Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:51

“En weten we nog…?”
Aan wie vraag je dat? Of is het geen vraag?

8nnemiek: “gesponsord door big agro” houdt iets anders in dan hulp krijgen bij oprichting. Dat alle partijen gesponsord worden is ook ter sprake gekomen maar bij de BBB is het blijkbaar een vies woord.
Maar ik laat me weer in een politiek gesprek trekken en dat wil ik niet .. dus ik haak hier weer af :j

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:23

Cer schreef:
Ik snap wel dat niet de hele post van applester betrekking op jou had, Imandra :)

En soms (dat heb ik vaak) komt t omdat iemand op een telefoon zit, quotes verkloot, een woord vergeet, iets over t hoofd ziet en dan heb je de dancing dolls :+
Ik laat t dan maar :D

Klopt idd Cer, het was vrij algemeen bedoeld. Op mobiel is niet altijd handig :o

Ik laat het wel/nietes met IMANDRA even gaan als ze dat ook goed vindt. De discussies over en weer zijn lang genoeg geweest en leuk te zien dat er nu over en weer verschillende meningen geplaatst kunnen worden.

Wat betreft “bashen van Timmermans”, zo was dat echt niet bedoeld. Hij (en Van der Wal, Hoekstra, Grappenhaus, Jetten etc) was gewoon een goed voorbeeld van wat ik mis in de politiek de laatste jaren. Transparantie, werkelijk zelf ook gaan voor je eigen idealen. Niets op de persoon in die zin. Ik verbaasde me er eerlijk over hoeveel mensen hem specifiek in bescherming namen, dat had ik niet verwacht.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:27

AppleSter schreef:
Cer schreef:
Ik snap wel dat niet de hele post van applester betrekking op jou had, Imandra :)

En soms (dat heb ik vaak) komt t omdat iemand op een telefoon zit, quotes verkloot, een woord vergeet, iets over t hoofd ziet en dan heb je de dancing dolls :+
Ik laat t dan maar :D

Klopt idd Cer, het was vrij algemeen bedoeld. Op mobiel is niet altijd handig :o

Ik laat het wel/nietes met IMANDRA even gaan als ze dat ook goed vindt. De discussies over en weer zijn lang genoeg geweest en leuk te zien dat er nu over en weer verschillende meningen geplaatst kunnen worden.

Wat betreft “bashen van Timmermans”, zo was dat echt niet bedoeld. Hij (en Van der Wal, Hoekstra, Grappenhaus, Jetten etc) was gewoon een goed voorbeeld van wat ik mis in de politiek de laatste jaren. Transparantie, werkelijk zelf ook gaan voor je eigen idealen. Niets op de persoon in die zin. Ik verbaasde me er eerlijk over hoeveel mensen hem specifiek in bescherming namen, dat had ik niet verwacht.

Jetten had ik niet genoemd in deze groep. Volgens mij is die redelijk ideaal in zijn eigen gedrag, Maar je hebt wel veel mensen op links ingeschat die dat niet zijn. Ik niet in ieder geval.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:34

Je blijft hameren op 'in bescherming nemen', maar tegenargumenten plaatsen is toch niet hetzelfde als in bescherming nemen? Als jij zegt "ik vind koekjes vies" en ik zeg "ik vind koekjes lekker" neem ik de koekjes toch niet in bescherming? Dan deel ik gewoon mijn visie/mening/standpunt.

Taalgebruik is één van de grootste invloeden op hoe een boodschap en overkomt en (mogelijk) opgevat wordt. Het bevragen van Baudet is daar een mooi voorbeeld van, die eerder hier of in een ander politiek topic voorbij kwam. "Baudet wordt erin geluisd door een non-binair persoon" komt wezenlijk anders over dan "Baudet heeft moeite met het concreet beantwoorden van vragen van een non-binair persoon". De ene 'krantenkop' roept veel meer (emotionele) reacties op dan de andere.

