Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:19

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
Ik zag dat ook op SM, dat er militairen en geheime politie onder de supporters aanwezig waren.
Ik zag ook foto's gedeeld worden.

Hoe betrouwbaar is sociale media de afgelopen jaren nou gebleken. Is mijn eerste gedachte?

De beste bron voor complottheorieën

In dit geval worden sommige beelden gedeeld op SM door bijvoorbeeld Wilders en serieuze media. Het zijn niet allemaal "anoniemen".

Het zegt niets over de betrouwbaarheid, maar dat geldt dan ook andersom.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:22

Ik wist niet door welke accounts. Alleen SM.

Edit: ik zal eens bijlezen na een dag van werken

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:30

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
Ik zag dat ook op SM, dat er militairen en geheime politie onder de supporters aanwezig waren.
Ik zag ook foto's gedeeld worden.

Hoe betrouwbaar is sociale media de afgelopen jaren nou gebleken. Is mijn eerste gedachte?

De beste bron voor complottheorieën

Jeruzalem Post zelf: https://www.jpost.com/israel-news/sports/article-827683
Citaat:
Just in case: Mossad agents to join Maccabi Tel Aviv FC trip to Amsterdam

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:44

Ik heb het idee dat iedereen vooral loopt te stoken richting meer geweld. In hoeverre het precies georganiseerd is weet ik niet, maar duidelijk is wel dat VEEL partijen er een aanleiding in zien om het verder te laten escaleren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:49

Shadow0 schreef:
Ik heb het idee dat iedereen vooral loopt te stoken richting meer geweld. In hoeverre het precies georganiseerd is weet ik niet, maar duidelijk is wel dat VEEL partijen er een aanleiding in zien om het verder te laten escaleren.

Ja en iedereen en alles wijst naar elkaar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:53

Wat is er toch dat Wilders zoń hekel heeft aan intelligente vrouwen. Eerst Kaag en nu weer Halsema.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:26

Loretta schreef:
journee schreef:

Religie onderdrukt vrouwen niet. Wel zijn er mannen die misbruik maken van een religie door dingen zo te interpreteren dat zij vrouwen hun rechten kunnen ontnemen. Dus feitelijk wordt dan zowel de religie als de vrouw misbruikt.

Ik ben christelijk opgevoed (inmiddels ongelovig). En het is mij er met de bijbel ingeramd dat de man het hoofd van de vrouw is. En dit wordt nog steeds in heel veel kerken onderwezen. De bijbel staat vol met vrouwonvriendelijke passages. Wat ik me zo kan herinneren is Efeziers 5:22. Ik heb het even opgezocht.

https://www.bible.com/nl/bible/1276/EPH.5.22-33.BB

Er staan nog veel meer vrouwonvriendelijke passages in. Maar die zou ik dan echt moeten opzoeken,mwaar het ook alweer precies staat. De Koran heeft soortgelijke passages, maar daar ben ik uiteraard minder mee op de hoogte.
Maar dat is wel gelijk de reden dat ik het hypocriet van Wilders vind, dat hij wel de koran eruit pikt maar zwijgt over de bijbel.

In het stuk staat dat de vrouw de man dient en dat de man het hoofd is van zijn gezin. Daarop volgt echter dat de man zijn vrouw moet liefhebben zoals Christus hield van zijn gemeente en dat Christus zich heeft opgeofferd voor zijn gemeente. Daaruit zou je natuurlijk ook op kunnen maken dat een man zijn vrouw alles moet geven wat zij nodig heeft en zo nodig zichzelf moet opofferen voor haar welzijn. Een man moet voor zijn vrouw zorgen en van haar houden zoals hij van zichzelf houdt, dat klinkt toch als gelijkheid. Als je bedenkt dat de bijbel geschreven is in een tijd dat emancipatie nog niet bestond en mensen meer afhankelijk waren van elkaar, dan vind ik deze tekst niet direct vrouwonvriendelijk. Het is maar net hoe je zo'n stuk interpreteert en hoe je zo'n tekst in het huidige tijdbeeld in past.

Maar is dan religie het probleem, of zijn het probleem de mannen die religie naar hun eigen belang draaien ? Ik denk zo dat als de kerk niet voornamelijk gestuurd werd door mannen, maar juist ook vrouwen op de preekstoel zouden staan, de nuances toch even anders zouden liggen, zelfs met hetzelfde boek in de hand...

