Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:33

Nee het is zo’n smalle, met inderdaad iets van 8 meter tyleen buis er in.
Ik vraag me af of zoiets er op kan:

Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:36

Zoiets hadden wij vroeger op de wei, dat werkte als je een goede pomp hebt super.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:40

Ik bestel mijn medicijnen voor ADHD steeds een week/2 weken eerder als dat ze op zijn voor 3 maanden, en aangezien ik ze wel eens vergeet wordt mijn voorraad zo steeds een stukje groter.

Voor wat betreft voorbereid zijn, kookboeken of andere informatieve boeken zijn ook fijn voor als het internet uitvalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:55

Bij Wildkamp zag ik laatst mooie handpompen staan :j

Wij gebruiken de pomp om de wei te beregenen, dat gaat natuurlijk niet lukken met een handpomp.. Maar om de dieren en moestuin water te geven, dat zou prima moeten werken..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:58

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:07

Zonnetje81 schreef:
Als er oorlog is dan verhonger ik snel, ik heb amper iets in huis als eenpersoonshuishouden. Want anders blijf ik aan 'over de datum' weggooien. Enige grote probleem zou water voor de huisdieren zijn.

Zoals al eerder in dit topic door mij gezegd is gewoon een melding in de telefoon zetten een maand van te voren en dan het product opeten of drinken. Hoef je niets meer weg te gooien. En een keertje een blikje groente kan echt geen kwaad.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:49

MizzMontana schreef:
Pandora2 schreef:

Mark moet ook zijn pree verdienen natuurlijk :D
Daarom zit hij ook op die post, waarschuwen, wakker houden en een klein beetje angst zaaien }>

Zo zie ik dat bericht van Rutte ook.

Als Mark nu de NAVO leden kan bewegen om 2% of meer te investeren in defensie, kan hij daarmee naar Trump toe laten zien dat Europa ook bereid is om te investeren. Reden voor Trump om te dreigen met vertrek uit de NAVO was toch de lage financiële verantwoording die “wij” op ons namen. Rutte probeer dat om te keren.

100% eens. Zo werkt dat nu eenmaal in de politiek.
Dus: kan nooit kwaad je voorraden even up to dat te houden, sowieso. Ik heb ook standaard wat cash in huis (50€) voor wat boodschapjes want pinstoringen komen in deze kerst-shop-tijd regelmatig voor. Verder geen paniek.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:09

Ik keek net even in diverse prepshops online in BE en NL. Ik denk dat meer mensen op het idee zijn gekomen om toch even iets in huis te halen qua noodvoorzieningen. Radio's waren bij 1 helemaal uitverkocht. De waterfilters zijn vaak niet meer beschikbaar, dus ik heb nog even gauw wat dingen besteld waar ik mee bleef uitstellen maar die wel handig zijn. Even een kooksetje, radiootje en kompas. Overigens denk ik niet dat ik wegga van huis mocht de pleuris uitbreken. Ik blijf bij mn dieren.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:16

Hutcherson schreef:
Ik keek net even in diverse prepshops online in BE en NL. Ik denk dat meer mensen op het idee zijn gekomen om toch even iets in huis te halen qua noodvoorzieningen. Radio's waren bij 1 helemaal uitverkocht. De waterfilters zijn vaak niet meer beschikbaar, dus ik heb nog even gauw wat dingen besteld waar ik mee bleef uitstellen maar die wel handig zijn. Even een kooksetje, radiootje en kompas. Overigens denk ik niet dat ik wegga van huis mocht de pleuris uitbreken. Ik blijf bij mn dieren.

Het was ook "druk" bij de Prepshop in Utrecht vandaag. Heb daar nog nooit mensen binnen gezien, nu een stuk of 8 tegelijk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:40

Voor degenen die een prep pakket met eten gaan kopen, let wel goed op de datum van zowel houdbaar tot als productie.

En of je het überhaupt lekker vindt... Noodzakelijk eten kan ook gewoon lekker zijn. Je hoeft echt niet op crackers bonen en rijst te overleven.

Vergeet ook niet wat lekkers erbij te doen want saai eten gaat snel vervelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:58

Prairy schreef:
Voor degenen die een prep pakket met eten gaan kopen, let wel goed op de datum van zowel houdbaar tot als productie.

En of je het überhaupt lekker vindt... Noodzakelijk eten kan ook gewoon lekker zijn. Je hoeft echt niet op crackers bonen en rijst te overleven.

Eten om te overleven is saai ook prima als het maar goed is qua kwaliteit lijkt me. Liever 7 dagen per week aardappels dan geen eten zeg maar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:11

dierenfan schreef:
Prairy schreef:

Eten om te overleven is saai ook prima als het maar goed is qua kwaliteit lijkt me. Liever 7 dagen per week aardappels dan geen eten zeg maar.

