk niet dat dat gaat, dus blijf ik gewoon niet-roker. Overigens heb ik geen last van 'trek in sigaret', gelukkig maar. Oók niet als ik in een kroeg of restaurant bij rokers in de buurt zit.

Trouwens, er wordt wel degelijk gediscrimineerd op rokers. Op bepaalde plekken van het station mag je niet komen met een sigaret en in openbare gebouwen al helemaal niet.

Rookvrije horeca, mij best, maar dan wel naast rook-horeca dus niet in plaats van.

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:25

Dan wordt niet de roker gediscrimineerd, want zonder een sigaret op te steken mag die roker dat gebouw wel in. Als ik met mijn fiets op het station fiets, krijg ik een boete. Dat mag niet. Dat wil niet zeggen dat ik als fietser gediscrimineerd word. Het betekent alleen dat ik daar niet mag fietsen.

Anoniem

Re: Rookvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:32

Citaat:
Omdat mensen met astma en andere longproblemen dan ook gewoon normaal uit kunnen gaan. Dat alleen al vind ik méér dan reden genoeg, helemaal als je bedenkt hoeveel mensen er eigenlijk zijn met astma oid.

Ik heb astma en kan redelijk gewoon uitgaan hoor, zelfs als er gerookt wordt. Sterker nog, ik rook zelf.
Niet iedere astma-patient heeft last van rook, soms zijn andere factoren de 'trigger' voor een astma-aanval. En ja, als ik merk dat er voor mij een 'trigger' in de buurt is vertrek ik.
Om echt alle astma-patienten zonder benauwdheid uit te kunnen laten gaan moeten er nog veel meer regels komen dan alleen 'verboden te roken', maar ik denk niet dat dat ooit zal gebeuren
Een groot deel van de astma-patienten heeft last van rook, weet ik ook wel, maar om dat als algemeen argument te gebruiken is imo op zijn minst discutabel.

Wat wèl een oplossing voor iedereen zou kunnen zijn ben ik al heel lang over aan het denken, maar verder dan 'leven en laten leven' kom ik nog niet, buiten goede ventilatie.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:40

Ik vind het dus echt gezeik....sorry maar dat is het wel....
Mijn mening is dat waar gerookt mag worden er goede afzuiging moet zijn, beter voor de rokers en NIET rokers die KIEZEN in zo'n café te vertoeven.
Let wel, je KIEST voor zoiets.....
Begin anders je eigen niet-rook café, simpel als een plus een drie is.

Waarom zeuren mensen? Wel, als je zo'n café begint komt er niemand....
Waarom komt er niemand? Waarschijnlijk omdat iedereen anders kiest.

Weet je wat ik nu echt goed vindt? Dat nieuwe gezeur uit 's Gravenhage, je weet wel, dat je ook al niet meer met je buren naar het WK voetbal mag kijken, ze hebben dat verboden op een plein ofzo te doen.....leuk toch, krijg je een boete als je het toch doet....

Werelds in Nederland....zeiken....zeiken en nog een zeiken....dat doen jullie graag....

Er zijn prima oplossingen, in Belgie is het bv verplicht goede lucht-verversing te hebben in een café.
En als je dan toch tegen de rokers bent, ga je toch lekker ergens anders heen

Motormuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:31

Ben het wel met Bas232 eens.
Ik heb 25 jaar gerookt ben 3 jaar geleden gestopt met roken (gelijk met Kiwiko) Ik rook nog steeds niet . Ben er ermee gestopt omdat ik er zelf last van kreeg. Als ik naar de kroeg ga dan weet ik wat me te wachten staat, daar wordt gedronken en gerookt. Mensen gaan er ook naar toe om lekker te genieten van een alcoholisch (vrij)drankje en misschien een peukie of een sigaar , mmm ik mis het eigenlijk nog steeds. In de kroeg waar ik wekelijks kom hebben ze nu wat aan de afzuiging gedaan...ik moet zeggen prima zo. veel beter dan voorheen...ik vind het een goed altenatief zo komen ze de niet roker ook tegemoet. Natuurlijk zijn er ook mensen die om gezondheidsredenen niet tegen rook kunnen. Daar moeten ze dan maar idd van die rookvrije horeco gelegenheden voor maken....maar ik betwijfel of die het gaan redden.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:38

Bas232 schreef:
Ik vind het dus echt gezeik....sorry maar dat is het wel....
Mijn mening is dat waar gerookt mag worden er goede afzuiging moet zijn, beter voor de rokers en NIET rokers die KIEZEN in zo'n café te vertoeven.
Let wel, je KIEST voor zoiets.....

