Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Achterom schreef:Sunnda schreef:Zelfs de zeldzame intervieuws die er nu zijn met mensen in de gazestrook laten meer nuance zien bij die mensen als bij sommigen in dit topic.
Ook zij zijn niet blij met hamas, die zich tussen hun als burgers verschuilt en kunnen niet vrijuit over hames spreken uit angst voor moord en verdwijningen.
Het is dieptriest.
Wat ik ook triest vind en wat maar weinig in de media komt is dat in verschillende grote westerse steden (o.a. Sydney, Londen) Palestijnen en aanhang massaal de straat op gaan en roepen om de dood van Israel. Schandalig.
Ik ga dit topic maar ontstippen, ik hoopte op wat meer onpartijdige en interessante informatie.
Maar deze polarisatie maakt het niet beter, ik wil hier geen deel van uitmaken.
Ik begrijp de emoties die samenhangen met de staat Israël voor met name degenen met een Joodse achtergrond, maar die emotie zorgt er wel voor dat een aantal niets anders doet dan vingerwijzen. Dat maakt voor mij de meerwaarde van dit topic 0.
BeFunny schreef:Natuurlijk zijn de aanvallen gericht op Hamas. Maar wel in de wetenschap dat daar een grote onschuldige mensenmassa zit die geen kant op kunnen. Dus een aanval gericht op Hamas is gewoon niet mogelijk zonder enorm veel onschuldige slachtoffers te maken en als die aanval dan toch uitgevoerd wordt is dat imo ook gericht op de onschuldige mensen. Dat is geen Collateral damage.
BigOne schreef:Biden heeft Israël opgeroepen om burgerslachtoffers te vermijden. Denk dat ze zich daar weinig van aantrekken gezien de hoeveelheid bombardementen op scholen , ziekenhuizen.
Exitium schreef:Ook zoiets, uit de liveblog van Nu.nlCitaat:De enige grensovergang tussen Egypte en de Gazastrook is dinsdag beschoten. Getuigen zeggen dat het niemandsland tussen de twee gebieden is geraakt en dat de poort aan Palestijnse zijde is beschadigd. Het Israëlische leger wil de beschietingen niet bevestigen, maar meldde eerder wel dat het een luchtaanval heeft uitgevoerd op doelen in dat gebied.
Volgens een Egyptische mensenrechtenorganisatie werd de grensovergang Rafah na de aanval gesloten. Die was al jaren niet open voor burgers, maar humanitaire hulp en goederen werden nog sporadisch doorgelaten. Egypte wil geen enorme vluchtelingenstroom uit de Gazastrook toelaten en vindt dat Israël zou moeten zorgen voor een veilige uittocht voor burgers.
Rafah is de enige grensovergang vanuit de Gazastrook die niet gecontroleerd wordt door Israël. Maandag besloot Israël tot een totale blokkade van Gaza, waardoor er geen water, elektriciteit, brandstof en medicijnen naar het dichtbevolkte gebied gaan. Israël heeft burgers opgeroepen te vertrekken, maar zij kunnen dus geen kant op. Er is geen enkele grensovergang waar ze door mogen.
Dus Israel roept burgers op om te vluchten, maar blokkeert de haven (en heeft deze aangevallen) en zegt "alle Palestijnen die de grens benaderen te zullen doodschieten" (eerder uit dezelfde blog). Egypte houdt de grens ook dicht, dus ze kunnen geen kant op..
Exitium schreef:BeFunny schreef:Natuurlijk zijn de aanvallen gericht op Hamas. Maar wel in de wetenschap dat daar een grote onschuldige mensenmassa zit die geen kant op kunnen. Dus een aanval gericht op Hamas is gewoon niet mogelijk zonder enorm veel onschuldige slachtoffers te maken en als die aanval dan toch uitgevoerd wordt is dat imo ook gericht op de onschuldige mensen. Dat is geen Collateral damage.
Dit. En het niet doorlaten van water, voedsel en elektriciteit is sowieso voornamelijk gericht tegen de burgerbevolking. Als je dan zo graag alle goederen via jouw grens wil laten lopen om wapensmokkel e.d. tegen te gaan, dan moet je dat in deze situatie ook toestaan. Wil je dat niet, dan zul je toe moeten staan dat er bevoorrading plaatsvindt via Egypte of via de zee. Anders is het puur de bevolking uithongeren en dan begint het bijna op genocide te lijken.
mysa schreef:Maar waar moeten ze naartoe vluchten? De grens met Egypte zit dicht.
BigOne schreef:Biden heeft Israël opgeroepen om burgerslachtoffers te vermijden. Denk dat ze zich daar weinig van aantrekken gezien de hoeveelheid bombardementen op scholen , ziekenhuizen.
