Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:27

karuna schreef:
Wij zijn gevlucht en staan heerlijk rustig *\o/* en veilig met zicht op vuurwerk rondom. En zijn verbaasd dat er niet meer campers staan. En nu duimen dat we niet gebeld worden voor hulp.

We waren eigenlijk net te laat met wegrijden, %) de vuurbult was al aangestoken, opgeleukt met stukken piepschuim, plakband een met nepsneeuw bespoten kerstboom en geverfd hout aangemaakt met wasbenzine en een steekvlam terwijl we net wilden wegrijden 8)7 -:(- fijn onze kant op ook ivm de harde wind. Nu duimen dat alles heel blijft. De rook trok al over het huis heen. Blij dat we daar nu niet zijn. De ingehuurde dj had de muziek al stevig hard staan ook. We hebben het idee dat er toch wat hersencellen ontbreken bij veel mensen die dit soort dingen doen 8)7

Ohh dat is wel een heel goed idee ; rustig plekje zoeken met de camper. Huisjes buitenaf zijn vaak al volgeboekt maar een camper huren in december is nog goed te doen. Deze onthoud ik voor volgend jaar! Bedankt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 19:30

Wij hebben goddank de camper van mijn papa overgenomen die grondig gebruikt wordt. Normaal zouden we over de grens zijn waar het meest wel rustig is met oud en nieuw maar nu moeten we stand by staan in de buurt voor het geval iemand ziek wordt vanavond of vannacht.

We staan in de buurt van een rivier in een heel slaperig dorpje met eigenlijk alleen hoogbejaarden met uitzicht rondom op vuurwerk. Dan is het wel te doen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:47

Mars schreef:
De lui die hier het hele jaar ageren tegen de gemeente omdat hun traditie van VreUgDuHvUuRtJuH wordt 'afgepakt' zijn nou niet bepaald de types dokters/advocaten. Of ze arm zijn op de bank weet ik niet maar tussen de oren is er weinig aan rijkdom te bekennen.

Prima voorbeeld hoe men tegen elkaar uitgespeeld wordt.

Het vuurwerkverbod komt er vooral niet omdat de vuurwerklobby dat niet wil, want geld.

Maar het vuile werk wordt opgeknapt door de mensen in die wijken die makkelijk op te jutten zijn. Zo blijft een hele schadelijke situatie in stand, terwijl er echt een ruime meerderheid wil dat het anders gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:00

Sassy4barrel schreef:
Ik heb eergisteren tegen de avond de politie gebeld omdat er kinderen OP het dak van het hobby- centrum tegenover m’n huis stonden en vuurwerk aan het afsteken waren. Ik kreeg te horen dat het even kon duren wegens drukte … ik ging om 23.30 naar bed en er was nog niemand geweest .. er word gewoon niets aan gedaan.

Dat is wat anders dan dat het mag/legaal is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:02

Loretta schreef:
vuurneon schreef:
Valt mij hier altijd op dat hoe armer de mensch hoe meer vuurwerk en vuur. De sociale huurwoningen hebben de vreugdevuren alweer op t plein en daar wordt t meeste vuurwerk afgestoken.

Voor een vreugdevuur heb je niet veel meer nodig dan brandbaar materiaal. Voor vuurwerk heb je echter wel geld nodig. Maar het is ook een beetje kort door de bocht om te stellen dat arme mensen veel vuurwerk afsteken. De echt arme mensen kunnen geen vuurwerk betalen. Die zitten binnen met een deken en de verwarming uit. Zullen wel mensen zijn die daar boven zitten maar nog onder de grens voor sociale huur.

Ik stel dat ook niet, ik heb t over hier Ik spreek alleen over de situatie die ik wel ken :)
Vreugdevuur van winkelkarretjes, grofvuil, kerstbomen én veel vuurwerk. Kan je zo een paar noemen die in de bijstand zitten :) en toch naar Duitsland gaan, kofferbak volladen want 'dat hebben we wel verdient dat pleziertje'

Benzz

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:27

Het gaat hier vanaf 18 uur al zo hard, voorkant van het huis meerdere partijen, achterkant huis meerdere buren. Het stopt gewoon niet. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat het zoveel was. Normaal om 12 uur, maar nu blijft het maar doorknallen.

Geen idee wanneer ik de hond even kan laten plassen. Merk zelfs dat ik er zelf nerveus van wordt, waar ik normaal nooit last van heb.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:34

_San87_ schreef:
Sassy4barrel schreef:
Ik heb eergisteren tegen de avond de politie gebeld omdat er kinderen OP het dak van het hobby- centrum tegenover m’n huis stonden en vuurwerk aan het afsteken waren. Ik kreeg te horen dat het even kon duren wegens drukte … ik ging om 23.30 naar bed en er was nog niemand geweest .. er word gewoon niets aan gedaan.

Dat is wat anders dan dat het mag/legaal is.

