Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:32

... dat is schrikken, Anjali!

In Trouw een keurig verslag over de Rijksuniversiteit Leiden.
Foto: pratende mensen voor de faculteit geschiedenis.

De universiteit herbergt veel verschillende nationaliteiten en er is een beleid dat bij conflicten die heftige emoties kunnen oproepen een steunpunt wordt geopend.
Zo ook nu.
Terecht.
De universiteit heeft haar eigen vlag halfstok gehangen.
En het college van bestuur heeft een brave verklaring doen uitgaan: discussie veel en graag, maar zoals het past op 'ons bolwerk van vrijheid': met respect voor ieders mening.

Trouw heeft zelf twee christelijke Palestijnen geïnterviewd. 'Dit conflict gaat niet over godsdienst, maar over kolonialisme. Als christen sta ik voor gerechtigheid, voor de mensheid, voor het milieu.'
En:'Ik rouw om alle doden. Maar ook om het gebrek aan kennis: hoeveel mensen niet wisten hoe het is om onder deze bezetting te leven.'
'Ieder land heeft moordenaars en terroristen, en ook filosofen en geliefden. Je moet als mens altijd zelf je eigen waarden op orde hebben. Palestina is ook niet magisch of heilig. Maar we hebben er wel duizenden jaren gewoond.'

Doe mij maar veel nuance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:43

Ik heb al heel lang een duidelijke mening. Je blijft met je tengels van andermans huis/land af.
Zet dit eens weg tegen je eigen huis/land.
Gezien het gebrek aan water in deze regio zal wel altijd blijven wat het nu is.
Heb in mijn kennissenkring een voormalig stateloze nu tot Nederlander genaturaliseerde Palestijn.
Het verdriet wat deze man heeft(familie is vermoord) weegt niet meer op tegen het feit dat hij hier vrij kan leven en werken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:49

Achterom schreef:
Sunnda schreef:
Zelfs de zeldzame intervieuws die er nu zijn met mensen in de gazestrook laten meer nuance zien bij die mensen als bij sommigen in dit topic.

Ook zij zijn niet blij met hamas, die zich tussen hun als burgers verschuilt en kunnen niet vrijuit over hames spreken uit angst voor moord en verdwijningen.
Het is dieptriest.

Wat ik ook triest vind en wat maar weinig in de media komt is dat in verschillende grote westerse steden (o.a. Sydney, Londen) Palestijnen en aanhang massaal de straat op gaan en roepen om de dood van Israel. Schandalig.

Ik ga dit topic maar ontstippen, ik hoopte op wat meer onpartijdige en interessante informatie.
Maar deze polarisatie maakt het niet beter, ik wil hier geen deel van uitmaken.
Ik begrijp de emoties die samenhangen met de staat Israël voor met name degenen met een Joodse achtergrond, maar die emotie zorgt er wel voor dat een aantal niets anders doet dan vingerwijzen. Dat maakt voor mij de meerwaarde van dit topic 0.

Ik vind het best meevallen hier? De discussie op sociale media is vele malen heftiger.
Ik heb juist de indruk dat veel posters hier weliswaar meer neigen naar de beweegreden van een bepaalde partner in het conflict, maar nuchter genoeg zijn om te onderkennen dat beide partijen fout zitten.

En nogmaals mijn eigen idee: ik vind dat Israël zeker bestaansrecht heeft maar dat ze tegelijkertijd dat bestaan door hun eigen toedoen en ten koste van de Palestijnse bevolking in gevaar brengt.

Dus ik heb ook echt sympathie voor die arme gewone mensen in de bezette gebieden.
Voor Hamas en Netanyahu en zijn kliek, heb ik echter geen goed woord over.
Laatst bijgewerkt door mysa op 11-10-23 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:50

Is het ook niet zo dat het een gevecht is tussen Hamas en Israël ipv Joden vs Palestijnen (Moslims)?

