Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 08:58

Nederland moet er gewoon voor zorgen dat er geen oorlog komt, de politiek maakt ook steeds bepaalde keuzes. Die dienstplicht zou volgens mij gelden tot 45 jaar, man en vrouw dus als er oorlog komt zouden er een heleboel van ons opgeroepen worden om zich als schietschijf te moeten laten gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:42

Hee eindelijk een voordeel van de 45 gepasseerd zijn O:)

Zorgen dat er geen oorlog komt klinkt leuk. Maar als er ineens een paar etters binnenvallen, zoals in Ukraine... zal je toch moeten verdedigen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 10:30

Persoonlijk vind ik dienstplicht niet meer van deze tijd. Kinderen hebben er al niet voor gekozen geboren te worden en ouders hebben er zeker niet voor gekozen om kinderen op de wereld te zetten om als schietschijf te dienen. Voor degene zonder kinderen, stel je voor dat je jouw jonge paard 4/5 jaar lang intensief verzorgd en je te horen krijgt dat er voedsel tekort dreigt waardoor alle vee boven die leeftijd mogelijk verplicht naar de slacht moet...?

Als je ziet hoeveel mensen er nu al bewust voor kiezen kinderloos te blijven, ook vanwege de situatie in de wereld, zorgt de terugkeer van dienstplicht er zeer waarschijnlijk voor dat nog minder mensen kiezen voor kinderen.

Als mensen vrijwillig voor hun land willen vechten dan ben ik daar wel voorstander van en dan ook geen leeftijdsdiscriminatie of een leeftijdsgrens. Zeker gezien de vergrijzing. Als we toch tot ruim boven de 70 kunnen doorwerken, dan kan dat ook in dienst.

Drie vliegen in één klap, er zijn sowieso meer 50 plussers en als mensen op oudere leeftijd sneuvelen hebben ze in elk geval al een (mooi) leven achter de rug en het scheelt bovendien in de zorgkosten en AOW. Lost het probleem van vergrijzing gelijk op. :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 10:44

In mijn jeugd (ik ben van 1953) was er in Nederland nog dienstplicht voor mannen. Heel wat mannen wilden dat niet. Je kreeg zowiezo een keuring, om allerlei medische mankementen werd je afgekeurd, en je kon ook om psychische reden afgekeurd worden als je tegen het leger was of anderszins. Dan kreeg je "S5". Zo heette dat en het kwam veel voor.Je moest je wel realiseren dat het later in een carriere hier en daar een belemmering vormde want dat stond dan in je CV.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 10:45

Je kan tot je 55e reservist worden...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 10:46

journee schreef:
Persoonlijk vind ik dienstplicht niet meer van deze tijd. Kinderen hebben er al niet voor gekozen geboren te worden en ouders hebben er zeker niet voor gekozen om kinderen op de wereld te zetten om als schietschijf te dienen. Voor degene zonder kinderen, stel je voor dat je jouw jonge paard 4/5 jaar lang intensief verzorgd en je te horen krijgt dat er voedsel tekort dreigt waardoor alle vee boven die leeftijd mogelijk verplicht naar de slacht moet...?

Als je ziet hoeveel mensen er nu al bewust voor kiezen kinderloos te blijven, ook vanwege de situatie in de wereld, zorgt de terugkeer van dienstplicht er zeer waarschijnlijk voor dat nog minder mensen kiezen voor kinderen.

Als mensen vrijwillig voor hun land willen vechten dan ben ik daar wel voorstander van en dan ook geen leeftijdsdiscriminatie of een leeftijdsgrens. Zeker gezien de vergrijzing. Als we toch tot ruim boven de 70 kunnen doorwerken, dan kan dat ook in dienst.

