Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:32

germie schreef:
[
Dus jij wilt voor een ander gaan bepalen wat nuttig is en wat niet? 'die mensen bestaan helaas' is wel heel denigrerend.

Dus van Enschede naar het strand is nutteloos. Maar van Amsterdam naar het strand dan niet meer?
Een uurtje of langer touren met een auto of motor is nutteloos zeg je, maar het geeft wel ontspanning
Een Cesna vliegen is nutteloos? Maar geeft ook ontspanning
Naar een duikstek moet je altijd met de auto, dus ook nutteloos?
Een voetbalwedstrijd bezoeken, ook nutteloos.
Met je paard naar een wedstrijd met auto en trailer, ook nutteloos.
Autorijles of motorrijles nemen, ook nutteloos? Ik heb gisteren 30km (15km heen, 15km terug) met mijn auto gereden voor een uurtje motorrijles. Als ik op de fiets naar de leslocatie moet, dan kan ik dat qua tijd niet meer doen omdat ik echt veeeeel langer onderweg ben. En tja, dat uurtje rijden was natuurlijk ook nutteloos, want ik heb rondjes op een industrieterrein gereden.

Je kind maar niet meer naar zwemles of voetbal omdat je dan met de auto moet.

Ik denk niet dat je over een ander kunt oordelen wat nutteloos is. Want een mens heeft ook ontspanning nodig. Als je alleen maar kunt werken om te leven, dan is het leven niet echt leuk meer hoor.
En jij weet weer niet wat een ander er voor laat. Wil jij terug naar een tijd waarin kinderen verdrinken omdat ze niet meer kunnen zwemmen? Sportverenigingen verdwijnen omdat niemand meer komt omdat het autorijden naar de locatie als 'nutteloos' wordt gezien?
Maar iemand kan wel iets ergens voor laten om dan juist wel dat ritje te kunnen maken.

Een heel simpel voorbeeldje: ik wilde graag nog ergens kijken naar de paddentrek, dat is vanaf waar ik was 50km extra rijden. Nodig? Nee, maar wel leuk om te doen. Dus ik heb besloten om dat gebakken visje niet te kopen, maar die 50km extra te rijden.

Jij wilt een ander sociale druk opleggen om voor die ander te bepalen wat nutteloze ritjes zijn?

Het gaat hier helemaal niet om bepalen wat ‘nutteloos’ is.
Het punt is dat er een olietekort wordt verwacht. In zo’n situatie is het logisch dat niet iedereen wil meebetalen aan de plezier‑ritjes van anderen als de regering de brandstofprijzen zou verlagen.

Als jij 50 km extra wilt rijden voor ontspanning: helemaal prima.
Maar het is óók logisch dat anderen niet willen dat de overheid dat soort ritten subsidieert via lagere accijnzen die iedereen moet ophoesten.

Bij schaarste draait het om één simpel principe:
wie meer rijdt voor fun, gebruikt meer van een schaars product en dat hoeft niet door de rest gefinancierd te worden.

Dat is geen oordeel over hobby’s, maar gewoon eerlijkheid bij beperkte olie

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:43

BigOne schreef:
Ach, ik heb de autoloze zondagen nog meegemaakt, heerlijk als kind zijnde. Rolschaatsen op de grote weg .
Ja, erg vervelend die hoge brandstofprijzen maar soms moet je, indien mogelijk, de paasei naar de nering zetten.

Precies !

Het is weleens eerder voorgekomen.

Zonnetje81

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:46

Iedereen moet zelf toch bepalen waar hij zn geld aan uitgeeft en wat nuttig/nutteloos is? Als ik 4x per week wil tanken voor leuke dingen moet ik dat zelf weten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:55

Electra63 schreef:
BigOne schreef:
Ach, ik heb de autoloze zondagen nog meegemaakt, heerlijk als kind zijnde. Rolschaatsen op de grote weg .
Ja, erg vervelend die hoge brandstofprijzen maar soms moet je, indien mogelijk, de paasei naar de nering zetten.

Precies !

Het is weleens eerder voorgekomen.

Inderdaad en diegene die een ontheffing nodig had kreeg die ook. Ziekenhuispersoneel, spoeddiensten enz. En de rest, gewoon thuisblijven, lopen of fietsen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:56

Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat nu toch ook om een mogelijk brandstoftekort?