Er zijn prima oplossingen, in Belgie is het bv verplicht goede lucht-verversing te hebben in een café.

Op dit moment is er weinig te kiezen... Als er ook rookvrije horecagelegenheden zijn dán heb je pas een keuze .

Maar goed; als zo'n afzuiging echt werkt lijkt me dat dat een hele goede tussenoplossing zou zijn. Ik ben het alleen nog nooit tegengekomen, dus ik kan er verder weinig over zeggen behalve dat het me super zou lijken .

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:48

Luister, het is zo simpel.....
Als we alle problemen gaan reguleren, is er geen eind aan.....

Kan je beginnen, auto's afschaffen....
Vliegtuigen afschaffen....
Electriciteits centrales afschaffen....

In de bovenstaande gevallen KAN JE NIET KIEZEN!

Echter, naar een café gaan kies je voor....je MOET er immers niet naar toe gaan.

Wel vind ik dat de overheid in 's Gravenhage het een regel MOET maken dat er voldoende lucht verversing plaats vindt.
Want zelfs rokers hebben last van zichzelf, en ventilatie systemen kunnen dit perfect oplossen.

Toch blijf ik erbij, als je geen last van Rook, Uitlaatgassen en dergelijks meer wilt hebben...moet je echt met een eigen oplossing komen....
Waar is de grens?

Niet rokers-café, start er zelf een....niemand die je tegen houdt...marktwerking weet je wel.
Geen uitlaatgassen? Ga naar Afrika ofzo....daar hebben ze dat niet.....

Hoe ver ga je met regelen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:24

goede argumenten bas

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:42

Ik hoop wel dat het doorgaat.
Wij kunnen met ons gezin bijna niks doen, omdat mijn broerjte een erge vorm van astma heeft.
Oké, café moet kunnen, maar in een restaurant...
Je kan toch wel even om te eten je sigaretten wegdoen.

Je kan inderdaad niet overal rekening mee houden. Maar er wordt ook vaak rekening met rolstoelgebruiker gehouden, en ik vind dat astma ook een handicap is. Je kan daar op sommige plaatsen ook best rekening mee houden.
Je hoeft toch ook niet heel de dag door te roken. Zoek dan een hobby ofzo en begin er gewoon niet aan.
Je doodt jezelf ermee, en anderen.

Bas232 schreef:
Luister, het is zo simpel.....
Als we alle problemen gaan reguleren, is er geen eind aan.....

Kan je beginnen, auto's afschaffen....
Vliegtuigen afschaffen....
Electriciteits centrales afschaffen....

In de bovenstaande gevallen KAN JE NIET KIEZEN!

Tuurlijk kan je wel kiezen.
Je hoeft immers ook niet in een land te wonen met auto's, vliegtuigen en fabrieken.
Meerokers zijn vaak erg in het nadeel, en dan meestal de astmapatienten. Je kunt toch niet tegen ze zeggen dat ze maar ergens anders heen moeten, omdat een ander zo graag ff een peuk rookt?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:03

Miriano schreef:
Je hoeft toch ook niet heel de dag door te roken. Zoek dan een hobby ofzo en begin er gewoon niet aan.