Drie vliegen in één klap, er zijn sowieso meer 50 plussers en als mensen op oudere leeftijd sneuvelen hebben ze in elk geval al een (mooi) leven achter de rug en het scheelt bovendien in de zorgkosten en AOW. Lost het probleem van vergrijzing gelijk op. :+

schei toch uit! Leven begint pas bij 50 tegenwoordig

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 10:57

Popstra schreef:

Moet je dan ook oefenen op stormbanen en door de modder baggeren met zware bepakking? Veel mensen op hogere leeftijd zijn daar fysiek niet meer toe in staat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 11:44

anjali schreef:
Popstra schreef:

Moet je dan ook oefenen op stormbanen en door de modder baggeren met zware bepakking? Veel mensen op hogere leeftijd zijn daar fysiek niet meer toe in staat.

Veel mensen op jonge leeftijd waarschijnlijk ook niet. :+
Maar sowieso niet zeuren, als je op je 70e nog een straat of dak moet kunnen leggen, is zo'n stormbaan waarschijnlijk ook niet onoverkomelijk. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 19:13

pmarena schreef:
Hee eindelijk een voordeel van de 45 gepasseerd zijn O:)

Zorgen dat er geen oorlog komt klinkt leuk. Maar als er ineens een paar etters binnenvallen, zoals in Ukraine... zal je toch moeten verdedigen.

Ik bedoel meer dat de politiek bepaalde keuzes kan maken waardoor ze wat neutraler blijven. Dus wel Oekraïne helpen maar niet mee bemoeien zeg maar. Maar goed snap dat het complex is, maar geen oorlog lijkt me altijd nog de beste optie.

Mooie post Journee! +:)+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 19:17

Volgens mij zei iemand anders t ook al, maar .. wij kunnen dat prima niet willen natuurlijk, oorlog. En dan wordt t land binnen gevallen… wat dan? Meteen overgeven.. binnen blijven en afwachten?
Wat is dan t alternatief? Want ik denk zomaar dat niet alle oorlogsstarters zullen denken “oh die Nederlanders willen niet, dus die laten we dan maar” (dat zou nog eens handig zijn als t zo werkt :+ )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 19:23

anjali schreef:
Popstra schreef:

Je moest eens weten wat ze in Rusland nog naar t front sturen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 19:32

Cer schreef:
Volgens mij zei iemand anders t ook al, maar .. wij kunnen dat prima niet willen natuurlijk, oorlog. En dan wordt t land binnen gevallen… wat dan? Meteen overgeven.. binnen blijven en afwachten?
Wat is dan t alternatief? Want ik denk zomaar dat niet alle oorlogsstarters zullen denken “oh die Nederlanders willen niet, dus die laten we dan maar” (dat zou nog eens handig zijn als t zo werkt :+ )

Wat lijkt jou dan een goed plan? Mensen dwingen hun leven te geven?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 20:06

Ik zou eerder pleiten voor slimheid, strategie en technologie en onze mensen in die thema gebieden duurzaam inzetten, ipv mensenlevens te verspillen door ze eenmalig aan een/het front (ik denk dat hier in NL er niet in die zin een front komt, maar dat de onrust uiteindelijk gewoon overal is) neer te zetten tot ze doodgeschoten worden door een drone met warmtecamera.

Ons land /Europa en onze gezamenlijke levenswijze beschermen van binnenuit dus inzetten en opleiden wie dat kan en wil, en weerbaar maken van de bevolking in het algemeen. Oké dat zal nooit helemaal lukken maar in elk geval een groot percentage weerbaar, plan b en c voor aanvoer van winkels (alleen eerste levensbehoefte artikelen bijvoorbeeld aanvoeren als er troubles zijn). Dat daar alvast draaiboeken voor zijn dus niet alleen de individuele noodplannen maar ook breder.

