Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:01

Little_Gift schreef:
Vrouwen kunnen even toxisch zijn als mannen.
Als we het daarover hebben, dan gaan vrouwen gelijk op.

Voor mij staat dat los van ongelijkheid.

Dan heb je het over individuele vrouwen. Niemand ontkent dat er vrouwen bestaan die toxisch zijn.

Maar toxic womenity bestaat inderdaad niet. Institutionele mannenonderdrukking bestaat niet en heeft nooit bestaan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:46

Persoonlijk denk ik dat het antwoord meer in het verleden ligt. Hoewel de mensheid zich vaak verheven voelt boven het dierenrijk zijn wij natuurlijk in de basis niet anders.

De sterkste overleven en als je niet sterk bent zoekt je anderen, een partner of groep die bescherming biedt. Bij een eerste indruk spelen hormonen vaak een grote rol. Is iemand interessant als partner, een mogelijke concurrent of juist een handige medestander of zo onschuldig dat de persoon beschermende gevoelens oproept?

Mannen zijn normaal altijd sterker dan een vrouw. In de 'natuur' zouden ze hun driften gewoon botvieren op wie ze ook tegen kwamen. De maatschappij heeft langzamerhand bepaald dat vrouwen daarom beschermd moesten worden en wat gezien werd als eerbaar en geaccepteerd gedrag.

Gemiddeld zijn vrouwen fysiek gezien nog steeds minder sterk dan mannen, in de sport wordt hier nog steeds rekening mee gehouden. Voor het overige hebben technische snufjes dat verschil in de maatschappij minder belangrijk gemaakt. Nu worden mentale capaciteiten steeds belangrijker en daarin zijn vrouwen zeker niet ondergeschikt en gaat gelijkwaardigheid een rol spelen.

Maar 100% gelijkheid gaat er nooit komen. Een man zal nooit een kind op de wereld kunnen zetten en een vrouw zal onder normale omstandigheden nooit zo sterk zijn als een man. Dat moet men nu eenmaal accepteren. Waar het in mijn optiek meer om gaat is respect voor elkaar, acceptatie en waarderen dat mensen elkaar aanvullen.

Op medisch gebied verschillen niet alleen mannen en vrouwen, maar ook leeftijd en afkomst kan voor flinke diversiteit zorgen. Daar komt heel langzaam meer inzicht in.

Betreft social media vraag ik me af waarom iemand überhaupt belang hecht aan de mening van een ander, zeker als je de persoon niet eens kent?
Met voldoende zelfrespect en jezelf accepteren zoals je bent, kan een ander vinden wat hij of zij wil, maar heeft dit geen invloed op je eigen zelfvertrouwen. Dan zegt een kritische opmerking alleen nog iets over het gemis van een bepaalde eigenschap (inzicht, zelfvertrouwen, empathie, e.d) bij degene die ze uitspreekt.

In de maatschappij wordt vaak gestreefd naar acceptatie, mensen willen erbij horen en proberen aan de buitenkant zoveel mogelijk aan het ideaal plaatje te voldoen. Mensen projecteren dit beeld ook op zichzelf en zijn misschien zelf wel hun meest kritische beoordelaar.

De grootste fout die vaak gemaakt wordt is het idee dat voldoen aan het ideaal beeld iemand gelukkig zal maken, omdat je er dan 'bij' hoort of wel geaccepteerd en gerespecteerd zal worden. Daarom hebben mensen vaak ook kritiek op elkaar, maar het leven wordt er dan echt niet leuker of makkelijker op.

Geluk maakt je zelf. En dat start met jezelf en een ander accepteren zoals je bent. En dan krijgt iemand vaak het grootste compliment: "je bent echt jezelf"! En dat blijkt dan helemaal de norm niet te hoeven zijn. Zelfvertrouwen, wat humor en tevredenheid zijn altijd aantrekkelijk, ongeacht de verpakking.

