Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
journee schreef:Persoonlijk vind ik dienstplicht niet meer van deze tijd. Kinderen hebben er al niet voor gekozen geboren te worden en ouders hebben er zeker niet voor gekozen om kinderen op de wereld te zetten om als schietschijf te dienen. Voor degene zonder kinderen, stel je voor dat je jouw jonge paard 4/5 jaar lang intensief verzorgd en je te horen krijgt dat er voedsel tekort dreigt waardoor alle vee boven die leeftijd mogelijk verplicht naar de slacht moet...?
Als je ziet hoeveel mensen er nu al bewust voor kiezen kinderloos te blijven, ook vanwege de situatie in de wereld, zorgt de terugkeer van dienstplicht er zeer waarschijnlijk voor dat nog minder mensen kiezen voor kinderen.
Als mensen vrijwillig voor hun land willen vechten dan ben ik daar wel voorstander van en dan ook geen leeftijdsdiscriminatie of een leeftijdsgrens. Zeker gezien de vergrijzing. Als we toch tot ruim boven de 70 kunnen doorwerken, dan kan dat ook in dienst.
Drie vliegen in één klap, er zijn sowieso meer 50 plussers en als mensen op oudere leeftijd sneuvelen hebben ze in elk geval al een (mooi) leven achter de rug en het scheelt bovendien in de zorgkosten en AOW. Lost het probleem van vergrijzing gelijk op.
anjali schreef:Popstra schreef:Je kan tot je 55e reservist worden...
Moet je dan ook oefenen op stormbanen en door de modder baggeren met zware bepakking? Veel mensen op hogere leeftijd zijn daar fysiek niet meer toe in staat.
pmarena schreef:Hee eindelijk een voordeel van de 45 gepasseerd zijn
Zorgen dat er geen oorlog komt klinkt leuk. Maar als er ineens een paar etters binnenvallen, zoals in Ukraine... zal je toch moeten verdedigen.

) Cer schreef:Volgens mij zei iemand anders t ook al, maar .. wij kunnen dat prima niet willen natuurlijk, oorlog. En dan wordt t land binnen gevallen… wat dan? Meteen overgeven.. binnen blijven en afwachten?
Wat is dan t alternatief? Want ik denk zomaar dat niet alle oorlogsstarters zullen denken “oh die Nederlanders willen niet, dus die laten we dan maar” (dat zou nog eens handig zijn als t zo werkt)

Eretria schreef:Cer schreef:Volgens mij zei iemand anders t ook al, maar .. wij kunnen dat prima niet willen natuurlijk, oorlog. En dan wordt t land binnen gevallen… wat dan? Meteen overgeven.. binnen blijven en afwachten?
Wat is dan t alternatief? Want ik denk zomaar dat niet alle oorlogsstarters zullen denken “oh die Nederlanders willen niet, dus die laten we dan maar” (dat zou nog eens handig zijn als t zo werkt)
Wat lijkt jou dan een goed plan? Mensen dwingen hun leven te geven?
996981 schreef:Weten we überhaupt wat dienstplicht inhoud? Er wordt gediscussieerd of iedereen naar het front wordt gestuurd….
journee schreef:Dat vind ik ook het struikelblok met dienstplicht. Niemand kiest om in een bepaald land geboren te worden. Niemand kiest voor oorlog. Niet iedereen is geschikt om arts te worden om levens te redden, niet iedereen is geschikt voor het leger of om levens te nemen. Sommige dingen mag je in mijn optiek nooit afdwingen.
anjali schreef:Als je gewetensbezwaren tegen het leger\schieten hebt kon je vroeger ook vervangende dienstplicht doen. Een of andere nuttige taak bijv. helpen in een bejaardentehuis. Maar dat was in de vorige eeuw,hoe het nu zou zijn weet ik niet. Mijn broer was in die tijd in het burgerleven verpleegkundige en is toen tijdens zijn dienstplicht ingezet als tandartsassistent (in het leger).

Eretria schreef:Cer schreef:Volgens mij zei iemand anders t ook al, maar .. wij kunnen dat prima niet willen natuurlijk, oorlog. En dan wordt t land binnen gevallen… wat dan? Meteen overgeven.. binnen blijven en afwachten?
Wat lijkt jou dan een goed plan? Mensen dwingen hun leven te geven?