Nou is Baudet een beetje een open deur natuurlijk, maar mijn punt is, ook bij de zender ligt een verantwoordelijkheid om minder sturend taalgebruik te gebruiken om te kunnen claimen dat iemand nuchter en weloverwogen een gesprek aangaat.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:41

Hieperdi schreef:
Ik heb jaren PVV gestemt en een keer een uitschieter naar FVD. PVV vind ik de laatste maanden weer enorm hameren op tweedeling en vooral na de oorlog israel/gaza. Ik ben behoorlijk rechts maar ik heb beelden gezien op twitter uit de gaza en doe gewoon niet meer mee eraan. Ik wil geen kant meer kiezen. Het is gewoon verschikkelijk wat er allemaal gebeurt. De onschuldige burger/kinderen zijn de dupe.
Daarbuiten vind ik wel echt dat er wat aan de asielstroom in Nederland gedaan moet worden, vooral de gelukszoekers mogen van mij weer een enkeltje terug naar Afrika. Er meer ruimte voor groen/natuur moet komen en uiteraard de boeren(tuinders) gewoon kunnen blijven boeren. Ik ga denk voor Caroline van der Plas

Ik denk net zo over al dat leed in deze oorlogstijden. Verschrikkelijk allemaal. En PVV, ik stemde nadat ik klaar was met VVD ook lange tijd op ze, maar die tweedeling die hij (Wilders) blijft zaaien lijkt mij het laatste wat we moeten willen in dit land.

Bij mij scoorde BBB laag (plek 5, net boven SGP :D ) op de Partijpeiler omdat ze (Caroline) gestemd heeft vóór F16’s naar Oekraïne en ook voor steun aan Oekraïne boven het bestrijden van armoede in Nederland.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:47

Citaat:
Jetten had ik niet genoemd in deze groep. Volgens mij is die redelijk ideaal in zijn eigen gedrag, Maar je hebt wel veel mensen op links ingeschat die dat niet zijn. Ik niet in ieder geval.

Ik had zelf Jetten (de klimaatminister die voor een kleine afstand in Nederland al een vliegtuig pakt) en de rest van m’n lijstje genoemd toen ik sprak over het missen van transparantie.

Ik heb veel mensen op links ingeschat? Werd ik dat niet op rechts gedaan? En voor populist, ”nepnieuws” verspreider uitgemaakt? Aangezien ik mezelf deels herken in SP en PVV standpunten ben ik ook niet perse rechts te noemen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:50

Nou val je weer in herhaling, nog fftjes één extra keertje benoemen dat Jetten blijkbaar zo hypocriet is met zijn binnenlandse vlucht. Dát is wat op bokt als zeer irritant wordt ervaren, of je nou rechts, links, hoog, laag of ondersteboven bent. En dáárom krijg je dus felle reacties.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:53

VuurVleugels schreef:
Je blijft hameren op 'in bescherming nemen', maar tegenargumenten plaatsen is toch niet hetzelfde als in bescherming nemen? Als jij zegt "ik vind koekjes vies" en ik zeg "ik vind koekjes lekker" neem ik de koekjes toch niet in bescherming? Dan deel ik gewoon mijn visie/mening/standpunt.

Taalgebruik is één van de grootste invloeden op hoe een boodschap en overkomt en (mogelijk) opgevat wordt. Het bevragen van Baudet is daar een mooi voorbeeld van, die eerder hier of in een ander politiek topic voorbij kwam. "Baudet wordt erin geluisd door een non-binair persoon" komt wezenlijk anders over dan "Baudet heeft moeite met het concreet beantwoorden van vragen van een non-binair persoon". De ene 'krantenkop' roept veel meer (emotionele) reacties op dan de andere.

Nou is Baudet een beetje een open deur natuurlijk, maar mijn punt is, ook bij de zender ligt een verantwoordelijkheid om minder sturend taalgebruik te gebruiken om te kunnen claimen dat iemand nuchter en weloverwogen een gesprek aangaat.

Ik bedoel in bescherming nemen als goedpraten van gedrag dat anders is dan zijn standpunten zijn. Het maakt voor sommigen duidelijk niet uit of hij zelf ook doet wat hij anderen opdraagt en dat is prima, maar het valt mij op. En nogmaals, het was mijn voorbeeld van wat ik mis aan transparantie bij politici en ik heb niet alleen zijn naam en voorbeelden gebruikt. That’s all. Ik weet niet hoe ik dat nu nog duidelijker moet uitleggen, dat heb ik al best veel geprobeerd.

Hoezo is Baudet een open deur? Als je er niet van houdt als de ene politicus gebasht wordt (of op de man wordt gespeeld) waarom dan wel een andere wegzetten /bashen of wat? Met Wilders en Baudet bashen hebben mensen veel minder moeite dan andere politici bashen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:56

VuurVleugels schreef:
Nou val je weer in herhaling, nog fftjes één extra keertje benoemen dat Jetten blijkbaar zo hypocriet is met zijn binnenlandse vlucht. Dát is wat op bokt als zeer irritant wordt ervaren, of je nou rechts, links, hoog, laag of ondersteboven bent. En dáárom krijg je dus felle reacties.

