Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:07

Kinke schreef:
wat weer een bijzondere redenatie.
Onze koeien met kalveren staan ook niet in een wolfwerende omheining. Nou hebben we mazzel dat het tot nu toe niet nodig is. Zou het wel nodig zijn, dan hebben we een groot probleem. We hebben simpelweg geen geld genoeg om 10 ha. zo te omheinen.

Inderdaad, dat is toch niet te doen? Daarnaast helpt het dus ook niet afdoende.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:08

Ik heb het over kuddes schapen die op 0.5 ha staan. Niet over 10ha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:08

Afgezien van de kosten die al rap richting de 10-20.000/ha gaan lopen, had deze boer zo'n omheining en nog 3 dode dieren. Geen garantie dus en dat de buren misschien slechts 80cm hoog huppelhekje hadden zegt nog niks over waar wolf komt jagen. Dat wolf jouw weide uitkiest ipv de slechter omheinde van de buren is niet te verklaren, hoe je omheining is t.o.v. om je heen is kennelijk geen garantie, ongeacht of de jouwe (bijna) aan de "eisen" voldoet of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:09

lies schreef:
Ik heb het over kuddes schapen die op 0.5 ha staan. Niet over 10ha.

Maar schapen worden regelmatig verplaatst, hoe regel je dan een goede omheining? Niet dat ik ervan overtuigd ben, dat het ook echt effect heeft overigens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:09

BeFunny schreef:
Ayasha schreef:
BeFunny:
Er van uitgaande dat we beide gewoon dieren zijn kan je de ene moeilijk meer schuld geven dan de andere. De wolf heeft gegokt en verloren. Zijn tegenstander was sterker en beter aangepast en heeft gewonnen. Zo gaat dat in de natuur toch?

Zeker en ik begrijp de reactie van de man ook. Maar neemt niet weg dat het de wolf zijn instinct is.
De man heeft nu bijtwonden aan zijn arm maar heeft hij zijn schaap kunnen redden?

De wolf had al een aantal dieren doodgebeten. Had die man m dan maar zn gang moeten laten gaan bij de rest van de dieren?
Mmmm normaliter mag je gewoon je eigen gezin verdedigen tegen een indringer die dan ook nog eens agressief is. Maar nu mag dat dan niet? Die arme man had geen verdovingspijltje bij de hand. Ik vind het echt vreselijk hoe men dan meent met aangiftes te moeten strooien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:13

rien10 schreef:
Laat ik het anders verwoorden Lies. Ik begrijp niet hoe dat werkt: ik citeer je “ Klopt, kan gebeuren. En dan piep ik idd wel anders en moeten ze allemaal dood.
Ben ook tegen de doodstraf, maar als iemand aan mijn kind komt, dan piep ik ook wel anders.” Daaruit lees ik dat, wanneer het persoonlijk wordt erg is, maar anders niet

Je kunt toch prima erkennen dat je persoonlijke gevoelens anders zijn dan je gevoel voor rechtvaardigheid? Volgens mij is dit vrij normaal: als je zelf het slachtoffer bent voelt het heel anders dan als je aan de zijlijn staat... en juist DAAROM hebben we bijvoorbeeld een rechtstaat. Want als iedereen alleen maar vanuit persoonlijke gevoelens handelt dan krijg je vooral eeuwigdurende ketens van wraakacties. En daarin kun je dus enerzijds voelen dat je vanuit boosheid of wraak de ander wat aan zou willen doen, en tegelijkertijd erkennen dat dat persoonlijke gevoelens zijn die niet altijd je gedrag hoeven te bepalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:15

rien10 schreef:
Laat ik het anders verwoorden Lies. Ik begrijp niet hoe dat werkt: ik citeer je “ Klopt, kan gebeuren. En dan piep ik idd wel anders en moeten ze allemaal dood.
Ben ook tegen de doodstraf, maar als iemand aan mijn kind komt, dan piep ik ook wel anders.” Daaruit lees ik dat, wanneer het persoonlijk wordt erg is, maar anders niet

Ik denk dat ze bedoelt dat ze het nu nog rationeel kan bekijken. Zodra het persoonlijk wordt, wordt dat heel erg moeilijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:16

Ok. Dat is dan duidelijk. In dit gegeven geval begrijp ik het toch en blijf het dubbel vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:18

rien10 schreef:
Ok. Dat is dan duidelijk. In dit gegeven geval begrijp ik het toch en blijf het dubbel vinden.

