germie schreef:[
Dus jij wilt voor een ander gaan bepalen wat nuttig is en wat niet? 'die mensen bestaan helaas' is wel heel denigrerend.
Dus van Enschede naar het strand is nutteloos. Maar van Amsterdam naar het strand dan niet meer?
Een uurtje of langer touren met een auto of motor is nutteloos zeg je, maar het geeft wel ontspanning
Een Cesna vliegen is nutteloos? Maar geeft ook ontspanning
Naar een duikstek moet je altijd met de auto, dus ook nutteloos?
Een voetbalwedstrijd bezoeken, ook nutteloos.
Met je paard naar een wedstrijd met auto en trailer, ook nutteloos.
Autorijles of motorrijles nemen, ook nutteloos? Ik heb gisteren 30km (15km heen, 15km terug) met mijn auto gereden voor een uurtje motorrijles. Als ik op de fiets naar de leslocatie moet, dan kan ik dat qua tijd niet meer doen omdat ik echt veeeeel langer onderweg ben. En tja, dat uurtje rijden was natuurlijk ook nutteloos, want ik heb rondjes op een industrieterrein gereden.
Je kind maar niet meer naar zwemles of voetbal omdat je dan met de auto moet.
Ik denk niet dat je over een ander kunt oordelen wat nutteloos is. Want een mens heeft ook ontspanning nodig. Als je alleen maar kunt werken om te leven, dan is het leven niet echt leuk meer hoor.
En jij weet weer niet wat een ander er voor laat. Wil jij terug naar een tijd waarin kinderen verdrinken omdat ze niet meer kunnen zwemmen? Sportverenigingen verdwijnen omdat niemand meer komt omdat het autorijden naar de locatie als 'nutteloos' wordt gezien?
Maar iemand kan wel iets ergens voor laten om dan juist wel dat ritje te kunnen maken.
Een heel simpel voorbeeldje: ik wilde graag nog ergens kijken naar de paddentrek, dat is vanaf waar ik was 50km extra rijden. Nodig? Nee, maar wel leuk om te doen. Dus ik heb besloten om dat gebakken visje niet te kopen, maar die 50km extra te rijden.
Jij wilt een ander sociale druk opleggen om voor die ander te bepalen wat nutteloze ritjes zijn?
Het gaat hier helemaal niet om bepalen wat ‘nutteloos’ is.
Het punt is dat er een olietekort wordt verwacht. In zo’n situatie is het logisch dat niet iedereen wil meebetalen aan de plezier‑ritjes van anderen als de regering de brandstofprijzen zou verlagen.
Als jij 50 km extra wilt rijden voor ontspanning: helemaal prima.
Maar het is óók logisch dat anderen niet willen dat de overheid dat soort ritten subsidieert via lagere accijnzen die iedereen moet ophoesten.
Bij schaarste draait het om één simpel principe:
wie meer rijdt voor fun, gebruikt meer van een schaars product en dat hoeft niet door de rest gefinancierd te worden.
Dat is geen oordeel over hobby’s, maar gewoon eerlijkheid bij beperkte olie
Verder is het een 3 tal keren per week naar de voetbal (veelal korter bij in de regio, waarvan 1x per 2 weken het soms een uitschieter is iets verder weg van 30km), en af en toe familie bezoekjes of een keertje naar een bios etc en 1x per week kleine boodschap (grote boodschappen worden bezorgd). Wij besparen zoveel qua km's verrijden overall gezien, dat ik me dit egoïstische verbruik wel gun (voor nu dan- mochten er echt straks serieuze maatregelen komen, gaan we ons daar uiteraard in schikken natuurlijk maar op dit punt nu denk ik wel nog; we zien wel hoe het loopt).
Maar dat zijn trips welke al lang en breed geboekt waren voor deze oliebol is ontstaan. Normaliter vlieg ik ook niet zoveel, dat kwam nu toevallig zo uit, maar wanneer we niet vliegen dan gebruiken we onze auto's allebei wel weer voor onze vakanties (zuid FR onder andere met 2 auto's, Duitsland of binnen eigen land).