Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:29

vikawiek schreef:
Tango1979 schreef:
Ik vraag me af of de agrarische sector wel meer wil en kan betalen?

Het wringt heel erg imo. De prijzen mogen niet hoger worden (bestaanszekerheid). Minder immigratie dus minder arbeiders, dat verhoogt de prijzen. Boeren komen in de knel.

Dit is een lastige inderdaad. Melkveehouders krijgen iets van 10 cent de liter (ik ben het exacte aantal kwijt, heb mijn broer die boer is niet bij de hand :') ) daardoor is de prijs van melk best laag in vergelijking met hoeveel werk het kost. Stel je zou de prijs van koemelk gelijk maken aan havelmelk, dan heeft de boer meer ruimte om diens eigen leven en dat van diens koeien te verbeteren. Maar ja, dat komt wel neer bij de consument.

10 cent per liter? Volgens mij ligt de melkprijs op gemiddeld 41 ct per liter.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:29

ruitje schreef:
Als ik een link plaats met dat 20 jaar geleden je nog net geen TBS kreeg als je voorstelde om zwarte Piet wit te houden, zeggen we ook: tja... dingen veranderen?

Tja, tijden veranderen. En de mensheid presteert het keer op keer om dezelfde fouten te maken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:30

Plop1997 schreef:
Ik hoorde ook een theorie voorbij komen dat mensen nu minder moeite hebben om op Geert Wilders te stemmen omdat je ook iemand hebt zoals Baudet die extremer is.

Ik weet niet of ie extremer is, wel knettergek met zijn reptielencomplot, adoratie van Putin, 9/11 en MH17 theorieën... Vraag me af of hij die gekkigheid echt gelooft of heel lekker gaat op de tegenspraak die hij ermee krijgt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 22:38

Loretta schreef:
ruitje schreef:
Als ik een link plaats met dat 20 jaar geleden je nog net geen TBS kreeg als je voorstelde om zwarte Piet wit te houden, zeggen we ook: tja... dingen veranderen?

Tja, tijden veranderen. En de mensheid presteert het keer op keer om dezelfde fouten te maken.

Misschien hadden ze toen niet het gebouw van Janmaat zijn partijbijeenkomst in de fik moeten steken( zijn vrouw is uit het raam gesprongen en invalide geworden), dan had Janmaat een hoop kunnen voorkomen denk ik, de afgelopen 20 jaar. Klinkt als een beste visie dit:

Citaat:
Wat is de overeenkomst tussen Zweden en de Kabouterbeweging? Ze liggen allebei aan de basis van de Centrumpartij. Dankzij dr mr Henry Brookman, de oprichter van de partij. Later is het Janmaat die alle ogen naar zich toetrekt, maar het brein achter de partij is een gepromoveerde historicus uit Amsterdam. Brookman is nu een keurige middelbare heer in pak, maar in de jaren zeventig heeft hij lang haar en zit hij midden in de linkse Kabouterbeweging. Als student verkoopt hij bio-dynamisch voedsel en veegt hij de Dam schoon van zwerfafval. Hij maakt zich zorgen over het rapport 'Grenzen aan de Groei' van de Club van Rome en komt op voor het milieu.

Eind jaren zeventig is hij wetenschappelijk medewerker aan de Vrije Universiteit. Voor zijn historisch onderzoek gaat hij een paar maanden naar Zweden, waar al een Centrumpartij bestaat: de Centerpartiet. Niet links, niet rechts, maar een partij voor iedereen: dat idee spreekt Brookman wel aan. Hij vertelt hoe hij op het idee kwam om een eigen Centrumpartij op te richten: 'Ik was in Zweden al die partijen aan het doorlichten op hun ecologisch gehalte. En vanuit die partij, die vergelijking van de partijprogramma’s heel academisch bestuderend, heb ik mijn eigen tien-punten-programma gemaakt.' Met daarin aandacht voor milieu, voor ontwapening, voor het referendum. En als tiende en belangrijkste punt: 'Nederland is geen immigratieland'.