Tegenwoordig zijn mensen steeds meer gefocust op uiterlijk in plaats van de binnenkant en dat is gewoon hartstikke zonde, want het innerlijk is juist hetgeen een ander uniek en interessant maakt. Persoonlijk vind ik dat ook weer leuk aan bokt, dat je een beeld moet creëeren van iemand puur op basis van iemand zijn reacties. Niet dat er dan niet een hoop wordt gemist natuurlijk. Ook hier worden vaak aannames gedaan die niet kloppen, maar vaak krijg iemand dan in elk geval de kans om iets recht te zetten. En dat blijft altijd een leerzame ervaring. :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 15:54

journee schreef:
en een vrouw zal onder normale omstandigheden nooit zo sterk zijn als een man. Dat moet men nu eenmaal accepteren.

Dat is gewoon feitelijk niet waar.
Mannen kunnen sterker zijn dan vrouwen ja. En de top % sterkste mannen zal sterker zijn dan die van de vrouwen.

Maar niet elke man is sterker dan elke vrouw. Aangezien heel veel mannen nooit sporten of anders fysiek bezig zijn is het als vrouw geen eens een uitdaging om sterker te zijn dan hen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:07

Sintara schreef:
journee schreef:
en een vrouw zal onder normale omstandigheden nooit zo sterk zijn als een man. Dat moet men nu eenmaal accepteren.

Dat is gewoon feitelijk niet waar.
Mannen kunnen sterker zijn dan vrouwen ja. En de top % sterkste mannen zal sterker zijn dan die van de vrouwen.

Maar niet elke man is sterker dan elke vrouw. Aangezien heel veel mannen nooit sporten of anders fysiek bezig zijn is het als vrouw geen eens een uitdaging om sterker te zijn dan hen.

Misschien had ik moeten zeggen: een vrouw zal onder normale vergelijkbare omstandigheden.. ?
Een man heeft nu eenmaal 30% meer spiermassa dan een vrouw, zonder er ook maar iets voor te hoeven doen.

Achterom

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:08

En dan nog het woordje gemiddeld toevoegen, ofzo :') :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:15

Achterom schreef:
En dan nog het woordje gemiddeld toevoegen, ofzo :') :j

Gezien vrouwen volgens jullie toch even sterk zijn, voortaan bij sport alles ook maar over één kam scheren? Of is dat niet eerlijk?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:19

Gemiddeld zijn vrouwen niet even sterk als mannen, zeker niet :n Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd interpreteert, ik ben het namelijk helemaal met je eens. Sorry als dat verkeerd overkwam.

Ik merk dat ik opmerkingen zoals Sintara die nu even maakt nogal ondermijnend vind. Want ja, er zijn nu eenmaal verschillen tussen mannen en vrouwen. En het feit dat ikzelf sterker ben dan een aantal mannen die ik ken (en ook meer spieropbouw heb dan die mannen) doet daar niets aan af. Ik vind het dan ook weer bijzonder dan een vrouw daarmee komt. Waarom ondermijnen juist vrouwen elkaar toch iedere keer weer zo enorm?

Dus nee, de sporten wat mij betreft zeker niet over één kam scheren juist!
Maar ook geen transsporters toelaten in vrouwenonderdelen dan....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:41

Maar gelijkheid betekend: dezelfde behandeling..
Dus ja 100% gelijkheid zou prima kunnen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:47

En dan is de volgende klaagzang dat vrouwen nooit kunnen winnen tov mannen en dan zal dat niet zijn door de aangeboren kenmerken en spiermassa en doordat men het onderscheid in sportniveau weg geijverd heeft maar doordat de jury mannen voortrekt... :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:52

Brainless schreef:

Verwar je gelijkheid niet met gelijkwaardigheid?
Want dat is nu juist het punt, er is juist géén sprake van gelijkheid, er zijn verschillen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:56

Achterom schreef:
Gemiddeld zijn vrouwen niet even sterk als mannen, zeker niet :n Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd interpreteert, ik ben het namelijk helemaal met je eens. Sorry als dat verkeerd overkwam.

