15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:43

BrankaZ schreef:
Maar een moeilijke jeugd is voor mij nog steeds geen excuus voor het maken van verkeerde gewelddadige keuzes.

Hier ben ik het 100% mee eens.
Want niet iedereen met een slechte jeugd maakt verkeerde keuzes...

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:48

Ik vind ook niet dat de schuld gezocht moet worden bij de pleegmoeder of dat er überhaupt schuld gezocht moet worden hierin.
Wat ik probeer te zeggen is dat iemand verantwoordelijk kan zijn voor zijn daden én tegelijk slachtoffer van omstandigheden kan zijn.
Dat maakt zijn acties niet goed, maar het laat zien dat er factoren zijn die hebben bijgedragen aan de situatie waarin hij terecht is gekomen.
Dat zijn pleegmoeder begaan was met hem, sluit niet uit dat hij mogelijk te weinig structurele steun, begeleiding of hulp heeft gehad in zijn ontwikkeling.
Je hoeft het één niet te ontkennen om het ander te zien en het hoeft niet allemaal zo zwart wit te zijn.
Laatst bijgewerkt door Saga op 28-09-25 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:48

Petpa schreef:
BrankaZ schreef:
Maar een moeilijke jeugd is voor mij nog steeds geen excuus voor het maken van verkeerde gewelddadige keuzes.

Hier ben ik het 100% mee eens.
Want niet iedereen met een slechte jeugd maakt verkeerde keuzes...

Dat dus.
Maar die slechte jeugd en/of weinig inkomsten blijft maar als smoesje gebruikt worden.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:49

Omdat bewezen is dat het één in verband staat met het ander. :)
Als in; mensen uit een bepaald milieu lopen een veel groter risico om op het verkeerde pad te belanden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:53

Polar schreef:
Omdat bewezen is dat het één in verband staat met het ander. :)
Als in; mensen uit een bepaald milieu lopen een veel groter risico om op het verkeerde pad te belanden.

En hebben een groter risico om afgeknald te worden.
En nemen dan weer een louche advocaat in de hand om over de rug van de criminele zoon geld te verdienen.
En zo zijn we weer bij de topictitel aanbeland.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:54

Ja vast..
Dus beloon die zich goed gedragen.
Uiteindelijk zijn er dat altijd nog de meeste.

Geef die jeugd in dezelfde achterstandswijk die vakken vult eens een meevaller.
Laat die naar toverland gaan.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:55

Precies, en dat is triest voor iedereen die daarbij betrokken raakt.

DuoPenotti: Ik zie je dat nu al een aantal keer zeggen, maar hoe zie je dat voor je?
Hoe kies je wie mee mag en wie niet?
Al ben ik zeker voorstander van financiële meevallers en bijv. het verhogen van het minimumloon.

Petpa

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:58

Ik zie het causaal verband tussen het minimumloon, de inbreng van DP en dit topic niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:59

Hoe kiezen ze de lui uit die wel met oud op nieuw iets leuks mochten gaan doen zodat ze niet gingen rellen?

Dat lukt ook.

Dan blijft er automatisch ook een groep van dezelfde leeftijd over die niet mee mocht..
Gestraft werden omdat ze zich normaal gedragen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:02

Ik ben in principe zeker voorstander van goed gedrag belonen.
En negatief gedrag verhelpen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:08

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Daarbij moet je soms wel als je anders geen geld hebt

Nee je moet helemaal niet!

dan ga je vakken vullen, tomatenplukken, in de horeca werken, weet ik veel wat.
Maar ja dat gaat niet zo snel nee, dat niet.

Maar dat is wel wat de rest doet om aan een fatbike te komen.