Waarom val ik in herhaling? Benzz gaf aan dat zij Jetten niet had genoemd en ik gaf daarom aan dat ik dat was en waarom. En als voorbeeld dat het mij absoluut niet om 1 persoon (Timmermans) te doen is. Het gaat mij om een algemeen niet zo fraai beeld van de huidige politici.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:59

Ik heb net even 'mijn eigen onderzoek' gedaan naar die binnenlandse vlucht van Jetten. Eerste Google hit bij de zoektermen "Jetten binnenlandse vlucht": https://www.nporadio1.nl/fragmenten/een ... 19-minuten. Een filmpje waarin wordt uitgelegd dat ja, Jetten inderdaad aanwezig was in het vliegtuig dat van Amsterdam naar Eelde ging, maar dat hij dat was omdat de koning in Eelde opgehaald moest worden waarna ze SAMEN met dat vliegtuig naar Spanje vlogen.

En je kan natuurlijk heel veel vinden van waarom de koning dan niet met de auto naar Schiphol is gegaan en waarom ze niet met de trein naar Spanje zijn gereisd, be my guest. Maar die vlucht zo ongeveer framen alsof Jetten uit luie gemakzucht het vliegtuig nam in plaats van de trein is gewoon niet terecht. Ik betwijfel of hij in die instantie ook maar iets over de gang van zaken te zeggen had.

Wat Baudet betreft bedoelde ik alleen open deur in de zin van er is duidelijk verschil te zien tussen de beide zinnen over Baudet. Het verschil tussen "Wij denken anders over Timmermans" en "Timmermans wordt in bescherming genomen" is subtieler.

Dus ik bedoel niks te zeggen over Baudet inhoudelijk op dit moment. Dat is invullen.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 09-11-23 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 00:01

AppleSter schreef:
Citaat:

Ik had zelf Jetten (de klimaatminister die voor een kleine afstand in Nederland al een vliegtuig pakt) en de rest van m’n lijstje genoemd toen ik sprak over het missen van transparantie.

Ik heb veel mensen op links ingeschat? Werd ik dat niet op rechts gedaan? En voor populist, ”nepnieuws” verspreider uitgemaakt? Aangezien ik mezelf deels herken in SP en PVV standpunten ben ik ook niet perse rechts te noemen.

Ik ben rechts... maar jij gelooft rechtspopulisme

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 00:03

De eerste hit is helaas niet de enige korte vlucht van Jetten en andere politici die ons vertellen dat wij het anders moeten doen.

Maar wat mij betreft is deze discussie nu wel echt ten einde.
Laat iedereen gewoon z’n motivatie mbt “hoe maak jij je keuze” (van uiterst links tot uiterst rechts en alles daartussen) zoals TS is gestart (en waar we net weer waren met z’n allen terug waren) en het gebekvecht over en weer staken.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 00:09

Benzz schreef:
Ik ben rechts... maar jij gelooft rechtspopulisme

Hoppa…! Telkens als ik denk dat we weer normaal kunnen doen laait het weer op. Van hullie zullie (wat dat ook moge betekenen) naar beschuldigingen van rechts-populisme.
Hoezo niet op de persoon?!

Ik geloof helemaal niet, nooit gedaan ook en ik onthou me van reactie op dit domme wegzetten.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 00:11

Als je je van reactie onthoud, reageer dan ook niet.

Ik vond het een heel strak plan van je, om deze discussie te staken. Zullen we dat allemaal doen? Iedereen, dus?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 00:40

VuurVleugels schreef:

Helemaal mee eens :D. Berichten kunnen zo anders geframed worden door die formulering

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:11

VuurVleugels schreef:
Als je je van reactie onthoud, reageer dan ook niet.

Ik vond het een heel strak plan van je, om deze discussie te staken. Zullen we dat allemaal doen? Iedereen, dus?