Hier ook nog gerolschaatst op de snelweg haha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:56

Zonnetje81 schreef:
Iedereen moet zelf toch bepalen waar hij zn geld aan uitgeeft en wat nuttig/nutteloos is? Als ik 4x per week wil tanken voor leuke dingen moet ik dat zelf weten.

Precies, dat is wat ik er mee wil zeggen. Een ander kan niet bepalen wat nutteloos is. En als je het kunt betalen, tja, dan kan ik moeilijk nee zeggen.
Ik wil ook graag een vliegbrevet, maar die 15.000 euro heb ik niet liggen helaas. Maar kun jij het wel betalen, be my guest.

Bij een autoloze zondag zal ik ook een ontheffing krijgen, want mijn paard staat 30km verderop en moet gevoerd worden. Zal wel net zo zijn als met die avondklok in coronatijd.

Daarnaast heb ik mijn 20% al bijgedragen aan minder kilometers. Daar was ik al voor dit mee begonnen. Nog meer minderen lukt mij helaas niet.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-04-26 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:01

8nnemiek schreef:
Hopelijk worden ze net zo hard aangepakt als extinction rebellion als ze snelwegen door het hele land gaan blokkeren.

Grapjas... Extintion Rebellion wordt nog steeds niet hard aangepakt. De Corona demonstraties werden harder neergeslagen met een waterkanon.
ER mag van mij tot een terroristische organisatie berekend worden.
Ze pakken de theeleuten op, zetten ze bij het ADO stadion uit de bus en ze kunnen vervolgens weer hun gang gaan.

Er komt een dag dat er een aantal theeleuters worden platgereden. Maar dan ook niet huilen.
Laatst bijgewerkt door purny op 02-04-26 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:04

germie schreef:
[
Precies, dat is wat ik er mee wil zeggen. Een ander kan niet bepalen wat nutteloos is. En als je het kunt betalen, tja, dan kan ik moeilijk nee zeggen.
Ik wil ook graag een vliegbrevet, maar die 15.000 euro heb ik niet liggen helaas. Maar kun jij het wel betalen, be my guest.

Bij een autoloze zondag zal ik ook een ontheffing krijgen, want mijn paard staat 30km verderop en moet gevoerd worden. Zal wel net zo zijn als met die avondklok in coronatijd.

Daarnaast heb ik mijn 20% al bijgedragen aan minder kilometers. Daar was ik al voor dit mee begonnen. Nog meer minderen lukt mij helaas niet.

Welk onderdeel begrijp je niet dat er een wereldwijde olie tekort verwacht wordt?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:07

purny schreef:
Grapjas... Extintion Rebellion wordt nog steeds niet hard aangepakt. De Corona demonstraties werden harder neergeslagen met een waterkanon.
ER mag van mij tot een terroristische organisatie berekend worden.
Ze pakken de theeleuten op, zetten ze bij het ADO stadion uit de bus en ze kunnen vervolgens weer hun gang gaan.

Er komt een dag dat er een aantal theeleuters worden platgereden. Maar dan ook niet huilen.

Het beeld dat Extinction Rebellion ‘niet wordt aangepakt’ klopt niet.
De politie treedt bij elke blokkade op: mensen worden weggehaald, gearresteerd en krijgen boetes of een strafblad. Dat gebeurt op basis van het Wetboek van Strafrecht en de APV, niet op basis van politieke voorkeur.

Het verschil met sommige coronademonstraties heeft een simpele juridische reden:
wanneer een demonstratie geweldloos is en vooraf is aangemeld, mag de politie alleen proportioneel ingrijpen.
Dat is geen ‘soft beleid’, dat is gewoon de wet.

En ER een ‘terroristische organisatie’ noemen gaat volledig voorbij aan de definitie in de Nederlandse wet. Terrorisme betekent:

geweld

intimidatie

het creëren van ernstige vrees

ER gebruikt burgerlijke ongehoorzaamheid, maar geen geweld. Daarom valt het juridisch niet in de buurt van terrorisme.

Dat mensen na arrestatie worden weggebracht en vrijgelaten is ook normaal:
bij overtredingen zonder geweld is vasthouden niet toegestaan.
Dat is rechtsstaat, geen voorkeursbehandeling.

Kortom: er wordt gewoon gehandhaafd, maar binnen de grenzen van de wet,niet op basis van wie iemand toevallig irritant vindt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:14

Benzz schreef:
germie schreef:
[

Welk onderdeel begrijp je niet dat er een wereldwijde olie tekort verwacht wordt?

