Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:32

Nikkel, wat je eerder ook al schrijft, de energietransitie word zo inderdaad onderuitgeschoffeld.
Ik heb oprecht medelijden met de mensen die net veel in panelen en warmtepomp geinvesteerd hebben.

Voor ons valt het mee, onze panelen waren al een tijdje terugverdiend, en ik gebruik in de zomer de airco om te koelen, maar heel eerlijk?
Waar ik tot nog toe probeerde zo zuinig mogelijk te doen met stroom, ga ik die dan wel sneller aanzetten.
Kan ik maar beter genieten van de koelte in huis, dan ook nog voor mijn stroom te moeten betalen :=

Zolang er geen betaalbaar alternatief is voor opslag gaan mensen niet meer zo snel panelen aanschaffen.
En nee, niet iedereen wil of kan een e-auto kopen.

Mars

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:54

Wij hebben de boel gelukkig pas weer voor jaren vast gezet. Maar geen spijt van panelen hoor, heel fijn om mn eigen stroom te gebruiken en wij gaan ook voor een airco erbij. Laten we mooi draaien deze zomer voor een lekker koele slaapkamer

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:09

mvdende schreef:
Dus iedereen die nu aan een warmtepomp of airco is begonnen voor verwarming in de winter, heeft pech.

Een airco/warmtepomp is juist heel handig, dan zit je in elk geval koel in de zomer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:09

Zonnepanelen zijn altijd een goede investering, ook zonder salderingsregeling. Alleen wordt de terugverdientijd langer. Maar zelfs al zou die 15 jaar worden in plaats van de 5 jaar die het nu is, dan nog heb je daarna 10 tot 25 jaar gratis stroom.

Een airco is inderdaad ook een prima investering , het rendement is heel hoog.

Maar voordat iedereen in paniek schiet; het is sowieso de vraag of ze de saldering echt stop kunnen zetten.. en áls dat lukt, in 2027, dan zijn de prijzen van accu’s alweer flink gedaald, net als elektrische auto’s, dus is het waarschijnlijk alweer veel makkelijker om toch die panelen heel snel terug te kunnen verdienen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:10

Eerst maar zien of dit kabinet 2027 haalt :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:11

verootjoo schreef:

Eerst maar zien of ze 2025 halen :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:48

verootjoo schreef:

Dat is idd ook maar zeer de vraag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 06:56

Ik vraag me eigenlijk af of het afsluiten van een jarenlang vast contract zekerheid biedt als men besluit het salderen te stoppen... denk dat je jezelf maar beter niet al te rijk kan rekenen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 09:17

Fitzroy schreef:
Nee, geen politiek topic hiervan maken :n

Dat energiemaatschappijen geld vragen voor teruglevering komt omdat ze mensen zonder zonnepanelen niet willen laten opdraaien voor de hogere kosten. En imo terecht. Niet iedereen kan investeren in zonnepanelen.

Mwah ik zie dat anders.
Energiemaatschappijen en overheid hebben het energienet niet op orde en daar laten ze mensen met zonnepanelen nu dus voor opdraaien.

pmarena schreef:
Ik vraag me eigenlijk af of het afsluiten van een jarenlang vast contract zekerheid biedt als men besluit het salderen te stoppen... denk dat je jezelf maar beter niet al te rijk kan rekenen.

Het gaat daarbij niet om salderen, maar om de terugleverboete. Ze kunnen niet zomaar je contract aanpassen dus als je energiemaatschappij het nu niet heeft zit je ‘veilig’ voor de tijd van je vaste contract.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:25

De maatschappelijke kosten van het verduurzamen ( netverzwaring, opslag ) etc. zijn dermate hoog en ingrijpend, dat je daar gerust 20 jaar voor kan uit trekken. Wat nu blijkt is dat de midden inkomens en hoge inkomens het meest geprofiteerd hebben van de subsidies en niet de mensen aan de onderkant.
De kosten van de bouw van kernenergie centrales zijn echter ook gigantisch. Over de jaren gezien lopen die ten alle tijde gierend uit de hand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:41

Uiteindelijk kunnen we allemaal profiteren van die subsidies. Nu dat er zo veel mensen zonnepanelen hebben is de stroomprijs overdag vaak enorm laag. Daar kunnen ook de aller armste mensen (met een dynamisch contract) van profiteren.
Zelfde geldt voor elektrische auto’s; door de subsidies komen er nu steeds meer goedkope, tweedehands EV’s die ook betaalbaar zijn voor de lage inkomens.

