Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:49

Het zou al fijn als je kon zien waar iets gemaakt is en het liefst in welke fabriek/onder welke omstandigheden.
Van mij mag er veel meer transparantie komen, zodat bedrijven uiteindelijk gedwongen worden om de werkomstandigheden van hun personeel aan te passen en ze een normaal loon te betalen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:32

Begrijp mij niet verkeerd he, ik wil niemand veroordelen voor het kopen uit China, het mag gewoon en het is over het algemeen goedkoper, daarom vind ik op het ook volkomen logisch dat mensen daar gebruik van maken :) ik heb zelf ook spul van AliExpress.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:33

FCSA schreef:
Goed topic! Ik begeef me ook steeds meer op dit gebied (zowel werk als prive).

Dit vinden jullie vast ook interessant: 'lokaal' eten zet niet zoveel zoden aan de dijk qua duurzaamheid:

https://www.linkedin.com/posts/holleman ... HsYXtDcG38

Interessant! Ik vind het wel jammer hoe de post geschreven is. Bijna 5% van alle uitstoot in de voedselindustrie is nog steeds heel veel namelijk. Plus is het vaak een vrij kleine moeite om binnen het seizoen te eten (en daardoor meestal enigszins lokaal). Door de opzet van het bericht lijkt het alsof je er zeker geen rekening meer mee hoeft te houden.

En wat is lokaal? Hebben we het dan over aardappels uit brabant of over groenten uit de voedseltuin uit je eigen gemeente? Zit nogal een verschil tussen. Dat wordt hier niet gedefinieerd

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:44

Telpeva schreef:
Begrijp mij niet verkeerd he, ik wil niemand veroordelen voor het kopen uit China, het mag gewoon en het is over het algemeen goedkoper, daarom vind ik op het ook volkomen logisch dat mensen daar gebruik van maken :) ik heb zelf ook spul van AliExpress.
Ik snap je punt hoor. :j
Vandaar ook mijn opmerking dat het fijn zou zijn als je kunt zien waar iets geproduceerd is.
Want veel van de kabeltjes en andere relatief kleine producten die bijvoorbeeld op Amazon of Bol.com worden aangeboden, komen rechtstreeks van Aliexpress of Temu.
Ik maak zelf veel gebruik van Image Search, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen dat niet doen.
Maar ook bijvoorbeeld bepaalde merken paardendekens, waarvan je eigenlijk verwacht dat ze in Europa gemaakt worden, hebben een labeltje met Made in China.
En er zullen vast en zeker genoeg bedrijven zijn in China waar mensen wel een goed loon krijgen en goede werkomstandigheden, maar omdat je dat niet op kunt zoeken, blijf je in onzekerheid zitten.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:38

Ik wil iedereen die tips en/ of adviezen heeft gegeven aan mij voor het burgerberaad bedanken. (Ps, neem het mij niet kwalijk dat ik niet alles kan regelen. Maar zal het wel aankaarten)

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:28

FrNo schreef:
Ik wil iedereen die tips en/ of adviezen heeft gegeven aan mij voor het burgerberaad bedanken. (Ps, neem het mij niet kwalijk dat ik niet alles kan regelen. Maar zal het wel aankaarten)

Leuk dat jij hier om meningen vraagt +:)+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:07

Hebben jullie misschien leuke tips voor handzeep?
Ik zoek vloeibaar, en geschikt voor een mafkees die zo vaak de handen wast dat ze er kapot van gaan.

Mijn huidige zijn de zeeppompjes van palmolive, daarvan heb ik wel elke keer de refills maar alsnog vind ik het voelen als een verspilling, elke keer nieuwe kleine plastic flesjes.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:51

Ik heb Marcels Green Soap, die bevallen erg goed. Ook navulbaar.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 08:40

Kun je het pompje er niet afdraaien en het flesje handmatig vullen met een zeep (naar keuze) uit een grotere fles. (Of zak, nog minder afval)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:30

En misschien ook kijken naar een fijne zalf die je handen een beetje beschermd?
Hier was dat ook echt een probleem tijdens de pandemie, echt vervelend.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:58

Badeendje schreef:
Carpoolen aanmoedigen. Verkeer uit de stad weren (autovrije gebieden). Hogere accijnzen op brandstoffen. Subsidies voor (electrische) fietsen. Salarisbonus bij met de fiets komen.

Laten we dan beginnen met het OV voor iedereen toegankelijk maken.

Dichtsbijzijnde treinstation voor mij is op 40km afstand. Dichtsbijzijnde busstation is ook niet om de hoek. Onze regio is dus eigenlijk altijd gebonden aan een auto. Sowieso is de prijs van het OV ook schrikbarend duur tegenwoordig. Deze regio is dan nog wel te betalen voor starters, dus er is een enorme aanwas ook vanuit de steden.

Mijn huidige werkgever is gevestigd in een stad waar je voor een rijtjeswoning 1.5 miljoen betaalt, en voor een appartementje 6,5 ton. Het gemiddelde salaris bij de werkgever is modaal. De "nieuwe generatie" werknemers zouden bij deze werkgever nooit op de fiets kunnen, simpelweg omdat een huis in de omgeving niet te betalen is.

Jouw ideeën zijn op dit moment dus niet haalbaar in Nederland.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:33

Telpeva schreef:
Ik zoek vloeibaar, en geschikt voor een mafkees die zo vaak de handen wast dat ze er kapot van gaan.