De koran is gebaseerd op de bijbel (zo uit mijn hoofd volgens de overlevering vertaald door de engel Gabriel, omdat hij de enige was die de taal sprak) vandaar ook dat de koran grotendeels gelijk is aan de bijbel. Overigens zijn beide boeken weer gebaseerd op het jodendom. Voor mij is het dan ook onbegrijpelijk hoe mensen met deze godsdiensten ruzie kunnen maken en zelfs oorlog tegen elkaar voeren terwijl ze geloven in dezelfde God! Zo droevig dat veel mensen nog steeds denken dat 'hun' manier van geloven de enige juiste is, terwijl de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Daar zou ik dus wel voorstander van zijn, om bij de eerste godsdienstles mensen hierop te wijzen. Dat zou mogelijk een hoop ellende voorkomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:48

Toen ik nog geloofde praatte ik deze teksten ook op diie manier goed. Maar het staat er wel zo. En de vrouw wordt daadwerkelijk omder de man geplaatst. En deze bijbelteksten en andere teksten wordem en werden veel gebruikt om vrouwenonderdrukking goed te praten. Het is niet voor niks dat juist in orthodoxe geloven de vrouw niets te zeggen heeft.

Ik ben het met je eens, dat de bijbel een heel oud boek is en in een andere tijd geschreven is. Maar dan zeg ik vervolgens. Waarom zou ik mijn leven inrichten aan de hand van een heel oud boek? Er zijn te veel mensen die te oude teksten te letterlijk nemen. En je ziet keer op keer dat ze hun wil ook aan anderen proberen op te leggen. Wanneer een bepaalde groep fanatiek gelovigen ergens de overhand krijgen. Dan dwingen ze ook de ongelovigen om naar hun normen en waarden te leven.

Hang de was maar eens op Zondag buiten wanneer je bijvoorbeeld in een zeer conservatief Christelijk dorp woont.

Iedereen moet zelf weten waar die in wil geloven. Maar respecteer ook dat anderen jouw geloof niet delen. Er zijn zat gelovigen die dat heel goed doen. Maar er bestaat helaas ook een categorie die hun levenswijze aan anderen proberen op te dringen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:11

Benzz schreef:
Wat is er toch dat Wilders zoń hekel heeft aan intelligente vrouwen. Eerst Kaag en nu weer Halsema.

Heel scherp Benzz. Mijn man zei dit paar weken geleden al, toen Halsema weg moest van Wilders, vanwege het toelaten van een Palestijnse demonstratie in Amsterdam.

Wij vinden dat ze die persconferentie goed heeft gedaan. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het onafhankelijk onderzoek dat gaat komen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:19

Loretta schreef:
Toen ik nog geloofde praatte ik deze teksten ook op diie manier goed. Maar het staat er wel zo. En de vrouw wordt daadwerkelijk omder de man geplaatst. En deze bijbelteksten en andere teksten wordem en werden veel gebruikt om vrouwenonderdrukking goed te praten. Het is niet voor niks dat juist in orthodoxe geloven de vrouw niets te zeggen heeft.

Ik ben het met je eens, dat de bijbel een heel oud boek is en in een andere tijd geschreven is. Maar dan zeg ik vervolgens. Waarom zou ik mijn leven inrichten aan de hand van een heel oud boek? Er zijn te veel mensen die te oude teksten te letterlijk nemen. En je ziet keer op keer dat ze hun wil ook aan anderen proberen op te leggen. Wanneer een bepaalde groep fanatiek gelovigen ergens de overhand krijgen. Dan dwingen ze ook de ongelovigen om naar hun normen en waarden te leven.

Hang de was maar eens op Zondag buiten wanneer je bijvoorbeeld in een zeer conservatief Christelijk dorp woont.

Iedereen moet zelf weten waar die in wil geloven. Maar respecteer ook dat anderen jouw geloof niet delen. Er zijn zat gelovigen die dat heel goed doen. Maar er bestaat helaas ook een categorie die hun levenswijze aan anderen proberen op te dringen.

Helemaal mee eens. Overigens ben ik opgegroeid met de spreuk: de man is het hoofd, maar de vrouw is de nek. Als de nek draait, moet het hoofd mee. ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:29

irmaz schreef:
Noem me complotgekkie maar ik sluit niet uit dat die rellen in Amsterdam voorgekookt zijn. De Israelische minister van buitenlandse zaken heeft alles uit z'n handen laten vallen en komt hierheen. Geerts vrienden. Geert die Halsema weg wil hebben, wat denken jullie dat er gebeurd?