De dreigingen zijn ook zo divers: cyber, datamisbruik, desinformatie, kwetsbare infrastructuur, maar ook zaken zoals steeds meer lone wolves of groepjes daarvan (want door internet kunnen die met elkaar connecten) die vrij rondlopen en hoe verder de tijd vordert, hoe groter de trauma’s boosheid en angst/onzekerheid wordt over de hele breedte

Het is maar een raar idee hoor, dat het leven en de vrijheid wat we altijd gekend hebben misschien wel in de fundamenten gaat worden aangevallen de komende tijd. Einde van de groei was een paar jaar geleden gezegd. En dan begint het vechten om territorium en zienswijzen.
De aanzet van dit alles schijnt te zijn begonnen in 1979 hoorde ik in de podcast van Maarten van Rossum. Toen begon het schuiven van de wereldmachten.
Het digitale front vind ik zelf ook een boeiende podcast en in de grote techshow podcast was een interessant interview over horen onder water. Ook tbv onze veiligheid. Ik probeer daar dan maar wat vertrouwen uit te halen.

Spoiler:
Mijn opa die maar 55 is geworden was voorganger van een pinkstergemeente en ervan overtuigd dat Jezus tijdens zijn leven terugkwam. Wij (de kleinkinderen) hebben dat altijd vrij vertaald naar: dus tijdens de periode waarin hij nog had kunnen leven zou de eindtijd kunnen beginnen. Hij zou nu 98 zijn geweest, het wordt nog spannend! :Y)

.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 20:10

Weten we überhaupt wat dienstplicht inhoud? Er wordt gediscussieerd of iedereen naar het front wordt gestuurd….

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 20:14

anjali schreef:
Popstra schreef:

Er bestaan meer taken in het leger dan vechten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 20:32

Eretria schreef:
Cer schreef:

Dat vind ik ook het struikelblok met dienstplicht. Niemand kiest om in een bepaald land geboren te worden. Niemand kiest voor oorlog. Niet iedereen is geschikt om arts te worden om levens te redden, niet iedereen is geschikt voor het leger of om levens te nemen. Sommige dingen mag je in mijn optiek nooit afdwingen.

Bijzonder als je als (zeker als vrouw) amper medewerking krijgt voor een sterilisatie (want stel je voor dat je spijt krijgt), maar verplicht in dienst om in de nabije toekomst mogelijk mensen te kunnen neerschieten is geen probleem? Daar zou men geen spijt van kunnen krijgen? Het lijkt mij dat dat soort dingen juist nog meer invloed hebben op iemand zijn leven en emotionele toestand?

Dat begrijp ik dus echt niet, dat met twee maten meten. Als je het niet acceptabel vind om iemand op te dringen een leven op de aarde te zetten, kun je iemand toch ook niet dwingen levens te nemen?

Waar een wil is, is in mijn optiek ook een weg. Het leger wordt steeds geavanceerder, genoeg mensen die voorstander zijn voor een groter beroepsleger. Ook het opleiden van meer reservisten of zelfs een soort burgerwacht bij echte dreiging lijkt mij acceptabel. Maar verplicht in dienst als iemand niet wil, is wat mij betreft niet meer te verkopen en ik begrijp ook niet echt hoe mensen het acceptabel kunnen vinden dat anderen hun leven tegen hun wens in zouden moeten opofferen zodat ze zelf beschermd worden onder het mom iemand moet het toch doen?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 20:40

996981 schreef:
Weten we überhaupt wat dienstplicht inhoud? Er wordt gediscussieerd of iedereen naar het front wordt gestuurd….

In theorie kan iedereen die in dienst is geweest bij een noodsituatie naar het front worden gestuurd. Leren schieten is een essentieel en standaard onderdeel van de basisopleiding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 21:00

journee schreef:
Dat vind ik ook het struikelblok met dienstplicht. Niemand kiest om in een bepaald land geboren te worden. Niemand kiest voor oorlog. Niet iedereen is geschikt om arts te worden om levens te redden, niet iedereen is geschikt voor het leger of om levens te nemen. Sommige dingen mag je in mijn optiek nooit afdwingen.