Ik merk dat ik opmerkingen zoals Sintara die nu even maakt nogal ondermijnend vind. Want ja, er zijn nu eenmaal verschillen tussen mannen en vrouwen. En het feit dat ikzelf sterker ben dan een aantal mannen die ik ken (en ook meer spieropbouw heb dan die mannen) doet daar niets aan af. Ik vind het dan ook weer bijzonder dan een vrouw daarmee komt. Waarom ondermijnen juist vrouwen elkaar toch iedere keer weer zo enorm?

Duidelijk, jouw opmerking kwam op mij inderdaad anders over. :)

Ik begrijp ook niet waarom mannen en vrouwen hetzelfde zouden moeten zijn? Elke persoon ongeacht geslacht heeft zijn of haar sterke kanten. Ik zie dit ook niet als iets negatiefs. Zo vul je elkaar toch mooi aan. Daar is toch helemaal niets mis mee?

Waarom zou je van een vrouw moeten verwachten dat zij met gemak hetzelfde gewicht kan dragen als haar mannelijke collega's, terwijl zij daar fysiek gewoon niet op is ingesteld? Vrouwen zijn niet zwak of weerloos maar het zijn ook geen mannen. Als dit wel zo was dan hoeft de discussie over medische verschillen ook niet gevoerd te worden. Wat ik vooral wil meegeven, is dat anders zijn juist niet negatief is.

Mensen zijn niet hetzelfde, maar je kun iedereen wel met hetzelfde respect behandelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:36

Achterom schreef:
Brainless schreef:

Want dat is nu juist het punt, er is juist géén sprake van gelijkheid, er zijn verschillen.

Het betekend juist hetzelfde.
https://www.encyclo.nl/begrip/gelijkheid

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:42

Brainless schreef:
Achterom schreef:

Het betekend juist hetzelfde.
https://www.encyclo.nl/begrip/gelijkheid

Nee toch niet.

Gelijkheid is er exact hetzelfde uitzien of exact hetzelfde opgebouwd zijn of bijvoorbeeld allebei blank.

Gelijkwaardig betekent dat ook al ziet die er niet hetzelfde uit of is de ene gehandicapt en de ander fit, dan nog zijn beide even betekenisvol en evenwaardig als mens

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:48

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:27

Sporten kunnen we inderdaad niet gelijk trekken.

Citaat:
Shooting at the Summer Olympics continued on a mixed basis in several events from 1968 to 1992, before competitors were restricted by sex. In 1992, Zhang Shan became the first woman to win the gold medal in Olympic shooting

Stel je voor dat een vrouw een keer ergens beter in is :P

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:53

Qimm schreef:

Citaat:
Shooting at the Summer Olympics continued on a mixed basis in several events from 1968 to 1992, before competitors were restricted by sex. In 1992, Zhang Shan became the first woman to win the gold medal in Olympic shooting

Vrouwen blinken in 1 ding zeker uit en dat is niet het minste, namelijk overleven. Als sport meer op overleven gaat lijken, komen vrouwen wel als eerste over de finish. Lijkt mij toch geen geringe presentatie. :D

https://www.quest.nl/mens/sport/a36999227/sporten-vrouwen-beter-dan-mannen-verslaan/

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:26

Achterom schreef:

Ik begrijp niet waarom je vindt dat mijn post vrouwen ondermijnt.
Juist niet, volgens mij...

Ik heb zo vaak meegemaakt dat mensen roepen van, is er een sterke man die de tafel kan verslepen?
En dat is dan echt niet nodig want de gemiddelde 12 jarige had daar nog mee kunnen helpen.
Maar nee, om de een of andere reden moet dat altijd een sterke man zijn.

Ik vind zelf dat sporten op amateur niveau niet op geslacht gesplitst zouden moeten. Sommige sporten op topniveau wel (want pas bij echt de hoge niveaus gaat het vaak serieus schelen)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:57

Sintara schreef:

Ik heb zo vaak meegemaakt dat mensen roepen van, is er een sterke man die de tafel kan verslepen?
En dat is dan echt niet nodig want de gemiddelde 12 jarige had daar nog mee kunnen helpen.