Mijn huidige zijn de zeeppompjes van palmolive, daarvan heb ik wel elke keer de refills maar alsnog vind ik het voelen als een verspilling, elke keer nieuwe kleine plastic flesjes.

Ik heb van Dille&Kamille een glazen fles die ik steeds kan aanvullen. Qua zeep heb ik of die van hunzelf maar ook van Marcels of Seepje. Verder goede crème inderdaad.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:28

Telpeva schreef:

Een blok zeep is qua afval besparen het beste maar ik snap wel dat in sommige situaties vloeibaar fijner is.

Ik krijg van Marcels Greensoap hele droge handen, echt al na 2 dagen.

Sodasan heeft navulverpakkingen zeep die in karton zitten met een dun laagje plastic aan de binnenkant. Zeker als je een grote navulverpakking kiest denk ik dat je dan minimaal verpakkingsmateriaal gebruikt. Persoonlijk nog geen ervaring mee, ik maak momenteel de niet gebruikte navulverpakkingen zeep van mijn werk op. Goedkoop en omdat het anders de prullenbak in zou gaan ook nog duurzaam.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:53

Zelf zeep maken en een goede handzalf. :=

Volgende maand wat rundervet kopen voor nieuwe basis zalf. Kokosolie, zoete amandel olie en glycerine heb. En ook al wat etherische oliën en mijn eigen macaraat.

Ben ook weer begonnen met zaaien en heb bakjes hergebruikt waar eten in zat.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:57

Ik heb laatst ergens een zeephouder met drukknop gezien waar je een blok zeep in kunt doen en waar dan bij drukken op die druk knop schaafsels van het zeepblok afgehaald wordt. Dat schaafsel valt dan in je hand. Eens kijken of ik die nog kan vinden. Het zag er wel makkelijk uit!

Edit; https://www.amazon.nl/Zeepmolen-rasp-zeepdispenser-zeepstukken-zeepschaaf-wandbevestiging/dp/B0D48N786G/ref=asc_df_B0D48N786G/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=720490331737&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=14665008780784239310&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9103465&hvtargid=pla-2327613971652&psc=1&mcid=18b4874e2f76337db313d329273b18d4&gad_source=1

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:59

Zeep maak ik ook zelf, basis is pure olijfolie. Had destijds de aleppo zeep, maar duur en zo'n blok ligt niet prettig in de hand. Qua handcreme had ik niks nodig zolang ik schapen te knuffelen had, dus binnenkort maar potje lanoline (wolvet) bestellen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:39

Waar haal jij lanonline vandaan? Ik kijk waarschijnlijk met mijn neus maar ik heb nog geen goede pure gevonden namelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:47

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:41

Telpeva schreef:

Het is goedkoper omdat het té goedkoop is, ze dumpen het gewoon hier.... wat mij betreft gaan ze importheffingen toepassen en idd zoals eerder gezegd: reële verzendkosten rekenen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:17

Nog duurder maken. Minima krijgen al steeds meer moeite om rond te komen. Zeker voor de chronisch zieken.

Kijk gaat het echt om flauwekul spullen prima.

Ik heb nu siliconen kaars vormen via temu gekocht, omdat die nog betaalbaar zijn. Wil ze even ook voor zeepjes maken gebruiken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:21

Nee, niet nog duurder maken, maar wel zorgen dat de daadwerkelijke prijs betaald wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:23

Achterom schreef:
Telpeva schreef:

Het is goedkoper omdat het té goedkoop is, ze dumpen het gewoon hier.... wat mij betreft gaan ze importheffingen toepassen en idd zoals eerder gezegd: reële verzendkosten rekenen.

Maar bijna alles wordt daar gemaakt, ook de spullen die je hier in de gewone winkels koopt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:25

Bol.com zitten tegenwoordig ook zulke verkopers.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:33

Bedankt voor het meedenken! Wanneer ik weer eens in de stad ben ga ik eens snuffelen bij de dille & kamille voor de handzeep, altijd leuk die winkel :D
Marcel's green soap en Seepje zijn voor nu het makkelijkst haalbaar, volgens mij verkoopt de lokale supermarkt dat dus dat kan ik al snel halen.

De reden voor vloeibaar is trouwens omdat het voor in een zeepdispenser met sensor is, zo een waar automatisch zeep uit komt als je je hand eronder doet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:34

Gitana schreef:
Ik heb laatst ergens een zeephouder met drukknop gezien waar je een blok zeep in kunt doen en waar dan bij drukken op die druk knop schaafsels van het zeepblok afgehaald wordt. Dat schaafsel valt dan in je hand. Eens kijken of ik die nog kan vinden. Het zag er wel makkelijk uit!

Edit; https://www.amazon.nl/Zeepmolen-rasp-zeepdispenser-zeepstukken-zeepschaaf-wandbevestiging/dp/B0D48N786G/ref=asc_df_B0D48N786G/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=720490331737&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=14665008780784239310&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9103465&hvtargid=pla-2327613971652&psc=1&mcid=18b4874e2f76337db313d329273b18d4&gad_source=1

Wat een tof product. Ik ben benieuwd of dat ook nog ergens anders te koop is (Amazon is niet zo lief voor zijn werknemers).

Oh, maar een zeepdispenser met sensor is voor mij misschien ook nog een oplossing: blijft er niks aan de dispenser kleven? Of dat je een plasje eronder krijgt oid?