1000% mee eens. Wat een vreselijk domme denkwijze, je moet helemaal niets! Van dit soort opmerkingen krijg ik spontaan uitslag.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:10

Bokt staat niet bekend om z'n nuances, maar in dit topic lijkt het wel nog erger dan normaal. Misschien omdat het zo'n gevoelig onderwerp is wat nogal eens een flink conflict kan veroorzaken in het denken hierover (kinderen + geweld), maar het grijze gebied is hoe dan ook ver te zoeken hier.

Ben ik het 100% met Polar eens? Nee, maar ik zie wel dezelfde nuances als zij. Polar zegt niet dat een zware jeugd of slachtoffer zijn van het systeem geweld goedpraat. Of dat enkel en alleen dat de boosdoener is in deze kwestie. Ze zegt dat het een verklaring kan zijn. Daar ben ik het mee eens, en dat kun je m.i. ook niet even opzijschuiven omdat een 15-jarige zou moeten weten wat goed en fout is.

Wat dat laatste betreft: nog even los van dat een puberbrein inderdaad gewoon écht biologisch gezien veel slechter is in het overzien van de gevolgen van daden (en nee, dat betekent niet dat er geen individuele verschillen zijn of dat dat altijd en overal zo geldt)... Wat wij hier op bokt nog wel eens lijken te vergeten is dat wij zijn opgegroeid in een tijdperk zonder internet en zonder sociale media. En dat onze breinen dus ontwikkeld zijn in een tijd waarin je niet 24 uur per dag, 7 dagen per week, gebombardeerd werd met prikkels van buitenaf. Elke seconde van elke dag kán er een berichtje binnenkomen, en dus stellen je hersenen zich daarop in. En, hoewel ik er ook niet mee ben opgegroeid, merk zelfs ik het ook al aan mezelf door jaren van blootstelling eraan. Zelfs als ik mijn telefoon uit heb staan is er bijna altijd wel ergens een radertje in mijn brein bezig met 'wat mis ik'. Tel daar dan bij op dat kinderen en jongeren van nu, zeker in die sociale kringen zoals rondom Rotterdam, dus ook 24/7 prikkels van buitenaf krijgen over hoe ontzettend normaal het is dat je dure spullen moet hebben. Dat je erbij moet horen. Dat je niet goed genoeg bent als je niet én heel aantrekkelijk bent, én heel mooie (lees: dure) spullen hebt. En dat begint al zo jong en zo klein: kinderen wordt echt vanaf basisschoolleeftijd al laten zien hoe ze erbij moeten horen en wat ze (later) eventueel zouden moeten doen om dat te bereiken. En óók een belangrijke: ze leren van hun omgeving dat alleen de 'eigen' groep veilig is, buitenstaanders zijn dat niet. Dan kan je nog zo'n lieve (pleeg)moeder hebben; "zij staat hierbuiten". En je wordt op het hart gedrukt om haar hier ook vooral buiten te houden, "anders is zij straks ook niet meer veilig".

Nogmaals, zijn dit excuses? Nee. Het is één van de vele aanleidingen tot dit gedrag. Ik ben ook van mening dat de politie weer véél meer gezag moet krijgen op straat, en dat er tegenwoordig veel en veel te veel wordt gemierennuukt over het optreden van de politie (...voordat er op basis daarvan allerlei conclusies de andere kant op worden getrokken: nee, ik ben ook geen voorstander van een politiestaat, maar elke actie door een luizenkam halen zoals we nu doen schiet weer de andere kant op). Maar alleen straffen werkt niet. Zó veel onderzoeken hebben dat al uitgewezen, wereldwijd. Heb ik dan de gouden oplossing? Tuurlijk niet, had ik die maar. Maar laten we in godsnaam wel de nuances en meespelende factoren in ieder geval toelaten in het gesprek, en niet gelijk platslaan met "ik denk zo, dus dat is common sense."

