Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

juval schreef:
maar pvv is toch een éénmanspartij? De zetels worden bezet door stemvee, die hebben denk ik weinig in te brengen. De par goede die er waren zijn inmiddels afgehaakt (Coenradi/Agema)

Als het waar is wat jij zegt, moet je zo'n partij dan in je kabinet willen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

juval schreef:
maar pvv is toch een éénmanspartij? De zetels worden bezet door stemvee, die hebben denk ik weinig in te brengen. De par goede die er waren zijn inmiddels afgehaakt (Coenradi/Agema)

Ik denk ook dat dit een groot probleem is. Geen mandaat, geen vertrouwen, geen eigen inbreng.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Ik was jullie, mijn politieke dieren, kwijt....snel dit nieuwe topic aangestipt! :Y)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

ik weet niet of het waar is natuurlijk, het is mijn gevoel. En nee, ik zou zo'n partij ook geen kans meer geven. Jammer dat ze zo groot zijn/

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Jammer dat je de poll maar 1x kunt invullen eigenlijk. Mijn stem is inmiddels veranderd en misschien wel van meerdere.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

Kaja schreef:
Wat Cheytjuh bedoeld ( excuses als het niet juist is en ik dit voor je invul) is dat ze voor het eerst deelnamen aan een kabinet. Daar moeten ministers in groeien en een kans krijgen. Niet telkens worden afgerekend op dezelfde fout. En fouten worden gemaakt, door iedereen.

Dat zagen we gisteravond wel bij Jetten. Oeps, niet zo netjes over onze kroonprinses.

En een paar jaar geleden bij Jetten toen hij in de regering zat, vreselijk figuur. Snap niet zo waarom de ene politicus afgerekend wordt op "niks presteren" en de ander presteert het om half Nederland letterlijk in de kou te zetten en dat is iedereen alweer vergeten..

Anyway, heb het nog nooit zo lastig gevonden om een keuze te maken als deze keer. Heb het idee dat ze allemaal niet met elkaar kunnen samenwerken en met dat kinderachtige uitsluiten, manipuleren, polariseren etc.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Gnome schreef:
Jammer dat je de poll maar 1x kunt invullen eigenlijk. Mijn stem is inmiddels veranderd en misschien wel van meerdere.

dat kan volgens mij wel toch?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

Cheytjuh schreef:
Zo’n partij die ineens zo groot is, kan niet alle zaken direct op orde hebben. Dat werd ook al aangegeven, zulke dingen kosten tijd.

Daarbij: kennen wij alle ins en outs? Of denken we ze te kennen want er wordt ons een bepaald iets voorgeschoteld.

Politieke tegenstand prima, maar bij voorbaat al kinderachtig uitsluiten omdat men niet wil regeren met, sorry, dat leren we de kleuters in de klas al af, waarom komt de politiek ermee weg :+

Ze hadden niets voor elkaar, helemaal niets. Ze probeerden wetten erdoor te krijgen die totaal niet haalbaar en uitvoerbaar waren. En in strijd met de grondwet.

BBB precies hetzelfde, de democratie en onze grondwaarden willen omzijlen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Dit is wel een mooi artikel van de NOS:
Links-rechts achterhaald? 'Partijlandschap past niet goed bij alle kiezers'
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2588232-links-rechts-achterhaald-partijlandschap-past-niet-goed-bij-alle-kiezers

Vooral de laatste alinea is, denk ik, ook voor meerdere deelnemers in dit topic herkenbaar:
Citaat:
Wispelturig
In Nederland zitten nu geen uitgesproken links-conservatieve of rechts-progressieve partijen, maar die kiezers zijn er wel degelijk, ziet Blanken. Ook De Voogd ziet dat partijen een fors deel van de kiezers niet aanspreken. "Veel kiezers worden als wispelturig en zwevend neergezet, terwijl ze eigenlijk best een consistente opinie hebben. Het partijlandschap past alleen niet goed bij ze."

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

hoe omzeilt BBB de democratie volgens jou Benzz?

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

Het lijkt alsof de inhoud van de portemonnee er voor veel stemmers dus niet toe doet blijkbaar, want dan stem je niet op de pvv.Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

Het zal wel aan mij liggen, maar echt volledig is die tabel niet? De PVV mist? En dat is waarschijnlijk omdat ze niks hebben door laten rekenen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:41

mysa schreef:
Er zijn altijd ministers geweest die nieuw zijn in hun bestuurlijke functie. Ik vind niet dat je de PVV'ers daarom extra lang de kans moet geven om 'erin te groeien'.

Precies, wat dacht je van het NSC, die waren pas jong en daar kwamen een stuk meer capabele mensen uit.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

juval schreef:

Voor mij is dat de manier waarop Wiersma om gaat met de wet openbaarheid. Het weigeren van de gegevens te delen, het laten voortslepen van producers, niet luisteren van de raad van state.