Ik schrijf niet dat ik het niet begrijp. Maar ik heb al 20% minder kilometers dan voorheen. Dus mijn steentje heb ik al bijgedragen. Daarnaast is het in mijn huis nu 15.5 graden, dus ik heb de verwarming niet eens aan.
Ik zal eerder een stukje vlees laten staan dan nog een kilometer minder kunnen of willen rijden. Ik woon in het noorden van het land, dus alles is ver weg. Dan kun je niet verwachten dat die mensen net zo vaak het OV pakken als iemand die in een stad woont. Daarnaast, de dichtstbijzijnde fatsoenlijke duikstek is 86km van mijn huis. Ik wil wel graag om de hoek plonzen, maar het gaat niet. Mijn paard staat op 30km van mijn huis. Die dichterbij zetten ga je ten eerste een ouder paard niet meer aandoen en ten tweede ben ik dan de reiskosten wel kwijt omdat de stalling duurder is.

Kortom, wat ik minder kan rijden doe ik al. En de rest, helaas, nog minder gaat niet.

En toevallig had ik al wat vliegtickets geboekt, niet gaan betekent dat je je geld ook kwijt bent. Maar als ik nu moest boeken zou ik dat denk ik even uitstellen. Al maak ik me zorgen dat de prijzen niet echt zullen dalen als dit ooit achter de rug is. Dat zag je ook in coronatijd.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:27

Nou ik rijd zaterdag gewoon voor mijn plezier naar Nederland en terug, zo’n 300 kilometer totaal. Omdat mijn vader jarig is en ik hem al sinds kerst niet meer gezien heb.
En zondag rijden we nog een keer 200 kilometer heen en terug omdat mijn schoonmoeder jarig is.

Helaas moeten we die afstanden maken om familie (of vrienden) te kunnen bezoeken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:42

Mja op zich is ook niemand een ander verantwoording schuldig hier over zijn/haar km verbruik, en als er echt gehandhaafd gaat worden op benzine/diesel verkoop, dan zien we het dan wel denk ik. Wie weet komt het helemaal niet zover dat er echt harde maatregelen nodig zijn.

Ieders situatie is nu eenmaal anders en op dit moment kun je gewoon nog tanken, al dan niet voor inderdaad een berg geld maar goed. Voor mij hoeft een ander dan ook zeker niet te gaan betalen omdat ik wil blijven rijden.

Mijn man werkt bijvoorbeeld grotendeels fulltime thuis (sinds corona '20) dus daar hebben we sowieso al jaren ondertussen nauwelijks woon-werk verkeer km verbruik voor. Ik werk zelf ook niet momenteel, dus ben ook heel veel thuis. Wat ik wel doe: Met de auto (een diesel, rijdt 1:22) er op uit om met mijn hond te gaan wandelen op verschillende plekken. Misschien ook onnodig rijverkeer met het zicht op de toekomst, maar ja.... als wij het op dit moment kunnen betalen en het kan nog, doe ik het :j Verder is het een 3 tal keren per week naar de voetbal (veelal korter bij in de regio, waarvan 1x per 2 weken het soms een uitschieter is iets verder weg van 30km), en af en toe familie bezoekjes of een keertje naar een bios etc en 1x per week kleine boodschap (grote boodschappen worden bezorgd). Wij besparen zoveel qua km's verrijden overall gezien, dat ik me dit egoïstische verbruik wel gun (voor nu dan- mochten er echt straks serieuze maatregelen komen, gaan we ons daar uiteraard in schikken natuurlijk maar op dit punt nu denk ik wel nog; we zien wel hoe het loopt).

That said, ga ik wel nog 3x vliegen dit jaar, wat wel een beetje overdreven en luxe is := Maar dat zijn trips welke al lang en breed geboekt waren voor deze oliebol is ontstaan. Normaliter vlieg ik ook niet zoveel, dat kwam nu toevallig zo uit, maar wanneer we niet vliegen dan gebruiken we onze auto's allebei wel weer voor onze vakanties (zuid FR onder andere met 2 auto's, Duitsland of binnen eigen land).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:52

Oh nog ff en je moet je gaan schamen dat je auto rijd dan?
Rij schaamte. Net als vlieg schaamte.
Er is geen tekort en er komt ook geen te kort. Allemaal bang makerij waar velen nog steeds in trappen!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:53

DuoPenotti schreef:
8nnemiek schreef:
Met pleziertjes bedoel ik uiteraard een dagje naar zee vanuit Enschede bijvoorbeeld, of voor de lol een uurtje nutteloos rondrijden. Die mensen bestaan helaas :=

Woon-werk verkeer hoort gewoon netjes en volledig te worden vergoed door de werkgever, daar mogen ze imo best eens de wet voor aanpassen. Die 23ct/km is een rare regel..