Theoretisch ben ik het helemaal met je eens. In de praktijk werkt het sowieso niet, want weet je wie er beslist geen interesse gaat hebben in filosofie over vrijheid en rechten van burgers? De dictator die je land is binnengevallen. In Oekraine zijn de opties bijvoorbeeld heel beperkt: vluchten kan, maar zodra Rusland werkelijk de macht in handen zou krijgen worden alle mogelijke mensen alsnog opgeroepen als krijgsmacht voor de volgende oorlog die Rusland wil voeren. In dat opzicht heb je lang niet altijd de keuze tussen wel of niet dienstplicht, maar vooral: nu dienstplicht voor je eigen land, of binnen zeer afzienbare tijd dienstplicht voor de overheerser. Da's al een hele andere keuze.

Nou zou ik daaraan toevoegen dat het dus veel verstandiger is om te zorgen dat het zover niet komt. Dat betekent dus: dictators al in een heel vroeg stadium herkennen en isoleren. Jammer dat we dat niet hebben gedaan met Putin en ook niet doen met Trump. Dat maakt het risico voor ons aanzienlijk groter.

Maar aan de andere kant is een soort van dienstplicht niet gek, vooral niet om een samenhang te hebben in waarden en kennis. Egoistisch individualisme is alleen maar ondermijnend. Het idee dat de vrijheid om je te onttrekken aan verplichtingen er zomaar zou zijn, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen, werkt in elk geval niet. En je kunt dat op veel manieren vormgeven, dat hoeft niet respectloos te zijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 21:59

Helemaal eens met Shadow0. Je kunt wel van alles vinden, dictators als Putin hebben daar geen boodschap aan en sturen alles en iedereen onder dwang of onder valse voorwendselen als kanonnenvoer de oorlog in.

Van ons eigen leger kunnen we nog hopen dat de mensen iig slim ingezet worden en er dus lang niet zoveel slachtoffers zullen vallen als bij de Russen nu het geval is. Verder vinden dictators als Putin het bombarderen van burgers hele normale oorlogsvoering, dan is thuisblijven ook niet veilig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 12:38

Als je gewetensbezwaren tegen het leger\schieten hebt kon je vroeger ook vervangende dienstplicht doen. Een of andere nuttige taak bijv. helpen in een bejaardentehuis. Maar dat was in de vorige eeuw,hoe het nu zou zijn weet ik niet. Mijn broer was in die tijd in het burgerleven verpleegkundige en is toen tijdens zijn dienstplicht ingezet als tandartsassistent (in het leger).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 20:40

anjali schreef:
Als je gewetensbezwaren tegen het leger\schieten hebt kon je vroeger ook vervangende dienstplicht doen. Een of andere nuttige taak bijv. helpen in een bejaardentehuis. Maar dat was in de vorige eeuw,hoe het nu zou zijn weet ik niet. Mijn broer was in die tijd in het burgerleven verpleegkundige en is toen tijdens zijn dienstplicht ingezet als tandartsassistent (in het leger).

Volgens mij zou in principe elk weldenkend mens gewetensbezwaren moeten hebben tegen het doden van een ander. Persoonlijk geloof ik ook niet dat alle soldaten aan de Russische kant zich vrijwillig hebben opgegeven. Genoeg berichten van mensen die juist tegen oorlog protesteerden en als straf naar het front worden gestuurd. Hoe gek kan het zijn?

Vroeger waren de dingen ook anders dan tegenwoordig. Zeker voor 1970 zijn veel meldingen van gewetensbezwaren afgewezen. Niet participeren is een misdrijf en strafbaar met detentie. Je moet zelf bewijs aanleveren waarom je gewetens bezwaren hebt en tenzij je een bepaalde religie hebt is dat niet gemakkelijk. In 1940 werden mensen die niet voor behoud van de Nederlandse kolonie in Indonesië wilde vechten ook gezien als verraders. Ik mag hopen dat mensen daar nu anders op terugkijken.

https://www.theguardian.com/world/2024/oct/14/families-seek-to-clear-names-of-men-who-refused-to-fight-for-former-dutch-colony#:~:text=1%20year%20old-,Families%20seek%20to%20clear%20names%20of%20men%20who%20refused%20to,the%20right%20side%20of%20history.