Wat heeft ecologie te maken met buitenlanders? Heel eenvoudig volgens Brookman: vol is vol. 'Nederland kan op basis van de natuurlijke zuivering van het water, dus het verwerken van de vervuiling die men per persoon produceert, hooguit acht miljoen herbergen. Dat kan je opkrikken met filters en met techniek en allerlei tot 12 miljoen. Maar meer dan 12 miljoen, ecologisch plus technologisch gesproken, kunnen we niet aan.' Hij benadrukt dat hij niets tegen buitenlanders heeft ('ik heb altijd hele hartelijke contacten gehad met mensen met Marokkaanse, Turkse achtergrond en Surinamers'). Het gaat hem alleen om de aantallen. Ex-kraker Jack van Lieshout, die diverse keren lijnrecht tegenover de Centrumpartij staat, is niet onder de indruk. 'Daar hebben we een term voor: Ecofascisme'.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:39

Mars schreef:
Plop1997 schreef:
Ik hoorde ook een theorie voorbij komen dat mensen nu minder moeite hebben om op Geert Wilders te stemmen omdat je ook iemand hebt zoals Baudet die extremer is.

Ik weet niet of ie extremer is, wel knettergek met zijn reptielencomplot, adoratie van Putin, 9/11 en MH17 theorieën... Vraag me af of hij die gekkigheid echt gelooft of heel lekker gaat op de tegenspraak die hij ermee krijgt.

Dat vraag ik me ook oprecht af, maar then again, ik ken ook mensen die dit echt geloven dus :') := Vertel jij het maar

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:41

Er zijn rellen uitgebroken in Dublin vanuit extreem-rechts nadat de man die een vrouw en drie kinderen neerstak via (onbevestigde) bronnen een man met een migratieachtergrond zou zijn (https://nos.nl/artikel/2498982-rellen-i ... n-kinderen).

Tot gisteravond had ik met een geruster hart kunnen zeggen dat ik blij ben in mijn Nederlandje te wonen... :x

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:42

Plop1997 schreef:

Het is ook beangstigend in hoeverre de tijdsgeest sinds Hans Janmaat veranderd is. Als je die aflevering van andere tijden bekijkt dan zie je hoe bizar groot het verschil is.
Destijds stond het complete binnenhof vol voor slechts 1 zeteltje. Alles werd uit de kast getrokken om die partij te stoppen.

https://anderetijden.nl/aflevering/274/ ... trumpartij

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:46

Klopt. Toen hadden we een generatie die de oorlog had meegemaakt cq kinderen van die ouders waren (zoals ik). Iedereen voelde zich vreselijk ongemakkelijk met dat gedachtengoed van Jan Maat. We wilden het gewoon echt totaal niet, wetende van dicht bij, waar het toe kan leiden. Ik weet nog de keuzes indertijd van "dat nooit meer". De aanhang was toen zeer klein, maar men wilde het gewoon echt helemaal niet.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:54

ruitje schreef:

Oeps, dan ben ik ergens aan ontkomen.
In het vrouwenwerk deden we al rond 1985 aan 'witte Piet'.

Ik vind de Roetveeg Piet een prima idee. 'Hij komt door de schoorsteen en is dus zwart met roet' - en niet die stereotype Blackface, die ook nog eens knecht is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 22:54

Citaat:
Doel van de activisten is hotel Cosmopolite in Kedichem, op de dijk aan de Linge. Een rustig oord ver van de boze buitenwereld. Wim Vreeswijk, op dat moment aanwezig in het hotel: ‘We dachten dat we het goed hadden dichtgetimmerd. Maar partijgenoot Bruyn was vanuit zijn woonplaats Amsterdam gevolgd’. Twee agenten komen de slechte tijding melden maar het is al te laat. De hotelhouder die de groep ziet aankomen probeert hen nog op andere gedachten te brengen maar tevergeefs. Al snel sneuvelen de eerste ruiten.