Jij bent niet 'de standaard'. Ik ben niet de standaard. Mijn buurman is niet de standaard. Niemand is de standaard. Iedereen ziet de wereld, en redeneert de verwerking van deze wereld, op een andere manier. Hoe jij of ik iets hebben ervaren, hoe jij of ik ons ergens doorheen hebben geslagen, is niet de standaard.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 28-09-25 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:11

Polar
En goed gedrag belonen gebeurt nu dus niet.
Terwijl die kinderen net zo goed zich staande moeten houden in deze maatschappij.
Net zo goed die telefoon leuk vinden of een fatbike of.
Net zo goed uit er disfunctioneel gezin komen.

En van wie krijgen zij eens te horen hoe goed ze zijn?
Dat het knap is dat zij anders kiezen.

Want uiteindelijk is dat het :keuzes maken

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:20

Ohja, daar kan ik het ook alleen maar mee eens zijn.
En dan voor iedereen; dus degene die zich aan de regels houden, maar ook degene die dat (nog) niet doen.
Duidelijk maken dat ze gewenst zijn, dat ze niet gedoemd zijn om te mislukken.

Ik, voor mijn part, probeer dit in mijn directe omgeving wel te doen.
Te (onder)steunen zoveel ik kan, positief te zijn en mensen omhoog te halen in plaats van naar beneden te drukken.
Ook bij mensen die in het verleden minder slimme keuzes hebben gemaakt.
Een minder slimme keuze in het verleden, betekent niet dat hun toekomst zo blijft.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:22

Getup schreef:
Weet niet of hij zo'n gebrek aan hulp en begeleiding had ?

Hij had een fijne pleegmoeder , lijkt het. Wijze woorden spreekt ze ook.

Ik wens niemand de dood toe , maar ben ook van mening dat je toch echt verantwoordelijk bent voor je eigen daden en dit het gevolg daarvan is.

En pffff je zou maar politieman ( of vrouw) zijn. Je doet het nooit goed.

Naar mijn idee een inderdaad ook een fijne (maar ook oudere) pleegmoeder die hem vanaf baby heeft opgevoed. Maar vanaf daar mis ik een hoop. Een kind opvoeden is met zijn tweeën al pittig, dus laat staan alleen. Waar is het vaderfiguur van deze jongen? Heeft hij ooit een standaard gezin/familie gehad?

Ik weet niet zeker hoeveel hiervan klopt, maar wat ik vond: zijn biologische ouders zijn niet meer samen en deze hebben beide een nieuw gezin waar de jongen ook halfbroers en halfzusjes heeft. De moeder is teruggekeerd naar Curaçao vanwege heimwee (naar het land of familie?) en heeft haar kind als baby bij pleegzorg in Nederland achtergelaten.

Dus ja, dan is mijn gevoel dat zo'n jongen ook wel heel erg het gevoel kan hebben gehad dat hij ongewenst was en er niet toe deed? In mijn optiek was de jongen dus zelf ook slachtoffer.

Persoonlijk vind ik dat beide ouders de verplichting hebben om voor hun kinderen te zorgen als je deze op de wereld zet, anders moet je er niet aan beginnen. Zonder die zekerheid gewenst te zijn staat elk kind in het leven al 10-0 achter.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:23

Wat ook een ding is, geef je kinderen niet alles wat ze willen want daardoor krijg je ook dat ze zich alles toe eigenen want zij willen dat ook.
Niks mis mee om ze te laten wachten of klusjes laten doen oid maar ze moeten niet denken dat alles maar kan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:25

chanicha schreef:
Wat ook een ding is, geef je kinderen niet alles wat ze willen want daardoor krijg je ook dat ze zich alles toe eigenen want zij willen dat ook.
Niks mis mee om ze te laten wachten of klusjes laten doen oid maar ze moeten niet denken dat alles maar kan.

Alleen kan je een kind niks echt verbieden. Tenzij je ze opsluit in een torenkamer zonder internet. Want op alle mogelijke manieren regelen grotere bendes jonge jongens. Op school, sport en online.

En voor een kwetsbaar puberbrein is snel geld verdienen iets waar ze niet over na hoeven te denken.