Ik las elders de vergelijking 'Hoe zou het zijn als Rotterdam gebombardeerd zou worden om een stel criminelen te pakken te krijgen?' En ik denk dat daar wel een kern in zit. Ik denk dat de aanvallen gericht zijn op Hamas ipv de Palestijnse bevolking. Sowieso is de bevolking aan beide zijden van de grens zwaar de sjaak.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:56

Natuurlijk zijn de aanvallen gericht op Hamas. Maar wel in de wetenschap dat daar een grote onschuldige mensenmassa zit die geen kant op kunnen. Dus een aanval gericht op Hamas is gewoon niet mogelijk zonder enorm veel onschuldige slachtoffers te maken en als die aanval dan toch uitgevoerd wordt is dat imo ook gericht op de onschuldige mensen. Dat is geen Collateral damage.

In de bijbel werd al gesproken over conflicten tussen Joden en filistijnen (Palestijnen ) en tot op de dag van vandaag is dat één en al haat naar elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:21

Biden heeft Israël opgeroepen om burgerslachtoffers te vermijden. Denk dat ze zich daar weinig van aantrekken gezien de hoeveelheid bombardementen op scholen , ziekenhuizen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:41

BeFunny schreef:
Natuurlijk zijn de aanvallen gericht op Hamas. Maar wel in de wetenschap dat daar een grote onschuldige mensenmassa zit die geen kant op kunnen. Dus een aanval gericht op Hamas is gewoon niet mogelijk zonder enorm veel onschuldige slachtoffers te maken en als die aanval dan toch uitgevoerd wordt is dat imo ook gericht op de onschuldige mensen. Dat is geen Collateral damage.

Dit. En het niet doorlaten van water, voedsel en elektriciteit is sowieso voornamelijk gericht tegen de burgerbevolking. Als je dan zo graag alle goederen via jouw grens wil laten lopen om wapensmokkel e.d. tegen te gaan, dan moet je dat in deze situatie ook toestaan. Wil je dat niet, dan zul je toe moeten staan dat er bevoorrading plaatsvindt via Egypte of via de zee. Anders is het puur de bevolking uithongeren en dan begint het bijna op genocide te lijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:42

Er zitten allerlei nuances tussen
'Erets Jisroeël', onder andere van die vromen die de hele staat Israël niet erkennen ('wacht op de Messias, met alle respect: dat was Ben Goerion niet'),
het streven van Theodor Herzl en vrienden, om in Palestina met elkaar grond te kopen, omdat men in Europa niet meer veilig was,
'een Joods Tehuis', de Balfour declaratie en meer Britse etc diplomatie,
en de staat Israël, 'born in flames', lid van de VN.

... en als ik kritiek heb op regering Rutte (1 t/m 4) - of kritiek heb op die rare president Trump,
dan denkt niemand 'dat ik de staat der Nederlanden wil opheffen'. Idem dito voor de US of A, ook al is de 'manifest destiny' uitgevoerd samen met genocide op de Native Americans.

Toch een aparte discrepantie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:53

BigOne schreef:
Biden heeft Israël opgeroepen om burgerslachtoffers te vermijden. Denk dat ze zich daar weinig van aantrekken gezien de hoeveelheid bombardementen op scholen , ziekenhuizen.

Dat is heel mooi dat Biden dat doet. Ook helpt het maar een heel klein beetje. Israel is wel voorzichtig om niet al te veel tegen de Amerikanen in te gaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:54

BigOne schreef:

Dus waar denkt Uncle Joe dan dat de Hamas strijders gaan zitten?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:58

Exitium schreef:
Ook zoiets, uit de liveblog van Nu.nl
Citaat:
De enige grensovergang tussen Egypte en de Gazastrook is dinsdag beschoten. Getuigen zeggen dat het niemandsland tussen de twee gebieden is geraakt en dat de poort aan Palestijnse zijde is beschadigd. Het Israëlische leger wil de beschietingen niet bevestigen, maar meldde eerder wel dat het een luchtaanval heeft uitgevoerd op doelen in dat gebied.

Volgens een Egyptische mensenrechtenorganisatie werd de grensovergang Rafah na de aanval gesloten. Die was al jaren niet open voor burgers, maar humanitaire hulp en goederen werden nog sporadisch doorgelaten. Egypte wil geen enorme vluchtelingenstroom uit de Gazastrook toelaten en vindt dat Israël zou moeten zorgen voor een veilige uittocht voor burgers.