Nico: ‘Er lag een enorme joekel van een rookbom voor mijn voeten. Die was eerst naar binnen gegooid en kwam toen weer naar buiten. Iemand anders raapte die weer op en gooide hem opnieuw naar binnen. Het ging toen heel snel. Eerst was er witte rook, en toen al heel snel zwarte rook. De rookbom was ontvlamd en had de gordijnen in lichterlaaie gezet. Vanwege de tocht door de gebroken ruiten verspreidde het vuur zich razendsnel. Voor alle duidelijkheid: het was geen brandbom of molotov-cocktail.’

Binnen een mum van tijd, niet meer dan tien minuten, voltrekt zich dan het drama. Vreeswijk: 'We zaten ingesloten en raakten in paniek. We gingen toen naar boven, je zag de rook door de naden van de vloer heen komen.' Via het raam klimmen ze met aan elkaar geknoopte lakens aan de achterzijde van het hotel naar buiten. Vreeswijk ziet hoe Wil Schuurman, de latere echtgenote van Janmaat, moeite heeft met het klimmen en tegen een raam aan klapt. Hevig bloedend valt ze op de grond. Later zal in het ziekenhuis haar been moeten worden afgezet.

Vroeger was alles beter :+

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:56

rien10 schreef:
Wat fijn Applester, dat het Nederland waar jij bent opgegroeid niet het nederland van nu is.
Ik ben 60. Stel je voor dat wij nog steeds daar waren blijven hangen. Discriminatie op geloof, sekse, gender aan de orde van de dag. Vreselijk beroeps-ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Veel zwaar, geestdodend werk. Een vuile omgeving, vaak een onveilige omgeving. Kanker was een doodsvonnis.
He ja, wat naar dat Nederland veranderd is.
Je gaat uit eten. Dat gun ik je van harte. In de jaren 60 uiteraard een ongekende luxe om dat op een doordeweekse dag te doen. Je vliegvakanties kunnen ook niet, want.... de jaren 60. 4 auto's is helemaal een ongekend iets in de jaren 60.
Als jij naar het buitenland vertrekt, vertrek je dan naar een über calvinistisch land waar je niets mag als vrouw? En zal je daar dan gelukkig zijn?

Wilders heeft een monster zege geboekt. Daar hebben we mee te dealen. Eerst maar eens zien wat de formatie ons gaat brengen.

Ik ben in de jaren ‘80/‘90 opgegroeid en de tijden waren inderdaad anders. Niet alles is nu beter, maar ook niet alles slechter. Ik zou het uit eten gaan en vliegen (doen we niet vaak trouwens) zo opgeven als Nederland dan weer het veilige Nederland was van de jaren ‘80/‘90, met de ruimte en tijd die we toen hadden. In die tijd bleven veel moeders thuis bij de kinderen, zodat die voldoende aandacht kregen en natuurlijk zou je dan ook niet meer dan 1 auto nodig hebben. Ook had je al die mobieltjes, iPads en dergelijke niet. Achteraf een fijne tijd.

Uiteraard veranderd een land (net als klimaat) doorlopend, maar ik ben niet de enige als ik zeg dat ik mijn land niet meer herken de laatste jaren. Het is ons teveel veranderd.

Ik mis alleen de clue in dit verhaal. Wat is er mis met erkennen (in ons geval) dat het Nederland waarin je opgroeide dusdanig negatief is veranderd dat het je Nederland niet meer is?

In plaats van depri zijn of huilen hebben wij de oplossing gevonden in (voorbereiden op) emigreren. Onze keuze is gevallen op zo’n beetje het veiligste land van Europa, waar het nog rustig is en ruimte is. Niets mis mee toch?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:02

ruitje schreef:
Citaat:
Doel van de activisten is hotel Cosmopolite in Kedichem, op de dijk aan de Linge. Een rustig oord ver van de boze buitenwereld. Wim Vreeswijk, op dat moment aanwezig in het hotel: ‘We dachten dat we het goed hadden dichtgetimmerd. Maar partijgenoot Bruyn was vanuit zijn woonplaats Amsterdam gevolgd’. Twee agenten komen de slechte tijding melden maar het is al te laat. De hotelhouder die de groep ziet aankomen probeert hen nog op andere gedachten te brengen maar tevergeefs. Al snel sneuvelen de eerste ruiten.