Even tot betrekking op mezelf

Ik rook niet heel de dag door, niet eens bijna
En echt eerlijk waar, ik heb zoveel hobby's!
Maar roken tijdens het eten? Ooh ik vind het heerlijk!

ik kan me voorstellen dat mensen er last van hebben, ik heb er zelf ook wel eens last van.
Maar ik denk dat veel rokers mee zullen werken als je vriendelijk vraagt of je je sigaret uit wil maken omdat je astma hebt!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:05

Lauss schreef:
Miriano schreef:

Even tot betrekking op mezelf

Ik rook niet heel de dag door, niet eens bijna
En echt eerlijk waar, ik heb zoveel hobby's!
Maar roken tijdens het eten? Ooh ik vind het heerlijk!

ik kan me voorstellen dat mensen er last van hebben, ik heb er zelf ook wel eens last van.
Maar ik denk dat veel rokers mee zullen werken als je vriendelijk vraagt of je je sigaret uit wil maken omdat je astma hebt!

Nou, dat heb ik nog niet veel meegemaakt.
Als je ergens niet mag roken, en ik zie het, en zeg er wat van, krijg ik meteen een vuile blik en ze gaan gewoon door.
Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar heb er nu genoeg gezien die dat doen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:07

dan zal ik wel een rare roker zijn, maar ik hou zeker wel rekening met mijn omgeving.......... sterker nog, als ik mensen om mij heen heb in mijn eigen huis, auto of winkel......... dan vraag ik zelfs of ik mag roken.........

call me crazy

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:09

KiWiKo schreef:
dan zal ik wel een rare roker zijn, maar ik hou zeker wel rekening met mijn omgeving.......... sterker nog, als ik mensen om mij heen heb in mijn eigen huis, auto of winkel......... dan vraag ik zelfs of ik mag roken.........

call me crazy

Natuurlijk ben je dan geen rare roker.
Dat vind ik dus nou juist goed.
Maar vele vragen het niet eens, en steken er gewoon eentje op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:10

ja inderdaad.
Als iemand aan mij zou vragen of ik hem uit zou willen maken, zou ik hem uitmaken en mijn excuses aanbieden!

Zoals al eerder is gezegd, het moet van 2 kanten komen!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:11

Lauss schreef:
ja inderdaad.
Als iemand aan mij zou vragen of ik hem uit zou willen maken, zou ik hem uitmaken en mijn excuses aanbieden!

Zoals al eerder is gezegd, het moet van 2 kanten komen!

Ja, dat is ook wel zo.
Maar mijn ervaringen zijn zo dat vele rokers gewoon lekker doorgaan.
Maar ach.. Ons pap heeft al bij vele plaatsen gezorgd dat er niet meer gerookt mag worden

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 02:27

Eliane schreef:
Quellian schreef:

Maar ik heb niet echt het idee dat ik iemand lastigval met roken

, maar ik heb ook niet echt het idee dat ik een moeilijk persoon ben
*uche*

. Je zal mij niet snel horen klagen over mensen, of ze nou roken, aan de drugs, alhocol of snoep zijn. Ik heb alles van dichtbij meegemaakt en ik denk dat ik roken nog het minst vreselijk vind van alles.

Ik snap jouw punt wel, maar ik denk dat als je zelf rookt het best moeilijk is in te schatten hoeveel last iemand daar fysiek van kan hebben. Zelfs van 1 sigaret soms al.
Als je in een dichte ruimte rookt is er dus best kans dat je anderen daar wél mee lastig valt. Het is natuurlijk irritant als mensen er té overdreven op reageren alsof de wereld instort omdat jij zou durven te roken . Maar andersom vind ik het ook vervelend als ik wordt aangekeken als een enorme aansteller "omdat het maar 1 sigaret is".

Wederom snap ik jouw punt

Maar het probleem is dat de rokers -iig hier in dit topic- over 1 kam geschoren worden.

Niemand heeft last van mijn rookgedrag, echt niemand. Ik rook in de auto en thuis, waar overigens iedereen welkom is, maar niemand verbiedt mij in mijn eigen huis of auto te roken.
Tijdens mijn werk rook ik buiten, als ik het druk heb rook ik overdag helemaal niet. 's Avonds op stal uiteraard buiten. Uitgaan doe ik amper nog en uiteten nog minder Roken IN een bushokje zul je me niet zien doen (die ene keer in de 3 jaar dat ik met de bus ga), maar ga me dan ook niet vernietigend aan staan kijken mocht ik 2 meter naast het bushokje een peuk opsteken.