Maar dat is dus niet voldoende vergoed.

En een mantelzorger?
Rij ik mijn moeder naar het ziekenhuis als voorbeeld?

En plezier ritjes zullen er steeds minder zijn.

En Zoals jij het stelt vind ik het behoorlijk eng klinkt. Lekker communistisch.

Persoonlijk vind ik de verwachting dat de overheid alles voor de burgers moet oplossen veel communistischer klinken.

Linksom of rechtsom: we moeten met zijn allen de schatkist vullen om te zorgen dat alle kosten aan onderwijs, zorg, defensie, etc. worden opgehoest. Dat of gigantisch bezuinigen. En daar worden de burgers ook mee geraakt.
Bedrijven zwaarder belasten? Die rekenen de kosten dan weer door naar de klanten en dat zijn uiteindelijk ook weer de burgers.
We zijn gewend geraakt aan het feit dat het economisch na WO II alleen maar voor de wind is gegaan. En nu er een paar 'wereldleiders' menen oorlog te moeten voeren waardoor we dus met krapte van o.a. brandstof komen te zitten en de prijzen de pan uitvliegen.
Ik vrees dat onze overheid het in deze situatie nooit goed kan doen want ergens wordt hoe dan ook financieel pijn geleden. En dan hoop ik dat de overheid vooral de mensen met de smalste beurs kan helpen om hun hoofd boven water te houden.

Hier maken we op zondag soms wel een plezierritje. Op het moment ook omdat fietsen voor mij echt geen optie is en we (zoals ik al eerder schreef) met mijn lease auto privé ook mogen rijden. Als dat niet meer kan of mag dan zou het jammer zijn, maar dan kom ik op mijn vrije dagen op vrij weinig plekken tot ik weer op de fiets kan stappen.

Als er werkelijk schaarste van brandstof komen zijn we flink de sjaak want mijn vriend heeft een akkerbouwbedrijf waar hij op dit moment juist een pieptijd in gaat wat betreft het bewerken van zijn land. De kosten voor diesel zijn dus allemaal extra investeringskosten voor dit jaar en als hij geen diesel kan kopen door schaarste kan hij net zoals vervoerders niet werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:56

cursebreaker schreef:
That said, ga ik wel nog 3x vliegen dit jaar, wat wel een beetje overdreven en luxe is := Maar dat zijn trips welke al lang en breed geboekt waren voor deze oliebol is ontstaan. Normaliter vlieg ik ook niet zoveel, dat kwam nu toevallig zo uit, maar wanneer we niet vliegen dan gebruiken we onze auto's allebei wel weer voor onze vakanties (zuid FR onder andere met 2 auto's, Duitsland of binnen eigen land).

Hier ook, al is het dan 2 keer vliegen. Evenals een cursus in Frankrijk. Allemaal al zo'n 10 maanden voor de geplande datum geboekt.

De vlieglanden zijn geel, ga je dan niet, dan ben je je geld ook kwijt.
Maar zoals gezegd, de tickets die ik al geboekt hebt zijn als je ze nu wilt boeken echt veeeeel duurder en vallen dan buiten mijn budget. Ik speur altijd naar echte aanbiedingen, dus ook bijvoorbeeld al 200 of 400 euro goedkoper dan gemiddeld.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:08

Wij verbruiken voor onze hobby wel genoeg diesel maar vliegen nooit en hebben verder ook geen overdreven luxe leven. Zolang het nog enigszins betaalbaar blijft blijven we de camper + wedstrijden wel doen maar wel selectiever, alhoewel dat sowieso wel al merkbaar werd in onze sport. Sowieso gaat de camper in het najaar naar Duitsland en wordt dan geschorst, o.a. vanwege de kosten van de mrb maar ook als de dieselprijs zo hoog blijft is met de auto naar de camper rijden goedkoper en zuiniger dan met de camper op en neer rijden.