Nico: ‘Er lag een enorme joekel van een rookbom voor mijn voeten. Die was eerst naar binnen gegooid en kwam toen weer naar buiten. Iemand anders raapte die weer op en gooide hem opnieuw naar binnen. Het ging toen heel snel. Eerst was er witte rook, en toen al heel snel zwarte rook. De rookbom was ontvlamd en had de gordijnen in lichterlaaie gezet. Vanwege de tocht door de gebroken ruiten verspreidde het vuur zich razendsnel. Voor alle duidelijkheid: het was geen brandbom of molotov-cocktail.’

Binnen een mum van tijd, niet meer dan tien minuten, voltrekt zich dan het drama. Vreeswijk: 'We zaten ingesloten en raakten in paniek. We gingen toen naar boven, je zag de rook door de naden van de vloer heen komen.' Via het raam klimmen ze met aan elkaar geknoopte lakens aan de achterzijde van het hotel naar buiten. Vreeswijk ziet hoe Wil Schuurman, de latere echtgenote van Janmaat, moeite heeft met het klimmen en tegen een raam aan klapt. Hevig bloedend valt ze op de grond. Later zal in het ziekenhuis haar been moeten worden afgezet.

:oo

Mensen zeggen dat de maatschappij sterker gepolariseerd is dan toendertijd, maar dit zie ik mensen tegenwoordig toch minder snel doen
(of ik heb een heel rooskleurig beeld van de mensheid :') )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:07

ruitje schreef:
Citaat:

Dat verhaal kende ik niet Ruitje.

Vroeger was zeker niet alles beter. In de streek waar ik woonde hadden we de mijnbouw. De solidariteit van de kompels was groot, het werk smerig en zwaar, stoflongen vaak het resultaat, salaris niet verkeerd en over de was van mijn moeder altijd een grijze sluier.

De huizen waren vaak klein en meestal eenvoudig. Vaak bruin en donker. Materieel was het krap en eenvoudig, vakanties waren een zeldzaamheid. De TV was er net, de landing op de maan en er was hoop op een betere toekomst. Scheiden kwam nog niet veel voor, de vrouw was te afhankelijk van de man en werkte meestal thuis, de kerk was de baas en toen al was je als je links stemde niet ok maar noemde men je een afvallige en een rode hond. In de streek waar ik geboren was, had je grote gezinnen, de kerk, de bovenmeester en de dokter die men extra belangrijk vond en waar je naar luisterde en iedereen stemde in principe de KVP (Katholieke volkspartij).

Haha, vroeger was alles beter!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:13

AppleSter schreef:
Ik mis alleen de clue in dit verhaal. Wat is er mis met erkennen (in ons geval) dat het Nederland waarin je opgroeide dusdanig negatief is veranderd dat het je Nederland niet meer is?

In plaats van depri zijn of huilen hebben wij de oplossing gevonden in (voorbereiden op) emigreren. Onze keuze is gevallen op zo’n beetje het veiligste land van Europa, waar het nog rustig is en ruimte is. Niets mis mee toch?

Jij vindt het negatief veranderd. Dat is een gevoel, een mening, geen feit, dus valt niets te erkennen.
Benieuwd naar welk land je gaat. Als je het al genoemd hebt, sorry dan, heb het niet gelezen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:15

Ik vind het nogal opvallend dat Omtzigt open staat voor Wilders. Omtzigt, groot beschermer van de vrijheid van godsdienst, beschermer van de rechtsstaat, die opeens nu samen samen wilt werken met de pvv. Best opmerkelijk.. niet verwacht van hem.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:15

AppleSter schreef:
rien10 schreef:
Wat fijn Applester, dat het Nederland waar jij bent opgegroeid niet het nederland van nu is.
Ik ben 60. Stel je voor dat wij nog steeds daar waren blijven hangen. Discriminatie op geloof, sekse, gender aan de orde van de dag. Vreselijk beroeps-ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Veel zwaar, geestdodend werk. Een vuile omgeving, vaak een onveilige omgeving. Kanker was een doodsvonnis.
He ja, wat naar dat Nederland veranderd is.
Je gaat uit eten. Dat gun ik je van harte. In de jaren 60 uiteraard een ongekende luxe om dat op een doordeweekse dag te doen. Je vliegvakanties kunnen ook niet, want.... de jaren 60. 4 auto's is helemaal een ongekend iets in de jaren 60.
Als jij naar het buitenland vertrekt, vertrek je dan naar een über calvinistisch land waar je niets mag als vrouw? En zal je daar dan gelukkig zijn?