Rafah is de enige grensovergang vanuit de Gazastrook die niet gecontroleerd wordt door Israël. Maandag besloot Israël tot een totale blokkade van Gaza, waardoor er geen water, elektriciteit, brandstof en medicijnen naar het dichtbevolkte gebied gaan. Israël heeft burgers opgeroepen te vertrekken, maar zij kunnen dus geen kant op. Er is geen enkele grensovergang waar ze door mogen.

Dus Israel roept burgers op om te vluchten, maar blokkeert de haven (en heeft deze aangevallen) en zegt "alle Palestijnen die de grens benaderen te zullen doodschieten" (eerder uit dezelfde blog). Egypte houdt de grens ook dicht, dus ze kunnen geen kant op..

Zoals ik hier al eerder plaatste; Israel heeft in Gaza veilige plaatsen aangewezen voor burgers en aangegeven op welke plaatsen de bombardementen (ivm de Hamas schuilplaatsen) plaats gaan vinden. Het is de bedoeling dat ze binnen Gaza zelf vluchten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:59

Exitium schreef:
BeFunny schreef:

Dit. En het niet doorlaten van water, voedsel en elektriciteit is sowieso voornamelijk gericht tegen de burgerbevolking. Als je dan zo graag alle goederen via jouw grens wil laten lopen om wapensmokkel e.d. tegen te gaan, dan moet je dat in deze situatie ook toestaan. Wil je dat niet, dan zul je toe moeten staan dat er bevoorrading plaatsvindt via Egypte of via de zee. Anders is het puur de bevolking uithongeren en dan begint het bijna op genocide te lijken.

Dan praten we in elk geval over oorlogsmisdaden gepleegd willens en wetens door de regering van Israël. De enorme bombardementen die gaande zijn op de wijken, huizen, ziekenhuizen, ik heb er geen goed woord voor over.

Over Hamas:
Hamas is het ergste krapuul, die als doelstelling heeft het totaal vernietigen van de Israëlische staat.

Die gasten zijn ongelooflijk gruwelijk tekeer gegaan op het festival en in de kibboets. Geen goed woord voor over, ook oorlogsmisdaden. Zeer zeer schokkende verhalen en mensen die het trauma van hun leven hebben opgedaan plus verlies van familie tot en met baby's toe. Schande.

Alleen maar verliezers aan beiden zijden met dat verschil dat Hamas deze inval als eerste gedaan heeft!!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-10-23 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:02

Binnen Gaza zelf. Dat gebied is voor het aantal mensen wat er leeft heel klein. Vluchten daar? Daar is geen ruimte voor. Daarbij is Israël niet zo precies met hun doelen en zouden ze beter de aanval kunnen staken op dit moment om de mensen ruimte te geven om te vluchten. En iig te zorgen dat ze humanitaire voorzieningen behouden.

Wel eens dat de gruweldaden die Hamas op hun geweten hebben daar geen enkele manier iets positiefs over te zeggen valt. Maar daar kunnen de burgers binnen Gaza niks aan doen. Die zitten letterlijk al ratten in de val.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 11-10-23 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:06

Maar waar moeten ze naartoe vluchten? De grens met Egypte zit dicht.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:08

mysa schreef:
Maar waar moeten ze naartoe vluchten? De grens met Egypte zit dicht.

Ja waar moeten ze heen.
Totdat daar een oplossing voor is vind ik elke bom die daar neergekwakt wordt een oorlogsmisdaad.

Die dus niet onder doet voor de gruweldaden van Hamas omdat het een gruweldaad is als je willens en wetens mensen uitmoord ook als dat met een bom is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:23

... een mens went aan alles, en als het om Gaza gaat vind ik dat eigenlijk een kwalijke zaak.

De VN heeft er posten, die nog steeds bemenst zijn.
Hulde!
Er zijn getallen 'ontheemden' genoemd - twintig kilometer van huis, maar ontheemd en/of vluchteling.

Afdeling 'wat kunnen we snel wennen aan idiote situaties' :
Gaza is twee keer Texel (40 km lang, 6 tot 12 km breed).
Stel je voor dat Texel wordt gebombardeerd: 'iedereen van het eiland af!!!'
Gaza, dat nauwelijks schuilkelders heeft,
wordt in het noorden, midden en zuiden gebombardeerd,
en krijgt geen humanitaire corridor.