Bij een brandstoftekort gaan we dat uiteraard niet meer doen, daarnaast werken wij 90% van de tijd thuis waardoor de auto ook blijft staan. Maar als er maatregelen komen dan gaan we ons daar uiteraard wel aan houden, stel we zouden de camper niet meer in Duitsland krijgen, of dit mag niet meer, dan blijft hij hier in de stalling en wordt geschorst. Ik verlang geregeld terug naar de coronaperiode met alle maatregelen en rust, ik amuseer me ook prima thuis. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:16

Of jij wel of niet gaat vliegen, het vliegtuig gaat toch wel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:18

Popstra schreef:
Oh nog ff en je moet je gaan schamen dat je auto rijd dan?
Rij schaamte. Net als vlieg schaamte.
Er is geen tekort en er komt ook geen te kort. Allemaal bang makerij waar velen nog steeds in trappen!

Het is geen bangmakerij als er in meerdere landen al écht tekorten en rantsoenering zijn. Ontkennen helpt niemand. In Nederland zal niet snel een fysiek tekort ontstaan, we hebben grote voorraden en goede aanvoer, maar de economische impact en prijsstijgingen voelen we wél. Nuchter blijven betekent risico’s erkennen, niet wegwuiven

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:33

Toen ik nog in loondienst werkte kon ik niet thuis werken, dat gaat niet als dierenarts. Toen ik voor mezelf was begonnen wel, praktijk aan huis, reuze handig.
Nu werk ik niet meer. Ik wilde van de zomer een weekje naar Nederland, maar heb dat maar gecancelt, dat wordt hartstikke duur zo. Morgen wordt het warmer weer, dan zetten we de kachel uit, we stoken op diesel. Ik overweeg een elektrische fiets aan te schaffen. Maar boodschappen moet nog wel met de auto. Ik drink water uit flessen. Het kraanwater hier in Frankrijk is vies, chloorsmaak. Ook als het al een tijdje staat.
We doen wel nog maar 1 keer per week boodschappen, dat is 13 km enkele reis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:43

Deze hele oorlog is weer een excuus om de prijzen de hoogte in te gooien en te houden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:49

Onali schreef:
Exitium schreef:
*zwaait naar 8 km verderop* :wave:

:wave:

Zie nog geen filemeldingen staan bij Deil. :+

Nope. Sterker nog, was een stuk rustiger dan normaal, was met 33 minuten op kantoor :+

Onali schreef:
Lees nu lokaal wel dat de A12 helemaal vaststaat, Veenendaal/ Maarsbergen.
En idd ook de A2 Zaltbommel/ Beesd

Algoritme gaf me dit;

https://www.facebook.com/share/r/14Z2eVJPyLD/

Er was een ongeluk gebeurd op de A15 vlakbij Deil (met dodelijke afloop), en ook op de A12 bij Driebergen. Zal dus eerder pech geweest zijn vanmorgen.

Kaitlyn schreef:
Nou ik rijd zaterdag gewoon voor mijn plezier naar Nederland en terug, zo’n 300 kilometer totaal. Omdat mijn vader jarig is en ik hem al sinds kerst niet meer gezien heb.
En zondag rijden we nog een keer 200 kilometer heen en terug omdat mijn schoonmoeder jarig is.

Helaas moeten we die afstanden maken om familie (of vrienden) te kunnen bezoeken.

Hier is het met name concerten, kaartjes die ik in de meeste gevallen al sinds vorig jaar in huis heb. Heb er twee gehad, maar heb er dit jaar nog vijf staan, waarvan drie in de komende 2,5 maand :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:58

We hoeven ons toch niet te verantwoorden over ons rijgedrag? Zo krijgt mijn vriendin nog gelijk met haar agenda 2030. Als ik meer rijd, betaal ik meer accijns en draag ik meer bij. Als ik een hoger salaris bruto heb, draag ik meer af aan loonheffing. Top toch? Je weet niet hoe mensen hun portemonnee/ budget is opgebouwd. Of wat ze al veranderd hebben aan hun leven.