Wilders heeft een monster zege geboekt. Daar hebben we mee te dealen. Eerst maar eens zien wat de formatie ons gaat brengen.

Ik ben in de jaren ‘80/‘90 opgegroeid en de tijden waren inderdaad anders. Niet alles is nu beter, maar ook niet alles slechter. Ik zou het uit eten gaan en vliegen (doen we niet vaak trouwens) zo opgeven als Nederland dan weer het veilige Nederland was van de jaren ‘80/‘90, met de ruimte en tijd die we toen hadden. In die tijd bleven veel moeders thuis bij de kinderen, zodat die voldoende aandacht kregen en natuurlijk zou je dan ook niet meer dan 1 auto nodig hebben. Ook had je al die mobieltjes, iPads en dergelijke niet. Achteraf een fijne tijd.

Uiteraard veranderd een land (net als klimaat) doorlopend, maar ik ben niet de enige als ik zeg dat ik mijn land niet meer herken de laatste jaren. Het is ons teveel veranderd.

Grappig, ik ben in dezelfde periode opgegroeid, maar heb het toch heel anders ervaren. Ik ben als kind vreselijk gepest, omdat ik 'anders' was. Na de basisschool werd dat niet anders. Ik kwam in de puberteit en had het nóg moeilijker. Voor mij was Nederland in die periode heel, heel onveilig.
De reden daarvoor is dat ik ADHD heb en transgender ben.

Voor mij is dit land niet negatief veranderd, juist heel positief. Ik kreeg erkenning voor ADHD, adequate therapie en medicatie.
Ik had geen woord voor transgender, ik wist niet dat dat bestond, maar ik heb geleefd als tomboy en was daar redelijk gelukkig mee. En hoe meer tijd er voorbij ging, hoe meer erkenning er kwam voor wie ik ben en hoe ik me voel, en hoe meer hulp er is.
Mensen worden steeds verdraagzamer, en steeds meer open naar iedereen die niet cis en hetero is. En voor mij wordt het dus steeds veiliger. Ik kan op mijn werk en thuis zijn wie ik ben, ik hoef niet meer van alles weg te stoppen. Ik ben zo blij dat we in 2023 leven.

Fijn dat jij zoveel privilege had dat je het als veilig ervoer, maar ik zou Nederland graag voor iedereen zo knus en veilig maken.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:16

ruitje schreef:
* Zet de stem van Tommie uit Sesamstraat op *

POE HEE

Sorry, maar deze dames ken ik al uit een ander politiek topic en we hebben al de nodige discussies gehad. Ze weten inmiddels prima dat we zonnepanelen en alles wat ik al op opnoemde hebben. We werken daar hard voor, betalen ook enorm veel belasting, maar het plezier in wonen in Nederland gaat de laatste jaren steeds een stukje verder weg, waardoor we emigratieplannen hebben.

Dus weer vragen hoe wij het doen (auto eruit? Niet meer vliegen?) dat is grote onzin, ze weten dat wij daar absoluut niet aan mee doen.
Zeker niet zolang die allerrijksten en machthebbers zelf overal met de privejet en dikke brandstofauto naartoe blijven gaan. Pas als die hun jets en dikke dieselboten naar de schroot brengen “om het klimaat te redden” ga ik in wat ze prediken geloven. Eerder echt niet.

Ik heb in het andere topic al meermaals uitgelegd dat wij geen vliegschaamte/klimaatangst etc hebben en ik werd er een beetje moe van.

Wij doen niet moeilijk over wat een ander doet, als je niet wil vliegen of autorijden omdat je in klimaatverandering door de mens gelooft, helemaal prima. Maar houdt het bij jezelf en dwing het een ander niet op.