Ik ben totaal anti-roken in de buurt van zwangeren en kids. Mensen die mij vertellen niet tegen rook te kunnen kunnen van mij ook een rookloze knuffel krijgen.

En ik denk dat er meer mensen zijn zoals ik

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 02:30

Ah joh gewoon lekker sigarettje er bij....

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 02:34

Quellian schreef:
Nou, ik vind dat er dingen gezegd worden door niet-rokers hier, gericht aan de rokers die echt ver gaan hoor. En dan heeft het er helemaal niets mee te maken dat ik zelf rook. Sommige mensen kunnen normaal dicussieren, maar sommigen zijn echt gemeen en geven fikse steken onder water.

Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en heb maar weinig gereageerd, omdat ik anders dingen zou zeggen waar ik op aangesproken zou worden, maar er waren zeker opmerkingen die mijn nekharen ten berge deden reizen

Ik heb het ook gevolgd vanaf het begin maar ben halverwege maar opgehouden. Ik wens nl niet uitgemaakt te worden voor vieze asociale stinkende luchtvervuiler Ja ik rook en ja ook ik heb een zere strot na het uitgaan terwijl ik misschien 3 sigaretten over de hele avond heb gerookt dan. Als ik thuis ben rook ik misschien wel 10 keer zoveel zonder daar een zere strot aan over te houden en traanogen.
Ik wil ook best mijn sigaret uitdoen voor mensen die daar niet tegen kunnen, ook nog wel als het alleen maar vinden stinken. Maar als ze mij benaderen alsof ik een of ander uit de str*nt geplukte stinkverslaafde ben, dan kunnen ze die rookwolk in hun gezichtje verwachten.
Ik ga altijd in het rokersgedeelte zitten en probeer zo weinig mogelijk een ander te hinderen met mijn verslaving. Maar ik vind zeker dat rokers tegenwoordig overdreven uitgekotst worden. bijv. op mijn werk is een rookhok, echt een hok, de afzuiging is waardeloos waardoor je haast geen sigaret meer hoeft op te steken, het is er vies er staan geen stoelen en als er stoelen staan worden die binnen een dag weer weggehaald. Met andere woorden een roker mag niet zitten in zijn/haar niet uitbetaalde pauze. Buiten mag daar ook niet gerookt worden, kortom je bent verplicht om in een soort varkenstal te gaan staan. Ja dat is mijn eigen keuze, maar het is toch te zot voor woorden.
Ik kan nog wel even doorgaan, maargoed daar bereik ik toch niks mee.
Ik schaam me tegenwoordig dat ik rook, alsof ik een of andere junk ben...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:19

Om tot slot nog eventjes een geweldige spreuk te deponeren, die ik zelf meesterlijk vind en zo nu en dan gebruik:

Als u niet rookt, laat ik geen wind.
Mocht dit toch gebeuren, dan is het een compromis der geuren.

Vond hem wel toepasselijk voor dit topic...

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:28

Duke schreef:
Om tot slot nog eventjes een geweldige spreuk te deponeren, die ik zelf meesterlijk vind en zo nu en dan gebruik:

Als u niet rookt, laat ik geen wind.
Mocht dit toch gebeuren, dan is het een compromis der geuren.

Vond hem wel toepasselijk voor dit topic...

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:35

Dit is het beste compromis......

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:34

Quellian schreef:
En wil je dit niet, steek dan nog ff lekker een peuk op en bekijk vanaf de zijlijn hoe dit topic zich gaat ontwikkelen

hahahhaa....

Ik ben begin dit jaar in Ierland geweest waar het rookverbod in pubs al ingevoerd is...wel een hele verademing hoor voor de niet rokers...ook erg gezellig als iedereen ineens voor de pub blauwbekkend een peuk op steekt... heb je ineens alle ruimte enzo