Als er echte tekorten gaan ontstaan, tja, dan zien we wel weer denk ik?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:11

Tinka schreef:
Toen ik nog in loondienst werkte kon ik niet thuis werken, dat gaat niet als dierenarts. Toen ik voor mezelf was begonnen wel, praktijk aan huis, reuze handig.
Nu werk ik niet meer. Ik wilde van de zomer een weekje naar Nederland, maar heb dat maar gecancelt, dat wordt hartstikke duur zo. Morgen wordt het warmer weer, dan zetten we de kachel uit, we stoken op diesel. Ik overweeg een elektrische fiets aan te schaffen. Maar boodschappen moet nog wel met de auto. Ik drink water uit flessen. Het kraanwater hier in Frankrijk is vies, chloorsmaak. Ook als het al een tijdje staat.
We doen wel nog maar 1 keer per week boodschappen, dat is 13 km enkele reis.

Maar als jij thuis werkt zet toch geen zoden aan de Dijk? (Voor jou wel, maar voor het milieu of de schaarste niet)
Dan moeten de klanten naar jou toe komen? Dus jij rijdt dan minder km, maar een ander rijdt er des te meer...

Ik zeg maar niet wat ik van de hele situatie vindt. Maar je kunt me momenteel steeds meer onder het label wappie steken...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:21

Zonnetje81 schreef:

Van mij mag je dat zelf bepalen zolang er genoeg brandstof is voor iedereen die dat nodig heeft. Maar als er schaarste is dan mag er wat mij betreft bepaald worden dat eerst mensen die brandstof nodig hebben om hun werk te doen voorrang krijgen om mensen die tanken om leuke dingen te kunnen ondernemen.

germie schreef:

germie schreef:
Benzz schreef:

Ik schrijf niet dat ik het niet begrijp. Maar ik heb al 20% minder kilometers dan voorheen. Dus mijn steentje heb ik al bijgedragen. Daarnaast is het in mijn huis nu 15.5 graden, dus ik heb de verwarming niet eens aan.
Ik zal eerder een stukje vlees laten staan dan nog een kilometer minder kunnen of willen rijden. Ik woon in het noorden van het land, dus alles is ver weg. Dan kun je niet verwachten dat die mensen net zo vaak het OV pakken als iemand die in een stad woont. Daarnaast, de dichtstbijzijnde fatsoenlijke duikstek is 86km van mijn huis. Ik wil wel graag om de hoek plonzen, maar het gaat niet. Mijn paard staat op 30km van mijn huis. Die dichterbij zetten ga je ten eerste een ouder paard niet meer aandoen en ten tweede ben ik dan de reiskosten wel kwijt omdat de stalling duurder is.

Kortom, wat ik minder kan rijden doe ik al. En de rest, helaas, nog minder gaat niet.

En toevallig had ik al wat vliegtickets geboekt, niet gaan betekent dat je je geld ook kwijt bent. Maar als ik nu moest boeken zou ik dat denk ik even uitstellen. Al maak ik me zorgen dat de prijzen niet echt zullen dalen als dit ooit achter de rug is. Dat zag je ook in coronatijd.

Heel bot gezegd: het is jouw eigen keus om een paard te hebben en dat paard 15 km verderop te stallen. Als er door schaarste wordt bepaald dat alleen noodzakelijk vervoer moet dan vrees ik dat jij het nog zo noodzakelijk kan vinden maar dat de overheid dat echt anders ziet.
Als er weer een autoloze zondag zou komen is dat niet omdat we verplicht duurzamer moeten leven, maar omdat er schaarste van brandstof is.

Ipsilonka schreef:
We hoeven ons toch niet te verantwoorden over ons rijgedrag? Zo krijgt mijn vriendin nog gelijk met haar agenda 2030. Als ik meer rijd, betaal ik meer accijns en draag ik meer bij. Als ik een hoger salaris bruto heb, draag ik meer af aan loonheffing. Top toch? Je weet niet hoe mensen hun portemonnee/ budget is opgebouwd. Of wat ze al veranderd hebben aan hun leven.

Als er echte tekorten gaan ontstaan, tja, dan zien we wel weer denk ik?

Dit dus. Maar ik krijg het idee dat veel mensen niet helemaal begrijpen dat er verschil is tussen minder rijden omdat de kosten de pan uitreizen en minder of niet rijden omdat er stomweg niet genoeg brandstof beschikbaar is. Het laatste is nu nog niet aan de orde, maar wel iets waar we bij stil kunnen staan met elkaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:29

BrankaZ schreef:
Maar als er schaarste is dan mag er wat mij betreft bepaald worden dat eerst mensen die brandstof nodig hebben om hun werk te doen voorrang krijgen

En hoe zie je dat voor je? Allemaal met een briefje in de auto?
Nee hoor, dat gaat hem niet worden.