Ik dacht even dat we er waren gisteravond, maar zo lang jullie met z’n 3-en (of 4-en) er direct weer bovenop springen (en het uiteraard ook weer direct eens zijn met elkaar) blijf ik sowieso nog even hangen.
Door dit gedrag zijn er mensen die dan maar helemaal niets meer plaatsen op Bokt. Die slikken hun mening dan maar in omdat ze direct weggezet worden of door 3 of 4 personen achter elkaar worden aangevallen/weggezet/vul zelf maar in.

Wees blij met verschillende meningen en dat we niet allemaal hetzelfde vinden. Voorkom dit groepjes gedrag, we zijn tenslotte (bijna?) allemaal volwassenen hier, we zitten niet meer op de kleuterschool.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:28

prompter schreef:
Ik kan me zijn Polen meldpunt nog herinneren, voor oost Europeanen :D

Hij woont hier trouwens vlakbij, heb medelijden met hoe die man moet leven, altijd volop in de beveiliging :

Dat Polen-meldpunt vond ik ook raar aangezien Polen vrijwel altijd Christenen (Rooms-Katholieken) zijn. Wel hoorde ik dat ze soms overlast geven doordat ze in hun slechte woonverblijven te veel drinken en dan ruzie gaan maken of te luidruchtig worden. Daar zal hij dan wel op doelen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:43

FYI AppleSter, ik bedoelde dat bericht vooral om de reacties van anderen naar jou te stoppen. Dat iemand anders er dan weer op reageert is niet mijn schuld. Ik heb het geprobeerd, graag gedaan, ik trek mijn handen ervan af.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:51

VuurVleugels schreef:

Even een correctie: "dat is wat jij en nog een paar als irritant ervaart", maar ik geloof niet dat je voor heel bokt spreekt? :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:57

Beseffen de paardenmensen hier wel dat de paarden ook onder de stikstof wet vallen? En dat vrijwel alle pensionstallen niet genoeg land hebben om hun paardenmest op eigen land uit te rijden? En dat pensionstallen dus mest moeten afvoeren.
Juist dat mest afvoeren word gigantisch duur / onbetaalbaar door de stikstof wet zoals de linkse partijen het willen. Drie keer raden wie dat gaat betalen.... Níet de pensionstal-eigenaar uiteraard, die gaat dat wel weer door berekenen aan de klanten!

Kortom: wil je veel meer geld gaan betalen voor paardrijden of het houden van een paard, stem dan vooral links en voor het milieu.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:58

Nee, zeker niet, Cer. Ik ben ook blij met het beetje tegengas dat Applestar biedt. En ik vind het ook zeker niet irritant.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:59

carola schreef:
Beseffen de paardenmensen hier wel dat de paarden ook onder de stikstof wet vallen? En dat vrijwel alle pensionstallen niet genoeg land hebben om hun paardenmest op eigen land uit te rijden? En dat pensionstallen dus mest moeten afvoeren.
Juist dat mest afvoeren word gigantisch duur / onbetaalbaar door de stikstof wet zoals de linkse partijen het willen. Drie keer raden wie dat gaat betalen.... Níet de pensionstal-eigenaar uiteraard, die gaat dat wel weer door berekenen aan de klanten!

Kortom: wil je veel meer geld gaan betalen voor paardrijden of het houden van een paard, stem dan vooral links en voor het milieu.

Precies. Ik heb ook het idee dat dit niet helemaal doordringt.
En dat geldt ook voor de mensen met kinderen. Als je wilt dat jouw kind later nog een huis kan kopen dan zou ik ook uitkijken met een linkse stem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:17

Tot mijn grote verbazing zag ik vanmorgen in de krant dat Lilian Marijnissen (wel volledig gekleed) op de cover van de Playboy staat. Waarom toch. Niet dat ik perse tegen de Playboy ben maar ik vind die wel ordinair en geen plek voor een politica.Dat soort aandacht heeft zij toch ook helemaal niet nodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:19

Het is even geleden dat ik een playboy gezien heb, maar daar staan ook gewoon interviews in toch?
Misschien zit daar wel een goede doelgroep .. het is iets anders dan een standaard krant zeg maar :j :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:26

anjali schreef:
Tot mijn grote verbazing zag ik vanmorgen in de krant dat Lilian Marijnissen (wel volledig gekleed) op de cover van de Playboy staat. Waarom toch. Niet dat ik perse tegen de Playboy ben maar ik vind die wel ordinair en geen plek voor een politica.Dat soort aandacht heeft zij toch ook helemaal niet nodig.

Tja, SP is er goed in om tijdens de campagne de plank volledig mis te slaan.