Er komt een moment dat je lijf blokkeerd als je enkel hetzelfde eet zo, dat is dan kokhalzen en overgeven, dus geen eten naar binnen. Term is ook wel food fatigue en ja dat is dus een echt iets om rekening mee te houden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 03:27

Ik denk dat rijst, pasta, knakworsten en augurken (allemaal heel lang houdbaar) en heleboel knorr wereld gerechten met diverse jachtsauzen, jusjes, en stoofpotsauzen wel voor voldoende variatie zorgen voor een noodsituatie. Al heb ik ook bepaalde choco pudding etc in zakjes.
Wat is een goede tip qua afwisseling wat ik in de super kan kopen bv wat lang houdbaar is en afwisseling geeft?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 07:15

Uiteindelijk zullen we dan hier wel van het land en uit de natuur eten. Gans, vis, wolf :D :+ en natuurlijk de bessen, aardappels enz enz. Midden op het platteland ben ik niet bang dat er geen variatie zal zijn. Wel totaal anders eten dan dat ik gewoon ben. Heb nog nooit wild op en vis enkel kabeljauw echter ik vermoed zomaar dat er veel meer stiekem wel goed eetbaar is als dat ik momenteel vind. Jagers in overvloed binnen directe kring dat is dan vast ook een groot voordeel. Heel het leven zal anders zijn...eigenlijk niet iets waar ik bij stil wil staan maar wie wel he. Zal een bizarre wending in het leven zijn een oorlog hier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:33

Als iedereen wild gaat eten dan zijn de wilde dieren binnen een maand uitgestorven in Nederland :=
We slachten per maand meer dan een miljoen stuks grootvee en 50 miljoen stuks pluimvee.
Dus dat wordt vooral plantaardig eten als de supermarkten leeg zijn en de veeboeren weg zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:15

Saai eten kun je levenslang volhouden hoor.. we zijn dat hier in het westen alleen niet meer zo gewend sinds ww2.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:19

Ik zou ook investeren in groente zaden en wat bakken desnoods waar je in kunt gaan kweken.

Saai eten, misschien niet tof maar zolang je genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt blijf je wel in leven.

Kwa vlees kun je altijd nog slakken gaan eten of andere insecten gaan houden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:31

Hutcherson schreef:
Ik denk dat rijst, pasta, knakworsten en augurken (allemaal heel lang houdbaar) en heleboel knorr wereld gerechten met diverse jachtsauzen, jusjes, en stoofpotsauzen wel voor voldoende variatie zorgen voor een noodsituatie. Al heb ik ook bepaalde choco pudding etc in zakjes.
Wat is een goede tip qua afwisseling wat ik in de super kan kopen bv wat lang houdbaar is en afwisseling geeft?

Veel dingen in pot zijn lang houdbaar. Ga eens in de supermarkt bij de conserven kijken en doe het spelletje zoek de langst houdbaar datum :P. Alles met veel suiker, azijn, zout, dat zijn conserverende stoffen. Droog zijn, mits goed luchtdicht opgeslagen nadat ze een dag in de vriezer geweest zijn tegen beestjes en weer helemaal ontdooit, bonen, meel, rijst, erwten, pasta (niet in de vriezer denk ik). Droge kruiden.

De kunst is om te gebruiken wat je hebt en het niet op de plank te laten staan voor SHTF. Dan leer je er ook mee te koken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:04

8nnemiek schreef:
Als iedereen wild gaat eten dan zijn de wilde dieren binnen een maand uitgestorven in Nederland :=
We slachten per maand meer dan een miljoen stuks grootvee en 50 miljoen stuks pluimvee.
Dus dat wordt vooral plantaardig eten als de supermarkten leeg zijn en de veeboeren weg zijn.

Er blijft gewoon vee en wild geboren worden. Anders dan nu zoals alles anders is maar in 5 jaar 2de wereld oorlog zijn ook niet alle dieren uitgestorven (in Nederland). Er zal anders gefokt en geslacht worden maar geen vlees mogelijkheden meer daar geloof ik niet in. Er zal ook anders gevist worden en of dat perce slecht voor de visstand zal zijn? Grote visschepen kunnen mogelijk niet meer zonder gevaar hun werk doen. Het zal dus allemaal anders gaan en dat hoeft niet te maken dat wild/vis/vee volledig op gaat. Waarschijnlijk geen koelkast en of vriezer dus de manier van slachten en hoeveelheid mee nemen zal ook anders zijn.

Hoe dan ik ik blijf maar hopen dat het nooit zover gaat komen....misschien tegen beter weten in. Met huidige middelen weet ik ook niet of de wereld het gaat overleven als zo ongeveer iedereen met elkaar in oorlog gaat. Teveel middelen waarbij zo ongeveer heel Nederland uitgeroeid kan worden in paar klappen voor mijn gevoel. Pak de kerncentrales en je hebt al giga ramp

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:09

Er zal sowieso minder geimporteerd en geexporteerd worden wat voedsel betreft.

Doei chocolade ;(.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:30

Ik krijg echt de kriebels van deze berichten in de media en ik word er enorm onrustig van. Ik probeer er niet al te veel over te lezen (struisvogel, I know).

Ik heb wel wat “nood” spulletjes in huis gehaald zoals flessen water, wat extra houdbaar voedsel, extra batterijen, extra kaarsen etc. Zodat je in ieder geval een aantal dagen voort kunt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:32

Onder het motto domme vragen bestaan niet, wat is de bedoeling eigenlijk van kaarsen?
Dat vraag ik mij al het hele topic af :+

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:33

Kaarsen zorgen voor warmte en licht, als de stroom uitvalt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:48

Telpeva schreef:
Onder het motto domme vragen bestaan niet, wat is de bedoeling eigenlijk van kaarsen?

Dan zit je niet in het donker als de stroom dagen/weken lang uitvalt.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:34

Telpeva schreef:

Dat zorgt voor licht en heel iets warmte.
Maar denken jullie er dan ook aan om wel lucifers te hebben? Ook zo’n aanstekertje kan leeg raken