Ik denk dat Lies de laatste is die anders zal beweren. Het IS ook dubbel.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:26

parnassia schreef:
Veel schapenhouders in hebben zelf niet erg veel land; ze gebruiken land / dijken / loze stukken van akkerbouwers of melkveehouders, zodat alles egaal afgegraasd wordt en de schapen trappen de grasmat/bodem ook mooi egaal dicht. Win/win situatie van beide kanten.

Is erg ingewikkeld om met iedere keer verweiden ook een wolfwerend raster op te zetten, daarnaast hebben veel nuchtere mensen ook grote vraagtekens bij deze rasters.

Ah ja, duidelijk. Dat is een logische verklaring (het verplaatsen).
Maar (sorry :o ) ik zie ook veel schapen bij mensen thuis, die ook achter een mini draadje staan. (edit; die dus niet verplaatst worden, of hooguit naar een landje van 0.5 ernaast).

En dank voor degenen die beter uit konden leggen wat ik bedoelde :D en ja, het is zeker dubbel, dat erken ik direct.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:35

lies schreef:
parnassia schreef:
Veel schapenhouders in hebben zelf niet erg veel land; ze gebruiken land / dijken / loze stukken van akkerbouwers of melkveehouders, zodat alles egaal afgegraasd wordt en de schapen trappen de grasmat/bodem ook mooi egaal dicht. Win/win situatie van beide kanten.

Is erg ingewikkeld om met iedere keer verweiden ook een wolfwerend raster op te zetten, daarnaast hebben veel nuchtere mensen ook grote vraagtekens bij deze rasters.

Ah ja, duidelijk. Dat is een logische verklaring (het verplaatsen).
Maar (sorry :o ) ik zie ook veel schapen bij mensen thuis, die ook achter een mini draadje staan. (edit; die dus niet verplaatst worden, of hooguit naar een landje van 0.5 ernaast).

En dank voor degenen die beter uit konden leggen wat ik bedoelde :D en ja, het is zeker dubbel, dat erken ik direct.

Waar zie jij dat, is dat in een omgeving waar wolven voorkomen. En je noemt kuddes schapen op een 0,5 hectare dat lijkt me sterk zullen hooguit 10 zijn. De mijne staan achter een normale 3 draads omheining van 90 cm maar die gaan 's nachts binnen. Dus dat zie jij niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:15

rien10 schreef:
Daar heb ik het niet over. Er werd gesteld dat Nederland geen echte natuur heeft. Dat is niet juist.
"Natuur" en "Natuurlijke habitat" zijn twee verschillende begrippen.

En aangezien de Waddeneilanden geen natuurlijke habitat zijn voor een wolf zijn ze in deze discussie dus volstrekt irrelevant.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:26

pillow schreef:
Waar zie jij dat, is dat in een omgeving waar wolven voorkomen. En je noemt kuddes schapen op een 0,5 hectare dat lijkt me sterk zullen hooguit 10 zijn. De mijne staan achter een normale 3 draads omheining van 90 cm maar die gaan 's nachts binnen. Dus dat zie jij niet.

Dat zei ik al, drenthe (zuid drenthe, grens overijssel), er zijn wolven geweest, ook schapen doodgebeten, maar de wolven zijn doorgetrokken wrs, want sinds zo’n beetje oktober is het weer rustig.
Wat jij doet, zie ik idd niet. Ik zie wat ik zie, hier om me heen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:09

lies schreef:
rien10 schreef:
Dus wel wat roepen, maar als het erop aankomt een dubbele moraal hebben. Wat maakt jouw standpunten dan "beter" dan die van anderen, die zeggen "er is geen plek voor de wolf"? Want als het puntje bij paaltje komt, is er in jouw ogen ook geen plek voor de wolf. Alleen wel plek zolang jij niet persoonlijk geraakt wordt. Ik vind dat dubbel en niet juist.