Ik vind het knap, hoe Wilders hier alsnog de schuld van kan krijgen. Moet lekker zijn, zo'n linkse bubbel waarin alles altijd alsnog aan rechts ligt :o

Ik vind Halsema echt een powerwijf, ze is niet mijn politieke kleur en ik vind haar ook niet erg 'likable' , maar qua functioneren: i.m.o. een van de beste burgemeesters en dat laat ze in deze situatie ook weer zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:31

We hebben 4 vice premiers die in zo’n geval buitenlandse ministers ontvangen. Wilders laat op deze manier maar 1 ding zien en dat is: ik ben de baas! Hij schoffeert gewoon alles en iedereen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:34

Citaat:
Ik vind het knap, hoe Wilders hier alsnog de schuld van kan krijgen. Moet lekker zijn, zo'n linkse bubbel waarin alles altijd alsnog aan rechts ligt

Ik vind Halsema echt een powerwijf, ze is niet mijn politieke kleur en ik vind haar ook niet erg 'likable' , maar qua functioneren: i.m.o. een van de beste burgemeesters en dat laat ze in deze situatie ook weer zien.

Ik ben het helemaal met je eens zowel je eerste als je tweede allinea.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:40

Wilders twittert al de hele dag over wat er gebeurt is en probeert daar voordeel uit te halen.
Zo onbeschoft tegen Halsema.

De rellen zijn niet Wilders zijn schuld, maar hij vindt het niet heel erg, denk ik zo.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:53

Ik weet niet wat Wilders wel of niet erg vind, ik denk dat dit is wat hij niet wil. Daarom probeert hij er beleid op te maken toch?

Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat Timmermans het niet erg vind als de aarde weer warmer is geworden want dan kan hij er lekker over twitteren i.m.o. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:00

ruitje schreef:
Ik weet niet wat Wilders wel of niet erg vind, ik denk dat dit is wat hij niet wil. Daarom probeert hij er beleid op te maken toch?

Wat ik lees was dat hij graag mensen (geboren Nederlanders waarschijnlijk!) hun staatsburgerschap wil afpakken en wil deporteren. Ik vind dat niet echt 'beleid' maar op zichzelf extremisme. Het gaat recht tegen de Grondwet in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:02

Niets is een excuus voor wat in Amsterdam is gebeurd. Maar zeker is voor mij, dat als de regering van Israël niet zo vreselijk Gaza om zeep had gebracht plus dat tot op de dag van vandaag de wereld toekijkt en dit mogelijk is, deze rellen in Amsterdam, dit antisemitisme nooit gebeurd zou zijn.
Niet iedereen is als emotie zo groot is in staat om rationeel te blijven denken en het onderscheid te maken tussen de regering van Israël en onze Nederlandse bewoners (die toevallig joods zijn).

Deze reactie van mij komt voort uit de minachtende woorden die ik net zag op TV over het optreden van de politie in Amsterdam door Netanyahu.
Waarbij ik dacht:" gast als jij Gaza niet volledig kapot had gebombardeerd, als jij niet al die vrouwen kinderen en baby's had vermoord , net als vele onschuldige mannen, dan hadden wij deze toestanden niet gehad in Nederland".
Ik heb zo'n enorme hekel aan die smerige man.
De levens van Israëliërs zijn belangrijk net zo als de levens van iedereen inclusief de levens van de mensen in Gaza die niet eens zoals de Oekraïners konden vluchten en als ratten in de val zaten en zitten en alsmaar worden gebombardeerd. Die geen toegang hadden tot water en voedsel. Walgelijk !
Deze boosheid zit er bij al maanden. Maar nogmaals Nederlanders/ Amsterdammers hebben hier niets mee te maken. Heel heel verdrietig.

Ruitje Wilders is gewoon een viezerik die net als Trump vooral alle gebeurtenissen zal vertalen in eigen voordeel.
Die is echt niet begaan met de Joodse Gemeenschap. Dan zou hij niet zo bevriend zijn met Orban.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-11-24 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:03

De berichten van Wilders zijn gewoon haatdragend en opruiend.
Oproepen tot ontslag van Halsma en wat doen aan dat moslim-tuig draagt niet bij aan de situatie.

Ik heb nog nooit een politicus van een regeringspartij dit zien doen.

Op de foto gaan met de Israëlische ambassadeur, bellen met Israëlische politici.

Gewoon uitbuiten deze rellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:04

Electra63 schreef:
De berichten van Wilders zijn gewoon haatdragend en opruiend.
Oproepen tot ontslag van Halsma en wat doen aan dat moslim-tuig draagt niet bij aan de situatie.