Edit: en dankzij jarenlang rechtse politiek loont hard werken niet echt zo hard meer. Als je 70uur per week werkt voor het minimumloon dan verdien je nog niet echt heel veel. En nuttige banen zoals de zorg en het onderwijs lonen slecht.

Pas als je iets heel goed kan, hoog opgeleid bent of werk doet met veel risico kan je “goed” verdienen.

En pubers en kinderen willen snel resultaat. Die overzien de lange termijn niet.

Edit:

Er wordt trouwens heel veel gedaan in achterstandswijken. Om jongeren te stimuleren en kansen te geven. Dus dat je goed gedragen niet beloond wordt is niet waar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:32

Oh ja.. Heeft rechts het gedaan *\%/*

Eerlijk werk loont altijd.
Ook minder kans van een kogel door je lijf van politie :j

Minimumloon is de laatste jaren juist gigantische gestegen. Dus wat is de smoes van deze knul?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:33

Het minimumloon is niet gelijkwaardig gestegen aan de inflatie.

En wie is er anders aan de macht geweest in Nederland die de belastingen zo heeft ingericht dan? Het is in Nederland heel voordelig om te ondernemen, een groot bedrijf te hebben en om rijk te zijn.

Daarbij heeft deze jongen waarschijnlijk nooit overzien dat dit mogelijke gevolgen waren. Omdat zijn hersenen niet uitontwikkeld zijn.

Maar die feiten worden genegeerd.

De zaak nuanceren maakt niet dat je deze jongen HET slachtoffer maakt en vindt dat hij niet doodgeschoten had moeten worden. Maar ik krijg het idee dat het niet gesnapt wordt. Zeker het taalgebruik is heel vijandig en neerbuigend. Op de inhoud wordt slecht gereageerd.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 28-09-25 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:34

Misschien is het handiger om het erover eens te zijn dat we het oneens zijn?
Of in ieder geval deels een andere visie op dingen hebben...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:35

Vuurvleugels, we zijn al een eind gevorderd he. We begonnen bij de agent die anders had moeten handelen, twijfel of er een wapen vastgehouden werd en dat het vanuit racisme of politiegeweld kwam.

We zijn nu zonder enige feiten op dat hij vast een slechte jeugd had, slachtoffer van het systeem of zijn omgeving was.

Ik weet dondersgoed dat een 15jarige zijn acties niet volledig kan overzien, maar op de een of andere manier lijken degene die een slachtoffer in de jongen zien in alle bochten te willen wringen om de schuld buiten de jongen te leggen.
En ( buiten bokt op social media) vooral veel schuld te willen zoeken bij hulpverleners: politie, jeugdzorg, systeem.
Dat externaliseren van zijn gedrag is wat zorgt dat dit soort gedrag goed gepraat wordt. Als het zijn schuld niet volledig is, dan hoeft het ook niet te veranderen maar alles eromheen zich aan te passen.

Wat je aanhaalt over bepaalde kringen in rotterdam: je kunt je afvragen of je dan een pleegkind moet opvoeden in Rotterdam? Of überhaupt of dat de beste plek is?
Kennis heeft haar toen 9 jarige zoon die toch wel erg brutaal werd uit Rijswijk naar Pijnacker mee genomen. Niet gek verweg, op taekwondo gegaan samen met zoonlief.
Nu met 15 schat van een jongen, die zelf ook ziet dat die stap hem goed deed.
Als ouder kies je ervoor je kind op te laten groeien in bepaalde gebieden. En ook met weinig geld is dat echt een keuze.

