Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:01

Ja zoiets, ik heb 1984 gelezen voor mijn school maar poe dat boek is in mijn hoofd blijven zitten als eem soort nachtmerrie scenario. En dan krijg je in de realiteit dit nu brrrr

Bizarre wel is dat Japan, China en zuid Korea nu samenwerking willen op handelsgebied tegen amerika :P

BigOne

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:32

Trump en lezen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:47

Trump heeft ook Belgische bedrijven verzocht zich te plooien, bedrijven die met/voor US govenment werken moeten het anti-diversiteitsbeleid van Donald Trump ondertekenen en bewijzen. Dat eisen de Verenigde Staten via een brief aan de Europese ambassades. Het is niet alleen ideologisch gewauwel helaas. Ik zou trouwens graag wat meer info hebben over wat het precies is met dat DEI gebeuren. Gaat het alleen over transgenders? Of breder dan dat?

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:48

Ook de ongelofelijke podcast geluisterd, vooral het begin vond ik erg heftig.. Goede samenvatting Polar!

Ik volg al het Amerikaanse nieuws op de voet (abo NRC/The New York times, nieuwssites en via TikTok volg ik CNN, BBC, MSNBC en andere media maar ook veel Europese politici) en ik merk dat ik er aan de ene kant enorme stress van krijg, ik voel een enorme dreiging maar ik kan er letterlijk niets tegen doen. Toch kan ik er ook niet mee stoppen erover te lezen/naar te kijken en het erover hebben. Soms lijkt het me heerlijk om alles te blokken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:49

BigOne schreef:
Trump en lezen?

Precies mijn reactie :=

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:50

foxy80 schreef:
Trump heeft ook Belgische bedrijven verzocht zich te plooien, bedrijven die met/voor US govenment werken moeten het anti-diversiteitsbeleid van Donald Trump ondertekenen en bewijzen. Dat eisen de Verenigde Staten via een brief aan de Europese ambassades. Het is niet alleen ideologisch gewauwel helaas. Ik zou trouwens graag wat meer info hebben over wat het precies is met dat DEI gebeuren. Gaat het alleen over transgenders? Of breder dan dat?

Diversiteit op de werkvloer gaat ook om het aantal vrouwen in je bedrijf en op bepaalde posities, verschillende leeftijden (niet alleen maar 'goedkope' jonge werknemers) en een bepaald percentage culturele achtergronden.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:51

pmarena schreef:
BigOne schreef:
Trump en lezen?

Precies mijn reactie :=

Volgens mij kijkt die man alleen maar TV en dan ook nog eens alleen maar FOX :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:59

JMH schreef:
foxy80 schreef:

Diversiteit op de werkvloer gaat ook om het aantal vrouwen in je bedrijf en op bepaalde posities, verschillende leeftijden (niet alleen maar 'goedkope' jonge werknemers) en een bepaald percentage culturele achtergronden.

In de privésector is dit geen issue, de Belgische staat bepaalt niet dat een bedrijf zoveel vrouwen of zoveel 50-plussers moet aannemen. Dus geen idee waar die brief op slaat. Of mogen bedrijven niet meer openlijk een statement maken dat iedereen mag solliciteren ? Discriminatie in het aanwervingsbeleid mag sowieso niet, dat is de wet.

De enige die quota hanteert over verhouding man/vrouw is de belgische overheid zelf, in de politiek is dat een issue.

Daarnaast stimuleert de overheid het aanwerven van sommige minderheden mits premies (vb mindervaliden, nieuwkomers et. ) Maar dat gaat dus niet uit van bedrijven en ik zie ook niet wat die brief hieraan zou veranderen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:02

Even nog een vraagje over die Podcast, ik ben al een tijdje weg uit Nederland, maar dit is niet het standaard praat-tempo in Nederland toch?
Voor mij klinkt het bijna alsof het 1,5 keer versneld is.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:15

@Foxy

Er zijn wel degelijk (grotere) bedrijven die zelf een diversiteitsbeleid opstellen en dit ook uitdragen. Zo heb ik bij een grote (internationale) verzekeraar gewerkt die dit ook uitdroeg als onderdeel van hun identiteit en ik ken genoeg andere grote bedrijven die dit doen, niet alleen overheid. Voor kleinere bedrijven zal het lastiger zijn een goed diversiteitsbeleid te handhaven op de werkvloer maar ik neem aan dat dit ook niet de bedrijven zijn die aangeschreven worden?