Die kerncentrales snap ik ook niet. Dat ze eens kijken naar Engeland, wat een flop die kerncentrale daar is. Werd enorm duurder en het bouwen duurde veel langer dan gepland.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:16

Die kerncentrales, moeten de kolengestookte centrales en gas gestookte centrales vervangen. Bij alle nadelen van bijv een kolengestookte centrale, zit er ook een gigantisch voordeel bij, je kan deze per moment opstarten. Dat kan bij een kerncentrale hoe dan ook niet. Wil je de zonnepanelen optimaal benutten, dan moet er gigantisch geïnvesteerd worden in batterij opslag. Voorbeeld bij ons zou de investering in een batterijsysteem rond 6 k kosten en dan hebben wij voor 4 dagen stroom in opslag. Dat werkt gewoon weg niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:29

Precies, die batterijen moeten nog zoveel verbeteren wil dat wat werken.
Moet je niet zo'n jaar hebben als dit jaar, waar zelfs amper mooie heldere vorstdagen zijn.

Maar goed, het is nog geen 2027, dus wie weet....

Zelf vind ik het vooral fout dat we groene stroom door de strot geduwd kregen, van het gas af, geen ketels meer te krijgen verplicht warmtepomp, benzine stik duur.
Mooi, als dat ook kon,maar het kan gewoon nog niet.
Mooie toekomstplannen, maar niet nu.
(even de dure kosten niet geteld wat voor vele niet te doen is)

Daar ben ik dus wel blij dat er wel weer ketels te krijgen zijn.
Daarnaast waren daar ook geen mensen voor om de warmte pompen te installeren. :?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:31

Nou die warmtepompen kunnen ze nu wel helemaal vergeten natuurlijk. Die verbruiken veel stroom in de winter. En als je duur moet kopen en dus niet meer mag salderen dan ben je duurder uit dan gewoon je keteltje op gas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:33

Zeker weten.
Wij hebben afgelopen 2 jaar met de airco en houtkachel gestookt zonder gas.
Maar als dat salderen stopt is dat geen doen meer.
Onze ketel is al wat ouder, dan hoop je dat die het red. WE hadden al in geachte er 1 te kopen voordat de termijn stopte.
Maar die onzin hoeft nu gelukkig niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:34

8nnemiek schreef:
Uiteindelijk kunnen we allemaal profiteren van die subsidies. Nu dat er zo veel mensen zonnepanelen hebben is de stroomprijs overdag vaak enorm laag. Daar kunnen ook de aller armste mensen (met een dynamisch contract) van profiteren.

Ik zou niet weten hoe. Bij mij zijn het de kosten voor warmte die enorm hoog zijn - maar dat loopt via een warmtenet, en de helft van de kosten zijn vaste kosten. Huurappartement dus er valt niet veel aan te passen. Ik heb stroom - maar wat doe je ermee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:39

nikkel schreef:
Wil je de zonnepanelen optimaal benutten, dan moet er gigantisch geïnvesteerd worden in batterij opslag. Voorbeeld bij ons zou de investering in een batterijsysteem rond 6 k kosten en dan hebben wij voor 4 dagen stroom in opslag. Dat werkt gewoon weg niet.

Sowieso, hoe kan je als huishouden nou je in de zomer opgewekte stroom 1 op 1 benutten om je huis mee te verwarmen in de winter.... dat valt voorlopig nog niet mee..... met een paar accu's red je dat niet.

Ik ben benieuwd wat er verder voor mogelijkheden komen om dat verwarmen in de winter een goede boost te geven. En hoe waterstof het gaat doen....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:44

Nee die batterijen kunnen gewoon niet echt efficiënt opslaan. Je wil gewoon voor weken en liefst maanden kunnen opslaan. Niet voor een paar dagen.
Was net op het nieuws dat de markt voor warmtepompen en zonnepanelen verwacht wordt in te storten. Ja snap ik wel. Op zich kan je nog wel 2 paneeltjes nemen om je airco te bekostigen in de zomer. Dat kan nog prima. Maar je wil niet je dak vol hebben liggen. Kan je beter de stekker eruit trekken op zonnige dagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:51