Marlinderooz tot slot: het grootste probleem met die beroepen is niet dat het te weinig verdiend, mensen lopen niet bij de zorg en het onderwijs weg door het geld. Maar het gebrek aan respect voor zorgverleners. Huisartsen tekort niet omdat mensen het niet willen maar omdat een huisarts tegenwoordig doodsbedreigingen krijgt als ze pietje niet verwijzen voor een medische neuscorrectie. Ziekenhuizen zijn geld kwijt aan beveiliging, onderwijs is altijd het pispaaltje wat deze was ook op school niet goed opgevoed want thuis is die altijd een schatje ( ja daar slaapt hij alleen).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:38

smurffie schreef:
Vuurvleugels, we zijn al een eind gevorderd he. We begonnen bij de agent die anders had moeten handelen, twijfel of er een wapen vastgehouden werd en dat het vanuit racisme of politiegeweld kwam.

We zijn nu zonder enige feiten op dat hij vast een slechte jeugd had, slachtoffer van het systeem of zijn omgeving was.

Ik weet dondersgoed dat een 15jarige zijn acties niet volledig kan overzien, maar op de een of andere manier lijken degene die een slachtoffer in de jongen zien in alle bochten te willen wringen om de schuld buiten de jongen te leggen.
En ( buiten bokt op social media) vooral veel schuld te willen zoeken bij hulpverleners: politie, jeugdzorg, systeem.
Dat externaliseren van zijn gedrag is wat zorgt dat dit soort gedrag goed gepraat wordt. Als het zijn schuld niet volledig is, dan hoeft het ook niet te veranderen maar alles eromheen zich aan te passen.

Wat je aanhaalt over bepaalde kringen in rotterdam: je kunt je afvragen of je dan een pleegkind moet opvoeden in Rotterdam? Of überhaupt of dat de beste plek is?
Kennis heeft haar toen 9 jarige zoon die toch wel erg brutaal werd uit Rijswijk naar Pijnacker mee genomen. Niet gek verweg, op taekwondo gegaan samen met zoonlief.
Nu met 15 schat van een jongen, die zelf ook ziet dat die stap hem goed deed.
Als ouder kies je ervoor je kind op te laten groeien in bepaalde gebieden. En ook met weinig geld is dat echt een keuze.

Marlinderooz tot slot: het grootste probleem met die beroepen is niet dat het te weinig verdiend, mensen lopen niet bij de zorg en het onderwijs weg door het geld. Maar het gebrek aan respect voor zorgverleners. Huisartsen tekort niet omdat mensen het niet willen maar omdat een huisarts tegenwoordig doodsbedreigingen krijgt als ze pietje niet verwijzen voor een medische neuscorrectie. Ziekenhuizen zijn geld kwijt aan beveiliging, onderwijs is altijd het pispaaltje wat deze was ook op school niet goed opgevoed want thuis is die altijd een schatje ( ja daar slaapt hij alleen).

Mooier kan ik het niet zeggen :j

En als ex beveiliger in oa een paar ziekenhuizen klopt het wat jij zegt betreft dat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:40

Als we dan toch onnodig met een vinger gaan wijzen naar bepaalde dingen laten we dan vooral de fabrikant van de fatbikes niet vergeten. Zij zijn er immers schuldig aan dat deze jongen iemand anders heeft beroofd van een fatbike, de fabrikant van het gaspistool, want hij kon hem immers ombouwen. :+

Hier is rechts absoluut niet schuldig aan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:41

purny schreef:
Als we dan toch onnodig met een vinger gaan wijzen naar bepaalde dingen laten we dan vooral de fabrikant van de fatbikes niet vergeten. Zij zijn er immers schuldig aan dat deze jongen iemand anders heeft beroofd van een fatbike, de fabrikant van het gaspistool, want hij kon hem immers ombouwen. :+

Wat een super constructief bericht. Heel sterk inhoudelijk en draagt echt wat hij. (Niet dus).

Heb je gelezen wat ik zei? Ik zei dat rechts schuldig is aan het feit dat hard werken niet meer loont.

Dat jij er wat anders van maakt is jouw probleem.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 28-09-25 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:41

purny schreef:

Goeie Purny!

_/-\o_