Als er niets aan word gedaan dan blijft hetzelfde want iedereen gaat gewoon verder en ieder jaar word er in november al afgestoken ..

Iligaal vuurwerk word wel in beslag genomen maar krijg je niet eens een boete en kunt volgende dag gewoon nieuw vuurwerk kopen
Als je tegen iemand zegt ; zou je dat niet voor m’n deur willen doen want m’n dier is bang of m’n kind is bang dan word je uitgescholden of je moet je niet zo aanstellen
Kortom het word gedoogt..

Plaatsen mensen bijv vuilnis in een verkeerde zak dan word het niet meegenomen ; bel je gemeente , komt er dezelfde dag nog iemand van toezicht , rommel word opgeruimd en toezicht spreekt degene aan .. doen ze het nog een keer krijgen ze een boete ..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:37

vuurneon schreef:
[
vuurneon schreef:
Valt mij hier altijd op dat hoe armer de mensch hoe meer vuurwerk en vuur. De sociale huurwoningen hebben de vreugdevuren alweer op t plein en daar wordt t meeste vuurwerk afgestoken.

Voor een vreugdevuur heb je niet veel meer nodig dan brandbaar materiaal. Voor vuurwerk heb je echter wel geld nodig. Maar het is ook een beetje kort door de bocht om te stellen dat arme mensen veel vuurwerk afsteken. De echt arme mensen kunnen geen vuurwerk betalen. Die zitten binnen met een deken en de verwarming uit. Zullen wel mensen zijn die daar boven zitten maar nog onder de grens voor sociale huur.
Ik stel dat ook niet, ik heb t over hier Ik spreek alleen over de situatie die ik wel ken :)
Vreugdevuur van winkelkarretjes, grofvuil, kerstbomen én veel vuurwerk. Kan je zo een paar noemen die in de bijstand zitten :) en toch naar Duitsland gaan, kofferbak volladen want 'dat hebben we wel verdient dat pleziertje'

Er waren dit jaar wel flinke grens-controles
Maar dat is niet tegen het vuurwerk in algemeen maar meer dat mensen in buitenland hun geld uitgeven aan die rotzooi ipv in Nederland

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:52

Tot mijn verbazing las ik een interview met een ambulancechauffeur eergisteren. Hij had nog nooit een vuurwerkslachtoffer gezien. Maar hij was dan ook altijd vrij want samen met z’n zoons een vuurwerkverkoop opgezet net over de grens en het liep weer crescendo!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:00

112 meldingen wil je ook niet checken, brandweer draait overuren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:21

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:28

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:56

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:04

Ah wat erg zeg. Je zou het bericht maar thuis krijgen. Maar of het voor een verandering zal zorgen? Geen idee hoeveel slachtoffers daarvoor nodig zijn.

Ik heb een matras in de woonkamer gelegd en de kinderen liggen daarop de slapen. Zo kunnen ze straks zonder te verplaatsen wat vuurwerk kijken. Het is hier in de straat heel rustig. Gisteren en eergisteren was het echt veel heftiger. Het waait wel heel hard en de meeste mensen hier hebben rieten daken. Mag toch hopen dat dit nu betekent dat het rustig blijft. Net even een hapjesschaal gemaakt als bezigheidstherapie en dan gaan we het zo zien.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:12

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:22

Net sirene hier, volgens mij brandweer. Zucht, wat een ellende. En dan kost dit nog 120 miljoen euro ook. Wat een gekkenhuis.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:31

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:33

Nee Cobras hebben de kracht van een handgranaat. Ver van wegblijven dus.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:47

Ongelooflijk....
Ik heb echt geen medelijden met de mensen die illegaal vuurwerk afsteken..
Wel met de hulpverlening en mensen die er onbedoeld bij betrokken worden..

Mensen zijn echt de domste wezens op aarde...vooral met oudjaarsdag!

Bah!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 01:00

Jolliegirl schreef:
Ongelooflijk....

Bah!

Toch
Dit zijn nog kinderen
Die begrijpen de gevaren niet
Ze zouden beschermd moeten worden
Geen ( illegaal ) vuurwerk meer

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 01:06

14 jaar. Wat een verdriet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 01:15

Sassy4barrel schreef:
Jolliegirl schreef:
Ongelooflijk....

Bah!

Toch
Dit zijn nog kinderen
Die begrijpen de gevaren niet
Ze zouden beschermd moeten worden
Geen ( illegaal ) vuurwerk meer

Ik weet niet of ik oordelen mag, dat doe ik nu uit emotie ( en iets met zwanger zijn....)

Maar dit is dan toch een flinke tekortkoming vanuit de ouders?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 01:44

Weet ik niet, ik denk dat je als ouder niet tegen groepsdruk op kan. De ene keer hadden ze het waarschijnlijk wel kunnen voorkomen en een andere keer niet. Zal vast niet zo zwart wit zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 01:47

Het ene kind is ook het andere kind niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 01:47

Daar hebben jullie zeker gelijk in

Het is al triest genoeg...