Nouja zo erg is het natuurlijk ook weer niet voor iedereen :=

Wij hebben net een dik jaar geleden nog zonnepanelen bij geplaatst en vanwege de gasprijzen verwarmen we in de winter nu vrij veel met de airco. En tijdens zonnige dagen is die ook wel errug fijn. Daarnaast hadden we een nieuwe auto nodig want we hadden 2 auto's: 1 Yaris uit 2007 en 1 Jazz uit 2010 en op een gegeven moment waren ze allebei kapot :=

Helaas momenteel geen vette spaarrekening voor een nieuwe auto en man aan het rekenen geslagen en besloten dat hij graag een EV wilde gaan leasen. Ik ben eigenlijk een te grote vrek voor leasen maargoed, als je de berekening zo ziet is de keuze toch zo slecht nog niet. Dus nu hebben we een lease Peugeotje voor de deur staan dat lekker oplaadt op de zonnepanelen en dat scheelt toch wel een hoop brandstofkosten :)

Alleen hebben we nog steeds wel wat over-capaciteit.... maargoed dat is op zich ook zo slecht nog niet want het elektraverbruik zal eerder toenemen dan afnemen in de toekomst.

Ik vind het niet zo'n ramp om weinig terug te krijgen voor teruggeleverde stroom. Maar negatieve stroomprijzen gaan me wèl iets te ver bij terugleveren :=

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:04

Het probleem wordt straks als het salderen stopt, teruglevering via de meter wordt zwaar negatief terwijl afname voor 100% gaat. Dat met die EV is leuk, als je direct de stroom van de panelen rechtstreeks naar de EV kan brengen, zonder tussenkomst van de meter. VB wij wekken hier 18kw per dag op. Dan moet een EV 4 of 5 dagen aan de lader. (omvormer). Over 2 jaar zijn er misschien andere oplossingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:07

Ja daarom kozen wij ook voor de lease van deze auto. Over een paar jaar zijn er wellicht betere oplossingen / een auto die je beter als thuisbatterij kan gebruiken :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:50

Nikkel, er zijn al redelijk wat merken laadpalen die de overcapaciteit van de panelen rechtstreeks in de auto kunnen stoppen.
Met 18kWh per dag heb je ruim 100km aan range, dus meer dan voldoende. De gemiddelde Nederlander rijdt 30km per dag.

Het leuke van accu’s is niet alleen dat je je zonne-energie erin kan stoppen, maar ‘s winters ook goedkope stroom uit het net kan gebruiken (dan is de prijs ‘s nachts vaak laag) en overdag met die goedkopere stroom kan verwarmen.
Energie van de zomer opslaan tot in de winter is wel mogelijk, bv in de vorm van een basalt ‘batterij’, maar daar heb je vrij veel ruimte voor nodig in je tuin en dat wordt nog niet op grote schaal toegepast.. maar ik denk zeker dat we in de nabije toekomst veel innovatie kunnen verwachten.

Suzanne F, het is trouwens nergens voor nodig om op zonnige dagen de stekker uit je panelen te trekken. Zonder saldering krijg je nog steeds een vergoeding voor je stroom. Dat kan makkelijk een paar honderd euro per jaar zijn. En er zijn omvormers zoals Solar Edge die je gewoon kan instellen om automatisch uit te schakelen bij negatieve prijzen, als je een dynamisch contract hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:52

Oh oké, dus dat wisselt per contract of je negatieve stroomprijzen hebt? Dat staat los van de salderingsregeling?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:58

Klopt :j
Bij een dynamisch contract heb je wisselende prijzen per uur. Meestal positieve prijzen, en zo nu en dan negatieve prijzen.
Bij vaste en variabele contracten betaal en krijg je een vaste prijs per kWh (en omdat ze de prijzen nooit exact kunnen voorspellen zullen ze altijd wat te hoog zitten voor inkoop en te laag voor teruglevering). Even los van saldering gezien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:02

8nnemiek schreef:
Klopt :j
Bij een dynamisch contract heb je wisselende prijzen per uur. Meestal positieve prijzen, en zo nu en dan negatieve prijzen.
Bij vaste en variabele contracten betaal en krijg je een vaste prijs per kWh (en omdat ze de prijzen nooit exact kunnen voorspellen zullen ze altijd wat te hoog zitten voor inkoop en te laag voor teruglevering). Even los van saldering gezien.

Ah oké. Dus alleen bij dynamische contracten op een zonnige dag zou je de stekker eruit hoeven te trekken. Bij wijze dan. Er bestaan dus nu ook al apps die dit in de gaten houden. Dat is handig.