Ik zie dat juist als vrouw vriendelijk. Als je zelf denk dat je iets kan tillen kun je dat toch gewoon gewoon aangeven: sterke vrouw hier! Mag dat ook? :D

Het gebeurt natuurlijk ook omgekeerd. Mag een vrouw helpen tillen en dan wordt verwacht dat een vrouw dat net zo makkelijk doet als een man. Ga je dan zeggen: zoek een sterke man of belast je liever je eigen rug terwijl het eigenlijk te zwaar is?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:04

Qimm schreef:

Citaat:

Yep, toen vrouwen eenmaal mee mochten doen was men niet zo blij dat mannen soms voor hun onder moesten doen. Overigens hebben trans vrouwen die hormoontherapie krijgen geen voordeel op cis vrouwen. En ligt ook daarbij weer een groot probleem bij de veroudering van de hormoonmetingen, waarop de “normaal” gebaseerd is.

Ik ben nog thans blij dat ik twee sporten beoefen waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen man en vrouw (waarvan een overigens een vechtsport!). Vind dat persoonlijk erg neerbuigend. Moet dan altijd aan die quote van een film denken, dat het indelen van beste vrouwelijke xyz eigenlijk zegt “Je bent goed, voor een vrouw.”

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:10

Dat ligt er bij een trans vrouw juist helemaal aan wanneer ze aan hormonen begonnen zijn. Je kan niet zeggen dat als ze de volledige puberteit doorlopen hebben en dus ook de spierontwikkeling en lengte van de mannelijke hormonen hebben gehad dat ze geen voordeel hebben. Niet in elke sport, maar er zijn toch echt sporten waar dat een enorm voordeel geeft. Denk aan zwemmen. Waar de tijden niet ineens heel anders werden nadat er aan de hormonen begonnen was.
Voor of tijdens de puberteit is het weet anders, omdat ze dan niet de volledige ontwikkeling door lopen en dus ook minder spierkracht ontwikkelen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:20

MyWishMax schreef:
Dat ligt er bij een trans vrouw juist helemaal aan wanneer ze aan hormonen begonnen zijn. Je kan niet zeggen dat als ze de volledige puberteit doorlopen hebben en dus ook de spierontwikkeling en lengte van de mannelijke hormonen hebben gehad dat ze geen voordeel hebben. Niet in elke sport, maar er zijn toch echt sporten waar dat een enorm voordeel geeft. Denk aan zwemmen. Waar de tijden niet ineens heel anders werden nadat er aan de hormonen begonnen was.
Voor of tijdens de puberteit is het weet anders, omdat ze dan niet de volledige ontwikkeling door lopen en dus ook minder spierkracht ontwikkelen.

Spierkracht neemt over het algemeen flink af bij hormoontherapie voor trans vrouwen, ook als deze na puberteit wordt ingezet. Lengte vind ik persoonlijk nooit een goed argument. Ik ben 1,50 een vriendin van mij was met 16 jaar 1,89. Is toch echt genetisch bepaald en kan beide zijn voor of nadelen hebben. Zij speelde volleybal, daar had ze voordeel mee. Dat is een beetje het hele idee achter wedstrijdsporten; wie er het meeste voordeel haalt uit diens fysiek.

Ik vind heel de discussie over transvrouwen in de sport sowieso overtrokken. Noem eens zonder op te zoeken drie transvrouwen die regelmatig in de top drie, top vijf of top tien eindigen in hun sport. Ik kan het niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:37

Bij topsport gewichtheffen, worstelen, boksen, zwemmen, sprinten etc kan dat toch echt wel een groot verschil maken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:53

Daarom noem ik ook zwemmen waar dus een voorbeeld van was. Die eerst bij de mannen meedeed en nooit bovenin eindigde, zelfs ergens halverwege de vierhonderd op de lijst en daarna bij de vrouwen nummer 1. Ja, er waren nog steeds vrouwen die wel konden winnen, maar haar tijden veranderden dus weinig tot niet ondanks medicatie. En lengte is daar wel een voordeel, net als dus de kracht en snelheid die kwamen door het doorlopen van de puberteit, het trainen als man en het ontwikkelen van alle spieren en daarna transitioneren. Er bleef een hogere spierkracht en snelheid.