Mijn dochters zaten vorige week ook met zo’n type in het vliegtuig. Een dame van middelbare leeftijd die mijn dochters (die echt niet vaak vliegen) zat te vertellen dat vliegen zo slecht is voor het klimaat en echt niet meer kon… En dat ze daarom D66 ging stemmen. Terwijl ze direct daarna vertelde dat ze al voor de 4e keer dit jaar even op en neer naar Portugal ging :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:17

Citaat:
(...) als Nederland dan weer het veilige Nederland was van de jaren ‘80/‘90, met de ruimte en tijd die we toen hadden. In die tijd bleven veel moeders thuis bij de kinderen, zodat die voldoende aandacht kregen en natuurlijk zou je dan ook niet meer dan 1 auto nodig hebben.

De grote feministische golf kwam in 1968.
In de jaren tachtig is het al volstrekt normaal dat vrouwen buitenshuis werken.
('Alle moeders werken', opvoeden en huishouden is niet niks.)
...hoeveel te meer in de jaren 1990.
Citaat:
Uiteraard veranderd een land (net als klimaat) doorlopend

... eh, nee.
Een maatschappij wel.
Klimaat hoort niet zo snel te veranderen als we nu zien.

(Just fact checking...)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:18

Wat mooi en fijn om te lezen AVA!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:22

pien_2010 schreef:

<3

Wat ben je toch een lief mens <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:23

pien_2010 schreef:

+ 1 _/-\o_

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:26

Avalanche schreef:
Grappig, ik ben in dezelfde periode opgegroeid, maar heb het toch heel anders ervaren. Ik ben als kind vreselijk gepest, omdat ik 'anders' was. Na de basisschool werd dat niet anders. Ik kwam in de puberteit en had het nóg moeilijker. Voor mij was Nederland in die periode heel, heel onveilig.
De reden daarvoor is dat ik ADHD heb en transgender ben.

Voor mij is dit land niet negatief veranderd, juist heel positief. Ik kreeg erkenning voor ADHD, adequate therapie en medicatie.
Ik had geen woord voor transgender, ik wist niet dat dat bestond, maar ik heb geleefd als tomboy en was daar redelijk gelukkig mee. En hoe meer tijd er voorbij ging, hoe meer erkenning er kwam voor wie ik ben en hoe ik me voel, en hoe meer hulp er is.
Mensen worden steeds verdraagzamer, en steeds meer open naar iedereen die niet cis en hetero is. En voor mij wordt het dus steeds veiliger. Ik kan op mijn werk en thuis zijn wie ik ben, ik hoef niet meer van alles weg te stoppen. Ik ben zo blij dat we in 2023 leven.

Fijn dat jij zoveel privilege had dat je het als veilig ervoer, maar ik zou Nederland graag voor iedereen zo knus en veilig maken.

Wie zegt dat ik zoveel privileges had? En in hoeverre kun je nu veilig hand in hand door Amsterdam lopen als transgender of homo/lesbienne of wat dan ook? Hoe verdraagzaam zijn groepen mensen met een migratie-achtergrond op ons “anders zijn”?

Ik denk dat je prettig en veilig voelen in een land voor iedereen iets persoonlijks is. Het ligt uiteraard ook aan de plek waar je woont.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:27

Tja heel eerlijk Appelster? ik heb het ook niet. helaas niet zo luxe als jij, maar we zijn nog opbouwende. Maar ik heb toch echt geen vliegschaamte of auto schaamte, eet niet minder vlees. Geen zonnepanelen(maar dat kan ook bij ons niet) geen, warmtepomp, en een benzine auto voor de deur. Ik ga ook heerlijk skien in de winter. Afvalscheiding vind ik rete irritant, doe ik alleen omdat ik anders de zwarte bak niet red 1x in de 2 weken :=

Ben ik dan asociaal volgens links? wellicht. Maar zolang er genoeg zijn die inderdaad links prediken, maar anders doen, ga ik niet dingen voor mezelf veranderen.
Maar goed, ik ben volgens anderen ook een 'fake-millenial' _O-