BeFunny schreef:Binnen Gaza zelf. Dat gebied is voor het aantal mensen wat er leeft heel klein. Vluchten daar? Daar is geen ruimte voor. Daarbij is Israël niet zo precies met hun doelen en zouden ze beter de aanval kunnen staken op dit moment om de mensen ruimte te geven om te vluchten. En iig te zorgen dat ze humanitaire voorzieningen behouden.
Wel eens dat de gruweldaden die Hamas op hun geweten hebben daar geen enkele manier iets positiefs over te zeggen valt. Maar daar kunnen de burgers binnen Gaza niks aan doen. Die zitten letterlijk al ratten in de val.
BeFunny schreef:Hoe zou jij het dan aanpakken Janneke?
Een oorlog voer je militair uit. Anders spreek je over misdaad. En daar moet je als land ook je medewerking niet willen verlenen.
Bij een oorlog gaan al veel onschuldige levens teniet. Dat is onoverkomelijk gebleken helaas maar als dat bewust gedaan wordt vind ik dat echt een heel ander iets.
En ik vind Israël niet onschuldig en de uitspraken van Netanyahu dan ook heel heel erg triest. Ze gaan Gaza compleet plat bombarderen en zijn uit op revenge. Dus het wordt een leven voor een leven en het is hem iig om wraak te doen. En dat mogen we niet steunen vind ik. Het gaat niet om verdedigen.
Wat ik van de gruwelijkheden vind daar had ik me eerder al over uitgesproken en daardoor ben ik meer pro Israël momenteel maar niet zoals het willen gaan aanpakken.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 4534649150Citaat:De IDF toonde het bombardement op de Islamitische Universiteit in de Gazastrook. Het is bekend dat de universiteit werd gebruikt als trainingskamp van Hamas voor militaire inlichtingendiensten, maar ook voor de ontwikkeling en productie van wapens. Hamas gebruikte universiteitsconferenties om geld in te zamelen...
irmaz schreef:BeFunny schreef:Hoe zou jij het dan aanpakken Janneke?
Een oorlog voer je militair uit. Anders spreek je over misdaad. En daar moet je als land ook je medewerking niet willen verlenen.
Bij een oorlog gaan al veel onschuldige levens teniet. Dat is onoverkomelijk gebleken helaas maar als dat bewust gedaan wordt vind ik dat echt een heel ander iets.
En ik vind Israël niet onschuldig en de uitspraken van Netanyahu dan ook heel heel erg triest. Ze gaan Gaza compleet plat bombarderen en zijn uit op revenge. Dus het wordt een leven voor een leven en het is hem iig om wraak te doen. En dat mogen we niet steunen vind ik. Het gaat niet om verdedigen.
Wat ik van de gruwelijkheden vind daar had ik me eerder al over uitgesproken en daardoor ben ik meer pro Israël momenteel maar niet zoals het willen gaan aanpakken.
Probleem in de Gaza is dat Hamas burger lokaties gebruikt.https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 4534649150Citaat:De IDF toonde het bombardement op de Islamitische Universiteit in de Gazastrook. Het is bekend dat de universiteit werd gebruikt als trainingskamp van Hamas voor militaire inlichtingendiensten, maar ook voor de ontwikkeling en productie van wapens. Hamas gebruikte universiteitsconferenties om geld in te zamelen...
Ik kan dit natuurlijk niet controleren maar hoor veel van dit soort berichten.
Hoe pak je een vijand die zich verschuilt achter zijn medemens?
BeFunny schreef:Hoe zou jij het dan aanpakken Janneke?
Janneke2 schreef:... dat is schrikken, Anjali!
In Trouw een keurig verslag over de Rijksuniversiteit Leiden.
Foto: pratende mensen voor de faculteit geschiedenis.
De universiteit herbergt veel verschillende nationaliteiten en er is een beleid dat bij conflicten die heftige emoties kunnen oproepen een steunpunt wordt geopend.
Zo ook nu.
Terecht.
De universiteit heeft haar eigen vlag halfstok gehangen.
En het college van bestuur heeft een brave verklaring doen uitgaan: discussie veel en graag, maar zoals het past op 'ons bolwerk van vrijheid': met respect voor ieders mening.
Trouw heeft zelf twee christelijke Palestijnen geïnterviewd. 'Dit conflict gaat niet over godsdienst, maar over kolonialisme. Als christen sta ik voor gerechtigheid, voor de mensheid, voor het milieu.'
En:'Ik rouw om alle doden. Maar ook om het gebrek aan kennis: hoeveel mensen niet wisten hoe het is om onder deze bezetting te leven.'
'Ieder land heeft moordenaars en terroristen, en ook filosofen en geliefden. Je moet als mens altijd zelf je eigen waarden op orde hebben. Palestina is ook niet magisch of heilig. Maar we hebben er wel duizenden jaren gewoond.'
Doe mij maar veel nuance.