Helemaal geen dubbele moraal. Ik zeg hoe ik DENK dat ik reageer als een wolf mijn shetlander opvreet (wat ik nog steeds niet denk dat gebeurt).
Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel, eigenlijk..
Plus, ik geef al meerdere keren aan dat ik ook niet blij ben met het beest. Maar ze doodschieten vind ik niet de oplossing.

Citaat:
Het is op zich wel interessant hoe vele geromantiseerde voorstellingen van wolfgedrag niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Nóg interessanter is hoe dat geen enkele invloed heeft op de meningen van (de meeste) mensen.
In plaats van een mening aan te passen wordt liever de interpretatie van de werkelijkheid gemanipuleerd..

In mijn ogen is het precies andersom. De werkelijkheid is vertroebeld (kom niet op het juiste woord) door het slechte imago dat de wolf heeft, dankzij onder andere sprookjes als ‘roodkapje’ e.a. Als kind leer je al dat de wolf een levensgevaarlijk dier is. Onterecht in mijn ogen. Niet voor de mens in ieder geval.

Ja, het doodt schapen en ander kleinvee, maar er is nog steeds geen ernstig incident geweest tussen een mens en een wolf in nederland. Dit is het eerste incident en is met een sisser afgelopen. Niet voor de schapen trouwens, maar er loopt wel meer niet goed af voor schapen..

Even je bericht aangepast, want in het buitenland zijn er wel degelijke dodelijke aanvallen op mensen geweest en nog.
Het is simpelweg wachten op...
En hij doodt niet alleen schapen en kleinvee, sorry, maar onder welke steen heb jij geleefd de afgelopen maanden?
Volwassen koeien en grote pony's zijn ook al aan de beurt geweest, in Duitsland volwassen paarden (oké, misschien niet allemaal dood, maar heel veel ook wel en een niet dodelijke aanval is niet erg??)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:14

@ lies, er zijn wel degelijk incidenten waarbij wolven mensen doden. Nog niet in Nederland dat klopt. Maar in Canada, Rusland en India zo al heel wat.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:29

different1 schreef:
Even je bericht aangepast, want in het buitenland zijn er wel degelijke dodelijke aanvallen op mensen geweest en nog.
En hij doodt niet alleen schapen en kleinvee, sorry, maar onder welke steen heb jij geleefd de afgelopen maanden?
Volwassen koeien en grote pony's zijn ook al aan de beurt geweest, in Duitsland volwassen paarden (oké, misschien niet allemaal dood, maar heel veel ook wel en een niet dodelijke aanval is niet erg??)

Heb ik allang ergens geschreven dat er ook paarden en koeien aangevallen zijn (en soms zelfs gedood).
Ben het niet eens met je opmerking dat het 'wachten op' is, het is uiterst zeldzaam wat er nu gebeurd is.

Snap niet waarom veel in dit topic zo zitten te hakken op mensen die een andere mening hebben. Het is niet zo dat ik er over ga, he? Ik zeg alleen wat ik vind. Mag toch? Vrij land enzo..

Sterregoud, dat klopt, maar ook daar is het zeer uitzonderlijk.
Maar (nogmaals!), ik wil ook graag dat er beleid komt, omtrent de wolf. Ik wil alleen niet dat ze gedood worden. Ik wil een diervriendelijke manier. Hoe, dat weet ik ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:30

BeFunny schreef:
Ayasha schreef:
BeFunny:
Er van uitgaande dat we beide gewoon dieren zijn kan je de ene moeilijk meer schuld geven dan de andere. De wolf heeft gegokt en verloren. Zijn tegenstander was sterker en beter aangepast en heeft gewonnen. Zo gaat dat in de natuur toch?

Zeker en ik begrijp de reactie van de man ook. Maar neemt niet weg dat het de wolf zijn instinct is.
De man heeft nu bijtwonden aan zijn arm maar heeft hij zijn schaap kunnen redden?

Niet allemaal maar wel meer dan wanneer ie ‘m zijn gang had laten gaan gebaseerd op eerdere incidenten.