Tata Steel doet wel veel met de US (nu nog 800.000 tot 900.000 ton staal per jaar naar Amerika) en zou prima een brief kunnen ontvangen. Zij hebben de volgende tekst wel op hun site staan: Bij Tata Steel hechten we veel waarde aan diversiteit en inclusie. Bij Tata Steel in IJmuiden vinden we het belangrijk dat iedereen zich erkend voelt en zichzelf kan zijn, ongeacht geslacht, leeftijd, geloofsovertuiging, etnisch-culturele achtergrond, fysieke beperking, huidskleur of seksuele oriëntatie.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:16

Polar schreef:
Even nog een vraagje over die Podcast, ik ben al een tijdje weg uit Nederland, maar dit is niet het standaard praat-tempo in Nederland toch?

Hahaha ze praten idd snel maar ik heb niet het idee dat het versnelt is afgespeeld

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:18

Nee, dat denk ik ook niet hoor, dat het echt versneld is, maar wel dat het sneller is dan standaard. :j

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:25

karuna schreef:
Ja zoiets, ik heb 1984 gelezen voor mijn school maar poe dat boek is in mijn hoofd blijven zitten als eem soort nachtmerrie scenario. En dan krijg je in de realiteit dit nu brrrr

Bizarre wel is dat Japan, China en zuid Korea nu samenwerking willen op handelsgebied tegen amerika :P

1984 is idd toepasbaar op de huidige samenleving, al een tijd, maar niet zo opvallend als Trump het nu maakt. Zijn boek Animal Farm vat eea ook goed samen. Daarom denk ik; ook dat echte democratie enkel bestaat in bv Zwitserland met hun referendum stelsel.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:42

Equality, Diversity and Inclusion (EDI) gaat óók over de toegankelijkheid van een organisatie, of de wereld überhaupt. Zowel fysiek (rolstoelen, visueel beperkten, gebarentolk, kleine mensen, uitval door menopauze) als mentaal (neurodiversiteit zoals autisme, ADHD, hoogbegaafd, dyslexie, NAH, PTSS etc. etc.). Een groot gedeelte van mensen die zich inzetten voor EDI doen dat met gender/LGBTQ+ motivaties en er is dus echt een laserfocus hierop altijd, maar daardoor sneeuwen eerdergenoemde groepen altijd onder en worden ze niet eens overwogen als diversiteitsoptie. Ik ben dus zelf erg actief binnen EDI commissies en afdelingen om de nadruk te leggen op deze groepen. Want we roepen om het hardst dat mensen 'gewoon moeten werken', maar dan moet je een organisatie wel toegankelijk maken om daar ook te kúnnen werken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:42

Polar schreef:

Tis vlot, maar niet extreem.
Ik vind het een fijn tempo, maar heb dan ook een schurfthekel aan sloom /traag lopende gesprekken.
Dus ik ben niet helemaal een eerlijke referentie denk ik :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:45

EDI is naar mijn idee, extreem versimpeld en samengevat, het idee dat iedereen een kans moet krijgen in de maatschappij, en niet alleen de mensen die alles al mee hebben.

En persoonlijk vind ik dat een prima streven.

Overigens komt dat naar mijn idee naast ideologische ideeën deels ook wel uit financiële motieven.
Mensen die -op welke manier dan ook- kunnen werken kosten de staat immers doorgaans met minder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:02

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:04

Polar, en dan hebben ze het er aan het eind van de podcast ook nog over dat ze zelf podcasts doorgaans op 1,5 x snelheid afspelen. ~~}>

Vuurvlinder: ik heb wel eens geprobeerd via een onbeperkt aan de slag meeting geschikt werk te vinden maar dat werd uiteindelijk ook niks. Ik vind het concept wel goed. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger, helemaal als je (oa) meerdere verder niet direct zichtbare issues hebt en zelf ook deels nog in de acceptatie fase zit. Maar idd diversiteit is meer dan vrouw, huidskleur en of geaardheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:35

In een ideale wereld zou DEI beleid sowieso prima in de prullenbak kunnen omdat het dan voor zich zou spreken dat iedereen gewoon gelijke kansen heeft.