Schuilen in een tentje, of een VN gebouw of ziekenhuis en maar hopen dat er geen afzwaaiers zijn...

... ik snap nog dat de terreurorganisatie Hamas gestopt moet worden,
maar zou je dat enkel militair doen,
dan hebben we alleen maar nog zwaarder getraumatiseerde Gazanen.
(Met een postzegeltje land waar bijna niets werkt en dadelijk nog veel meer in puin ligt.)

Dat heet: voedingsbodem voor nieuwe ellende.
Dwz: als je alleen militair zou aanpakken, dan blijft 'het conflict' dooretteren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:23

BigOne schreef:

Nou ja, heeft hij Hamas ook opgeroepen om burgerslachtoffers te vermijden?? Die pakken juist expres burgers. Vrouwen en babies enzo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:28

Hoe zou jij het dan aanpakken Janneke?

Een oorlog voer je militair uit. Anders spreek je over misdaad. En daar moet je als land ook je medewerking niet willen verlenen.

Bij een oorlog gaan al veel onschuldige levens teniet. Dat is onoverkomelijk gebleken helaas maar als dat bewust gedaan wordt vind ik dat echt een heel ander iets.

En ik vind Israël niet onschuldig en de uitspraken van Netanyahu dan ook heel heel erg triest. Ze gaan Gaza compleet plat bombarderen en zijn uit op revenge. Dus het wordt een leven voor een leven en het is hem iig om wraak te doen. En dat mogen we niet steunen vind ik. Het gaat niet om verdedigen.

Wat ik van de gruwelijkheden vind daar had ik me eerder al over uitgesproken en daardoor ben ik meer pro Israël momenteel maar niet zoals het willen gaan aanpakken.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 11-10-23 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:31

BeFunny schreef:
Binnen Gaza zelf. Dat gebied is voor het aantal mensen wat er leeft heel klein. Vluchten daar? Daar is geen ruimte voor. Daarbij is Israël niet zo precies met hun doelen en zouden ze beter de aanval kunnen staken op dit moment om de mensen ruimte te geven om te vluchten. En iig te zorgen dat ze humanitaire voorzieningen behouden.

Wel eens dat de gruweldaden die Hamas op hun geweten hebben daar geen enkele manier iets positiefs over te zeggen valt. Maar daar kunnen de burgers binnen Gaza niks aan doen. Die zitten letterlijk al ratten in de val.

Waarom ze persé verder moeten vluchten? De bombardementen van Israel zijn nauwkeurig, het is geen Rusland hè. Ik denk niet dat vluchten buiten de Gaza zoveel beter is, waarschijnlijk komen de mensen dan gewoon in de woestijn terecht en zijn ze (letterlijk) verder van huis. Waar inmiddels door de UN op wordt aangedrongen is om humanitaire hulp te mogen bieden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:33

Omdat Israël heeft uitgesproken dat ze uit zijn op vraak en omdat de bombardementen helemaal niet zo nouwkeurig zijn.

De reden dat ze humanitaire middelen wordt onthouden is ook niet om Hamas te bevechten maar om de onsculdige mensen daar te raken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:36

BeFunny schreef:

Een oorlog voer je militair uit. Anders spreek je over misdaad. En daar moet je als land ook je medewerking niet willen verlenen.

Bij een oorlog gaan al veel onschuldige levens teniet. Dat is onoverkomelijk gebleken helaas maar als dat bewust gedaan wordt vind ik dat echt een heel ander iets.

En ik vind Israël niet onschuldig en de uitspraken van Netanyahu dan ook heel heel erg triest. Ze gaan Gaza compleet plat bombarderen en zijn uit op revenge. Dus het wordt een leven voor een leven en het is hem iig om wraak te doen. En dat mogen we niet steunen vind ik. Het gaat niet om verdedigen.

Wat ik van de gruwelijkheden vind daar had ik me eerder al over uitgesproken en daardoor ben ik meer pro Israël momenteel maar niet zoals het willen gaan aanpakken.