Het is niet bij elke sport een issue, maar bij bepaalde toch wel.
En die voordelen van de doorlopen mannelijke puberteit heb ik juist in meerdere onderzoeken langs zien komen. Zelfs 1 onderzoek waarbij bleek dat zelfs na 14! Jaar minder testosteron, door het te verlagen door de medicatie, er nog steeds een groot voordeel was als de mannelijke puberteit doorlopen was. Nu denk ik dat dat wrl is als je die spieren en andere kwaliteiten/voordelen dus al ontwikkeld hebt met mannelijke hormonen. Als je die niet ontwikkeld zal het reduceren van testosteron het nog minder maken.

Bij paardrijden boeit het geen reet, maar bij golven zie je bijvoorbeeld ook al dat de mannen veel verder slaan. Je hebt sporten waar het vooral op kracht en snelheid aankomt en daar zal je dus eerder de voordelen hebben van de grotere spierkracht enzovoorts dan in sporten waar het veel meer techniek is waar oa volleybal ook onder valt imo.
Het is een heel lastig onderwerp, maar er zit ook zoveel verschil in wanneer er in transitie gegaan wordt. Ik heb er verder geen last van, want ik sport niet in zulke sporten op dat niveau, maar snap de enorme discussies zeker. En sowieso de discussies over verschillende onderwerpen. Ook daarbij is het jammer dat mensen niet beide kanten willen zien en het meteen is dat je voor of tegen bent.

En bot gezegd ook zijn er een stel slechte die het verpesten, los van de sport even, zoals bij alles. Ook bij de mannen, want nee het is niet elke man, maar helaas weet je dat niet van te voren. Net als dit onderwerp, er zullen mensen zijn die geen opmerkingen maken tegen andere mensen wat voor gewicht dan ook. Helaas zijn er zat die dat wel doen en ipv roepen dat niet iedereen zo is of dat het meevalt (wat je ook boj de not all men ziet) Kan je beter naar elkaar luisteren en actief proberen de wereld beter te maken. En dat kan dus ook mensen aanspreken zijn op bepaalde dingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:50

Zo topic heeft ineens een hele andere wending genomen haha, mannen en vrouwen zijn zeker niet gelijk maar zouden wel gelijkwaardig moeten zijn. Gelijkwaardig betekent voor mij ook allebei hetzelfde betaald krijgen voor dezelfde functie bijvoorbeeld.

Dat er lichamelijk veel verschil is lijkt me logisch, testosteron zorgt voor veel meer spierkracht wat inderdaad bij bepaalde sporten geen verschil maakt in vergelijking met vrouwen en in andere sporten juist weer wel. Ik snap de discussie over transgenders dan ook zeker wel.

Wat ik neerbuigend vind is hoe sommige mannen doen over vrouwenvoetbal, terwijl anderen gewoon ronduit zeggen..die vrouwen spelen technisch veel beter. Nu heb ik er geen verstand van dus geen idee hoe het allemaal zit maar het neerbuigende toontje stoort me wel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:53

journee schreef:
Sintara schreef:

Ik zie dat juist als vrouw vriendelijk. Als je zelf denk dat je iets kan tillen kun je dat toch gewoon gewoon aangeven: sterke vrouw hier! Mag dat ook? :D

Het gebeurt natuurlijk ook omgekeerd. Mag een vrouw helpen tillen en dan wordt verwacht dat een vrouw dat net zo makkelijk doet als een man. Ga je dan zeggen: zoek een sterke man of belast je liever je eigen rug terwijl het eigenlijk te zwaar is?

Ik heb die omgekeerde situatie nog nooit gehoord, en ook niet meegemaakt maar misschien is dat bij jou in de buurt anders. Zou kunnen natuurlijk.

Maar volgens mij zou het inderdaad zo moeten zijn dat als je wordt gevraagd te helpen met iets en dat niet kunt (ongeacht geslacht) dat je nee zegt