Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke_Tweety schreef:Maar, en dit gaan de anti wolf mensen niet leuk vinden, maar os wél zo fair om te benoemen,
Als er staat dat er geen hybridisatie kon worden vastgesteld staat er iets anders dan wanneer er gesteld wordt fat er geen hybridisatie ís.
Het kon niet worden vastgesteld kan heel veel behelzen zonder dat het een leugen is.
Maar misschien moet je daarvoor wat meer thuis zijn in wetenschappelijk en ambtelijk jargon.
Alle volgende opties kunnen vallen onder 'het kon niet vastgesteld worden' in de context van deze documenten
-We hebben het niet getest (dus niet kunnen vaststellen maar (en dit is impliciet...) we sluiten het niet uit
-We hebben getest maar de test was niet volledig betrouwbaar (We konden het niet vaststellen (maar dus ook niet uitsluiten)
-We hebben getest, maar slechts op een klein aantal wolven (binnen die kleine sample geen hybriden, dus we kunnen hybrisatie niet vaststellen (maar ook niet uitsluiten)
Etcetera.
Als er staat 'er is geen hybridisatie'
Dan staat er écht iets anders als 'we hebben het niet kunnen vaststellen'.
tamary schreef:Wat de grens is tussen wolf en hond is een grijs gebied aangezien beide samen vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen. Normaal zou dat de definitie zijn voor dezelfde soort ipv 2 verschillende. Maakt die discussie een lastige.
Paard X ezel of paard X zebra geven onvruchtbare nakomelingen, dus verschillende soorten is dan duidelijk ook al zijn het 2 dichtbijelkaar liggende soorten.
Hybride als hybride bestempelen is ook lastig aangezien onderzoeken aangeven dat vrijwel alle wolven iets aan hondendna hebben. En daar wringt de schoen dus al, zijn er sec dus geen zuivere wolven en mag je alles afschieten onder label hybride of is er een maximum aan honddna toegestaan en hoeveel dan.
anjali schreef:tamary schreef:Wat de grens is tussen wolf en hond is een grijs gebied aangezien beide samen vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen. Normaal zou dat de definitie zijn voor dezelfde soort ipv 2 verschillende. Maakt die discussie een lastige.
Paard X ezel of paard X zebra geven onvruchtbare nakomelingen, dus verschillende soorten is dan duidelijk ook al zijn het 2 dichtbijelkaar liggende soorten.
Hybride als hybride bestempelen is ook lastig aangezien onderzoeken aangeven dat vrijwel alle wolven iets aan hondendna hebben. En daar wringt de schoen dus al, zijn er sec dus geen zuivere wolven en mag je alles afschieten onder label hybride of is er een maximum aan honddna toegestaan en hoeveel dan.
Wat maakt dat nou uit, hybride of niet. Honden die zich zo gevaarlijk en schadelijk gedragen moeten ook weg.
Wintu schreef:Lijkt me heel lastig om van alle wolven in Nederland vast te stellen of ze hybride zijn of niet. Ik vind het persoonlijk echt naar een laatste strohalm grijpen en helpt tegen de echte wolf ook niets.
anjali schreef:O nu begrijp ik het punt. Maar er is geen reden om pure wolven wel beschermwaardig te vinden want ze zijn (jammer genoeg) niet zeldzaam of bijna uitgestorven. Integendeel, het is een ware plaag.
rien10 schreef:Wintu schreef:Lijkt me heel lastig om van alle wolven in Nederland vast te stellen of ze hybride zijn of niet. Ik vind het persoonlijk echt naar een laatste strohalm grijpen en helpt tegen de echte wolf ook niets.
Zeker helpt dat, het houdt de soort raszuiver. Dit is ook aan de hand met de echte wilde katten. De populatie is "vervuild" met huiskatten bloed. Echte wilde katten bestaan er nauwelijks meer.
rien10 schreef:anjali schreef:O nu begrijp ik het punt. Maar er is geen reden om pure wolven wel beschermwaardig te vinden want ze zijn (jammer genoeg) niet zeldzaam of bijna uitgestorven. Integendeel, het is een ware plaag.
Maar dan kan je dus onderscheid maken.
Stel; ergens lopen 38 wolven rond. 17 blijken hybride te zijn. Als je die wegvangt, vermindert dat de druk op de omgeving gigantisch.
Citaat:Nunspeet Gelderland
14-09-2024
11.10 uur
Wolf stak de weg over op de Elspeterweg, liep richting Harderwijk
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
#geenwolf
DuoPenotti schreef:Maar zouden ze dat dna ook niet al gewoon uit een drol kunnen halen?
Dan weet je al als reu of teef een hybride is dat de jongen het ook al zijn.
Zo hebben ze ze ook eerder hun dna naam gegeven. En ze weten prima bij welk dier dat hoort
tienus63 schreef:Citaat:BRIEF AAN MINISTER WIERSMA EN STAATSSECRETARIS RUMMENIE
Vandaag hebben wij een brief gestuurd naar minister Wiersma en Staatssecretaris Rummenie. Wij roepen daarmee op om te komen met verantwoord beleid. Daarnaast geven wij aan dat het verstrekken van misinformatie moet stoppen evenals het nemen van nutteloze maatregelen, die slechts schijnveiligheid bieden.
De genoemde bijlagen aan het einde van de brief zijn allemaal te vinden op onze website onder het kopje “Actueel”
Dit bericht mag gedeeld worden!
Wij plaatsen even geen link naar onze website en geen hashtags, omdat daardoor onze pagina mogelijk weer door Meta op slot gezet kan worden. We hebben namelijk een aantal volgers die al onze berichten rapporteren en het algoritme van Facebook let dan op linkjes naar eigen website en hashtags. Gelukkig zijn wij niet voor één gat te vangen en lossen we het gewoon zo op.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/iGkcQs ... tid=WC7FNe
anjali schreef:Als je een drol ziet, hoe weet je dan van wie die afkomstig is? Aangezien de "poeper" waarschijnlijk al weg is.
DuoPenotti schreef:Maar zouden ze dat dna ook niet al gewoon uit een drol kunnen halen?
Dan weet je al als reu of teef een hybride is dat de jongen het ook al zijn.
Zo hebben ze ze ook eerder hun dna naam gegeven. En ze weten prima bij welk dier dat hoort
tienus63 schreef:Ik lees in de reacties onder het bericht van Stichting Wijs met wolven dat gebruikers van geleidehonden zich ernstig zorgen maken over de wolven op de Utrechtse Heuvelrug.
Dat blinden instituut Bartemeus zit toch in die omgeving?
Ik kan me voorstellen dat je wanneer een beperking hebt, visueel of andere fysieke beperking het heel beangstigend en beperkend is om daar te wandelen of met je rolstoel rond te rijden.