Ava, ik vind het serieus fijn dat jij je veiliger en fijner voelt. Ik vind ook dat gender, geslacht, afkomst niet uit moeten maken, waar dan ook ter wereld.
Ik vind wel ho is ho, genoeg is genoeg. Niet meer vluchtelingen, Niet meer asiel. We hebben er geen plek voor! Ik vind ook dat mensen die asiel hebben (of pending zijn), zodra ze een 'misstap' begaan, uitgezet mogen worden.
Ik ben daar niet racistisch mee, echt niet. Ik heb geen moeite met buitenlanders, andere afkomsten etc. Maar ik heb wel moeite met criminaliteit en misdaad.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:29

Idd fijn Ava! <3

Raineri schreef:
Ik vind het nogal opvallend dat Omtzigt open staat voor Wilders. Omtzigt, groot beschermer van de vrijheid van godsdienst, beschermer van de rechtsstaat, die opeens nu samen samen wilt werken met de pvv. Best opmerkelijk.. niet verwacht van hem.

Dit vind ik ook zo raar. Hij was zó antidiscriminatie bij de Toeslagenaffaire, zijn grote stokpaard. Maar hij wil nu gaan regeren met de man die al ruim 20 jaar niks anders doet dan discrimineren.

Gooit hij nou echt zó snel zijn principes uit het raam? Nu al?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:29

journee schreef:
Waarom er mensen op PVV hebben gestemd? Was het vorige kabinet niet vastgelopen op migratie? En is migratie niet het hoofdpunt van de PVV? Zomaar een ideetje hoor...
En PVV kiezers laag opgeleid? Laag opgeleid betekent niet automatisch dom. Ken veel mensen die misschien minder hoog zijn opgeleid maar die zich met doorzettingsvermogen hebben opgewerkt tot hoge posities in het bedrijfsleven of zelfstandig ondernemen. Daar heb je toch echt een goed verstand bij nodig.

Eerder vroeg iemand welke geldboom gebruikt ging worden om dit rechtse beleid uit te voeren. Daar heb ik antwoord op! Dat is dezelfde geldboom waar de linkse partijen het mee moeten doen. :+

Ik moet zeggen, ik ben blij dat ik niet links en niet rechts ben, maar gewoon ben voor democratie.

Moeten rechtse kiezers nu een feestje bouwen omdat PVV de grootste partij is? Of linkse kiezers zich zorgen maken om het komende kabinet?
Volgens mij is er nog helemaal niets zeker en beslist. Mocht er een rechtse coalitie gevormd worden, dan stemmen er nog andere partijen mee. Het is dus heel onwaarschijnlijk dat er extreme beslissingen worden genomen en voor ongrondwettelijke zaken zal überhaupt geen andere partij medewerking verlenen, ongeacht wat Wilders in het verleden heeft geroepen. Bij een linkse coalitie precies zo. De ene keer zal de regering meer naar links hellen en de de andere keer wat meer naar rechts. Zoveel mensen, zoveel wensen en Nederland heeft nu eenmaal heel veel inwoners.

In 1950 heeft Juliana al geroepen dat Nederland te vol was. In reactie hierop werd er geld gegeven aan mensen die wilden emigreren en dit werd ook gestimuleerd. In 1979 heeft zegt Juliana wederom dat Nederland vol is, op sommige plekken zelfs overvol en dat met een bevolking van zo'n 14 miljoen inwoners.

Nu zal ik niet direct zeggen dat Nederland vol is. Maar Nederland kan niet alles hebben: en meer mensen toelaten (dus meer huizen/ winkels/ scholen/enz) en meer natuurgebied zijn dingen die haaks staan op elkaar, dus er zullen altijd keuzes moeten worden gemaakt.
Idem waar het belastinggeld aan wordt uitgegeven. En nee, je kunt nooit iedereen tevreden krijgen helaas. Maar alleen een poging doen om er voor zoveel mogelijk mensen te zijn. En ik hoop oprecht dat dit de komende regering gaat lukken, ongeacht de samenstelling.

Ik sluit mij hier bij aan.

De soep wordt nooit zo heet gegeten als dat hij wordt opgediend.