Probleem in de Gaza is dat Hamas burger lokaties gebruikt.
Citaat:
De IDF toonde het bombardement op de Islamitische Universiteit in de Gazastrook. Het is bekend dat de universiteit werd gebruikt als trainingskamp van Hamas voor militaire inlichtingendiensten, maar ook voor de ontwikkeling en productie van wapens. Hamas gebruikte universiteitsconferenties om geld in te zamelen...
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 4534649150
Ik kan dit natuurlijk niet controleren maar hoor veel van dit soort berichten.
Hoe pak je een vijand die zich verschuilt achter zijn medemens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:51

irmaz schreef:
BeFunny schreef:

Probleem in de Gaza is dat Hamas burger lokaties gebruikt.
Citaat:
De IDF toonde het bombardement op de Islamitische Universiteit in de Gazastrook. Het is bekend dat de universiteit werd gebruikt als trainingskamp van Hamas voor militaire inlichtingendiensten, maar ook voor de ontwikkeling en productie van wapens. Hamas gebruikte universiteitsconferenties om geld in te zamelen...
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 4534649150
Ik kan dit natuurlijk niet controleren maar hoor veel van dit soort berichten.
Hoe pak je een vijand die zich verschuilt achter zijn medemens?

Er is het een en ander te doen omtrent X. kijk dus uit met wat je leest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:53

BeFunny schreef:

Als pacifist zou ik het gewoon niet militair aanpakken.
Onderhandelen.
Een VN vredesmacht regelen.
De voedingsbodem voor het conflict wegnemen: fatsoenlijke afspraken over water die worden nagekomen.
Opheffen van de bezetting, al dan niet via een twee-staten oplossing. (Ik vond het een raar voorstel, maar een mens moet wat. Wij hebben Baarle Hertog en Baarle Nassau.)
Een internationale status voor Jeruzalem 'waar iedereen mag wonen' en waarbij iedereen met respect op de Tempelberg, de Klaagmuur en de andere belangrijke plaatsen mag bidden.
En de wet op de terugkeer uitbreiden: alle voormalige bewoners en hun nazaten hebben recht op staatsburgerschap. Dit geldt nu, terecht, voor Joden, breid het uit naar Palestijnen.

De functie van de VN vredesmacht is dan aanslagen etc voorkomen,
de onderhandelingen nemen de angel uit het conflict weg,
en dan vertrouw ik op de creatieve geesten, de religieuze tradities en dat er een generatie op kan groeien die geen oorlog meemaakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:10

Een bericht wat ik kreeg via een R.K.nieuwssite: In Gazah is 1 Katholieke kerk. Daar in of bij schuilen nu 80 Christenen en moslims uit de buurt. Zo iets ergs hebben ze daar nog nooit gezien zeggen ze. Hun priester zat toen dit begon in Betlehem en kan nu Gazah niet meer in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:10

Janneke2 schreef:
... dat is schrikken, Anjali!

In Trouw een keurig verslag over de Rijksuniversiteit Leiden.
Foto: pratende mensen voor de faculteit geschiedenis.

De universiteit herbergt veel verschillende nationaliteiten en er is een beleid dat bij conflicten die heftige emoties kunnen oproepen een steunpunt wordt geopend.
Zo ook nu.
Terecht.
De universiteit heeft haar eigen vlag halfstok gehangen.
En het college van bestuur heeft een brave verklaring doen uitgaan: discussie veel en graag, maar zoals het past op 'ons bolwerk van vrijheid': met respect voor ieders mening.

Trouw heeft zelf twee christelijke Palestijnen geïnterviewd. 'Dit conflict gaat niet over godsdienst, maar over kolonialisme. Als christen sta ik voor gerechtigheid, voor de mensheid, voor het milieu.'
En:'Ik rouw om alle doden. Maar ook om het gebrek aan kennis: hoeveel mensen niet wisten hoe het is om onder deze bezetting te leven.'
'Ieder land heeft moordenaars en terroristen, en ook filosofen en geliefden. Je moet als mens altijd zelf je eigen waarden op orde hebben. Palestina is ook niet magisch of heilig. Maar we hebben er wel duizenden jaren gewoond.'

Doe mij maar veel nuance.

Hier de tekst (zonder betaalmuur)
https://www.nu.nl/uit-andere-media/6284 ... doden.html