Wij leven nu in andere tijden dan vroeger. Dienstplicht zoals dat ooit geweest is heeft nu in mijn ogen geen plaats meer. Als je daadwerkelijk een bepaalde samenwerking in de bevolking wilt krijgen is opnieuw starten met dienstplicht voor 17 jarige niet de oplossing. Begin dan eerst met promoten van (vrijwillig) training bij de ouderen, daar zijn er in onze vergrijzende maatschappij veel meer van. Mannen en vrouwen tot 55 jaar kunnen zich nu aanmelden als reservist. Ik zou denken dat een ieder die vóór de dienstplicht is in elk geval zelf nationalistisch genoeg is om zich zelf al als reservist te hebben aangemeld?

Aan mij kun je het in elk geval niet verkopen dat een stel kinderen (dat zijn het in mijn optiek) het land zouden moeten verdedigen. Mensen worden naar mijn idee tegenwoordig minder snel volwassen en ook minder snel oud. Die maximale leeftijdsgrens voor dienst kan dan best omhoog. Het is al erg genoeg dat enkele op machtsbeluste dictators de wereld tegenwoordig nog zo kunnen ontwrichten. Daar hoeven westerse landen geen voorbeeld aan te nemen, door mensen een verplichting op te leggen op straffe van detentie. Dat moet inmiddels toch anders kunnen?

De grootste kracht lijkt mij juist te zitten in mensen die vrijwillig in dienst gaan. Iemand die iets wil bereiken is vaak veel meer waard dan een hele groep die niet gemotiveerd is. Daar lijken de meeste politieke partijen het in elk geval mee eens te zijn.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 20:56

En dan zijn er ook veel mensen die juist heel graag bij defensie willen, en niet worden toegelaten omdat ze hele strenge eisen stellen. Je komt er nu niet zomaar in.
En dan als het moment daar is word je verplicht. Beetje krom, niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:59

Ik denk dat een soort dienstplicht voor alle jongeren terug invoeren an sich wel heel goed zou zijn voor de karaktervorming en het voorbereid zijn op dreigende situaties. Maar dat daadwerkelijk in het beroepsleger gaan daarna wel op vrijwillige basis zou moeten zijn :j

De kans dat ze dat willen neemt toe na de dienstplicht / maatschappelijk inzet, als dat een goede ervaring was. En je kan meteen zien welke meer of minder geschikt zijn.

Alleen qua kosten....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:01

Eretria schreef:
Cer schreef:

Uhm.. nee.
En dat is ook niet waar mijn post perse over gaat :?
Maar er stond wel een vraag in. Nl, "wat is het alternatief als je als land in oorlog terecht komt?" En dat is gewoon een normale vraag. Ik meen dat we een beroepsleger hebben, maar geen idee hoe groot dat is, en of dat groot genoeg is.

Het ging om de opmerking "mensen die oorlog willen voeren vechten het maar lekker zelf uit" en "gewoon ervoor zorgen dat er geen oorlog komt". Want dat heb je denk niet altijd zelf voor het zeggen.

Dan nog, qua beroepsleger, als je daar dan bijhoort, dan zit de kans er volgens mij in dat je uitgezonden wordt. Ik kan me herinneren van een poosje geleden (maar wel van na de dienstplicht) dat militairen die naar ofwel Afghanistan ofwel Irak gingen (ik weet niet meer welke) dat echt niet tof vonden. Je gaat ergens heen waar je wellicht doodgaat. Dus ik snap dat dat vreselijk is (ik wil dat ook niet), maar ik vraag me af of je eronderuit kan als je beroepsmilitair bent? In vredestijd is het een prima baan, maar als er oorlog is ergens... :n

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:39

Er zijn op de wereld wel een aantal landen 'neutraal' die doen dus niet mee aan oorlog en kiezen ook geen partij en steunen.

Maar ik denk niet dat Nederland dat kan en wil.