Ik heb nog nooit een politicus van een regeringspartij dit zien doen.

Op de foto gaan met de Israëlische ambassadeur, bellen met Israëlische politici.

Gewoon uitbuiten deze rellen.

Eens!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:06

Hoe zou Wilders het gedaan hebben als burgemeester van Amsterdam?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:08

pien_2010 schreef:
Niets is een excuus voor wat in Amsterdam is gebeurd. Maar zeker is voor mij, dat als de regering van Israël niet zo vreselijk Gaza om zeep had gebracht plus dat tot op de dag van vandaag de wereld toekijkt en dit mogelijk is, deze rellen in Amsterdam, dit antisemitisme nooit gebeurd zou zijn.
Niet iedereen is als emotie zo groot is in staat om rationeel te blijven denken en het onderscheid te maken tussen de regering van Israël en onze Nederlandse bewoners (die toevallig joods zijn).

Deze reactie van mij komt voort uit de minachtende woorden die ik net zag op TV over het optreden van de politie in Amsterdam door Netanyahu.
Waarbij ik dacht:" gast als jij Gaza niet volledig kapot had gebombardeerd, als jij niet al die vrouwen kinderen en baby's had vermoord , net als vele onschuldige mannen, dan hadden wij deze toestanden niet gehad in Nederland".
Ik heb zo'n enorme hekel aan die smerige man.
De levens van Israëliërs zijn belangrijk net zo als de levens van iedereen inclusief de levens van de mensen in Gaza die niet eens zoals de Oekraïners konden vluchten en als ratten in de val zaten en zitten en alsmaar worden gebombardeerd. Die geen toegang hadden tot water en voedsel. Walgelijk !
Deze boosheid zit er bij al maanden. Maar nogmaals Nederlanders/ Amsterdammers hebben hier niets mee te maken. Heel heel verdrietig.

Ruitje Wilders is gewoon een viezerik die net als Trump vooral alle gebeurtenissen zal vertalen in eigen voordeel.
Die is echt niet begaan met de Joodse Gemeenschap. Dan zou hij niet zo bevriend zijn met Orban.

Mooi gesproken Pien.

Daarbij de banden van Wilders met Vlaams Belang en AFD, die toch ook bekend staan om een deel van hun rechts-extremistische aanhang c.q. neo-nazi's.

Maar lekker alleen wijzen naar moslims, omdat dit jouw partij/beleid vooral goed uitkomt.

De Israëlische veiligheidsdienst had trouwens gewaarschuwd?
Waarom is dit niet serieus genomen of goed gecommuniceerd?
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 08-11-24 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:08

Shadow0 schreef:
ruitje schreef:

Wat ik lees was dat hij graag mensen (geboren Nederlanders waarschijnlijk!) hun staatsburgerschap wil afpakken en wil deporteren. Ik vind dat niet echt 'beleid' maar op zichzelf extremisme. Het gaat recht tegen de Grondwet in.

Ik zeg niet dat het goed beleid is toch? Het ging over het feit of Wilders dit wil.

Maar gelukkig kan een bericht waar een complottheorie staat over dat Wilders de rellen veroorzaakt heeft 2 pagina's lang bestaan in dit topic zonder dat iemand er iets over zegt en word bij mij 1 woord meteen uitvergroot.

Het gaat hier over Wilders, is dat echt waar het over gaat in deze kwestie? Is Wilders het probleem geweest gisteren?

Lekker niet benoemen wat er is.. en maar niet snappen waarom de PVV zoveel stemmen heeft. Door dingen zoals deze rellen dus :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:09

We vergeten gewoon even het leed van de Palestijnen !

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:10

Pien, heel groot deel eens met je post overigens, vooral over het hypocriete ivm de situatie in Gaza

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:13

Dank je wel Ruitje! Dit waardeer ik zeer want ik vind het allemaal zo verdrietig.

Tuurlijk wil Wilders dit niet. Maar hij kan dit wel weer gebruiken. Hij is gewoon niet constructief bezig. Telkens weer, niet verbindend en nog meer polariserend.
Ik vind het zeer kwalijk dat een burgemeester geconfronteerd met dit soort geweld dat wij niet kennen in Nederland, niet gesteund wordt door de grootste partij in Nederland maar gelijk afgeserveerd wordt zonder enige vorm van onderzoek. Ik vind dit nogal voorbarig.

Laten we eerst eens het onderzoek afwachten wat er nu werkelijk is gebeurd.