Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:09

pateeke schreef:
Mee eens. Ik probeer in zulke situaties het kind een fijne tijd te geven als die bij mij is.
Tegelijk heb ik ook de ervaring als hulpverlener dat het ook niet zo makkelijk is. Verschillende situaties gehad waarbij melding gemaakt werd van bv sterk vermoeden van mishandeling of zo. En iedere keer kregen we te horen dat er niets ondernomen zou worden, instanties die naar elkaar wijzen, … dan kan je het kind in kwestie wel zien, wel willen helpen, wel willen geloven en horen, maar ook als hulpverlener sta je dan met je rug tegen de muur en kan je eigenlijk niets doen. Ik vond dat enorm frustrerend.
In een casus trokken ook verschillende mensen aan de alarmbel en toch hebben we weinig of niks kunnen doen omdat instanties niet mee wilden, de tekenen niet zagen of het verhaal niet geloofden, ook niet wanneer dit door professionals aangehaald werden (wat de zichtbare effecten waren).

Ondanks dat je niks kan doen, kun je grote impact maken op het kind door gezien en gehoord te voelen.
Tot op vandaag heb ik het gevoel dat niemand ooit een fiets om mij heeft gegeven. NIEMAND!! Heeft ooit oprecht gevraagd hoe het ging. Ondanks dat ik bont en blauw was.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:49

Dat vind ik echt erg scrabbel :(:)

In ons oude huis woonde op de hoek een vrouw die het ook niet al te nauw nam en de kinderen hebben regelmatig bij een buurvrouw gezeten. Ik hoorde het niet want woonde een stukje verderop maar meldingen bij allerlei instanties haalden niets uit ook de moeder aanspreken/ruzie maken hielp allemaal niets, heel erg.

pateeke

Re: Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:00

Moeder (of vader) zelf aanspreken is sowieso niet evident. En in sommige gevallen brengt het de kinderen nog meer in gevaar...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:56

Klopt maar niet als je het woordelijk hoort en de kinderen bij jou voor de deur staan!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:55

Mmm… dat hangt van verschillende dingen af. O.a. het type mishandeling, achtergrond en problematiek van de ouders, wat je zegt en hoe je dat zegt,…. Soms doe je er beter aan om niet rechtstreeks de ouder aan te spreken op zijn of haar gedrag, maar op een zachtere manier op te komen voor het kind en het kind te laten merken dat je gemerkt hebt wat er gebeurd is en dat je wil helpen, maar zonder de ouder het gevoel te geven dat je hem/haar aanvalt

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:32

Maar het is ook heel lastig hoor... Je moet het wel 100% zeker weten, je mag niet iemand zo maar beschuldigen van iets.

Alert zijn is altijd goed natuurlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:25

Tussen een melding maken en iemand daadwerkelijk beschuldigen zit ook nog een verschil.
Wat ik zo jammer vind is dat de instanties zoals veilig thuis weer niet vervolgd zullen worden.
Wanneer staat de eerste advocaat op die dit soort instanties ter verantwoording roept?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:30

purny schreef:
Tussen een melding maken en iemand daadwerkelijk beschuldigen zit ook nog een verschil.
Wat ik zo jammer vind is dat de instanties zoals veilig thuis weer niet vervolgd zullen worden.
Wanneer staat de eerste advocaat op die dit soort instanties ter verantwoording roept?

De eerste advocaat zal dit soort instanties niet ter verantwoording roepen omdat een advocaat handelt uit opdracht van zijn / haar (betalende) klant.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:51

purny schreef:

Klopt, maar mensen voelen zich vaak wel snel beschuldigd, ook als je geen officiële stappen onderneemt.

Petpa schreef:
purny schreef:

De eerste advocaat zal dit soort instanties niet ter verantwoording roepen omdat een advocaat handelt uit opdracht van zijn / haar (betalende) klant.

Dat is waar, maar als die betalende klant de instantie ter verantwoording wil roepen, kan de advocaat daar dus wel een rol in spelen. Er zijn zaken waar mensen al stappen ondernomen hebben tegen VT.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:30

pateeke schreef:
Dat is waar, maar als die betalende klant de instantie ter verantwoording wil roepen, kan de advocaat daar dus wel een rol in spelen. Er zijn zaken waar mensen al stappen ondernomen hebben tegen VT.

De advocaat van de mishandelende pleegouders heeft hier volgens mij echt helemaal niets mee te winnen.

Een eventuele advocaat van het meisje en haar biologische moeder misschien wel - alleen vermoed ik dat die geen of weinig juridische bijstand krijgen, want dat is niet zo goed geregeld.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:53

Shadow0 schreef:
pateeke schreef:

De advocaat van de mishandelende pleegouders heeft hier volgens mij echt helemaal niets mee te winnen.

Een eventuele advocaat van het meisje en haar biologische moeder misschien wel - alleen vermoed ik dat die geen of weinig juridische bijstand krijgen, want dat is niet zo goed geregeld.

ik vermoed dat je gelijk hebt.
En ik kan hier zo ongelofelijk woest over worden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:44

De advocaat van de pleegouders heeft daar misschien niet veel aan, hoewel… die kan misschien de schuld proberen door te schuiven naar vt.
In België kan je een pro deo (gratis) advocaat krijgen als je geen middelen hebt. En zelfs dan nog… voor een advocaat is dit wel een interessante zaak want want best wel wat aandacht in de media enz, dus mogelijk is er toch een die haar/hen wil verdedigen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:59

In Nederland heb je ook recht op een pro deo advocaat.
Maar je zal zelf de initiatieven moeten nemen om die in te schakelen.
En ik betwijfel of de biologische moeder daartoe in staat zal zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:25

In zaken waar best wel wat aandacht zoals hier naartoe gaat, is het niet altijd nodig om zelf initiatief te nemen. Daarnaast wordt moeder begeleid door slachtoffer zorg. Zij kunnen ook ondersteunen bij het zoeken en contacteren van een advocaat. Maar goed, we weten het natuurlijk niet hoe dit voor de familie gaat lopen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:11

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:16

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:34

Al bij al weinig verrassende / nieuwe info...
Het valt te hopen dat ze behalve de pleegouders ook de begeleider en de instanties veroordelen en verantwoordelijk stellen voor wat het meisje heeft moeten doormaken.

Walgelijk dat de signalen van mishandeling genegeerd werden. Zulke zware en ernstige mishandeling kan je toch moeilijk over het hoofd zien, lijkt mij. Meisje ging ook al een half jaar niet meer naar school; dat is toch ook al heel veelzeggend....

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:03