Bij Trump is het wel smerig dat ze zo schijnheilig zeggen dat bij hun geen DEI speelt omdat ze gewoon de meest geschikte, meest capabele persoon op elke plek willen. En dan kiezen ze van die totaal niet gekwalificeerde en totaal niet capabele lui die maar 1 ding moeten voldoen: volle kracht MAGA doen wat de orange leader van hen vraagt :=

Lekker allemaal vriendjes en familie benoemen enzo....

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:05

Maar dat is mij dus niet geheel duidelijk: er is een heel verschil tussen 'iedereen is welkom om hier te werken' en "wij leggen onszelf de regel op om X % vrouwen, X % mensen van vreemde originie, X% andersvaliden aan te nemen" . Wat is het doel/ inhoud van die brief?

Want ik dacht dat dat vooral de kif was, dat minderheden "profiteerden" aldus MAGA van positieve discriminatie bij oa toegang tot onderwijs en jobs. En dat speelt m.i. niet bij bedrijven hier, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. En discriminatie mag gewoon niet.

Wat de toegankelijkheid voor andersvaliden betreft, daar krijg je subsidies en ondersteuning voor van de staat - wil de USA dan dat je daar als bedrijf geen gebruik meer van maakt om zo een kwalitatieve kracht aan boord te hijsen? Gezien de krapte op de arbeidsmarkt denkt een bedrijf hier toch wel 2 keer na?

Wil hij er nu serieus een halszaak van maken als een bedrijf "idereen is welkom" op zijn website zet?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:30

Sterker nog, hij heeft al mensen ontslagen omdat ze "misschien wel zijn voorgetrokken" omdat ze vrouw/zwart iets anders dan witte man waren. Erg kwalijke boel.
Dat je eventueel je policy aanpast voor de toekomst is 1 ding, maar mensen die gewoon hun werk fatsoenlijk doen ontslaan omdat ze misschien wel door dei initiatieven naar voren zijn geschoven is echt absurd. Hij had er geen eens bewijs voor gegeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:35

Ja echt bizar....

Op die Reporters online komen nog dagelijks nieuwe bizarre dingen langs -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:41

Citaat:
Hij had er geen eens bewijs voor gegeven.

Natuurlijk niet want er is geen bewijs. Iedereen van kleur, dubbel paspoort, lhbtq++ beweging, politiek links, mensen die proberen de wet na te leven beroepsmatig (rechters , advocaten), mensen met tattoo s, kritische mensen waaronder journalisten, iedereen die een kritische opmerking maakt over het beleid of Trump kan zo grote problemen krijgen.
Dit alles gaat met hele nare praktijken gepaard en wordt gefilmd met als doel de boodschap uit te stralen dat niemand!!!! veilig is behalve zij die helemaal met Trump eens zijn. Dat is om nog enige veiligheid bij een kleine groep mensen te creëren zodat deze meewerken.
Dus het angst aanjagen werkt. Mijn vriendin haar kinderen zijn van Indisch en Engels bloed met VS paspoort en Engels en geboren in de VS en studerend. Ze knijpen hem behoorlijk.

Niemand is meer veilig en helaas is die boodschap zo naar dat mensen het gaan vergoelijken, erom lachen (mijn vriendin vanochtend) en denken dat het allemaal wel meevalt.

Ik hoop zo dat ik te zwart kijkerig ben en ongelijk krijg. Maar tot nu toe gebeurt helaas alles waar ik op aan het wachten ben. Het wordt vrees ik alleen maar erger.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:55

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:04

Hihihi! Net gelezen dat de komiek Bill Maher jaren geleden 5 miljoen dollar wou betalen voor diegene die bewijs kon leveren dat Trump niet de zoon van een oerang-oetang was.

Deze al gezien? Foto van Trump zonder fake tan en kalend %)
https://www.reddit.com/r/pics/comments/ ... ?rdt=48685

Maar je zal er maar wonen hé. De bekende muzikant Sam Bettens van K' s Choice (jaja, ninetees kid hiero) is transgender, die stelt blij te zijn dat haar paspoort nog tot 2029 geldig is... ik vraag me af in hoeverre dat nog gaat gelden als je nu federaal iets nodig hebt.