Ik persoonlijk vind dit een kwalijke zaak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

BigOne schreef:
Het lijkt alsof de inhoud van de portemonnee er voor veel stemmers dus niet toe doet blijkbaar, want dan stem je niet op de pvv.[ Afbeelding ]

Ik vind de kleuren verwarrend :+
Rood staat meestal voor “niet best” toch

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Elisa2 schreef:
En een paar jaar geleden bij Jetten toen hij in de regering zat, vreselijk figuur. Snap niet zo waarom de ene politicus afgerekend wordt op "niks presteren" en de ander presteert het om half Nederland letterlijk in de kou te zetten en dat is iedereen alweer vergeten..

Je moet wel het onderscheid te maken tussen persoonlijke frustratie en feitelijke prestaties.

Rob Jetten heeft als minister voor Klimaat en Energie juist geprobeerd Nederland minder afhankelijk te maken van fossiele energie, onder andere door het opzetten van een Klimaatfonds van €35 miljard, het versnellen van wind- en zonne-energieprojecten, en het stimuleren van isolatie en verduurzaming van woningen. Dat zijn geen loze beloften, maar concrete beleidsmaatregelen die op lange termijn juist bedoeld zijn om mensen uit de kou te houden: letterlijk én figuurlijk.

Dat betekent niet dat alles vlekkeloos is gegaan. De energietransitie is complex, en sommige huishoudens hebben de pijn van stijgende prijzen direct gevoeld. Maar die prijsstijgingen kwamen grotendeels door externe factoren zoals de oorlog in Oekraïne en de internationale gasmarkt en niet door het beleid van één minister.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

juval schreef:

Ondermijnen bedoelde ik, zat op mijn telefoon: Partijen als PVV en BBB ‘ondermijnen’ de democratie door bijvoorbeeld lokale bestuurders en instituties als de Raad van State en terrorismebestrijder NCTV verdacht te maken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

We zullen de aandacht dan maar niet richten op de NSC.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

Als je het dan wil hebben over een partij die opeens enorm groot is geworden en dus niet meteen alles op orde kan hebben, is NSC best een goed voorbeeld, me dunkt.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Vind het hele gebeuren rond NSC wel echt sneu. Was wel echt een partij vanuit Omtzigt die alle stront uit de politiek gewoon op tafel gooide. Heeft ie helaas zelf wel de prijs voor moeten betalen. Toen hij wegviel, viel de fundering ook weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Je moet wel het onderscheid te maken tussen persoonlijke frustratie en feitelijke prestaties.

Rob Jetten heeft als minister voor Klimaat en Energie juist geprobeerd Nederland minder afhankelijk te maken van fossiele energie, onder andere door het opzetten van een Klimaatfonds van €35 miljard, het versnellen van wind- en zonne-energieprojecten, en het stimuleren van isolatie en verduurzaming van woningen. Dat zijn geen loze beloften, maar concrete beleidsmaatregelen die op lange termijn juist bedoeld zijn om mensen uit de kou te houden: letterlijk én figuurlijk.

Dat betekent niet dat alles vlekkeloos is gegaan. De energietransitie is complex, en sommige huishoudens hebben de pijn van stijgende prijzen direct gevoeld. Maar die prijsstijgingen kwamen grotendeels door externe factoren zoals de oorlog in Oekraïne en de internationale gasmarkt en niet door het beleid van één minister.

Oja? Dus de persoonlijke frustraties van al die mensen tellen dan niet? Of wat wil je daarmee zeggen? En wat heeft hij er nu uiteindelijk mee bereikt behalve het mensen nog moeilijker gemaakt?

Ik heb niks tegen lange termijnplannen, maar wel als ze goed doordacht worden en dat was dit duidelijk niet.

Dat de BBB geen privacy gegevens openbaar wilt maken zie ik niet als het dwarsbomen van de rechtsstaat trouwens maar als beschermen van mensen. Soms is het maar net hoe je iets bekijkt he?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Kaja schreef:
We zullen de aandacht dan maar niet richten op de NSC.

Die zijn dusdanig afgestraft en geminimaliseerd dat ze het bespreken niet waard zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Elisa2 schreef:
Ik heb niks tegen lange termijnplannen, maar wel als ze goed doordacht worden en dat was dit duidelijk niet.

Soms is het maar net hoe je iets bekijkt he?

Inderdaad!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

We hebben het er maar moeilijk mee, als land. Het is geen makkelijke opgave en we vinden er allemaal wat van.

In Amerika heb je twee opties. Zou het aantal deelnemende partijen verkleinen een optie zijn?

Ik ben het er wel mee eens dat van de ene politicus meer wordt geaccepteerd dan de andere. Ook niet altijd even fair.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

BigOne schreef:
Het lijkt alsof de inhoud van de portemonnee er voor veel stemmers dus niet toe doet blijkbaar, want dan stem je niet op de pvv.[ Afbeelding ]

Dit meen je? Ze trekken allemaal je knip leeg hoor, de ene over links en de ander over rechts. De ene onder het mom klimaat, de ander defensie, het is allemaal jaszak-broekzak.
EU bepaalt.