Ik heb wel een pees over om mijn paarden te redden. Of iig er zoveel mogelijk te redden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:32

Ik snap niet dat de wolf voorstanders zo zitten te hakken op omheining die wolfwerend zou moeten zijn.
Hoe dan ook,de dierhouder doet het nooit goed. Lijkt wel een hetze tegen hobbydieren houders.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:33

gillian schreef:
Ik snap niet dat de wolf voorstanders zo zitten te hakken op omheining die wolfwerend zou moeten zijn.
Hoe dan ook,de dierhouder doet het nooit goed. Lijkt wel een hetze tegen hobbydieren houders.

Bedoel je nu mij?
Want ik heb al 100 keer aangegeven dat ik niet pro wolf ben. En ben ook een hobbydieren houder.

Daarnaast denk ik dat het zinloos is om ze dood te schieten (of weg te brengen), want dan komen er gewoon weer nieuwe.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:37

Ik denk dat dat op een gegeven moment wel stopt.
Van mij hoeft ook niet alles afgeschoten te worden, maar beheer is wel wenselijk. Alles wat te dichtbij de bewoonde wereld komt, wat overlast bezorgt, afschieten. Dat blijven de echte schuwe over. Die houden wel afstand.
Deze wolven gaan steeds een stapje verder. Een keer snuffelen bij een hond, hapje hobbyboer. Je kunt er op wachten dat dat echt escaleert. Naïef om te denken dat dat wel zal meevallen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:06

lies schreef:
different1 schreef:

Heb ik allang ergens geschreven dat er ook paarden en koeien aangevallen zijn (en soms zelfs gedood).
Ben het niet eens met je opmerking dat het 'wachten op' is, het is uiterst zeldzaam wat er nu gebeurd is.

Snap niet waarom veel in dit topic zo zitten te hakken op mensen die een andere mening hebben. Het is niet zo dat ik er over ga, he? Ik zeg alleen wat ik vind. Mag toch? Vrij land enzo..

Sterregoud, dat klopt, maar ook daar is het zeer uitzonderlijk.
Maar (nogmaals!), ik wil ook graag dat er beleid komt, omtrent de wolf. Ik wil alleen niet dat ze gedood worden. Ik wil een diervriendelijke manier. Hoe, dat weet ik ook niet.

Dat is misschien wel het punt waarom "tegenstanders zo hakken op mensen die een andere mening hebben", die mensen hebben een mening dat het diervriendelijk opgelost moet worden, maar hebben geen idee hoe.
Tja, misschien daar eens over na gaan denken en met goed onderbouwde voorstellen komen?

Zoals het nu gaat, is het in ieder geval absoluut niet diervriendelijk voor "onze" gehouden dieren, die ofwel beperkt worden in hun bewegingsvrijheid, ofwel levend aangevreten worden...

lies

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:21

Ofwel gewoon lopen zoals ze altijd al deden hoor.

Ik voel me niet geroepen om een oplossing te zoeken, zit niet in de politiek ofzo. Ik geef gewoon mijn mening. Als jij daarop wilt hakken en je je daar beter van voelt, be my guest.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:24

@ voorstanders van de wolf: jullie vinden het dus diervriendelijk dat schapen met open buik een hele dag liggen af te zien tot ze dood zijn. Het enige juiste beleid is dat de wolf hier op een of andere manier weer verdwijnt. Voordat er ergere ongelukken gaan gebeuren hier in West Europa.

Daarnaast hebben wij andere kosten als samenleving dan omheiningen te plaatsen die de wolf weren zoals bijvoorbeeld het klimaat, de armoede (in de hele wereld) etc... Er zijn mensen in onze samenleving honger hebben en waar steken we geld in? In de wolf...

Daarnaast als de wolven geen eten meer vinden? Wat gaan ze dan eten? Een mens die niet achter zo'n raster staat...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:27

“Nederland heeft zoveel natuur dat een wolf zich onder zonnepanelen gaat verstoppen”
Quote van de dag uit Oranjezomer

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:42

Moderatoropmerking:
dit bericht voldoet niet aan de boktregels